Miksi niin paljon steinerilaisia ort. kirkossa?

ex-steinerkoululainen

Miksi Suomen ortodoksisessa kirkossa Helsingin seudulla ja Valamossakin on niin paljon Steiner-aatteeseen kytkeytyneitä ihmisiä? En tarkoita vain ihmisiä jotka laittavat lapsensa Steiner-kouluun, vaan ihmisiä jotka ovat aktiivisia antroposofiassa tai muita sekalaisia 'Steiner-hihhuleita'. Valamon hautausmaalle on haudattu ainakin yksi suht tunnettu antroposofi. Olen myös törmännyt Valamossa ja Helsingin kirkkopiireissä niin moneen (aktiiviseen) antroposofiin että se ei voi olla enää sattumaa. Sofia-keskuksessa taas on tapahtumia (yleensä Pekka Ervasti-kalevalatyylisiä) jotka on linkitetty Antroposofisen liiton sivuilta, ja Valamon kansanopistossa on ollut vastaavanlaisia antroposofia-kursseja. Olen itse käynyt Steiner-koulun koska vanhempani laittoivat minut sinne. Olen lukenut Steinerin kirjoja. Mies oli täysi okkultisti. Steiner-kirkot lasketaan uskonnoksi siinä missä jehovantodistajat, mormonit jne. ainakin Saksassa, heillä on omat papit ja sakramentit, myös Suomessa on steinerilainen Kristiyhteisö.

Minusta tämä on järkyttävää. Steiner oli ykkösluokan okkultisti, ja antroposofia on Madam Blavatskyn, kuuluisan meedion, perustaman teosofian perillinen. Siinä uskotaan maahisiin ja pidetään Kristusta yhtenä Jumalan inkarnaationa sinä kuin Krishnaa tms. Se ei todellakaan ole yhteensopiva ortodoksisen uskon kanssa. Miksi tätä ei tehdä selväksi? Miksei tästä puhuta? Jos asian ottaa esille, alkaa hirveä puolustelu ja syyllistys. Minä ainakin haluan tietää miten on mahdollista että joidenkin näiden esim. Kalevalarientojen pekkaervastislaista taustaa ei nähdä. Ovatko ihmiset niin sinisilmäisiä? Ex-steinerkoululaisena ja asioista vähäänkään perillä olevana ei ole vaikea nähdä näitä kytköksiä. Ja kun asialla ovat aina samat ihmiset, niin herää kysymys että miksi? Miksi he eivät voi hylätä harhaoppejaan? Mikä niissä on niin tärkeää että niistä pitää pitää kiven kovaan kiinni ja vielä levittääkin niitä? Eihän Kirkko hyväksy mitään tarot-korteista ennustamista eikä noituutta.

Kirkko ottaa vastaan vaikka entisen saatananpalvojan, jos tämä katuu. Mutta on turha esittää että nämä steinerilaiset ovat jotain katuvia ex-steinerilaisia. Ex-steinerkoululaisena tiedän kyllä kuka on kuka, ei todellakaan ole kyse ihmisistä jotka olisivat hylänneet antroposofian opit. Monet jatkavat molemmissa liikkeissä.

Minun tehtäväni ei ole valvoa veljieni ja sisarieni puhdasoppisuutta, mutta Kirkon olisi tehtävä selväksi että steinerilaisuus ei ole yhteensopiva Kirkon oppien kanssa. Pelkään vain että hapatus on edennyt niin vaikutusvaltaisille tasoille ettei kukaan uskalla avata suutaan.

Sielumme pelastus on kiinni Kirkon oikeasta uskosta. Jos kirkon jäsenet eivät tunnusta oikeaa uskoa, niin herää kysymys, onko se mikään kirkko.

37

2396

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meidän palstalaisten

valtuudet eivät riitä assiaan puuttumiseen.

• ex-steinerkoululainen

En uskaltaisi. Pahoin pelkään että hapatus on ylennyt sinnekin asti....Tai sitten saisin nenilleni ihan muuten vain. Minulla ei ole mitään vaikutusvaltaa, miksi kukaan minua kuuntelisi. Jotkut papit myöntävät että ongelma on olemassa, mutta kukaan ei tee mitään.

Toisaalta papit eivät voi ryhtyä kyttäämään mihin yhdistyksiin ihmiset kuuluvat, ja eiväthän ihmiset synnintunnustuksessa niistä mitään kerro (jos edet käyvät synnintunnustuksessa...), koska eivät koe sitä synniksi tai Kirkon asiaksi.

Useimmat näistä tapauksista ovat olleet nuoria käännynnäisiä jotka höpöttävät asiasta ihan avoimesti ventovieraillekin - ihmetyttää että katakuumenikurssilla ei kirkon kantaa näihin ja muihin New Age-tyyppisiin hömpötyksiin tehdä selväksi. Mutta joukossa on paljon myös perhetaustaltaan ortodoksejakin, niin että käännynnäisiä ei tästä voi yksin syyllistää. Ja katakuumeneja ei voida syyllistää siitä jos Kirkko ei tee tehtäväänsä ja opeta oikeaa uskoa. Tämä näyttää olevan lähinnä pääkaupunkilais- ja Valamo-talkoolaisilmiö.

• Tätä puhdasoppisuuden koros...
        ex-steinerkoululainen kirjoitti:

En uskaltaisi. Pahoin pelkään että hapatus on ylennyt sinnekin asti....Tai sitten saisin nenilleni ihan muuten vain. Minulla ei ole mitään vaikutusvaltaa, miksi kukaan minua kuuntelisi. Jotkut papit myöntävät että ongelma on olemassa, mutta kukaan ei tee mitään.

Toisaalta papit eivät voi ryhtyä kyttäämään mihin yhdistyksiin ihmiset kuuluvat, ja eiväthän ihmiset synnintunnustuksessa niistä mitään kerro (jos edet käyvät synnintunnustuksessa...), koska eivät koe sitä synniksi tai Kirkon asiaksi.

Useimmat näistä tapauksista ovat olleet nuoria käännynnäisiä jotka höpöttävät asiasta ihan avoimesti ventovieraillekin - ihmetyttää että katakuumenikurssilla ei kirkon kantaa näihin ja muihin New Age-tyyppisiin hömpötyksiin tehdä selväksi. Mutta joukossa on paljon myös perhetaustaltaan ortodoksejakin, niin että käännynnäisiä ei tästä voi yksin syyllistää. Ja katakuumeneja ei voida syyllistää siitä jos Kirkko ei tee tehtäväänsä ja opeta oikeaa uskoa. Tämä näyttää olevan lähinnä pääkaupunkilais- ja Valamo-talkoolaisilmiö.

Olet verraton kertoja. Missä ja kuka on tuonut esiin, että Vapahtajamme on Isämme inkarnaatio.
        Tiedät verrattoman vähän niistä asioista joista väität tietäväsi.

• Fjodor D.

Steinerilaisuus ja antropo-whatever on isästä saatanasta ja sillä selvä! Kyseessä on esoteerinen uususkonto, jonka harrastajat häpäisevät Kristuksen. Tässä asiassa ei pitäisi olla mitään tulkinnanvaraisuutta. Steinerilaisella ei ole mitään asiaa esim. ehtoolliselle, ellei hän sanoudu irti harhaopistaan.

Samaa mieltä siitä, että piispalle puhuminen ei tässä asiassa johda mihinkään.

• ex-steinerkoululainen
        Fjodor D. kirjoitti:

Steinerilaisuus ja antropo-whatever on isästä saatanasta ja sillä selvä! Kyseessä on esoteerinen uususkonto, jonka harrastajat häpäisevät Kristuksen. Tässä asiassa ei pitäisi olla mitään tulkinnanvaraisuutta. Steinerilaisella ei ole mitään asiaa esim. ehtoolliselle, ellei hän sanoudu irti harhaopistaan.

Samaa mieltä siitä, että piispalle puhuminen ei tässä asiassa johda mihinkään.

Kiitos! Antroposofia on okkultistinen uususkonto joka irtaantui teosofiasta kun Steiner oli eri mieltä joistakin näkökohdista, jos ette usko katsokaa vaikka netistä tai kysykää uskontotieteen professorilta. Heidän Kristiyhteisössäänhän on myös sakramentit, esim. ehtoollinen. Ei ortodoksin sovi olla antroposofi - eihän kävisi esim päinsä että ortodoksi olisi Hare Krishnassakaan ja kävisi ehtoollisella. En tajua miksei tätä ymmärretä, eiväthän ortodoksit käy katolisella ehtoollisellakaan, vaikka opillisesti ollaan paljon, paljon lähempänä.

Antroposofian oppeihin voi vapaasti tutustua lukemalla Steinerin omia kirjoituksia tai Antroposofisen liiton julkaisuja. Niitä voi tosin olla helpompi löytää saksaksi tai englanniksi, mutta kyllä kaikki on alkuperäistekstiä, en minä näitä itse keksi.

Inkarnaatiolla viittasin antroposofisiin oppeihin, en ortodoksiseen oppiin. Opetelkaa lukemaan.

• ruumiilliseen
        Tätä puhdasoppisuuden koros... kirjoitti:

Olet verraton kertoja. Missä ja kuka on tuonut esiin, että Vapahtajamme on Isämme inkarnaatio.
        Tiedät verrattoman vähän niistä asioista joista väität tietäväsi.

muotoon on inkarnaatio. Siksi tässäkin asiassa joskun puhutaan inkarnaatiosta, vaikka se on kai suomalaiselle ortodoksialle vieras määritelmä. Vertaa Slaavilais- Bysantilaiseen perinteeseen.

• sama naispuoleinen

Moskovan patriarkaatin tyyppi heittää epämääräistä kuraa kirkkomme päälle?

Kyseessä on mustamaalaus. Antroposofeja kirkkomme aktiivijäsenistä tukin montaakaan löytyy. Vai onko joku muu ja missä semmoisiin kirkkokahveilla törmännyt?

• Tekopyhyys pois

Olen uskonnoltani ortodoksi ja aktiivisessa ehtoollisyhteydessä syntymäkirkkooni. Olen harrastanut vuosia eurytmiaa ortodoksisen opettajan johdolla. En ole löytänyt ristiriitaa asioiden välillä. Tunnen hyvin monia samoin eläviä.Pidän näitä puheita edellä asiantuntemattomina ja henkilökohtaisesti hyvin loukkaavina.

• Tämä kirjoittelu
        Tekopyhyys pois kirjoitti:

Olen uskonnoltani ortodoksi ja aktiivisessa ehtoollisyhteydessä syntymäkirkkooni. Olen harrastanut vuosia eurytmiaa ortodoksisen opettajan johdolla. En ole löytänyt ristiriitaa asioiden välillä. Tunnen hyvin monia samoin eläviä.Pidän näitä puheita edellä asiantuntemattomina ja henkilökohtaisesti hyvin loukkaavina.

Voisi liittyä enemmän holokaustiin tai pimeään keskiaikaan. Aika järkyttävää asennoitumista aikana, jolloin ihmiset luopuvat sanasta ja sakramenteista eromalla Kirkosta. Minulle ei tulisi mieleenkään mennä Kristiyhteisön ehtoolliselle.

• ex-steinerkoululainen

Käytännön esimerkkejä:
        Steiner-koulun entinen reksi on haudattu Valamon hautausmaalle.
        Tunnen antroposofeja jotka ovat käyneet Snellman-korkeakoulun, olleet jäseninä Kristiyhteisössä ja liittyneet sitten ortodoksiseen kirkkoon, jatkaen antroposofian liitossa ja muissa antroposofian piireissä. Lähes kaikki ovat liittyneet Tapiolan seurakunnan kautta, eli jos ette ole siellä käyneet, tai olleet Valamossa, niin ette ole todennäköisesti tähän porukkana törmänneet.
        Olen törmännyt Steiner-koulun entisiin opettajiini Valamossa ja he ovat aktiivisia molemmissa, sekä kirkossa että antroposofiassa, eivätkä mitään sivutöikseen asiaa harrastavia.

Minkä takia antroposofia on hyväksytty poikkeus kirkossamme? Emme saa harrastaa hindulaisia tai buddhalaisia menoja, tai teosofisia-ruusuristiläisiä menoja, käydä katolisella ehtoollisella, ennustaa tarot-korteista jne. Miksi antroposofia olisi poikkeus? Oletteko edes lukeneet mitä antroposofia Kristuksesta opettaa? Epäilen että vastaus on että akateemisesti korkeasti koulutettu taideväki on kiinnostunut molemmista ja katsoo oikeudekseen olla sekä ortodoksi että antroposofi.

Voisiko joku pappi lopulta sanoa voiko ortodoksi olla samaan aikaan antroposofi ja ortodoksi? Kiitos. Minulle on sanottu 'ei voi, mutta papit eivät voi lähteä tsekkaamaan mihin yhdistyksiin ihmiset kuuluvat ja mitä vapaa-aikanana tekevät - jos he eivät näitä asioita tunnusta synnitunnustuksessa niin asialle ei oikein mitään voi'.

En taatusti ole sama kirjoittaja - ensimmäistä kertaa täällä.

• ex-steinerkoululainen

Käytännön esimerkkejä:
        Steiner-koulun entinen reksi on haudattu Valamon hautausmaalle.
        Tunnen antroposofeja jotka ovat käyneet Snellman-korkeakoulun, olleet jäseninä Kristiyhteisössä ja liittyneet sitten ortodoksiseen kirkkoon, jatkaen antroposofian liitossa ja muissa antroposofian piireissä. Lähes kaikki ovat liittyneet Tapiolan seurakunnan kautta, eli jos ette ole siellä käyneet, tai olleet Valamossa, niin ette ole todennäköisesti tähän porukkana törmänneet.
        Olen törmännyt Steiner-koulun entisiin opettajiini Valamossa ja he ovat aktiivisia molemmissa, sekä kirkossa että antroposofiassa, eivätkä mitään sivutöikseen asiaa harrastavia.

Minkä takia antroposofia on hyväksytty poikkeus kirkossamme? Emme saa harrastaa hindulaisia tai buddhalaisia menoja, tai teosofisia-ruusuristiläisiä menoja, käydä katolisella ehtoollisella, ennustaa tarot-korteista jne. Miksi antroposofia olisi poikkeus? Oletteko edes lukeneet mitä antroposofia Kristuksesta opettaa? Epäilen että vastaus on että akateemisesti korkeasti koulutettu taideväki on kiinnostunut molemmista ja katsoo oikeudekseen olla sekä ortodoksi että antroposofi.

Voisiko joku pappi lopulta sanoa voiko ortodoksi olla samaan aikaan antroposofi ja ortodoksi? Kiitos. Minulle on sanottu 'ei voi, mutta papit eivät voi lähteä tsekkaamaan mihin yhdistyksiin ihmiset kuuluvat ja mitä vapaa-aikanana tekevät - jos he eivät näitä asioita tunnusta synnitunnustuksessa niin asialle ei oikein mitään voi'.

En taatusti ole sama kirjoittaja - ensimmäistä kertaa täällä.

miksi Steiner-aate on niin tärkeä että siitä pitää kynsin hampain pitää kiinni senkin jälkeen kun liittyy ortodoksiseen kirkkoon? Tai miksi ortodoksi liittyisi Steiner-aatteeseen? Onhan niin paljon muita (viattomia) harrastuksia joiden parissa voi viettää aikaansa. Mikä Steiner-aatteessa on niin ihmeellistä että sitä pitää ehdoin tahdoin edistää vaikka oman sielun pelastuksen uhalla? Joudummehan ortodokseina luopumaan astrologian harrastamisesta, wicca-menoista, New Age -kristalleista, tarotkorteista ja ennustajilla käynnistä jos olemme jotain sellaista tehneet. (Rikkovat epäjumalan palvelukieltoa vastaan). En uskoisi että tällä palstalla älähdetteisi jos olisin kirjoittanut 'ortodoksin ei sovi käydä astrologilla'. Steiner-aatehan menee uskontona paljon pitemmälle kuin joku horoskoopin laatiminen (jonka joku voisi tehdä muuten vain ihan uteliaisuuttaan tai vitsinä).

Ja on turha nimitellä minua tai kysellä motiivejani. Vastaatkaa vain kysymykseen sillä en todellakaan ymmärrä miksi olisi niin tärkeää kuulua esim. Antroposofiseen liittoon. Minulta riittää ymmärrystä esim. homoille jotka eivät usein voi suuntaukselleen mitään eivätkä ole usein osaansa valinneet. Mutta liittyminen antroposofiaan, en voi millään kuvitella että ihmisellä on sisäsyntyinen pakko tehdä mitään sellaista.

• ex-steinerkoululainen
        Tekopyhyys pois kirjoitti:

Juuri tätä tarkoitin. Kuinka voi olla että 60 000 ihmisen pienessä paikalliskirkossa ylipäätään löytyy piiri ihmisiä jotka harrastavat antroposofiaa, eurytmiaa tms. Kummatkin piirit ovat hyvin pienet. On outoa että steiner-juttuja harrastetaan niin paljon kirkkomme keskuudessa (Helsingissä ainakin) kun ei niihin muualla esim. työelämässä tai yliopistolla paljon törmää (Esim. minä en ole koskaan törmännyt steinerkoululaisiin työssäni ATK-alalla).

• tosi noloa

Jos pyytää omaa konsulttiyritystä pyörittävää kirkkoherraa ristiäisiin niin pitäisi varmistaa tuleeko paikalle maksullinen konsultti vai...    

• yksi opettajiinsa

"vittuuntunut" oppilas tai tekaistu nimimerkki?
      itse olen aikoinaan käynyt Steiner seminaaria. En kyllä huomannut mitään okkultismia tai muuta koohotusta.

Kysymyksessä lienee kiihkouskovainen henkilö, joten jätetään omaan arvoonsa.

• Näin oma kokemukseni

Olen syntymästäni saakka ollut ort.kirkon jäsen. Kolmekymppisenä kiinostuin uskonnoista. Seurasin kaikkia ja stainerilaisuus antoi jopa vaikuttaita sen aikaiseen elämääni.
      Tässä vaiheessa tutustuin myös naiseen, joka oli juuri liittynyt kirkkoomme.
      Hänelle syntyi kaksi poikaa aivan peräkkäin, joista toisen kummi olen, kun poika tuli kouluikään koin suuren yllätyksen hänet laitettiin stainerkouluun ja siihen kummin osuuteni päättyikin ja kasvoimme erillemme.
      Kiinostuin silloin laajemmalti koko opista.
      Säikähdin ja koin, että minulle aivan tavalliselle ihmiselle se on jopa hyvin vaarallinen.
      Samaan aikaan muiden uskontojen kanssa luin oman kirkkoni kirjallisuutta, pyhien elämäkertoja ja osallistuin koko kirkkovuoteen, niinpä vuosien kuluessa aina vaan vakuuituin enemmän oman kirkkoni periinteen turvallisuudesta ja oikeauskoisuudesta.
      Kaikissa toisissakin uskonnoissa on selkeästi mystinen puoli, vaan millä ihminen turvautuu kun se alkaakin vyöryä vastaan ja vie myös useasti kokonaan mukanaan.
      Sain itsekin lapsia ja kaikesta tästä kokemuksen saaneena kasvatin heidät hyvin tietoiseksi omasta kirkostamme.
      Uskon äitinä, että heillä on myös vankka poja lapsuudesta saakka, joka antaa suuren turvan ja vaikka joku toinen ihastuttaisikin, niin he ovat perillä omastaan aivan kuten sinä exstainerilainen ja he tulevat punnitsemaan omansa ja luopuvat siitä, jos tuntevat että kirkko ei anna eikä opeta heille sitä minkä he ovat jo lapsuudesta omaksuneet. Onnittelen sinua ja tunnen suurta lohtua siitä, että minunkin kummilapseni voi elämänsä aikana vielä etsiä.

• ex-steinerkoululainen

Muistanpa vielä eurytmiatunneilta (itse asiassa pidin kouluaikana eurytmiasta kovasti) yhden harjoituksen jossa kuljettiin pentagrammin sakaroita myöten (5-sakarainen tähti, 5 ihmistä sakaroiden päässä). Taisivatpa olla ne kuparisauvatkin käytössä, sitä en muista olivatko ne tässä vai toisessa harjoituksessa. Tässä jotekin symbolisoituu mistä koko hommassa on kyse.

Oletteko sitä mieltä että ortodoksin sopii tanssia pentagrammin ympärillä? Entä antroposofiset rukoukset isä Auringolle ja äiti Maalle päivittäin? Ovatko nämä Kirkon oppien mukaisia?

Teini-ikäisenä ja yliopistossa ollessani olin kiinnostunut okkultismista ja olen myös pyörinyt Wicca-piireissä, kuitenkaan osallistumatta niihin. Tiedän aiheesta vähän liikaakin. Mielestäni wicca on melkein vaarattomampaa koska kristitty tajuaa heti että se ei ole yhteensopivaa kristinuskon kanssa ja hylkää sen palatessaan Kirkkoon. Tällaiset synkretistiset uskonnot kuten antroposofia ovat paljon vaarallisempia Kirkolle koska ihmiset eivät näe että ne ovat harhaoppeja ja voivat jatkaa niiden piirissä loputtomiin (Aika moni kyllästyy wiccaan teini-iän jälkeen).

Näitä kaikkia juttuja olen sitten katumuksen sakramentissa saanut katua.

Käsittämätöntä tämä vimma puolustaa antroposofiaa - kyse ei ole mistään ihmisoikeuksista.

• stainerkoulun käynyt

Muistanpa vielä eurytmiatunneilta (itse asiassa pidin kouluaikana eurytmiasta kovasti) yhden harjoituksen jossa kuljettiin pentagrammin sakaroita myöten (5-sakarainen tähti, 5 ihmistä sakaroiden päässä). Taisivatpa olla ne kuparisauvatkin käytössä, sitä en muista olivatko ne tässä vai toisessa harjoituksessa. Tässä jotekin symbolisoituu mistä koko hommassa on kyse.

Oletteko sitä mieltä että ortodoksin sopii tanssia pentagrammin ympärillä? Entä antroposofiset rukoukset isä Auringolle ja äiti Maalle päivittäin? Ovatko nämä Kirkon oppien mukaisia?

Teini-ikäisenä ja yliopistossa ollessani olin kiinnostunut okkultismista ja olen myös pyörinyt Wicca-piireissä, kuitenkaan osallistumatta niihin. Tiedän aiheesta vähän liikaakin. Mielestäni wicca on melkein vaarattomampaa koska kristitty tajuaa heti että se ei ole yhteensopivaa kristinuskon kanssa ja hylkää sen palatessaan Kirkkoon. Tällaiset synkretistiset uskonnot kuten antroposofia ovat paljon vaarallisempia Kirkolle koska ihmiset eivät näe että ne ovat harhaoppeja ja voivat jatkaa niiden piirissä loputtomiin (Aika moni kyllästyy wiccaan teini-iän jälkeen).

Näitä kaikkia juttuja olen sitten katumuksen sakramentissa saanut katua.

Käsittämätöntä tämä vimma puolustaa antroposofiaa - kyse ei ole mistään ihmisoikeuksista.

Jäin ajattelemaan, jos meidän kouluissamme olisi ev.lut ja ort.uskontojen opetus niin hyvää ja tehokasta omasta kirkkojemme perinnteestä pohjautuvaa, kuin stainerkoulunssa tuntuu olleen, niin ehkäpä ei oltaisi niin pallo hukassa, kuin nyt monen nuoren suhteen jo olemme.
        Sinulle ex stainerilainen, sinulla on ollut suuri onni myötä, kun tunnet hyvin kaksi "uskontoa"
        ja oletkin tehnyt jo harkitun valintasi.
        Monia vuosia... toivoo mummo

• ei opeteta uskontoa
        stainerkoulun käynyt kirjoitti:

Jäin ajattelemaan, jos meidän kouluissamme olisi ev.lut ja ort.uskontojen opetus niin hyvää ja tehokasta omasta kirkkojemme perinnteestä pohjautuvaa, kuin stainerkoulunssa tuntuu olleen, niin ehkäpä ei oltaisi niin pallo hukassa, kuin nyt monen nuoren suhteen jo olemme.
        Sinulle ex stainerilainen, sinulla on ollut suuri onni myötä, kun tunnet hyvin kaksi "uskontoa"
        ja oletkin tehnyt jo harkitun valintasi.
        Monia vuosia... toivoo mummo

Alemmillaluokilla on legendoja ja uskonnon kuvaopetusta. Ylemmillä luokilla opetetaan ihan normaalia uskonto ja kirkkohistoriaa. Mielestäni katolista. Steinerin mukaan lapsia ei saa manipuloida mihinkään uskontoon tai aatteeseen. Entinen Steinerkoulun johtaja Suomessa haudattiin evankelisluterilaisin menoin. Hän sanoi: että kahta herraa ei voi palvella. Hän kuului luterilaiseen kirkkoon. Henkinen kasvu ei sulje pois hengellistä kasvua.

• jos steinerkoulut
        ei opeteta uskontoa kirjoitti:

Alemmillaluokilla on legendoja ja uskonnon kuvaopetusta. Ylemmillä luokilla opetetaan ihan normaalia uskonto ja kirkkohistoriaa. Mielestäni katolista. Steinerin mukaan lapsia ei saa manipuloida mihinkään uskontoon tai aatteeseen. Entinen Steinerkoulun johtaja Suomessa haudattiin evankelisluterilaisin menoin. Hän sanoi: että kahta herraa ei voi palvella. Hän kuului luterilaiseen kirkkoon. Henkinen kasvu ei sulje pois hengellistä kasvua.

ovat osa Suomen koulujärjestelmää, niissä on tietysti kaikki pakolliset aineet uskontojen opetusta myöten. Suomessda on oppivelvollisuus. Jokaisen täytyy suorittaa joko uskonto tai ET.

• erään tuttavani lapset
        jos steinerkoulut kirjoitti:

ovat osa Suomen koulujärjestelmää, niissä on tietysti kaikki pakolliset aineet uskontojen opetusta myöten. Suomessda on oppivelvollisuus. Jokaisen täytyy suorittaa joko uskonto tai ET.

kävivät steinerkoulua ja saivat ortodoksisen uskonnonopetuksen!

• ex-steinerkoululainen
        erään tuttavani lapset kirjoitti:

kävivät steinerkoulua ja saivat ortodoksisen uskonnonopetuksen!

vaan se että Steiner-mystiikka sekoittuu ortodoksiseen mystiikkaan. Tietenkin Steiner-koulut valtiontukea saavana joutuvat opettamaan opetussuunnitelman mukaan, varsinkin lukiossa.

• Puurot ja vellit
        jos steinerkoulut kirjoitti:

Sekaisin. Ihan mukavaa krstillistä leimakirveen heilutusta. Vähän menee vapaitten suuntien puolelle. Jos ollaan aivan rehellisiä, niin Waldorf-koulut opettavat aivan eri tavalla kuin täällä tuodaan esiin. Ei siellä herra paratkoon tuoteta
        mitään uskontoa, vaan tarkoituksena on kasvattaa ihmistä oikein. Erikoisinta on se, että peruskoulujen ala-asteiden lukemisen opetus on lainaa tältä täällä parjatulta koulumuodolta. Ottakaa myös selvää, minne näiden koulujen oppilaat ovat työelämässään päätyneet.

