miten kertoa raskaudesta?

alkaa näkyä

Miten olis parasta kertoa omille vanhemmilleen, että on raskaana? Mun on ihan pian pakko, koska maha on jo vaikea peittää vaatteilla eikä sitä enää saa kovin hyvin "litistettyäkään". Kukaan muu ei tiedä kuin vauvan tuleva isä. No, ei me varsinaisesti enää teinejä olla mutta monen sukulaisen näkemyksen mukaan aivan liian nuoria kuitenkin, juuri 18v täytin tammikuussa ja lapsen isä on 19v. Omat vanhemmat on hokeneet, että älkää vaan vielä moneen vuoteen lapsia tehkö. Nyt vähän pelottaa kertoa. Neuvolassa olen tietysti käynyt kuten kuuluukin.

196

55859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi onneksi

      olette kyllä nykyajan mittapuulla nuoria vanhempia,mutta vliäkös tuolla.elämäähän täm vain on.ehdottaisin että kertoisitte yhdessä.Ihan silleesti vaan että meillä on teille iloinen uutinen:teistä tulee isovanhempia!

      • miten kertoa. Olishan se aika

        harmitus, jos vanhempien pitäis alkaa elättää pikku perhettänne. Opintoja voi jatkaa joskus myöhemmin. Ette kai sentään mitään täysin lahjattomia ole?


      • Mummu minäkin
        miten kertoa. Olishan se aika kirjoitti:

        harmitus, jos vanhempien pitäis alkaa elättää pikku perhettänne. Opintoja voi jatkaa joskus myöhemmin. Ette kai sentään mitään täysin lahjattomia ole?

        Eipä tarvi vanhempien elättää nuorta perhettä. Hieno asia, kun nuoret ovat päättäneet pitää tulevan pienokaisen.
        Tottakai isovanhemmat ovat nuoria tukemassa myös taloudellisesti, jos omia tuloja ei vielä ole esimerkiksi opiskelujen takia. Toimeentuloon liittyvät asiat kannattaa kuitenkin selvittää jo nyt tässä vaiheessa.
        Oma nuoreni oli hiukan nuorempi vanhemmaksi tullessaan ja hyvin heillä on mennyt perheenä nuoresta iästä huolimatta. Niin, molemmat täyttävät tänä vuonna kahdeksantoista :)ja opinnot jatkuvat syksyllä myös äidillä.


      • ei ole. Pojan piti vaan heti
        Mummu minäkin kirjoitti:

        Eipä tarvi vanhempien elättää nuorta perhettä. Hieno asia, kun nuoret ovat päättäneet pitää tulevan pienokaisen.
        Tottakai isovanhemmat ovat nuoria tukemassa myös taloudellisesti, jos omia tuloja ei vielä ole esimerkiksi opiskelujen takia. Toimeentuloon liittyvät asiat kannattaa kuitenkin selvittää jo nyt tässä vaiheessa.
        Oma nuoreni oli hiukan nuorempi vanhemmaksi tullessaan ja hyvin heillä on mennyt perheenä nuoresta iästä huolimatta. Niin, molemmat täyttävät tänä vuonna kahdeksantoista :)ja opinnot jatkuvat syksyllä myös äidillä.

        päästä tytön pöksyihin ja ehkäisystäkään ei ollut mitään tietoa. Nykynuorilla on niin kova kiire ja kaikki pitää saada heti heti heti. Kaikki mulle ja heti. Vauva parka mitä tulevaisuus!


      • OIKEIN-
        Mummu minäkin kirjoitti:

        Eipä tarvi vanhempien elättää nuorta perhettä. Hieno asia, kun nuoret ovat päättäneet pitää tulevan pienokaisen.
        Tottakai isovanhemmat ovat nuoria tukemassa myös taloudellisesti, jos omia tuloja ei vielä ole esimerkiksi opiskelujen takia. Toimeentuloon liittyvät asiat kannattaa kuitenkin selvittää jo nyt tässä vaiheessa.
        Oma nuoreni oli hiukan nuorempi vanhemmaksi tullessaan ja hyvin heillä on mennyt perheenä nuoresta iästä huolimatta. Niin, molemmat täyttävät tänä vuonna kahdeksantoista :)ja opinnot jatkuvat syksyllä myös äidillä.

        Mitä tuossa jahkailemaan jos raskaana on ja omasta tahdostaan. Kaikki ei edes saa lapaia. Olkaa onnellisia raskausajasta ja muut asiat järjestyvät kyllä sitten myöhemmin. Onnea uudelle perheelle.


    • vaan

      kertomaan, on varmasti vanhemmillesi aluksi ehkä jonkin sortin järkytys, mutta kyllä ne varmasti sen asian sulattelevat. Kerrotte vaan että asia on nyt miten on, eikä sitä pysty muuttamaan. Voimia ja jaksamista sulle tulevan vauvan kanssa ! :)

      • on hyvä kertoa

        Hei,

        mikäli asutte omassa kodissa, niin pyytäkää tulevat isovanhemmat iltapäiväkahville. Siinä on sitten hyvä rauhallinen tilaisuus kertoa, kannattaa varautua kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin, jotta pysyt rauhallisena (ettet menetä hermoa). Varmasti vanhempiasikin jännittää, avautuuhan heidänkin elämäänsä uusi sivu, isovanhemmuus =) Voimia ja siunausta odotusaikaan ja vanhemmuuteen!


      • Vanhempasi tietävät mikä vastuu vauvan hankinta on. He toivoivat vain, että saisit nauttia nuoruudestasi hieman pidempään ilman vastuun taakkaa. Päätös (ja sitämyötä vastuu) on kuitenkin yksin sinun. Olet näköjään päätöksesi tehnyt, joten nyt vaan kertomaan muille. Kyllä vanhempasi ensishokista nopeasti selviävät, varsinkin jos itse olet asian kanssa sinut.


    • mutta tästä asialle

      Ettei tarvitse pelätä kertoa vanhemmille koska olet jo täyttänyt 18-vuotiaana eli vanhemmat eivät voi puuttua.Luultavasti vanhemmat ottavat keskustelua kanssasi että miten teidän kanssa selviää asiasta vauvan kanssa jne.En usko,että vanhemmat olisivat vihaisia tai haukkuvat sitä.Niin on liian nuori,MUTTA jos olette valmiita vauvan kanssa eteenpäin niin ei tulisi ongelma:).Siskoni tuli äidiksi jo 19vuotiaana kuin melkein ikästäsi.Veljeni tyttöystävä tuli äidiksi 17-vuotiaana.Niin hokeneet että älkää tehkö moneen vuoteen lapsia,mutta he halusivat parhaaksi vaan.Kun täysin-ikäinen niin oma päätöstä jos haluaa lasta tai ei vielä.

    • Porksu

      Mun keskustelu meni näin pitkän "autan äitiäni" päivän jälkeen juuri ovesta ulos lähdössä.
      M: No millos sä kuuntelet mun juttuja ku auttelen sua näin paljon?
      Ä: Silloin kun sulla on huolia.
      M: Ei mulla huolia ole mut jotain kerrottavaa kuitenkin.
      Ä: Mitä?
      M: En mä uskalla sanoo, ku joko a) sä kilahdat tai b) saat sydärin.
      Ä: Mikä se sellanen on?
      M: En mä sano, huomaat kuitenkin jossain vaihees.
      Ä: Ootsä raskaana?
      M: Joo.
      Ä: Onks toi vitsi?
      M: Ei :D:D:D

      * Ja sit kaiken maailman kysymyksii et meinaaks pitää jne.. myöhästyin bussista :D mut olo on paljon parempi :D

    • tai kerro vaikka teksti vie...

      Mulle kans kaikki sano et "älkää vaan tehko vauvoja vielä" ja niimpä tehtiin ja niimpä kaikki oli ilosia kun asian ilmotin...=) Pärjäämisestä toki puhuttiin mutta hyvin on pärjätty 18vuotiaana tulin raskaaksi ja 19 kun sain poikani

    • vaikka että :

      "olen raskaana"

    • kertoneet raskaudesta

      mutta jos ette niin laitan nyt oman niksini tänne sit kans. Eli mulla kans todella ns. vaikeat vanhemmat kun ei oikein miestä hyväksy ja muutenkin varsinki isä sanonu ettei ennen 30 vuotta tarvitte lapsia tehdä :D Mutta kaikesta huolimatta olin 19 juuri täyttänyt kun sain tietää odottavani ja olin tietysti itse todella innoissani kuten myös mieheni mutta mietin kans pääni puhki aamusta iltaan että kuinka uskallan kertoa koska ajattelin et saan kuulla kamalat törkeydet ja haukut vanhemmilta mutta päätin kuitenkin että kun saadaan ensimmäiset ultra kuvat niin laitetaa ne multimedia viestinä puhelimeen tai sähköpostilla. Näin meillä tehtiin ja meni paremmin kun odotin. isä oli huolissaan lähinnä miten pärjätään lapsen kanssa ja äiti otti asian riemuissaan vastaan vaikka äitikin on vasta 40 ja ei ns. mummu ikää vielä mutta joka tapauksessa omakin olo helpottu ku sai kerrottua ja kerran se vaan kirpasee. :D

    • Pirkko

      Kannattaa muistaa myös abortin mahdollisuus pelastautumistienä. Tällä tavoin säästyt HÄPEÄLTÄ!

      • äiti jo 17v

        abortti ja murha


      • Onnellinen äiti ja mummi!!

        Mikä häpeää täällä, kun on oma poikaystävä, kuka on myös innossaan lapsesta, eikä ole mitään yhen illan juttuja, mistä tullut raskaaksi. Ja sittenkin ei nykyään enää raskautta HÄPEÄNÄ pitetää.
        Rohkeasti kerromaa vaan!! Vaikka olen omiaki lapsia varoittanut tulemasta liian nuorina raskaaksi, kun nuoruuttaki täytyy nauttia, mutta kun lapset ovat tullut kertomaan raskautestaan, olen silti ollut iloinen ja onnelinen heidän puolestaan. Nyt jo 3 lapsenlapsi tulossa!!


      • ei todellakaan
        äiti jo 17v kirjoitti:

        abortti ja murha

        Murha on silloin kun tuntee kipua tai tuskaa.

        Alle 14 viikkosella ei ole vielä minkäänlaista tuntoa. Hermot alkaa kehittyä vasta viikolla 15. Ja elimet viikolla 16.
        Tästä on myös näytteitä aj tutkimuksia.

        Ja abortti raja on 12 viikkoa.

        Millä perustelet että liman pois otto on murha?


      • rydthgjniuxr

        aborttia voi katsoa murhana, mutta joillekkin se on ainoa vaihtoehto... en suosittele jos oikeasti lasta haluaa ja tahtoo rakastaa....

        miksi vanhemmille kertominen on hankalaa? jos luottaa niin kannattaa kertoa...



        itselleni on tehty sellainen ja en koe murhanneeni ketään... se helpotti huomattavasti elämääni, sillä minulla oli juuri ylioppilas kirjoitukset ksken kun sain tietää ja olisin valmistunut keväällä yo:ksi, mutta minulla ei olisi ollut ammattia tai työkokemusta... pienen lapsen kanssa on hankalaa opiskella olen seurannut sellaista vierestä...

        (omat vanhempani olisivat tukeneet, mihin tahansa päätyisinkin...) mutta itse tein päätöksen ja nykyinen ja silloinen mieheni oli samaa mieltä... olemme olleet yhdessä jo yli 5vuotta... mutta lapsia ei ole vieläkään enkä oikein tiedä haluanko edes!

        mutta onnea teille jotka olette raskaina ja odotatte lasta... lapsen ei ole hyvä olla julmassa maailmassa ilman oikeata rakkautta! LAPSI EI OLE PARISUHTEEN LAASTARI!


      • kuitenkin

        ottaa sterilisaatio siihen perään.

        Näin elämänne ei jatkossakaan mene pilalle vahingon vuoksi.


      • tarkista faktat
        ei todellakaan kirjoitti:

        Murha on silloin kun tuntee kipua tai tuskaa.

        Alle 14 viikkosella ei ole vielä minkäänlaista tuntoa. Hermot alkaa kehittyä vasta viikolla 15. Ja elimet viikolla 16.
        Tästä on myös näytteitä aj tutkimuksia.

        Ja abortti raja on 12 viikkoa.

        Millä perustelet että liman pois otto on murha?

        Alkion sydän kehittyy raskausviikoilla 1-7 ja se alkaa lyömään myös viikolla 7. Että ei taida se sydän mikään elin olla eipä ei.


      • äiti jo 17
        ei todellakaan kirjoitti:

        Murha on silloin kun tuntee kipua tai tuskaa.

        Alle 14 viikkosella ei ole vielä minkäänlaista tuntoa. Hermot alkaa kehittyä vasta viikolla 15. Ja elimet viikolla 16.
        Tästä on myös näytteitä aj tutkimuksia.

        Ja abortti raja on 12 viikkoa.

        Millä perustelet että liman pois otto on murha?

        http://www.abort73.com/

        katso filmit vasemalla ylhäällä, valitse overview of abortion

        Tutkimukset tehdään, jotta saadan se "biomassa", eli ne lasten ruumiit, jota arvostetaan hulussa maailmassa, jossa ihmiset uskovat tutkimuksiin, että "Alle 14 viikkosella ei ole vielä minkäänlaista tuntoa"


      • Äiti joka kysyy asiantuntij...
        ei todellakaan kirjoitti:

        Murha on silloin kun tuntee kipua tai tuskaa.

        Alle 14 viikkosella ei ole vielä minkäänlaista tuntoa. Hermot alkaa kehittyä vasta viikolla 15. Ja elimet viikolla 16.
        Tästä on myös näytteitä aj tutkimuksia.

        Ja abortti raja on 12 viikkoa.

        Millä perustelet että liman pois otto on murha?

        raskausviikot lasketaan siis viimeisten kuukautisten alkamispäivästä ja näin laskettuna:

        rv3: munasolu on hedelmöittynyt ja solut alkavat jakautua ja tämän viikon lopulla hedelmöittynyt munasolu kiinnittyy kohdun seinämään

        rv6: Selkäranka, SELKÄYDIN, AIVOT, sydän luut ja lihaksisto alkavat hiljalleen kehittyä. 25:n päivän kuluttua hedelmöittymisestä alkeellinen sydän alkaa lyödä ja pumpata nestettä. Aivan viikon lopulla muodostuvat kolme aivo-osiota.

        rv8: Sydän lyö 130-160 krt/min ja siinä muodostuu väliseinän tärkeitä osia ja sydänläpät.

        rv9: Aivot kasvavat nopeasti ja aivojen osiot rajaantuvat ja tulevat selvemmiksi. Aivolisäke, joka säätelee hormonien tuotantoa, kehittyy. Ruokatorvi ja henkitorvi kehittyvät ja ja pienet euhkonalut ilmestyvät. Suolisto alkaa kasvaa ja kehittyy vähitellen suoliston isoiksi mutkiksi. Verisolujen muodostus siirtyy nyt alkon maksan tehtäväksi, eikä ruskuaispussia enää tarvita ja se kuihtuu pois.

        rv10: ENSIMMÄISET MITATTAVAT AIVOKÄYRÄT alkavat näkyä. Sikiö alkaa tahattomasti liikkua. Alkion korvassa muodostuu tasapainoelin. Sydän on lähes kokonaan valmis.

        rv11: Aivoilla on oikea ja vasen puolisko, ja ne alkavat pikkuhiljaa saada liikeitä hallintaansa. Sikiön munuaiset alkavat tuottaa virtsaa.

        rv 13: ensimmäinen etappi; useimmat spontaanit keskenmenot tapahtuvat 12 ensimmäisen viikon aikana, sen jälkeen ne ovat harvinaisempia. Syynä on että sikiön elimet ovat nyt valmiiksi kehittyneen ja varhaiset keskenmenot johtuvat pääsääntöisesti kehityshäiriöistä.

        Ja tuolla viidennellätoista viikolla, jolla sinä väität että hermosto alkaa vasta kehittyä, sikiö todellisuudessa alkaa jo tehdä hengitysliikkeitä ja niellä lapsivettä.

        Nämä tiedot on otettu suoraan vau'kirjan julkaisusta Vauvan odotus äidille/isälle jota jaetaan neuvoloissa odottaville vanhemmille.

        Näistä sinun tutkimustuloksistasi minä puolestani haluaisin saada pätevän "näytteen". Vai vieläkö väität että viikolla 12 otetaan pois pelkkää limaa kun tehdään abortti?

        Ainiin, ja raskauden voi vielä puolessa välissä (eli viikolla 20) keskeyttää jos sikiö on vakavasti vammainen tai kehityksessä on ollut pahoja häiriöitä, niin ettei elämä hääppöistä olisi jos elävänä maailmaan selviäisi. Nämä vauriot yleensä nähdään rakenneultraäänitutkimuksessa.


      • äippä
        äiti jo 17 kirjoitti:

        http://www.abort73.com/

        katso filmit vasemalla ylhäällä, valitse overview of abortion

        Tutkimukset tehdään, jotta saadan se "biomassa", eli ne lasten ruumiit, jota arvostetaan hulussa maailmassa, jossa ihmiset uskovat tutkimuksiin, että "Alle 14 viikkosella ei ole vielä minkäänlaista tuntoa"

        aika villiä kuvaa oli...en itse tekisi aborttia enää..kerran olen tehnyt silloin kun koin itse olleeni liian epäkypsä äidiksi.


      • rikkaus josta

        olet vielä joskus kiitollinen


      • ilona-88
        ei todellakaan kirjoitti:

        Murha on silloin kun tuntee kipua tai tuskaa.

        Alle 14 viikkosella ei ole vielä minkäänlaista tuntoa. Hermot alkaa kehittyä vasta viikolla 15. Ja elimet viikolla 16.
        Tästä on myös näytteitä aj tutkimuksia.

        Ja abortti raja on 12 viikkoa.

        Millä perustelet että liman pois otto on murha?

        se on murha koska se on jo alkanut elämä


      • abortti vakava juttu
        ei todellakaan kirjoitti:

        Murha on silloin kun tuntee kipua tai tuskaa.

        Alle 14 viikkosella ei ole vielä minkäänlaista tuntoa. Hermot alkaa kehittyä vasta viikolla 15. Ja elimet viikolla 16.
        Tästä on myös näytteitä aj tutkimuksia.

        Ja abortti raja on 12 viikkoa.

        Millä perustelet että liman pois otto on murha?

        Naistentautien polilla työskentely ei ole mukavaa, kun roskapussit rapisee, tiedätkö miksi? Niiden alkioiden sydän lyö vielä hetken, joten roskapussit rapisee.


      • rinik

        Etkö Pirkko hyvä tiedä, että yllytät nuorta ihmistä murhaan! Tunnusta tuo syntisi pian Jumalalle ja pyydä anteeksi tältä tytöltä, jolle tuota kauheutta esitit.


      • emmitu
        abortti vakava juttu kirjoitti:

        Naistentautien polilla työskentely ei ole mukavaa, kun roskapussit rapisee, tiedätkö miksi? Niiden alkioiden sydän lyö vielä hetken, joten roskapussit rapisee.

        Kiitos iha älyttömästi tästä tiedosta.. teki muutenkin pahaa katsoa silloin että jalkojen alla on ämpäri..


      • foigdiugdiutirue
        ei todellakaan kirjoitti:

        Murha on silloin kun tuntee kipua tai tuskaa.

        Alle 14 viikkosella ei ole vielä minkäänlaista tuntoa. Hermot alkaa kehittyä vasta viikolla 15. Ja elimet viikolla 16.
        Tästä on myös näytteitä aj tutkimuksia.

        Ja abortti raja on 12 viikkoa.

        Millä perustelet että liman pois otto on murha?

        Abortti on murha! Jo 12 viikolla lapsi on ihan ihmisen näköinen. Itselläni oli keskenmeno 12.viikolla ja näin itse sen pienen ihmisenalun. Sillä oli pienet kädet ja jalat pienessä ruumiissaan. Vaikka se oli vain n.5cm pitkä niin ihminen se oli. Joten jos 12.viikolla vielä tehdään abortteja niin SE ON MURHA!


      • minun mielestäni

        Minun mielipiteeni sinun pulmaasi on, että PIDÄ toki se syntyvälapsi jos vain taloudellisesti kykenet sen tekemään.
        Tänäpäivänä yhteiskuntamme ei jätä heitteille, saat monenlaisia tukia (niitä vain pitää osata hakea) joilla pärjää jos on vain valmis elämään niukemmin. (ei ostele itselleen kaikkea turhanpäiväistä)

        Mielestäni lapset on hyvä tehdä nuorena, kun itsekin jaksaa. Saa sitten nauttia kauemmin ehkä omista lapsenlapsistaankin :)
        Ainakin minusta olisi mukavaa, jos en olisi ihan kuolemankielissä oleva käpy siinä vaiheessa kun se päivä koittaa.
        Olen potenut vauvakuumetta jo useita vuosia, mutta ei ole vain tärpännyt... vielä.

        Oikein paljon rohkeutta sinulle ja toivon, että raskautesi menee madollisimman kivuttomasti ja hyvin loppuun saakka!


      • video
        äiti jo 17 kirjoitti:

        http://www.abort73.com/

        katso filmit vasemalla ylhäällä, valitse overview of abortion

        Tutkimukset tehdään, jotta saadan se "biomassa", eli ne lasten ruumiit, jota arvostetaan hulussa maailmassa, jossa ihmiset uskovat tutkimuksiin, että "Alle 14 viikkosella ei ole vielä minkäänlaista tuntoa"

        Kiitän sinua, "äiti jo 17" kun laitoit linkin abortinteko sivulle. (www.abort73.com:iin)
        Ennen (todella nuorena teininä) ajattelin aborttia jopa ehkäisykeinoksi itseni kohdalla, mutta EN ENÄÄ.
        Mielestäni ko.video tulisi näyttää nuorille ympäri maailmaa. On erittäin tunteita herättävää nähdä se pieni ihmistä jo muistuttava solumuodostuma, viikolla 8. Niin heiveröinen ja keskenkasvuinen. Miten noin pienestä voi tulla niin suurta, mitä se on syntyessään sitten. Aivan uskomatonta! Jotakin niin ihmeellistä...


      • HÄPEÄLTÄ

        Nainen saa 17-vuotiaana mennä avioonkin, niin eikä sitten lapsia voi tehdä. Oma isomummuni oli 17 v, kun sai ensimmäisen lapsensa, eikä siinä mitään häpeää tarvinnut kärsiä. Abortti on viimeinen mahdollisuus. Se tulee pyörimään ikäsi päässi, teitkö oikean ratkaisun!! HÄPEÄ ITSE!!


      • S- MAARIA
        ei todellakaan kirjoitti:

        Murha on silloin kun tuntee kipua tai tuskaa.

        Alle 14 viikkosella ei ole vielä minkäänlaista tuntoa. Hermot alkaa kehittyä vasta viikolla 15. Ja elimet viikolla 16.
        Tästä on myös näytteitä aj tutkimuksia.

        Ja abortti raja on 12 viikkoa.

        Millä perustelet että liman pois otto on murha?

        Miten sä viitsit edes kommentoida koko aihetta!
        En tiedä mistä ihmeestä sä oot noi sun "tutkimustulokses" kaivanu, koska ne ei pidä paikkaansa, ei todellakaan!

        Sikiön kasvusta vähän tietoa teille jotka ette sitä vielä tiedä:
        5 ja 8 raskausviikkojen välisenä aikana:
        Sikiön sisäelimet alkavat kehittyä. Suoliston, keuhkojen ja hermostojen aiheet kasvavat, sekä käsien ja jalkojen nystyt kehittyvät ja varpaat kasvavat. Aivot ja selkäranka alkavat kehittyä, kasvonpiirteet alkavat tulla esiin. Sydän on saanut 8.viikolla lopullisen muodon.
        9 ja 14 raskausviikkojen välisenä aikana:
        Sikiön vartalo alkaa suoristua,
        lihakset alkavat saada luonnollisen muotonsa
        ja lapsi alkaa käyttää niitä.
        Kaikki sisäelimet ovat jo kehittyneet.
        Lapsen sydän lyö 110-160 kertaa minuutissa.
        Korvien kuuloluut alkavat kehittyä.
        12.viikolla on mahdollisuus saada tietää lapsen sukupuoli kaikututkimuksessa.
        13.viikolla lapsen kaikki elimet ovat paikoillaan,
        lapsi osaa ojennella sormiaan ja aukoa suutansa.
        14. Raskausviikolla lapsen lihakset ovat kasvaneet ja lapsi tekee voimakkaita liikkeitä, kynnetkin ovat kasvaneet.
        Aivot ja lihakset toimivat yhdessä.
        Lapsi osaa niellä, imeä sormeaan ja taivuttelee niveliään ahkerasti.
        Lapsellasi on jo silloin kulmakarvat ja tukka kasvaneet, kasvonpiirteet muotoutuvat kokoajan.

        Miten kukaan voi sanoa että abortti on hyvä ratkaisu?
        Tai että sikiöllä eli pienenpienellä lapsella ei ole tuntoaistia tai hermoaistia, saati muitakaan aisteja kehittyneenä 14. raskausviikolla?

        Ja se,
        Suomen lain mukaan on laillista suorittaa abortti vielä 20.raskauviikkoon asti, eli 4,5 kuukautta!!!

        Abortti ei ole, esimerkiksi tässä nuorenparin jutussa välttämättä se ainut ja paras ratkaisu.
        Koskaan ei pidä salata noin suurta asiaa omilta vanhemmiltaan, vaikka heidän ensireaktionsa ei olisi juuri sellainen kuin odotitte.
        Ei kannata tehdä liian äkkinäistä päätöstä,
        niinkun sen jo osa tietääkin.
        Jos abortin tekee, niin sitä lasta ei koskaan enää saa takaisin.
        Ja sitä tapahtumaa ei unohda koskaan!
        Lapsi tuo niin paljon rakkautta ja onnea mukanaan syntyessään maailmaan.
        Toivon kyseiselle nuorelleparille
        paljon onnea tulevaisuuteen. :)

        Kannattaa tutustua:
        www.miajoki.com/vauva.htm


      • ...

      • ....
        foigdiugdiutirue kirjoitti:

        Abortti on murha! Jo 12 viikolla lapsi on ihan ihmisen näköinen. Itselläni oli keskenmeno 12.viikolla ja näin itse sen pienen ihmisenalun. Sillä oli pienet kädet ja jalat pienessä ruumiissaan. Vaikka se oli vain n.5cm pitkä niin ihminen se oli. Joten jos 12.viikolla vielä tehdään abortteja niin SE ON MURHA!

        mielipide kysymys. Sun mielestä se on ihminen, jonkun toisen mielestä ei ole. Jotkut on sitä mieltä että hedelmöittynyt munasolu on jo ihminen. Toisen mielestä se on ihminen vasta kun se syntyy. Jne. Minä tein abortin viikolla 9, ja minäkin näin sen alkion kun se ulos tuli, ja oli joo kättä ja jalkaa ja päätä ja vaikka mitä. Mutta mun mielestä se ei mikään ihminen ollut vielä. Se oli vasta matkalla kehittymässä ihmiseksi, ei vielä "valmis" ihminen. En ajattele niin että olen murhannut tai tappanut jonkun, olen vaan keskeyttänyt alkon kehityksen ja poistattanut kohdustani alkion jota en sinne alunperinkään toivonut. Mielestäni abortti ei ole murha, vaan suuri helpotus tietynlaisissa tilanteissa. Olkoon se alkio abortinvastustajien mielestä sitten ihminen tai vaikka alien, minun mielestäni ei. Kaikilla on oikeus mielipiteeseen, ei ole vain yhtä oikeaa.


      • kelasinvaan
        video kirjoitti:

        Kiitän sinua, "äiti jo 17" kun laitoit linkin abortinteko sivulle. (www.abort73.com:iin)
        Ennen (todella nuorena teininä) ajattelin aborttia jopa ehkäisykeinoksi itseni kohdalla, mutta EN ENÄÄ.
        Mielestäni ko.video tulisi näyttää nuorille ympäri maailmaa. On erittäin tunteita herättävää nähdä se pieni ihmistä jo muistuttava solumuodostuma, viikolla 8. Niin heiveröinen ja keskenkasvuinen. Miten noin pienestä voi tulla niin suurta, mitä se on syntyessään sitten. Aivan uskomatonta! Jotakin niin ihmeellistä...

        Mutta onko lapsen hyvä syntyä perheeseen, johon sitä ei haluta tai osata hoitaa ja vastata pienen vauvan tarpeisiin ja tukea hänen kasvuaan ja kehitystään tasapainoiseksi ihmiseksi? Noin minä olen ainakin aina ajatellut..
        Adoptiokaan ei ole niin helppo juttu kun varmaan siinä vaiheessa suurinosa läheisistä, sukulaisista ja tutuista on kuitenkin jo huomannut raskauden...


    • vaan soitat

      ja sanot vanhemmillesi, että "teistä tulle mummo ja vaari!"

      Ei siinä sen kummempaa. Itse olin muutamaa vuotta vanhempi eli 22v. kun olin samassa tilanteessa tuossa 10 vuotta sitten. Ja hyvin on kaikki mennyt, maisterin paperit opiskelin ja oman alan töitä tehnyt jo monia vuosia. Lapsi ei ole estänyt eikä haitannut mitään.

      Opiskelukin onnistuu ihan hyvin lapsen kanssa kun vaan on sisua ja tahtoa.

      Tsemppiä teille!

    • soppa

      Järjestä oma ja tulevan lapsen asiat kuntoon kun kerran sinulla on poika ystäväkin (asunto;raha-asiat miten tulette toimeen),ja sitten kerrot vanhemmillesi, ei heillä siitä mitään sanomista voi olla mitä nyt"järkytys alkuun" sitten kaikki on kohdallaan, muista olet tekemässä pienen ihmisen tähän maailmaan ja vastuu on sinulla (poika ystävällä).Onnea teille nyt matkaan.

    • Apassi73

      Jos pariskunta on siinä tilassa että pelkää kertoa omille vanhemmillee jotain noinkin tärkeetä,on se vastuun välttelyä.Jos ei ota sitä vertaa vastuuta tekemisistään, niin miten voi ottaa vastuuta toisesta kokonaisesta elämästä.Taas pari teiniä jotka EI taas kerran uskonu mitä vanhemmat ja VIISAAMMAT sano.Älä täälä itke.Ota vastuu elämästäs ja tekemisistäs,ennen kun rupeet kantaa vastuuta muista.

      • äityliinis

        sinä luultavasti olet katkera kun nuoret saa lapsia. Itse et varmaan ole lasta saanut tuohon ikään mennessä ni pitää sitten heti tänne tulla nuoria haukkumaan,kasva sinä aikuiseksi. Ja onnea nuorille vanhemmille .)


      • Apassi73
        äityliinis kirjoitti:

        sinä luultavasti olet katkera kun nuoret saa lapsia. Itse et varmaan ole lasta saanut tuohon ikään mennessä ni pitää sitten heti tänne tulla nuoria haukkumaan,kasva sinä aikuiseksi. Ja onnea nuorille vanhemmille .)

        Mul on jo kaks ylä-astetta käyvää muksuu joten tiedän tasan tarkkaa mistä puhun.Jos yhtää hahmotit tota mun textii nii huomasit et muksusta ei ollu kysymys, vaan tulevan vanhemman vastuusta.HERÄTYS!!!


      • äiti monesti

        Oli pakko nauraa sun viestille.
        Perheitä on paljon erilaisia.

        Itse ainakin pidin täysin salaisuutena niin pitkälle kun pystyin.

        Omat vanhemmat oli katsos siinä uskossa että ei alle 30 vuotias onnellinen pari voi pärjätä yhdessä pienen vauvan kans.

        Saatikka jos mies vakituisessa työpaikassa. Silloinhan äiti jää vauvan kans yksin kotiin ja jos jotain sattuu niin kukaan ei ole kotona.

        Että näin.

        Joskus vaan parasta jättää kertomatta heti suosiolla.

        Ei tiedetä tässäkään tilanteessa mikä on koko totuus ja miten vanhemmat suhtautuu.

        Itse tulin raskaaksi 18 vuotiaana 22 vuotiaalle miehelleni.


      • anne 64

        Oma anoppini on tosi tyranni. Mitään ei sais tehdä ilman hänen hyväksyntäänsä.... vieläkään kun olemme jo yli 40 ja olleet naimisissa kauan....


      • Faarisi
        äityliinis kirjoitti:

        sinä luultavasti olet katkera kun nuoret saa lapsia. Itse et varmaan ole lasta saanut tuohon ikään mennessä ni pitää sitten heti tänne tulla nuoria haukkumaan,kasva sinä aikuiseksi. Ja onnea nuorille vanhemmille .)

        Ei kai tuo edellinen katkera ollut, sanoi vaan asian niin kuin se on. Onhan se nyt pentelettä että ihmisiä ei saa tässä hyysäysyhteiskunnassa vastuuseen mistään, ei edes omista lapsistaan. Kelaas nyt itsekkin tuota, 18 ja 19-kesäiset, kouluja käyneet, lääkärileikkejä herraties viisi tai kuusi vuotta harrastaneet eivät uskalla kertoa omille vanhemmilleen suvun kasvusta. Aikas lapsellinen remmi, sinua myöten.


      • .............

        Eipä siitä lapsesta ole pakko kertoa kenellekään jollei halua, kun on täysi-ikäinen ja hoitavat lapsensa itse, isovanhemmilta ei mtn pyydetä. Niinpä ei ole mtn vastuun välttelyä. Heidän vastuullaan sen sijaan on tehdä päätös lapsen pitämisestä ja sitä kautta mm.siitä, että käy neuvolassa, saa pidettyy perheen talouden kunnossa, lasta varten on kaikki valmiina jne. Itse en ymmärrä sitä, miten vanhemmat ottavat asiakseen puuttua aikuisten lastensa elämään ja haukkua aikuisten lastensa päätökset. Jotkut kuitenkin näin tekevät ja jos omat vanhempani tällaisia olisivat pelkäisin itsekin kertomista, koska kukaan ei halua kuulla negatiivisia asioita itsestään, päätöksistään tms ainakaan tärkeiltä ihmisiltä, kuten omilta vanhemmilta. Onneksi omat vanhempani ovat kuitenkin fiksuja ja heille voin puhua ilman, että tarvitsee pelätä haukkumisia, koska ei ne haukut saa mua kuitenkaan vaihtamaan mieltäni omista päätöksistäni ja elämästäni, tekevät vain siitä hankalampaa, kun on paha olla. Ymmärrän, että aiheesta sanotaan aikuisillekin, mutta lapsen pitäminen ei todellakaan ole haukuttava asia vaan onnitteluiden paikka.


    • Vanhemmilta tulee varmasti paineita tehdä niin tai näin. Jos kuitenkin asutte omassa kodissa, miksei tielle saisi tulla vauvaa, tai laumaa kakaroita. Teidän elämä, ja sillä hyvä.

      Ajatelkaa myös vanhempia jotka saavat LASTENLAPSIA. Heistä tulee mummi ja ukki, elleivät jo ole. Aikamonelle vanhemmalle on kuitenkin ukin tytöt ja pojat tärkeitä.

      Ehkä pelkosi on turha. Rohkeasti vain kertomaan asia vanhemmille. :))))))))))
      Onneksi olkoon tulevasta äitiydestä. :)))

      • otan osaa

        Kävipä vahinko ja loppuelämä pilalla. Mitä muuta voin sanoa?


    • tätä

      Miten niin,miten kertoa?! senkun menee käymään ja sanoo olen paksuna,mitä siinä muutakaan voi. Kuulostaa että teiltä on lipsahtanu,ettei ole ollut harkittua,jos harkittu olis niin ette selvästikään häpeilis sitä..näin se vaan menee.

    • Miksumies

      Mä oon itse 27 ja avovaimo on 19 ja meilläkin on se tilanne että vanhemmille pitäis kertoa... ei se mullakaan vaikka olen hieman vanhempi ole sen helpompaa..mutta kerrottava se jossain vaiheessa on..itse ajateltiin pistää postissa vauvansukka menemään ja vain meidän nimien kans..saavat itse sit päätellä ja sulatella asiaa ja kun on valmiita voivat sitten soittaa perään=D onnea vaan teillekin=D

    • Olis kiva kuulla

      Joko vanhempasi tietävät? Harmittaa ihmisten tyhmät kommentit, joita ovat sinulle antaneet. Toivon sinulle ja tulevalle perheellesi kaikkea hyvää elämän tielle.

    • kolmen lapsen mummo

      Kerro ihmeessä!oma tyttäreni oli 16v.,kun sai ensimmäisen lapsensa ja 18v.,kun sai toisen lapsen.Nyt hän on 20v.,joten lapset ovat 4 ja 2v.Kävin hänen mukanaan neuvolassa ja ultraäänessä,synnyttämään en mukaan kerennyt,mutta tyttären mies lähti.Ole onnellinen ja nauti äläkä välitä mitä muut ajattelevat!ONNEA TEILLE MOLEMMILLE!
      ps.Olen nyt 41v,joten olin 37v,kun tulin mummoksi ja "ylpeämpää" mummoa saa hakea!(Poika oli 19v.,kun tuli isäksi,joten se on ihan ihmisestä kiinni,kantaako vastuunsa vai ei!)Olen kolmen lapsen mummo ja olisin loukkaantunut,jos minulle ei olisi kerrottu!KAIKKEA HYVÄÄ JA ROHKEUTTA TEILLE MOLEMMILLE!KERRO JO TÄNÄÄN!

    • sukka

      Tulevat mummu ja paappa suunnitelee jo kolmentunnin päästä uudelle tulokkaalle nimiä... Eiku yhessä vaan kyläileen tai toistapäin.

      • Jiippis

        Hirveä huuto ja ulosheitto pois kodista.


    • äippä__81

      Alota juttu et mummi ja vaari..olis vähä asiaa..
      Eihän ne enää asiasta voi huutaa jos kohta on h hetki käsillä!
      Mun äiti ja mummo oli kans mun ekaa muksuu vastaan ja yritti et abortti. Sit ku poika oli syntyny ni voi sitä onnen päivää mikä siitä seuras.
      Eli voisin sanoo että iloksi se muuttuu =)

    • muutamista

      kauhuviesteistä, joita olet saanut. Lapsen saaminen ei ole mikään häpeä KOSKAAN, vaan maailman ihmeellisin asia. Siinä on omat koukeronsa olipa sitten nuori tai vanha - ei se ole aina pelkästään helppoa ja ihanaa, mutta kokonaisuutena se on hieno homma.

      Myöskään aborttia ei pidä yksioikoisesti tuomita, mutta ei siihen pidä yllyttääkään. Jokainen oma ratkaisu.

      Ei se ole mikään "epäkypsyyden" tai "vastuuttomuuden merkki, jos jännittää vanhemmille kertomista. Olen itse jo tukevasti keski-iässä ja vieläkin tunnen aika ajoin olevani äidin tyhmä pieni tyttö, joka ei meinaa uskaltaa kertoa äidille jotain.... Omat vanhempani ovat vuosien mittaan suhtautuneet toilauksiini vaihtelevasti - välillä hyppineet seinille, mutta tukeneet tiukan paikan tullen.

      Voihan uutinen olla sun vanhemmillekin ensin järkytys ja suusta voi heiltä päästä pieniä sammakoita, jotka saavat sinut kyynelehtimään. ("Jääkö sulta nyt ammatti hankkimatta", "Millä te meinaatte elää.") Siitä ei kannata panna välejä poikki, vaikka vastaan tulisi ensin mitä siunailua tahansa. Lapsi tarvitsee isovanhempia ja yleensä ihmiset ovat aivan hulluina lapsenlapsiinsa - ja korvaamaton tuki lapsen vanhemmille. Onnea ja tsemppiä!!

      • vanhempiesi ei tarvi kestää

        toilauksiasi. Noin vanha muija, joten laske vaan pystynokkasi alas.


      • tiedät minun
        vanhempiesi ei tarvi kestää kirjoitti:

        toilauksiasi. Noin vanha muija, joten laske vaan pystynokkasi alas.

        toilaukseni? Vanhemmilla on (yllättävän) usein tapana reagoida yliherkästi lastensa tekemisiin, vaikka kysymys ei olisi sen ihmeemmistä "toilailuista" kuin työpaikan vaihto, asunnon myyminen tms. Lapsen avioero on vanhemmille aina kova paikka - joskus jopa ero seurustelukumppanista, joka on ollut vanhemmille mieleinen. On erilaisia perheitä ja erilaisia tapoja - ei tämä ole sen vakavampaa. En ymmärrä, miksi minun - tai vanhempieni - pitäisi kauheasti hävetä sitä, että meillä on ollut aika ajoin jännitteitä ja sanomista puolin ja toisin. Sellainen kuuluu elämään ja ihmisenä kasvamiseen. Vanhemmat suhtautuvat lapsiinsa aina enemmän tai vähemmän "lapsina", se on inhimillistä. Aikuiset lapset ovat vastuussa omista tekemisistään, mutta se ei tarkoita sitä, ettei asioista voitaisi keskustella perhepiirissä - joskus ääntäkin korottaen tai tippa linssissä - ja välillä halatenkin. AIkuisten lasten ei tarvitse kertoa kaikista asioistaan vanhemmilleen, mutta alkuperäisen kysyjän tapauksessa olisi aika tärkeää, että tulevat isovanhemmat voisivat tulla mukaan jakamaan oodotuksen iloa ja jännitystä.

        Onnea sinulle valitsemallasi oikeassa olemisen tiellä - on varmasti kiva olla noin täydellinen. Alkuperäistä nuorta kysyjää ei tällainen mollaaminen auta.


    • rohkeasti

      ..kukista ja mehiläisistä..

    • 3 kertaa äidiksi

      Miksi ihmeessä eivät hyväksy lapsen lasta silloin kun on tullakseen , pitääkö nykyään kaikki laskea kellon ja iän mukaan HEI HALOO nyt eletään 2009 vuotta ei 1734 lukua

    • anne 64

      Jos elämänne on muuten kunnossa ja oma asunto, niin kertokaa rohkeasti (mutta varautukaa pienehköön purkaukseen). Oma anoppi on vieläkin puuttumassa asioihimme (yli 20 v naimisissa), mutta anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Omat vanhempani opettivat että on tultava omilla toimeen, hetkellistä tukea saa mutta ei pitkäaikaista..

    • Oltsu.L

      olen raskaana, ymmärsin et olet täysi-ikäinen :)

    • HAH

      MITEN KERTOA RASKAUDESTA! HAH. NO SEHÄN ON PARHAIN UUTINEN MITÄ VOI KERTOA.

      MITEN KERTOA VANHEMMILLE ETTÄ EI EHKÄ KOSKAAN SAA LASTA?!?!?!?!?

      MIETI NYT!

      • tuolit

        tai miten kertoa vanhemmille et on paskat housus


    • että olet kusettanut yksin poikaystävääsi eikä äidilläsi ole mitään tekemistä raskautesi kanssa. Ilmoitat vanhemmillesi sitten laitokselta, kun nyytti on kainalossa. Ja kundi kusessa. Älkää vaan menkö naimisiin..!

      • olet vahinko

        ja ollut ei-toivottu lapsi, jonka äitisi on tehnyt kusettaakseen jotakuta, niin ei se suinkaan tarkoita että lapset yleensä olisivat ei- toivottuja.
        On ikävää että jollain on noin huono elämä, ettei näe missään ihanassakaan hyvää vaan kaikki iloisetkin asiat näyttävät rumilta ja pahoilta.
        Jäät paljosta elämässä paitsi.
        Säälittävää.
        Ehkä sinun kannattaisi puhua jonkun ammatti-ihmisen kanssa .
        Ja alkuperäiselle kysyjälle; Itse ilmoitin äidilleni siten, että tungin vauvalankoja postiluukusta ja lapun; alahan mummo kutoa!
        Tyttäreni (silloin 20 v) ja miehensä tulivat luokseni kylään ja kyselivät kovasti suunnitellun ulkomaanmatkani ajankohtaa ja paluuaikaani.
        Ihmettelin mitä utelevat niin kovasti ja kysyin, mitä siitä, tapahtuuko silloin sitten jotain suurta?
        Siihen vastasivat, että ei mitään suurta, ihan pientä vain, ehkä joku reilu kolme kiloa...
        Vähän aikaa rattaat raksutti tyhjää ennen kuin tajusin, mutta ihanaa!!
        Nyt olen reilun vuoden vanhan suloisen pojan mummo.


      • olet vahinko kirjoitti:

        ja ollut ei-toivottu lapsi, jonka äitisi on tehnyt kusettaakseen jotakuta, niin ei se suinkaan tarkoita että lapset yleensä olisivat ei- toivottuja.
        On ikävää että jollain on noin huono elämä, ettei näe missään ihanassakaan hyvää vaan kaikki iloisetkin asiat näyttävät rumilta ja pahoilta.
        Jäät paljosta elämässä paitsi.
        Säälittävää.
        Ehkä sinun kannattaisi puhua jonkun ammatti-ihmisen kanssa .
        Ja alkuperäiselle kysyjälle; Itse ilmoitin äidilleni siten, että tungin vauvalankoja postiluukusta ja lapun; alahan mummo kutoa!
        Tyttäreni (silloin 20 v) ja miehensä tulivat luokseni kylään ja kyselivät kovasti suunnitellun ulkomaanmatkani ajankohtaa ja paluuaikaani.
        Ihmettelin mitä utelevat niin kovasti ja kysyin, mitä siitä, tapahtuuko silloin sitten jotain suurta?
        Siihen vastasivat, että ei mitään suurta, ihan pientä vain, ehkä joku reilu kolme kiloa...
        Vähän aikaa rattaat raksutti tyhjää ennen kuin tajusin, mutta ihanaa!!
        Nyt olen reilun vuoden vanhan suloisen pojan mummo.

        olette niin ihania ja viattomia. Varsinkin tyttölapset. joita pojat kusettaa. Pillu mielessä. Oonkai määki sitä harrastanu nuarempana paljonki... Ja joutunut isän rooliin. Lapsi itsekin vielä silloin.


