C3:n polttimon vaihto

Minäkö..

Olisin tiedustellut löytyykö todella hyvää vinkkiä millä vaihtaisi kaikkein helpoimmin polttimon C3:sta ? Lähivalon (H7) vaihto on todella vaikeaa varsinkin kuljettajan puolelta akun sijainnin vuoksi.

Kiitos jo etukäteen !

24

17772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • operaation ajaksi

      irroitettua akun?

    • oikea konsti

      Takaluukun kautta ryömien lampulle.

      • varmaankin

        taidat olla ? Ainakin näsä viisas !


      • ainakin luulee
        varmaankin kirjoitti:

        taidat olla ? Ainakin näsä viisas !

        olevansa. Suomi24:n palstat ovat täynnä näitä näsäviisata räkänokkia.

        Kysäiseppä tuolta Sitruunapatongin tai Citroën- foorumin puolelta, siellä on aikankin väkeä joka tietää näistä autoista, ja auttaa eikä vain viisastele. Saattaa niistä löytyä neuvoja jo ihan hauillakin.

        http://www.sitruunapatonki.fi/forum

        http://citroen-foorumi.com/index.php

        Itsellä ei ole kokemusta C3:sta, valitettavasti.


      • viaton
        ainakin luulee kirjoitti:

        olevansa. Suomi24:n palstat ovat täynnä näitä näsäviisata räkänokkia.

        Kysäiseppä tuolta Sitruunapatongin tai Citroën- foorumin puolelta, siellä on aikankin väkeä joka tietää näistä autoista, ja auttaa eikä vain viisastele. Saattaa niistä löytyä neuvoja jo ihan hauillakin.

        http://www.sitruunapatonki.fi/forum

        http://citroen-foorumi.com/index.php

        Itsellä ei ole kokemusta C3:sta, valitettavasti.

        on vain loputtomasti vikoja sitikoissa. Täällä ei ole ollenkaan. On vain viattomia sitikoita.


    • päreet

      akun päreet pois, sen jälkeen lievää väkivaltaa käyttäen umpion kansi pois ( kun laittaa takas pidä huoli että tiiviste on kunnolla kannessa muuten menee umpio jossain vaiheessa uusiksi), polttimon liitin varovasti irti, ja polton pois. Kasaus päinvstaisessa järjestyksessä

    • -x-t-r-

      Kyllä vaihto onnistuu! Harjoittele oikealla puolessa missä ei ole akku/sulakekotelo edessä.
      1. Tutustu huoltokirjan ohjeisiin.
      2. Avaa se suojakotelo mikä on sangalla kiinni. Tämä vielä on suhteellisen helppoa.
      3. Tiiraile peilin ja taskulampun avulla lampun kantoja ja tee ”sotasuunnitelma”.
      4. Valitse kohde eli lamppu minkä vaihdat.
      5. Poista lampun kanta varovasti, älä vedä johdoista.
      6. Pistä merkille miten päin lampunkanta on suhteessa umpioon. Helpottaa takaisinlaitossa, kun työntää lampun valmiiksi oikeassa asennossa.
      7. Lamppu on kiinni kahdella jousella. Paina jousta ylhäältä eteenpäin ja sitten sivulle jolloin jousi vapautuu. Vasen jousi taivutetaan vasemmalle, oikea oikealle. Kipu, minkä tuntee sormenpäässä, kuuluu asiaan.
      8. Poista lamppu ja laita uusi tilalle. Huomioi lampun asento.
      9. Laita jouset takaisin.
      10. Paina lampunkanta takaisin. Seuraa ettei liittimet (ne messinkiset kannan sisällä) pakene ulos kannasta. Jos pakenee, paina liittimet taiaisin kantaan sisään tai irrota kanta ja paina ne takaisin.
      11. Kokeile että lamppu palaa ja näyttää umpion läpi katsottuna olevan oikeassa asennossa.
      12. Laita se muovinen suoja koppa takaisin.
      13. Onnittele itseäsi, tai sitten, jos et päässyt tähän asti, aja sinne korjaamoon. Maksaa n. 20 euroa vaihtotyö.

