Kumman ostan Honda 75 hv nelitahti vai Suzuki 70 hv nelitahti?? Sain molemmista tarjouksen ja hinnat samalla tasolla. Molemmat ovat siis uusia koneita. Osaako joku kertoa kokemuksistaan??
Kysyn siis onko omakohtaisia kokemuksia tai kumpi moottori on merkiltään laadukkaampi tms.
Kiitos!!
Suzuku v. Honda
16
9458
Vastaukset
- flipperisti
Oman tuntuman mukaan Hondan jälleenmyyntiarvo ainakin parempi kuin Suzukin. Suzukia on ainakin isommissa koneissa saanut edullisemmin kuin Hondaa ja siten ero kompensoitunut hankintahinnassa. Teknisesti varmaan molemmat hyviä, mutta kannattaa tarkistaa onko jompi kunpi teknisesti reilustikin edellä toista.
- Hyviä.............
Molemilla koneilla pärjää laadukkaita kumpikin, vene ratkaisee myös minkä painoinen kone perään pannaan painaahan nuo kun synti, sekä normaali huoltojen tekemisen helppous ratkaisee itse tekeville paljon. Selvitä myös tuo.
Toisissa se on vaikeampaa kun tosessa, pitää purkaa suojat kopasta alaspäin että huollot onnistuu.
Tuon hihnan vaihtoväli esimerkkinä on 100 tuntia jolloin tarkistetaan ja parisataa jolloin suositellaan vaihtoa. Tuossa vaiheessa on kilometrejä takana vaihtelevilla ajoillakin yli 5000 km. Tuo ketju Suzukissa voi olla ihan hyväkin ratkaisu. Aika näyttää, Saabissani meni aikoinaan nokkaketju sököksi 110 000 km:n jäkeen, perämoottorille se on ikuisuus.
- Suzukin omistaja
"Osaako joku kertoa kokemuksistaan??" Suzuki 70-80-90 ovat uusia tälle vuodelle eikä kellään ole niistä kokemuksia.
Hondan kone vaikuttaa varsin pätevältä, samoin kuin Suzukin uusi 70 hv kone. Jos käyttämätön Suzuki on 1,3L mallia valitsisin modernimman Hondan, jos Suzuki on uusinta 2009 mallia valitsisin tod. näk. Suzukin hyvien kokemuksien perusteella Suzukeista.
Molemmat moottorit ovat 1,5 l lohkoja, joten moottorikopan kylkeen kiinnitettyjen tarrojen tehoilmoitukset jättäisin huomiotta. Suzukissa on nokka-akselin ketju joka on huoltovapaa, sekä matalampi välitys potkuriakselille. Näillä perusteilla ottaisin _uuden_ Suzukin.
Testeissä Honda on usein taloudellisin koska se on luokassaan hiekoin ja ja hitain. Näin on ollut kautta vuosien teholuokassa 70-90 hv.- kyseessä
honda vs yamahavalintaa joutuisi miettimään,mutta honda vs suzuki on selvä.
otetaan se,mikä on aakkosissa ensin.
- kampi taisteli
Jos kyse on tämänvuoden mallisesta Suzukista, niin ostaisin sen. Uusimmassa Kipparilehdessä oli sen ja vanhemman mallin testi. Uusi päihitti vanhan ja se on jo niin uudella tekniikalla rakennettu, että varmasti hyvä valinta. Hondasta en tiedä, mutta pitkän perinteen puolesta varmaan myös hyvä, laturi ainakin on tehokkaampi.
- honda mies
osta suzuki siinä on jako hihna kettinkiä, se on siis "ikuinen" tyyliin kuin nissanissa. ja mulla on semmonen tuntuma et honda olis tyyriimpi huoltaa. laske huolto kustannukset siitä löytyy mielestäni ero. koneet muuten laadukkaita japani tuotteita.
- Joakim
Mikäs on perämoottoreissa jakohihnan vaihtoväli? Autoissahan se on nykyään 100-200 tkm eli tunteina ehkä ~2000. Ei taida tulla perämoottorilla tuollaisia tuntimääriä koskaan. Autoissa on sitten vielä lisäksi ikäraja 4-10 vuotta vaihdolle.