      • viestissäsi
        Yhteiskuntakriitikko kirjoitti:

        olette niin ihania ja viattomia. Varsinkin tyttölapset. joita pojat kusettaa. Pillu mielessä. Oonkai määki sitä harrastanu nuarempana paljonki... Ja joutunut isän rooliin. Lapsi itsekin vielä silloin.

        olit sitä mieltä että tytöt kusettavat poikia, nyt kelkkasi kääntyi ja pojat kusettavat tyttöjä.
        Olet varmaan elänyt tosi surkean elämän jos kaikki ihmissuhteesi perustuvat molemminpuoliseen kusetukseen.
        Se on näemmä tehnyt sinusta todella katkeran ja kyynisen.
        Minä olen siinä mielessä onnellisessa asemassa että minulla on kaksi ihanaa, harkiten hankittua lasta (nyt jo aikuisia), toisella heistä niinikään harkittu ja toivottu lapsi josta vanhemmat ja me isovanhemmat olemme erittäin onnellisia :)
        Sinusta täytyy sanoa, että elämäsi on oikeastaan turha, tuskin pystyt siitä nauttimaan kun näet vain pahaa ympärilläsi :(


      • Siitossonni
        viestissäsi kirjoitti:

        olit sitä mieltä että tytöt kusettavat poikia, nyt kelkkasi kääntyi ja pojat kusettavat tyttöjä.
        Olet varmaan elänyt tosi surkean elämän jos kaikki ihmissuhteesi perustuvat molemminpuoliseen kusetukseen.
        Se on näemmä tehnyt sinusta todella katkeran ja kyynisen.
        Minä olen siinä mielessä onnellisessa asemassa että minulla on kaksi ihanaa, harkiten hankittua lasta (nyt jo aikuisia), toisella heistä niinikään harkittu ja toivottu lapsi josta vanhemmat ja me isovanhemmat olemme erittäin onnellisia :)
        Sinusta täytyy sanoa, että elämäsi on oikeastaan turha, tuskin pystyt siitä nauttimaan kun näet vain pahaa ympärilläsi :(

        Naiselta kusetetaan pillua ja suihinottoa, mieheltä kusetetaan spermaa ja elatusmaksuja. Ollaanko tasoissa, miehet ja naiset? Ei, sillä naisten kusetus miehiltä tulee kalliimmaksi, sekä miehille että koko yhteiskunnalle.


      • Siitossonni kirjoitti:

        Naiselta kusetetaan pillua ja suihinottoa, mieheltä kusetetaan spermaa ja elatusmaksuja. Ollaanko tasoissa, miehet ja naiset? Ei, sillä naisten kusetus miehiltä tulee kalliimmaksi, sekä miehille että koko yhteiskunnalle.

        naulan kärkeen. Tosi on.


      • lapsesti on sentään opiske...
        viestissäsi kirjoitti:

        olit sitä mieltä että tytöt kusettavat poikia, nyt kelkkasi kääntyi ja pojat kusettavat tyttöjä.
        Olet varmaan elänyt tosi surkean elämän jos kaikki ihmissuhteesi perustuvat molemminpuoliseen kusetukseen.
        Se on näemmä tehnyt sinusta todella katkeran ja kyynisen.
        Minä olen siinä mielessä onnellisessa asemassa että minulla on kaksi ihanaa, harkiten hankittua lasta (nyt jo aikuisia), toisella heistä niinikään harkittu ja toivottu lapsi josta vanhemmat ja me isovanhemmat olemme erittäin onnellisia :)
        Sinusta täytyy sanoa, että elämäsi on oikeastaan turha, tuskin pystyt siitä nauttimaan kun näet vain pahaa ympärilläsi :(

        ammattiin sekä hänen kumppaninsa. Mikäli ei ole ammatteja kummallakaan, saatte avustaa lastanne ja hoitaa hänen lastaan.


      • pitäisi
        Siitossonni kirjoitti:

        Naiselta kusetetaan pillua ja suihinottoa, mieheltä kusetetaan spermaa ja elatusmaksuja. Ollaanko tasoissa, miehet ja naiset? Ei, sillä naisten kusetus miehiltä tulee kalliimmaksi, sekä miehille että koko yhteiskunnalle.

        kusettaa?
        Oletteko koskaan kuulleet että on olemassa miehiäkin jotka haluavat lapsia?
        Tuskin teidän isänne olivat niitä, ja varmasti viimeistään nyt katuvat aikaansaannoksiaan.
        Itselleni ei koskaan olisi tullut mieleen tehdä lasta ilman yhteistä harkintaa, itse asiassa aloite siitä tuli mieheltäni.
        Harva varmaan elatusmaksujen toivossa ryhtyy yksin lasta tekemään, ne ei niin suuria ropoja ole, saattaisi kattaa ehkä 15 % lapsen menoista.
        Että se siitä kusetuksesta.
        Myöskään seksiä ei ole tarvinnut kummankaan "kusettaa", sitä harrastetaan yhteisestä halusta.
        Oletko koskaan kuullut että nainenkin voi pitää seksistä, ei liene osunut koskaan kohdallesi, missäköhän vika?
        Katsopa peiliin, syyllinen taitaa löytyä sieltä.
        Teitä luusereita lukiessa taas huomaa kuinka tyytyväinen sitä saakaan olla kun ympärillä on normaaleita ihmisiä, eikä vainoharhaisia ikuisia häviäjiä.


      • ammatti
        lapsesti on sentään opiske... kirjoitti:

        ammattiin sekä hänen kumppaninsa. Mikäli ei ole ammatteja kummallakaan, saatte avustaa lastanne ja hoitaa hänen lastaan.

        sekä työ.
        Oma talo valmistuu kesällä.
        Harrastuksiakin on, mm. tyttärellä oma hevonen.
        Onneksi myös molemmilta puolilta isovanhemmat jotka ottavat ihanaa lasta mielellään hoitoon kun nuoret haluavat joskus omaa aikaa tai talonrakennus vaatii molempia.


      • pitäisi kirjoitti:

        kusettaa?
        Oletteko koskaan kuulleet että on olemassa miehiäkin jotka haluavat lapsia?
        Tuskin teidän isänne olivat niitä, ja varmasti viimeistään nyt katuvat aikaansaannoksiaan.
        Itselleni ei koskaan olisi tullut mieleen tehdä lasta ilman yhteistä harkintaa, itse asiassa aloite siitä tuli mieheltäni.
        Harva varmaan elatusmaksujen toivossa ryhtyy yksin lasta tekemään, ne ei niin suuria ropoja ole, saattaisi kattaa ehkä 15 % lapsen menoista.
        Että se siitä kusetuksesta.
        Myöskään seksiä ei ole tarvinnut kummankaan "kusettaa", sitä harrastetaan yhteisestä halusta.
        Oletko koskaan kuullut että nainenkin voi pitää seksistä, ei liene osunut koskaan kohdallesi, missäköhän vika?
        Katsopa peiliin, syyllinen taitaa löytyä sieltä.
        Teitä luusereita lukiessa taas huomaa kuinka tyytyväinen sitä saakaan olla kun ympärillä on normaaleita ihmisiä, eikä vainoharhaisia ikuisia häviäjiä.

        Ja vielä suppeampi ihmistuntemus. Yksinhuoltaja saa toki paljon muitakin tukimuotoja, kuin elatusmaksut -ja tuet. Käypä vaikka KELAn sivuilla. Ja kuntien sosiaalitoimien sivuilla. Ja lapsen hankkimisen päättää vain ja ainoastaan nainen, kaikki muu menee raiskauksien ja hyväksikäytön piikkiin. Nainen yksin päättää, kenen spermalla hän hankkiutuu raskaaksi. Ja vahingon syntyessä "väärän" miehen kanssa, abortti on kätevä tapa lopettaa ei-toivottu raskaus. Tai katumus-pilleri. Ja on aivan pakko todeta rouvalle, että ainakin neljä naista on onnistunut hankkiutumaan raskaaksi spermallani. Muutama jopa kaksi kertaa. Eli kyllä ne naiset on nauttineet seurastani muuallakin kuin kahvipöydässä.


      • ammatti kirjoitti:

        sekä työ.
        Oma talo valmistuu kesällä.
        Harrastuksiakin on, mm. tyttärellä oma hevonen.
        Onneksi myös molemmilta puolilta isovanhemmat jotka ottavat ihanaa lasta mielellään hoitoon kun nuoret haluavat joskus omaa aikaa tai talonrakennus vaatii molempia.

        mies eikä mikään jos ei valmistu talo. Vasara ja nauloja, koko rahalla.


      • todellakin niin
        Yhteiskuntakriitikko kirjoitti:

        Ja vielä suppeampi ihmistuntemus. Yksinhuoltaja saa toki paljon muitakin tukimuotoja, kuin elatusmaksut -ja tuet. Käypä vaikka KELAn sivuilla. Ja kuntien sosiaalitoimien sivuilla. Ja lapsen hankkimisen päättää vain ja ainoastaan nainen, kaikki muu menee raiskauksien ja hyväksikäytön piikkiin. Nainen yksin päättää, kenen spermalla hän hankkiutuu raskaaksi. Ja vahingon syntyessä "väärän" miehen kanssa, abortti on kätevä tapa lopettaa ei-toivottu raskaus. Tai katumus-pilleri. Ja on aivan pakko todeta rouvalle, että ainakin neljä naista on onnistunut hankkiutumaan raskaaksi spermallani. Muutama jopa kaksi kertaa. Eli kyllä ne naiset on nauttineet seurastani muuallakin kuin kahvipöydässä.

        tyhmä että lankeat moiseen ja vielä monta kertaa?
        Oletko kuullut koskaan kondomeista?
        Ja arvatenkin sinun naisseurasi aika alamaailman porukkaa, ootko löytänyt ne lähiräkälästä?
        Normaaliälyllä varustettu ihminen kyllä ymmärtää, että ei siinä ainakaan helpommalla pääse jos lykkii isättömiä lapsia maailmaan.
        Eikä rikastu : )))


      • ei varmaan
        Yhteiskuntakriitikko kirjoitti:

        mies eikä mikään jos ei valmistu talo. Vasara ja nauloja, koko rahalla.

        valmistu kun makselet sohimistes seurauksia pitkin kyliä:))))
        Jos nyt edes olet töissä, noin perusasioista (kuten ehkäisy) tietämätön ei kovin fiksu voi olla muutenkaan, potentiaalista sossukamaa...


      • ei varmaan kirjoitti:

        valmistu kun makselet sohimistes seurauksia pitkin kyliä:))))
        Jos nyt edes olet töissä, noin perusasioista (kuten ehkäisy) tietämätön ei kovin fiksu voi olla muutenkaan, potentiaalista sossukamaa...

        ei tuu. Ei riitä lämpös, tilaa joku muu... Se on naisten vastuulla toi ehkäisy. Kuten kondomin käyttö. Mutta en tunne yhtään naista joka olisi käyttänyt kondomia ehkäisynään... ja minähän en rakastani sullo mihinkään kiristävään kumipussiin. Täytyy vain olla ylpeä kun niinkin fiksut (omasta mielestään) naiset ovat halunneet juuri minun geenit käyttöönsä. Siis: nainen on se joka päättää

        - kenet valitsee lapsensa siittäjäksi
        - kenen kanssa ehkäisee
        - kenen lapsen abortoi
        - kenen kanssa "vaan" bylsii (kun se on niin kivaa..!)

        Naiset, käyttäkää kondomia! Raskaus on naisen itsehankkima olotila.


      • todellakin niin kirjoitti:

        tyhmä että lankeat moiseen ja vielä monta kertaa?
        Oletko kuullut koskaan kondomeista?
        Ja arvatenkin sinun naisseurasi aika alamaailman porukkaa, ootko löytänyt ne lähiräkälästä?
        Normaaliälyllä varustettu ihminen kyllä ymmärtää, että ei siinä ainakaan helpommalla pääse jos lykkii isättömiä lapsia maailmaan.
        Eikä rikastu : )))

        on ajan ismi. Kuten sinunkin jutuista voi päätellä. Haluatko näiden naisten nimet? Voisit sitten googlettaa ne. Sinullahan ei nimeä ole, kuvasta puhumattakaan. Ei taida kamera kestää lärviä..?!? Luxusmalleissa on ns. apina-suodatin... hanki sellainen.


      • ihan oikeesti
        Yhteiskuntakriitikko kirjoitti:

        ei tuu. Ei riitä lämpös, tilaa joku muu... Se on naisten vastuulla toi ehkäisy. Kuten kondomin käyttö. Mutta en tunne yhtään naista joka olisi käyttänyt kondomia ehkäisynään... ja minähän en rakastani sullo mihinkään kiristävään kumipussiin. Täytyy vain olla ylpeä kun niinkin fiksut (omasta mielestään) naiset ovat halunneet juuri minun geenit käyttöönsä. Siis: nainen on se joka päättää

        - kenet valitsee lapsensa siittäjäksi
        - kenen kanssa ehkäisee
        - kenen lapsen abortoi
        - kenen kanssa "vaan" bylsii (kun se on niin kivaa..!)

        Naiset, käyttäkää kondomia! Raskaus on naisen itsehankkima olotila.

        sairas.


      • sä tupee
        Yhteiskuntakriitikko kirjoitti:

        on ajan ismi. Kuten sinunkin jutuista voi päätellä. Haluatko näiden naisten nimet? Voisit sitten googlettaa ne. Sinullahan ei nimeä ole, kuvasta puhumattakaan. Ei taida kamera kestää lärviä..?!? Luxusmalleissa on ns. apina-suodatin... hanki sellainen.

        Vaikka kuinka takaa kasvattais tukkaa, niin ei se silti näytä että sulla olis hiukset.
        Kannattais varmaan antaa jossain vaiheessa periks sille että on kalju ja ajaa loputkin pois.
        Tai vedä sivulta tai takaa ne pitkät liuhat siihen otsalle, tosi miehekästä : )))
        Ja miksi kukaan haluaisi nähdä sinun panojesi nimiä?
        Ymmärrän että sulle se on kova juttu että oot joskus päässy ja ihan sikiämään asti...
        Mutta hei, normi-ihmisille se on ihan sitä normaalia elämää, ei siitä tarvi nimilistaa nettiin laittaa...
        Ainiin, ostiks sossu sulle sen luxusmallin vai jätitkö ruokot maksamatta että sait itse hankittuu?


      • ihan oikeesti kirjoitti:

        sairas.

        Onko lääkitys kohdallaan..?!? Tuntuuko otsalohkossa kun kumarrat eteenpäin syvästi? Bingo! Se on poskionteotulehdus...


      • sä tupee kirjoitti:

        Vaikka kuinka takaa kasvattais tukkaa, niin ei se silti näytä että sulla olis hiukset.
        Kannattais varmaan antaa jossain vaiheessa periks sille että on kalju ja ajaa loputkin pois.
        Tai vedä sivulta tai takaa ne pitkät liuhat siihen otsalle, tosi miehekästä : )))
        Ja miksi kukaan haluaisi nähdä sinun panojesi nimiä?
        Ymmärrän että sulle se on kova juttu että oot joskus päässy ja ihan sikiämään asti...
        Mutta hei, normi-ihmisille se on ihan sitä normaalia elämää, ei siitä tarvi nimilistaa nettiin laittaa...
        Ainiin, ostiks sossu sulle sen luxusmallin vai jätitkö ruokot maksamatta että sait itse hankittuu?

        kun huoneelliselle apinoita annetaan kirjoituskone? Shakespearen kootut teokset.


      • .....
        Yhteiskuntakriitikko kirjoitti:

        ei tuu. Ei riitä lämpös, tilaa joku muu... Se on naisten vastuulla toi ehkäisy. Kuten kondomin käyttö. Mutta en tunne yhtään naista joka olisi käyttänyt kondomia ehkäisynään... ja minähän en rakastani sullo mihinkään kiristävään kumipussiin. Täytyy vain olla ylpeä kun niinkin fiksut (omasta mielestään) naiset ovat halunneet juuri minun geenit käyttöönsä. Siis: nainen on se joka päättää

        - kenet valitsee lapsensa siittäjäksi
        - kenen kanssa ehkäisee
        - kenen lapsen abortoi
        - kenen kanssa "vaan" bylsii (kun se on niin kivaa..!)

        Naiset, käyttäkää kondomia! Raskaus on naisen itsehankkima olotila.

        huh... nyt se lääkitys tarkistettavaksi ja äkkiä. Ihan pipi tyyppi. Veikkaan kaksisuuntaista..


    • lapsen....

      ...siis tulevan isän kanssa?

      • ???

        Asutko vielä vanhempiesi luona ? Suunnitteletteko lapsen isän kanssa muuttoa yhteen ? Teidän pitäisi ehdottomasti tehdä tulevaisuudensuunnitelmia, ettette jää koko pikku perhe vanhempienne elätettäväksi. Kun lapsi kerran on tulollaan, niin pitää myös ottaa vastuuta. Työt ja opiskelut pitää suunnitella jo etukäteen. Ette voi odottaa, että vanhempanne sen puolestanne tekevät. Toki tukea ja apua heiltä varmaan tulee ensijärkytyksestä huolimatta. Elämä on...!


    • vinkkiVili

      Voihan vanhemmille aina valehdella, että
      se on vain kaljamaha, jos ei halua paljastaa
      sitä että on tullut nussineeksi jonkun kanssa.

    • Siinä käy niin, että uudet pikku tulokkaat vaaaallloittavat koko suvun :). Alku voi olla napottamista ja soosoilua, mutta aika tekee tehtävän asiassa kuin asiassa.

      VERTAA:
      Mulle kävi noin kun hain lapsena kissanpennun salaa ja muut perheen jäsenet oli kovasti asiaa vastaan ja alku viikot oli kovin tarkkaa siitä, et missä kissa oli. Loppujen lopuksi kaikki tykästyivät kissaan, vaikka ensin asiaan oltiin hyvin negatiivisia. Surku vaan, et joku ampuosen maaseudul kulkukissana hirven mehtyy aikana. Silloin huomasin kuinka tärkeä kissä oli mun isälle, joka kiroillen ja surkutellen nosti perunoita syksyllä maasta pellolta.

      On se hyvä, et edes joku rohkenee lisääntyä. Itse olen kauhian epävarma asiasta.

      :)

    • pilalla!

      Pilasitte nuoruutenne!

      • Eiii

        Kyse on asenteista ja vastuunkantokyvystä /halusta.

        Nuoruuteen kuuluu myös suhteet ja raskaudetkin ajallaan.

        Ehkä muutos on tullut "tavanomaiseen" nuoruus huumaan , sinkku ihku, örvellys, "seikkailu " verisoon.

        Mutta voi olla aivan jes juttu että, siihen muutos on tulossakin. Jotain paljon parempaa voi olla luvassa.?


      • noinkaan...

        Ensinnäkin, tiedän hyvin tuon tunteen, ettei tiedä, miten vanhemmilleen jonkin asian kertoisi. Itselläni oli viime kesänä ongelmia kertoa, että menimme poikaystäväni kanssa kihloihin, koska vanhempani nyt vain haluavat mieluiten itse päättää minunkin asioistani edelleen, vaikka olen kuitenkin jo 20!

        "Pilasitte nuoruutenne!"

        Itselläni on ollut kaamea vauvakuume jo reilun vuoden. En kuitenkaan halua vielä ryhtyä lasten tekoon, koska opiskeluni ovat pahasti vaiheessa. Nuoruudella kai tarkoitetaan sitä, että saa mennä miten tykkää ja on vapaa bilettämään? Siinä tapauksessa minä ainakaan en ole aikoihin enää edes ollut nuori. Olen mieluummin kotona nykyisen avomieheni kanssa kuin menen baariin luokkakavereideni kanssa! Suurin osa luokkakavereistani käy baarissa joka viikonloppu, joskus viikollakin. Minä en halua moista, sillä haluan vain ja ainoastaan valmistua nopeasti, jotta pääsen toteuttamaan unelmaani :)

        Eli, toisilla se nuoruus tosiaan loppuu aikaisemmin kuin toisilla. Minusta outoja ovat kyllä ne, jotka vielä 25-30-vuotiainakin vannovat vapauden nimiin ja vain koheltavat ympäriinsä...

        Nuoruus loppuu juuri silloin, kuin sen on itse valmis lopettamaan. Itseltäni se loppui jo vuosia sitten, kun aloin arvostaa hiljaisia koti-iltoja ja huomasin, etten halua mitään muuta enemmän kuin oman perheen!


      • vauvafoorumiaddikti
        noinkaan... kirjoitti:

        Ensinnäkin, tiedän hyvin tuon tunteen, ettei tiedä, miten vanhemmilleen jonkin asian kertoisi. Itselläni oli viime kesänä ongelmia kertoa, että menimme poikaystäväni kanssa kihloihin, koska vanhempani nyt vain haluavat mieluiten itse päättää minunkin asioistani edelleen, vaikka olen kuitenkin jo 20!

        "Pilasitte nuoruutenne!"

        Itselläni on ollut kaamea vauvakuume jo reilun vuoden. En kuitenkaan halua vielä ryhtyä lasten tekoon, koska opiskeluni ovat pahasti vaiheessa. Nuoruudella kai tarkoitetaan sitä, että saa mennä miten tykkää ja on vapaa bilettämään? Siinä tapauksessa minä ainakaan en ole aikoihin enää edes ollut nuori. Olen mieluummin kotona nykyisen avomieheni kanssa kuin menen baariin luokkakavereideni kanssa! Suurin osa luokkakavereistani käy baarissa joka viikonloppu, joskus viikollakin. Minä en halua moista, sillä haluan vain ja ainoastaan valmistua nopeasti, jotta pääsen toteuttamaan unelmaani :)

        Eli, toisilla se nuoruus tosiaan loppuu aikaisemmin kuin toisilla. Minusta outoja ovat kyllä ne, jotka vielä 25-30-vuotiainakin vannovat vapauden nimiin ja vain koheltavat ympäriinsä...

        Nuoruus loppuu juuri silloin, kuin sen on itse valmis lopettamaan. Itseltäni se loppui jo vuosia sitten, kun aloin arvostaa hiljaisia koti-iltoja ja huomasin, etten halua mitään muuta enemmän kuin oman perheen!

        Mulla on täysin sama tilanne! Olen myös vähän yli parikymppinen opiskelija ja vauvakuumetta on ollut jo ehkä noin kolmisen vuotta. Välillä vähän vahvempana ja välillä vähän paremmin hallittavissa, hallinnassa se on kuitenkin pysynyt :) Minäkin vain odotan että saan opinnot loppuun ja lasten saaminen tulee "ajankohtaiseksi". Siihen asti lueskelen nettipalstoilla muitten vauvajuttuja ja iloitsen toisten lapsista :D Mulla ei kyllä koulukavereistakaan kaikki ole mitään bilettäjiä, vaan mukaan mahtuu aika paljon myös lasten vanhempia ja muuten vaan rauhallisempia tyyppejä. Osa on kyllä aika meneviäkin. Itseäni ei juurikaan juhliminen kiinnosta. Toki on mukava viettää joskus iltaa kavereiden kanssa, mutta baarielämä ei oikein tunnu olevan minua varten. Silloin harvoin kun mieheni lähtee käymään kavereiden kanssa baarissa, niin minä jään mielummin koiran kanssa kotiin :) Jos vietän iltaa kavereiden kanssa niin olen mielummin esim. mökillä kuin baarissa. Tarkoituksena nyt kuitenkin on saada ensin opinnot loppuun ja sitten vasta lapset. Tuntuu että iso osa identiteettiäni rakentuu sen varaan että tulen olemaan äiti, ja näin on ollut jo pitkään. Pelottaa ajatellakin että mitä jos emme saakaan lapsia...

        Aloittajalle en osaa juuri muita neuvoja antaa kuin että iloitse lapsestasi vaikka muut eivät näyttäisi niin tekevän. Olet onnekas kun saat lapsen! Monet eivät saa ikinä... Ja tosiaan kuten muutkin ovat sanoneet, lapsesta ilmoittaminen on iloinen tapahtuma. Yritä ainakin asennoitua siihen niin. Kaikkea hyvää teille ja perheellenne! :)


    • Suoraan /sekä isä

      Vanhemille kerrotaan asiat kertomalla suoraan mistä on kysymys.

      Se on paras ja yksinkertaisin sekä rehellisin tapa.

      Asait ja suhtautumiset on "otettava" vastaan aina ja nopein ja helpoin tapa on avoin suoruus.

    • Malkia

      Voit onnitella vanhempiasi tulevasta isovanhemmuudesta ja ehkä näyttää ultraäänikuvan pikkuisestasi heille. Vanhemmuus ei ole iästä kiinni, vaan kypsyydestä ja sitoutumisesta. Asia on vain teidän kahden välinen, ette tarvitse muiden hyväksyntää mihinkään omiin päätöksiinne elämässänne.

      Itse pääsin äidiksi nuorena ja kaikki on mennyt hyvin. Lapseni ovat nyt aikuisia ja minua on siunattu myös ihanilla lapsenlapsilla. Rakastan heitä kuin omia lapsiani olen aina rakastanut. He ovat tuoneet elämääni paljon iloa, hellyyttä ja onnentunteita. Sama toivottavasti odottaa myös sinun vanhempiasi, jos he itse niin haluavat.

    • Nimetön

      hei,älä ainakaan "ahda"lasta tiukkoihin vaatteisiin,olen nimittäin nähnyt sellaisen lapsen pään,se oli "muodoton",lapsen äiti survoi masunsa tiukkoihin farkkuihin ja oli surku nähdä vauvan pää.ei se välttämättä siitä ole tullut,mutta heti tuli mieleen,kun vauvan pään näin,muuten on terve ollut.

    • Legenda7

      Ei ne siitä pahastu ja mitäs sitten vaikka pahastuisivat oma asiasihan se on!

      Eiköhän se ole vain kiitos aihe, kun kerta jälkipolvet lisääntyy.

    • Onnea teille

      Ei tuossa muuta kuin sanot äidillesi, että hänestä on tulossa mummi. Lapsen saaminen on yksi maailman luonnollisimpia asioita, vaikka se kuulostaa tylsältä, niin silti. Veljeni vauva on kohta vuosikas ja veljeni syntynyt -86. Oma äitini ja isäni olivat 20-vuotiaita kun synnyin. Se siitä "nykymittapuusta" :)

      Luulenpa että vanhempasi sanomisillaan halusivat, että tilanteesi olisi vakaampi kun saat ensimmäisen lapsesi, eli olisit ollut jo useamman vuoden töissä ja sitä kautta peruskivi perheen osalta olisi valmiina. Mutta vauva nyt on tulossa :)

      On kyllä ihana asia pienen vauvan näkeminen, se kyllä jää mieleen.

    • pullamummi

      Onhan se todella hienoa, että saa kuulla vauvasta, että sitä on sitten isovanhempi mutta.. olette nuoria ja lapsen elättäminen ei ole mitenkään halpaa. Sitä ei voi roikkua baarissa joka vkl ja sysätä lasta isovanhemmilleen. Olen varma, että vanhemmat auttavat rahallisesti jos niin on tarves. Onhan se iso muutos heidän elämään JOS teidän rahallisuus ei riitä tai olette sitä koko ajan sinne laittamassa hoitoon. Uskon kuitenkin, että olette fiksuja tulevia vanhempia. Onnea ja menestystä siihen!

    • myös niitä kertonut..

      Heippa!itse tulin äidiksi kuusi vuotta sitten,19vuotiaana..mun vanhemmat on tosi tiukkoja kasvatusasioissa ym. joten tiesin että suoraan päin naamaa kertominen ei kannata.niimpä lähetettiin vanhemmille ja sukulaislle kortit joissa oli sellanen runonpätkä,en nyt muista runoa mut ilmoitusluontonen asia kuitenkin selvis siitä,mukaan laitettiin ultraäänikuvat.omat vanhemmat yllätti täysin!ne olikin onnesta soikeena,ehkäpä se ultraääni kuva jotenki teki asian konkreettisemmaks ja niidenki sydän heltyi.Joten jos ette uskalla ilmoittaa naamatusten asiaa niin sen voi tehdä ihan nätillä tavalla kirjeitsekkin!JA muista että se masukki on teidän ikioma lapsi eikä kenenkään muun joten jospa asia ei vanhempianne miellytä niin so what.Onnea paljon

    • kyllä näin on

      20 ei enää ole... että näin.

      • 22v

        Välillä tunnen itsenikin teiniksi vaikka olen yrittäjä ja pankista iso laina ja muita aikuisten juttuja. LOL


      • perustelen puolestasi

        Harhaluulo tulee englanninkielen sanoista:

        Eighteen nineteen

        mutta minä olen ainakin suomalainen. Jenkeissähän ollaan täysi-ikäisiäkin vasta 21 vuotiaina.

        Minä olin jo 18 vuotiaana.

        Kahdeksantoistavuotias

        en mikään: kahdeksanteini

        mutta ketä te olette, se on oma asianne.


      • oon mä
        perustelen puolestasi kirjoitti:

        Harhaluulo tulee englanninkielen sanoista:

        Eighteen nineteen

        mutta minä olen ainakin suomalainen. Jenkeissähän ollaan täysi-ikäisiäkin vasta 21 vuotiaina.

        Minä olin jo 18 vuotiaana.

        Kahdeksantoistavuotias

        en mikään: kahdeksanteini

        mutta ketä te olette, se on oma asianne.

        ymmärrät itsekkin sitten kun olet aikuinen miksi aikuisia hymyilyttää lukiessaan tekstiäsi.

        Mutta mistäpä minä tiedän kun oon vasta 16 v.


      • vetää

        tarkkaa rajaa siitä, kuka on teini. Varsinkin, kun kysessä ovat 18- ja 19-vuotiaat, jo täysi-ikäiset ja lähes sen sinun "rajasi" rikkoneita, lähes kaksikymppisiä. Ei tuohon voida tarkkaa rajaa vetää. Sama kuin murrosiässä, toisilla se alkaa 11-, ja toisilla 15-vuotiailla. Siitäpä sitten määrittelemään se oikea ja virallinen ikäraja...

        Itse mieluummin onnittelen tulevia vanhempia pienokaisen johdosta! Rohkeutta vain, eihän tämä teidän vanhempienne elämä ole.


      • hmmhmm
        vetää kirjoitti:

        tarkkaa rajaa siitä, kuka on teini. Varsinkin, kun kysessä ovat 18- ja 19-vuotiaat, jo täysi-ikäiset ja lähes sen sinun "rajasi" rikkoneita, lähes kaksikymppisiä. Ei tuohon voida tarkkaa rajaa vetää. Sama kuin murrosiässä, toisilla se alkaa 11-, ja toisilla 15-vuotiailla. Siitäpä sitten määrittelemään se oikea ja virallinen ikäraja...

        Itse mieluummin onnittelen tulevia vanhempia pienokaisen johdosta! Rohkeutta vain, eihän tämä teidän vanhempienne elämä ole.

        Kyllä se vaan on niin että teini on teini kunnes täyttää 20. Engl. teen = teini (teenager = teini-ikäinen), ja näin nineteen = yhdeksäntoista on siis edelleen teini.


      • asia perustellaan
        perustelen puolestasi kirjoitti:

        Harhaluulo tulee englanninkielen sanoista:

        Eighteen nineteen

        mutta minä olen ainakin suomalainen. Jenkeissähän ollaan täysi-ikäisiäkin vasta 21 vuotiaina.

        Minä olin jo 18 vuotiaana.

        Kahdeksantoistavuotias

        en mikään: kahdeksanteini

        mutta ketä te olette, se on oma asianne.

        Olkoon täysi-ikäinen, se on teini jokatapauksessa. Eikä se biologinen ikä ole sen kummempi Euroopassa kuin Yhdysvalloissa, vai oletko muka ''vanhempi'' kuin samanikäiset jenkit?

        Sitä saattaa ajatella kuin tai lähes kuin aikuinen tiedä sinua, ajatteletko aikuisena myöhemmin vielä erilailla.
        Jos kenties olet jo 25-vuotias, niin ei hätää. Tunnen monia 25-vuotiaita, joilla on venähtänyt teinivaihde pitkäksi. Fiksuja 17-vuotiaitakin toki on - jotkut vaikuttavat jopa fiksummilta kuin toiset 25-vuotiaat.

        Logiikka teiniyden numeraalisessa määrittelyssä on mielestäni selvä: Teen, kunnes olet kahdenkymmenen vanha. Ikä on oman pinoutunutta menneisyyttä, eikä sitä muuta oikeus mopokorttiin tai väkeviin viinoihin. Ne taas ovat ihmisten laatimia sääntöjä.


    • sedän

      ohjeet,sanot että panitte kännissä ja ette muistaneet kortsua laittaa ja jannu puski hyvässä uskossa kumiteollisuuteen rojut sisään.

      ...varmasti nauratte koko jutulle sitten...

    • Isä78

      ...näin vanhemmat saavat informaatioita..

    • muka hauskat on vaan muka h...

      Onneksi olkoon raskauden johdosta! Kerro vaan rohkeasti vanhemmillesi, että teille tulee vauva. Vaikka vaan niin, että "Äiti, meille tulee vauva" :)

      Jos he kysyvät, miksi kerrot vasta nyt, voit sanoa, että sinua pelotti kertoa, eli totuuden ja kyllä he ymmärtävät sinua. Varmasti tukevatkin kaikessa, olethan heidän lapsensa.

      Minun mummi sai äitini 18 vuotiaana ja se oli vielä silloin aivan normaali ikä tehdä lapsia, silloin ei haukuttu teineiksi vaan huolehdittiin vanhemmat naimisiin. Ihmisten asenteissa on aina korjattavaa, mutta älä mene itse sekaisin.

      Se, että nykyään opiskelu ja työ saa ihmiset hankkimaan lapsensa myöhemmässä iässä, ei ole, kuin vain toinen tapa. Jotkut saavat vauvan aiemmin, jotkut tekevät myöhemmin. Eikä siinä ole mitään hävettävää.

      En lukenut ketjun alkupään viestejä, mutta uskon normaaliin tapaan siellä olevan hyvinkin ilkeitä ihmisiä vastaamassa ja haukkumassa. Älä välitä heistä, äläkä ala katumaan raskauttasi. Olet paljon aikuisempi, mitä nämä haukkujat ovat, mutta heitä riittää, kuten meitä mukaviakin ihmisiä.

      Elämän jatkaminen on maailman normaalein asia ja kuuluu aivan perusasioihin. Maailma voi, kuten asenteetkin, muuttua miten haluaa ja vauvoja tulee niin kaukan, kuin se on mahdollista ja maapallo kasassa.

      Siis nauti raskaudestasi, kerro äidillesi ja isällesi, kyllä he ymmärtävät.

      Ja vielä kerran, onneksi olkoon.

    • ...

      Suoraa vaa sanot sen, mikäs siinä. Reaktio saattaa olla aluks negatiivinen mut kyl vanhempas siitä sitte leppyy :P
      Mun sisko saa kans just lapsen, täytti kesäl 18v ja jätkä on 20v :P

    • Äiti 43v.

      Ymmärrän hyvin, ettei ole helppo kertoa.

      Mulle isä sanoi nuorena, et jos tuut kotiin maha pystyssä, niin se oli sit viimeinen kerta, sen jälkeen ei ole enää mitään asiaa kotiin.

      Toivottavasti nykyvanhemmat ovat ymmärtäväisempiä ja olette kuitenkin täysikäisiä, mulla silläkään ei olis ollut mitään vaikutusta. Ulos olisin lentänyt, varmaan oisin ollut suvunkin silmissä tosi paha.

      Sain sentäs vanhempana, yli kolmekymppisenä, yhden lapsen, kun eka nuorena en uskaltanut ees aatella sitä ja sit n. 22-24v. yritin kauan silloisen avomiehen kanssa ja en vaan tullut raskaaksi.

      Kiva kuulla, et joku on noinkin rohkea.

    • ja miten meni

      Tämä vataus on varmaankin jo ns. myöhäistä kauraa mutta kerron kuitenkin.
      Itse sain tyttäreltäni joululahjan jota tuo varoitti avaamasta ennenkuin joskus myöhemmin, sanoi vain että "ei ole mitään kiirettä avaamisella", jotenka avasin sen sitten uutena vuotena koska luulin, että siinä oli viinipullo enkä ollut kovin malttamaton sitä maistamaan.

      Siinä oli ensimmäinen UÄ-kuva lapsesta, kera viinipullon joka olikin sitten tarpeen :)

      Kertominen on varmaankin jännittävä hetki mutta jokainen keksii kyllä oman tapansa. Vanhemmat iloitsevat ihan varmasti tulevasta lapsenlapsesta (varsinkin sen syntymän jälkeen) mutta samalla sekunnilla tulee jonkinlainen pettymys. Pettymys ja huoli siitä jos oman lapsen opiskelut ovat kesken, miten talous kestää ja moni moni muu arkipäiväinen asia. Itse tulevaa vauvaan se pettymys ei liity.

      Olette niin nuoria. Mutta askel on otettu ja sen kanssa joutuu elämään. Hyvin se on varmaankin mennyt ja menee. Toivotan onnea nuorelle tulevalle perheelle ja isovanhemmille.

    • Carmelina

      Minulle kävi 30v sitten ihan samoin...siihen aikaan aviottoman lapsen saaminen oli iso juttu...äitini ottia asian tosi fiksusti...oli ihana mummi lapselleni...lapsi on nyt 20v tosi hieno mies...opiskelee ja elämä edessä...lapsi on ollut elämäni ihanin asia...tsemppiä ja onnea...

      • 30 v sitten

        tulit raskaaksi ja lapsi on nyt 20v?Pitkä oli sulla raskausaika......


      • ihmettelen vaan...

        Olitko 10v raskaana, kun et uskallanut kertoa eikä synnyttää ?? :D:D Se ju pitempi raskaus kun norsulla!!


    • 5002

      Sano että mitäs Ukki ja Mummo.

    • on joka lähtöön

      Oma appiukko on sen verran huumorimiehiä, että sille pysty sanoon tyyliin: Meillä palo vähän pohjaan... jonka jälkeen tietty selvitettiin että ihan tarkotuksellahan siinä niin kävi, että sillon ku kesällä täällä käytiin vierailulla ja metsälenkille lähettiin, niin siä metsäs sit hyttysiä huitoen pantiin esikoinen alkuun...

      Omat vanhemmat taas ovat sellasia vanhoillisempia, joten tiettyä konsertivisuutta tarvittiin niille kerrottaessa. Ajatuksena oli että kerrotaan ekana kihlautuvamme ja katotaan sit tilanteen mukaan kerrotaanko enempää. Menimme heille kylään ja kerrottiin että kihloihin ollaan menossa. Siitä äiti sitten päättelikin että onko lapsi tulossa. (Ilmeisesti mutsi aatteli etten saisi kosittua muuten ku vasta "tosipaikan edessä"), joten niille ei oikeastaan tarvinnu kertoa edes raskaudesta.

      Esikoinen synty ku oltiin kihloissa ja toinen sit ku oltiin menty naimisiin ja vaikka vanhemmat vähän vanhoillisia ovatkin, (eli olisi hyvä olla naimisissa ennen ku lapsia tehdään ja plää plää plää,) niin tosi onnessaan ne on lapsenlapsista ollut ja tuonut heidänkin elämäänsä uutta kaivattua sisältöä.

      Tarinan opetus siis oli että kertoa kannattaa vaikka se jännittäisi/pelottaisi. Omien vanhempien suhtautuminen oli suht hyvä vaikka ne ei ilosta heti hyppinytkään kuullessaan vauvasta, mut niiden asenne muuttui kyl sit aika pian ja alkoi arvuuttelu nimestä ja sukupuolesta ja sitä rataa...

      • griie

        Meillä serkut ilmoittivat syntymäpäiväkorti mukana.
        "Hyvää syntymäpäivää mummolle", josta täti sitten asian ymmärsi.


        Toinen serkku sitten laittoi viestiä että viitsisitkö mummo tuoda tullessas myös kahvimaitoa? - kun oli tulossa kylään.

        Eli kertokaa asia vaikka vähän ohimennen iloisena asiana. Joskus pentuna kolttosia tehdessä sanottiin,että on paljon helpompi saada anteeksi kuin lupa (;

        Pakko sanoa, että olen lapseton ja sainua vanhempi, minua hirvittäisi saada pentu


    • Ei voi olla totta

      Eli sinä tuskailet sen kanssa, että kuinka sinä kerrot tuon asian vanhemmillesi, ja kuitenkin sinun pitäisi muka olla valmis vanhemmaksi ja ottamaan vastuu pienestä uudesta elämästä. Hohhoijaa ...

      • gfdsgfs

        Eiköhän ne muut ongelmat tule sitten ajallaan... Onhan se tärkeää, että saa tukea läheisiltä.


    • näinmeillä

      Itse ainakin ostin isälle sellaisen nätin "taulun", jossa oli peiliin kirjoitettu runo isoisälle. =) olihan tuo pappa vähän ihmeissään mutta eipä tarvinnut itse suutaan avata siinä tilanteessa, enkä olisi siihen pystynytkään, sen verran jännitti. Vielä kun käärittiin se lahjapaperiin niin kerkes kaikki istua alas... itse myös 18.

    • Toivonen.E

      Kannattaa ilman isompia viivytyksiä kertoa asia, koska mitä enemmän aikaa kuluu sen hankalampi on ottaa asia esille. Kun kerrot asiallisesti heille, mikä on tilanne, en usko kenenkää sinua syövän. Kysymys on uuden elämän synnystä, mikä on yleensä iloinen asia.

    • yksi mummi

      Hei!

      Ymmärrän, että teitä vähän pelottaa, kun olette niin nuoria vielä. Ehkä vanhempiasi pelottaa se eniten, että jos et ole vielä kypsä vanhemmaksi.
      Oma tyttäreni sai vauvan 18-vuotiaana. Ensin ajattelin, että kauheaa, mutta oli ihanaa seurata hänen kasvamistaan äidiksi. Meillä ei kultaisempaa aarretta olekaan, kuin nyt neljä vuotias lapsenlapsi : ) Rohkeutta kehiin!

    • Virya

      Eikä vanhempiesi. Vai?

    • lapsiin

      No jaa, jos olet kyllin kypsä äidiksi, niin etköhän myös kertomaan sen:)

      Onnea ja toivotaan, että kaikki sujuu hyvin.

    • vanhemmat oikeassa

      Olet vastuuton!

      Muista; Suomessa on ennätysmäärä huostaanottoja..

      Et varmaan halua lapsesi kärsivän??

      • myöhästä

        Jos raskaus on jo niin pitkällä että alkaa näkyä eikä mahaa pysty peitellä ni eiköhän se abortin teko ole aivan liian myöhästä.


    • hävetkää nykynuoriso!

      taas on jäänyt kortsut käyttämättä, kun humalapäissään on sukupuolielimiä tullut sörkittyä väärään paikkaan. uskokaa jo, että lapsen teko kuuluu AIKUISUUTEEN eikä mihinkään pintaliito-kaljasieppoikään (14-25v) ja lasten tekoa kuuluu muutenkin harkita vakavasti!

      • ......

        Ihan oikeeseen paikkaanhan se sukupuolielin on tuntunut osuvan...


    • tarvitseeko siitä sen kummemmin mainita?! eiköhän ne sen huomaa sitten ja sanoo jotain jos on sanoakseen.

      itselläni kaksi lasta, enkä kummastakaan ole erityisemmin sanonut mitn.

    • 28v

      voi miksi moista hävetä?? kyseessä on kuitenkin teidän kahden elämä ja tulevaisuus! ei muiden miekipiteillä pitäisi olla merkitystä. yhdessä kerrotte ja hymy huulissa :) hip hei ja onnea!

    • Aika uskomaton tunne

      Kerromme vaimon kanssa ekan ultran jälkeen,saimme tietää tänään verituloksen josta paljastui varmuudella raskauden alkaneen,olemme lasta halunneet jo yli 4 vuotta ja yhdessä olemme olleet kohta 12 vuotta,olemme alle kolmekymppisiä ja menimme kokeeseen kun emme voineet uskoa edes neljää positiivista kotitestiä! onnea sinulle,tämä on mahtavaa.

    • tavalla tai toisella

      ...oli se sitten kortti, kirje tai suora puhe.
      Ei lapsessa ole mitään hävettävää, olethan jo 18? Et enää lapsi vaikka hyvin nuori oletkin.
      Oma tyttäreni oi myös 18 esikoisen saadessaan, ja kai se vahinko oli, mutta onnellinen vahinko.

      Poika on nyt 10-vuotias ja vanhempiensa kuin meidän isovanhempienkin mielestä paras asia maailmassa.

      Kertaakaan ei ole tytär nuorta äitiyttään valitellut. Tottakai me isovanhemmat on lapsenhoidossa autettu ja osteltu yhtä- ja toista, mutta samalla tavalla varmaan olisi toimittu vaikka lapsen vanhemmat olisivat iältään vanhempia olleetkin. Taloudellisesti tuo nuorten vanhempien elämä ei ole ollut loisteliasta, mutta tyytyväinen nuori perhe on ollut ja omillaan toimeen tulleet. Vastuunsa ovat kantaneet.
      On se lapsenlapsi niin ihana asia :)!!

    • tulee tässä

      eihän omille vanhemmille kannata mistään lapsesta kertoa. ei niitä vasrmaan kiinnosta mikään sellainen kuin isovanhemmaksi tuleminen.

      telttoihin voi aina pukeutua, ei kukaan huomaa mitään. tai voi vaan lakata käymästä ihmisten ilmoilla - olet synnytykseen asti sisällä piilossa ja kun lapsi syntyy, voit sanoa että se oli jätetty kotiovellesi etkä mitenkään voi jättää pientä suloista lasta mihinkään sossuille tms. tai sitten kannattaa ehdottomasti litistää vatsaa, tai pahimmassa/parhaassa tapauksessa vaikka käyttää korsettia, silloinhan voi saada vaikka keskenmenon ja ongelma omille vanhemmille kertomisesta poistuu. niin juuri

      jos olet valmis äidiksi ja kasvattamaan lasta niin olet kaiketi valmis kertomaan vanhemmillesi näinkin iloisesta asiasta. herää pahvi

    • Itekin nuorena äipäks.

      Ihan rohkeasti kerrot iloisesta perhetapahtumasta.Nuorena lapset pitää pyöräyttää, yli kolmekymppisenä lapsia ei enää niin saadakaan,usko pois.Lapset ovat timantteja,arvokkainta mitä ihminen voi saada.
      Vanhempasi kuuluu saada iloita kanssanne.Kaikkea hyvää teille !

    • muualle

      Vaihdatte paikkakuntaa ettekä pidä yhteyttä lähiomaisiin ennen kuin napero on kouluikäinen.

      Näin teimme mekin, nyt kaikki ok.
      Aluksi kirpaisee, ajan kanssa siihen tottuu.

    • tietysti sitä

      lapsilleen toivoo helpompaa elämää kuin mitä itse on käynyt läpi.mutta kertokaa mitä olette suunnitelleet.jatkatteko opintija,miten eläte.onko oma asunto.tämä kaikki on sitä vastuun ottamista joilla asioilla vanhemmat rauhottuu.
      9kk päästä tämä on varmaan kaikille iloinen tapahtuma.

    • opetus tämäkin..

      Muistan sen hetken,kun sisarukseni ja hänen puolisonsa suunnilleen sinun ikäisenä ilmoitti vanhemmilleen tulevasta vauvasta! Huuto ja mesuaminen oli kovaa, tehkää abortti ym. vastaavaa...Vaan niin se asenne muuttui, viimeistään sillä hetkellä he tajusivat lapsenlapsen tärkeyden, kun vauva haudattiin hänen elettyä vain 1.5h :/
      Kuka on sanonut, että mikä on oikea aika tehdä lapsia, mikä oikea hetki??
      Teillä on nyt ihan oikea hetki, onnea paljon!!

      • kannattanut

        tehdä se abortti, niin paljon vähemmällä sydänsurulla olisi päässyt. Toisaalta milläs noita ennustaa.


    • emma

      Kerro vaan reippaasti vanhemmillesi.Itse tulin raskaaksi 17-vuotiaana,vanhempani olivat ensin
      järkyttyneitä,mutta kuukaudet kuluivat ja tyttö
      syntyi,Mikään ei ollut heille niin tärkeätä kuin pikkutyttöni,he tukivat kaikin tavoin,ja hoitivat,olivat niin onnellisia kun heistä tuli mummo ja pappa.Onnea teille kovasti.ps.olen jo itsekin mummo.

    • voivoi,.

      voi tätä nykypäivää. lapset tekevät lapsia.

      säälin näitä teiniäitejä jotka pilaavat nuoruutensa perheleikeillä ja mikä surullisinta monet näistä ovat yksinhuoltajia. hauskaa loppuelämää vaan!!!!

      • ON KERTOA NYT!

        No ei kaisun auta muu kun kertoa tästä vanhemmilles... Eihän ne sua nyt enää voi ''heitellä'' koska oot täysikänen, ja voisit muuttaa pois.


      • äippä

        ei taida olla itselläs kumppania jonka kanssa hankkia lapsia kun noin katkeraa tilitystä...
        sain ekan lapseni (lapsena sinun mittakaavassa )20veenä ja toisen 21 veenä...saman kumppanin kanssa ja oltiin jo keretty sitä ennen naimisiinkin. ja edelleen ollaan naimisissa 10vuotta kohta täynnä... lapset täytyy tehdä nuorina, eikä minään 30 veenä...se ei ole edes enää biologinen ikä saada lapsia...nuorena palautuu hyvin kaikesta ja jaksaa paremmin... itse olet tainnut pilata nuoruutes kun et ole hankkinut lapsia tai löytänyt ajoissa kumppania. Sääli sua!!


      • ennenvanhaan

        Tästä on keskusteltu ennenkin, mutta ei ole nykypäivän ilmiö tämä. Mieheni mummi sai ensimmäisen lapsensa 20-vuotiaana. Olivat luullakseni silloin jo naimisissa. Hauskaa on se, että tuohon aikaan täysi-ikäisyyden raja oli 21. Hän sai äänestää vasta kun lapsi oli jo vuoden vanha :D Mutta tosiaan ennenhän lapsia on minun käsittääkseni tehty nuorempina kuin nykyään. Ensisynnyttäjien ikä taitaa vain nousta edelleen...


    • Saman kokenut 17 vuotiaana

      Tosin itse kerroin heti alkuvaiheessa. Isäni oli vielä tosi ankara ja muutama kaveri jotka tiesi asiasta, sanoi heti raskaudesta kuultuaan että mitähän isäs mahtaa sanoa?! Seurusteluakaan ei ollut takana montaa kuukautta..
      Äidilleni kerroin kun tuli kotiin, otti tosi hyvin uutisen, halasi ja kertoi olevansa tukena kaikessa. kyllähän se kauhisteli aluksi ja sieltäkin tuli lause "mitenhän isä mahtaa asian ottaa".
      Kun sitten isä tuli viimein kotiin, pyydettiin se istumaan sohvalle kuulemaan uutisia. Olihan se aika hölmistyneen näköinen kun sanoin että susta tulee vaari. Sydän mulla kyllä hakkasi niin että näkyi varmaan paidan läpi ;)
      Hetken sulateltuaan halasi, onnitteli ja sanoi että eiköhän pienelle nyytille tilaa riitä. Sen verran ihmeellinen reaktio että en oikein osannut sitten sanoa mitään kun olin jo varautunut tiukkaankin keskusteluun/riitaan.
      Olin niin helpottunut kun ei tarvinnut murehtia asialla enää.
      Eli rohkeasti vaan kertomaan :)

    • kulttuuri...

      Suomalainen vanha kulttuuri on merkillinen. Nuorten naisten raskaus on ollut jotenkin hirveä asia, vaikka itse asiassa kysymyksessä on luonnollinen ja positiivinen juttu.

    • ja nopeasti

      Itse kerroin vähän aikaa sitten vanhemmilleni olevani raskaana. Äiti oli sanonut että "Ei vielä pitkään aikaan!" ..Olenhan vielä nuori, 20v. Kyllähän se tietenkin pelotti kertoa, mutta sitten kun sen tein Äiti sanoi vain "..no oli tämä iloinen uutinen" :) Joten rohkeesti vain kerrotte poikaystäväsi kanssa yhdessä asiasta :) Tsemppiä!

    • wandy

      mäkin tuli raskaaksi just kun täytin 18. Kyllä alussa mua pelotti ihan hirveästi, mut päätin kyllä kertoi vanhemmmille, ne oli kyllä alussa tosi vihaisia ja pettynyt, mut kyllä jossain vaiheessa lepyy :) Sun kannata kertoo niille pian, se helppota sun oloa heti, usko mua. Alussa on aika vaikea , mut kyllä se siitä järjestyy:) usko mua. Toivotan sulle onnea!!! :)

    • Yleinen vuodattaja

      Kyllähän he kohta huomaavat, niin ei tarvitse kertoa. Parasta lienee sanoa, että olemme raskaana/me saadaan vauva/meistä tulee perhe.

      Vaihtoehtoja on lukematon väärä. Huonoimpia lienevät: nalli on napsahtanut, olimme huolimattomia ehkäisyn kanssa, olimme niin onnettomia, että päätimme hankkia vauvan, työstäminen on alkanut tuottaa hedelmää.. yms.

      • Yleinen vuodattaja

        Se on sitten ainakin lapsuus nyt ohi. Jos tietää miten pimpsaa ja pippeliä käytetään, löytyy varmasti sanoja myös äidiksi tulemisesta kertomiseenkin. Nyt vastuu on sitten alkanut jo omasta perheestäkin. Älä tee lapsestasi häpeäpersoonaa, joten aloita avoimuus jo nyt!


    • ...ÄLÄ JÄTÄ

      Hei TALI AIVOT, onko teille koskaan tullu mieleen että kondomit a) 6.50€ paketti ja ehkäisy pillerit a) 10€ puolen vuoden paketti on jopa keksitty??????? Huvittunein ilmein haluaisin TODELLA olla läsnä kun väkerrätte "ilo sanomaa" vanhemmillenne asiasta. Eiköhän tähänkin asiaan auta se vanha juttu joka menee aina läpi "mun aivottomalta poikapaverilta tai ohiajavalta hepulta pakoputki putos autosta, ja päätin mennä vähän jeesaamaan. Menin asfaltille makaan ettei kaverin tarvii pukuansa liata, mutta aw homma kumminkin tuli kuntoon". Tää on pettämätöpn konsti asiaan.

      • keppi

        Sano,että törmäsit seisovaan keppiin ja se laukesi .sitähän sattuu paremmissakin perheissä.


      • mietässä

        e-pillerit eivät todellakaan ole noin halpoja btw.
        ihan kokemuksesta tiedän.
        käytin aikoinani yasmin- pillerimerkkiä jossa a)3kk paketti n. 33e b)6kk paketti n. 60e riippuen mistä apteekista osti.
        mutta todellakin ehkäisy on keksitty ja jälkiehkäisy.


    • <3 <3

      Me kerrottiin mun miehen äitille kirjeellä, kummatki oltiin silloin 19v kun esikoista odotin..sai rauhas sulatella ja soitti miehelleni viikon päästä onnittelut. Eihän teidän kuulu elää vanhemmille tai miellyttääksenne vanhempienne toiveita, te elätte omaa elämäänne ja toteutatte omia toiveitanne.
      Suosittelen Joyce Meyerin: Älä ole kaikille mieliksi-kirjaa.

    • Nimetön

      Nuorempi tyttäreni ehti nipinnapin täyttää 18 vuotta, kun tekaisi esikoisensa.
      Kertoivat muistaakseni äitienpäivä kortin mukana.
      Taisin vain kysyä, olettekos aivan varmoja nyt asiasta? Lupasin tukea parhaani mukaan ja nyt kun tytär on 26-vuotias, tulee neljäs vaavi keväällä! Siinä välissä vanhempikin tytär on tehnyt minulle pari lastenlasta ja nuori nänkin on, alle 30v. Muistaakseni, sain häneltäkin tietää vauvan tulosta, syntärin yhteydessä.
      Nuorena on lapset tehtävä kun jaksaa vielä. Toinenkin syy on.
      Tunnen liian monta, jotka heräävät myöhään vauvan hankintaan. Sitten jotain hoitoa tai piikkiä ja muuta hormoni hommaa kenties vuosia, et saisivat edes yhden aikaiseksi. Kaikki eivät saa sittenkään lasta enään.
      Itse olin alle 20v. kun tekaisin ekan lapseni ja vähän päälle 20v. toisen kohdalla. Kun olin 26v., olis ollut kolmannen vuoro, mutta hän meni kesken.
      Sairastuin endometr.... ja Perkeleen lääkeri väitti ettei se ollut mahdollista. Mut näin kävi kolmatta ei tullut, tuo yleinen naistentauti tuhosi mahdollisuuden.
      Eräs vanhempi kätilö neuvolasta sanoi minulle, nuorena lapset pitää tehdä jos niitä haluaa. Mikäli haluaa uran, niin lapsiaa saa myöhemmin, JOS SAA!
      Et onneksi olkoon, jos vaan jaksatte. Ai niin, mun veli oli 19v. ja vaimonsa 18v. kun myös perustivat perheen 70-luvulla. Silloin kaikki oli kauhuissaan, lupakin piti olla vihkiessä, kun 21v. oli silloin vasta täys ikäinen....

      • tuo..

        teidän juttu kuulostaa vahingolta ei kai sen kertominen muuten niin hankalaa olis. tais se kortsu sit unohtuu mikä siinäki on niin vaikeeta helkkari. ensin nussitaan minkä keretään ja sit vollotetaan et miten tää nyt näin meni. no mut nyt te ootte tuossa tilanteessa, onneks olkoon. suosittelen että kerrotte heti ja suoraan miten asia on tuli mitä tuli. salailu ei ainakaan helpota asiaa ja joskus se tulee ilmi kuitenkin. vanhempas järkyttyy varmasti ensin onha se sen verran iso asia mut kyllä se siitä sitte. Toivottavasti ootte valmiita vanhemmiks, no etteköhä te sitä ajatusta oo päässänne jo riittämiin pyöritellyki. se on vaan niin iso asia ja muuttaa elämää et ei sitä välttämättä käsitä ku vasta sitte että millasta se oikeesti on. no nyt ku perhettä meinaatte perustaa niin otatte vastuun ja se tarkottaa myös et kerrotte heti asiasta. etteköhän te pärjää, on ne muutki pärjänny. tsempii. ite oon 17 enkä oo valmis vielä äidiks mut jonain päivänä sit. mut ei vielä, mä haluun elää mun nuoruuden rauhassa. ja vielä: abortti ei ole murha (mun mielestä, tulkinnanvaranen asia) joilleki se on ainoa vaihtoehto, mut ei silti tosiaan mikään ihana asia joten älkää hyvät ihmiset tuudittautuko sen varaan vaan käyttäkää sitä järkeenne jo ennemmin ettei tarvii jälkeenpäin murehtii jos ette vielä oo oikeesti aikeessa perhettä perustaa.


    • Nuori nainen

      Hei!

      Olet saanutkin jo monta neuvoa, kuinka kertoa, eikä minulla ole oikeastaan siihen lisättävää. Valitettavasti myös jotkut ikävät ääliöt ovat nähneet asiakseen pönkittää itsetuntoaan ilkeilemällä. Älä välitä niistä. Haluankin toivottaa paljon onnea tuleville vanhemmille! :)

    • ...lisääntymään

      ...ja perustamaan oman perheen niin etköhän ole jo valmis päättämään omista asioistasi ja ottamaan niistä vastuun. Nyt ei kuulu enää oikein tyyliin pelätä vanhempiaan. Ymmärtäisin jos olisit 14. Ei kun härkää sarvista!

    • lasten vanhempi

      heippa!

      Kauheasti onnea sinulle ja syntyvälle lapsellisi.Ihanaa odotus aikaa ja myös kevättä.kerran vain löytää rakkauden.

    • mmiho

      Et tosiaan ole liian nuori äidiksi. Kerrot asian niinkuin se on, olet täys-ikäinen ihminen ja päätät omista asioistasi. Jos vanhempasi rakastavat sinua niinkuin heidän kuuluu he ovat onnellisia puolestasi.Onnea teille!:)

    • telluka

      Oikeesti tosi paljon onnea, sillä aina sä voin opiskella vuosia, olla töissä vuosia, mutta oikessti ihmisen biologiasta ei koskaan tiedä. Lapsia kuitenkin saadaan, ei hankita, kuten useat vain puhuvat. NIM. lapseton edellen

    • ---------------------------...

      Mitä sitä kertomaan, eiköhän nuo sen ajallaan tajua huomata itsekin, kokeneet ihmiset. :oD

    • roolir

      Siis kerro totuus raskaaudestasi ja olet ehkä rakastunut siihen ihmiseen jonka kaa teet sen lapsen nyt.

      Ehkä ne ovat samanlaisia kuin minä olin 45 vuotias kun tyttö lähetti tekstarin sinusta tulee mummi

      Jonkun aikaa kelasin ja sit tilasin niille Hobby hallista vaunut

      • ei ole se joka väittää olev...

        Ei ainakaan kielenkäytön perusteella!


    • vittuillen

      Härkää sarvista. kerro suoraan, olen raskaana. Jos minulla olisi oma tytär ja olisi raskaana, todella toivoisin hänen kertovan suoraan asian. Se on kuitenkin parasta noin, koska jos kerran synnyttää aiot, et kuitenkaan voi jatkossa salata asiaa enää, etkä syntynyttä lastakaan saata salata sitten aikanaan. Vai meinaatko kertoa löytäneesi lapsen?

      Maailma on rohkeiden, ole siis rohkea, ja asiallinen tietenkin.

    • Onnea teille tuleville nuor...

      Jos mahdollista käykää yhdessä kertomassa vauva-uutinen molempien vanhemmille. Jos ette pysty ja uskalla, laittakaan kirje tai sähköpostiviesti kertoen, että pelotti kertoa. Siitä jo vanhempien pitäisi älytä katsoa peiliin, miksi lapsen pitää pelätä kertoa.
      Itse olen kokenut saman 19 vuotiaana ja lapsen isä oli 18 v. Kerroin vasta kun olin jäämässä äitiyslomalle eikä ollut lapsen isä tukemassa. Emme koskaan asuneet yhdessä, emmekä menneet naimisiin. Sitten kun hän olisi halunnut, totesin, etten enää halua ja pärjään lapsen kanssa kahdestaankin. Omat vanhemmat tukivat ja hänen vanhempansa myös. Kun lapsi oli alle 2 vuotias, tapasin tulevan aviomieheni ja menimme naimisiin ja saimme yhdessä lisää 3 lasta.Kaikki rakkaat lapset kasvatettu ja aikuisia jo. Silti muistan nytkin sen pelon ja tuskan, ennenkuin uskalsin kertoa vanhemmille raskaudesta.Rohkeutta vaan ja onnea tuleville vanhemmille. Kyllä lapsi teidät kasvattaa vanhemmiksi:)

    • kysymyksin...

      elätkö omaa elämääsi vai vanhempiesi ehdoilla?

      minkälainen vanhempi tosissaan hokee aikuiselle lapselleen "älkää vain tehkö lapsia vielä moneen vuoteen" varsinkaan perustelematta kantaansa mitenkään?

      miksi ylipäänsä "pelkäät" kertoa uutista omille vanhemmillesi?

    • äippä

      itse sain ekan lapseni 21-vuotiaana ja toisen heti perään...olen 25-vuotias 2 lapsen äiti enkä antaisi päivääkään pois elämästäni. Olen hoitanut lapsiani jo 3-vuotta kotona ja aion olla edelleenkin. Kyllä nuori voi ottaa lapsesta vastuuta ihan samalla laillakun vanhempikin äiti/isä. Ja nuorena jaksaa. Hienoa, että olette halunneet pitää vauvan ja olla onnellisia siitä. Itsekin jännitti kertoa silloin ekan lapsen kohdalla, mutta kaikki isovanhemmat olivat onnesta mykkyrällä. Tsemppiä teille, se on maailman ihanin juttu!

    • ------------

      miksei tuon ikäiset myönnä olevansa teinejä? koska sitä vielä olette..

      ja mun mielestä lapsellista jos ei uskalla vanhemmilleen kertoa. Jos kerran olette itsenäisiä ettekä enää muka teinejä, niin on teidän oma asianne haluatteko lapsen nyt vai myöhemmin..

      katkaise se napanuora vanhempiisi, kyse ei nyt ole varsinaisesti heidän elämästään!

    • tummumummu

      Mun tyttö oli 17vee, ku tuli raskaaksi. Aamukahvi pöydässä kertoi: "Näin unta, että sinusta tulee mummu." Kysyin: " Tuleeko minusta?" Ja nykyään olen maailman ihanimman pikkumiehen

    • Lilja 4-ever

      Minä kanssa aikoinani olin nuori odottaja, 17v kun jäin odottamaan ja voi luoja sitä pelkoa kuinka kertoa äidille ja ja se häpeän tunne kun pelkäsin sen pettyvän minuun ja suuttuvan.. Itse voin sanoa että turha oli sekin pelko, alku shokin jälkeen kaikki lähi sukulaiseni ottivan tiedon onnellisena vastaan ja hienosti olen pärjännyt.. Lapseni oli sairas ja jäin yksin mutta sain kun sainkin opintoni päätettyä suurella päättäväisyydellä ja suurella uni vajeella. Vannoin itselleni etten tule olemaan muista riippuvainen lapseni hoidossa ja en olekkaan ollut.. Toki jo nyt 8v lapseni on sukulaisilla ollut hoidossa mutta ikinä en ole katunut että lapseni nuorena tein.. Moni ystäväni jäi omille teilleen mutta sain paljon enemmän. Sain syyn minkä takia elää :D Rohkeasti vain kertomaan, ei ne sua "hylkää" lapsesi takia.. Toki voivat hieman pettyä mutta kun saavat ensimmäisen kerran katsoa kauniin lapsenlapsensa silmiin siinä heltyy kuka tahansa.. Oikein paljon onnea teille!!

    • lempiystävä

      ... tätä ! Miten ihmeessä sä olet 'uskaltanut' tehdä, siis panna alulle, sen pikkuisen ?

      Onko asian kertominen jotenkin isompi / vaikeampi pala kuin ... Ei pitäisi ehkä sitten sitäkään jos ei ole vielä keksinyt miten asioita selvitetään puhumalla.

      Pelännet kai siksi, että tunnet vanhempasi ja tiedät mitä on tulossa (?). Anne heille aikaa ajatella ja tottua ajatukseen. Lapsestasi tulee heille kuitenkin, joka tapauksessa, rakas - rakkaampi - rakkain ... :-)

    • Otat vaan ohjat ksiin

      Minulla itselläni on lapsia 5 ja yksi heistä kohta 24v. toinen kohta 17v.tyttö. Itsestäni tuntuisi kovin pahalta elleivät he minulle `uskaltaisi `kertoa!! Ja jos ihku viimehetkillä. Haluaisin olla heti mukana. Kerro ihmeessä...saavathan he jokatapauksessa tietää.Otat vaan vastuun reippaasti.
      Anna heille mahdollisuus olla mukana jo odotuksessa...heiltä on jäänyt jo niin paljon pois!
      Onhan sinulla lapsen isä tukena .Ja ellei hänkään, niin viime pelissä: onhan sinulla itsesi ja saathan jonkunasteista tukeakin yhteiskunnaklta,jos oikein huonosti käy,mutta en usko siihen.Lapsen saaminen on todellakin iso asia ja jossakin tasolla IHME! Nautio ja ole onnellinen lapsestasi.Kyllä se siitä suhtaantuu.
      Ja mitä kauemmin mietit,sitä hankalamppaa on ja lähelläolijat jäävät kanssaelämisestä paljosta vaille ja sinä itse tuesta. Anna heille mahdollisuus.Ja älä ahdista itseäsi enempä...turhaan.Kun päätöksen olet tehnyt,pitää lapsi ja vielä kertoakkin siitä, niin olosi helpottuu ja sikiökin helposti kärsii sinun ahdistuksestasi. Kyllä sinä pärjäät.Huonoja ja heikkoja ovat HE,jotka sinua morkkaavat. Toki siihenkin voit varautua ja henkisesti vahvistua ottamaan sekin vastaan.
      Tiedn vaan kokemuksesta, kun pojalleni ilmoitettiin(jo eron ollessa meneillään) että ollaan vaan kavereita,mutta huolehdithan kuitenkin lapsestasi??ja raskaus oli jo yli 3kk. pitkällä,joten aortointikaan ei tullut kyseeseen.
      -ja lupauksista huolimatta ,en saanut olla raskausaikana mukana ,vaan sain tiedon synnytyksestä ja kävin onnittelemassa ja Pikkupoika(nyt 2,5v) on mumman kulta,mutta PALJON JÄI KOKEMATTA ja se YHTEYS...se se on vaikea luoda TUOSTA VAAN...rakkauskaan ei VAAN TULE uutta lasta kohtaan yht´äkkiä, siksi :ANNA MAHDOLLISUUS OLLA MUKANA ALUSTA ALKAEN! Tyhmyydelle ei tietenkään voi mitään,jos suuttuvat:ettet sitten uskonut!!! Mutta elämäsi on SINUN,,, tsemppiä! yks 50v.äippä (26v.24v.17v.5v. ja 3,7v. mukelon äippä ja 2,8v.poitsun Mumma!)

      • tiktak28

        olen 28vuotias lapseton nainen. jos oisin hankkinu nuorempana lapsia niin oisin todennäköisesti nyt yksinhuoltaja tai eläisin huonossa parisuhteessa. mun kohalla parempi hankkia lapsia myöhemmin tai ei koskaan. ei kaikkien tarvi hankkia nuorena lapsia!


    • Itse ainakin tekisin niin, että pyytäisin äitiä hetkeks istumaan ja juttelemaan, ihan kaikessa rauhassa. Itellä ainakin äidin kanssa läheisemmät välit ja äiti ymmärtää paremmin. Mutta oon varma siitä että vanhempas tulee vielä oleen onnellisia puolestas. Lapsi ihana ja ilonen asia ja apua ja tukee saa aina. :)

    • isä/tuleva isoisä

      sun pitää luottaa siihen et saat vanhenmiltasi tukea viime kädessä ne on niitä jotka tilanteessa kun tilateessa ovat sinun tukena
      vaikka aluksi jotkut voivat kauhistua mut viime kädessä meistä löytyy se tuki ja turva jos haluut sitä käyttää luota omiin vanhenpiisi
      t: isä ja tyttäreni 17v lapsen tuleva isoisä

    • kolme sanaa

      tai kaksikin riittää, (minä)olen raskaana. Siinä se. Helppoa kuin lapsenteko.

    • mikie79

      laittakaa niille etana postia ni kerkeette turvallisen matkan päähän siks aikaa ku savu hälvenee

    • hildurvonhopsis

      Kerro vanhemmillesi ilouutinen, että heistä tulee toivotun lapsenne isovanhemmat.

      Onnea vaan teille koko perheelle!
      Lapsi on ilon aihe ja kun vauva on syntynyt, hän ei olekaan enää "piiloteltava raskaus" vaan suloinen pieni ihminen!

      !!! ONNEA !!!

      • enää kirjoittele

        lessupalstalla. Siellähän tapahtuu nyt historiaa.


    • perheenjäsenestä

      ja anna vatsakummun näkyä :)

    • -.-

      Parempi on kertoa asia suoraan, kiertelemättä ja kasvotusten. Mutta jos kovasti jännittää, niin älä sano mitään, lykkäät vanhemmille käteen ultrakuvan. :) Itse lähetimme joulukortin, jossa oli ultraäänikuva ja vanhemmat olivat ratketa riemusta! :D Hyvin se menee!

    • jouku:?:

      minun vaimo sai pojan juuri lauantaina.vaimo on 35v ja minä 30,.eli olette ihan sopivan ikäsiä.siit se lähtee..

    • opiskeleva 2 lapsen äiti

      Olin itse vielä 17v. kun sain ensimmäisen lapsen ja nyt 22v. niitä on 2. Hyvän ikäisiä olette ja nuorena lasten kanssa jaksaa oikeasti touhuta kunnolla.
      Minun vanhempani ottivat asian todella hyvin ja olivat tukena äitiyden ensimetreillä, joka on kaikille naisille todella suuri elämänmuutos.

    • osaa.

      suruunne. Kirjoituksestasi päätellen olet vielä henkisesti lapsukainen. Aikuista ei pelota kertoa raskaudestaan kenellekään,vähiten omille vanhemmilleen. Otapa nyt vastuu omasta elämästäsi ja koeta aikuistua,odotathan jo uutta lasta.Voimia elmääsi.P.s Älä kysele netistä neuvoja tulevan lapsesi hoidossa tai parisuhteesi kiemuroissa.

      • ysjsrjmyrjdyrjs

        Aina saa kysyä neuvoja lasten hoidossa vaikka olisi 35-vuotias. Hyvässä perheessä lasten hyvinvointi menee kaiken edelle eikä kukaan ole seppä syntyessään.

        Teiniäiti voi olla parempi äiti kuin joku toinen, kymmenen vuotta vanhempi.


    • SopuliKinkku

      sä olet jo aikuinen nainen! e ne vanhemmat sun elämästäs enää päätä!

      • lempiystävä

        ... kyllä fyysisesti on jo 18 vuotias. Muuten, henkisesti ja silleen - ymmärtänet - ei vielä piiiiitkään aikaan ... :-)


      • jrdyjhrmjrdukmtd
        lempiystävä kirjoitti:

        ... kyllä fyysisesti on jo 18 vuotias. Muuten, henkisesti ja silleen - ymmärtänet - ei vielä piiiiitkään aikaan ... :-)

        Itse asiassa 18-vuotiaan aivot eivät ole vielä kehittyneet loppuun joten fyysisestikkään 18-vuotias ei ole vielä "täysikasvuinen".


    • 1+1+1=<3

      Meillä minä kerroin äidille, kun olimme katselemassa asuntoja netistä. Siis olimme miettineet oman asunnon ostoa, kun laina vain järjestyisi ja sitten äidin kanssa selailimme tarjontaa.
      Ä: "No eikös teille kaksio riittäisi"
      M: "No mut onko järkee ostaa pientä, ky siitä voi joutuu muuttaa pian pois.."
      Ä: "Totta"
      M: "Ja viimeistään syyskuussa me tarvitaan se kolmas huone!"
      Ä: "Siis mitä, ootko sä raskaana?!?!"
      M: *nyökyti nyökyti*

      Äiti oli tyytyväinen ja on onnellinen meidän puolesta, kun saimme terveen pojan viime lauantaina. Ikää minulla 19-vuotta, isukilla 20-vuotta. Kummallakin ammatit alla ja onnellisia ollaan

      • dedeeeeeeeeeeeeeeee

        Kerroin isälle ja äidille hieman hassulla tavalla, mutta tapa kuitenkin. Meillä on ukkelin kanssa ollut aina 'hyvä huumori'. Olimme tietty jo vähän vanhempia (24v ja 26v), mutta siis kävimme yhteisellä kuukauden reissulla ukon kanssa espanjassa, tässä välissä maha kasvoi ihan mielettömästi ja ei voinut enää peittää. Pyydettiin jotakuta ottamaan meistä kuva yhdessä kun kulta piti nosta paitaani ja piti masusta kiinni ja lähetettiin sähköpostilla isän sähköpostiin: Terveisiä Espanjasta otsikolla kuva ja tekstinä: Äidille tiedoksi, etät rv23


    • ole rohkea

      Itse kerroin äidille ja isälle tekstiviestillä. Äiti otti asian tosi hyvin mutta isä ei niinkään. Aluksi luulin että ei perhana sinne meni suhde isän kanssa kokonaan mutta nyt pariviikkoa myöhemmin toivotteli jo hyvät joulut ja laittoi joululahjankin :) :) eli vaikka vanhemmat ensin suuttuisivat ja tuntuu että välit menivät kokonaan niin ei se niin mene ;) tsemppiä teille kummallekkin :) t. tuleva mamma 19 v ja rv14 2

    • Kyllä se siitä

      Täällä odottava teini, ite menin äitin luokse istumaan ja olin ihan hiljaa mietiskelin siinä kauan että mitä sanon sitten äiti ite kysy että onko jotain asiaakin ni kyllä se sitten loppujen lopuks tuli ulos sieltä =)

    • Ihan tässä näin muuten vaan... Aloitus on vuodelta 2009, eiköhän aloittaja ole jo jotenkin kertonut vanhemmilleen.... =)

    • :D:D:D::D

      No, piditkö lapsen????

    • tjetjnej

      Sanot vain ihan rentona että sinulle ja rakkaallesi on tulossa vauva, tai lähetät tekstiviestin. Ei se ole sen kummempaa.

      Sinua nuorempia vanhempia on maailma täynnä ja yleensä hekin onnistuvat.

    • Ei sinulla ole mitään syytä huoleen. Olet täysi-ikäinen.

    Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      76
      5715
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe