Mikäli Tiehallinto olisi paskaakaan kiinnostunut ympäristöstä, käyttäisi se liukkaudentorjuntaan kaliumformiaattia, mikä on käytännössä havaittu ympäristöä pilaamattomaksi aineeksi.
Tämä aine ei aiheuta korroosiota läheskään samalla tavalla kuin natriumkloridi jota pääsääntöisesti käytetään liukkaudentorjuntaan. Lisäksi aineen käyttöä korkeampien käyttökustannuksien vuoksi rajoittaisi niinsanottu turha suolaaminen, jota useasti näkee täällä pääkaupunkiseudulla.
Turha käyttö?
Viime vuosien havaintoihin perustuen voin mainita seuraavaa;
Maaliskuussa 2002 oli koko suolauskalusto liikenteessä Espoon länsiväylällä. Vettä satoi kaatamalla, mutta silti vesi piti aurata pois häiritsemästä tienkäyttäjiä (täten saadaan kulutettua auranteriä). Tämän lisäksi jokaisen aura-auton perästä tuli suolaa tuutin täydeltä. Tapahtumahetkellä lämpötila oli 3-4 astetta plussan puolella ja tie oli paljas.
Tammikuussa 2005 satuin olemaan Karakallion Nesteellä Espoossa samaan aikaan kun Tiehallinnon aliurakoitsijoiden suola-autot kurvasivat pihaan. Kahvitauon jälkeen suola-auton kuljettajat jatkoivat matkaansa vanhalle turuntielle; kummallakin aura maassa ja suolalevitin päällä, takana tuleva aurasi edelläajavan suolat penkkaan. Samantyyppinen havainto kehäkakkoselta Espoosta on myös vuodelta 2006, jolloin kaksi suola-autoa tuli peräkkäin; kummallakin aura edessa ja suolalevitin päällä, takana tuleva auraa suolat penkkaan. (miksi?)
Onko tämä taas joku tapa käyttää määrärahoja vai?
Tiehallinnon
7
738
Vastaukset
- Tarjouslaskija
Kyllä sitä muurahaishapon suolaa käytetäänkin eräillä arvokkailla pohjavesialueilla. Laajemman käytön esteenä on pyöreästi kymmenkertainen hinta tavalliseen suolaan verrattuna ilman vastaavaa teholisää.
- termejä...
En ole koskaan nähnyt aurattavan vettä! Loskaa kylläkin.
Vaikka ilma on plussan puolella, tien pinta ja/tai runko voi olla miinuksella.
Urakoitsijat eivät turhaan kuluta teriä, koska siitä tulee kustannuksia.
Tiehallinnolla ei ole aliurakoitsijoita, vaan pääurakoitsijalla.
Kaksi aura- tai suola-autoa eivät tee töitä peräkkäin, vaan ne kulkevat limittäin. Täydentäen.
Urakoitsija ei tee turhaan tien kunnossapitotöitä. Siitä tulee kustannuksia, koska urakat ovat kokonaishintaisia.
Nimim: Alan kokemusta!- miten se on mahdollista
jos on käytössä ainoastaan yksi kaista. Miten selität sen että takana tuleva suola-auto aurasi edelläajavan suolat penkkaan? Tämä on nimittäin suhteellisen yleinen ilmiö. Miksi näin tehdään? Kertokaa hyvät pääurakoitsijat/aliurakoitsijat/suola-auton kuljettajat.
- Sohvatiikeri
miten se on mahdollista kirjoitti:
jos on käytössä ainoastaan yksi kaista. Miten selität sen että takana tuleva suola-auto aurasi edelläajavan suolat penkkaan? Tämä on nimittäin suhteellisen yleinen ilmiö. Miksi näin tehdään? Kertokaa hyvät pääurakoitsijat/aliurakoitsijat/suola-auton kuljettajat.
Sattuuhan niitä. Oho.
Tai sitten näit väärin.
Vanhaan hyvään TVH:n aikaan tuli kerran Jyväskylässä iso haloo. Joku naisimmeinen suureen ääneen valitti yhdestä tienpätkästä, jota hänen mielestään aurattiin ihan liikaa. Joskus meni 4-5 aura-autoa ihan peräkkäin.
Se juttu sitten tutkittiin. Se tie oli tiemestaripiirin tukikohdan tie. - tollanen
Sohvatiikeri kirjoitti:
Sattuuhan niitä. Oho.
Tai sitten näit väärin.
Vanhaan hyvään TVH:n aikaan tuli kerran Jyväskylässä iso haloo. Joku naisimmeinen suureen ääneen valitti yhdestä tienpätkästä, jota hänen mielestään aurattiin ihan liikaa. Joskus meni 4-5 aura-autoa ihan peräkkäin.
Se juttu sitten tutkittiin. Se tie oli tiemestaripiirin tukikohdan tie.voi sattua vahingossa?
- kysymys on
että miksi Tiehallinnon ylläpitämillä teillä Espoossa (esim. Kauklahdenväylä, Kivenlahdentie, Soukanväylä, Karhusaarentie), ei voida käyttää liukkaudentorjuntaan katuhiekkaa samalla tavalla
kun Espoon kaupunki tekee ylläpitämillänsä teillä (mm. Finnoontie, Merituulentie, Mankkaanlaaksontie).
Espoon kaupungin ylläpitoon kuuluvilla ajoradoilla liukkaudentorjuntaan käytetään pääosin katuhiekkaa, jossa on muutama prosentti suolaa seassa, täten hiekka tarttuu paremmin polanteeseen kiinni.- Sohvatiikeri
Juttu yksi.
Hiekka, jossa on suolaa seass, aiheuttaa vähintään yhtä paljon korroosiota kuin puhdas suola. Suolan määrällä ei sinänsä ole vaikutusta auton ruostumiseen, vaan sillä, miten kauan suola on tekemisissä auton kanssa. Tai toisinpäin. Hiekan vaikutus on sillee tehokkaampi, että hiekanjyvänen tekee ensin naarmun, jossa suolan on sitten helpompi vaikuttaa.
Juttu kaksi.
YIT:n autoilla, jotka kaiketi hoitavat ko teitä, on suolavehkeet, ei hiekotuslaitteita. Helpompihan se on hoitaa samalla vehkeellä läpi. Vaiheistuskin pysyy paremmin. Ei tartte eri aikoina käydä hiekoittamassa.
Juttu kolme.
Tiehallinnon standardit ei tunne "hiekoitettavaa katua". On luokka T1b (vai mikä se nyt oli) mutta ei sekään ihan täsmää. Urakka on sidottu Tiehallinnon standardeihin, niitä noudatetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell3156827Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss693916- 2073106
Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa242807- 741932
- 1461692
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a2101682Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?1201528Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1631521- 891408