      • C3_kuski

        Noin se just menee 4 kertaa vaihdettu ja vieläkin pitää peilin kanssa tiirailla miten se kiinnitys mekanismi oli. C3 käsikirja ei paljon asiassa auta kuva on sen verran suttunen.

        Olisivat hiemav voineet insinöörit tsempata tuon lukkosokan kanssa.


      • Ystävällinen lisäys

        Selkeät ohjeet kohta kohdalta.Minä olen kuitenkin auton polttimoita vaihdellessani testannut aina lampun toiminnan eli heti kun entinen, (8:n kohdille) rikki mennyt poltin on irrotettu ja uusi laitettu johtoihin kiinni kääntämällä valot polttimon tyypistä mukaan päälle hetkeksi. Tietysti pitää varoa että halogeeni ei nojaa kumi- tms. letkuun tai mihinkään muuhunkaan, jotta se on puhdas umpioon työnnettäväksi. Tai voihan sen työntää puoliksi umpioonkin ja tutkia toimivuutta.

        Eli jos valo toimii tässä vaiheessa, niin voi alkaa sujuttelemaan sitä poltinta (sammutettuna) kohti työpaikkaansa ja laittamaan kaikki jutskat paikalleen ohjekirjan mukaisessa järjestyksessä. Jos valo ei pala tässä vaiheessa, niin voi olla ettei valo pala umpiossakaan ja joudut ehkä suorittamaan uudestaan nämä työvaiheet. Eli voi olla, ettei polttimolle tulekaan virtaa, esim. sulake on palanut. Tällä pikatestillä voi varmistaa, että kyseessä on vain pimentynyt poltin.

        Kerran en testannut ja piti purkaa uudestaan, kun H4:sta ei toinen lanka toiminut, huomasin sen vasta kun suorittanut homman. Jouduin vaihtamaan sen polttimon uudestaan pikkupakkasessa joulukuussa otsalampun valossa ja sen jälkeen polttimon testaus ennen umpioimista on kuulunut ohjelmaan "automat".

        "Nissan ja Citroen - kaksi vahvaa ranskalaista!"

        Kokemusta molemmista...


      • gegrgrgsgr
        Ystävällinen lisäys kirjoitti:

        Selkeät ohjeet kohta kohdalta.Minä olen kuitenkin auton polttimoita vaihdellessani testannut aina lampun toiminnan eli heti kun entinen, (8:n kohdille) rikki mennyt poltin on irrotettu ja uusi laitettu johtoihin kiinni kääntämällä valot polttimon tyypistä mukaan päälle hetkeksi. Tietysti pitää varoa että halogeeni ei nojaa kumi- tms. letkuun tai mihinkään muuhunkaan, jotta se on puhdas umpioon työnnettäväksi. Tai voihan sen työntää puoliksi umpioonkin ja tutkia toimivuutta.

        Eli jos valo toimii tässä vaiheessa, niin voi alkaa sujuttelemaan sitä poltinta (sammutettuna) kohti työpaikkaansa ja laittamaan kaikki jutskat paikalleen ohjekirjan mukaisessa järjestyksessä. Jos valo ei pala tässä vaiheessa, niin voi olla ettei valo pala umpiossakaan ja joudut ehkä suorittamaan uudestaan nämä työvaiheet. Eli voi olla, ettei polttimolle tulekaan virtaa, esim. sulake on palanut. Tällä pikatestillä voi varmistaa, että kyseessä on vain pimentynyt poltin.

        Kerran en testannut ja piti purkaa uudestaan, kun H4:sta ei toinen lanka toiminut, huomasin sen vasta kun suorittanut homman. Jouduin vaihtamaan sen polttimon uudestaan pikkupakkasessa joulukuussa otsalampun valossa ja sen jälkeen polttimon testaus ennen umpioimista on kuulunut ohjelmaan "automat".

        "Nissan ja Citroen - kaksi vahvaa ranskalaista!"

        Kokemusta molemmista...

        Nissan on japanilainen, mikäli et tiennyt.