• ihmettelyä

vaan se että Steiner-mystiikka sekoittuu ortodoksiseen mystiikkaan. Tietenkin Steiner-koulut valtiontukea saavana joutuvat opettamaan opetussuunnitelman mukaan, varsinkin lukiossa.

Tässä maailmanajassa on ongelma saada mistään uskonnosta, mystiikasta puhumattakaan, oppiainetta. Kenen uskonnosta, kenen mystiikasta?

Mystiikka käsitteenä tai kulttuurisena ilmiönä ei ole kenenkään tai minkään puljun omaisuutta. Ei ortodoksienkaan (ps olen itse ortodoksi, ei tarvi alkaa sitä perusmankunaa).

Steiner-koulussa on hyvät ja huonot puolensa, mutta eiköhän se "mystiikan" opetus ole aika pientä, perushyvä on pedagoginen ote ja opetus. Enpä usko edes kaikkien opettajien perehtyneen Steinerin kaikkein villeimpiin ulkoavaruus- sun muihin visioihin.

Ihan niinkuin kristinuskoa ei voi enää opettaa ainoana oikeana, koska elämme monikansallisessa maassa ja maailmassa. Trademark-totuutta ei enää ole, vaikka saapihan sen puolesta vaikka sotia ja räjäytellä.

Mikään oppi tai opetus ei ole täydellistä, eiköhän tärkeintä liene antaa kasuavalle kansalle eväitä selvitä tässä hullunmyllyssä lyömättä millään kirjalla päähän. Kertoa mitä on ollut ja mitä on, niitä ihmiskunnan suuria tarinoita.

Ken jotain yhtenäisjuttua vielä haikailee, niin sopii pohtia vielä kerran. Tätä todellisuutta nimittäin.

• ex-steinerkoululainen
        Puurot ja vellit kirjoitti:

Sekaisin. Ihan mukavaa krstillistä leimakirveen heilutusta. Vähän menee vapaitten suuntien puolelle. Jos ollaan aivan rehellisiä, niin Waldorf-koulut opettavat aivan eri tavalla kuin täällä tuodaan esiin. Ei siellä herra paratkoon tuoteta
        mitään uskontoa, vaan tarkoituksena on kasvattaa ihmistä oikein. Erikoisinta on se, että peruskoulujen ala-asteiden lukemisen opetus on lainaa tältä täällä parjatulta koulumuodolta. Ottakaa myös selvää, minne näiden koulujen oppilaat ovat työelämässään päätyneet.

Jos luet alkuperäisen viestini tarkemmin, niin huolenaiheenani ei ollut lapset steinerkoulussa, vaan aktiiviset antroposofit jotka ovat myös ortodokseja (tai antroposofit joilla ei ole aiettakaan luopua harhaopeistaan jotka kääntyvät ortodoksiksi). Useimpien steinerkoululaisten vanhemmat eivät ole antroposofien tilaisuuksissa käyneet eivätkä koskisi asiaan pitkällä tikullakaan (kuten omat vanhempani, joilla oli aivan muita syitä pistää minut Steinerkouluun). Minulla ei ole mitään taidekasvatusta tai Steinerin lukemaanopettamista vastaan (itse asiassa jälkimmäinen oli suuri syy miksi minut laitettiin Steineriin - vanhempani pitivät tavausmenetelmää hölmönä).

Tarkoitan niitä jotka käyvät Kristiyhteisön tilaisuuksissa ja harrastavat hämäräperäistä, ei-ortodoksista mystiikkaa. Ja vielä: ne antroposofiset aamu- ja iltarukoukset joissa pidetään käsivarret ristissä (lainaa nk. 'ceremonial magic' esim. Golden Dawn menoista) ja pentagrammin ympärillä tanssiminen eukassa ovat kyllä minusta jo vähän epäilyttäviä ortodoksisen uskon kannalta. Vai mitä?

• Opetus olisi

Jos luet alkuperäisen viestini tarkemmin, niin huolenaiheenani ei ollut lapset steinerkoulussa, vaan aktiiviset antroposofit jotka ovat myös ortodokseja (tai antroposofit joilla ei ole aiettakaan luopua harhaopeistaan jotka kääntyvät ortodoksiksi). Useimpien steinerkoululaisten vanhemmat eivät ole antroposofien tilaisuuksissa käyneet eivätkä koskisi asiaan pitkällä tikullakaan (kuten omat vanhempani, joilla oli aivan muita syitä pistää minut Steinerkouluun). Minulla ei ole mitään taidekasvatusta tai Steinerin lukemaanopettamista vastaan (itse asiassa jälkimmäinen oli suuri syy miksi minut laitettiin Steineriin - vanhempani pitivät tavausmenetelmää hölmönä).

Tarkoitan niitä jotka käyvät Kristiyhteisön tilaisuuksissa ja harrastavat hämäräperäistä, ei-ortodoksista mystiikkaa. Ja vielä: ne antroposofiset aamu- ja iltarukoukset joissa pidetään käsivarret ristissä (lainaa nk. 'ceremonial magic' esim. Golden Dawn menoista) ja pentagrammin ympärillä tanssiminen eukassa ovat kyllä minusta jo vähän epäilyttäviä ortodoksisen uskon kannalta. Vai mitä?

Ortodoksien tehtävä, niin tavaisimme vanhaan tapaan vielä seuraavat kaksituhatta vuotta. Olemme jääneet monessa kohdassa Konstantinapolin hovin menojen asteelle ja ilman kilvoittelijoita Kirkkomme olisi vieläkin vanhoillisempi.

• vanhan koulun kasvatti
        Opetus olisi kirjoitti:

Ortodoksien tehtävä, niin tavaisimme vanhaan tapaan vielä seuraavat kaksituhatta vuotta. Olemme jääneet monessa kohdassa Konstantinapolin hovin menojen asteelle ja ilman kilvoittelijoita Kirkkomme olisi vieläkin vanhoillisempi.

Jos ihmistä ei opeteta tavaamaan, ei synny käsitystä sanojen rakenteesta! Ilmankos niin monet kirjoittajat eivät osaa jakaa sanoja oikein, eivätkä puhuessaan osaa painottaa oikein. Muutenkin kieltä raiskataan surutta nykyään; käytössä on vieraskielisiä sanoja, slangisanoja, joista ei edes ymmärretä oikein mutta käytetään silti, typeriä ja tönkköjä ns. uudissanoja, kieliopillisisti vääriä taivutuksia ja lauserakenteita. Esim. korrelaattivirheitä tekevät niin opettajat, oppilaat kuin eri medioiden edustajatkin surutta, ja "Thaimaaseen" matkailevat yhä useammat, koska eivät osaa tavata eivätkä osaa kieliopin taivutussääntöjä! Voi kieliparkaa, sitä ei kukaan enää opeta oikein!

• ihmettelyä
        vanhan koulun kasvatti kirjoitti:

Jos ihmistä ei opeteta tavaamaan, ei synny käsitystä sanojen rakenteesta! Ilmankos niin monet kirjoittajat eivät osaa jakaa sanoja oikein, eivätkä puhuessaan osaa painottaa oikein. Muutenkin kieltä raiskataan surutta nykyään; käytössä on vieraskielisiä sanoja, slangisanoja, joista ei edes ymmärretä oikein mutta käytetään silti, typeriä ja tönkköjä ns. uudissanoja, kieliopillisisti vääriä taivutuksia ja lauserakenteita. Esim. korrelaattivirheitä tekevät niin opettajat, oppilaat kuin eri medioiden edustajatkin surutta, ja "Thaimaaseen" matkailevat yhä useammat, koska eivät osaa tavata eivätkä osaa kieliopin taivutussääntöjä! Voi kieliparkaa, sitä ei kukaan enää opeta oikein!

Eikös siellä opetettu kappalejakoa, tai ainakin sitä ettei noin pitkää jorinaa laiteta yhteen pötköön?

Mielenkiinnolla seuraan kommentoiko joku mystiikkaosiota enää, mutta eipä taida. Kas kummaa. Johtunee siitä, ettei voi henkilötasolla repiä ketään. Tässä se "uskon" taso taas näkyy.

• koko kouluajan
        ihmettelyä kirjoitti:

Eikös siellä opetettu kappalejakoa, tai ainakin sitä ettei noin pitkää jorinaa laiteta yhteen pötköön?

Mielenkiinnolla seuraan kommentoiko joku mystiikkaosiota enää, mutta eipä taida. Kas kummaa. Johtunee siitä, ettei voi henkilötasolla repiä ketään. Tässä se "uskon" taso taas näkyy.

olen saanut moitteita liian pitkistä kappaleista, sinnikkäästi yritän opetella napakampaa kirjoittamista. Tavaamisen kyllä osaan ja jakaa sanat oikein, enkä myöskään painota viimeiselle tavulle puhuessani kuten radion uutistenlukijat!

• ihmettelyä
        koko kouluajan kirjoitti:

olen saanut moitteita liian pitkistä kappaleista, sinnikkäästi yritän opetella napakampaa kirjoittamista. Tavaamisen kyllä osaan ja jakaa sanat oikein, enkä myöskään painota viimeiselle tavulle puhuessani kuten radion uutistenlukijat!

On tää oikein aasin(siltojen) juttua taas. Sanojen painotukset ei oikein ole kuranttia kamaa tähän keskusteluun.
        Valitse oikein radiokanavasi! Hyväkin löytyy.

Eikö kukaan vastaa mystiikkakyselyyni...no ei sitten. Vähän näin arvelinkin. Sössöä mikä sössöä.

• kirjoituksestasi!

Samaa olen minä jo vuosikausia pohtinut. olen tullut siihen tulokseen, että Kirkko ei todellakaan opeta jäseniään oikealle tielle, hyssytellään ja puhutaan vain kauniita. Jämeriä otteita tarvitsisi tässä maassa ottaa käyttöön.

• pappi tai teologi vastaa?

Tämä on kysymys joka ajatuttaa monia seurakuntalaisia. Nyky ihminen tekee mieleisekseen omanlaisensa tavan uskoa, johon kuuluu elementtejä jopa ei kristillisistä suunnista.
      Ort.uskossamme on ollut tottelevaisuus ja kuuliaisuus eri muodoissaan hyvin pitkän tradion, (uskallan väittää) jopa sen kantava voima ja säilymisen salaisuus.
      Olkaa nyt jämäkkinä papit, ja tehkää meille seurakuntalaisille selväksi se, mikä ei kuulu kirkkomme opiin ja mitä ei pidä lähteä edes uteliaisuuttaan kokeilemaan.
      Voi olla että me muuten hukumme, ja juuri tästä syystä?

• menee jo yli

Monelleko tänne kirjoittaneelle on selvinnyt uskonnonvapauslaki. Täällä on turhaa tuomita vähimpiä veljiään. Mitä me sillä voitamme, kun osa täällä hyökkää ortodoksitaustaltaan erilaisia kohtaan. Osa kirjoittajista on oikeamielisiä ja jotkut vähän farisealaisia. Minulla on johtotähtenä Vapahtajan vierellä risitinpuussa ollut ryöväri, jolle hän sanoi: Totisesti olet tänään kanssani paratiisissa. Tämä sama ajatus on mielissä myös rukouksessa Ehtoollisen edellä. Voisiko mieliänne vapauttaa ajatus, että monet arvostelluista ovat hartaita ortodokseja. Älkää tuomitko, ettei teitäkin tuomittaisi. Toisaalta voi sanoa kilvoittelijoiden kokemuksista ja elämänkulusta, että he ovat kasvaneet tavanomaisen kokemuspiirin ylä- ja ulkopuolelle.

• kuka on tuominnut ja ketä?
        menee jo yli kirjoitti:

Monelleko tänne kirjoittaneelle on selvinnyt uskonnonvapauslaki. Täällä on turhaa tuomita vähimpiä veljiään. Mitä me sillä voitamme, kun osa täällä hyökkää ortodoksitaustaltaan erilaisia kohtaan. Osa kirjoittajista on oikeamielisiä ja jotkut vähän farisealaisia. Minulla on johtotähtenä Vapahtajan vierellä risitinpuussa ollut ryöväri, jolle hän sanoi: Totisesti olet tänään kanssani paratiisissa. Tämä sama ajatus on mielissä myös rukouksessa Ehtoollisen edellä. Voisiko mieliänne vapauttaa ajatus, että monet arvostelluista ovat hartaita ortodokseja. Älkää tuomitko, ettei teitäkin tuomittaisi. Toisaalta voi sanoa kilvoittelijoiden kokemuksista ja elämänkulusta, että he ovat kasvaneet tavanomaisen kokemuspiirin ylä- ja ulkopuolelle.

Jokainen saa harrastaa ja uskoa vaikka mihin. Kysymys on lähinnä heistä, jotka ovat jo ort.kirkon jäseniä, niin heidän tukemisestaan ja kannustamisestaan omassa opissa.
        Kilvoittelijat eivät sanoneet koskaan itseään "hartaiksi ortodokseiksi", kiitos siitä hengellisestä perinnötä, jonka jättivät ja joka on edelleenkin yksi kirkkomme rikkauksista.

• ymmärtänyt
        kuka on tuominnut ja ketä? kirjoitti:

Jokainen saa harrastaa ja uskoa vaikka mihin. Kysymys on lähinnä heistä, jotka ovat jo ort.kirkon jäseniä, niin heidän tukemisestaan ja kannustamisestaan omassa opissa.
        Kilvoittelijat eivät sanoneet koskaan itseään "hartaiksi ortodokseiksi", kiitos siitä hengellisestä perinnötä, jonka jättivät ja joka on edelleenkin yksi kirkkomme rikkauksista.

Sanaakaan mitä edellä oli kirjoitettu. Me muut voimme sanoa kilvoittelijoista sitä minkä he ovat välttäneet. Tänne kirjoittelu on aika hedelmätöntä. Ehkä on helpompaa tehdä jotain muuta.

• Merta edemmäs...
        ymmärtänyt kirjoitti:

Sanaakaan mitä edellä oli kirjoitettu. Me muut voimme sanoa kilvoittelijoista sitä minkä he ovat välttäneet. Tänne kirjoittelu on aika hedelmätöntä. Ehkä on helpompaa tehdä jotain muuta.

Helsinkiläisen steinerkoulun reksi on ortodoksi! Pitäiskö antaa potkut kirkosta?

• T. Ollo
        menee jo yli kirjoitti:

käsityksemme uskonnonvapaudesta lienee se, että kukin yksilö saa uskoa omalla tavallaan tai olla uskomatta. Salliiko uskonnonvapauslakimme sen, että ihminen kuuluu yhtäaikaa useaan uskonnolliseen yhteisöön? Ei taida sallia. No, tätä on helppo kiertää. Ihminen on vaikkapa ortokirkon jäsen ja kuitenkin hengailee antoroposofisissa puuhissa.

Jos nyt sitten uskaltaa sanoa, että moinen ei sovi koska ortousko ja antroposofia poikeavat toisistaan liikaa niin saa tuomitsijan maineen. Kuka täällä on tuominnut ketä? En tuomitse ihmistä jos sanon, että tämä ei sovi yhteen tuon kanssa, koska...

• T. Ollo
        Merta edemmäs... kirjoitti:

Helsinkiläisen steinerkoulun reksi on ortodoksi! Pitäiskö antaa potkut kirkosta?

ortokirkko on potkaissut jäseniään ulos kirkosta? Arvelen, että saat olla vaikka ateisti ja silti kuulua kirkkoon. Tuskin voit ateistina liittyä kirkkoon (eivät kai pappimme sentään niin pimeitä ole, että liittävät ateisteja kirkkoon) mutta jos maallistut kunnolla ja päädyt ateistiksi niin kuka sinulle antaa kirkosta potkut?

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti

Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää
      Maailman menoa
      36
      2161
    2. Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!

Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten
      Maailman menoa
      64
      2002
    3. Helsingin yllä valopalloja

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön
      Sinkut
      121
      1930
    4. HÄLYYTYS!!

Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a36
      NATO
      387
      1663
    5. Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?

Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.
      Kouvola
      103
      1631
    6. Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja

Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah
      Maailman menoa
      124
      1464
    7. Millainen on naisellinen nainen

Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n
      Sinkut
      182
      1082
    8. Raamatullinen kaste

Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu
      Kaste
      53
      967
    9. Mitkä asiat kaivatun ajattelussa

Ihmetyttävät? Mikä on tullut yllätyksenä?
      Ikävä
      73
      895
    10. Mitkä olisivat kolme tärkeintä

vihjettä kaivatustasi?
      Ikävä
      27
      889
    Aihe