Hei,
Tilanne on nyt se, että sain viikko sitten tietää olevani raskaana. Joka oli järkytys. Olen 22v, että en ihan nuori enää, mutta en koe olevani valmis äidiksi vielä (harva on tiedon saatuaan, tiedän). Koulut ovat kesken, eikä parisuhde ole vielä valmis lapsille- vaikka olemmekin pari vuotta jo seurustelleet. Poikaystäväni on myös sitä mieltä, ettei vauvan aika ole vielä- mutta ei ole painostanut minua mitenkään.
Olemme pähkäilleet tässä viikon verran. Eikä mieli muutu, emme tunne, että haluaisimme vielä lapsen. Kävimme mös neuvolassa juttelemassa asiasta, mutta se ei muuttanut päätöstä. Koko ajan on muuten aivan hirveä paha olo fyysisesti, oksettaa koko ajan. En olisi uskonut, että raskaus pahoinvointi voi olla tälläistä, ihan kauheaa, kun ehkä tunti on päivässä sellaista oloa, että voi olla edes pystykoossa.
Kävin tänään lääkärin luona, tarkoituksena saada lähete aborttiin. Lääkäri oli todella syyttävän oloinen, ja minulle tuli todella paha mieli.. nyt tuntuu, että pitäisi pitää lapsi vaikkei sitä halua, koska muut syyllistävät niin pahasti. Asiasta olen puhunut parille ystävälleni, jotka ymmärsivät tilanteen, ja tukevat minua varmasti oli päätös kumpi tahansa.
Perheillemme emme ole pystyneet kertomaan, tuntuu että he syyllistäisivät, eivätkä ymmärtäisi keskeytystä ollenkaan.
Niin, aika olisi sitten lääkärille kolmen päivän päästä. Jossa saan ensimmäiset lääkkeet. Tarkoituksena olisi siis lääkkeellinen keskeytys, koska viikkoja nyt 7 0. Ja 99,9% varmoja olemme, että menemme sinne ja teemme abortin. Mitä ensimmäisellä kerralla tapahtuu? Kokemuksia. Tarkoitus on vissiin, että takaisin mennään n. 2 päivän päästä, jolloin laitetaan toiset lääkkeet.
Kertokaa lääkkeellisestä keskeytyksestä?
Saako sairaslomaa, jo ensimmäisen käynnin jälkeen, jos asia tuntuu henkisesti raskaalta? Ja fyysisestikin, jos pahaa oloa tulee jo silloin. Henkisesti pohdin asioita paljon, ja epäilen etten selviä kouluun/töihin ensimmäisenkään käynnin jälkeen...
Joten, eihän meidän tarvitse pitää lasta muiden syyllistämisien takia? eikö se ole kuitenkin meidän oma asia, jos emme halua vielä lasta. Ja kertokaa, lääkkellisen keskeytyksen läpikäyneet, kokemuksia?
Kiitos.
Päädyimme aborttiin. Teimmekö oikein?
48
2362
Vastaukset
- ----------
Ja siis, ehkäisynä on ollut kondomit.. ja sen yhden kerran, kun olimme humalatilan alaisina, käyttö unohtui :/. Se on asia, mikä vaivaa myös... Olemme siis olleet vastuuttomia, pitääkö meidän sen takia pitää lapsi vaikkemme halua sitä?
- Vaihtis
Ratkaisun voi tehdä vain te!
Te tiedätte mikä on tilanteenne.
Mutta on olemassa yksi vaihtoehto jos ette ole ihan 100 prosenttisesti abortin takana: odottakaa!
Silloin saatte 9 kuukautta lisää aikaa miettiä. Ja lapsen synnyttyä tai odotusaika voi alkaa tuntumaan että haluatte pitää lapsen. Jos taas päädytte siihen että ette siltikään halua pitää lasta niin sen voi antaa adoptioon.
Vaihtoehtoja on olemassa, mutta ratkaisu on vain teidän, miettikää rauhassa. - teet oikein
Jos olet omasta mielestäsi loppuun asti miettinyt ettette vielä lasta halua ja olet siitä varma, ei minusta abortille ole mitään estettä. Vaikka joku siitä varmasti sinua tulee syyttämään (onhan nämä abortinvastustajat nahty), teet oikein. Toisten mielenrauhan takia et päätöstäsi tee, vaan omasi.
- täältä on turha
asiallista neuvoa kysellä, teidä teilataan heti, jos abortista puhutte. Vastustajien teksti on aika rankkaakin.
Päätös on yksin sinun/teidän.
Pari aloitusta aiemmin on kerrottu miten lääkkelliset abortit ovat sujuneet. Katso sieltä.
Kummallista muuten, ettei lääkäri sinulle kertonut kysymyksiisi vastauksia vai etkö tajunnut häneltä kysyä? Itselleni kerrottiin useaankin otteeseen samat asiat ja kysyin vielä lisää.
Eka pilleri sairaalassa, josta saat loput pillerit mukaan, jos haluat sen kotona tehdä, kuten itse tein tai parin päivän päästä takas sairaalaan ja keskeytys siellä. Voit itse valita.
Sairaslomaa 3 päivää. Turha sitä on kelailla ja pohtia, pääsee vähemmällä. - sinä
Olethan vielä aika nuori, jos nyt teet abortin, mahdollisuudet saada lapsia sitten joskus ovat hyvät, mutta silti voi olla mahdollisuus että kun se oikea aika tulee lapselle, ei se välttämättä niin helposti tulekaan.
Tämä on jossittelua. Mutta kannattaa miettiä.
Itse olen vielä nuori, lasta toivonut vuosikausia, rahaa on palanut hoitoihin tuhansia ja tuhansia euroja. Kun kerta toisensa jälkeen pettyy, ei taaskaan raskaana, ei voi kun ihmetellä miten joillekin se on niin helppoa että yhdestä kerrasta tulee vahingossa raskaaksi ja sitten ollaan tilanteessa miten tästä ongelmasta päästään eroon. Surullista.
Niin tai näin, ei koskaan oikein päin :(
En halunnut syyllistää, sinä teet päätöksesi omaa elämää ajatellen. Jos et todellakaan ole valmis äidiksi, ehkä abortti on oikea ratkaisu.
Jos kävisit vastasyntyneiden osastolla katsomassa elämän suurimpia ihmeitä, tuskin pystyisit aborttia tekemään. Mitään ihmeellisempää ei ihminen elämässään voi alkuun saattaa kuin uuden ihmisen alun.- itkeä
jos lasta ei saa. Maailma ei ole fifty-fifty-paikka. Toiset ei saa alsta, toiset saa, muttei halua.
Täytyy vaan oppia elämään sen kanssa, aina ei saa sitä mitä haluaa. - satuapa
tuo neuvo vastasyntyneiden katselemisesta ratkaisua tehdessä ei ole hullumpi.
Itselle ainakin lähipiirin vastasyntyneet, niiden katseleminen ja sylissä piteleminen, ovat vain vakuuttaneet minut aborttipäätöksen oikeudesta - koska tunnen syntyvän lapsen ansaitsevan kaiken sen, mikä niillä lapsilla on (enkä tarkoita aineellisia asioita). Jos siis niiden näkeminen saisi päätöstään epäilemään, ehkä se silloin kertoisi, että päätös ei ehkä ole tarpeeksi harkittu. - ja itketty kans.
itkeä kirjoitti:
jos lasta ei saa. Maailma ei ole fifty-fifty-paikka. Toiset ei saa alsta, toiset saa, muttei halua.
Täytyy vaan oppia elämään sen kanssa, aina ei saa sitä mitä haluaa.Itkut on itketty.
Parempi tarkkaan miettiä kun jälkeenpäin katua.
- satuapa
päättää vain te itse. Ei lääkäri, eikä kukaan meistä. Teidän on vain kuunneltava itseänne.
Minä sanoisin, että olisi vastuutonta pitää lapsi VAIN sen tähden, että on ollut vastuuton ehkäisyn kanssa. Jos se siis olisi se syy, joka ajaa tidät lapsen pitämiseen. Oman itsensä kuunteleminen ja ratkaisunsa tekeminen sen perusteella on vastuullinen tapa toimia. Ja siihen vastuullisuuteen pääsee vain tarkkaan harkitsemalla ja ratkaisua punnitsemalla, kuten näytätte tehneenkin. Teillä näyttäisi olevan ainakin se hyvä puoli, että pystytte asiaa yhdessä täysillä harkitsemaan.
Kannattaa yrittää miettiä, miltä tuntuisi elää sen ratkaisunsa kanssa. Vaikeatahan se on tulevaisuutta miettiä realistisesti, mutta jos ratkaisu tuntuu satuttavan jo nyt, se tuskin on itsestään selvästi oikea ratkaisu. Itse abortin tehneenä voin sanoa, että syyllistämisyritykset menevät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, kun itse on itselleen ratkaisunsa pätevästi perustellut ja tietää vaihtoehdot harkinneensa. Lisäksi ainakin itse olen ihminen, joka suhtautuu asiohin ja ratkaisuihin aika realistisesti: ratkaisut on tehtävä sillä hetkellä olevilla tiedoilla, joten jälkiviisaus/katuminen on turhaa. Jos itse on katumiseen ja jossitteluun taipuvainen ja siis syyllistää itse itseään jälkikäteen ratkaisuistaan, on riski suuri myös abortin katumiseen.
Itselle on tehty lääkkeellinen abortti ja rviikot oli silloin vajaat 8.
Tosiaan ensimmäisen pillerin jälkeen olo oli aika pahoinvoiva keskeytykseen asti. Tosin olin sitä ollut jo koko raskausajan, mutta jotenkin se tuntui vielä pahenneen. Vuotoa ei juuri ehtinyt alkaa ennen keskeytystä, vaikka monille niin käykin.
Eiköhän lääkäriltä olisi ihan jo sen pahoinvoinninkin takia noina välipäivinä sairaslomaa saanut, jos olisi käynyt pyytämässä.
Itse keskeytyspäivänä menin sairaalaan aamulla, ja silloin laitettiin viimeiset tabletit kohdunsuulle ja annettiin samalla suun kautta nieltäviä kipulääkkeitä. Tämän jälkeen tuli levätä sängyllä noin tunnin verran, jotta kohdunsuulla olevat lääkkeet ehtisivät vaikuttaa. Tämän jälkeen kehoitettiin kävelemään ja jaloittelemaan mahdollisimman paljon, jotta raskausmateriaali pääsisi helpommin ulos.
Kipujen määrä tuntuu vaihtelevan todella paljon ihmisestä riippuen. Itsellä kivut olivat kuukautiskipujen kaltaiset, mutta vain TODELLA PALJON kivuliaammat, eivätkä lääkkeet niitä lähellekään poistaneet. Kivut tulivat supistuksenomaisina, jollin siis suht tasaisin välein kouristi todella pahasti. Kuitenkin, vaikka itselläkin kivut olivat suht kovat, olivat ne minusta täysin kestettävissä, koska niillehän oli selkeä syy ja tehtävä. (Paljon kestää kaikenlaista, jos tietää, mikä on syy.) Lääkkeitä sai toki pyytäessä lisää, koska tässä tapauksessahan ei tarvitse varoa lasta, kuten synnytyksessä.
Muistan miettineeni, mistä sen tietää, koska se on ulos tullut, mutta ei ainakaan itsellä olisi voinut erehtyä. Veren määrä oli kohtuullisen suuri ja kannattaa muistaa ottaa varahousut mukaan. Itsellä ne ainakin tulivat tarpeeseen. Kotiin pääsin noin viiden tunnin kuluttua sairaalaan menemisestä ja vielä silloinkin kivut olivat todella kovat.
Itse halusin ehdottomasti lääkkeellisen, koska halusin olla tietoinen tapahtumankulusta. Ja tuli pakolla käsiteltyä juttu viimeistään silloin. Vaikeinta oli varmaan se, ettei todellakaan tiennyt, mitä odottaa. Vaikka etukäteen saaduissa papereissa lukikin, että raskauskudos synnytetään ulos, eihän se kertonut mitään, koska en ollut koskaan synnyttänyt. En siis tiennyt myöskään, miltä supistukset tuntuvat. Nyt tiedän.
Tässä myös linkki vanhaan keskusteluun kokemuksista lääkkeellisestä keskeytyksestä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=1500000000000024&posting=22000000041173062- kannattaa tehdä
saat touhuilla omissa oloissasi ja käyttää omaa vessaa sekä sänkyä. Osastolla joutuu useiden muiden kanssa olemaan samassa huoneessa ja jakamaa vessan.
- satuapa
kannattaa tehdä kirjoitti:
saat touhuilla omissa oloissasi ja käyttää omaa vessaa sekä sänkyä. Osastolla joutuu useiden muiden kanssa olemaan samassa huoneessa ja jakamaa vessan.
Meillä ei tosin edes kotivaihtoehtoa tarjottu, enkä tiedä, olisinko siihen päätynyt, jos olisi tarjottukaan.
minusta oli jotenkin turvallisempaa olla sairaalassa asiantuntijoiden lähellä ollessa, kun ei oikein itse tiennyt, mitä odottaa.
Mutta ehkä konkreettisesti hankalinta oli tosiaan tuo (minun tapauksessa) kolmen yhteiskäytössä olevan vessan jakaminen, kun varmimmalta olisi tuntunut välillä istua pöntöllä koko ajan ja tiesi, että siellä oven takana saattoi joku ajatella täsmälleen samoin - kun kaikki vessat olivat varattuja.
JA muuten sama juttu harmitti, kun sähläsin sen vuotoni kanssa ja puolet vessan lattiasta ja housuni olivat veressä... - viholliset
Abortti-asiamiesten menetelmiin kuuluu lapsen esineellistäminen "mielipiteeksi". Aborttikynnystä alennetaan esittämällä epävarmalle äidille vaatimus, että hänen muka pitäisi "tehdä ratkaisu" lapsensa elämästä. Juuri tähän aborttiväki kerta toisensa jälkeen pyrkii, sillä lapsen inhimillisyyden ja elämänarvon kieltäminen on osa lapsen kuolemaan johtavaa polkua. Ellei äitiä saada epäilemään lapsensa elämän arvoa, esim. arvanheitolla lapsen elämästä, ei aborttiakaan saada aikaiseksi.
Huomaa myös "pron" puute ja pelkkä "con" eli abortti-asiamies esittää vain aborttiin eli lapsen surmauttamiseen johdattelevia -joutavia- väitteitä.
Huomaa, kunka kylmäkiskoinen abortti-asiamies on lasta kohtaan. Ei hyvää sanaa, ei lapsen elämän tunnustamista.
Abortin olemus ei ole pillereissä eikä siinä monetko housut vereen tuhraantuvat. Kyse on laspsen hengestä ja sinun hyvinvoinnistasi, jonka abortti vaarantaisi. - Asianomaisten pitää
viholliset kirjoitti:
Abortti-asiamiesten menetelmiin kuuluu lapsen esineellistäminen "mielipiteeksi". Aborttikynnystä alennetaan esittämällä epävarmalle äidille vaatimus, että hänen muka pitäisi "tehdä ratkaisu" lapsensa elämästä. Juuri tähän aborttiväki kerta toisensa jälkeen pyrkii, sillä lapsen inhimillisyyden ja elämänarvon kieltäminen on osa lapsen kuolemaan johtavaa polkua. Ellei äitiä saada epäilemään lapsensa elämän arvoa, esim. arvanheitolla lapsen elämästä, ei aborttiakaan saada aikaiseksi.
Huomaa myös "pron" puute ja pelkkä "con" eli abortti-asiamies esittää vain aborttiin eli lapsen surmauttamiseen johdattelevia -joutavia- väitteitä.
Huomaa, kunka kylmäkiskoinen abortti-asiamies on lasta kohtaan. Ei hyvää sanaa, ei lapsen elämän tunnustamista.