      • Niinpä onkin
        C3_kuski kirjoitti:

        Noin se just menee 4 kertaa vaihdettu ja vieläkin pitää peilin kanssa tiirailla miten se kiinnitys mekanismi oli. C3 käsikirja ei paljon asiassa auta kuva on sen verran suttunen.

        Olisivat hiemav voineet insinöörit tsempata tuon lukkosokan kanssa.

        Jos se jousi on yhtä paska laittaa kuin c5.ssa niin kannattaa tehdä sellainen sopivan mittainen puutikku jonka toisessa päässä on lovi sitä jousta varten. Sitten vain peilin avulla se jousi painetaan kiini. Vai muka helppoa. ihan per....


    • elbublo

      Moi,

      Jos olet vaihtanut 90-luvun autoon (esim. Opel) polttimon, niin C 3:n polttimon vaihto on helpompaa, koska sen osat sopivat tarkasti toisiinsa. Ja jousi, joka pitää polttimon paikallaan on sopivan löysä.

      Katso pienellä peilillä ensin mitä siellä on, ja vaihda. Aikaa meni ekakerran noin vartti yhteensä.

    • fransua

      vaihdoin omaan c3 juuri polttimot, ja vaatii sormi näppäryyttä sekä aikas pitkät finger borit.

      • fransua

        onkos moni vaihdellut c3 etu jarru paloja ja levyt? onko hankala projekti?


      • c3+c4
        fransua kirjoitti:

        onkos moni vaihdellut c3 etu jarru paloja ja levyt? onko hankala projekti?

        Ei ole hankala vaihtaa. Jarrulevyt on kahdella torxilla kiinni. Mikäli ne pahasti ruosteessa, niin voi tulla ongelmia. Jarrusatula on torx-ruuveilla, joten ko. avaimet tarvitsee jarrupalojen vaihdossa.


      • rayc
        fransua kirjoitti:

        onkos moni vaihdellut c3 etu jarru paloja ja levyt? onko hankala projekti?

        Siihen saa varata päivän tai kaksi. Katsos kaikki mihin kosket hajoaa käsiin made in france . You know


      • rassukalle
        rayc kirjoitti:

        Siihen saa varata päivän tai kaksi. Katsos kaikki mihin kosket hajoaa käsiin made in france . You know

        Eikö sulla oo rahaa ostaa ranskalaista autoa, vai miksi puhut pölhöjä täällä?


    • Xjazz

      Kuskin puoli on kyllä hankala ei tälläsellä juha mieto kouralla edes peilin kanssa :) mahtuu juuri 1 sormi jousille kyllä tulee vanhaa tanelia ikävä konepellin alla oli kuin lentokentällä :)

    • pieni reikä

      Tehty korealaisten pienille käsille.

    • sitikka asiantuntija

      Jospa se näissä kertakäyttöautoissa on tarkoituskin, että kun lamppu menee pimeäksi niin tulee auton vaihto...heh heh heh (sitikka vitsi)

    • repa 70

      Meneekö citroen c3:ssa radio mykäksi jos irrottaa akun ajovalon vaihdon yhteydessä???

    • ukvy

      Ei mene. Ainoastaan stereolähetys muuttuu monolähetykseksi. Riippuu tietysti siitä monenko wattisen polttimon aiot laittaa. Kirurgin peili ja työvälineet ovat tarpeen lamppua vaihtaessa. Muutenhan auto on hyvä ja kestävä.

    • Anonyymi

      Miten c3 citikan tavalonlasin saa irti hajottamatta

      • Anonyymi

        Et sitten vuosimallia jaksanut kertoa kun noita on tehty varmaan jo 25 vuotta ja korimallikin on vaihtunut useampaan kertaan.

        Tässä ohje ensimmäisen korimallin takavalon irrottamiseen:

        https://www.youtube.com/watch?v=DiEoLP2ieng


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

      Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      85
      4918
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

      Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      164
      3582
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3169
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

      Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      203
      2056
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

      Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      35
      1871
    6. Et edes ole vanha ja läski

      Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      30
      1813
    7. Etkö usko teidän

      Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1803
    8. Voisiko näistä

      Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1704
    9. Tykkään niin paljon

      Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1633
    10. Mukavaa perjantaita

      Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19
      1627
    Aihe