Tiehallinnon

liukkaudentorjunta

Mikäli Tiehallinto olisi paskaakaan kiinnostunut ympäristöstä, käyttäisi se liukkaudentorjuntaan kaliumformiaattia, mikä on käytännössä havaittu ympäristöä pilaamattomaksi aineeksi.
Tämä aine ei aiheuta korroosiota läheskään samalla tavalla kuin natriumkloridi jota pääsääntöisesti käytetään liukkaudentorjuntaan. Lisäksi aineen käyttöä korkeampien käyttökustannuksien vuoksi rajoittaisi niinsanottu turha suolaaminen, jota useasti näkee täällä pääkaupunkiseudulla.
Turha käyttö?
Viime vuosien havaintoihin perustuen voin mainita seuraavaa;
Maaliskuussa 2002 oli koko suolauskalusto liikenteessä Espoon länsiväylällä. Vettä satoi kaatamalla, mutta silti vesi piti aurata pois häiritsemästä tienkäyttäjiä (täten saadaan kulutettua auranteriä). Tämän lisäksi jokaisen aura-auton perästä tuli suolaa tuutin täydeltä. Tapahtumahetkellä lämpötila oli 3-4 astetta plussan puolella ja tie oli paljas.
Tammikuussa 2005 satuin olemaan Karakallion Nesteellä Espoossa samaan aikaan kun Tiehallinnon aliurakoitsijoiden suola-autot kurvasivat pihaan. Kahvitauon jälkeen suola-auton kuljettajat jatkoivat matkaansa vanhalle turuntielle; kummallakin aura maassa ja suolalevitin päällä, takana tuleva aurasi edelläajavan suolat penkkaan. Samantyyppinen havainto kehäkakkoselta Espoosta on myös vuodelta 2006, jolloin kaksi suola-autoa tuli peräkkäin; kummallakin aura edessa ja suolalevitin päällä, takana tuleva auraa suolat penkkaan. (miksi?)
Onko tämä taas joku tapa käyttää määrärahoja vai?

7

727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarjouslaskija

      Kyllä sitä muurahaishapon suolaa käytetäänkin eräillä arvokkailla pohjavesialueilla. Laajemman käytön esteenä on pyöreästi kymmenkertainen hinta tavalliseen suolaan verrattuna ilman vastaavaa teholisää.

    • termejä...

      En ole koskaan nähnyt aurattavan vettä! Loskaa kylläkin.
      Vaikka ilma on plussan puolella, tien pinta ja/tai runko voi olla miinuksella.
      Urakoitsijat eivät turhaan kuluta teriä, koska siitä tulee kustannuksia.
      Tiehallinnolla ei ole aliurakoitsijoita, vaan pääurakoitsijalla.
      Kaksi aura- tai suola-autoa eivät tee töitä peräkkäin, vaan ne kulkevat limittäin. Täydentäen.
      Urakoitsija ei tee turhaan tien kunnossapitotöitä. Siitä tulee kustannuksia, koska urakat ovat kokonaishintaisia.

      Nimim: Alan kokemusta!

      • miten se on mahdollista

        jos on käytössä ainoastaan yksi kaista. Miten selität sen että takana tuleva suola-auto aurasi edelläajavan suolat penkkaan? Tämä on nimittäin suhteellisen yleinen ilmiö. Miksi näin tehdään? Kertokaa hyvät pääurakoitsijat/aliurakoitsijat/suola-auton kuljettajat.


      • Sohvatiikeri
        miten se on mahdollista kirjoitti:

        jos on käytössä ainoastaan yksi kaista. Miten selität sen että takana tuleva suola-auto aurasi edelläajavan suolat penkkaan? Tämä on nimittäin suhteellisen yleinen ilmiö. Miksi näin tehdään? Kertokaa hyvät pääurakoitsijat/aliurakoitsijat/suola-auton kuljettajat.

        Sattuuhan niitä. Oho.

        Tai sitten näit väärin.

        Vanhaan hyvään TVH:n aikaan tuli kerran Jyväskylässä iso haloo. Joku naisimmeinen suureen ääneen valitti yhdestä tienpätkästä, jota hänen mielestään aurattiin ihan liikaa. Joskus meni 4-5 aura-autoa ihan peräkkäin.

        Se juttu sitten tutkittiin. Se tie oli tiemestaripiirin tukikohdan tie.


      • tollanen
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Sattuuhan niitä. Oho.

        Tai sitten näit väärin.

        Vanhaan hyvään TVH:n aikaan tuli kerran Jyväskylässä iso haloo. Joku naisimmeinen suureen ääneen valitti yhdestä tienpätkästä, jota hänen mielestään aurattiin ihan liikaa. Joskus meni 4-5 aura-autoa ihan peräkkäin.

        Se juttu sitten tutkittiin. Se tie oli tiemestaripiirin tukikohdan tie.

        voi sattua vahingossa?


    • kysymys on

      että miksi Tiehallinnon ylläpitämillä teillä Espoossa (esim. Kauklahdenväylä, Kivenlahdentie, Soukanväylä, Karhusaarentie), ei voida käyttää liukkaudentorjuntaan katuhiekkaa samalla tavalla
      kun Espoon kaupunki tekee ylläpitämillänsä teillä (mm. Finnoontie, Merituulentie, Mankkaanlaaksontie).
      Espoon kaupungin ylläpitoon kuuluvilla ajoradoilla liukkaudentorjuntaan käytetään pääosin katuhiekkaa, jossa on muutama prosentti suolaa seassa, täten hiekka tarttuu paremmin polanteeseen kiinni.

      • Sohvatiikeri

        Juttu yksi.
        Hiekka, jossa on suolaa seass, aiheuttaa vähintään yhtä paljon korroosiota kuin puhdas suola. Suolan määrällä ei sinänsä ole vaikutusta auton ruostumiseen, vaan sillä, miten kauan suola on tekemisissä auton kanssa. Tai toisinpäin. Hiekan vaikutus on sillee tehokkaampi, että hiekanjyvänen tekee ensin naarmun, jossa suolan on sitten helpompi vaikuttaa.

        Juttu kaksi.
        YIT:n autoilla, jotka kaiketi hoitavat ko teitä, on suolavehkeet, ei hiekotuslaitteita. Helpompihan se on hoitaa samalla vehkeellä läpi. Vaiheistuskin pysyy paremmin. Ei tartte eri aikoina käydä hiekoittamassa.

        Juttu kolme.
        Tiehallinnon standardit ei tunne "hiekoitettavaa katua". On luokka T1b (vai mikä se nyt oli) mutta ei sekään ihan täsmää. Urakka on sidottu Tiehallinnon standardeihin, niitä noudatetaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

      Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      123
      2538
    2. 135
      1945
    3. Ikävä on häntä

      Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1276
    4. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

      Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      115
      1271
    5. En kai koskaan saa sinua

      Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      77
      1131
    6. Minkä kultakimpaleen

      Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      35
      1122
    7. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

      Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      27
      1113
    8. Tykkäsit nainen

      Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1079
    9. Kerroppas nyt

      M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      83
      1029
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

      Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      60
      992
    Aihe