Abortin olemus ei ole pillereissä eikä siinä monetko housut vereen tuhraantuvat. Kyse on laspsen hengestä ja sinun hyvinvoinnistasi, jonka abortti vaarantaisi.itse tehdä se päätös. Ei nimimerkki satuapa kehoittanut aborttiin vaan kehoitti kuuntelemaan omia ajatuksiaan ja pohtia kaikki mahdollinen läpi. Molempien tapojen seuraukset (eli tarkoitan lapsen pitämisen ja abortin).
Minun mielestä hän kirjoitti hyvin. Ei ohjannut aborttiin. Opetelkaa lukemaan.
- mitä elämässä kohtaat
Paha olosi varoittaa sinua / teitä menettämästä lastanne abortissa. Olette juuri sopivan ikäinen ja muutenkin kaikki hyvät edellytykset omistava nuori nainen ja mies. Nyt olette jo äiti ja isä. Siitä tosiasiasta ei mitenkään voi paeta.
Miksi ihmeessä edes epäröit elää lapsenne kanssa?
Abortista voi seurata paha masennus, tuska, kuolemansuru ja kaipaus lapsesta, jota ei tässä elämässä voi enää saada luokseen.
Abortista seuraa usein parisuhdeongelma ja ero. Kuinka mies todella voisi enää rakastaa naista, joka surmauttaa yhteisen lapsen, rakkauden hedelmän? Mikä olisi naisen rooli tämän jälkeen?
Lääkärisi tiesi mitä teki kun antoi ymmärtää, ettei lasta tulisi surmauttaa abortissa. Näet toki, että hän oli ilmeisen elmänkokemuksensa perusteella lapsesi ja teidän yhteisen elmänne puolella kuolemaa ja katoamista vastaan.
Sanot, etteivät eprheenne hyväksyisi lapsen abortointia lainkaan. Miksi he hyväksyisivät lapsen lapsensa surmauttamisen? Miksi he hyväksyisivät sellaisen myöhemminkään? Totta kai hekin haluavat saada lapsen lapsensa luokseen ja elämää jatkamaan.
Älkää rakkaat nuoret surmauttako lastanne. Lapset ovat elämän rikkaus ja parasta mitä tavalliselle ihmiselle sattuu kohdalle.
Et koskaan tule katumaan lapsiesi elämää ja heidän läheisyyttään. Kun olet sen kokenut, et mistään hinnasta suostu siitä luopumaan. Älä siis luovu lapsistasi.
Älä vaaranna lastasi spekuloinneilla. Taistele elämän puolesta ennakkoluulojasi vastaan. Se kantaa sinut ja miehesi kohti lapsesi elämää ja ihmiselämän onnea.- koulutus ja hyvä elämä
voi huhhuh..
taas jotain lastenrakastajien älyttömiä huuhaajuttuja.
siis nyt ihan ensin ap:en tulisi ottaa selvää ihan samaisesta lääkäristä miten ne pillerit toimii ja niin pois päin, ei kannata yksin asiaa pähkäillä, ja vaikutatte ihan sellaisilta jotka ovat varmoja aborttipäätöksestä, eli olette miettineet, ja on varmaa ettette lasta halua.
ja edelliselle kirjoittajalle:
lukisit nuo tekstit tarkemmin!he ovat opiskelijapariskunta, vahingossa tulleet raskaaksi, fyysinen huono olo=raskauden oire!!
ja jos he yhdessä ovat asiasta keskustelleet niin enpä usko että hirveämmin ongelmia asiasta seuraa!
ja jos ei koe itseään valmiiksi lapselle niin miksi se lapsi pitäisi tehdä?ihan oikea päätös heiltä. tekevät sen lapsen sitten myöhemmin paremmalla ajalla jolloin sitä aikaa riittää lapselle ja koko perheelle. ihan tiedoksi, kun ne opiskelu vievät aikaa!niin ei siinä samalla jaksa varmaan lasta ja niitä lapsen murheita.
ja vielä semmoinenkin kommentti että kaikki naiset saatika miehet eivät koe lasta lahjana vaan riesana ja elämänpilaajana.
kukaan ei voi suoranaisesti sanoa nauttivansa kakkavaippojen vaihdosta ja siitä löyhkästä.
eikä kukaan varmaan nauti lapsen kiljumisesta ja huudosta öin ja päivin jota muutes lapset harrastaa melko usein.
ja entäs ne lapsen murrosiät ja puberteetit sun muut, jolloin vanhemmat kyseenalaistetaan ja heitä haukutaan ja loukataan vaikka kuinka hyvin olet käytöstavat opettanut.
on tosi "nautinnollista" hommaa joo..en usko äidinrakkauteen pätkän vertaa(huuhaa).
- onneksi
Olin saman ikäinen kuin sinä nyt, kun huomasin olevani raskaana. Tuo lapsi on nyt 25-vuotias aikuinen. Muita lapsia emme onnistuneet saamaan yrityksistä huolimatta. Olen ikionnellinen, että pidin lapsen, koska muutoin meillä ei olisi edes tätä lasta.
- LÄÄKKEELLISEN
Tein lääkkeellisen abortin jouluna 2005 (n. viikoilla 8.). Ensiksi sain tosiaan sen suun kautta napattavan pillerin (joka sitten jo tappaa sen alkion) pari päivää ennen varsinaista toimenpidettä, sitten aamusta kun menin sairaalaan, sain kohdunsuulle ensin yhden (vai olikohan se kaksi) pilleriä jotka aloittivat kovat supistukset, kahdeksan tuntia niitä eikä tippaakaan verta, joten laittoivat uuden pillerin kohdun suulle. Tästä ei kulunut kauaakaan kun menin vessaan ponnistamaan ja alkio tuli pihalle. Siitä sain lähteä kyydillä heti kotiin jossa tuli sitten ne istukan riekaleet ym. pihalle. Jälkivuoto kesti pari viikkoa ja oli runsasta. Muutenkin koko abortti oli aivan helvetillisen kivulias henkisesti ja fyysisesti.
