sairaskertomuksista

nolostunut

tilasin itselleni paperit sairaalasta , jossa minua on hoidettu kohtausten jälkeen ja poliklinikalla.
Meinasin lentää persiilleni kun näin mitä paperille oli kirjoitettu. Tuntuu jotenkin tyhmältä että sanomiseni on sana sanalta kirjoitettu ylös , vaikka olen kohtauksen jälkeen ollut tosi sekava ja puhunut puuta heinää. Lopussa sentään luki että potilas on sekava.

onko joku muu nähnyt omat tiedot jos on kohtausten jälkeen hoidettu sairaalassa?
Tuli pikkasen sellainen olo "anteeksi että olen olemassa"
jotenkin hävettää mennä edes lääkäriin enää kun koneella lukee "potilas löydetty tajuttomana nurmikolta, lääkitystä ei muista , ei tiedä missä on, ahdistunut ja kivulias jne." kertoo menevänsä kotiin hoitamaan lapsia kun he ovat yksin kotona !!! (lapset olivat kylläkin hoidossa päiväkodissa )
lääkityksestä olen kertonut jotain ihan ihme juttuja ja päin persettä.
MIKSI IHMEESSÄ NE TENTTAA LÄÄKE ASIOISTA KUN EN EDES TIEDÄ MISSÄ OLEN??? ja varmasti ne koneella on ylhäällä. ja minä kun olen "kauhuissani" kohtauksen jälkeen..Paniikkikohtaus? ja välillä tosi agressiivinen!! :( ONKO JOKU MUU AGRESSIIVINEN KOHTAUKSEN JÄLKEEN vaikka on tokkurassa kuin pieni tonttunen?

eikö papereihin voida yksinkertaisesti kirjoittaa "potilas sekava"
voi jee kun olen mennyt kotiin hoitamaan lapsia , jotka ovat yksin kotona...pitikö nyt sellainenkin mainita.

15

1198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sana sanalta

Kyllä minullekin on varsin usein kirjoitettu sana sanalta, tai ainakin lause lauseelta. Minun sairaskertomukset ovat niin yksipuolisia "ei kohtauksia", etten ole nolostunut.

Tosin vanhempieni kanssa tuntuu "anteeksi että olen olemassa", sillä etenkin äiti rajoittaa sosiaalisia kontaktejani jatkuvasti toisin kuin lääkärit ja sairaanhoitajat. Nykyään tämä "anteeksi että olen olemassa"-tunne on vallitsevin elämässäni, tosin sairaalan ulkopuolella.

• eräs gaijin

Hassuja nuo ovat, itse lähinnä naureskelen. Mutta ehkä ihan alussa ei naurattanut kun virheitäkin oli aika paljon. Mulla on myös tuollainen nurmikolta löytymis -kokemus myös, enkä esim. osannut kertoa, miksi olen Espoossa kun asun Helsingissä (oikeasti asuin ulkomailla sillä hetkellä..). Aggressiivinen (ja törkeä) olen ollut vain ekalla kerralla ja tuolloinkin se meni ohi ennen ulkopuolisia todistajia. Kaveri sai kyllä kuulla kunniansa.

Mulla on kaikki paperit vuosienkin takaa, koska olen niitä joutunut toimittelemaan ympäriinsä. Onhan ne vähän jänniä, mutta itselleni ei niistä haittaa ole ollut. Joskus olen lääkärin kanssa asiasta puhunut, siis kuinka hassulta tuntuu lukea itsestään juttuja, jotka eivät kuulu normaaliin käyttäytymiseen yms.

• ajatteleva...

ei haittaa mitä höpöttää kun on ollut kohtaus.Se katos kuuluukin asiaan,jos on ollut taju kankaalla.Lekurit tietää kyllä mitä epi on ja ihan siksi he kirjoittavat monestikin yksityiskohtaisesti jotta seuraavalla kerralla kun sut viiään vaikka ensiapuun,kun löydetään jostakin,niin osaavat antaa sulle just nappiin oikeeta ensiapuu.No probleemi.Ihan hyvä vaan,katos asiantuntijan pakeilla on hyvä olla ja ne varmistaa,ettei tosiaankaan seuraavalla kerralla sun hoidot menee nappiin.Okkei.

• ajatteleva..

TARKOITIN SIIS ETTÄ SUN HOIDOT MENEE NAPPIIN.

• Emppuliina-83

Mulla kävi tossa marraskuussa niin, että sain kohtauksen taksissa ku aamulla laivalta kotiin olin menossa kahden tunnin unien jälkeen. No, taksikuski teki oikein ku soitti ambulanssin, MUTTA...Kohtauksen jälkeen olen aivan paniikissa,itken ja tärisen enkä tiedä kuka olen ja missä olen. Ja kun ambulanssimiehet raahasivat ambulanssiin (omin jaloin kuitenkin menin) ja alkoivat kyselemään asioita lääkityksistä sun muista, en tietenkään osannut vastata ja itkin ja pelkäsin niitä miehiä. Toinen siinä vaan kovaan ääneen, että "sun pitää NYT rauhottua!!ei me muuten saada mitään asioita selville!" siis mitä helvettiä, kai mä ny rauhottuisin, jos pystyisin ja olisin järjissäni.Kummastuttaa kovasti ammattilaisen käytös...JA eikö ne osaa kattoa rannetta, että oisko siinä mahdollisesti ranneke missä lukee epilepsia tai katsoa esim lompakkoon että löytyykö hoitokorttia.Kysyivät siinä sitten, että onko mulla joku sairaus, mihin en oikeen osannu vastata...Ja omissa hoitokertomuksissa asiat monesti väärin: "migreeni alkoi teini-iässä", se oli kyllä 9-vuotiaana...No joo,mutta näin, koitetaan selvitä:)

• niiin totta

minusta ensihoitajia pitäisi informoida enemmän epikohatuksen saaneiden potilaiden käyttäytymisestä.
        jokuhan täällä joskus kirjoitti että oli joutunut poliisiauton kyytiin kohtauksen jälkeen !!

joo ymmärrän että epikohtauksen saanut voi näyttää humalaisen sekoiluilta :/ mutta itse olen myös törmännyt tähän vähän ns."oot sä vähän tyhmä" kohteluun. Ampparikuskeilla on varmaan eniten kuljetuksessa vanhuksia ja humaltuneita ja varmaan se on osa syynä että varautuvat epipotilaaseen humalaisena.
        en tiedä. olisi kiva kuulla ampparissa työskentelevän kommenttia.

minä sain kerran myös hirveen itkukohtauksen rankan kohtauksen jälkeen ja teki mieli nousta niistä baareista ylös ja juosta pois...mutta kun ei siinä tilassa pysty/jaksa kun paikat vetää viimeisiä.

• Ann-85

Ärsyttää ja huvittaa! Ottaa päähän sekoilut!
      Ja toinen laita...välillä taas ei oteta tosissaan, kun olen kohtauksen jälkeen järjissäni. Osaan kertoa kaikki mainiosti ja tiiän mitä on tapahtunut. Vaikka kohtaukset vielä jatkuvat pahana. Eivät meinaa hoitaa mua!! Sekin tympäsee!! Nuori ja nuin "hyvässä kunnossa".

Viimesintä-parin viikontakaista juttua en ole saanut. Mutta tiedän, että siinäkin on jotain höpöä! Lääkärin soitosta kyllä tuli kirje just. Siinä oli asiat käsitetty väärin (olikohan lukenut ambulanssin/päivystyksen paperit) vai kirjoittanut mun kertoman siihen. Väärää tietoa oli kohtausten kulusta..hyvähän niitten on hoitaa, ku ei edes toisia ymmärretä! Kun on taas lääkkeen lisäykset tehty!

KYSYNPÄ TÄSSÄ, KUN EN JAKSA UUTTA JUTTUA ALOITTAA, ETTÄ TÄRISEEKÖ/VAPISEEKO TEILLÄ KÄDET, KUN ON KOHTAUKSET PÄÄLLÄ..TAI OLET JUST HERÄNNYT TAJUTTOMUUDESTA.. TAI JOSKUS MUULLOIN??? TORSTAINA KOULUSSA KÄDET ALKOI TÄRISEEN, VASEN ENEMMÄN. JA TUNTU ETTEN SAA MITÄÄN TEHTYÄ. (OLIN KOKO AAMUN TEHNYT NEULETÖITÄ KONEELLA. AIKA RANKKAA KUITENKIN.. JA VÄSYTTI! ENNUSTAAKO KOHTAUSTA? VASTATKAA, JOS ON JOSKUS SAMANLAISTA VAPINAA JA TIIÄTTE MISTÄ SE JOHTUU! KIITOS!

• tärisivät

Kun kohtauksia tuli, raajat tärisivät. Vaikka olet tuolloin tietoinen tekemisistäsi, merkit viittaavat kohtauksiin.

Kun heräsin kohtauksistani, en tärissyt. Olin yleensä nukkumassa tuolloin -milloin sängyssä, milloin muualla.

Mitään ennakkotunnetta minulla ei koskaan ollut.

Minusta tuntuu, että henkilökunta ei luota tietoihisi, vaikka osaat kertoa kaikki. Heidän pitäisi nähdä kohtaus ja kysyä sinulta kohtauksen jälkeen, mitä tunsit tai mitä tapahtui tms. Siten he huomaisivat, että tiedät etkä kerro tarinoita.

• Ann-85
        tärisivät kirjoitti:

Kun kohtauksia tuli, raajat tärisivät. Vaikka olet tuolloin tietoinen tekemisistäsi, merkit viittaavat kohtauksiin.

Kun heräsin kohtauksistani, en tärissyt. Olin yleensä nukkumassa tuolloin -milloin sängyssä, milloin muualla.

Mitään ennakkotunnetta minulla ei koskaan ollut.

Minusta tuntuu, että henkilökunta ei luota tietoihisi, vaikka osaat kertoa kaikki. Heidän pitäisi nähdä kohtaus ja kysyä sinulta kohtauksen jälkeen, mitä tunsit tai mitä tapahtui tms. Siten he huomaisivat, että tiedät etkä kerro tarinoita.

..Mulla alkaa myös yöllä kohtaukset. Sisko mua herätteli viimeksi, oli kylässä ja kuuli, ku tipuin sängystä. Sain kaks pahaa kohtausta ja tiesin ettei ne lopu. Enkä voi nousta, ja jatkaa elämää.

Kun olen tajuissani, niin puhun yleensä aivan järkeviä. Mutta ne(sairaalassa ja ambulanssissa) ei ota mua tosissaan, jos sanon, etten voi jatkaa elämää `yksin´! (Luonteeltani olen rauhallinen ja rehellinen).

Laitto ne kuitenkin rauhoittavaa, ettei tulis enää uusia kohtauksia.

Just viimeksi kädet vapisi (ei palellut, eikä jännittänyt). Ja ambulanssi pojat luulee, että mä esitän! Sit ne käski mun nousta paareille..mutta loppupeleissä ne auttoi. Ja heti uus kohtaus! Ei ne usko, että mä kyllä tunnen olosta missä mennään! (Eikä nyt yhen kohtauksen takia kukaan mulle lanssia edes tilaa.)

Tiiän ennakkoon jo että ehkä oon yöllä tulossa kohtaus. Mutta ei auta, ku ootella! Ei mitään herkkua! No, nyt sain viimesimmältä reissulta Diapamia, voi kokeilla josko vaikka estäis kohtauksen.

Asiaan.. :) Mulla ei ollut viimeviikolla kohtausta.. vaan yhtäkkiä alkoi käsien vapina, ku vanhoilla. No, jatkoin koulupäivää..eikä onneksi mitään ikävää tapahtunut!

Kiitti sulle..

• pinjasku

Elikkäs mie olen kans joutunut pariin kertaan ampparil sairaalaa...
        Eka kerta: Ampparikuskit nauroivat mun kohtauksselle...
        Toinen kerta: Oli opiskelija mukana lisäksi ja edelliseltä kerralta joku työntekijä joka mut jo "tunsi". Ni eikö tämä joka mut tunsi viime kerralta tokaissut kaupassa:"Ai me ollaaki jo tuttuja". Olin sillee mul särkee päähän vitust.No ku päästii ampparin sisää ni sit se nainen:"Älä nyt enää esitä,ollaa jo autos,lopeta toi".Et aivan ku hullu oisin,tulee semmoi tunne.
        Mis niiden käytöstavat? Joo ja se nainen siel kaupas: "Sil on psyykkinen häiriö". Ei oikeesti,mut eikös se olis salassapidettävä asia?Kaikkihan siin kuulee,ketkä silloin on kauppareissul.

• ---------------------------...

Pakkohan niihin potilaspapereihin on tosiasiat kirjata. Ei siinä voi totuutta alkaa kaunistelemaan. Ja eihän niitä potilaspapereita lue muut kuin lääkärit ja hoitajat ( potilas itse), joille kaikenlaiset käyttäytymiset ovat yleensä arkipäivää.

• tiennytkään

että kaikki kirjataan ylös. Itse en tiennyt mistään mitään, paitsi silloin kun joku todella yritti saada minuun kontaktin kysymällä, että tiedänkö missä olen ja mikä päivä tänään on, osasin vastata että en. Kuulin ja tiedostin kysymyksen hyvin, mitään muuta en muista. Kummallista.

• complex-partial

mahdollisimman tarkkaan, jotta hoitoa ja diagnostiikkaa voitaisiin tarpeen tullen tarkistamaan. Tässä ajatellaan kyllä ihan potilaan etua. Olen itsekin huvittuneena lukenut omia epikriisejäni yms.

• Hugo.

Ne on todella hauskojakin välillä kaikkine virheineen ja kuvauksineen.

Eikös niitä ole sellaisia, että "Potilas hoidettu, mutta kuoli".

• Hugo.

Tuossahan oli virhe, jos oli päivähoidossa. Sinänsä hienosti kirjattu tiedot ja osataan hoitaa helpommin.

Sekavuus oli itselläni ainakin kohtauksen ja paha olo. En tuntenut ketään, painelin alasti pakkaseen ja mitä sattu tekemään. Itseäni ei haittaa ollenkaan, että sairaskertomuksissa on tiedot, mutta kyllä pahimmat virheet korjautan ja tietenkin sitten korjataan. Tietokannassahan ne ovat ja sinne voi lienee helposti merkitä korjauksen. Sitä varten potilaallahan on oikeus tarkistaa tietonsa.

Älä nolostu... vaikka lienee ymmärrättevää. Ihmiset nolaavat humalassa paljon pahemmin itseään ja se on vitsikästä ihmisten mielestä.

T. Kaksi viikkoa sitten tajuttomaksi juoneen naisen kotiin kantanut ravintolasta. Muut ei oikein välittäneet ja taksin jouduin maksamaan hänen puolestaa 50 euroa. Onneksi hän oli todella kiitollinen, että ei jäänyt kaupungille tajuttomana ja poliisi olisi korjannut parhaassa tapauksessa turvaan. Jälkikäteen sain 100 euroa vaivannäöstä... eli aina ei kiittämättömyys ole maailman palkka.

Hups, meni taas vähän asian ulkopuolelle, mutta korjauta nuo viat ja kyllä se on luonnollista, että aivomyrskyn jälkeen on sekaisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4078
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2901
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      899
    6. 131
      875
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      750
    Aihe