Raitiovaununkuljettajaksi

kallesas

Olen tutkaillut uusia uramahdollisuuksia ja jos paikalla on raitiovaununkuljettajia niin kysyisin muutamia asioita työhön liittyen. Toki jos joku muukin osaa vastata niin hyvä niin.

1) Millaiset työpäivät kuljettajilla yleensä on. Miten työt alkavat ja loppuvat ja onko paljon viikonlopputöitä ?

2) Millainen on tuo 70-luvun kalusto kuljettajan näkökulmasta. Tarkeneeko ohjaamossa ja käykö siellä kova veto ?

3) Onko työpaikkaruokalaa, siis ihan sellaista mistä saa kunnon ruokaa eikä mitään sämpylöitä tai säilykkeitä ?

Kiitoksia vastauksista etukäteen.

11

1830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rv-kuljettajalta

      1) Työaika sijoittuu 5.15 - 2.20 välille paitsi sunnuntaina aloitus on 6.30 maissa. Uudet kuljettajat eivät pääse yövaunuun eli työaika loppuu yleensä puoleen yöhön mennessä.
      Viikonloppuvapaa osuu suunnilleen kerran/kk.

      2) Kalusto on ihan hyvää ajettavaksi. Niitä huolletaan ja korjataan. Kaikki on jo peruskorjattu ainakin kerran. Ei siellä vedä kuin silloin, kun joutuu pitämään etuovea kauemmin auki. Lämpimästi pukeutuminen auttaa asiaan.

      3) Onhan noita ruokaloita, mutta aukioloajat eivät osu kulj. ruokataukojen kanssa yksiin. Taukopaikoilla on ruokaa maksullisissa automaateissa. Ne pitää itse lämmittää mikrossa. Useimmilla kulj. on omat eväät mukana, ja niitä varten on muutama jääkaappi.

      • Kiki  

        Että minkälaisen ajokortin tuollaisen ajoon tarvii, tai tarviiko mitään? koska muistaakseni Metroa sai ajaa ihan T-kortilla.

        Entä miten noissa valitaan mihin suuuntaan se kääntyy, eli onko reitti valmiiksi ohjelmoituna johonkin tietokoneeseen tai pitääkö aina ennen vaihtajaa kaukosäädöllä vaihtaa raiteiden vaihto?


      • madon syömä
        Kiki   kirjoitti:

        Että minkälaisen ajokortin tuollaisen ajoon tarvii, tai tarviiko mitään? koska muistaakseni Metroa sai ajaa ihan T-kortilla.

        Entä miten noissa valitaan mihin suuuntaan se kääntyy, eli onko reitti valmiiksi ohjelmoituna johonkin tietokoneeseen tai pitääkö aina ennen vaihtajaa kaukosäädöllä vaihtaa raiteiden vaihto?

        riittää B-luokan ajokortti (myös metroon). Tosin ajoluvan ratikalle myöntää HKL.
        Vaihteet käännetään kauko-ohjauksella ennen risteystä. Reitti pitää tietää yhtälailla kuin bussin ratissakin.


      • ZXA

        hei alalle pyrkivä jos olet alle 30vuotias hae muualta töitä.
        hkl.on demarivetoinen laitos,työnjohtajat ovat tosi pirullisia,ovat päässeet nuolemalla johtamaan ,heillä ei ole kokemusta liikenteestä ja henkilöstöpolitiikasta.
        takerrutaan mitättömiin pikkseikkoihin jolla ei ole liikenteen kanssa mitään tekemistä,henkistä väkivaltaa esiintyy mistä johtuu suuri vaihtuvuus kuljettaja puolella,kalusto on surkeaa varsinkin saksasta tuodut manne vaunut.


      • rakastaa kaupunkia

        Hei! Elvytän tätä trediä, kysymykseni:

        Siis kuinka monta työpäivää/viikko?
        Mikä on ratikkakuskin palkka nykyään?
        Onko vuorot esim. yhdessä viikossa ihan miten sattuu, vai onko jonkinlaista tolkkua, niin että vaikka viikon verran aamuvuoroja ja sitten vaihtuu?
        Työaika/tauot per päivä?

