Citalopram Orionista

PahaOlo!!!

Sain vihdoin lääkityksen paniikkiin. Lääkäri määräsi mulle Citalopramia 20mg/päivä. Otin eilen ensimmäisen, ja tuli ihan järkyttävä olo!! Vapina, aivan kamala hikoilu, levottomuus, vatsa meni aivan sekaisin, ahdisti, valvoin koko yön. Vieläkään olo ei ole normaali. En uskalla enää ottaa lääkettä! :(
Onko muille käynyt näin?

53

13583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloitusoireilua

      siellä se lukee pakkauksen ohjeissakin. Menee parissa viikossa ohitse. Kaikissa SSRI- ja SNRO-lääkkeissä (mm.) on aloitusoireita, joten malttia, malttia..

      • siis-----------

        SNRI-lääkkeissä


      • PahaOlo!!
        siis----------- kirjoitti:

        SNRI-lääkkeissä

        ..mutta nuo oireet oli sellaisia, etten tosiaan kestä niitä tässä mielentilassa enää päivääkään, saati kahta viikkoa. En ottanut tänään enää lääkettä, en tosiaan halua valvoa ja tehdä kuolemaa ensi yönäkin. Eikä kyse ollut mistään pikku vapinasta, vaan kädet vatkasi kunnolla, hiki oikein virtasi ja maha piti koko yön ihan kammottavaa meteliä. Oli niin pitkä yö että huh huh...
        Mitä tässä nyt sitten tekisi.. :(


      • PahaOlo!!
        PahaOlo!! kirjoitti:

        ..mutta nuo oireet oli sellaisia, etten tosiaan kestä niitä tässä mielentilassa enää päivääkään, saati kahta viikkoa. En ottanut tänään enää lääkettä, en tosiaan halua valvoa ja tehdä kuolemaa ensi yönäkin. Eikä kyse ollut mistään pikku vapinasta, vaan kädet vatkasi kunnolla, hiki oikein virtasi ja maha piti koko yön ihan kammottavaa meteliä. Oli niin pitkä yö että huh huh...
        Mitä tässä nyt sitten tekisi.. :(

        Lääkäri ei suostu vaihtamaan lääkettä muuhun kuin Seroniliin?? Eikö Seronil ole lähinnä masennukseen eikä paniikkiin?


      • se Seronil on
        PahaOlo!! kirjoitti:

        Lääkäri ei suostu vaihtamaan lääkettä muuhun kuin Seroniliin?? Eikö Seronil ole lähinnä masennukseen eikä paniikkiin?

        paniikkihäiriöönKIN. Samanlainen SSRI-lääke kuin tuo Cipramilisi=)


    • maj65

      10 mg:n tableteilla kaks viikkoo ja sit vasta nosto 20 mg:aan.On toiminut hyvin aloitusoireiden ohi mentyä. En ole saanut paniikki kohtausta kahteen vuoteen!

    • aloitus.....

      annos,10 mg kaksi vkoa ja sitten nosto jos tarvii. Alkuun pahenee oireet,kyllä helpottaa vielä. Siirrä iltaan otto ja älä lopeta alkuunsa.Samaa kammotusta olen kokenut vapinoineen,ahdistuksineen,pahoinvointineen ym.

    • T.A.

      Lääkärisi määräsi 20mg/päivä, joten ei sitä lääkettä tarvitse kerralla laittaa suuhunsa. Kokeile ottaa aamulla puolikas ja jos ei pahoinvointia tule, niin illalla toinen. Jos tulee huono olo puolikkaastakin, niin laita lääke neljään osaan. Jos ei auta sekään, niin sitten ehkä tarvitset aloituksen ajaksi bentsoja. Älä vaan lopeta SSRI-lääkkeen ottoa, sillä se on hyvä ja tehokas lääke paniikkihäiriöön. Tsemppiä!

      • PahaOlo!!

        Kauan teillä kesti se paha olo? Oliko yhtä paha koko sen kaksi viikkoa, helpottiko pahin muutamassa päivässä, vai miten?
        Miten pian teillä alkoi tuo lääke helpottamaan oloa?


      • maj 65
        PahaOlo!! kirjoitti:

        Kauan teillä kesti se paha olo? Oliko yhtä paha koko sen kaksi viikkoa, helpottiko pahin muutamassa päivässä, vai miten?
        Miten pian teillä alkoi tuo lääke helpottamaan oloa?

        lähtee sujumaan.En muista ihan tarkkaan kauanko kesti, mut tosiaan aloitin 10 mg:annoksella. Ota tosiaan vaan puolikas pari viikkoo. Unet se multa vei ja jouduin kuukauden syömään imovanee. Hyvin pääsin eroon niistä sitten kun elimistö tottui citalopramiin.Kyllä sinulla pari viikkoo on vaikeempaa ja kuukauden päästä vaikuttaa jo paremmalta. Pari paniikkikohtausta sain vielä puolen vuoden sisällä lääkkeen aloituksesta.

        Nyt tosiaan kaks vuotta hyvää oloa. Elän täysipainoista elämää. Tunnen iloa ja surua, vaikka toiset puhuu, että ssri- lääkkeet vie tunteet.Koeta jaksaa! Itsekin luulin silloin etten "parane" ikinä. Älä masennu, olet menemässä hyvään suuntaan.


    • seitsemäs viikko menossa

      kahdeksan päivää ihan karsee kuvottava olo monta kertaa päivässä ja sitten loppui kuin seinään.

      Älä ihmeessä lopeta, se menee ohi, käytä sen mukaan mitä lääkäri on määrännyt.

      Minä söin ensin kaksi viikkoa puolikkaita 20mg ja sitten kokonaisia siitä eteenpäin.

      Nyt ei mitään sivuvaikutuksia tunnu.

      Mieliala on kyllä kohentunut.


      Kannattaisiko sinunkin aloittaa puolikkailla?
      Kysypä lääkäriltäsi.

      • PahaOlo!!

        Annos pienennettiin 10mg/päivä. Olen ottanut 5mg aamulla ja 5mg illalla, saan kuitenkin rajuhkoja sivuoireita. Eilen illalla jonkinlainen kouristuskohtaus. Voikohan olla niin ettei tuo lääke sovi minulle lainkaan vai onko näin pahat oireet kovinkin yleisiä? Ja menevätkö ne varmasti ohitse, vai voiko käydä niin että jatkuvat koko sen ajan kun tuota lääkettä käytän...


      • että totuttelemiseen
        PahaOlo!! kirjoitti:

        Annos pienennettiin 10mg/päivä. Olen ottanut 5mg aamulla ja 5mg illalla, saan kuitenkin rajuhkoja sivuoireita. Eilen illalla jonkinlainen kouristuskohtaus. Voikohan olla niin ettei tuo lääke sovi minulle lainkaan vai onko näin pahat oireet kovinkin yleisiä? Ja menevätkö ne varmasti ohitse, vai voiko käydä niin että jatkuvat koko sen ajan kun tuota lääkettä käytän...

        voi mennä se parikin viikkoa, jos sitten oireet jatkuu, kysy lääkäriltä olisiko muuta vaihtoehtoa.
        Sitten valitettavasti voit joutua taas totuttelemaan ja olo on kurja, ennen kuin se oikea lääke löytyy.

        Mutta älä luovuta ihan vielä, tsemppiä!


    • dadada

      must toi 20mg on paniikkihäiriöön liian kova alotus!! siis aivan varmasti on huono olo, mä alotin 5mg/2vk nyt 10mg ja katotaan tarviiko nostaa.

      • PahaOlo!!

        Tähän mennessä on ollut siis jatkuvaa päänsärkyä, niskajäykkyyttä, lihakset nykivät, hikoilua, unettomuutta, sekava olo, ahdistusta, kouristuskohtaus, painon tunnetta rinnassa, vatsaoireita... Alan jo panikoimaan näiden oireiden takia!!
        Osaako kukaan sanoa onko tällainen määrä sivuvaikutuksia ihan normaalia?? Ja menevätkö varmasti ohitse vai pitäisikö lopettaa tuo lääkitys samantien... :(


      • Rev.McMoon
        PahaOlo!! kirjoitti:

        Tähän mennessä on ollut siis jatkuvaa päänsärkyä, niskajäykkyyttä, lihakset nykivät, hikoilua, unettomuutta, sekava olo, ahdistusta, kouristuskohtaus, painon tunnetta rinnassa, vatsaoireita... Alan jo panikoimaan näiden oireiden takia!!
        Osaako kukaan sanoa onko tällainen määrä sivuvaikutuksia ihan normaalia?? Ja menevätkö varmasti ohitse vai pitäisikö lopettaa tuo lääkitys samantien... :(

        mutta ei SSRI-lääkkeiden yhteydessä, niihin en ole koskaan kajonnut, vaan kofeiinin vieroitusoireina.


      • PahaOlo!!
        Rev.McMoon kirjoitti:

        mutta ei SSRI-lääkkeiden yhteydessä, niihin en ole koskaan kajonnut, vaan kofeiinin vieroitusoireina.

        Olisiko kenelläkään mitään FIKSUA sanottavaa...?


      • pahimmillaan ..kai??
        PahaOlo!! kirjoitti:

        Tähän mennessä on ollut siis jatkuvaa päänsärkyä, niskajäykkyyttä, lihakset nykivät, hikoilua, unettomuutta, sekava olo, ahdistusta, kouristuskohtaus, painon tunnetta rinnassa, vatsaoireita... Alan jo panikoimaan näiden oireiden takia!!
        Osaako kukaan sanoa onko tällainen määrä sivuvaikutuksia ihan normaalia?? Ja menevätkö varmasti ohitse vai pitäisikö lopettaa tuo lääkitys samantien... :(

        Oli alkuun aivan samanlaista ,lisänä tunne sängyn keikkumisesta,huimasi ettei pystyssä pysynyt. Pahimmillaan makailin ja suunnittelin järveen menoa(kaikkea sitä päässä liikkui).Järvi jäässä ja ei jaksanut kävellä eikä ihmisten ilmoille mennä,joten se jäi ajatuksiksi. Ainut jolta säästyin oli pääkipu. Lihakset rentoutuu värisemällä joten "nauti" niistä. USKO VAIN OHIMENEVIÄ OIREITA OVAT JA "NORMAALEEJA". Pahenee mut paranee ajan oloon vaikka vaikeaa uskoa . Älä lopeta ,kyllä vielä palkitaan.:)


      • citalopram ratiopharm
        PahaOlo!! kirjoitti:

        Tähän mennessä on ollut siis jatkuvaa päänsärkyä, niskajäykkyyttä, lihakset nykivät, hikoilua, unettomuutta, sekava olo, ahdistusta, kouristuskohtaus, painon tunnetta rinnassa, vatsaoireita... Alan jo panikoimaan näiden oireiden takia!!
        Osaako kukaan sanoa onko tällainen määrä sivuvaikutuksia ihan normaalia?? Ja menevätkö varmasti ohitse vai pitäisikö lopettaa tuo lääkitys samantien... :(

        ja olin kyllä vähän hämmästynyt niistä kaikista mahdollisista sivuvaikutuksista mitä ohjeessa lueteltiin, sinulle taitaa nyt vaan tulla suurin osa niistä:(

        Mulla ei ole enää muuta, mutta orkkuja en enää saa, se meni lääkkeitten myötä eli mietin minäkin kuinka kauan kannattaa jatkaa.
        Olen naispuolinen ja kyllä se vähän ottaa pattiin vaikka kuinka yrittää, niin ei tule.


      • PahaOlo!!
        citalopram ratiopharm kirjoitti:

        ja olin kyllä vähän hämmästynyt niistä kaikista mahdollisista sivuvaikutuksista mitä ohjeessa lueteltiin, sinulle taitaa nyt vaan tulla suurin osa niistä:(

        Mulla ei ole enää muuta, mutta orkkuja en enää saa, se meni lääkkeitten myötä eli mietin minäkin kuinka kauan kannattaa jatkaa.
        Olen naispuolinen ja kyllä se vähän ottaa pattiin vaikka kuinka yrittää, niin ei tule.

        Olo on huomattavasti paranemaan päin. Nyt on ollut vain väsymystä ja päänsärkyä. Vähän sekava ja hutera olo, muttei niin pahana kuin alussa. Kuinka nopeasti nuo lääkkeet voivat alkaa vaikuttamaan henkiseen hyvinvointiin? Onko se kaksi viikkoa minimi vai voiko vaikutus tuntua jo aiemmin?


      • praami
        PahaOlo!! kirjoitti:

        Olo on huomattavasti paranemaan päin. Nyt on ollut vain väsymystä ja päänsärkyä. Vähän sekava ja hutera olo, muttei niin pahana kuin alussa. Kuinka nopeasti nuo lääkkeet voivat alkaa vaikuttamaan henkiseen hyvinvointiin? Onko se kaksi viikkoa minimi vai voiko vaikutus tuntua jo aiemmin?

        kolme-neljä viikkoa, yksilöllistähän sekin on, jos paha olo alkaa olla ohi, kai ne pian alkavat vaikuttaa niin kuin pitäisi, mutta saattaa siis mennä muutama viikko vielä.


      • PahaOlo!!
        praami kirjoitti:

        kolme-neljä viikkoa, yksilöllistähän sekin on, jos paha olo alkaa olla ohi, kai ne pian alkavat vaikuttaa niin kuin pitäisi, mutta saattaa siis mennä muutama viikko vielä.

        Olo on hirveä, kamala, henkisesti ja fyysisesti. Olen melkein varma etten kestä tätä vaan lopetan lääkityksen kesken...


    • Perässä tullaan

      Tiedän tasan tarkkaan, mistä puhut. Olen kahdesti kokenut nuo helvetilliset aloitusoireet ja nyt ois taas aloitus esissä. Ihmetyttää vaan, kun aloitat noin isolla annoksella. Viimeksi aloittaessani, aloitin 1/4 tabuilla, mutta silti vaikuttivat niin psyykkeen kuin fysikkaan. Hyvä oli kyllä kun ylimääräiset kilot karisivat. Ja tuota pahinta kesti parisen viikkoa.

      Muuten käytkö nyt samalla töissä? Tässä itse mietin, että miten saisi itselleen saikkua tuon aloitusajan, niin ettei pomolle tarttes kertoa, mikä oikeesti on. Sitä ei meidän työyhteisössä voisi kuvitellakaan. Yritä vaan jaksaa. Ja ota vaan hieman pienempää annosta. Minäkään en koskaan ole käyttänyt kuin tuon 1/2 tabun ja hyvin sillä parjäsin 2 vuotta oireetta , kun en olisi tyhmyyksissä lopettanut ja nyt joutunut taas samaan kirteeseen.

      • PahaOlo!!

        En käy töissä, opiskelin, mutta keskeytin panikoinnin takia.

        Kuitenkaan, olo ei ole ollut näin kamala varmaan ikinä. Koko viikkoon en ole käynyt ulkona kuin tasan yhden kerran lähikaupassa, koska oli yksinkertaisesti pakko. Kamala reissu.

        Ihmettelin itsekin miksi lääkäri määräsi 20mg minulle. En ole masentunut, ainoastaan paniikki tekee välillä surulliseksi kun rajoittaa elämää enkä voi tehdä kaikkea mitä haluaisin.

        Mietin olisiko muuta vaihtoehtoa kuin lääkitys... Tuntuu että olin vähän parempaan päin menossa ennen kuin tuo lääkitys aloitettiin, nyt tuli täydellinen romahdus sitten ja tuntuu vain isolta virheeltä koko lääkityksen aloittaminen!! :( Suoraan sanottuna harmittaa että edes aloitin koko myrkyn syömisen!!

        En edes jaksa uskoa siihen että tämä tästä helpottaisi. Ilman lääkitystä pärjää jotenkin, vaikka elämää rajoittaakin. Ei tarvitsisi kärsiä vatsakivuista, päänsärystä, sekavuudesta, pahasta olosta, ahdistuksesta, lyhyistä ja katkonaisista yöunista, edes tätä kahta viikkoa!

        Vaikea ajatella selkeästi mitä tässä nyt sitten tekisi, en vain enää kestä tätä oloa.

        Mitenhän nopeasti nuo lääkkeet häviävät elimistöstä ja olo alkaisi olemaan taas normaali jos lopettaisin saman tien niiden ottamisen... Voiko viikon käytön jälkeen tulla vierotusoireita?


      • .,.,.,.,.,.,.,
        PahaOlo!! kirjoitti:

        En käy töissä, opiskelin, mutta keskeytin panikoinnin takia.

        Kuitenkaan, olo ei ole ollut näin kamala varmaan ikinä. Koko viikkoon en ole käynyt ulkona kuin tasan yhden kerran lähikaupassa, koska oli yksinkertaisesti pakko. Kamala reissu.

        Ihmettelin itsekin miksi lääkäri määräsi 20mg minulle. En ole masentunut, ainoastaan paniikki tekee välillä surulliseksi kun rajoittaa elämää enkä voi tehdä kaikkea mitä haluaisin.

        Mietin olisiko muuta vaihtoehtoa kuin lääkitys... Tuntuu että olin vähän parempaan päin menossa ennen kuin tuo lääkitys aloitettiin, nyt tuli täydellinen romahdus sitten ja tuntuu vain isolta virheeltä koko lääkityksen aloittaminen!! :( Suoraan sanottuna harmittaa että edes aloitin koko myrkyn syömisen!!

        En edes jaksa uskoa siihen että tämä tästä helpottaisi. Ilman lääkitystä pärjää jotenkin, vaikka elämää rajoittaakin. Ei tarvitsisi kärsiä vatsakivuista, päänsärystä, sekavuudesta, pahasta olosta, ahdistuksesta, lyhyistä ja katkonaisista yöunista, edes tätä kahta viikkoa!

        Vaikea ajatella selkeästi mitä tässä nyt sitten tekisi, en vain enää kestä tätä oloa.

        Mitenhän nopeasti nuo lääkkeet häviävät elimistöstä ja olo alkaisi olemaan taas normaali jos lopettaisin saman tien niiden ottamisen... Voiko viikon käytön jälkeen tulla vierotusoireita?

        itselläni aloitus oli yhtä hirveää kuin mitä sinä olet kirjoittanut; kauhea ahdistus ja pelko että sekoa, ihmeellistä ulkoista-ja sisäistävapinaa jne... kestin sen ajan rauhoittavien turvin ja mulla meni noin puoltoista kuukautta ennenkuin aloitusoireet lievenivät. Nyt olen syönyt pari vuotta ja paniikista ei tietoakaan. Tsemppiä sulle!!!!! osaan todellakin kuvitella minkalainen "kauhu" sinulla on päällä!!!!! Onko sinulla mitään rauhoittavia apuna?


      • PahaOlo!!
        .,.,.,.,.,.,., kirjoitti:

        itselläni aloitus oli yhtä hirveää kuin mitä sinä olet kirjoittanut; kauhea ahdistus ja pelko että sekoa, ihmeellistä ulkoista-ja sisäistävapinaa jne... kestin sen ajan rauhoittavien turvin ja mulla meni noin puoltoista kuukautta ennenkuin aloitusoireet lievenivät. Nyt olen syönyt pari vuotta ja paniikista ei tietoakaan. Tsemppiä sulle!!!!! osaan todellakin kuvitella minkalainen "kauhu" sinulla on päällä!!!!! Onko sinulla mitään rauhoittavia apuna?

        En ottanut lääkettä enää eilen. Lääkäri ei suostunut antamaan rauhoittavia, eihän sitä oloa mitenkään kestänyt ilman!! Olen sitten ilman lääkitystä, hemmetti... :( Aika toivoton olo...


      • T.A.
        PahaOlo!! kirjoitti:

        En ottanut lääkettä enää eilen. Lääkäri ei suostunut antamaan rauhoittavia, eihän sitä oloa mitenkään kestänyt ilman!! Olen sitten ilman lääkitystä, hemmetti... :( Aika toivoton olo...

        Ehdotan, että varaat ajan yksityiselle psykiatrille. Se kyllä maksaa, mutta psykiatrit osaavat hoitaa paniikkihäiriötä parhaiten. Todennäköisesti saat rauhoittavia ja jotain lääkettä, jolla nukkuminen on rauhallisempaa. Älä lopeta kokonaan Citalopramin ottoa. Se on tehokas lääke paniikkihäiriöön. Voimia ja jaksamista.


      • PahaOlo!!
        T.A. kirjoitti:

        Ehdotan, että varaat ajan yksityiselle psykiatrille. Se kyllä maksaa, mutta psykiatrit osaavat hoitaa paniikkihäiriötä parhaiten. Todennäköisesti saat rauhoittavia ja jotain lääkettä, jolla nukkuminen on rauhallisempaa. Älä lopeta kokonaan Citalopramin ottoa. Se on tehokas lääke paniikkihäiriöön. Voimia ja jaksamista.

        Lääkäri jolla kävin OLI yksityinen psykiatri! :(


      • T.A.
        PahaOlo!! kirjoitti:

        Lääkäri jolla kävin OLI yksityinen psykiatri! :(

        Vähän ihmetyttää, ettet saanut muuta lääkettä kuin Citalopramia. Itse sain Sepramia paniikkihäiriöön, Oxaminia rauhoittavana ja Mirtazapinia unihäiriöihin. Hyvin on lääkkeet toimineet. Minun psykiatrillani on myös puhelintunti, jolloin voi soittaa, jos on kysyttävää. Kannattaisiko sinunkin olla puhelimitse yhteydessä psykiatriisi ja kertoa hankaluuksistasi?


      • PahaOlo!!
        T.A. kirjoitti:

        Vähän ihmetyttää, ettet saanut muuta lääkettä kuin Citalopramia. Itse sain Sepramia paniikkihäiriöön, Oxaminia rauhoittavana ja Mirtazapinia unihäiriöihin. Hyvin on lääkkeet toimineet. Minun psykiatrillani on myös puhelintunti, jolloin voi soittaa, jos on kysyttävää. Kannattaisiko sinunkin olla puhelimitse yhteydessä psykiatriisi ja kertoa hankaluuksistasi?

        Lääkärin kanssa kun puhelimessa keskustelimme, väitti että sivuoireet eivät kestä kuin viikon, ja ettei tuon lääkkeen pitäisi esimerkiksi mitään vatsaoireita aiheuttaa. Ja rauhoittavia tai mitään muuta lääkkeitä Citalopramin lisäksi ei suostunut antamaan. Sanoi että minun täytyy vain jatkaa tuota lääkitystä ja kestää, koska muuten ei voi mitenkään minua auttaa.

        En ota enää tuota lääkettä, koska en yksinkertaisesti vain kestä sitä oloa ja ahdistusta.

        Tiedän että pidemmän päälle tuosta lääkkeestä olisi voinut olla minulle apua, mutten ymmärrä MIKSI en voinut saada mitään apua näihin alkuvaikeuksiin.

        Nyt on tulevaisuus vähän auki mitä teen, todennäköisesti yritän vain pärjätä paniikin kanssa ilman lääkitystä. Jos se käy lopulta aivan ylivoimaiseksi, vaihdan lääkäriä.

        Nyt pari päivää ilman lääkettä, ja kyllä on valoisa olo ja kirkas mieli verrattuna tuohon kamalaan viikkoon kun lääkettä söin.


      • hurjissa kuvitelmissaankaan
        PahaOlo!! kirjoitti:

        Lääkärin kanssa kun puhelimessa keskustelimme, väitti että sivuoireet eivät kestä kuin viikon, ja ettei tuon lääkkeen pitäisi esimerkiksi mitään vatsaoireita aiheuttaa. Ja rauhoittavia tai mitään muuta lääkkeitä Citalopramin lisäksi ei suostunut antamaan. Sanoi että minun täytyy vain jatkaa tuota lääkitystä ja kestää, koska muuten ei voi mitenkään minua auttaa.

        En ota enää tuota lääkettä, koska en yksinkertaisesti vain kestä sitä oloa ja ahdistusta.

        Tiedän että pidemmän päälle tuosta lääkkeestä olisi voinut olla minulle apua, mutten ymmärrä MIKSI en voinut saada mitään apua näihin alkuvaikeuksiin.

        Nyt on tulevaisuus vähän auki mitä teen, todennäköisesti yritän vain pärjätä paniikin kanssa ilman lääkitystä. Jos se käy lopulta aivan ylivoimaiseksi, vaihdan lääkäriä.

        Nyt pari päivää ilman lääkettä, ja kyllä on valoisa olo ja kirkas mieli verrattuna tuohon kamalaan viikkoon kun lääkettä söin.

        tietää kuinka kamalaa olo voi olla lääkityksen alussa. Jos ei sitä ennen kamalaa niin sitten kauheus iskee lääkityksellä.Toivottavasti pärjäät ilman lääkitystä muuten aloitus taas hankalaa.


      • PahaOlo!!
        hurjissa kuvitelmissaankaan kirjoitti:

        tietää kuinka kamalaa olo voi olla lääkityksen alussa. Jos ei sitä ennen kamalaa niin sitten kauheus iskee lääkityksellä.Toivottavasti pärjäät ilman lääkitystä muuten aloitus taas hankalaa.

        Nyt tuli kyllä sellainen kammo lääkkeisiin, että en varmaan enää uskalla mitään masennuslääkkeeksi luokiteltavaa ottaa enää ikinä...
        Saisipa pelkkiä rauhoittavia. :(


    • uneton

      Alussa itselläni oli vapinaa, unettomuutta, pahoinvointia, sekavaa käytöstä ja ties mitä muuta.
      Pyysin poikaystävääni vahtimaan minua etten tee mitään outoa ja hän soittelikin monta kertaa päivässä ja kyseli kuulumisia kunnes pääsi töitä kotiin.
      Pari viikkoa siinä meni ja toisen viikon lopulla olin jo valmis luovuttamaan, mutta jaksoin ja sitten olo parani yhtäkkiä. Tuli sellainen "normaali" olo (huono sana, tiedän kyllä;)).
      Pelko paniikki kohtauksista ei kadonnut, mutta kaikki fyysiset oireet ja mahdoton ahdistus katosi.
      Itselläni oli zolpidemiä nukahtamislääkkenä ja pahimpina päivinä 2vkon aikana otin välillä sitä päivälläkin ja nukuin vähän pidempiä päikkäreitä että seuraava päivä tulisi aiemmin.

      Alun 2vkon jälkeen ei ole oireita käytössä ollut.
      60mg/pv annoksella vieroitus oireet ovat kyllä hirveitä, joten ei kannata unohtaa lääkkeitä vkonlopuksi kotiin.

      • PahaOlo!!

        Hyvin olen selvinnyt ilman lääkitystä. Tuo viikko lääkkeen kanssa oli niin tuskaa, että nyt olo on suorastaan loistava verrattuna siihen. Viikon aikana (jonka siis olen ollut ilman tuota lääkettä) en ole saanut yhtään paniikkikohtausta, vaikka olen ollut sellaisissa tilanteissa joissa sellaisen olen aiemmin saanut satavarmasti.
        Eilen kävin ostamassa rohtovirmajuurivalmistetta, huomasin ehkä hyvin lievän rauhoittavan vaikutuksen. Unensaannissa se ainakin auttoi huomattavasti, ja nukuinkin paremmin kuin pitkään aikaan.


      • apteekista ilman reseptiä
        PahaOlo!! kirjoitti:

        Hyvin olen selvinnyt ilman lääkitystä. Tuo viikko lääkkeen kanssa oli niin tuskaa, että nyt olo on suorastaan loistava verrattuna siihen. Viikon aikana (jonka siis olen ollut ilman tuota lääkettä) en ole saanut yhtään paniikkikohtausta, vaikka olen ollut sellaisissa tilanteissa joissa sellaisen olen aiemmin saanut satavarmasti.
        Eilen kävin ostamassa rohtovirmajuurivalmistetta, huomasin ehkä hyvin lievän rauhoittavan vaikutuksen. Unensaannissa se ainakin auttoi huomattavasti, ja nukuinkin paremmin kuin pitkään aikaan.

        saa dormiplant nimistä jota usein käytetään ssri lääkkeiden alussa. Rentouttaa ,unettaa.


      • on niinkin
        PahaOlo!! kirjoitti:

        Hyvin olen selvinnyt ilman lääkitystä. Tuo viikko lääkkeen kanssa oli niin tuskaa, että nyt olo on suorastaan loistava verrattuna siihen. Viikon aikana (jonka siis olen ollut ilman tuota lääkettä) en ole saanut yhtään paniikkikohtausta, vaikka olen ollut sellaisissa tilanteissa joissa sellaisen olen aiemmin saanut satavarmasti.
        Eilen kävin ostamassa rohtovirmajuurivalmistetta, huomasin ehkä hyvin lievän rauhoittavan vaikutuksen. Unensaannissa se ainakin auttoi huomattavasti, ja nukuinkin paremmin kuin pitkään aikaan.

        että me paniikkihäiriöiset ollaan herkempiä lääkkeiden sivuvaikutuksille. Ts. paniikihäiriö pahentaa niitä sivuvaikutuksia kuin ne todellisuudessa ovat. Jos lääkkeiden aloitus pelottaa ja tarkkailet itsessäsi koko ajan sivuvaikutuksia niin takuulla myös saat niitä!

        Hyvä kuitenkin jos pärjäät ilman. Tärkeintä on saada ajatukset johonkin muualle kuin itsensä tarkkailuun.


      • PahaOlo!!
        on niinkin kirjoitti:

        että me paniikkihäiriöiset ollaan herkempiä lääkkeiden sivuvaikutuksille. Ts. paniikihäiriö pahentaa niitä sivuvaikutuksia kuin ne todellisuudessa ovat. Jos lääkkeiden aloitus pelottaa ja tarkkailet itsessäsi koko ajan sivuvaikutuksia niin takuulla myös saat niitä!

        Hyvä kuitenkin jos pärjäät ilman. Tärkeintä on saada ajatukset johonkin muualle kuin itsensä tarkkailuun.

        Just tuota Dormiplantia ostin! Äsken kaupassa, pitkä kassajono, ennen varma paniikin paikka, nyt ei mitään. Kummaa, mutten valita toki! :)

        En odottanut Citalopramista sivuvaikutuksia, koska aiemmin en ole lääkkeistä sellaisia saanut. Siltä varalta että alan itse kehittelemään sivuvaikutuksia, jätin koko sivuvaikutuslistan lukematta, en siis YHTÄÄN tiennyt mitä odottaa kun niitä lääkkeitä aloin syömään. No, samana iltana alkoi sitten tapahtua ja lueskelin sivuoirelistaa sitten myöhään illalla ja huomasin saaneeni niistä aikamoisen monta! :(


      • uneton
        PahaOlo!! kirjoitti:

        Just tuota Dormiplantia ostin! Äsken kaupassa, pitkä kassajono, ennen varma paniikin paikka, nyt ei mitään. Kummaa, mutten valita toki! :)

        En odottanut Citalopramista sivuvaikutuksia, koska aiemmin en ole lääkkeistä sellaisia saanut. Siltä varalta että alan itse kehittelemään sivuvaikutuksia, jätin koko sivuvaikutuslistan lukematta, en siis YHTÄÄN tiennyt mitä odottaa kun niitä lääkkeitä aloin syömään. No, samana iltana alkoi sitten tapahtua ja lueskelin sivuoirelistaa sitten myöhään illalla ja huomasin saaneeni niistä aikamoisen monta! :(

        Kävin tänään psykkahoitajalla joka suositteli siirtoa psykiatrianpoliklinikalle, kun ilmeisesti kärsin ennemmin¨maanis-depressivyydestä "laimeammassa" muodossa, kuin pelkästään masennuksesta.
        Sillä käynnillä tuli selville että lääkärit hyvin usein unohtavat kertoa sivuvaikuyuksista ja potilaat joskus lopettavat lääkityksen kun EI haluttuja/ilmoitettuja sivuvaikutuksia ilmeentyy (usein) ja lääkäri vain saattaa unohtaa kertoa siitä potilaalle.
        Esim. Citalopramin aloituksen jälkeen olen lihonut 10kg 9kk:ssa ja en ole pystynyt nukkumaan ilman unilääkeitä.
        Psykkahoitaja oli siinä mielessä lääkäriä ymmärtäväisempi, koska osasi paremmin yhdistää sivuvaikutuksista johtuvat oireet ja mitkä oli "omia" oireitani.
        Kannattaa siis kysellä lääkäriltä mitkä ovat "normaaleja" sivuoireita ja mitkä oireet antavat syyn lääkkeen vaihtamiseen.
        Itselläni Citalopramista oli 2vkoa hirveät aloitus oireet, mutta lopulta paniikkikohtaukset katosivat kokonaan.


      • Paha Olo!!
        uneton kirjoitti:

        Kävin tänään psykkahoitajalla joka suositteli siirtoa psykiatrianpoliklinikalle, kun ilmeisesti kärsin ennemmin¨maanis-depressivyydestä "laimeammassa" muodossa, kuin pelkästään masennuksesta.
        Sillä käynnillä tuli selville että lääkärit hyvin usein unohtavat kertoa sivuvaikuyuksista ja potilaat joskus lopettavat lääkityksen kun EI haluttuja/ilmoitettuja sivuvaikutuksia ilmeentyy (usein) ja lääkäri vain saattaa unohtaa kertoa siitä potilaalle.
        Esim. Citalopramin aloituksen jälkeen olen lihonut 10kg 9kk:ssa ja en ole pystynyt nukkumaan ilman unilääkeitä.
        Psykkahoitaja oli siinä mielessä lääkäriä ymmärtäväisempi, koska osasi paremmin yhdistää sivuvaikutuksista johtuvat oireet ja mitkä oli "omia" oireitani.
        Kannattaa siis kysellä lääkäriltä mitkä ovat "normaaleja" sivuoireita ja mitkä oireet antavat syyn lääkkeen vaihtamiseen.
        Itselläni Citalopramista oli 2vkoa hirveät aloitus oireet, mutta lopulta paniikkikohtaukset katosivat kokonaan.

        Mitä aloitusoireita sulla, uneton, tuli citalopramista ja katosivatko ne kokonaan parin viikon kuluttua? Lukuun ottamatta lihomista ja unettomuutta tietenkin.

        Minua inhotti kun soitin silloin lääkärille, eikä hän ottanut tosissaan sitä kuinka paha olo mulla oikeasti oli, käski vain kestämään.

        Tämä ollut hassu viikko minulla, olen liikkunut paljon enemmän "pelottavissa paikoissa" kuin vielä jokin aika sitten, mutten ole saanut kertaakaan paniikkikohtausta. :)


      • uneton
        Paha Olo!! kirjoitti:

        Mitä aloitusoireita sulla, uneton, tuli citalopramista ja katosivatko ne kokonaan parin viikon kuluttua? Lukuun ottamatta lihomista ja unettomuutta tietenkin.

        Minua inhotti kun soitin silloin lääkärille, eikä hän ottanut tosissaan sitä kuinka paha olo mulla oikeasti oli, käski vain kestämään.

        Tämä ollut hassu viikko minulla, olen liikkunut paljon enemmän "pelottavissa paikoissa" kuin vielä jokin aika sitten, mutten ole saanut kertaakaan paniikkikohtausta. :)

        Aloitus oireita oli vapina, pahoinvointi, keskittymiskyvyttömyys, kummalliset unet, ajatusten harhailu ja ylipäätään niin huono olo etten pystynyt istumaan paikallaan enkä oikein tekemäänkään mitään kun ei pystynyt keskittymään. Parissa viikossa oireet sitten vain katosivat. No unettomuus ei ja kummalliset unet jatkuivat edelleen eli muistin aamulla kaikki uneni ja nukkuminen ei tuntunut virkistävän yhtään. Lisäksi aloin haista tosi pahalle;) ja ihoni meni karmeaan kuntoon= finnejä. Niin kuin se olisi aisaa mitenkään auttanut, kun muutenkin pelkäsin mennä ihmisten ilmoille. Paniikki kohtaukset ovat pysyneet poissa, mutta annoksen noustessa lisääntyivät myös sivu oireet. Haju, painonnousu ja unet, jopa niin pitkälle etten aina pystynyt muistamaan mikä oli unta ja mikä oikeasti tapahtunutta. Olen nyt vähentänyt (lääkärin suostumuksella) 20mg:aan 60mg:sta. Ilokseni olen huomannut etten haise ollenkaan niin pahalle, iho on paremmassa kunnossa ja aamulla jopa herään välillä etten oikein muista mitä unia näin ja enää ei tarvi pelätä etten aamulla muista mikä oli unta ja mikä ei. Nukahtaminen on edelleen vaikeaa. Minulla annoksen nostaminen ei toiminut sillä sivuoireet alkoivat olla liian pahoja. Nyt otan enää 20mg päivässä. Lääkäri sanoi että voin pudottaa 10mg:aan jos haluan, mutta en ole vielä uskaltanut kun pelkään taas sekoavani jossain julkisella paikalla;) Mites sinulla Paha Olo? Onko lääkkeet vielä käytössä?


      • PahaOlo!!
        uneton kirjoitti:

        Aloitus oireita oli vapina, pahoinvointi, keskittymiskyvyttömyys, kummalliset unet, ajatusten harhailu ja ylipäätään niin huono olo etten pystynyt istumaan paikallaan enkä oikein tekemäänkään mitään kun ei pystynyt keskittymään. Parissa viikossa oireet sitten vain katosivat. No unettomuus ei ja kummalliset unet jatkuivat edelleen eli muistin aamulla kaikki uneni ja nukkuminen ei tuntunut virkistävän yhtään. Lisäksi aloin haista tosi pahalle;) ja ihoni meni karmeaan kuntoon= finnejä. Niin kuin se olisi aisaa mitenkään auttanut, kun muutenkin pelkäsin mennä ihmisten ilmoille. Paniikki kohtaukset ovat pysyneet poissa, mutta annoksen noustessa lisääntyivät myös sivu oireet. Haju, painonnousu ja unet, jopa niin pitkälle etten aina pystynyt muistamaan mikä oli unta ja mikä oikeasti tapahtunutta. Olen nyt vähentänyt (lääkärin suostumuksella) 20mg:aan 60mg:sta. Ilokseni olen huomannut etten haise ollenkaan niin pahalle, iho on paremmassa kunnossa ja aamulla jopa herään välillä etten oikein muista mitä unia näin ja enää ei tarvi pelätä etten aamulla muista mikä oli unta ja mikä ei. Nukahtaminen on edelleen vaikeaa. Minulla annoksen nostaminen ei toiminut sillä sivuoireet alkoivat olla liian pahoja. Nyt otan enää 20mg päivässä. Lääkäri sanoi että voin pudottaa 10mg:aan jos haluan, mutta en ole vielä uskaltanut kun pelkään taas sekoavani jossain julkisella paikalla;) Mites sinulla Paha Olo? Onko lääkkeet vielä käytössä?

        Minulle riitti tuo yksi viikko Citalopramia, ikinä enää en koske SSRI-lääkkeisiin.
        Kävin toisella lääkärillä, sain rauhoittavia, sen jälkeen kohtaukset ovat pysyneet poissa lähes täysin. Voin taas liikkua ja elää. :)


    • non-toxic
    • Huh-huh-huijaa!

      Luettuani nämä kaikki edelliset kirjoituksenne, niin enpä taida aloittaa ollenkaan Citalopram 20 mg lääkekuuria. Hain ne perjantaina apteekista ja jää käyttämättä. En halua noita sivuvaikutuksia ollenkaan, edes muutaman viikon ajaksi.
      Mitä helkutin väliä jäänkö "koukkuun" 15 mg:n Opamoxista x 1 iltaisin, vai riippuvaiseksi loppuelämäkseni Citalopramista sivuvaikutuksineen??? Olen sentään jo yli 63 v enkä enää työelämässä, siis hyödytön ja tuottamaton yhteiskunnalle.
      On ollut parin vuoden aikana muutaman hyvän ja läheisen ihmisen hautajaiset. Toukokuussa viimeiset. Lisäksi 18-vuotias kissamme haudattiin viime viikolla.

