Haluaisin tietää millainen on bussikuskin perus työpäivä. Eli milloin alkaa, minkälaiset ajot, minkälaiset tauot, milloin loppuu. Siis Helsingin alueen bussikuskeilla.
Eli jos ajetaan vaikka linja 43 Elieliltä Hakuninmaalle ja takaisin. Paljonko päättärillä on taukoa? Entä takaisin Elielille tultaessa, kuinka pitkä tauko on seuraavaan linjaan?Jatkaako kuski samalla bussilla, vai vaihtaako bussia? Entä onko esim 43-linjan jälkeen vaikkapa jokin toinen linja, vai ajetaanko samaa koko päivä?
Kiitoksia asiallisista vastauksista. Mielenkiinnosta kyselen.
bussikuskin työpäivä
15
4288
Vastaukset
- työpäivät
se on hyvin vaihtelevaa. yleensä 2-3 eri linjaa päivässä. tänään ehdin pilkkiä useamman kerran päättäreillä. yhdellä lähdöllä ei tullut ketään edes kyytiin. joskus näinkin. :)
- busamies
Päätepysäkeillä aikaa noin 0-20 minuuttia, riippuen kuinka nopeasti ajaa linjan ja miten aikataulut on laadittu. Joissain firmoissa on käytössä löysemmät aikataulut, kuten HelB ja Pohjolan Liikenne, eikä tarvitse kiriä. Taas vaikkapa Concordialla on aikataulut kiristetty äärimmilleen. Edellämainituissa HelB ja PL pääsee päivän aikana ajamaan yhtä, kahta tai kolmea linjaa, mutta muilla saattaa olla vaikka miten monta linjaa, vaikka auto pysyisikin samana. Samaten näissä kahdessa yhtiössä harrastetaan ahkerasti kuskinvaihtoja linjalla, kun taas muissa voi ajaa koko päivän samalla autolla ja se säilyy käytössä tauoillakin.
Täällä hyvä tietopaketti:
http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/- aeyh
Paljon oli tietoa noilla sivuilla. Jäi askarruttamaan, onko tauko aina päättärillä, myös ruokatauko? Missä kuljettajavaihdokset tehdään? Elielillä, Kampissa, yms, missä on ruokapaikkoja? Luulisi että tauon pitäminen päättärillä on kuivaa odottelua. Eikö taukoja ole esim taukotilojen läheisyydessä?
- jgjkgfh
aeyh kirjoitti:
Paljon oli tietoa noilla sivuilla. Jäi askarruttamaan, onko tauko aina päättärillä, myös ruokatauko? Missä kuljettajavaihdokset tehdään? Elielillä, Kampissa, yms, missä on ruokapaikkoja? Luulisi että tauon pitäminen päättärillä on kuivaa odottelua. Eikö taukoja ole esim taukotilojen läheisyydessä?
Ruokatauko on aina jossain paikassa missä voi ruokailla. Maksetut tauot voi olla missä vaan.
- äärimmilleen?
Concordialla ajanut nyt jonkin aikaa niin kyllä noita taukoja tuntuu olevan lähtöjen välillä ihmettelyynkin asti kun jossain tikkurilasskin saa odottaa jopa 40min seuraavaan lähtöön. Sit joku 512a jossa voi vedellä surutta unta kuuppaan päättäreillä jossa taukoa yleensä 15-20min.
- helbkuski
Päivä alkaa tavallisesti klo. 4.30-6.30 jolloin bussi otetaan varikolta. Esim. linjaa 43 ajetaan kerrallaan n. 2-3 lähtöä kummastakin päästä eli n.3-5 tuntia. Aikaa Hakuninmaalle jää n. 5 min. ja Elielille 5-15 min. Sitten ruokatunti joko varikolla tai Elielin aukiolla 30-60 min. Päivä jatkuu aina eri autolla joko samaa linjaa tai esim. 41,45 tai 63. Päivä loppuu klo. 12-15.. Helbin autot liikkuvat aamusta iltaan,päivässä samalla autolla voi ajaa jopa 10 kuljettajaa ruuhka vuoroja lukuun ottamatta, niissä auto varikolla 3-5 tuntia päivällä..
- 2 osaista työpvää?
Niin olen kuullut vaan huhuja että esim HLBB:n
kuskit joutuvat tekemään 2osaista työpäivää..
Esim Aloitus klo 04.45> ajoa aamuruuhkan loppuun
> päivätauko n4 tuntia >iltaruuhka-ajo alkaa
n 14.?? >työpäivä loppuu n klo18.??
Onko minulle syötetty pajunköyttä,vai olenko lähellä totuutta?
- dösäkuski
Pariin vuoteen ei ole juuri taukoja lainkaan. Melkein aina lähdetään myöhässä. Hsl on kiiristänyt ajoaikoja, samoin liikennöitsijät. Hsl ottaa joka vuosi pari minsaa pois ajoajoista, samoin liikennöitsijä.
Kuskeista alkaa olla pikkuhiljaa kova pula, kun kuskit palaa loppuun ja lähtevät muihin töihin. Samoin terveys pettää muutamassa vuodessa. Se on kai tarkoituskin, niin päästään iäkkäistä kuskeista eroon. Vihreä matka laite autoissa syö kuskia. Jokainen jarrutus jättää merkinnän tietokantaan, jota ajomestari katsoo päätteeltään. Kutsuu muutaman viikon välein nuhtelupuhutteluun. Samoin käy, jos et pidä laitetta päällä. Ne laitteet näyttää vielä mitä sattuu. Sitten alkaa kiusaamiskampanja. Laitetaan aikaisia aamuvuoroja, jotka alkaa klo 03.40 ja pitkiä 11h päiviä 3-4 peräkkäin. Laitetaan ruuhkavuoroja, jotka koko ajan myöhässä ja joudut tekee joka päivä pakko ylitöitä 30 min tai tunnin.
Kotona kerkeet vain käydä nukkumassa. Mitään muuta et edes jaksa tekemään. Työajalla et voi soittaa, tai ottaa puheluita vastaan, kun ei ole kuin ruokatauko soittamiseen. Ruokatauot on kutistettu usein 35 minuttiin ja usein linja on myöhässä ja ruokis kutistuu 20 minuttiin. Kun syöt nopeesti, pitää hypätä heti pysäkillä ajamaan. Sitten suoli alkaa toimimaan ja tulee kova kakkahätä. Ajat ulostetta pidätellen tunnin päättärille, jossa kemikaalille haiseva bajamaja, jossa kansi auki. Sinun vaatteet alkaa haiste hirveelle kemikaalille, eikä siellä ole edes käsienpesumahdollisuutta.
Sosiaalinen elämä kärsii. Ajon aikana et voi puhua puhelimessa. Kuskin kunto pettää muutamassa vuodessa. Jalat herkee toimimasta, paino nousee 30-50kg. Diabetes iskee. Eturauhanen alkaa suurenemaan jatkuvasta istumisesta. - ImpoPussikuski
Muna lakkaa seisomasta, järki toimimasta. Muija (tai poikuli) lähtee lätkimään kun sulla on esarin alla sissijuustoo. Näkö menee, ei pysty ees venputtaan päättärillä. Kummää ajoim pussii Epsoos ni ain sutasin tumppuun päättäril parin spurkun kaa, kivaa oli. Sitte oli kapula nurim kun täytim 36v, ei seksii ees yksim sem jälkeen. Poltin pussikorttini ja rupesin metron lakasu koneem kuljettajaks, om paljo kivempaa.
- Partajugi
Nykyään Nobinalla ihan kohtuulliset ajosarjat.
Ennen pelasi vain jos olisit alentunut kantamaan pullaa pomoille, kuten eräs puliveivari-velipuivari poliitikko A. (koira) Käkkyrä teki täällä ennen puhallustaan. - aivanesya
Alkaa silloin, kun ajosarja niin kertoo. Ja loppuu sitten, kun ajosarja on suoritettu. Tilityksen kautta kotiin.
- Kovamestari
Näköjään on vieläkin varaa kiristää ajoajasta ja päätepysäkkiajasta koska kuskinperkeleillä on aikaa kirjoitella suoli24 palstalle. Kesäsarjoissa otetaan sitten 5-15min pois ajoajasta ja 10min aloituksista ja lopetuksista koskien myös taukoja.
Sama linja jatkuu sitten myöskin talvisarjoissa.
Siinäpä pussikuskeille ajateltavaa.- saasnähäjoo
Aika pelle. Ihmishenkien kustannuksella suunnittelee busseille kireitä aikatauluja. Varmaan vissiin muka välität seurauksista. Ei tarvi sinustakaan sitten välittää, kun et itse välitä.
- Partajugi
Kovamestari ei yksin mitään suunnittele eikä päätä. Vaikka päättäisiki, niin kukaan kun ei niitä noudattaisi, niin hitonko hän tekisi.
Pelle se on, siitä ei pääse mihinkään.
Mielipiteet kuin koiraKähärällä joka ei sovintyoa halua edes jouluksi. - Talkoo-Taavetti
Ei siinä mitään muuta kun seuraavan työnseisauksen aikana akat erottuvat miehistä.
Kyllä akatkin miehistyvät ruuttapartiomme maalitauluina jos porttien sisäpuolille eksyvät.
Myöskin ajosarjojen kiristely ja kovamestarin kaltaisten pikkuhiirien epäsopiva toiminta saattaa antaa aiheet työnseisauksiin.
Sitten vaan hanat auki ja ruutta soi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722766
- 632674
- 681792
- 241627
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151402
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219