Voimia!- ei ole vaihtoehto
"Abortista voi seurata paha masennus, tuska, kuolemansuru ja kaipaus lapsesta, jota ei tässä elämässä voi enää saada luokseen."
- voi, mutta harvemmin seuraa. Itse olin erittäin masenutunut, kun raskaus todettiin, mutta abortin jälkeen jaksoin taas loistavasti. Harrastin, kävin ulkona, tapasin ystäviä ja ennenkaikkea elin!
"Abortista seuraa usein parisuhdeongelma ja ero. Kuinka mies todella voisi enää rakastaa naista, joka surmauttaa yhteisen lapsen, rakkauden hedelmän? Mikä olisi naisen rooli tämän jälkeen?"
- oma poikaystäväni oli tukenani koko ajan ja hän lupasi tukea minua päätin sitten pitää lapsen tai tehdä abortin. Tein abortin ja välimme lähenivät entisestään. Lapsi ei ole kaikille se yhteinen juttu. Miksi pilata hyvä parisuhde kolmannella pyörällä?
"Älkää rakkaat nuoret surmauttako lastanne. Lapset ovat elämän rikkaus ja parasta mitä tavalliselle ihmiselle sattuu kohdalle."
- varmastikin totta, kun on oikea aika. Aina ei ole oikea aika. Vanhemmat ja kasvattajat päättäkööt koska on oikea aika, ei tuleva lapsi. Kaikille lapset eivät todellakaan ole rikkaus, vaan riesa. - Ja pyh
ei ole vaihtoehto kirjoitti:
"Abortista voi seurata paha masennus, tuska, kuolemansuru ja kaipaus lapsesta, jota ei tässä elämässä voi enää saada luokseen."
- voi, mutta harvemmin seuraa. Itse olin erittäin masenutunut, kun raskaus todettiin, mutta abortin jälkeen jaksoin taas loistavasti. Harrastin, kävin ulkona, tapasin ystäviä ja ennenkaikkea elin!
"Abortista seuraa usein parisuhdeongelma ja ero. Kuinka mies todella voisi enää rakastaa naista, joka surmauttaa yhteisen lapsen, rakkauden hedelmän? Mikä olisi naisen rooli tämän jälkeen?"
- oma poikaystäväni oli tukenani koko ajan ja hän lupasi tukea minua päätin sitten pitää lapsen tai tehdä abortin. Tein abortin ja välimme lähenivät entisestään. Lapsi ei ole kaikille se yhteinen juttu. Miksi pilata hyvä parisuhde kolmannella pyörällä?
"Älkää rakkaat nuoret surmauttako lastanne. Lapset ovat elämän rikkaus ja parasta mitä tavalliselle ihmiselle sattuu kohdalle."
- varmastikin totta, kun on oikea aika. Aina ei ole oikea aika. Vanhemmat ja kasvattajat päättäkööt koska on oikea aika, ei tuleva lapsi. Kaikille lapset eivät todellakaan ole rikkaus, vaan riesa.Mitä hyvää on pakkoabortissa, ei mitään,uskokaa näitä abortilla houkuttelijoita, onko heillä onnellista lapsiperhettä, tuskin koskaan tulee olemaan,noilla kylmillä ihmisillä???
- satuapa
Ja pyh kirjoitti:
Mitä hyvää on pakkoabortissa, ei mitään,uskokaa näitä abortilla houkuttelijoita, onko heillä onnellista lapsiperhettä, tuskin koskaan tulee olemaan,noilla kylmillä ihmisillä???
Kiinan tilanteesta, vaikka kyseessä on suomalainen pariskunta?
Eihän Suomessa ole pakkoaborttia. - satuapa
Ja pyh kirjoitti:
Mitä hyvää on pakkoabortissa, ei mitään,uskokaa näitä abortilla houkuttelijoita, onko heillä onnellista lapsiperhettä, tuskin koskaan tulee olemaan,noilla kylmillä ihmisillä???
alhainen keino siirtyä muiden kirjoittajien herjaamiseen, jos omat eväät toisen asialliseen viestiin loppuvat.
- pakkoabortti
Ja pyh kirjoitti:
Ja juurihan siinä abortissa pyritään välttämään sitä lapsiperhettä, siksihän abortti tehdään. Lapsi ei haluta, onko se nyt niin vaikeaa ymmärtää. Perhe voi olla ilman lapsiakin ja monesti juuri ilman lapsia se on onnellisempi. Kaikkea ei tarvitse suunnitella lasten menojen, harrastusten ja sairastelujen mukaan. Voi tehdä sitä, mikä itsestään tuntuu hyvälle.
Mitä kylmyyteen tulee, parempi se abortointi silloin on jos lapsia ei halua, kuin että väkisin ne synnyttää ja kasvattaa. Onko silloin perheessä kukaan onnellinen? Tuskin. - Lapsen syntymä
pakkoabortti kirjoitti:
Ja juurihan siinä abortissa pyritään välttämään sitä lapsiperhettä, siksihän abortti tehdään. Lapsi ei haluta, onko se nyt niin vaikeaa ymmärtää. Perhe voi olla ilman lapsiakin ja monesti juuri ilman lapsia se on onnellisempi. Kaikkea ei tarvitse suunnitella lasten menojen, harrastusten ja sairastelujen mukaan. Voi tehdä sitä, mikä itsestään tuntuu hyvälle.