    • camilla92cg

      Heippahei!

      Itse aloitin citalopram 10mg aamuisin noin viikko sitten paniikkihäiriön hoitoon - aloitusoireet sitten pukkasivat päälle ahdistuksineen ja paniikkineen (kamalaa oli), mutta eilen ja tänään on ollut niin tyyni mieli, että olo tuntuu niin tyhjältä kaiken panikoimisen jälkeen - jännittävää oikeastaan. Tunteeton en ole, sillä kyllä naurua ja surua riittää ihmisen elämään:) Ainostaan nyt olen kokenut vain ripulia ja hieman huteraa oloa katkoilevaa unta, mutta nuokin ovat parantuneet viimepäiviin verrattuna. Ehkä tämä oikeasti sitten myös toimii!

    • Pienellä annoksella

      Citalopram kannattaa aloittaa vieläkin pienemmällä annoksella kuin esim. puolikas 20 mg tabletista. Itsellä Citalopram Orion 20 mg, muutama päivä sitten aloitin siten, että puolitin tabletin ja sen puolikkaankin halkaisin. Siis tosi pieni määrä. Mitään sivuvaikutuksia ei ole vielä tullut. Tällä annoksella viikko, sitten nostan annoksen pikkuhiljaa 10 mg. Tärkeintä aloittaa minimaalisesta annoksesta kokeilemalla siihen annokseen mikä riittää ja auttaa pitemmän päälle oireisiin. Itsellä paniikkihäiriö, ahdistus, masennus jo vuosia. Univaikeuksiin käytän lisäksi Klotriptyl Miteä iltaisin.

    • nainen8

      Joo tuo oireet samanlainen minullakin oli, mutta noin 2-3 viikon päästä oireet ohi eikä paniikkikohtaus enään paljon kun syö säännöllisesti. .

      • 6+3

        Paniikkikohtausongelmat tulisi hoitaan terapian, ei psykoaktiivisten aineiden avulla. Pitkässä juoksussa lääkitys usein moninkertaistaa ongelmat.


      • Suuri hätä
        6+3 kirjoitti:

        Paniikkikohtausongelmat tulisi hoitaan terapian, ei psykoaktiivisten aineiden avulla. Pitkässä juoksussa lääkitys usein moninkertaistaa ongelmat.

        Voisitteko mitenkään auttaa suuressa hädässä olevaa? Minulla aloitettin tänään Citalopram Orion 10 mg:n tabletilla iltapäivällä ja parin tunnin kuluttua tuli etova olo. Meneeköhän se ohitse aika pian? Sertraliinia en kestänyt pahoinvoinnin vuoksi millään. Tämä on kuitenkin eri lääke. Pitääkö jättää kahvi pois muun muassa? Mikä auttaa pahoinvointiin? Minulla ei ehkä maniavaaran vuoksi voida juurikaan nostaa annosta, vaikka masennus on kova. Auttaako matkapahoinvointilääke tähän pahoinvointiin? Hätäni on todella kova. Voisiko joku ystävällisesti neuvoa minua? Kiitos hyvin paljon.


      • 13431r
        Suuri hätä kirjoitti:

        Voisitteko mitenkään auttaa suuressa hädässä olevaa? Minulla aloitettin tänään Citalopram Orion 10 mg:n tabletilla iltapäivällä ja parin tunnin kuluttua tuli etova olo. Meneeköhän se ohitse aika pian? Sertraliinia en kestänyt pahoinvoinnin vuoksi millään. Tämä on kuitenkin eri lääke. Pitääkö jättää kahvi pois muun muassa? Mikä auttaa pahoinvointiin? Minulla ei ehkä maniavaaran vuoksi voida juurikaan nostaa annosta, vaikka masennus on kova. Auttaako matkapahoinvointilääke tähän pahoinvointiin? Hätäni on todella kova. Voisiko joku ystävällisesti neuvoa minua? Kiitos hyvin paljon.

        Ota yhteyttä apteekkiin tai lääkäriin. Kaikki SSRI:t voivat aiheuttaa pahoinvointia ja vaikka oksentelua. Sitalopraamin yksi tunnetuista vaikutuksista on pilvi (eli mania).


    • artsi7

      Joko helpottaa 'Suuri hätä'? Mulle ei sopinut Citalopram millään, vaihdettiin Venlafax joka sopii ja auttaa. Kahvi mielellään kokonaan pois. Liikunta, jooga, ystävät ja harrastukset myös todella tärkeitä. Mitä 13431r ehdottaa jos kaikki luonnonkeinot on käytetty eikä olotila helpota?

    • Veritaz

      Minulle aloitettiin citalopram 5mg/vrk, kahden viikon välein nostetaan 5mg/vrk. Nyt on 20mg/vrk ja hyvin vaikuttaa toimivan. Ja ei ollut vaikeita aloitus oireita

      • Miksei_toisin

        Miksi riskeerata rikkoa aivot huumein? Miksei yrittää laittaa elämänasioita kuntoon sen sijaan?


    • valkoinenskorpioni

      Luin nämä kaikki viestit !
      Aloittajan "paha olo " karmeat kokemukset olivat vain ja ainoastaan typerän lääkärin syytä !
      Tuo lääkäri kuuluu juuri niihin joilta pitäisi ottaa luvat pois !
      Ehdottomasti olisi pitänyt aloittaa esim. 5mg:n annoksella ja vähitellen lisätä hoitoannokseen,ehkä 10mg olisi jo riittänyt !
      Näitä puoskareita tuntuu riittävän,tuokin pösilö varmaan lopettaisi "seinään" jonkin pitkän vieroituksen vaativan lääkkeen !
      Toivottavasti tämä "paha olo" sai oikean lääkärin hoitoa !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe