Turbon jäähdytys???

Dorka

Kertokaapas nyt joku viisas että mikä on se mekanismi joka vaurioittaa konetta jos turbon ei anneta jäähtyä kovan ajon jälkeen? Eli mitä siinä tapahtuu? Jostain olen kuullut että saattaa johtaa kansiremonttiin. Miten helvetissä se kanteen voi vaikuttaa jos moottorin sammuttaa turbo kuumana?

Jos joku tietää niin kertokoon ihmeessä. Käytän kyllä orjallisesti autoa tyhjäkäynnillä aina ajon jälkeen, mutta olisi mukava tietää syykin.

10

4772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vcnbvn

      kun ajat rallia ja turbon kierrokset ovat älyttömät. ja jos et anna jäähtyä(öljyä laakereille) tyhjäkäynnillä hetkeä ja sammutat koneen niin mieti mitä tapahtuu kun kaksi TODELLA kuumaa metallia ovat vastakkain. se leipoo

      • tuossa kyllä

        Se on sama, onko turbo, vai ei. Jos konetta huudatetaan pitkään kovalla teholla ja sammutetaan heti, esin. kahvilla piipahtamisen ajaksi, tulee koneen sisällä suuria lämpötilaeroja, kun vesi lakkaa kiertämästä. Se aiheuttaa helposti kansivaurioita, kun nykykannet on kuin pitsiä.
        Vähintään yhtä vaarallista on lähteä vinguttamaan kylmää konetta!


      • Jamppa
        tuossa kyllä kirjoitti:

        Se on sama, onko turbo, vai ei. Jos konetta huudatetaan pitkään kovalla teholla ja sammutetaan heti, esin. kahvilla piipahtamisen ajaksi, tulee koneen sisällä suuria lämpötilaeroja, kun vesi lakkaa kiertämästä. Se aiheuttaa helposti kansivaurioita, kun nykykannet on kuin pitsiä.
        Vähintään yhtä vaarallista on lähteä vinguttamaan kylmää konetta!

        Mahtaako pitää paikkaansa? Ei mulla ainakaan nouse moottorin lämmöt normaalia ylemmäs vaikka tulee joskus reviteltyä. Eli paskanmarjat siitä mitään kansivaurioita tule.


      • lämpö
        Jamppa kirjoitti:

        Mahtaako pitää paikkaansa? Ei mulla ainakaan nouse moottorin lämmöt normaalia ylemmäs vaikka tulee joskus reviteltyä. Eli paskanmarjat siitä mitään kansivaurioita tule.

        Laitappas autoosi öljynlämpömittari niin johan alkaa neula liikkumaan ajotavan mukaan.


      • ymmärtänyt
        Jamppa kirjoitti:

        Mahtaako pitää paikkaansa? Ei mulla ainakaan nouse moottorin lämmöt normaalia ylemmäs vaikka tulee joskus reviteltyä. Eli paskanmarjat siitä mitään kansivaurioita tule.

        Ajossa EI koneen lämpö nousekaan, koska vesi kiertää kokoajan. Moottorin sisäkalut ovat paljon kuumemmat, kuin se vesi ja siksi sitä lämpöä pitää viedä pois sillä vesikierrolla! Jotkin osat ovat punahehkuisia ja jos kone sammutetaan heti, loppuu vedenkierto ja lämpö vääntelee ja kutistelee kantta epätasaisesti, joka pahimmassa tapauksessa aiheuttaa jopa halkeamia. Käy jossain koneistamossa katsomassa, kuinka yleistä kannen hiushalkeamat nykyautoissa on! Malli löytyy takuulla!
        Sentakia järkevä kuski tasaa lämmöt ajamalla hetken hiljempää, tai antamalla koneen käydä tyhjäkäynnillä.


    • ........

      Ehkä lähinnä on kyse siitä, että kun ojetaan kovilla kieroksilla, tuo turbo pyörii ehkä nopeudella 100000r/min. Jos heti sammuttaa auton kovan ajon jälkeen ei tuo turbo ole vielä laskenut kierrosian "tyhjäkäynnille".Kun odottaa hieman, antaa siis moottorin kiertää tyhjäkäynnillä, niin turbonkin kierroset laskevat.Kun sammutat moottorin, menee öljynpaine myös turbosta ja jos se kovin lujaa vielä kiertää, niin vähän ajan päästä laakeri käy kuivana.Sinänsä tuon turbon laakerissa on melkoinen välys ihan luonnostaan, asiantunematon kun kokeilee, niin luulee olevan turbon laakeri ylikulunut.

      • Käykää

      • Kassu

        tuokaan.. Suurin ongelma turbolle on kuumuus, eli kovan ajon jälkeen ahdin on todella kuuma, virimoottorilla saa ahtimen pakopesän hehkumaan. Kun moottori sammutetaan kovan ajon jälkeen, palaa öljy ahtimen laakeripintoihin ja kanaviin kiinni, tämä kun toistuu riittävän usein, on ahtimen kanavat tukossa eikö olkkää enää tule, jolloin ahdin leipoo kiinni ja parhaassa tapauksessa akseli pettää ja ahdinsiivestä lähtee hiluja moottoriin..

        Myös kansi on tiukilla kuten tuolla jo lukikin, eli palotilan lämmöt on useita satoja asteita, jos moottori sammutetaan nopeasti ajon jälkeen (siis kovan ajon) nousee kannen lämpötila paikoin nopeasti, jolloin kansi pyrkii väntyilemään/halkeilemaan..

        Moottori kuin moottori, kannattaa aina poletuksen jälkeen käyttää hetki tyhjäkäyntiä (garret:n sivuilta muinoin luin ja suosittelivat kovan ajon jälkeen jopa 5 min jäähdytyskäyntiä, mutta tämä ilmeisesti lähinnä kisakäytössä ja kuumissa olosuhteissa)


      • meitsi
        Kassu kirjoitti:

        tuokaan.. Suurin ongelma turbolle on kuumuus, eli kovan ajon jälkeen ahdin on todella kuuma, virimoottorilla saa ahtimen pakopesän hehkumaan. Kun moottori sammutetaan kovan ajon jälkeen, palaa öljy ahtimen laakeripintoihin ja kanaviin kiinni, tämä kun toistuu riittävän usein, on ahtimen kanavat tukossa eikö olkkää enää tule, jolloin ahdin leipoo kiinni ja parhaassa tapauksessa akseli pettää ja ahdinsiivestä lähtee hiluja moottoriin..

        Myös kansi on tiukilla kuten tuolla jo lukikin, eli palotilan lämmöt on useita satoja asteita, jos moottori sammutetaan nopeasti ajon jälkeen (siis kovan ajon) nousee kannen lämpötila paikoin nopeasti, jolloin kansi pyrkii väntyilemään/halkeilemaan..

        Moottori kuin moottori, kannattaa aina poletuksen jälkeen käyttää hetki tyhjäkäyntiä (garret:n sivuilta muinoin luin ja suosittelivat kovan ajon jälkeen jopa 5 min jäähdytyskäyntiä, mutta tämä ilmeisesti lähinnä kisakäytössä ja kuumissa olosuhteissa)

        Kaikki tämä korostuu vielä moottorissa jossa lohko on valurautaa ja kansi alumiinia.


    • Masa

      kun on tehnyt sellasen reilun 1000€ kansirempan niin jälkikäytöstä tulee hyvin luonnollinen tapa ajamisen lopuksi...ainaski itselläni tuli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      198
      6938
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2046
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1688
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1390
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1248
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1108
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      100
      1074
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      7
      1006
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      253
      961
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      939
    Aihe