Aloittelija täällä

taas kyselee

Mites toi h-vene sopis siihen perheveneilyyn hki-turku välillä? Hintaluokka oli se 5000-10000e.

Mitkä on hyvät ja huonot puolet? entä mitä pitää ottaa huomioon ostaessa (esim. tyyppivikoja ym...)?

Ja entäs sitten purjeet kauanko niillä seilaa ennen kuin täytyy uusiin panostaa?

Olen siis vähän kallistunut h:oon puoleen. Jos vaikka veneen vaihto tulevaisuudessa tulee eteen, niin ilmeisesti on vielä mahdollisuus saada vene kaupaksi...

Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista!

3

688

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jäävi H-mies :)

Menipäs totiseksi tuo edellinen keskustelu mutta uskon, että H:n hyvät puolet tuli esiin.

Paras paikka H-asioiden selvittelyyn on H-vene.net ja esim. seuraavaan linkkiin on hyvä paneutua:

http://www.h-vene.net/hwiki/Ostajan_opas

Itselläni on Arteknon H vm. -75 jonka ostin pari vuotta sitten hintaan 5000€. Tuolloin yleinen hinta seilaili 5500-6500€:n välillä. Veneen varusteina oli purjeet -80-luvun puolivälistä ja samanikäinen perämoottori. Purjeet on uusittu ja moottori korjattu, kaiken kaikkiaan olin oikein tyytyväinen hinta/laatuun omaan käyttööni nähden (saariretkiä viikonloppuisin ja pitempi kesälomapurjehdus) ja on jäänyt rahaa yli kunnostella venettä muutenkin.

Tyyppivikoja ei taida tunnustetusti olla, paitsi että yleisesti neuvotaan välttämään Ahvenanmaalaisten Hydrospeedin veneitä joiden jäykkyydessä kai on toivomisen varaa. Tämä tarkoittaa, että rikiä ei saa kiristettyä koventuvan tuulen mukaan ilman, että ohut runko joustaisi kyljistään. Omia kokemuksia minulla ei moisesta ole. Yleensä kaikki viat pystyy huoltaen korjaamaan melko kohtuullisin kuluin.

Näillä varmasti pääset alkuun. H-netistä löytyy myös muutamia "lapsellisia" retkipurjehtijoita jotka kertovat enemmän miten veneellä seilataan perheen kera. Venehän ei ole jättimäinen muta konstit on monet.

• -Mika-

..vielä sananen: Tavallinen retkipurjehtija pärjää samoilla purjeilla käytännössä ikuisesti. Purjeethan "kuluu" siten, että ne venyy, eikä muoto ole enää optimaalinen. Huonoillakin purjeilla silti seilaa ja honmma on kivaa.

Lisäksi H-veneellä kun kilpaillaan paljon, on retkipurjehtijalle sopivia käytettyjä purjeita runsaasti tarjolla järkevään hintaan. Se mikä ei enää kelpaa SM- kullasta taistelevalle kilpailijalle, on retkipurjehtijalle vielä kuin uusi.

Mukavia hetkiä vesillä.

• kaukalossa maala ja vesillä

Holkin kaukalossa on tilaa kun pienessä pitäjässä kun vertaa moniin keskikoon veneisiin. Upouusis "laituriveneis" siihen on toki panostettu mutta hintahan on sitten jotain muuta.

Tosta fiilistä:

http://www.youtube.com/watch?v=ecyslgwYH7M

Lisäksi hieno juttu on se, että H-potskilla on simppeli käydä myös iltapurjehduksilla kun koko on helposti handlattavissa vaikka yksinkin. Ite oon sen verran työn ikeen alla että suurin osa reisuista on kuitenkin tommosia iltapiipahduksia tai muuten päiväreisuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      134
      5432
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      31
      3892
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2490
    4. Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan

Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv
      Maailman menoa
      39
      2067
    5. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      24
      1833
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      25
      1739
    7. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1660
    8. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      51
      1621
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      30
      1574
    10. Olitpa ikävän

Kylmä eilen. Miksi ihmeessä?
      Ikävä
      40