- 60.000 tai
Joakim kirjoitti:
Mikäs on perämoottoreissa jakohihnan vaihtoväli? Autoissahan se on nykyään 100-200 tkm eli tunteina ehkä ~2000. Ei taida tulla perämoottorilla tuollaisia tuntimääriä koskaan. Autoissa on sitten vielä lisäksi ikäraja 4-10 vuotta vaihdolle.
kolme vuotta. Alfalla hihna ei välttämättä kestä 60.000 km (kokeiltu on) eikä Opelilla 30.000 km (siitäkin löytyy paljon tietoa).
Hihnan katketessa männät osuvat yleensä venttiileihin ja edessä on kallis korjaus. Matkanteko pysähtyy kun hihna katkeaa.
Turvallisuussyistä pitäisi välttää nokkahihnallisia konstruktioita eteenkin merellä ja yksimoottorisissa veneissä. - Joakim
60.000 tai kirjoitti:
kolme vuotta. Alfalla hihna ei välttämättä kestä 60.000 km (kokeiltu on) eikä Opelilla 30.000 km (siitäkin löytyy paljon tietoa).
Hihnan katketessa männät osuvat yleensä venttiileihin ja edessä on kallis korjaus. Matkanteko pysähtyy kun hihna katkeaa.
Turvallisuussyistä pitäisi välttää nokkahihnallisia konstruktioita eteenkin merellä ja yksimoottorisissa veneissä.Onko oikeasti jossain vielä myytävässä automallissa 30 tai edes 60 tkm vaihtoväli? Miksi ihmeessä? Eikös Jenkeissä ollut jo jokin lakikin siitä, että pitää kestää paljon pidempään. Omassa autossa on 120 tkm/5 v ja sekin on sentään viime vuosituhannelta.
Muistan kyllä nuo Opelin ongelmat, mutta eikös niistä ole jo kymmenen vuotta.
Kyllä se ketjukin voi katketa, mutta on toki harvinaisempaa. Moottoripyörissä kai käytetään usein hammaspyörävälitystä.
Aika pieni yksityiskohta mielestäni on tuo jakopää moottorissa niin huollon kuin luotettavuuden kannalta ellei sitten ole aivan susi, kuten nuo Opelit joskus. - se tuo
60.000 tai kirjoitti:
kolme vuotta. Alfalla hihna ei välttämättä kestä 60.000 km (kokeiltu on) eikä Opelilla 30.000 km (siitäkin löytyy paljon tietoa).
Hihnan katketessa männät osuvat yleensä venttiileihin ja edessä on kallis korjaus. Matkanteko pysähtyy kun hihna katkeaa.
Turvallisuussyistä pitäisi välttää nokkahihnallisia konstruktioita eteenkin merellä ja yksimoottorisissa veneissä.pakkanen hihnan kestävyyttä, kun perämoottorilla ei ajeta talvella, ainakaan täällä keskisuomessa.
Jos näin on, niin silloin perämoottorin hihna kestää suhteessa vielä pitempään, kun auton, jolla ajetaan talvella. - Joakim
Joakim kirjoitti:
Mikäs on perämoottoreissa jakohihnan vaihtoväli? Autoissahan se on nykyään 100-200 tkm eli tunteina ehkä ~2000. Ei taida tulla perämoottorilla tuollaisia tuntimääriä koskaan. Autoissa on sitten vielä lisäksi ikäraja 4-10 vuotta vaihdolle.
Vilkaisin Hondan manuaalista. Vaihdosta ei puhuta mitään, mutta "Check-Adjust" pitää tehdä kerran vuodessa tai 200 tunnissa. http://www.honda-marine.com/mar_pdf/31ZW0610.pdf
Tuolla on myös kuva, josta näkyy, että hihnaan on todella helppo päästä käsiksi autoon verrattuna. Vaihto varmasti sujuu tunnissa, joten ei saisi maksaa kuin 200 euroa osineen ja ainakin minä tekisin tuon itse. Paljonkos maksaa?
- tähän mennessä
Honda
edellä aakkosissa
oletettu korkeampi jälleenmyyntiarvo (ilman perusteluja)
suurempi laturi
- nokkahihna
- kalliimpi huoltaa (mutu)
- hitain ja tehottomin luokassaan (mutu)
Suzuki
uudempaa tekniikkaa
jakoketju
matalampi välitys mahdollistaa suuremman ja pitävämmän potkurin käytön
- pienempi laturi
- huonompi jälleenmyyntiarvo (mutu)
Oikeat erot rajoittuvat näköjään laturiin, nokka-akselin ketjuun/hihnaan sekä potkurin välityssuhteeseen.
Tällä perusteella valitsisin Hondan jos uistelisin paljon tai tarvitsisin muuten vaan runsaasti sähköä matalilla kierroksilla ja/tai lyhyillä matkoilla.
Suzukiin päätyisin jos teholla pitäisi siirtää paljon kuormaa ja turvallisuussyystä (nokkaketju).
Molemmissa on viiden vuoden takuu. - vetomies-
vetouistelu.com sisältää jonni verta keskustelua kyseisestä aiheesta.käyppä siellä lukasee.itse kyllä tarkistaisin kuinka useasti ton jako hihnan uusinta tapahtuu. ja kuin paljon maksaa. jos yhtään on auto merkin peruja noi huolto hinnat ,niin tyyristä on hihnoja vaihdella. mulle suzuki mies messuilla hymyili itse rakkaasti kun kysyin asiasta. se siis voi olla hyvinkin valinta peruste toi huoltojen kustannukset. ja yks juttu on että perämoottoreissa on huoltoväli tiuhempi kun autoissa.
- konkaleidaa
Kyseeseen tulisi siis se uusi Suzukin 70 heppanen ja sitten Hondan uusin vastaava joka on siis 75hv kone.
Tosiaan kiitos kaikille kommenteista, luulen, että kallistus Suzukiin. Koneella tarkoitus uistella sekä saada vene helposti liukuun isommallakin kuormalla. Veneessäni on tällä hetkellä vuoden 1992-1994 Mariner 60hv kaksitahtikone jolla liukuun nousu tuottaa ongelmia jos veneessä enemmän kuin 3 aikuista. Vene on siis Pioner Multi kovamuovi katamaraanivene josta keulan rampin saa laskettua vinssillä alas ja kärrätä sisään esim. kottikärryt, pyörätuolin tms. OTAN LISÄKOMMENTTEJA VASTAAN MIELELLÄNI!!!
Uudella moottorihankinnalla on tarkoitus siis parantaa sekä uistelun mahdollisuutta että suuremmalla kuormalla liikkumista.
Tällä hetkellä veneessäni on 60hv koneen lisäksi Marinerin 4 hv nelitahtikone uistelua varten. Kommentteja kiitos!!! - On paino.
konkaleidaa kirjoitti:
Kyseeseen tulisi siis se uusi Suzukin 70 heppanen ja sitten Hondan uusin vastaava joka on siis 75hv kone.
Tosiaan kiitos kaikille kommenteista, luulen, että kallistus Suzukiin. Koneella tarkoitus uistella sekä saada vene helposti liukuun isommallakin kuormalla. Veneessäni on tällä hetkellä vuoden 1992-1994 Mariner 60hv kaksitahtikone jolla liukuun nousu tuottaa ongelmia jos veneessä enemmän kuin 3 aikuista. Vene on siis Pioner Multi kovamuovi katamaraanivene josta keulan rampin saa laskettua vinssillä alas ja kärrätä sisään esim. kottikärryt, pyörätuolin tms. OTAN LISÄKOMMENTTEJA VASTAAN MIELELLÄNI!!!
Uudella moottorihankinnalla on tarkoitus siis parantaa sekä uistelun mahdollisuutta että suuremmalla kuormalla liikkumista.
Tällä hetkellä veneessäni on 60hv koneen lisäksi Marinerin 4 hv nelitahtikone uistelua varten. Kommentteja kiitos!!!Aika paljon tulee painoa peräpeiliin noinkin pieneen veneeseen, pikkukoneen kanssa noin 185 kg.
Nykyinen koneesi painaa 100 kg.
Siinä tuo selviää kun kokeilee.
- Kipparissa
Oli 75 / 80:n testi. Honda ei oikein pärjännyt, Suzuki 80 voitti ja Evikka E-Tec oli toinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873247
- 622967
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4332480- 802293
- 742219
- 962046
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361863- 121636
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201623Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301460