Unohdusmerkit

Pölähtänyt

Sanokaapa nyt, olenko todella ainoa opettaja, jolla on ollut käytössä luokan seinällä julkisesti näkyvät 'unohdusmerkki' -listat, johon oppilas käy merkitsemässä rastin, kun on jäänyt kirja kotiin tai tehtävä tekemättä? Sain tänään noottia tuosta käytännöstä niin vanhemmilta kuin perheneuvolastakin (eivät kuulemma ole koskaan kuulleet tällaisesta toiminnasta!!??).

En voi tajuta, mitä väärää siinä on, ainakin oppilaat ovat sen myötä oppineet paremmin huolehtimaan asioistaan. Onko täällä muita, joilla on omassa luokassaan sama systeemi käytössä tai joiden lapsen luokassa nuo merkit ovat näkösällä? Miten sen koette?

18

2097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yleinen käytäntö

      Ehkä siellä päin ei ole käytössä näillä kummastelijoilla, mutta täälläpäin ihan yleinen toimintatapa. Nimenomaan hyvä, että lapsi joutuu siinäkin ottamaan vastuuta tekemisistään ja kirjaamaan merkinnän, jos läksyt ovat tekemättä. Samalla saa perusteltua ja kirjallista faktaa esim. oppilasarvioinnin pohjaksi.

      Monessa paikassa olen nähnyt ns. unohdusvihkoa, joka roikkuu jossain sopivalla paikalla luokassa ja johon oppilaat itse merkitsevät unohduksensa, olivat ne sitten välineiden tai läksyjen unohduksia.

    • erityisopettaja

      Et ole valitettavasti varmaan ainoa, joka tekee kuten teet. Onneksi meidän koulun kolmestakymmenestä opettajasta en tiedä kenenkään toimivan näin.

      Julkinen nöyryytys on varmasti ihan tehokasta, kuten itse sanoit. Minä en sitä vaan kasvattajana hyväksy.

      • Aatteleppa itte jos

        opettajanhuoneessa ois lista kaikkien näkyvillä:
        Aava myöhästyi 10min tunnin alusta
        Breea puhuio välitunnin puhelimessa vaikka oli ulkovalvontyavuorossa
        Cessi lintsasi kokoulsesta eikä vienyt piirtoheitintä!
        Hitsi jos mun lapsella ois nimi moisessa listassa, saisit kyllä tutustua minuun ja minun menetelmiini todellakin läheisesti!
        Onpa noloa!
        Open pelko EI OLE viisauden alku.
        Lakkaa nöyryyttämästä niitä lapsia!


    • amiksen opettaja

      Ainakin minulla on sellainen käytössä. Opetellaan amiksessa. Paremminkin voisi ottaa käyttöön "muistilistan" eli merkitään julkiseen rekisteriin, jos on muistanut tulla ajoissa kouluun tms.

    • .............

      Voisiko tuosta listasta tehdä jokaiselle oman muistivihkon? Siis kullekin lapselle oma vihko, johon unohtelut merkitään? Kun eihän nämä tiedot periaatteessa muille kuulu. Eihän kokeiden numeroitakaan ilmoitella pitkin seiniä ja tauluja.
      Lapsiakin on niin paljon erilaisia ja toiset ovat herkempiä kuin toiset ja suhtautuvat eri tavalla asioihin. Jonkun mielestä tuollainen lista on vain luettelo rukseista siinä missä toinen kokee sen julkiseksi nöyryytykseksi.

      Ja ajatellapa, miltä tuntuu herkästä lapsesta, jos ihan oikeasti vahingossa unohtaa tehdä tehtävän tai kirja jää kotiin. Kyllä minä olen todistanut sellaista tilannetta, että lapsi itkee koulun pihalla eikä uskalla mennä sisälle, koska unohti tehdä läksyn (oma oppilaani ei ollut).

      Itse henkilökohtaisesti en kannata mitään julkisia nöyryytyksiä ja olen sitä mieltä, että ihminen on erehtyväinen olento. Jokainen joskus unohtaa jotain tai on niin väsynyt, että ei yksinkertaisesti jaksa. Ihan normaali ja vastuunsa kantava ihminen minustakin on kehittynyt, vaikka joskus jäi läksyt tekemättä. Ehkä eräät vastoinkäymiset elämässäni ovat jopa hyödyksi työssä. Oman kokemuksen avulla ymmärtää parhaiten muita.

    • opeope

      Minä merkitsen unohdus/huono käytös -rastit omaan vihkooni, joka ei ole esillä kaikille. Joillekin oppilaille rastin saaminen on tosi kova paikka. Joillekkin taas hällä väliä-homma. En kailota kovaan ääneen luokassa jos joku saa rastin, mutta teen oppilaalle selväksi, että hän on saanut rastin.

      Sen sijaan tähtimerkinnät (hyvästä käytöksestä, huolellisuudesta ynnä muusta extrasta) ovat esillä luokan seinällä. Luokassani tietyllä määrällä tähtiä saa rasteja pois ja tietystä määrästä rasteja tulee jälki-istuntoa. Tämä systeemi on ollut toimiva sekä open, oppilaiden että vanhempien mielestä.

    • amisope

      Kuvittelin jo pitkään, että tuollainen julkinen nöyryyttäminen "kasvatusmenetelmänä" olisi jäänyt jonnekin 70-luvulle. Näköjään sitä jokunen vieläkin harrastaa. Ellette muuten saa oppilaita hoitamaan hommiaan, niin menkää itse johonkin alan täydennyskoulutukseen ja koettakaa sisäistää, mitä siellä opitte!

      Oppilaalla on oikeus säilyttää kasvonsa ja kunniansa. Vielä hakusessa olevaa identiteettiä ja huonoa itsetuntoa ei pidä tuolla tavalla murjoa. Oppilaat hakevat huomiota ja saavat sitä käyttäytymällä tyhmästi ellei muu auta. Sen sijaan kannustamalla, rohkaisemalla ja käyttäytymällä muutenkin kuin ihminen ihmiselle (ei alistussuhteessa) päästää parempiin ja kestävämpiin tuloksiin. Ainakin itse olen näillä metodeilla saanut menneen syksyn aikana pienoisia ihmeitä aikaiseksi muutaman huonosti motivoituneen takapenkkiläisen kanssa.

    • Huolellisuus on kunnia-asia!

      Itselläni on tapana seisottaa unohduksen saanutta oppilasta luokan edessä muutama minuutti. Lisäksi luonnollisesti oppilas jää suorittamaan rästitehtävät koulun jälkeen. Tehokeinoina voi käyttää silloin tälöin sitä, että seisottaminen ja laiskanläksyn suorittaminen tapahtuvat naapeuriluokassa.

      • Nöyryytys ei unohdu koskaan

        Ainut nöyryyttävä muisto itselläni on 2. luokalta, jolloin opettaja laittoi minut päivän päätteeksi seisomaan 4. luokkalaisten tunnille unohduksen vuoksi.

        Aikaa tapahtumasta on kulunut 35 vuotta, mutta muisto ei haalene. En ole koskaan ollut niin nöyryytetty ja häpeissäni. Unohduksiin tai tuntikäyttäytymiseen tuo temppu ei kyllä vaikuttanut.

        Tämän muiston valossa uskon kirjoituksesi olleen vitsi/provo.


    • 90-luvun koululainen

      Jonkinlainen vihko omassa käytössäsi (ja oppilailla oma muistivihko tai vaikkapa kyseisentyyppinen merkintä reissuvihkoon) olisi parempi - oppilaat tietäisivät, että nyt tuli merkintä, muttei se olisi kaikkien nähtävillä. Sen sijaan palkinnot/positiivisista asioista merkityt rastit ym. voisivat olla kaikkien näkyvillä. Mieluummin porkkanaa kuin keppiä!

      • Ope

        Mistähän on peräisin tämä nyky-yhteiskunnan tapa, jossa kaiken palautteen pitäisi olla fantastista, eikä negatiivisista asioista saisi joutua julkisesti tilille lainkaan? Eikö asian pitäisi olla niin, että asioiden syy- ja seuraussuhteet ovat tasapainossa?

        Miltä kuulostaisi kehuminen, jota ei anneta julkisesti vaan opettaja kirjoittaa sen omaan vihkoonsa? Niinpä, ei kovinkaan hyvältä porkkanalta. Aivan yhtäläisesti jonnekin vihkoon piilotettu unohdusmerkintä on poissa silmistä, poissa mielestä. Se voidaan jälkikäteen todeta, mutta kasvatuksellisesti se on täysin merkityksetön.

        On totta, että porkkana on mukavampi vaihtoehto kuin keppi, mutta opettaja joka unohtaa kepin käytön, on äkkiä ammatillisessa umpikujassa.

        Voidaan tietysti ajatella, että opettaja käyttäisi porkkanaa unohtamistapauksissa vaikka siten, että ne joilla ei ole merkintöjä saavat joka viikko jonkin palkinnon. Mutta kumpikohan sitten mahtaa olla oppilaalle tuhoisampaa, se, että istuu silloin tällöin jälki-istunnossa kun unohdusmerkkejä tulee siihen tauluun tietty määrä, vai se, että oppilas jää kerta toisensa jälkeen ilman palkintoa kun muut sen saavat?


      • amisopettaja
        Ope kirjoitti:

        Mistähän on peräisin tämä nyky-yhteiskunnan tapa, jossa kaiken palautteen pitäisi olla fantastista, eikä negatiivisista asioista saisi joutua julkisesti tilille lainkaan? Eikö asian pitäisi olla niin, että asioiden syy- ja seuraussuhteet ovat tasapainossa?

        Miltä kuulostaisi kehuminen, jota ei anneta julkisesti vaan opettaja kirjoittaa sen omaan vihkoonsa? Niinpä, ei kovinkaan hyvältä porkkanalta. Aivan yhtäläisesti jonnekin vihkoon piilotettu unohdusmerkintä on poissa silmistä, poissa mielestä. Se voidaan jälkikäteen todeta, mutta kasvatuksellisesti se on täysin merkityksetön.

        On totta, että porkkana on mukavampi vaihtoehto kuin keppi, mutta opettaja joka unohtaa kepin käytön, on äkkiä ammatillisessa umpikujassa.

        Voidaan tietysti ajatella, että opettaja käyttäisi porkkanaa unohtamistapauksissa vaikka siten, että ne joilla ei ole merkintöjä saavat joka viikko jonkin palkinnon. Mutta kumpikohan sitten mahtaa olla oppilaalle tuhoisampaa, se, että istuu silloin tällöin jälki-istunnossa kun unohdusmerkkejä tulee siihen tauluun tietty määrä, vai se, että oppilas jää kerta toisensa jälkeen ilman palkintoa kun muut sen saavat?

        Ellei opettaja osaa muita keinoja kuin julkisen nöyryyttämisen, olisi korkea aika hakeutua alan täydennyskoulutukseen.

        >>Mutta kumpikohan sitten mahtaa olla oppilaalle tuhoisampaa, se, että istuu silloin tällöin jälki-istunnossa kun unohdusmerkkejä tulee siihen tauluun tietty määrä, vai se, että oppilas jää kerta toisensa jälkeen ilman palkintoa kun muut sen saavat?


      • Edellinen vastaa
        amisopettaja kirjoitti:

        Ellei opettaja osaa muita keinoja kuin julkisen nöyryyttämisen, olisi korkea aika hakeutua alan täydennyskoulutukseen.

        >>Mutta kumpikohan sitten mahtaa olla oppilaalle tuhoisampaa, se, että istuu silloin tällöin jälki-istunnossa kun unohdusmerkkejä tulee siihen tauluun tietty määrä, vai se, että oppilas jää kerta toisensa jälkeen ilman palkintoa kun muut sen saavat?

        Ensinnäkin olen opettanut lehtorina perusasteen alaluokilta aikuiskoulutukseen ja tiedän, että erilaisissa ikävaiheissa toimenpiteet ovat erilaisia. Olettaisin, että avaaja puhuu alaluokkien käytännöstä, jolloin katu-uskottavuudella ei ole samanlaista merkitystä kuin ammattikoulussa. Ammattikoulussa oppilaissa on myös tapahtunut jonkinlaista karsintaa ja tiedän varsin hyvin, että siellä ei ylipäätää katsota sellaista menoa kuin perusasteella. Ovi käy molempiin suuntiin.

        Alaluokilla luodaan yhteisön normit. Noilla normeilla on taipumus liukua yhteisössä. Otetaanpa esimerkki: 80-luvulle asti oli jokseenkin normi, että oppilaat kuuntelivat opetusta ja vaikka joku ei olisi kuunnellutkaan, hän ei takuulla häirinnyt muita. Nykyisin tilanne on se, että jopa 2/3 oppitunnista menee järjestyksen pitoon (asiasta oli viime viikolla 45 minuuttia ohjelmassa, yli 600:n opettajan haastattelututkimuksen pohjalta). Normi on siis liukunut ja isolla osalla oppilaista ei ole enää käsitystä sopivasta käytöksestä. Asian voi myös ilmaista niin, että heidän käsityksensä mukaan norminmukaiseen käytökseen kuuluu se, että oppitunnilla voi heittää läppää naapurin kanssa, räplätä kännykkää tai kuunnella musiikkia.

        No miten tähän on päädytty? Siihen on päädytty siten, että negatiivista asioista annettu palaute on koko ajan lieventynyt ja se, mikä oli ennen itsestään selvää normiin kuuluvaa käytöstä, on otettu kehumisen aiheeksi. Jos oppilas istuu pipo päässä ruokailussa, eikä asiaan puututa, kohta istuu jokainen ja siitä tulee normi. Jos oppilas unohtelee kotitehtäviä ja opiskeluvälineitä ja se asia hyssytellään maton alle, siitä tulee normi (siitä on itseasiassa tullut jo, kuten em 45 minuuttia -ohjelmassakin todettiin). Kohta varmaan pitää kehua oppilasta, joka on muistanut tuoda kirjansa kouluun.

        Nämä yleiseen käytökseen ja koulunkäyntiin liittyvät asiat eivät sitten mitenkään liity esim mainitsemaasi oppilaan erityisharrastukseen perehtymiseen. Niistä on tietenkin hyvä antaa positiivista palautetta ja osoittaa kiinnostusta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että palautteen pitäisi olla vain sitä fantastista.

        Aion jatkossakin antaa negatiivista palautetta silloin kun on sen aika ja positiivista palautetta silloin kun on sen aika. Minä en aio osallistua siihen normien liu'uttamis-projektiin, jonka jälkiä saamme yhteiskunnassa korjata jo nyt ja jonka jälki tulee olemaan vielä paljon rumempaa, ennen kuin vastaliike pumpulissapalluttamiseen ja fantastisuuteen väistämättä tulee.

        Ps. Siinä vaiheessa kun ihmiset kyllästyvät ja äänestävät jonkun poppoon palauttamaan normeja terveemmäksi, se poppoo ei välttämättä sekään saa kovin kaunista jälkeä aikaiseksi. Ääri-ilmiöillä on tapana lipsahtaa toiseen ääri-ilmiöön kun mitta tulee täyteen.


      • amisopettaja
        Edellinen vastaa kirjoitti:

        Ensinnäkin olen opettanut lehtorina perusasteen alaluokilta aikuiskoulutukseen ja tiedän, että erilaisissa ikävaiheissa toimenpiteet ovat erilaisia. Olettaisin, että avaaja puhuu alaluokkien käytännöstä, jolloin katu-uskottavuudella ei ole samanlaista merkitystä kuin ammattikoulussa. Ammattikoulussa oppilaissa on myös tapahtunut jonkinlaista karsintaa ja tiedän varsin hyvin, että siellä ei ylipäätää katsota sellaista menoa kuin perusasteella. Ovi käy molempiin suuntiin.

        Alaluokilla luodaan yhteisön normit. Noilla normeilla on taipumus liukua yhteisössä. Otetaanpa esimerkki: 80-luvulle asti oli jokseenkin normi, että oppilaat kuuntelivat opetusta ja vaikka joku ei olisi kuunnellutkaan, hän ei takuulla häirinnyt muita. Nykyisin tilanne on se, että jopa 2/3 oppitunnista menee järjestyksen pitoon (asiasta oli viime viikolla 45 minuuttia ohjelmassa, yli 600:n opettajan haastattelututkimuksen pohjalta). Normi on siis liukunut ja isolla osalla oppilaista ei ole enää käsitystä sopivasta käytöksestä. Asian voi myös ilmaista niin, että heidän käsityksensä mukaan norminmukaiseen käytökseen kuuluu se, että oppitunnilla voi heittää läppää naapurin kanssa, räplätä kännykkää tai kuunnella musiikkia.

        No miten tähän on päädytty? Siihen on päädytty siten, että negatiivista asioista annettu palaute on koko ajan lieventynyt ja se, mikä oli ennen itsestään selvää normiin kuuluvaa käytöstä, on otettu kehumisen aiheeksi. Jos oppilas istuu pipo päässä ruokailussa, eikä asiaan puututa, kohta istuu jokainen ja siitä tulee normi. Jos oppilas unohtelee kotitehtäviä ja opiskeluvälineitä ja se asia hyssytellään maton alle, siitä tulee normi (siitä on itseasiassa tullut jo, kuten em 45 minuuttia -ohjelmassakin todettiin). Kohta varmaan pitää kehua oppilasta, joka on muistanut tuoda kirjansa kouluun.

        Nämä yleiseen käytökseen ja koulunkäyntiin liittyvät asiat eivät sitten mitenkään liity esim mainitsemaasi oppilaan erityisharrastukseen perehtymiseen. Niistä on tietenkin hyvä antaa positiivista palautetta ja osoittaa kiinnostusta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että palautteen pitäisi olla vain sitä fantastista.

        Aion jatkossakin antaa negatiivista palautetta silloin kun on sen aika ja positiivista palautetta silloin kun on sen aika. Minä en aio osallistua siihen normien liu'uttamis-projektiin, jonka jälkiä saamme yhteiskunnassa korjata jo nyt ja jonka jälki tulee olemaan vielä paljon rumempaa, ennen kuin vastaliike pumpulissapalluttamiseen ja fantastisuuteen väistämättä tulee.

        Ps. Siinä vaiheessa kun ihmiset kyllästyvät ja äänestävät jonkun poppoon palauttamaan normeja terveemmäksi, se poppoo ei välttämättä sekään saa kovin kaunista jälkeä aikaiseksi. Ääri-ilmiöillä on tapana lipsahtaa toiseen ääri-ilmiöön kun mitta tulee täyteen.

        Kertomasi jutut ja itse kokemani todellisuus ovat aika kaukana toisistaan. Miksi jotkut koulut ja opettajat kykenevät pitämään hyvän mielen ja järjestyksen samaan aikaan ja joidenkin on pakko turvautua kerta toisensa jälkeen (yleensä tuloksetta) yhä voimakkaampiin nöyryyttämisiin ja alistamisiin?

        Oma lapseni kävi helsinkiläistä ala-astetta, jossa toteutettiin montessori-pedagogiikkaan pohjautuvaa opetusmenetelmää. Kaiken a ja o oli keskinäinen kunnioitus, jota ei todellakaan ansaita toisia ihmisiä nöyryyttämällä. Koulusta lähteneet ovat pärjänneet varsin hyvin myös yläasteilla ja lukioissa eikä järjestyshäiriöitä juurikaan ole ollut. Kyllä opetusmenetelmilllä on tärkeä merkitys. Ihan varmasti ongelmia syntyy mikäli nykyajan oppilaitoksissa pyrkii soveltamaan 40 vuoden takaisia behavioristisia menetelmiä, jotka soveltuvat lähinnä koirien kouluttamiseen.


      • 80-lukulainen
        amisopettaja kirjoitti:

        Kertomasi jutut ja itse kokemani todellisuus ovat aika kaukana toisistaan. Miksi jotkut koulut ja opettajat kykenevät pitämään hyvän mielen ja järjestyksen samaan aikaan ja joidenkin on pakko turvautua kerta toisensa jälkeen (yleensä tuloksetta) yhä voimakkaampiin nöyryyttämisiin ja alistamisiin?

        Oma lapseni kävi helsinkiläistä ala-astetta, jossa toteutettiin montessori-pedagogiikkaan pohjautuvaa opetusmenetelmää. Kaiken a ja o oli keskinäinen kunnioitus, jota ei todellakaan ansaita toisia ihmisiä nöyryyttämällä. Koulusta lähteneet ovat pärjänneet varsin hyvin myös yläasteilla ja lukioissa eikä järjestyshäiriöitä juurikaan ole ollut. Kyllä opetusmenetelmilllä on tärkeä merkitys. Ihan varmasti ongelmia syntyy mikäli nykyajan oppilaitoksissa pyrkii soveltamaan 40 vuoden takaisia behavioristisia menetelmiä, jotka soveltuvat lähinnä koirien kouluttamiseen.

        Arvoisa amisopettaja. Esittäisin konkreettisen kysymyksen: Miten toimit seuraavassa tilanteessa?
        Eräs kullannuppuoppilaistasi astelee tunnille lätsä päässä, istuu takapenkkiin, syö purkkaa ja on unohtanut kirjansa kotiin.

        Väitätkö tosiaan, että selviät tilanteesta positiivisella palautteella ja kunnioittavalla käytöksellä? Väitätkö, ettet lausu oppilaalle yhden yhtäkään poikkipuista sanaa koko luokan kuullen? Haluaisin päästä tunnillesi näkemään, miten loistava oletkaan.

        Itse olen nuori opettaja ja arvostan vanhempien ja kokeneempien näkemyksiä, mutta en voi käsittää nykyajan menoa, josta tässäkin ketjussa on kirjoitettu. Jokaista oppilasta pitäisi muka kasvattaa kultahansikkain, jotta heidän herkkään persoonaansa ei jäisi jälkiä. Ja pah! Negatiivista palautetta on opittava ottamaan vastaan, koska jossain vaiheessa elämää sitä joka tapauksessa tulee jokainen meistä ja heistä kohtaamaan. Itse olen saanut kokea omana kouluaikanani nöyryytystä, pelkoa, hyväksyntää, kiitosta jne. ja mitä minusta tuli... Opettaja, jolla on arvot kohdallaan. Mikä on pahinta, mitä voi tapahtua, jos oppilas saa kuulla toimivansa väärin ja saa siitä ansaitsemansa "rangaistuksen"?

        Pelottaa ajatus siitä, millainen aikapommi kouluissamme kytee, mikäli oppilaita kasvatetaan nykynäkemyksen mukaan pelkällä kiitoksella.

        Amen.


      • Anonyymi
        80-lukulainen kirjoitti:

        Arvoisa amisopettaja. Esittäisin konkreettisen kysymyksen: Miten toimit seuraavassa tilanteessa?
        Eräs kullannuppuoppilaistasi astelee tunnille lätsä päässä, istuu takapenkkiin, syö purkkaa ja on unohtanut kirjansa kotiin.

        Väitätkö tosiaan, että selviät tilanteesta positiivisella palautteella ja kunnioittavalla käytöksellä? Väitätkö, ettet lausu oppilaalle yhden yhtäkään poikkipuista sanaa koko luokan kuullen? Haluaisin päästä tunnillesi näkemään, miten loistava oletkaan.

        Itse olen nuori opettaja ja arvostan vanhempien ja kokeneempien näkemyksiä, mutta en voi käsittää nykyajan menoa, josta tässäkin ketjussa on kirjoitettu. Jokaista oppilasta pitäisi muka kasvattaa kultahansikkain, jotta heidän herkkään persoonaansa ei jäisi jälkiä. Ja pah! Negatiivista palautetta on opittava ottamaan vastaan, koska jossain vaiheessa elämää sitä joka tapauksessa tulee jokainen meistä ja heistä kohtaamaan. Itse olen saanut kokea omana kouluaikanani nöyryytystä, pelkoa, hyväksyntää, kiitosta jne. ja mitä minusta tuli... Opettaja, jolla on arvot kohdallaan. Mikä on pahinta, mitä voi tapahtua, jos oppilas saa kuulla toimivansa väärin ja saa siitä ansaitsemansa "rangaistuksen"?

        Pelottaa ajatus siitä, millainen aikapommi kouluissamme kytee, mikäli oppilaita kasvatetaan nykynäkemyksen mukaan pelkällä kiitoksella.

        Amen.

        Vielä varhaiskasvatuksen puolella lapsia opetetaan kohtamaan henkilökuntaa epäkunnioittavasti. Opettajakin menettää omaa asemaa. Kyllä se on palveluammatti, mutta onhan oppilailla myös omat oikeudet ja velvoitteet. Pitää olla nöyrä, pitää olla rakastava niitä kohti, jotka unohtavat koulusäännöt ja eivät muista, tai ei edes tiedä, miksi koulussa ollaan. Kävin koulua, koska haluaisin oppia ja olla kavereiden kanssa. Moni käy koulussa syömässä ja pitää opettajaa sirkuspellenä, kun hän yrittää puhua maan historiasta, kotiseudusta, rakkaudesta, kunniasta, sivistyksestä. Olen ollut juttusilla erään opettajan kanssa. Hän odottaa, että pääse pian eläkkeelle. Hän muistaa, kun sai opettaa ja tehdä työtä rauhassa, nyt lapset "hyppi silmille". Ilman koulua ja meillä ei ole tulevaisuuta. Surullista.


    • Anonyymi

      Julkinen nöyryytys on ja pysyy näköjään suomen kasvatuskulttuurussa näin 2020 luvullakin.
      USKOMATONTA SUOMALAISTA KIELTEISYYTTÄ.
      1 kielteinen vuorovaikutustilanne kompensoituu 15 positiivisella tilanteella , sanovat lapsiprofessorit.
      Laskepa siitä. Vieläkö syrjäytyneisyys Suomessa ihmetyttää..
      Kyllä se myönteisyys lapsia kohtaan säästää kummasti verorahoja.

    • Anonyymi

      Taululle merkkiä olen laittanut huonosta käytöksestä, jotta se olisi selkeä, että ei niin saa tehdä. Luokassa on useampi nepsy-diagnoosilla siunattu oppilas. Oppilaat huutavat, riehuvat, lyövät. Käydään keskusteluja rehtorin ja vanhempien kanssa. Oppilaat eivät noista taulun tai wilma merkeistä välittää ollenkaan. Heillä on diagnoosi eli saa löydä, häiritä, ei heidän tarvitse elää tai toimia sääntöjen mukaisesti. Vanhemmat sanovat, että eivät voi lapsen käytökselle mitään, joskus pillerit vaan aamulla unohtuivat ja sen on vaan unohdus. Kun nykyinen työsopimus on päättynyt, menen muualle töihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7658
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2842
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1424
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1349
    Aihe