Kauppatieteiden kandidaatti

töitä?

Eli mitä töitä kauppatieteiden kandidaatiksi opiskellut voi saada?

24

12994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päästä

      toimistoon harjoittelijaksi tai jos aikaa kuluu liiaksi jahkaillessa, olisi yksi vaihtoehto työelämävalmennus tai muut ns. työvoimapoliittiset toimenpiteet.

    • vai niin

      Riippuu ihan pääaineesta.
      Totuus lienee kuitenkin se, että kandin papereilla on työmarkkinoilla samalla viivalla tradenomien ja merkonomien kanssa.

      • Pinguin

        Jeps eli tradenomi vastaa kandia, ja sama toisin päin. Samaa assarin hommaa toimistolla...jos laman keskeltä joku palkkais oman alan duuniin, niin on onnekas! taidan itsekin jatkaa maisteriksi et edes vähän mahikset paranee..


      • ytrete
        Pinguin kirjoitti:

        Jeps eli tradenomi vastaa kandia, ja sama toisin päin. Samaa assarin hommaa toimistolla...jos laman keskeltä joku palkkais oman alan duuniin, niin on onnekas! taidan itsekin jatkaa maisteriksi et edes vähän mahikset paranee..

        ero kandilla ja tradeonomilla joka perjaatteessa vastaa merkonomia käytännössä


      • Tradenomin kouulusta
        ytrete kirjoitti:

        ero kandilla ja tradeonomilla joka perjaatteessa vastaa merkonomia käytännössä

        Eiköhän se ole osaaminen joka ratkaisee työelämässä, eikä se tutkinto. Itse olen tradenomi ja mieheni on KTM ja opinnoistani hän sanoi että yllättyi siitä miten vaativa tradenomin koulutus on. Hänellä oli aiemmin sellainen kuva että tosi "helppoa". Nyt on ääni kellossa muuttunut ja hän on paljon palkannut tradenomeja koviin asiantuntijatehtäviin koska hän nyt tietää miten vaativa koulutus se on. Mielestäni opetushallituksen tai vastaavan pitäisi ehkä vähän parantaa ihmisille käsitystä amk-koulutuksesta. Olen myös sitä mieltä, että jos on työelämässä johtavassa asemassa niin täytyy myös tietää eri koulutusten tasot. Mieheni entinen opiskelukaverinikin katsoessani tehtäviäni sanoi, että jotkut amk-kurssit saattavat olla amk-puolella jopa vaativampia kun heillä siellä.


      • HIIIHAAAAAA!
        Tradenomin kouulusta kirjoitti:

        Eiköhän se ole osaaminen joka ratkaisee työelämässä, eikä se tutkinto. Itse olen tradenomi ja mieheni on KTM ja opinnoistani hän sanoi että yllättyi siitä miten vaativa tradenomin koulutus on. Hänellä oli aiemmin sellainen kuva että tosi "helppoa". Nyt on ääni kellossa muuttunut ja hän on paljon palkannut tradenomeja koviin asiantuntijatehtäviin koska hän nyt tietää miten vaativa koulutus se on. Mielestäni opetushallituksen tai vastaavan pitäisi ehkä vähän parantaa ihmisille käsitystä amk-koulutuksesta. Olen myös sitä mieltä, että jos on työelämässä johtavassa asemassa niin täytyy myös tietää eri koulutusten tasot. Mieheni entinen opiskelukaverinikin katsoessani tehtäviäni sanoi, että jotkut amk-kurssit saattavat olla amk-puolella jopa vaativampia kun heillä siellä.

        Onpas hauska sattuma. Munkin ukko on huippulääkäri ja itse olen sairaanhoitaja. Todellakin opetushallituksen tai vastaavan pitäisi ehkä vähän parantaa ihmisille käsitystä amk-koulutuksesta.Puhumattakaan palkkauksesta! Kyllä ainakin meidän sairaalassa hoitajat tekevät tosi vaativia leikkauksia yms.siinä missä lääkäritkin.Ja kyllä siellä niitä potilaita aina välillä henkiinkin jää. Tympii oikein kun meitä ammattikorkeasta valmistuneita aina väheksytään yliopisto-opiskelijoiden kustannuksella.


      • tietokone.
        Tradenomin kouulusta kirjoitti:

        Eiköhän se ole osaaminen joka ratkaisee työelämässä, eikä se tutkinto. Itse olen tradenomi ja mieheni on KTM ja opinnoistani hän sanoi että yllättyi siitä miten vaativa tradenomin koulutus on. Hänellä oli aiemmin sellainen kuva että tosi "helppoa". Nyt on ääni kellossa muuttunut ja hän on paljon palkannut tradenomeja koviin asiantuntijatehtäviin koska hän nyt tietää miten vaativa koulutus se on. Mielestäni opetushallituksen tai vastaavan pitäisi ehkä vähän parantaa ihmisille käsitystä amk-koulutuksesta. Olen myös sitä mieltä, että jos on työelämässä johtavassa asemassa niin täytyy myös tietää eri koulutusten tasot. Mieheni entinen opiskelukaverinikin katsoessani tehtäviäni sanoi, että jotkut amk-kurssit saattavat olla amk-puolella jopa vaativampia kun heillä siellä.

        tarkoitin sitä että tuskin AMK pohjalla on mitään englishbookkeja luettavana tentteihin ja yo tentitkin on hirveetä pänttäämistä lähempänä käytäntöä oleviin AMK jutskiin. onko yossa edes mitään ohjelmien käyttöjä?


      • mitätääon
        HIIIHAAAAAA! kirjoitti:

        Onpas hauska sattuma. Munkin ukko on huippulääkäri ja itse olen sairaanhoitaja. Todellakin opetushallituksen tai vastaavan pitäisi ehkä vähän parantaa ihmisille käsitystä amk-koulutuksesta.Puhumattakaan palkkauksesta! Kyllä ainakin meidän sairaalassa hoitajat tekevät tosi vaativia leikkauksia yms.siinä missä lääkäritkin.Ja kyllä siellä niitä potilaita aina välillä henkiinkin jää. Tympii oikein kun meitä ammattikorkeasta valmistuneita aina väheksytään yliopisto-opiskelijoiden kustannuksella.

        toimi oo leikkaus eikä amk hoitajan. ei amksta pääse liäkäriks!


      • akateeminen_nainen
        Tradenomin kouulusta kirjoitti:

        Eiköhän se ole osaaminen joka ratkaisee työelämässä, eikä se tutkinto. Itse olen tradenomi ja mieheni on KTM ja opinnoistani hän sanoi että yllättyi siitä miten vaativa tradenomin koulutus on. Hänellä oli aiemmin sellainen kuva että tosi "helppoa". Nyt on ääni kellossa muuttunut ja hän on paljon palkannut tradenomeja koviin asiantuntijatehtäviin koska hän nyt tietää miten vaativa koulutus se on. Mielestäni opetushallituksen tai vastaavan pitäisi ehkä vähän parantaa ihmisille käsitystä amk-koulutuksesta. Olen myös sitä mieltä, että jos on työelämässä johtavassa asemassa niin täytyy myös tietää eri koulutusten tasot. Mieheni entinen opiskelukaverinikin katsoessani tehtäviäni sanoi, että jotkut amk-kurssit saattavat olla amk-puolella jopa vaativampia kun heillä siellä.

        Niin no mikä on kenellekin vaikeaa.. Itse koin tradenomiopinnot hyvin helppona, ja hutasinkin ne vasurilla kuitenkin valmistuen 4 keskiarvolla. Myöhemmin menin yliopistoon ja voin sanoa ettei kandin opintoja ja amkia voi verrata toisiinsa ollenkaan.

        Se, että joku opiskelu on jollekin vaikeaa ei tarkoita sitä, että opiskelupaikka on haastava, vaan se voi tarkoittaa myös sitä, että opiskelija itse vain on oman oppimiskykynsä äärirajoilla. Tämä on toki hyvä tiedostaa, koska silloin esim. yliopistoon ei ole mitään asiaa.


      • PässiOlet

        Oletsä ihan pässi. Kandin papereilla mitään assarin hommia tarvitse tehdä ikinä! Tradenomin papereilla saat kyllä assarin hommia painaa koko ikäsi, puhumattakaan merkonomin papereista. Älkää kuunnelko tollasia kateellisia ihmisiä ketkä ei pääse lukemaan itseänsä kandiksi ja pääsee itse vaan alepaan töihin.


      • Avoimenkautta

        "PässiOlet
        18.7.2017 14:31Älkää kuunnelko tollasia kateellisia ihmisiä ketkä ei pääse lukemaan itseänsä kandiksi ja pääsee itse vaan alepaan töihin."
        Miten niin ei pääse? Avoimessa noin vuosi opintoja 60 op ja sitten pääsee omassa kiinttiössä Itä-Suomen yliopistoon lukemaan kandiksi tai maisteriksi esim. laskentatointa ja verotusta. Ihan helppoja sähköiset verkkotentit, joissa saa olla käyttää, luennot yms. mukana.


    • jjjj-

      Itse en mieltäisi kandia ja tradenomia samalle viivalle, eikä myöskään moni yritys tee tätä. Itse valmistuin kandiksi keväällä 2008 ja nyt ollut vuoden verran hommissa suuressa suomalaisessa yrityksessä, vientipuolella. Eikä todellakaan mitään assarin hommia, tulosvastuuta löytyy tarpeeksi. Itse aion lukea vielä maisteriksi, tosin en suomalaisesta koulusta. Riippuu tietenkin pääaineesta, mutta sanoisin, että työllisyys mahdollisuudet ihan ok, nyt lamassa vähän pienemmät. Mutta tradenomin yllä mennään! Ainakin täällä.

      • Tradenomi -06

        No, jos tarkkoja ollaan niin tradenomin opinnot on suunnattu asiantuntija tehtäviin eikä pelkkiin assari/sihteeritöihin;) tuppaa vaan olemaan niin, että tradenomit on aliarvostettuja ja niin kuin allekirjoittanutkin, niin moni päätyy assari/sihteeritehtäviin. Itse mielisin asiantuntijatehtäviin, mutta ilman kokemusta eipä juuri ole asiaa..


      • bba
        Tradenomi -06 kirjoitti:

        No, jos tarkkoja ollaan niin tradenomin opinnot on suunnattu asiantuntija tehtäviin eikä pelkkiin assari/sihteeritöihin;) tuppaa vaan olemaan niin, että tradenomit on aliarvostettuja ja niin kuin allekirjoittanutkin, niin moni päätyy assari/sihteeritehtäviin. Itse mielisin asiantuntijatehtäviin, mutta ilman kokemusta eipä juuri ole asiaa..

        Olen samaa mieltä Tradenomi -06:n kanssa. Tradenomin opinnoissa tavallisesti erikoistutaan markkinoinnin, hallinnon, talouslaskennan taikka logistiikan alalle. Luonnollisesti on itsestä kiinni minne lopulta päätyy ja mihin tyytyy. Ilmeisesti moni tradenomi päätyy samantyyppisiin tehtäviin merkonomienkin kanssa. Mikä ei välttämättä ole huono asia. Nykyään saa olla tyytyväinen, että töitä löytyy.

        Jos verrataan kandin ja tradenomin lähtökohtia niin eikös tradenomin koulutus (210 op) ole laajempi entä kandin? Korjatkaa, jos olen väärässä kandin tutkinnon laajuus on 180 op?

        Itse saan BBA-tutkinnon syksyllä, jonka voi rinnastaa tradenomi tutkintoon. Opiskeluajasta voin mainita tälle kandille, että onnistuin löytämään töitä myynnin alalta. Aluksi tein sijaisuuksia, jonka jälkeen työkokemusta karttui enemmän, kun sain hieman jalkaa yhtiön oven väliin. Oman alan hommia tehdessä tradenomikoulutuksen teorian ja käytännön palat loksahtivat paikalleen.

        Viimeisimpään työhön päätyessäni kiilasin yhden kandin eteen ja tulin valituksi. Ilmeisesti olin vakuuttavampi henkilö. Toki sujuva kielitaito oli plussaa varsinkin, kun työskentelin monikulttuurisessa ympäristössä.

        Näin lopuksi itse laittaisin enemmän ja vähemmän molemmat tutkinnot samalle lähtöviivalle, joka tapauksessa molemmat tutkinnot voi opiskella hyvin, taikka huonosti.


      • "pelkkä assari"
        Tradenomi -06 kirjoitti:

        No, jos tarkkoja ollaan niin tradenomin opinnot on suunnattu asiantuntija tehtäviin eikä pelkkiin assari/sihteeritöihin;) tuppaa vaan olemaan niin, että tradenomit on aliarvostettuja ja niin kuin allekirjoittanutkin, niin moni päätyy assari/sihteeritehtäviin. Itse mielisin asiantuntijatehtäviin, mutta ilman kokemusta eipä juuri ole asiaa..

        Itse teen myyntiassistenttin töitä pienessä yksityisessä yrityksessä Uudellamaalla, enkä lähtisi äkkiseltään väheksymään minun työpanostani tässä yrityksessä. Myyntijohtajamme "tuo rahaa" firmalle, niin kuin itse rehvastelee, mutta totuus on että ilman minun avustusta moni noista kaupoista jäisi toteutumatta tai ainakin venyisi tolkuttoman pitkälle. Hän hallitsee nämä suuret kuviot ja rahoitukset, mutta käytännön asioista "johtaja" ei tiedä tuon taivaallista.... Palkkani on ekana vuonna tässä firmassa 2825 eur puh.etu ja koulutukseltani olen "vain" merkonomi. Ei se tietotaito aina katso sitä koulutusta tai titteliä :-)


      • sepelkkäkoulutus
        "pelkkä assari" kirjoitti:

        Itse teen myyntiassistenttin töitä pienessä yksityisessä yrityksessä Uudellamaalla, enkä lähtisi äkkiseltään väheksymään minun työpanostani tässä yrityksessä. Myyntijohtajamme "tuo rahaa" firmalle, niin kuin itse rehvastelee, mutta totuus on että ilman minun avustusta moni noista kaupoista jäisi toteutumatta tai ainakin venyisi tolkuttoman pitkälle. Hän hallitsee nämä suuret kuviot ja rahoitukset, mutta käytännön asioista "johtaja" ei tiedä tuon taivaallista.... Palkkani on ekana vuonna tässä firmassa 2825 eur puh.etu ja koulutukseltani olen "vain" merkonomi. Ei se tietotaito aina katso sitä koulutusta tai titteliä :-)

        Eihän sihteeri/assistentti-tehtävissä mitään vikaa ole mutta itse ainakin huomasin että ne työt eivät ole mun juttu. Varsinkin eräässä tilintarkastusyhteisössä assistentin tehtävä on todellakin vain joku juoksutyttö/kopioija/selvittelijä niin siellä kyllä koin että koulutukseni menee ihan hukkaan.

        Asiantuntijatehtävät kiinnostaisi kyllä minuakin mutta luulen ettei pelkällä tradenomin koulutuksella niihin ole asiaa ja näyttää siltä että tradenomin koulutuksella onnistuu pääsemään "vain" sihteeri- ja assistenttitehtäviin.


      • jfek
        sepelkkäkoulutus kirjoitti:

        Eihän sihteeri/assistentti-tehtävissä mitään vikaa ole mutta itse ainakin huomasin että ne työt eivät ole mun juttu. Varsinkin eräässä tilintarkastusyhteisössä assistentin tehtävä on todellakin vain joku juoksutyttö/kopioija/selvittelijä niin siellä kyllä koin että koulutukseni menee ihan hukkaan.

        Asiantuntijatehtävät kiinnostaisi kyllä minuakin mutta luulen ettei pelkällä tradenomin koulutuksella niihin ole asiaa ja näyttää siltä että tradenomin koulutuksella onnistuu pääsemään "vain" sihteeri- ja assistenttitehtäviin.

        tradeilla n 3000. mutta onks töitä enempi tradeille?


    • dfghghfhgh

      kauppaopistoon opettajan sijaiseksi, tai jollekin niitten järjestämälle te-kurssille vaikka yritystoimintaa opettamaan.

      • mcdonalsds

        Hyviä vaihtoehtoja ei paljoa ole, mäkkärille tai heseen voisit laittaa hakemuksia.
        Tai sitten voisit yrittää ammattikorkeakoulun opettajan sijaiseksi, tosin siellä joudut sitten opettamaan epämotivoituneita tradenomeja.


    • OsaaminenKunno

      Yleensä ihan samoja kuin kaikki muutkin, harvassa hommassa on suoraan edellytys maisterin tutkinto, useammassa substanssi.

    • ekonomi

      Itse KTM Turusta. Minun mielestäni KTM-tutkintokaan ei ollut kyllä haastava. Paljon riippuu aineista, mitä opiskelee. Itsellä markkinointi, joten aikamoista diipadaapaa ja noppia ropisi kyllä välillä naurettavan helposti, harmittaa oikein että koulusta ei tullut sitten otettuakaan irti kaikkea mitä olisi voinut. Työelämä on vienyt ihan muualle kuin pääaineen mukaisiin tehtäviin, kuitenkin hommia kv.pörssiyhtiössä. Tutkinnon perusteella ei kyllä näitä(kään) hommia pysty hoitamaan, vaan ihan käytännössä opitulla kokemuksella. Siinä mielessä olisi aivan yksi lysti olenko KTM, trade vai merkonomi.

      Ajattelen, että kaupallisen alan maisterintutkinto ei sinänsä anna valmiutta hoitaa tietynlaista tehtävää (ehkä pl. joku tilintarkastus jne spesifiset ammatit), mutta ihmisestä kertoo jotain se, että on halunnut maisteriopinnoilla tähdätä AMK:ta korkeammalle ja saanut sen tutkinnon graduineen suoritettua. Ja ennen kaikkea nähnyt vaivan päästä sisään kilpailtuun yliopistoon. Kokonaisuutena AMK:ssa kyllä helpommalla päässee - kauppakorkealaiset eivät ole tätä helpompaa vaihtoehtoa valinneet. (tämä viitaten erityisesti pääsykokeisiin pänttäämiseen ja graduun).

    • Uratykki

      Bisnes ja liiketoiminta tarvitsee jatkuvasti uusia kaupallisen koulutuksen hankkineita nuoria ihmisiä.
      Case1:
      Hakeudu vaikkapa huolinta-alalle/logistiikan palvelukseen. Vaikka aluksi pienemmällä liksalla. Opettelet jutut. Siellä pyörii aina joku vähän vanhempi (pikkaisen alkoholisoitunut) kaveri, joka on kypsynyt olemiseensa palkollisena vuodesta toiseen. Aloittaisi saman alan yritystoiminnan, mutta tarvitsee itsellensä luotettavan apulaisen (oikean käden). Eräänä päivänä käppäilette kahville/syömään. Hän kääntyy äkisti ylättäen ympäri ja sanoo "tuutko mulle hommiin". Älä silloin emmi, vaan katso silmiin. ota tarjous heti vastaan. Sanot vielä: "tuun sulle hommiin, jos mentoroit minusta alan ykköstykin" Silloin saat urallesi todellisen boostin. Saat jännittävän elämän.
      Case2:
      Menet tilitoimistoon harjoittelijaksi. Muutaman vuoden päästä voit hakea talouspäällikön paikkoja firmoista.

    • Yksilöstäkiinni

      Riippuu kyllä ihan ihmisestä itsestään. Olihan meillä tyrkyllä yks pressaehdokaskin jolla ei ole mitään korkeakoulututkintoa.

    • HallituksenPJ

      Minulla on kauppatieteiden kandi firmassa toimitusjohtajana. Kaikki on osaamisesta kiinni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe