Mites toi h-vene sopis siihen perheveneilyyn hki-turku välillä? Hintaluokka oli se 5000-10000e.
Mitkä on hyvät ja huonot puolet? entä mitä pitää ottaa huomioon ostaessa (esim. tyyppivikoja ym...)?
Ja entäs sitten purjeet kauanko niillä seilaa ennen kuin täytyy uusiin panostaa?
Olen siis vähän kallistunut h:oon puoleen. Jos vaikka veneen vaihto tulevaisuudessa tulee eteen, niin ilmeisesti on vielä mahdollisuus saada vene kaupaksi...
Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista!
Aloittelija täällä
3
688
Vastaukset
- Jäävi H-mies :)
Menipäs totiseksi tuo edellinen keskustelu mutta uskon, että H:n hyvät puolet tuli esiin.
Paras paikka H-asioiden selvittelyyn on H-vene.net ja esim. seuraavaan linkkiin on hyvä paneutua:
http://www.h-vene.net/hwiki/Ostajan_opas
Itselläni on Arteknon H vm. -75 jonka ostin pari vuotta sitten hintaan 5000€. Tuolloin yleinen hinta seilaili 5500-6500€:n välillä. Veneen varusteina oli purjeet -80-luvun puolivälistä ja samanikäinen perämoottori. Purjeet on uusittu ja moottori korjattu, kaiken kaikkiaan olin oikein tyytyväinen hinta/laatuun omaan käyttööni nähden (saariretkiä viikonloppuisin ja pitempi kesälomapurjehdus) ja on jäänyt rahaa yli kunnostella venettä muutenkin.
Tyyppivikoja ei taida tunnustetusti olla, paitsi että yleisesti neuvotaan välttämään Ahvenanmaalaisten Hydrospeedin veneitä joiden jäykkyydessä kai on toivomisen varaa. Tämä tarkoittaa, että rikiä ei saa kiristettyä koventuvan tuulen mukaan ilman, että ohut runko joustaisi kyljistään. Omia kokemuksia minulla ei moisesta ole. Yleensä kaikki viat pystyy huoltaen korjaamaan melko kohtuullisin kuluin.
Näillä varmasti pääset alkuun. H-netistä löytyy myös muutamia "lapsellisia" retkipurjehtijoita jotka kertovat enemmän miten veneellä seilataan perheen kera. Venehän ei ole jättimäinen muta konstit on monet.- -Mika-
..vielä sananen: Tavallinen retkipurjehtija pärjää samoilla purjeilla käytännössä ikuisesti. Purjeethan "kuluu" siten, että ne venyy, eikä muoto ole enää optimaalinen. Huonoillakin purjeilla silti seilaa ja honmma on kivaa.
Lisäksi H-veneellä kun kilpaillaan paljon, on retkipurjehtijalle sopivia käytettyjä purjeita runsaasti tarjolla järkevään hintaan. Se mikä ei enää kelpaa SM- kullasta taistelevalle kilpailijalle, on retkipurjehtijalle vielä kuin uusi.
Mukavia hetkiä vesillä.
- kaukalossa maala ja vesillä
Holkin kaukalossa on tilaa kun pienessä pitäjässä kun vertaa moniin keskikoon veneisiin. Upouusis "laituriveneis" siihen on toki panostettu mutta hintahan on sitten jotain muuta.
Tosta fiilistä:
http://www.youtube.com/watch?v=ecyslgwYH7M
Lisäksi hieno juttu on se, että H-potskilla on simppeli käydä myös iltapurjehduksilla kun koko on helposti handlattavissa vaikka yksinkin. Ite oon sen verran työn ikeen alla että suurin osa reisuista on kuitenkin tommosia iltapiipahduksia tai muuten päiväreisuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1345432Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella313892No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452490Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan
Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv392067- 241833
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv251739- 411660
- 511621
- 301574
- 401536