Matti NYkänen

Matti.Jr

Matti Nykänen
Kultaa
Sarajevo 1984
Suurmäki
Kultaa
Calgary 1988
Suurmäki
Kultaa
Calgary 1988
Normaalimäki
Kultaa
Calgary 1988
Joukkuemäki
Hopeaa
Sarajevo 1984
Normaalimäki
MM-kilpailut

Kultaa
Oslo 1982
Suurmäki
Kultaa
Engelberg 1984
Joukkuemäki
Kultaa
Seefeld 1985
Joukkuemäki
Kultaa
Oberstdorf 1987
Joukkuemäki
Kultaa
Lahti 1989
Joukkuemäki
Hopeaa
Oberstdorf 1987
Normaalimäki
Pronssia
Oslo 1982
Joukkuemäki
Pronssia
Seefeld 1985
Suurmäki
Pronssia
Lahti 1989
Suurmäki
Veteraanien MM-kilpailut

Kultaa
Taivalkoski 2008
Pikkumäki (K38)
Lentomäen MM-kilpailut

Kultaa
Planica 1985
Lentomäki
Hopeaa
Vikersund 1990
Lentomäki
Pronssia
Harrachov 1983
Lentomäki
Pronssia
Kulm 1986
Lentomäki
Pronssia
Oberstdorf 1988
Lentomäki
SM-kilpailut
Kultaa
13 kpl   
Hopeaa
2 kpl   
Pronssia
7 kpl   
Matti Ensio Nykänen (s. 17. heinäkuuta 1963 Jyväskylä; sukunimi Paanala 1996–1998) on entinen suomalainen mäkihyppääjä ja nykyinen viihdetaiteilija. Nykänen on kaikkien aikojen menestynein mäkihyppääjä. Hän voitti urallaan viisi olympiamitalia (joista neljä kultamitaleita, kolme henkilökohtaista, yksi joukkue.), 15 maailmanmestaruusmitalia (kuusi kultamitalia) ja 22 suomenmestaruusmitalia (joista 13 kultamitalia). Mäkihypyn maailmancupin hän voitti neljästi ja osakilpailuvoittoja hänellä on 46.
1990-luvulta lähtien Nykäsen elämä julkisuudessa on koskenut lähinnä hänen ihmissuhteitaan, uraansa laulajana ja monia muita tapahtumia, joita ovat värittäneet usein rankka alkoholinkäyttö ja ajoittainen väkivaltainen käytös. Nykänen on Suomessa ollut iltapäivälehdistön otsikoissa useammin kuin kukaan toinen. Nykäsen elämään löyhästi perustuva Aleksi Mäkelän ohjaama elokuva Matti sai ensi-iltansa 2006. Elokuvassa Mattia näyttelee Jasper Pääkkönen.
Maailmanmestaruuskilpailuista Nykänen voitti viisi kultaa, yhden hopean ja kolme pronssia rikkoen myös silloisen lentomäen maailmanennätyksen 191 metrin hypyllä Planican kisassa 1986. Ennätys rikkoontui seuraavana vuonna samassa mäessä, kun puolalainen Piotr Fijas hyppäsi 194 metriä. Ensimmäisen maailmanmestaruutensa Nykänen voitti 1982 suurmäen kilpailusta. Hän voitti joukkuemäen kultaa 1984, 1985, 1987 ja 1989.
•   5 olympiamitalia
•   15 MM-kisamitalia
•   22 SM-kisamitalia
•   yhteensä 42 mitalia.
Matti Nykäsen huippu-ura alkoi enteillä loppuaan, kun Nykänen sijoittui viimeisen kerran kolmenkymmenen parhaan joukkoon ollen 16. maailmancupin kilpailussa Thunder Bayssa 9. joulukuuta 1990. Syynä olivat pitkään rankasta harjoittelusta ja hyppäämisestä aiheutuneet nikamien kulumiset ja selkäkivut, joita tosin yritettiin lievittää särkylääkkeillä ja leikkauksilla. Matti Nykänen hyppäsi viimeiset hyppynsä Kajaanissa kesällä 1992 ja saman vuoden joulukuussa hän matkusti Sapporoon. Tarkoituksena oli harjoitella Japanissa, mutta kolmen viikon aikana hyppyjä kertyi vain kuusi. Nykästä ei valittu Suomen joukkueeseen Japanin osakilpailuihin. Nykänen vannoi olevansa valmis voittamaan vuoden päästä MM-tittelin, mikä ei kuitenkaan toteutunut.
Lokakuussa 2007 Savon Sanomat uutisoi Nykäsen palanneen mäkihyppyharjoittelun pariin tarkoituksenaan osallistua Taivalkoskella 2008 järjestettäviin veteraanien MM-kisoihin. 27. helmikuuta 2008 mäkilegenda palasi hyppytorniin veteraanien SM-kisoissa Taivalkoskella sijoittuen K-50 mäen kisassa viidenneksi. 28. helmikuuta 2008 hän voitti veteraanien MM-kisoissa kultaa pikkumäessä sarjassa 40–44 -vuotiaat. Nykänen teki molemmilla kierroksilla pisimmät hypyt. Kisassa mukana eivät olleet K-50 mäessä Nykäsen edelle sijoittuneet kilpailijat, koska he osallistuivat suureen mäkeen, johon Nykänen ei osallistunut. Säännöt sallivat vain kahteen kilpailuun osallistumisen. Kisassa oli kymmenen hyppääjää seitsemästä eri maasta.
Kun Nykäsen hyppyura oli lopuillaan, joukko liikemiehiä otti häneen yhteyttä tarkoituksenaan tehdä hänestä laulaja. Asiasta sovittiin ja esikoislevyä alettiin tehdä. Levy valmistui vuonna 1992 ja sen nimi oli Yllätysten yö. Nykäsen toinen levy, Samurai ei yltänyt ensimmäisen kaltaiseen myyntiin ja Nykäsen maine ja suosio alkoivat hiipua. Vuonna 2002 Nykänen julkaisi kuitenkin comeback -singlen "Elämä on laiffii". Vuonna 2006 seurasi kolmas täyspitkä albumi, Ehkä otin, ehkä en. Nykyään Nykänen tekee levyjä sanoittajan/säveltäjän Jussi Niemen kanssa.
Matti Nykänen on ollut naimisissa useampaan kertaan:
1.   aviopuoliso Tiina Hassinen 1986–1988 (poika, Sami)
2.   aviopuoliso Pia Hynninen 1989–1991 (tytär, Eveliina s. 1990)
3.   aviopuoliso Sari Paanala 1996–1998
4.   aviopuoliso Mervi Tapola 2001–2003 ja 2004 alkaen
Nykäsen elämä urheilu-uran päätyttyä on ollut varsin hapuilevaa, ja hänestä on tullut suomalaisten iltapäivälehtien vakiokasvo. Hän on esiintynyt laulajana, ammattistripparina ja ollut julkisuudessa avioliittojensa epävakauden, esimerkiksi niiden väkivaltaisuuden, vuoksi. Jotkut hänen lausahduksensa kuten Elämä on laiffii, Ehkä otin, ehkä en, Fifty-sixty, Elämä on ihmisen parasta aikaa ja Jokainen tsäänssi on mahdollisuus! ovat jääneet elämään lentävinä lauseina.
Matti Nykäsen brändillä on julkaistu siiderimerkki, kirja, singlejä ja muita tuotteita. Siiderimerkki vedettiin myöhemmin markkinoilta pois ja ainakin osasta sensuroitiin Nykäsen kasvot pois tussikynällä. Hänet on nimitetty Suomen turhimmaksi julkkikseksi vuosina 1996, 2003 ja 2005.[3]
Matti Nykänen otettiin kiinni 24. elokuuta 2004 ja pidätettiin tapon yrityksestä sekä lopulta vangittiin epäiltynä 59-vuotiaan perhetuttavan puukottamisesta. Hänet tuomittiin Tampereen käräjäoikeudessa 27. lokakuuta 2 vuoden ja 2 kuukauden vankeustuomioon. Veritekoon johtanut kiista alkoi sormikoukun vedosta, jonka Nykänen hävisi. Rikos tapahtui maaliskuussa annetun ehdollisen pahoinpitelytuomion koeajalla, joka myös pantiin täytäntöön.lähde?
Matti Nykänen vapautui Kylmäkosken vankilasta 21. syyskuuta 2005 ehdonalaiseen vapauteen. Kahden vuoden ja kahden kuukauden tuomiostaan Nykänen istui ensikertalaisena ainoastaan puolet. Jo saman viikon sunnuntaina, 25. syyskuuta Nykänen pidätettiin epäiltynä vaimonsa Mervi Tapolan pahoinpitelystä ja päätyi poliisin huostaan. 29. syyskuuta 2005 Nykäsestä tehtiin rikosilmoitus, koska hänen epäiltiin puukottaneen pitsaveitsellä entistä ystäväänsä.
Matti Nykäsestä tehty elokuva, Matti, sai ensi-iltansa perjantaina 13. tammikuuta 2006. Aleksi Mäkelän ohjaaman elokuvan nimiroolia esittää Jasper Pääkkönen. Matti sai elokuvan tuotoista yhden kolmasosan. Haastatteluissa ohjaaja Mäkelä ilmoitti elokuvan olleen kunnianosoitus entiselle huippu-urheilijalle.
Nykänen tuomittiin vaimonsa syyskuisesta pahoinpitelystä Tampereen käräjäoikeudessa 16. maaliskuuta 2006 neljäksi kuukaudeksi ehdottomaan vankeuteen, koska hän oli teon tapahtumahetkellä ehdonalaisessa vapaudessa.[4]
Joulukuussa 2006 Turun hovioikeus lievensi tuomiota. Nykänen sai 60 päivää vankeutta, josta vähennettiin kolme vapaudenmenetyspäivää. Vankilan sijasta Nykänen sovittaa tuomion 57 tunnin yhdyskuntapalveluna. Hovioikeus ei määrännyt Nykäsen ehdonalaista vapautta menetetyksi.[4]
•   "Ruokarauha se on merirosvollakin."
•   "Ennen oli poliisit sentään poliiseja ja laivat rautaa. Nyt on poliisit peltiä ja laivat mitä lie lasikuitua". (28.10.2008 Nykänen seiskalle saamistaan jättisakoista)
•   "Minäkin olen jonkinnäköinen mestari, otetaan erä". (Mervin mukaan Matin haastaessa karatemestarin otteluun)
•   "Elämä on laiffii."
•   "Ehkä otin, ehkä en."
•   "Elämä on ihmisen parasta aikaa."
•   "Jokainen tsäänssi on mahdollisuus!"
•   "Se on ihan fifty-sixty miten käy."
•   "Rakkaus on kuin lankakerä - se alkaa ja loppuu."
•   "Kaikki on all right ainakin minulla. En tiedä, onko muilla."
•   "Huominen on aina tulevaisuutta."
•   "Asiat ovat sekaisin kuin Haminan kaupunki."
•   "Saksa-Itävalta on mun toinen kotimaa."
•   "Lahti on kyllä ihan mesta paikka."
•   "Kun sä lähdet hyppyyn, sä olet ihan yksin. Sä joudut siinä hyppyrinnokalla tekemään yksinäsi ihan omat ratkaisut. Sä oot siellä ylhäällä ihan up yours."
•   "Aina ku mä hyppään ja pääsen siihen hyppyrin nokalle, niin mulle tulee sellanen bon voyage -tunne, siis että mä oon kokenu tän joskus aikasemminkin."
•   "En suosittele antabusta kenellekään. Sen kanssa ryypätessä tulee ihan kammottava olo."
•   "Mulla on karismaa!"
•   "Mä en mene siihen lankaan että alkaisin haalimaan jotain omaisuutta."
•   "Ehkä join, ehkä en, so not kunhan hyppy kulkee!"
•   "No pilluhan se on aina mielessä mutta hypätään nyt ensin!" (toimittajan kysyessä Matin mietteitä ennen kisaa)
•   "On kaksi osaa ihmisiä. Joku vetää huumeita, joku urheilee, joku vetää itsensä loppuun ja joku vaan nukkuu. Minä kuulun siihen porukkaan, joka nukkuu, urheilee, rakastelee ja hakkaa itseään ja voipi olla, että siinä joskus osuu toiseenkin ihmiseen."
•   "Minä olen venäläinen, vaikka ei ole punaista päällä, olen kommunisti, mutta näyttelen vaan. Oikeasti olen ihminen, joka kävelee ja puhuu puhelimeen."
•   "Niinhän se on, meillä nostetaan perunoita keväällä ja muualla syksyllä!"
•   "Joka toista tökkii, niin kyllä se jossain vaiheessa siellä alapäässä alkaa tuntua, ettei olisi kannattanut tökkiä väärään paikkaan."
•   "Sauvakävelin siellä järvellä ja opin avantouinnin."
•   "Kysymys kuulostaa kysymykseltä."
•   "On se aika epäkornia käytöstä."
•   "Kaikkihan meistä on syöny makkaraa. Mutta kuka meistä on syöny ylikypsää Tapolaa?"
•   "Meikäläinen on nykyään avioliittoneuvoja. Jos menee hyvin niin meikäläinen paikalle. Se on seittemän sekuntia ja kaikki on päin persettä."
•   "Eiköhän se niin päin oo että tuo toinen osapuoli pikkusen reippaammin ottaa tuota alkoholia."
•   "Mä olen edelleen maailman paras mäkihyppääjä, nykytyylillä voisin hypätä 300 m halkomotti selässä" (tv-haastattelu)
•   "Elokuva elokuvana. Elokuva kun tehdään, niin se on elokuvaa."
•   "Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi"
•   "Kyllähän se Rosberg puhui sijoitusasioista, mutta ei mulle ole mitään iloa siitä että laitan rahoja jonnekin Monacoon. Jos saan ite valita, niin puhtaana käteen, kiitos."
•   "Ajattelin, että kaikki lähtee taas samaa oravanpyörää. Keikka, siideri, kaksi siideriä, sitten kori ja poliisit. Nyt kun olen ollut päihteettömien osastolla ja käsitellyt asiaa, niin kyllä minun pitää pystyä hoitamaan työni ilman siideriä." (Matti Nykänen kertoo Seiskassa)
•   "Mä tunnen kovan jätkän, se pelaa shakkia, mutta koskaan ei oo voittanut mattia!" (Joonas Hytösen haastattelussa 7.10.2005)
•   "Jos se romaanimuotoon kirjoitetaan, niin siinä kirjassa ei ole yhtään totta." (Joonas Hytösen haastattelussa 7.10.2005)
•   "Sovitaanko että sinä oot vahtimestari ja minä oon maailmanmestari?"
•   "Totuus on todellakin todellisuutta."
•   "Sävytän hiukseni kerran kahdessa kuukaudessa ja maailma muuttuu, ja minä sen mukana."
•   "Erityisesti pidän kananmunan valkuaisista, joita kuluu noin 15 yhdessä päivässä."
•   "Elokuva oli täyttä fiktiota, mutta oli siinä vähän faktaakin."
•   "Ja se mitä tota tänään iltapäivälehdessä on lukenu että me heitetään leipäkkinä (play-back) ni se ei pidä paikkaansa. Tää koko toimittaja on leipäkki koko jätkä." (Se on siinä -ohjelmassa, Matin laulettua taustanauhaa käyttäen kappaleen: Tää on mun elämää)
•   "Laulaminen on niin kuin vaimon päälle menee: kyllä se siitä lähtee."
•   "Ja jos jokin asia on varma, se on aivan varma."
•   "Olen varautunut jokaiseen päivään. Huomiseenkin."
•   "Meillä menee keikoilla tosi lujaa. Siellä on keskimäärin seitsemästäsadasta kuuteensataan ihmistä."
•   "Jos päästä jotain puuttuis, niin kai sitä sinne olis ruiskutettu." (Matti eräässä tv-haastattelussa, koskien ADHD-oireeseen liittyvää mahdollista aivojen välittäjäainepuutosta)
•   "Kivitettiinhän Jeesustakin aikanaan, mutta nyt mies on maailman maineessa."
•   "Olin kuolla pakkaseen, mutta vielä riitti voimia tilata taksi."
•   "En ole ulkona kuvioista, olen pihalla." (eräässä Tuomas & Juuso experiencessä)
•   "Vaikka se onkin romaani, niin ei se silti liity mitenkään mustalaisiin." (Matti hänestä kirjoitetusta kirjasta)
•   "Huvinsa kullakin, sanoi pässi kun päätä leikattiin."
•   "Onpa mentaalinen olo."
•   "Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan."
•   "Jos minulta on ennen lähtenyt mopo käsistä niin nyt lähti kyllä sanoisinko että formula."
•   "Sehän tuli kuin tähti kirkkaalta taivaalta." (Matti vuoden 2001 Suomen MM-hiihtojoukkueen doping-skandaalista)
•   "Minusta alkaa tuntua siltä, että kuulun jokaisen suomalaisen kodin perheeseen".
•   "Minä sanoin Kimille, että tänne ei tuu kukaan perkele kuvaamaan kun mulla on nimittäin nurkalla Fiskarsin kirves." (Seiska-TV 23.10.2007)
•   "Puhukoon muut mitä puhuu, niin keväällä luodaan paskaa." (Seiska-TV 23.10.2007)
•   "Minä sanoin sille lentoemolle, että kuulepas tyttö, minä oon lentäny paljon pidempään ja pidemmälle kun sinä ja ilman moottoreita." (Kun Matin lentokunto ei ollut ihan paras mahdollinen), IS Videot/Viihde 26.10.2007)
•   "Maailma ei lopu Joroisiin!" (Matin kommentti haastattelijalle laulukeikastaan Kanarialla syksyllä 2007)
•   "Iloinen mieli maksaa enemmän kuin sata euroa" (Helsingin Sanomien NettiVideo)
•   "Jos se on suorassa, voivat luulla suomalaiseksi" (Matti Taivalkoskella veteraanien MM-kisoissa pipon ollessa vinossa päässään)
•   "Kaikki lähtee siitä kun sä opit syömään lihapullat haarukalla. Silloin sä osaat tehdä mitä tahansa. Kiinnostus ruokaan ja kiinnostus urheiluun menevät rinta rinnan" (Mtv3.fi 5.3.2008)
•   "Kaiken kokeneena voin sanoa, että vielä on jotain kokematta." (HS.fi nettivideo 17.3.2008)
•   "Asiat ovat niin kohdallaan kuin voivat olla ja minulla on tasapainoinen olo." (Iltasanomat 11.7.2008)
•   "Jotkut epäilivät, että lannistuisin helvetinmoisesta lehtikirjoittelusta, mutta meikäläinen ei lannistu mistään!" (Iltalehti 5.9.2008)
•   "Mieluummin poljen omaa mopoani! Mun ei tartte ku tervehtiä noita varpusia, niin ne luulee olevansa puoliksi kihloissa mun kanssa!" (10.11.2008 Matti puuskahtaa BB-Hennan mukapaljastuksista)
•   "Ja armeijakavereitahan mulla tuntuu olevan enemmän kuin suomen väkiluku!" (10.11.2008 Matti kommentoidessaan BB-hennan mukapaljastuksia)
Matti Nykäsen elämä
•   Synt. 17.7. 1963 Jyväskylässä
•   Entinen mäkihyppääjä, laulaja, strippari, nykyinen viihteen monitoimimies

Olympiakisat
•   1984 suurmäen kulta, normaalimäen hopea.
•   1988 suurmäen, normaalimäen ja joukkuemäen kulta - yhteensä neljä kultaa ja yksi hopea.

MM-kisat
•   1982 suurmäen MM-kulta ja joukkuemäen pronssi.
•   1984 joukkuemäen kulta.
•   1985 suurmäen pronssi, joukkuemäen kulta.
•   1987 normaalimäen hopea, joukkuemäen kulta.
•   1989 suurmäen pronssi, joukkuemäen kulta
•   Yhteensä 5 kultaa, 1 hopea ja 3 pronssia.
•   Lentomäen MM-kisat: 1983 pronssi, 1985 kulta, 1986 pronssi, 1988 pronssi, 1990 hopea.
•   Nuorten MM-kulta 1981
•   Maailmancupin kokonaiskilpailun voittaja neljä kertaa 1983, 1985, 1986 ja 1988.
•   Maailmancupin osakilpailuvoittoja 46,1982-1989.

Muut mäkisaavutukset
•   Kahdeksan Suomen mestaruutta, yhteensä 22 SM-mitalia.
•   Vuoden urheilija Suomessa 1985 ja 1988.

Vuoden turhin julkkis
•   1. sija 1996
•   3. sija 1999
•   4. sija 2000
•   1. sija 2003

Siviilisääty
•   Avioliitto Tiina Hassisen kanssa 1986
•   Avioliitto Pia Hynnisen kanssa 1989
•   Avioliitto Sari Paanalan kanssa 1996
•   Avioliitto Mervi Montosen, o.s. Tapolan kanssa 2001
•   Lisäksi muutamat kihlat, lapsia, sukunimen vaihdos Nykänen -> Paanala -> Nykänen, tappeluita sekä ennenkaikkea helevetisti iltapäivälehtien lööppejä... ...ja tarina jatkuu...

5

3835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mäkihyppääjä

      Miks kirjoitit näin pitkän viestin tänne? Toi on wikipediasta. Haist p*ska!

    • jj

      niinkö

    • talojarahatmeniväärin

      Matti sai Jyväskylän kaupungilta lahjoituksen OMAKOTITALON siis olympiavoitoistaan. Miksi kaupunki ei tehnyt siitä aikoinaan papereita, että talo ON MATIN, se ensimmäinen avioliittorouva ei kuulunut talorahat hälle.Missä tää nainen nyt Matin rahoilla vaikuttaa?

      • Anonyymi

        Puikkosen Jari yksi henkilökohtaisella tasolla palkintopallille viisissä arvokisoissa, joiksi tässä lasken MM - HIIHDOT ja talviolympialaiset. Nykäsen sarja oli pykälää parempi ja keskeytyksetön.

        Puikkonen
        1980 olympiapronssi
        1982 MM-hopea
        1984 olympiapronssi
        1985 MM-hopea
        1989 MM-kulta

        Nykänen
        1982 MM-kulta
        1984 olympiakulta ja hopea
        1985 MM-pronssi
        1987 MM - hopea
        1988 olympiakulta 2 kpl
        1989 MM - pronssi

        Lentomäen MM-kisoissa Nykänen on suomalaisista menestynein: 1 kultamitali / 1 hopeamitali ja 3 pronssimitalia. Janne Ahosellekin kertyi useampi henkilökohtainen mitali Lentomäen MM-kisoista, mutta Ahonen ei yllä Puikkosen saavutukseen, sillä Puikkosen v. 1981 saavuttama ainoa mitali Lentomäen MM-kisoista oli kultainen. Niinhän se menee mitalitaulukoissa maittainkin. Vaikka olisi jollakin maalla 15 hopeaa ja pronssia mutta ei yhtään kultamitalia niin pidemmän korren vetää maa, jonka ainoa mitali on kultainen.

        Hienoja saavutuksia täynnä niin Nykäsen, Ahosen kuin Puikkosenkin urheilu-urat!


    • Anonyymi

      aloittaja unohti OLEELLISEN -----------------GIOSGIVARGAUDEN

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe