ET?

Vanha isi.

Mikä on ET-opetus? Elämän taito? Onko lapsellani mahdollisuus, toisin kuin isällään oli, välttyä uskonnon opetuksesta? Eli voiko nykyään valita uskonnon sijaan jonkun hyödyllisen oppiaineen?

16

905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nvcmv

      Eikö kansainvälisyyskasvatuksen, toisen ihmisen ymmärtämisen ja muutenkin suvaitsevaisuuden kannalta ole hyvä oppia uskonnoista?

      • ET-läinen

        Kyllä ET:ssä opetetaan uskonnoista. Opetuksessa vaan ei keskitytä yhden uskonnon opetuksiin, vaan tarkastellaan laaja-alaisesti eri uskontoja sekä myöskin uskonnottomia katsomuksia. Mutta uskonnon harjoittamista ei ET:ssä opeteta!


      • oiuyui
        ET-läinen kirjoitti:

        Kyllä ET:ssä opetetaan uskonnoista. Opetuksessa vaan ei keskitytä yhden uskonnon opetuksiin, vaan tarkastellaan laaja-alaisesti eri uskontoja sekä myöskin uskonnottomia katsomuksia. Mutta uskonnon harjoittamista ei ET:ssä opeteta!

        uskonharjoittamista läpi jne.?
        Eli vaikka islamin uskoa käydään läpi.
        Mihin uskotaan, mikä on paasto ja mikä jihad jne.

        Eli käytäisiin kansainvälisyyttä läpi näin.


      • ET-läinen
        oiuyui kirjoitti:

        uskonharjoittamista läpi jne.?
        Eli vaikka islamin uskoa käydään läpi.
        Mihin uskotaan, mikä on paasto ja mikä jihad jne.

        Eli käytäisiin kansainvälisyyttä läpi näin.

        Tarkoitin uskonnonharjoittamisella, että ET:ssä ei rukoilla, lauleta virsiä, tai osallistuta jumalanpalveluksiin (yläasteella tai lukiossa mahdollisesti tutustutaan pariin jumalanpalvelukseen, mutta ei tietenkään osallistuta rukoilemalla tms.). Uskonnon opetukseenhan kuuluu mm. ala-asteella isä meidän rukouksen opettelu ja tietysti runsaasti virsien laulamista.

        Yläasteen ET:ssä käsitellään kyllä kaikki pääuskonnot ( uskonnottomuutta ja uskonnottomia maailmankatsomuksia), eli mainitsemasi asiat kyllä opetetaan. Monikulttuurisuus kuuluu myös yläasteen opetussisältöihin.

        Ymmärtääkseni ET:ssä käsitellään eettisiä asioita ja moraalia laajemmin kuin uskonnossa. Pitäisi tietysti vertailla opetussuunnitelmia, jotta saisi varmuuden. Eli eiköhän niitä muureja luoda siellä uskonnonopetuksessa :-) Uskonnon opetuksen lähtökohtana on yksi uskonnollinen dogmi, ET:ssä taas käsitellään asioita paljon kokonaisvaltaisemmin.

        Esim. ET:n 6-9-luokkien opetussisällöt on kirjattu opetussuunnitelmaan, jos haluat tutustua:
        http://www.et-opetus.fi/index.php/et-opetussuunnitelma/luokat-6-9


      • yritetään90
        ET-läinen kirjoitti:

        Tarkoitin uskonnonharjoittamisella, että ET:ssä ei rukoilla, lauleta virsiä, tai osallistuta jumalanpalveluksiin (yläasteella tai lukiossa mahdollisesti tutustutaan pariin jumalanpalvelukseen, mutta ei tietenkään osallistuta rukoilemalla tms.). Uskonnon opetukseenhan kuuluu mm. ala-asteella isä meidän rukouksen opettelu ja tietysti runsaasti virsien laulamista.

        Yläasteen ET:ssä käsitellään kyllä kaikki pääuskonnot ( uskonnottomuutta ja uskonnottomia maailmankatsomuksia), eli mainitsemasi asiat kyllä opetetaan. Monikulttuurisuus kuuluu myös yläasteen opetussisältöihin.

        Ymmärtääkseni ET:ssä käsitellään eettisiä asioita ja moraalia laajemmin kuin uskonnossa. Pitäisi tietysti vertailla opetussuunnitelmia, jotta saisi varmuuden. Eli eiköhän niitä muureja luoda siellä uskonnonopetuksessa :-) Uskonnon opetuksen lähtökohtana on yksi uskonnollinen dogmi, ET:ssä taas käsitellään asioita paljon kokonaisvaltaisemmin.

        Esim. ET:n 6-9-luokkien opetussisällöt on kirjattu opetussuunnitelmaan, jos haluat tutustua:
        http://www.et-opetus.fi/index.php/et-opetussuunnitelma/luokat-6-9

        Molemmissa samat eettiset asiat käydään läpi.

        Ei ylä-asteella tai lukiossa Jumalanpalveluksissa käydä.
        Ala-asteella tietysti "perus" rukoukset opetellaan.
        Onhan kristinusko kuitenkin suuri osa suomalaista yhteiskuntaa.

        Aika moni kohta ET:ssä tuntui enemmänkin yhteiskunta-oppiin menevältä.


      • Etkä edes häpeä
        yritetään90 kirjoitti:

        Molemmissa samat eettiset asiat käydään läpi.

        Ei ylä-asteella tai lukiossa Jumalanpalveluksissa käydä.
        Ala-asteella tietysti "perus" rukoukset opetellaan.
        Onhan kristinusko kuitenkin suuri osa suomalaista yhteiskuntaa.

        Aika moni kohta ET:ssä tuntui enemmänkin yhteiskunta-oppiin menevältä.

        Toivottavasti et koskaan havahdu harhoistasi. Tulet _niin_ katumaan tuotakin typeryyttä. Mieti nyt edes vähän!


    • ET-läinen

      ET on elämänkatsomustieto.

      Lapsesi saa sen opetusta, jos on uskontokuntiin kuulumaton, tai sitten kuuluu sellaiseen vähemmistöuskontoon (ei ev.lut. tai ort.), jonka opetusta ei paikkakunnallasi järjestetä.

      Sivulta: http://www.et-opetus.fi/index.php/et
      ---------------
      ET:n opiskelu kannustaa nuorta järkiperäiseen oman elämän hallintaan ja omien inhimillisten tavoitteiden saavuttamiseen, kriittiseen ajatteluun sekä avaraan ja suvaitsevaiseen maailmankuvaan.

      ET:n ala-asteen oppikirjassa (Honkala, Sundström ja Tuominen: Miina, Ville ja Vintiöt - Elämänkatsomustieto, Opetushallitus, 2006) vastataan kysymykseen Mitä elämänkatsomustieto on? seuraavasti:


      Oppiaineen nimi tulee kolmesta sanasta: elämä, katsomus ja tieto. Katsomus tarkoittaa tapaa, jolla ihminen katsoo maailmaa ja maailman asioita.

      Kaikki elämänkatsomukset ottavat kantaa kolmeen kysymykseen:

      * Millainen maailma on?
      * Mitä voimme tietää?
      * Miten pitäisi elää, että tulee onnelliseksi?

      Näihin kysymyksiin voi vastata hyvin monella eri tavalla.

      Elämänkatsomus on kunkin ihmisen käsitys maailmasta. Se voi perustua johonkin uskontoon tai olla uskonnoton. ET:n tunneilla ihmisenä olemisen ja elämisen asioita pohditaan ilman uskonnollista pohjaa. Eri uskontojen tunneilla opiskellaan samoihin kysymyksiin liittyviä asioita oman uskonnon mukaisesti.

      Elämänkatsomustiedossa pohditaan paljon kysymyksiä siitä, mitä on oikea ja väärä ja onko niitä. Sen lisäksi tarkastellaan ympäröivää maailmaa, ihmisen paikkaa maailmassa ja erilaisia kulttuureita.
      ----------

    • Mirka .......

      ET on vaihtoehto uskonnolliselle aivopesulle.

    • ateistiko

      ...on opetettu ennenkin; varsinkin kommunistisissa maissa. Ajatus siitä, että periaattellisia elämänkatsomukseen, etiikkaan, moraaliin ja valintoihin liittyviä seikkoja voisi opettaa ilman mihinkään näkemykseen tukeutumista on toiveajattelua.

      ET opettaa uskonnottomuutta. Ajatus, että sen tunneille osallistumalla saisi puolueettoman kuvan uskonnoista ja uskomuksista on harhaa. ET on valinta ateismin puolesta siinä kuin uskonnontunneille osallistuminen uskonnon puolesta. Itse asiasssa vahvempi valinta, koska siinä valitaan vähemmistön tie.

    • eikä mikään

      "elämäntaito". jos lapsesi kuuluu evlut kirkkoon hänellä ei ole mitään mahdollisuuksia voida osallistua ET-opetukseen, mutta tuskin lapsesi häviää siinä mitään. ET on tylsä kouluaine. Uskonto on huomattavasti monipuolisempi.

      • uskonto tylsää , ei ET

        Hei!

        Voisitko kertoa, millä perusteella ET on tylsää? Ainakin meidän lasten koulussa on ET:ssä mm. tehty vierailuja planetaarioon sekä retkeilty luonnossa. Uudet ala-asteen kirjatkin on kerrassaan loistavia!
        Olisi mukava, jos perustelisit väitteesi. Tylsyys riippuu varmaan paljon opettajasta, kuten muissakin koulun aineissa.

        Sitä paitsi, uskonnon opetuksessa opetetaan asioita, jotka eivät pidä paikkaansa! Kts.

        http://www.et-opetus.fi/index.php/et-uskonto/uskonnon-opetuksen-ristiriidat

        En minä ainakaan viitsisi laittaa lastani oppiaineeseen, missä kerrotaan asioita jotka ovat ristiriidassa koulun muiden oppiaineiden kanssa sekä luonnosta tehtävien havaintojen kanssa.


      • oiuyui
        uskonto tylsää , ei ET kirjoitti:

        Hei!

        Voisitko kertoa, millä perusteella ET on tylsää? Ainakin meidän lasten koulussa on ET:ssä mm. tehty vierailuja planetaarioon sekä retkeilty luonnossa. Uudet ala-asteen kirjatkin on kerrassaan loistavia!
        Olisi mukava, jos perustelisit väitteesi. Tylsyys riippuu varmaan paljon opettajasta, kuten muissakin koulun aineissa.

        Sitä paitsi, uskonnon opetuksessa opetetaan asioita, jotka eivät pidä paikkaansa! Kts.

        http://www.et-opetus.fi/index.php/et-uskonto/uskonnon-opetuksen-ristiriidat

        En minä ainakaan viitsisi laittaa lastani oppiaineeseen, missä kerrotaan asioita jotka ovat ristiriidassa koulun muiden oppiaineiden kanssa sekä luonnosta tehtävien havaintojen kanssa.

        On fakta että Jeesuksen syntymänä juhlitun Joulun päivämäärä otettiin myöhemmin käyttöön loogisista syistä.
        Oli huomattavasti helpompi laittaa vanhojen pakanallisten tuttujen juhlapäivien tilalle kristillinen juhlapyhä.

        Väitteet että Jeesus olisi tulosta vanhemmista uskomuksista on myös todistettu vääriksi.
        (Toivon ettei tämän linkin tiedot perustu siihen youtube videoon.)

        Eikö ET:ssä pitäisi opettaa suvaitsevaisuutta?
        Opettavatko he ateistista maailmankuvaa?
        Luulin aina että näkymys olisi eettinen ja suvaitsevainen.

        Miksi linkkissä väitetään ettei olisi hyvä rukoilla?

        Kyllä meni uskottavuus ET:stä.


      • uskonnoton
        oiuyui kirjoitti:

        On fakta että Jeesuksen syntymänä juhlitun Joulun päivämäärä otettiin myöhemmin käyttöön loogisista syistä.
        Oli huomattavasti helpompi laittaa vanhojen pakanallisten tuttujen juhlapäivien tilalle kristillinen juhlapyhä.

        Väitteet että Jeesus olisi tulosta vanhemmista uskomuksista on myös todistettu vääriksi.
        (Toivon ettei tämän linkin tiedot perustu siihen youtube videoon.)

        Eikö ET:ssä pitäisi opettaa suvaitsevaisuutta?
        Opettavatko he ateistista maailmankuvaa?
        Luulin aina että näkymys olisi eettinen ja suvaitsevainen.

        Miksi linkkissä väitetään ettei olisi hyvä rukoilla?

        Kyllä meni uskottavuus ET:stä.

        Hei!

        Kirjoitit:
        ---------------
        Eikö ET:ssä pitäisi opettaa suvaitsevaisuutta?
        Opettavatko he ateistista maailmankuvaa?
        Luulin aina että näkymys olisi eettinen ja suvaitsevainen.
        ------------

        Tämä lienee vain sinun oma mielipiteesi, ilman että tunnet tippaakaan elämänkatsomustiedon didaktiikkaa. Voisitko antaa esimerkin, a) elämänkatsomustiedon opetussuunnitelmista b) elämänkatsomustiedon oppikirjoista tai c) joltain elämänkatsomustiedon oppitunnilta, missä ET:ssä opetetaan "ateistista maailmankuvaa" tai suvaitsemattomuutta.

        Tietysti voisit määritellä, mitä sinusta ateismi on. Onko biologia tai fysiikka ateistista? Eihän noissakaan oppiaineissa sanota, että jokin yliluonnollinen olio olisi tehnyt jotakin, vaan niissä keskitytään kertomaan koululaisilla, miten havaintojen perusteella asiat ovat / ymmärretään tällä hetkellä olevan.

        Vertailisitko esim. elämänkatsomustietokasvatuksen ja uskontokasvatuksen eroja vaikkapa esiopetuksessa. Kumpi on suvaitsevampaa: http://www.et-opetus.fi/index.php/et-opetussuunnitelma/esiopetus

        Ala-asteella uskonnon opetuksessa ei puhuta oikeastaan yhtään sanaakaan uskonnottomista katsomuksista (uskonnottomuus), vaan esitellään vain uskonnollisia katsomuksia (ainakaan ala-asteen luokilla 1-4, joiden kirjoihin olen viimeksi tutustunut). Se, että uskonnottomuudesta lähestulkoon vaietaan uskonnon opetuksessa, on mielestäni suvaitsemattomuutta!


      • ei pidä

        Ainakin lukiossa oppilaat on voineet lukea uskontoa, vaikka hän ja vanhempansa ovat kuuluneet kirkkoon. Nykyisin nuoret pistävät epäoikeudenmukaisuuden edessä kovasti hanttiin ja saavat tahtonsa lävitse näissä uskontokysymyksissä. Pitää vain erota kirkosta sitten 18-vuotiaana, mikä onkin monien suunnitelmissa, kun elämänkatsomustiedon opetukseen kerran pyrkivät.

        Vanhemmat eivät aina ymmärrä, mitä heidän kirkkoon kuulumisensa tekee heidän lapsilleen. Yläkoulussa ei auta, jos vanhemmat erikseen pyytävät lapselleen et-opetusta. Jos lapsi kuuluu kirkkoon, hän lukee pahimmillaan koko kouluaikansa pakkouskontoa.


      • kuka opettaa

        ET:ssä monessa koulussa teologi opettaa sekä uskontoa että elämänkatsomustietoa (...ja psykologiaa ja filosofiaa...). Aika sopimaton yhdistelmä ainakin silloin, jos teologi ei ymmärrä tai arvosta opiskelijoiden joskus ateististakin kotitaustaa. Pääkaupunkiseudun kouluissa ET:llä on usein oikea opettaja, eikä se ole mikään uskonnon opettajien täyteaine.


      • ET on ooppiumia kansalle
        ei pidä kirjoitti:

        Ainakin lukiossa oppilaat on voineet lukea uskontoa, vaikka hän ja vanhempansa ovat kuuluneet kirkkoon. Nykyisin nuoret pistävät epäoikeudenmukaisuuden edessä kovasti hanttiin ja saavat tahtonsa lävitse näissä uskontokysymyksissä. Pitää vain erota kirkosta sitten 18-vuotiaana, mikä onkin monien suunnitelmissa, kun elämänkatsomustiedon opetukseen kerran pyrkivät.

        Vanhemmat eivät aina ymmärrä, mitä heidän kirkkoon kuulumisensa tekee heidän lapsilleen. Yläkoulussa ei auta, jos vanhemmat erikseen pyytävät lapselleen et-opetusta. Jos lapsi kuuluu kirkkoon, hän lukee pahimmillaan koko kouluaikansa pakkouskontoa.

        Meidän muksu täällä Vantaalla on toista vuotta elämänkatsomustiedon opetuksessa vaikka kuulumme kirkkoon. Tekiköhän koulu virheen päästäessään hänet sinne? Sain lakiteksteistä kuvan, että tämän ei pitäisi onnistua. Tai sitten rehtori on edistyksellinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe