Lobelian kasvattaminen

Onnistuuko?

Hei!
Mitenkähän lobelian kasvattaminen onnistuu ikkunalaudalla? Mihin aikaan kannattais kylvää siemenet? Leikataanko jossain vaiheessa varsia tuuheuden lisäämiseksi? Onkohan liian vaativa homma ilman kasvihuonetta. Yleensä ostan taimet puutarhalta joka kesä parvekelaatikoihin ym.
Kiittäen vastauksista.

4

5639

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lobelian kasvattaminen

Itse kylvin viikko sitten. Olen kasvattanut monena vuonna ja aina ovat kukkineet hyvin.

Tänä vuonna ostin taimikennostoja ja kylvin useamman siemenen aina purkkiinsa. Siten ei sitten tarvitse koulia ollenkaan, muuta kuin tarpeen vaatiessa suurempaa purkkiin koko tupsu kerralla.

Lobeliaa ei tarvitse varsia, vaan antaa kasvaa valtoimenaan. Mitä enemmän siemeniä yhteen purkkiin aina kylvää, sitä isommat taimet ovat. Ei kuitenkaan kannata kymmentä enempää yhteen purkkiin kylvää.

Suurin virhe, minkä voi taimikasvatuksessa olla, että liian pienet taimet saavat liikaa vettä. Tai sitten ei ollenkaan vettä. Taisaisesta kosteudesta hyötyvät kaikki taimet.

Vielä ehdit laittaa melkein mitä hyvänsä. samettiruusut (vasta maaliskuussa),Orvokit, petuniat.

• kysymyksiä:

Onko sinulla joku valoisa ja viileä paikka jossa kukan taimesi kasvatat,vai miten saat estettyä taimien venymisen pitkiksi honteloiksi hujopeiksi?

Kun olet kylvänyt jo viikko sitten lobeliat,niin eikö ne kerkeä kasvamaan kukkiviksi taimiksi jo kauan ennen kuin ne voi pihalle istuttaa?Vai onko ne niin hidaskasvuisia että ne saa kylvää jo ennen maaliskuuta?

• ja kukkii
        kysymyksiä: kirjoitti:

Onko sinulla joku valoisa ja viileä paikka jossa kukan taimesi kasvatat,vai miten saat estettyä taimien venymisen pitkiksi honteloiksi hujopeiksi?

Kun olet kylvänyt jo viikko sitten lobeliat,niin eikö ne kerkeä kasvamaan kukkiviksi taimiksi jo kauan ennen kuin ne voi pihalle istuttaa?Vai onko ne niin hidaskasvuisia että ne saa kylvää jo ennen maaliskuuta?

Minulla on etelänpuolen ikkunat. viileä paikka olisi tietenkin ihanteellinen, mutta sellainen ei aina ole mahdollista. Lobelia on aika hidaskasvuinen, sen vuoksi laitoin jo nyt.
        Viime vuonna laitoin 29.2, eikä kukkineet kuin heinäkuussa vasta. Vuosi oli kyllä huono.

Lisäksi ulkoiluttelen niitä heti, kun pakkaset ovat päivältä ohi. Eli saatan laittaa vaikka keinun ympärille muovin ja sen alle taimet. Saavat siinä kivasti aurinkoa. Lisäksi minulla on pieni teltan näköinen kasvihuone, maksoi jotain 30 euroa. Heti vaan kasvihuoneeseen, kun se on mahdollista.

Kyllä niistä saattaa tulla hujopeita, jos pelkästään sisällä kasvattaa, mutta ulkona heti vahvistuvat. Lobeliahan on kyllä muutenkin rentokasvuinen.

tarkoitus on, että ne kukkivat ennen kokonaan ulos laittamista.

• hortsonomi

laittaa maaliskuussa vielä. Viime keväänä laiton maaliskuun lopulla ja hyvin ehtivät. Laita reilusti siemeniä purkkiin niin tulee tuuheampia taimia. Minulla onnistui todella hyvin, laitan tänäkin vuonna taimettumaan.
      Meillä on purkit olleet ikkunalaudoilla ja ilmojen lämmettyä olen vienyt ne kasvihuoneeseen. Voi olla että joudun laittamaan lämpöpuhaltimen jos on yö pakkasia vielä luvassa. Olen kasvattanut jo monena vuonna itse, samettiruusuja,astereita,lobeliaa ja taimia on ollut satoja. Petunioista tuli "hojoja" niimpä tänä vuonna kokeilen leijonankitaa noiden entisten lisäksi.
      Syksyllä otan asterit kukkapenkistä isoihin ruukkuihin, näin ei tarvitse ostaa syyskrysanteemejä. Onnea viljelyksille, kasvatus on todella helppoa ja ennenkaikkea mukavaa:)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      82
      3230
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      36
      2050
    3. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      168
      1822
    4. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      297
      1364
    5. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      34
      1258
    6. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      91
      1200
    7. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      108
      1184
    8. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1090
    9. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      120
      1084
    10. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      28
      1051
    Aihe