Mitä kylmyyteen tulee, parempi se abortointi silloin on jos lapsia ei halua, kuin että väkisin ne synnyttää ja kasvattaa. Onko silloin perheessä kukaan onnellinen? Tuskin.näillä aborttiin houkuttelijoilla ei ole kokemusta oman lapsen syntymästä vain abortoinnista. Lapsen kun saa vatsan päälle syntymän jälkeen, ei onnea voi sanoin kuvailla, siitä ei moni aborttiin houkuttelija tiedä mitään.
- yleistää taas
Lapsen syntymä kirjoitti:
näillä aborttiin houkuttelijoilla ei ole kokemusta oman lapsen syntymästä vain abortoinnista. Lapsen kun saa vatsan päälle syntymän jälkeen, ei onnea voi sanoin kuvailla, siitä ei moni aborttiin houkuttelija tiedä mitään.
Osalla abortin tehneistä on varmasti jo kokemusta synnytyksistä ja lapsen kasvatuksesta ja osalla ei.
Mielestäni täällä ei kukaan ole HOUKUTELLUT ketään aborttiin, vaan kysyttäessä on vastannut mitä abortissa tehdää ja miten siitä toipuu.
Jos lasta ei halua, siinä ei ole mitään onnellisuuden tunnetta sitä myöskään odottaa. JOs sinä et pidä koiranpennuista, kenties jopa pelkäsisit niitä, pennun saaminen perheenjäseneksi sinua tuskin ilahduttaisi??? - satuapa
näillä aborttiin houkuttelijoilla ei ole kokemusta oman lapsen syntymästä vain abortoinnista. Lapsen kun saa vatsan päälle syntymän jälkeen, ei onnea voi sanoin kuvailla, siitä ei moni aborttiin houkuttelija tiedä mitään.
että sitä sinä joudut vakuuttamaan yrittämällä muita ihmisiä halventaa. Se vähentää sanomasi arvoa.
- se on kiellettyä
satuapa kirjoitti:
että sitä sinä joudut vakuuttamaan yrittämällä muita ihmisiä halventaa. Se vähentää sanomasi arvoa.
Olet nyt mainostanut aborttia vuosia!
- on sekä
se on kiellettyä kirjoitti:
Olet nyt mainostanut aborttia vuosia!
itse abortti että siitä puhuminen kun viimeksi tarkistin.
Sekä aborttia että synnytystä saa mainostaa niin paljon kuin sielu sietää. Kunhan muistaa pysyä asiassa eikä sorru ihmisten nimittelyyn tai turhautuessaan kirjoittele haukkumisviestejä. - Millä tavalla
Ja pyh kirjoitti:
sinne pakotetaan? :D:D Kyllä ihmiset ihan itse päättävät tekevätkö sen vai ei.
Aloittajalle jaksamisia!! - juuri synnytetty
vauva parikin kertaa sairaalapaidan alle ihailtavaksi. Molemmat olivat erittäin toivottuja, mutta siinä välissä oli ei-toivottu raskaus, jonka keskeytin. Nuorimmainen on alle vuoden ikäinen ja pelkään olevani taas raskaana ehkäisystä huolimatta. Abortti olisi ainoa vaihtoehto terveydentilan takia. Joten kyllä täällä monikin abortin tehnyt tietää synnytksestä, tiedätkö sinä abortista???????
- aina...
Millä tavalla kirjoitti:
sinne pakotetaan? :D:D Kyllä ihmiset ihan itse päättävät tekevätkö sen vai ei.
Aloittajalle jaksamisia!!joitain alaikäisiä tyttöjä kun muka-paremmin-tietävät tädit aivopesee automaatti-abortteihin!
- saamaan lapsen
Mene lääkärille -mutta kysy voiko pahoinvoinnillesi tehdä jotain.
Sinulla on poikaystävä tukenasi,joten ei ole mitään syytä mennä aborttiin.- halua..
jatkaa raskautta ja silloin sen jatkamiseen ei ole mitään syytä. Olisi silkka vääryys jatkaa raskautta vasten omaa tahtoaan ja pilata kaikkien läheisten elämä sekä itsensä elämä.
- Me vastaamme
halua.. kirjoitti:
jatkaa raskautta ja silloin sen jatkamiseen ei ole mitään syytä. Olisi silkka vääryys jatkaa raskautta vasten omaa tahtoaan ja pilata kaikkien läheisten elämä sekä itsensä elämä.
Lukekaa aloittaja ja kumppani ja päätelkää, mikä mahtaa olla motiivina näille vakituisille kirjoittajille, jotka siis suosittelevat alinomaan aborttia!!!
- yksikään täällä
Me vastaamme kirjoitti:
Lukekaa aloittaja ja kumppani ja päätelkää, mikä mahtaa olla motiivina näille vakituisille kirjoittajille, jotka siis suosittelevat alinomaan aborttia!!!
ei ole SUOSITELLUT tai KEOITTANUT keskeyttämään raskautta. Enemminkin tämän ketjun viesteissä KEHOITETAAN jatkamaan raskautta.
Kenelläkään ei ole sitä valtaa, joka vaatisi tai suosittelisi aplle raskauden jatkamista tai keskeyttämistä. Sen tekee vain ja ainoastaan raskaana oleva ja hänen kumppaninsa.
- asiasta?
Emmehän me palstalaiset teidän tilannettanne tiedä.
Minun tulee aina surullinen olo, kun kuulen, että aborttia käytetään jälkiehkäisynä.
Abortti on trkoitettu aivan toisenlaisia, oikeita hättätilanteita varten eikä parhaassa perheellistymisiässä oleville ihmisille, joilla ei (ilmeisesti?) ole mitään vakavia sosiaalisia ongelmia.- on tarkoitettu??
Tuskin aborttia nyt kenellekään on tarkoitettu. Sen voi tehdä, jos se tuntuu oikealta päätökseltä. Ei se iästä tai perhesuhteista ole kiinni.
Miksi olet surullinen toisten aborteista? Eläisit sinäkin omaa eläämääsi. - Kun täällä suositellaan abo...
on tarkoitettu?? kirjoitti:
Tuskin aborttia nyt kenellekään on tarkoitettu. Sen voi tehdä, jos se tuntuu oikealta päätökseltä. Ei se iästä tai perhesuhteista ole kiinni.
Miksi olet surullinen toisten aborteista? Eläisit sinäkin omaa eläämääsi.jatkuvasti eräiden nimimerkkien taholta.
- Ei täällä
Kun täällä suositellaan abo... kirjoitti:
jatkuvasti eräiden nimimerkkien taholta.
suositella sitä, ihmiset vain kertovat omia kokemuksiaan siitä! Jakavat kokemuksiaan ihmisen kanssa joka sitä harkitsee ja se ihminen sitten tekee oman päätöksensä sikiön suhteen.
- Ei abortille
Ei täällä kirjoitti:
suositella sitä, ihmiset vain kertovat omia kokemuksiaan siitä! Jakavat kokemuksiaan ihmisen kanssa joka sitä harkitsee ja se ihminen sitten tekee oman päätöksensä sikiön suhteen.
Löydän heti useamman viestin, jossa suorastaan yllytetään aborttiin.
- Ja voin
Ei abortille kirjoitti:
kuvitella vain ne sinun "yllyttämiset". Tämä on abortti palsta, missä kerrotaan kokemuksia. Joillekin se vain on ollut parempi ratkaisu ja voin hyvinkin odottaa että laitat sellaisen ihmisen kommentin tänne joka on itse kokenut sen hyvänä vaihtoehtona. Vaikka joku sen on kokenut hyvänä, ei tarkoita että vaikka aloittaja (jos päätyy aborttiin loppujen lopuksi) ei koekaan sitä hyvänä. Mutta (HOX) hän on itse päättänyt sen tehdä. Tuskin kenenkään kirjoitukset siihen vaikuttaa.
- olla hölmö
Ei abortille kirjoitti:
täällä ei kukaan ainakaan tässä ketjussa ole yllyttänyt tai usuttanut aborttiin, sen sijaan useampikin kirjoittaja on suositellut synnyttämistä ja lapsen pitämistä. Käsittääkseni aloittaja ei ole pyytänyt apuja aborttiin tai jatkamiseen vaan henkistä tukea.
- suositella
Ja voin kirjoitti:
kuvitella vain ne sinun "yllyttämiset". Tämä on abortti palsta, missä kerrotaan kokemuksia. Joillekin se vain on ollut parempi ratkaisu ja voin hyvinkin odottaa että laitat sellaisen ihmisen kommentin tänne joka on itse kokenut sen hyvänä vaihtoehtona. Vaikka joku sen on kokenut hyvänä, ei tarkoita että vaikka aloittaja (jos päätyy aborttiin loppujen lopuksi) ei koekaan sitä hyvänä. Mutta (HOX) hän on itse päättänyt sen tehdä. Tuskin kenenkään kirjoitukset siihen vaikuttaa.
kenellekään. mistä me tiedämme toisen ihmisen tilanteen?
- ei myöskään
suositella kirjoitti:
kenellekään. mistä me tiedämme toisen ihmisen tilanteen?
missään tapauksessa pidä suositella kenellekään, siitä voi tulla pahoja fyysisiä ja henkisiä vammoja, masennusta jne. Usein ero kun mies lähtee kävelemään. Synnyttää kannattaa vain jos itse sitä vahvasti haluaa!
- Jungle Drum
"Kertokaa lääkkeellisestä keskeytyksestä?
Saako sairaslomaa, jo ensimmäisen käynnin jälkeen, jos asia tuntuu henkisesti raskaalta? Ja fyysisestikin, jos pahaa oloa tulee jo silloin. Henkisesti pohdin asioita paljon, ja epäilen etten selviä kouluun/töihin ensimmäisenkään käynnin jälkeen..."
Minä hain sairaslomaa muutaman päivän jo silloin, kun sain tietää olevani raskaana. En olisi pystynyt keskittymään töihin silloin. Lääkäri ymmärsi sen hyvin.
Uskon, että voit saada ensimmäisen käynninkin (siis kun saat ensimmäisen lääkkeen) jälkeen sairaslomaa. Ja jos et keskeytyslääkäriltä sitä saa, voithan vaikka teeskennellä flunssan, jos töihinmeno tuntuu ylivoimaiselta.
Varsinaisen keskeytyspäivän jälkeen sairaslomaa määrätään yleensä kolmisen päivää.
Ensimmäisellä käynnillä lääkäri tekee sulle sisäultran emättimen kautta, jossa vielä varmistetaan raskausviikot ja että kyseessä on kohdunsisäinen raskaus. Lääkäri myös kertoo keskeytyksestä jne ja kysyy oletko varma päätöksestäsi. Ensimmäisen lääkkeen saat silloin, ja emättimeen laitettavat lääkkeet noin 2 päivän kuluttua. Ensimmäinen lääke voi aiheuttaa verenvuotoa/pahoinvointia/kipuja, tai sitten se ei aiheuta mitään oireita. Minulla ensimmäinen lääke aiheutti pientä kipuilua ja pientä vuotoa. Lääkäri kirjoittaa särkylääke/pahoinvointilääke -reseptit ensimmäisellä lääkärikäynnillä.
Keskeytyspäivänä emättimeesi asetetaan muistaakseni 4 cytotec-pilleriä, jotka aiheuttavat kohdun supistelun -> alkio/sikiö ja istukka tulevat ulos. Minulla vuoto alkoi pillereiden laiton jälkeen n. 3-4h kuluessa. Pahin oli ohi noin puolessa tunnissa. Kivut eivät olleet missään vaiheessa sietämättömiä. Muistuttivat kuukautiskipuja, hetki sen jälkeen kun raskausmateriaali oli tullut pihalle kivut yltyivät hieman kovemmiksi kuin normi kuukautiskivut. Kivut yms ovat yksilöllisiä, mutta niihin on olemassa tehokkaat lääkkeet.
Itse menin osastolle klo 9 ja noin klo 14 pääsin kotiin. Sairaalasta pääsyn jälkeen ei ollut enää ollenkaan kipuja. Jälkivuoto kesti runsaimmillaan noin viikon, jonka jälkeen tiputteli 2 viikkoa. Ensimmäiset kuukautiset keskeytyksen jälkeen alkoivat n. 6 viikon kuluttua keskeytyksestä.
Fyysisesti abortti oli minulle yllättävän helppo, siihen nähden mitä pelkäsin. Henkisesti se ei ollut helppo päätös, mutta oikea minulle.
Kukaan täällä ei voi tietää, onko se oikea juuri sinulle. Se sinun on itse selvitettävä. - vastaus kokemuksesta
"Kertokaa lääkkeellisestä keskeytyksestä?
Saako sairaslomaa, jo ensimmäisen käynnin jälkeen, jos asia tuntuu henkisesti raskaalta? Ja fyysisestikin, jos pahaa oloa tulee jo silloin. Henkisesti pohdin asioita paljon, ja epäilen etten selviä kouluun/töihin ensimmäisenkään käynnin jälkeen... "
Toisen käynnin jälkeen sain pari päivää sairaslomaa töistä ja henkisesti minulle oli helpottavaa tietää etten ole enää raskaana, koska en todellakaan olisi voinut saada lasta monista syistä. Ensimmäisen käynnin jälkeen annettava lääke pehmentää kohdunsuuta, itselläni aiheutti seuraavana päivänä menkkojen kaltaista vuotoa. - voit ainakin
ohittaa olankohautuksilla. Yliopistotutkinto kun ei tuo mukanaan sosiaalisia taitoja eikä soveltuvuutta alalle, vaan ne tulevat ihan jostain muualta. Lääkäreistäkin löytyy kaikenlaisia tissienpuristelijoista kiihkohihhuleihin, valitettavasti.
- klsdklsd
TOTTAKAI asia on teidän OMANNE! Älkää antako KENENKÄÄN painostaa teitä suuntaan taikka toiseen!
TEHÄN ne tulevat vanhemmat sitten olette/olisitte!
Oli se sitten hyvä tai paha juttu...
Niin. - ............................
Päätös on yksin teidän. Se nimenomaan on teidän oma asianne. Kenelläkään ei pitäisi olla oikeutta tulla teitä tai ketään muutakaan abortintehnyttä syyllistämään. Te kannatte "seuraukset", miten sitten ikinä päätättekin tehdä.
Minä olen 21- vuotias kymmenkuisen pojan äiti.
17-vuotiaana tein abortin, joka ei todellakaan ollut minulle päivänselvä vaihtoehto. Siksi asia on minulle edelleen vaikea. Jos voisin muuttaa jotain elämässäni, muuttaisin juuri tuon asian ja pitäisin lapsen.
Nyt olen taas raskaana ja niin onnellinen! Olen niin kiitollinen että voin saada lapsia.
Minä toivoisin että kaikki ne jotka vähänkään epäröivät, eivät tekisi aborttia. Toivon sitä siksi, ettei kenenkään tarvitsisi kantaa niin suurta taakkaa harteillaan koko loppuelämäänsä. Kaikkihan eivät toki koe aborttia niin vaikeana, mutta etukäteen ei voi ennustaa kuka suree pitkään aborttiaan ja kuka ei.
En tiedä tekisinkö aborttia enää edes silloin, jos raskaus olisi minulle syystä tai toisesta hengenvaarallinen.
Mutta kuitenkin, meni hieman aiheen vierestä. Päätös on yksin teidän, tehkää niinkuin parhaaksi katsotte. Te itse kannatte vastuun teoistanne, niinkuin me kaikki.
Ja abortinvastustajia on hyvä muistuttaa: "Se joka teistä on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven".
Ketjusta on poistettu 32 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2464041Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1272333Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822006- 1411481
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37950Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein128949- 77939
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!331860Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8857J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62780