Isokokoisten ratsastusvaatteet

Minä

Mistä saisin isokokoisia ratsastusvaatteita? Esim. housuja? Saako muuten, kuin mittatilaustyönä? Olen n. kokoa 52. Leveävartisetkaan saappaat eivät mahdu, joten olenkin harkinnut ratsastuskenkien ostoa. Mutta mistä löydän kenkien seuraksi sopivat minichapsit?

Jos kokoani ei todellakaan saa kuin mittatilaustyönä, niin kertoisitteko mistä saisi vaatteita mittatilaustyönä?

Kiitos mahdollisista vastauksista. :)

15

4009

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeppe

Ainakin Manu-merkkisiä ratsastushousuja saa tilata mittatilauksena. Muistaakseni netistäkin jostakin paikasta, ei nyt vaan muistu mieleen yhtäkkiä, että mistä. (Kokeile hakea googlella.)

Eurohunter minichapsien (tarrallisten, ei hapsuja) leveys koossa xxl on muistaakseni 42cm, eivätkä ole ihan tuhottoman korkeat.

Tavallinen ompelijakin osaa varmaan tehdä ratsastusvaatteita, tosin niille voi tulla aika hyvästi hintaa... Kysyminen ei silti maksa mitään! Minulle teki eräs tuttava melko edullisesti kokochapsit ihan mittojen mukaan, kaupasta ei olis siihen hintaan saanu.

Toivottavasti oli apua!

• jeppe

Että Hööksillä on ainakin housuissa myös isoja kokoja. Muita en oo niin tarkkaan katellu.

• Minä

Kiitos asiallisesta vastauksesta. :) Kokeilin googlella ja löysin vaikka mitä kivaa, joten vastauksistasi oli paljonkin apua. :)

• itekin isokokoinen hevoshar...

moi, mullakin on ollut vaikeaa löytää ratsastusasusteita. Onko sulla paksu pohje? tuolta Börjes Tingsryd Kotimäki Finland (www.borjeskotimaki.com) olen ostanut ratsastuskamaa. mä käytän myös 50-52 koon vaatteita normaalisti (h&m:n yms. vaatteet). Ja kun ostin ekat ratsastushousut ne oli Ma Nun housut, miesten 54 tai 56 koko. vyötärö mittaa on enemmän kuin naisten Ma Nu 46 koossa (nulle Ma Nun 46 vähän pieni) mut taas lantio kapeampi kuin naisten mallissa. Mut mulle ne on venynyt ihan vartalon mittojen mukaan, riippuu materiaalistakin.

Sit ostin Tuff Riderit kokoa 46 materiaalina puuvilla elastan tai joku sellainen se oli ja joustaa niin paljon et menis muakin isommalle naiselle vielä.

Ja tosiaan Tuolta Börjes Tingsrydiltä olen ostanut myös ratsastushousut ja nekin on olleet tosi joustavaa materiaalia vaikka olen ostanut koko 46, muistaaksen malli Piaff (n. 45 e maksavat polvipaikkaiset) on tosi joustava malli ja sit mä olen ostanu sieltä sellaset kokopaikkaiset koon 46 housut (hinta n. 40 e eli tosi halvat) ne on Piaffia vähän pienemmät mut mulle nekin sopivat.

Vaikka osa börjesin tuotteista on halpoja niin mun mielestäni olleet tosi hyviä.

sit jos sulla on paksu pohje niin mulla on todella iso jalka ja paksu pohje, perinyt olen isäni puoleta. Kengän/saappaan koko mallista riippuen mulle vaihtelee 43 jopa 45 kokoon ja pohje mulla on n. 45 cm.

Niin mulle löytyi minichapsit tuolta jotka sopii tosi hyvin.

ostin sieltä saappaatkin ja muuten sopii mun paksuun pohkeeseen paitsi varresta vähän tiukat mut yhellä tutulla on jalka 40 ja pohje 45 cm myös ja se teetti suutarilla sinne varteen sellaset venykkeet ja mäkin ajattelin teettää sit kun ehdin.

hööksin contant (tai joku tollanen) on kans niissä 52-54 kokoisissa ehkä sopiva. Kyselin joskus keväällä hööksiltä niitä ja yks nainen sano et hänellekin sopii paremmin hööksin housuista miesten koot kuin naisten.

sit mulle on hööksin vaatteista sopinut jotkut L kokoiset mut jotkut vaatteet tossa koossa taas aika pienet et kannattaa ostaa xl jos on siitä vaatteesta.

onko sulla ongelmia ollut takkien kanssa?

Mä ostin josku Ma Nun tikkiliivin, myös miesten koon 54 tai 56 en muista enää tarkkaan.

sit taas mountain horsen original talvitakissa mulle mahtuu hyvin L koko ja sit mulla on yks ton börjesin takki L kokoa. Eurohunterin syystakki xl kokoa ja eurohunterin tikkiliivi xxl kokoa, sit taas hööksiltä ostettu crw talvitakki ja talviratsastushousut L kokoa, että aika paljon vaihtelee eri merkkien vaatteissa ja malleissa.

Tampereen Heko tarvikkeesta saa Tuff Ridereitä samoin Forssassa Tropiikin Lintu ja kala sekä Zoojatar myy niitä. tosin en tiedä missä asut mut Hekosta voi tilatakin ihan postitse.

Ma Nu on aika arvokas malli ainakin kun olen suoraan sieltä porista ostanut ja hintaan tulee n. 10-20 % lisää jos teettää mut käy katsomassa tolla börjesin sivulla jos kiinnostaa, ne on ainakin mulle ihan antanut vyötärön mittoja ja paljonko vyötärö joustaa ym. niin voit vertailla omiin mittoihisi.

Välillä kyllä tuntuu et isoille hevosia harrastaville ihmisille on vaikea löytää vaatteita.

toivottvasti tää auttaa sua.

• Minä

Jeps, paksu pohje mullakin. Aikalailla sama kun sun, eli se 45cm. Mut muuten saappaan koko on yleensä 42/43. Mehän sit aikalailla samaa kokoa. :)

Toi Börjes Tingsryd Kotimäki Finland vaikutti tosi hyvältä paikalta, niiden sivuilla surffailinkin vaikka kuinka kauan.

Noita miesten kokoja oon housuissa vähän katellutkin, mut en oo vielä toistaiseksi uskaltanut ostaa, koska ajattelin, et jos ne on kovin paljon eri mallisia kun naisten. Kun naisilla nyt kuitenkin on leveämpi lantio ym. Mut jostain kun löysin jonkun mittataulukon, niin ei niissä ollutkaan eroa kuin muutama sentti, niitä vois joskus sovitellakin.

Ohoh, vai tuolta löysit minichapsit. Muistaakseni siellä ei ollut kuin XL-kokoa, riittikö se sulle? Vai katoinko väärin? Saappaat olis tosi kivat silleen, et kun hakee kurasista tarhoista hevosia, kengät kun ei suojaa niin hyvin. Mut ilmeisesti ostan sitten kengät minichapsit, tulee helpommaksi kun venykkeiden teettäminen. :) Ainoo vaan, et kilpailuissa pitäis olla saappaat...

Takkien kanssa on kans ollu aika paljon ongelmia jo ihan vaan isojen rintojenkin takia. Yleensä oon tyytyny kompromissiin ja ostanu tallille ihan tavallisen talvitakin, joka sopii hyvin ratsastukseen. Jonkinlainen kevyempi toppatakki/-liivi käy yleensä hyvin. Yks mountain horsen talvitakki mulla oli jossain vaiheessa, mut kokoa en enää muista, tuskin sitä lappua edes takissa enää on.

Mut mä voisin kanssa koittaa kysellä mittoja Börjesiltä, niillä oli sivuillaan aika kehnosti mittoja tuotteista, oikeastaan missään ei mainittu kunnolla mitään mittoja.

Oon kotosin ihan Forssan läheltä ja käyn Forssassa oikeestaan joka viikonloppu, joten Tropiikin lintu & kala Zoojatar on tuttuja. :) En oo vaan kummassakaan käyny aikoihin, kun tuntuu, että missään liikkeissä ei ole kokoja. En oo sit jaksanu mennä masentumaan. :) En muuten nykyäänkään asu kovin kaukana Forssasta. Asutko sä Forssassa?

Ihan totta, että isoille hevosihmisille ei löydy vaatteita. Jotenkin ratsastusta pidetään laihojen ihmisten lajina. :( Harmi sinänsä. Tiedän monta ylipainoista, jotka eivät uskalla aloittaa ratsastusta, koska pelkäävät olevansa "liian lihavia" aloittamaan/harrastamaan ratsastusta.

Ei mutta kiitos hirveesti avusta! Ja kirjottele ihmeessä vielä takas, jos jaksat. Nimittäin olis tosi kiva, jos asut tässä lähellä. :)

• Janita

Ei oo hevosestakaan kivaa, jos sinne joku läski kapuaa. helpommin löydät ratsastusvaatteitakin.

• Lillis

kun hevosesta on kivaa kun jok kukkakeppi kiipeää sinne selkään jonka saa sekunnissa pois. Ajattele hei vähän ennen kuin avaat suusi!! Muutkin teinit voisitte vähän järkeä käyttää.

• minäpä vaan
        Lillis kirjoitti:

kun hevosesta on kivaa kun jok kukkakeppi kiipeää sinne selkään jonka saa sekunnissa pois. Ajattele hei vähän ennen kuin avaat suusi!! Muutkin teinit voisitte vähän järkeä käyttää.

hei voi olla että onko joku sairaus tai joku jonka takia on lihonut eikä se laihduttaminen ole mitään helppoa.

mä laihduin joskus ihan kamalasti ja sit se pysähtyi, sen jälkeen en ole laihtunut vaikka kuinka olen koittanut liikkumalla paljon ja tarkkailemalla ruokavaliota. terveydenhoitajakin asiaa ihmetteli kun paino jäi siihen.

ja mulla on ystäviä jotka harrastaa ratsastusta ja ne on lihavia, ne oli tosi laihoja mut kun ne tarvi lääkitystä niin ne lihoi tosi paljon eikä ole paino lähtenyt.

on se helppoa jonku tikun sanoa että läski laihdutappa, ja on niitä isojakin hevosia jotka jaksaa isompaa ihmistä kantaa kun jotku isot ponit jaksaa n. 70 kiloista kantaa niin miksei joku massiivinen suomenhevonen jaksaisi n. 100 kiloista kantaa.

ei ihmiset voi mitään ulkomuodolleen vaikka kuinka koittaa..

• Minä

Jaha. :D Ja tästä nyt sitten saa taas sen kuvan, että minä - tuhatkiloinen jauhosäkki - menen ja littaan pienen shettisparan painollani. :) Jotain realismia ihmiset. Ratsastelen pääosin isoilla suomenhevosilla/puoliverisillä, jotka todellakin jaksavat minut kaikkine kiloineni. Hevoset ovat aina tehneet mielellään yhteistyötä kanssani. Jos eivät tekisi, niin olisin varmasti huomannut asian. Yksikään hevonen ei vielä ole lässähtänyt kuolleena kentälle, kun olen noussut selkään. ;)

Luulen myös, että jos ratsastuksenopettajani mielestä tappaisin hänen hevosensa, en saisi kilpailla/ratsastella niillä. Jotenkin minusta tulee heti huonompi ratsastaja ja eläinrääkkääjä, kun olen ylipainoinen. Ei hevosen kohtelu tai ratsastustaito varmastikaan ole painosta kiinni? Eihän?

• Minä
        Lillis kirjoitti:

Aivan, todellakin siis kysyin, mistä saisi tämän kokoisia ratsastusvaatteita. En pyytänyt kommentteja painostani. :) Harmi vaan, että tää palsta on muuttunut aika teinihelvetiksi, onneks sentään joskus saa asiallisia vastauksia kysymyksiinsä. :) Teinithän tunnetusti sanovat ensin ja ajattelevat sitten... jos viitsivät. ;)

• ...
        Minä kirjoitti:

Jaha. :D Ja tästä nyt sitten saa taas sen kuvan, että minä - tuhatkiloinen jauhosäkki - menen ja littaan pienen shettisparan painollani. :) Jotain realismia ihmiset. Ratsastelen pääosin isoilla suomenhevosilla/puoliverisillä, jotka todellakin jaksavat minut kaikkine kiloineni. Hevoset ovat aina tehneet mielellään yhteistyötä kanssani. Jos eivät tekisi, niin olisin varmasti huomannut asian. Yksikään hevonen ei vielä ole lässähtänyt kuolleena kentälle, kun olen noussut selkään. ;)

Luulen myös, että jos ratsastuksenopettajani mielestä tappaisin hänen hevosensa, en saisi kilpailla/ratsastella niillä. Jotenkin minusta tulee heti huonompi ratsastaja ja eläinrääkkääjä, kun olen ylipainoinen. Ei hevosen kohtelu tai ratsastustaito varmastikaan ole painosta kiinni? Eihän?

Kyllähän se ratsastuksenopettaja sinut tunneilla pitää, kerran olet maksava asiakas...
        Tallilla jolla olin töissä kävi ratsastamassa eräs lihava nainen viikoittain. Ei häntäkään tunneilla kielletty käymästä. Mutta siinä vaiheessa kun hän halusi ostaa erään hevosen (isokokoinen pv-ruuna), niin kieltäydyttiin myymästä. Ja juuri sen vuoksi, että pitemmän päälle minkään hevosen selkä ei olisi kestänyt tämän naisen päivittäistä kantamista.

• Minä
        ... kirjoitti:

Kyllähän se ratsastuksenopettaja sinut tunneilla pitää, kerran olet maksava asiakas...
        Tallilla jolla olin töissä kävi ratsastamassa eräs lihava nainen viikoittain. Ei häntäkään tunneilla kielletty käymästä. Mutta siinä vaiheessa kun hän halusi ostaa erään hevosen (isokokoinen pv-ruuna), niin kieltäydyttiin myymästä. Ja juuri sen vuoksi, että pitemmän päälle minkään hevosen selkä ei olisi kestänyt tämän naisen päivittäistä kantamista.

Vastataan nyt sitten tähänkin, vaikka alkuperäinen aiheeni todellakin oli isokokoisten ratsastusvaatteet - ei läskien kyky ratsastaa.

Lähdetään nyt vaikka ihan siitä, että en ole maksava asiakas. Olen käynyt ko. tallilla pienestä lähtien, ja aina minut on sinne hyväksytty. Samoilla hevosilla olen ratsastanut jo monta vuotta, eikä kellään ole selkävaivoja takiani.

Nykyään käyn mahdollisimman usein äsken mainitsemallani tallilla, koska ratsastuksenopettajani on pyytäny minua käymään siellä. Kyllä. Pyytänyt. Tämä tieto saattaa lisätä tuskaasi, mutta niin se vain on.

Ratsastelen siis tallin tuntihevosia/yksäreitä sillon, kun tuntilaisia ei ole, tai hevosen omistaja ei itse ehdi liikuttaa omaa hevostaan. Käyn myös ilmaisilla tunneilla, koska hevosten omistajat ovat pyytäneet minua liikuttamaan omaa hevostaan joko tunnilla tai maastossa. Koen tunneilla käymisen itselleni hyödyllisemmäksi, siksi käyn useimmiten tunneilla, mutta myös maastoilemassa.

Yleensä kuitenkin olen tunneilla, jos joku vakituntilaisista on peruuttanut oman tuntinsa, jotta kaikki tallin hevoset saisivat liikuntaa.
        Tämä siksi, että yleensä meidän tallillamme ei ole kuin yksi tunti päivässä hevosta kohden. Lisäksi sitten saattaa olla maastoilua tai kärryillä ajelua, mutta pääosin hevoset tekevät töitä vain tunnin päivässä.

Eli väännetään vielä rautalangasta: Toimin tallillamme jonkinlaisena "tuuraajana", jos joku vakioratsastajista on peruuttanut tuntinsa. Saatan myös ratsastaa tallin yksityishevosia, jos omistajalla sattuu olemaan jotain muuta menoa.

Käytäntö on mielestäni hyvä, koska muuten hevonen jäisi kokonaan ilman liikuntaa sinä päivänä, jolloin sen omistaja/ratsastaja ei itse pääse paikalle.

Itse olen myös tyytyväinen, koska voin ratsastaa paljon erilaisia hevosia ja siten kehittää ratsastustaitoani. Myös tunneilla käyminen vuorotellen yksityis- ja tuntihevosilla on hyväksi ratsastustaidoille.

Ilmaisten tuntien vastapainoksi osallistun tallin töihin. Siivoan karsinoita, puhdistan varusteita, ja tarvittaessa toimin taluttajana aloittelijoiden tunneilla tai vaelluksilla.

Homma toimii siis molemmin päin. Tallin omistaja saa minulta apua, koska liikutan hänen hevosiaan ja autan tallitöissä. Minä taas saan kokemusta ja voin kehittää ratsastustaitoani. Molemmat osapuolet ovat tilanteeseen tyytyväisiä.

Olkaa tekin? ;)

• Lillis
        Minä kirjoitti:

Vastataan nyt sitten tähänkin, vaikka alkuperäinen aiheeni todellakin oli isokokoisten ratsastusvaatteet - ei läskien kyky ratsastaa.

Lähdetään nyt vaikka ihan siitä, että en ole maksava asiakas. Olen käynyt ko. tallilla pienestä lähtien, ja aina minut on sinne hyväksytty. Samoilla hevosilla olen ratsastanut jo monta vuotta, eikä kellään ole selkävaivoja takiani.

Nykyään käyn mahdollisimman usein äsken mainitsemallani tallilla, koska ratsastuksenopettajani on pyytäny minua käymään siellä. Kyllä. Pyytänyt. Tämä tieto saattaa lisätä tuskaasi, mutta niin se vain on.

Ratsastelen siis tallin tuntihevosia/yksäreitä sillon, kun tuntilaisia ei ole, tai hevosen omistaja ei itse ehdi liikuttaa omaa hevostaan. Käyn myös ilmaisilla tunneilla, koska hevosten omistajat ovat pyytäneet minua liikuttamaan omaa hevostaan joko tunnilla tai maastossa. Koen tunneilla käymisen itselleni hyödyllisemmäksi, siksi käyn useimmiten tunneilla, mutta myös maastoilemassa.

Yleensä kuitenkin olen tunneilla, jos joku vakituntilaisista on peruuttanut oman tuntinsa, jotta kaikki tallin hevoset saisivat liikuntaa.
        Tämä siksi, että yleensä meidän tallillamme ei ole kuin yksi tunti päivässä hevosta kohden. Lisäksi sitten saattaa olla maastoilua tai kärryillä ajelua, mutta pääosin hevoset tekevät töitä vain tunnin päivässä.

Eli väännetään vielä rautalangasta: Toimin tallillamme jonkinlaisena "tuuraajana", jos joku vakioratsastajista on peruuttanut tuntinsa. Saatan myös ratsastaa tallin yksityishevosia, jos omistajalla sattuu olemaan jotain muuta menoa.

Käytäntö on mielestäni hyvä, koska muuten hevonen jäisi kokonaan ilman liikuntaa sinä päivänä, jolloin sen omistaja/ratsastaja ei itse pääse paikalle.

Itse olen myös tyytyväinen, koska voin ratsastaa paljon erilaisia hevosia ja siten kehittää ratsastustaitoani. Myös tunneilla käyminen vuorotellen yksityis- ja tuntihevosilla on hyväksi ratsastustaidoille.

Ilmaisten tuntien vastapainoksi osallistun tallin töihin. Siivoan karsinoita, puhdistan varusteita, ja tarvittaessa toimin taluttajana aloittelijoiden tunneilla tai vaelluksilla.

Homma toimii siis molemmin päin. Tallin omistaja saa minulta apua, koska liikutan hänen hevosiaan ja autan tallitöissä. Minä taas saan kokemusta ja voin kehittää ratsastustaitoani. Molemmat osapuolet ovat tilanteeseen tyytyväisiä.

Olkaa tekin? ;)

Mieluummin liian paljon kuin liian vähän kiloja! =) Eikä sillä ole mitään merkitystäkään. Yleensä vaan just nämä kukkatikut sitten alkavat puhumaan kaikkea maan ja taivaan välistä jos on vähänkin pyöreämpi. Siinä menee sitten toisen halu edes käydä tallilla. Kai on vaan pakko kohentaa omaa itsetuntoa kun ei tikuilla muotoja ole. Ole ylpeä ja onnea vaatteiden etsintään!! =)

• Järkevä
        Lillis kirjoitti:

Mieluummin liian paljon kuin liian vähän kiloja! =) Eikä sillä ole mitään merkitystäkään. Yleensä vaan just nämä kukkatikut sitten alkavat puhumaan kaikkea maan ja taivaan välistä jos on vähänkin pyöreämpi. Siinä menee sitten toisen halu edes käydä tallilla. Kai on vaan pakko kohentaa omaa itsetuntoa kun ei tikuilla muotoja ole. Ole ylpeä ja onnea vaatteiden etsintään!! =)

Janita hei relaaa!! tuut tänne haukkumaan muita kuule piä se ihos ummessa jos sul on huono olla!

• Anonyymi

Olen järkyttyny miten voit olla noin ilkeä...ittellä leveet reidet ja pohkeet lyhyet. Vaikea löytää housuja chapseja jotka istuu olen myös lyhyt eli olemme kaikki erillaisia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      45
      5851
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      48
      5346
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3718
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3675
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      96
      3346
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2884
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57