että kun eilen löin pääni seinään ja kyl se sattu, ei nyt ehkä niin hirveen paljon mut kuitenkin. Nyt tuntuu kyl pääosin normaalilta mutta luin Wikipediasta että yksi epilepsian syistä on se, että on saanut jonkun iskun päähän joka usein johtaa tajuttomuuteen (mä en ainakaan menettäny tajuani vaan olin ihan tajuissani) mutta voinko nyt sitten saada epilepsian tuosta iskusta?
Epilepsia mahdollinen
13
2485
Vastaukset
- Hyvänen
aika...Että epilepsia voisi tulla päähän kohdistuneesta iskusta,
tulisi iskun olla niin kova, että aivoihin tulisi vaurio.
Luulen ettet niin kovasti oo voinu päätäs seinään hakata.- kyllä se ainakin
sattu aika paljon, ei nyt ihan hirveesti mut jokatapauksessa, eihän sitä koskaan tiedä, voi ehkä olla että sinne on tullu jonkinlainen vaurio.
- asdsdsfsgf
mulla on ollut kummia kohtauksia, vaikeuksia lukea kun katse pomppii, käsittämättömän tuntuista "äkkinukahtamista" ja päänsärkyjä...jotain pilvissä kävelyn tuntuista oloa on myös välillä..ei ole todettu mitään tautia, mutta mä olen lyönyt pääni monta kertaa samaan kohtaan ja siihen on tullut sellanen harjanne tai nystyrä ihan. Kipeää on käynyt, mut taju ei ole lähtenyt kuitenkaan joten en lääkäriinkään ole mennyt. Useita vuosia on ollut tuota pilvissä kävelyä ja päänsärkyjä, mut nytkun viimosen kerran löin pääni, niin sen jälkeen ollut noita lukivaikeuksia ja tuota "nukahtamista". Voiko siis sittenkin olla et jokin vaurio voisi noita aiheuttaa ja ne liityis epiin???
- hyvänen
kyllä se ainakin kirjoitti:
sattu aika paljon, ei nyt ihan hirveesti mut jokatapauksessa, eihän sitä koskaan tiedä, voi ehkä olla että sinne on tullu jonkinlainen vaurio.
Eiks sit maailma olis täynnä epileptikkoja jos jokaisesta pään
kolauttamisesta tulis epilepsia?
Jos nyt vaan unohtasit koko asian, tää ei oo niin kiva sairaus
et tän haluaisit itelles.
Ja varo kolauttelemasta päätäs enempää... :D - Voielämänikevät
kyllä se ainakin kirjoitti:
Jos nyt unohtasit koko asian vaan...
Koko maailmahan olis täynnä epileptikkoja jos jok'ikinen
päänsä kolauttanu sairastuis epilepsiaan.
Ja jos siltä tuntuu niin mee lääkäriin kuvauttaan
päänuppis äläkä tää uikuta. - liitos
asdsdsfsgf kirjoitti:
mulla on ollut kummia kohtauksia, vaikeuksia lukea kun katse pomppii, käsittämättömän tuntuista "äkkinukahtamista" ja päänsärkyjä...jotain pilvissä kävelyn tuntuista oloa on myös välillä..ei ole todettu mitään tautia, mutta mä olen lyönyt pääni monta kertaa samaan kohtaan ja siihen on tullut sellanen harjanne tai nystyrä ihan. Kipeää on käynyt, mut taju ei ole lähtenyt kuitenkaan joten en lääkäriinkään ole mennyt. Useita vuosia on ollut tuota pilvissä kävelyä ja päänsärkyjä, mut nytkun viimosen kerran löin pääni, niin sen jälkeen ollut noita lukivaikeuksia ja tuota "nukahtamista". Voiko siis sittenkin olla et jokin vaurio voisi noita aiheuttaa ja ne liityis epiin???
Sinua askarruttaa olisiko lukuvaikeudet ja poissaolot epilepsiaa.
Ne ovat sitä, muta sinun on syytä korjata käsityksiäsi epilepsiasta.
Epilepsia ei ole sairaus.Se on "aivosähkötoiminnan häiriö".
Hetkellinen este toteuttaa omia ajatuksiaan
Asiaa voi verrata lähetysasemaan ja radioon.
Joskus tapahtuu kaikissa radioissa häiriöitä.Eli "epilepsiakohtauksia".
Häiriöihin on syytä kiinnittää huomiota vasta,jos katkokset estävät jokapäiväiset työt.
Silloin on lääkärin eli "korjaajan" vuoro.
Mutta lääkärikään ei tiedä syytä,jos aivokuvissa ei näy mitään erikoista. - asdsdsfsgf
liitos kirjoitti:
Sinua askarruttaa olisiko lukuvaikeudet ja poissaolot epilepsiaa.
Ne ovat sitä, muta sinun on syytä korjata käsityksiäsi epilepsiasta.
Epilepsia ei ole sairaus.Se on "aivosähkötoiminnan häiriö".
Hetkellinen este toteuttaa omia ajatuksiaan
Asiaa voi verrata lähetysasemaan ja radioon.
Joskus tapahtuu kaikissa radioissa häiriöitä.Eli "epilepsiakohtauksia".
Häiriöihin on syytä kiinnittää huomiota vasta,jos katkokset estävät jokapäiväiset työt.
Silloin on lääkärin eli "korjaajan" vuoro.
Mutta lääkärikään ei tiedä syytä,jos aivokuvissa ei näy mitään erikoista.Kiitos vastauksesta, en mä ajattelekkaan epiä niin sairautena, mutta siis olet sitä mieltä että mun häiriöt vois lukeutua noihin epi-häiriöihin? Liittyyköhän tuo pään lyöminen siihen että noita on tullut(ilmeisesti, näin itse tunnen). Tuohon kohtaa käy kipeämpää kun siihen koskee, kuin muualle päähän.
Minua ei joka päiväistä elämää niin haittaa, mutta joitakin hetkiä on että tuntuu vaikealta pitää itseään tässä hetkessä. Toisaalta pelottaa kun nyt on tullut enemmän näitä "nukahtamisia" kuin ennen ja jotenkin on entistä vaikeampaa pysyä todellisuudessa niiden aikana. Kauaahan ne eivät kestä, mutta silti. En tosiaan viitsisi sinne lääkäriinkään lähteä jos ei siitä ole merkittävää hyötyä kuitenkaan. Miten paljon lääkkeet auttavat näihin pieniin poissaolokohtauksiin yleensä? - eräs gaijin
asdsdsfsgf kirjoitti:
Kiitos vastauksesta, en mä ajattelekkaan epiä niin sairautena, mutta siis olet sitä mieltä että mun häiriöt vois lukeutua noihin epi-häiriöihin? Liittyyköhän tuo pään lyöminen siihen että noita on tullut(ilmeisesti, näin itse tunnen). Tuohon kohtaa käy kipeämpää kun siihen koskee, kuin muualle päähän.
Minua ei joka päiväistä elämää niin haittaa, mutta joitakin hetkiä on että tuntuu vaikealta pitää itseään tässä hetkessä. Toisaalta pelottaa kun nyt on tullut enemmän näitä "nukahtamisia" kuin ennen ja jotenkin on entistä vaikeampaa pysyä todellisuudessa niiden aikana. Kauaahan ne eivät kestä, mutta silti. En tosiaan viitsisi sinne lääkäriinkään lähteä jos ei siitä ole merkittävää hyötyä kuitenkaan. Miten paljon lääkkeet auttavat näihin pieniin poissaolokohtauksiin yleensä?No kyllähän se aikamoinen tälli saa olla, että siitä epilepsia puhkeaa. Tajuttomuutta taitaapi vaatia. Siitä, että kallonsa on kalauttanut ja siihen kuhmua tai jopa rustottumaa saanut, on vielä pitkä matka aivovaurioon. Aika kova suoja kallo kuitenkin on.
Itse en poissaolokohtauksia saa mutta käsitykseni mukaan ne on kyllä sellaisia ihan oikeita "poissaoloja", eli et edes tiedosta ettet ole ollut tässä maailmassa. Kaipa jotain lukuvaikeuksiakin voi olla, mutta en pitäisi sitä mitenkään yleisenä epilepsiaan viittaavana oireena. - kannattaa...........
eräs gaijin kirjoitti:
No kyllähän se aikamoinen tälli saa olla, että siitä epilepsia puhkeaa. Tajuttomuutta taitaapi vaatia. Siitä, että kallonsa on kalauttanut ja siihen kuhmua tai jopa rustottumaa saanut, on vielä pitkä matka aivovaurioon. Aika kova suoja kallo kuitenkin on.
Itse en poissaolokohtauksia saa mutta käsitykseni mukaan ne on kyllä sellaisia ihan oikeita "poissaoloja", eli et edes tiedosta ettet ole ollut tässä maailmassa. Kaipa jotain lukuvaikeuksiakin voi olla, mutta en pitäisi sitä mitenkään yleisenä epilepsiaan viittaavana oireena.melkein käydä lääkärissä jos tilanne huolestuttaa, jos mitään ei löydy niin saat ainakin mielenrauhan itsellesi..
Voi myös olla että sinulla on lukihäiriö joka on vasta nyt aikuisiällä (?) alkanut tuottaa ongelmia....
Mene siis sinne lääkäriin, asia kannattaa kumminkin tutkia sillä jos sinulla on tuollaisia ongelmia kuten epilepsiaa, ne pitää hoitaa.
Sen voin sanoa sinulle hoitajaksi opiskelevana epilettikkona jolla on paha lukihäiriö............ - asdsdsfsgf
kannattaa........... kirjoitti:
melkein käydä lääkärissä jos tilanne huolestuttaa, jos mitään ei löydy niin saat ainakin mielenrauhan itsellesi..
Voi myös olla että sinulla on lukihäiriö joka on vasta nyt aikuisiällä (?) alkanut tuottaa ongelmia....
Mene siis sinne lääkäriin, asia kannattaa kumminkin tutkia sillä jos sinulla on tuollaisia ongelmia kuten epilepsiaa, ne pitää hoitaa.
Sen voin sanoa sinulle hoitajaksi opiskelevana epilettikkona jolla on paha lukihäiriö............Tuosta lukihäiriöstä sen verran et tiedän kyllä mikä se on ja sellasta mulla ei siis ole. Vaan yksinkertaisesti rivit hyppii välillä silleen etten pysty lukemaan, siis tätä vaivaa ei ole aina vaan toisinaan, niinkuin noita muitakin oireita.
Kiitos tosiaankin asiallisista vastauksista ja pitänee harkita tota pään tutkituttamista. - liitos
asdsdsfsgf kirjoitti:
Kiitos vastauksesta, en mä ajattelekkaan epiä niin sairautena, mutta siis olet sitä mieltä että mun häiriöt vois lukeutua noihin epi-häiriöihin? Liittyyköhän tuo pään lyöminen siihen että noita on tullut(ilmeisesti, näin itse tunnen). Tuohon kohtaa käy kipeämpää kun siihen koskee, kuin muualle päähän.
Minua ei joka päiväistä elämää niin haittaa, mutta joitakin hetkiä on että tuntuu vaikealta pitää itseään tässä hetkessä. Toisaalta pelottaa kun nyt on tullut enemmän näitä "nukahtamisia" kuin ennen ja jotenkin on entistä vaikeampaa pysyä todellisuudessa niiden aikana. Kauaahan ne eivät kestä, mutta silti. En tosiaan viitsisi sinne lääkäriinkään lähteä jos ei siitä ole merkittävää hyötyä kuitenkaan. Miten paljon lääkkeet auttavat näihin pieniin poissaolokohtauksiin yleensä?Kiinnitä huomio vain siihen ,paheneeko tilanne.
Jos kohta käy koko ajan aremmaksi tai alat tuntea
siinä särkyä päivittäin, ota yhteys lääkäriin.
Samaten jos nukahtamiset alkavat häiritä.
"Epilepsiassa" hoidetaan lääkkeillä vain vakavat tapaukset. - ..ajatuksia..ilmassa..
liitos kirjoitti:
Kiinnitä huomio vain siihen ,paheneeko tilanne.
Jos kohta käy koko ajan aremmaksi tai alat tuntea
siinä särkyä päivittäin, ota yhteys lääkäriin.
Samaten jos nukahtamiset alkavat häiritä.
"Epilepsiassa" hoidetaan lääkkeillä vain vakavat tapaukset.No, höh! Käyhän lääkärissä, niin saat mielenrauhan!
Lapsillahan olisi ainakin puolella epi, jos se pään kolauttamisesta tulee.. Nehän tippuu tuon tuostakin pöydältä..
Siskoni tippui lapsena vintiltä (ainakin 3m) jyrkkää portaikko betonille. Aivotärähdys tuli..Muttei epiä! Epi tulikin mulle, vaikken ole tiettävästi päätä kovin monesti lyönytkään. Jokunen viikko sain päähän patin kohtauksen seurauksena.. :) - complex-partial
eräs gaijin kirjoitti:
No kyllähän se aikamoinen tälli saa olla, että siitä epilepsia puhkeaa. Tajuttomuutta taitaapi vaatia. Siitä, että kallonsa on kalauttanut ja siihen kuhmua tai jopa rustottumaa saanut, on vielä pitkä matka aivovaurioon. Aika kova suoja kallo kuitenkin on.
Itse en poissaolokohtauksia saa mutta käsitykseni mukaan ne on kyllä sellaisia ihan oikeita "poissaoloja", eli et edes tiedosta ettet ole ollut tässä maailmassa. Kaipa jotain lukuvaikeuksiakin voi olla, mutta en pitäisi sitä mitenkään yleisenä epilepsiaan viittaavana oireena.lähde taju. Itselläni ei lähtenyt. No kyllä siinä pulkkaillessa murtui kallo, poskiluu, nenä, leukaluu jne. Taju ei jostain syystä mennyt, mutta olin kyllä sekaisin kuin seinäkello.
Käytännössä voisi sanoa, että mikäli "kolaus" ei aiheuta edes "aivotärähdystä", niin todennäköisyys epiin on hyvin hyvin pieni.
Itse saan GTK-kohtauksia eli generalisoituvia toonis-kloonisia kohtauksia sekä partiaalisia. Partiaaliset kohtaukset ovat hieman erilaisia kuin absence eli poissaolokohtaukset, mutta kyllä niissä molemmissa ollaan aivan jossain muussa todellisuudessa kuin tässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1786545- 1481804
- 1131588
- 511310
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️46992Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢40973Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu96933Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?5859Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan241835- 41819