        Kiitos vastaajille :)


    • ent.kuski

      70 luvun kalusto on syynä kuljettaja pulaan hallintalaitteet 40 luvulta,kylmiä ja vetoisia vaunuja,1 kerroslasit.
      hölmö hankinta saksasta voi verrata lipposen ostamiin panssarivaunuihin.

      pomot naljailee pikkuasioista,matkustajista jotkut hankalia 1 tuhannesta ja ne haisevat spurkut.

      työajat on hankalia jos on perheellinen on tullut lukuisia avioeroja.

      • Turst Ratikal

        Nostetaanpa aihe taas tapetille. Kertokaa kuskina olevat/olleet minkälaisia nämä hankalat asiakkaat ovat pahimmillaan? Asiattomista valittajista en välitä, joten tulisin toimeen asian kanssa. Onko näistä narkkareista/spurguista muuta haittaa, kuin haju? Täällä turussakin törmää buisseissa kaikenlaisiin idiootteihin, mutta harvemmin niistä sen suurempaa haittaa on...


      • rv-kuljettajalta
        Turst Ratikal kirjoitti:

        Nostetaanpa aihe taas tapetille. Kertokaa kuskina olevat/olleet minkälaisia nämä hankalat asiakkaat ovat pahimmillaan? Asiattomista valittajista en välitä, joten tulisin toimeen asian kanssa. Onko näistä narkkareista/spurguista muuta haittaa, kuin haju? Täällä turussakin törmää buisseissa kaikenlaisiin idiootteihin, mutta harvemmin niistä sen suurempaa haittaa on...

        Joskus ne kinaa lipun hinnasta eivätkä millään usko kuljettajaa. Haukkuja tietysti tulee poikkeusreittien aikana tai silloin, kun liikenne tökkii jostain syystä. Narkkareita ja spurguja en heitä koskaan itse ulos, vaan kutsun vartijat tai poliisit paikalle. Narkkarit saattavat joskus räyhät, mutta spurgut yleensä "vain" haisevat. Ja joskus ottavat huikkaa, mutta silloinhan niitä voi kehottaa menemään ulos.

        Lokakuussa alkaa taas uusi kuljettajakurssi, mutta neuvon nuoria ihmisiä opiskelemaan jonkun muun ammatin itselleen varmuuden vuoksi. Näin on mahdollisuus vaihtaa työpaikkaa jos ei viihdykään kuljettajana. En ole samaa mieltä esimiehistä kuin joku aikaisemmin kirjoittanut entinen kuljettaja. En ole mikään nuolija ja sanon asiat suoraan myös pomoille, mutta ei niiden kanssa ole ongelmia ollut.


      • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
        rv-kuljettajalta kirjoitti:

        Joskus ne kinaa lipun hinnasta eivätkä millään usko kuljettajaa. Haukkuja tietysti tulee poikkeusreittien aikana tai silloin, kun liikenne tökkii jostain syystä. Narkkareita ja spurguja en heitä koskaan itse ulos, vaan kutsun vartijat tai poliisit paikalle. Narkkarit saattavat joskus räyhät, mutta spurgut yleensä "vain" haisevat. Ja joskus ottavat huikkaa, mutta silloinhan niitä voi kehottaa menemään ulos.

        Lokakuussa alkaa taas uusi kuljettajakurssi, mutta neuvon nuoria ihmisiä opiskelemaan jonkun muun ammatin itselleen varmuuden vuoksi. Näin on mahdollisuus vaihtaa työpaikkaa jos ei viihdykään kuljettajana. En ole samaa mieltä esimiehistä kuin joku aikaisemmin kirjoittanut entinen kuljettaja. En ole mikään nuolija ja sanon asiat suoraan myös pomoille, mutta ei niiden kanssa ole ongelmia ollut.

        miksi salaat tosiasioita,laitoksen sisällä kaikki ei ole organisaatiossa ja henkilöstöpolitiikassa kunnossa jos joka vuosi koulutetaan n.30 uutta kuljettajaa.
        on aina kuljettajapula viimeiset kymmenen vuotta,vai kuuluitko siihen ay-porukkaan jotka istuvat varalla
        koska he ovat sitä demariporukkaa,olis halvempi ostaa maskottinukke heidän tilalleen.
        entinen luottamusmies istui päivät pitkät varalla tekemättä mitään,tätä jatkui 10 vuotta minkä olin talossa,
        en tiedä tämänhetkistä tilannetta,en ainakaan ole nähnyt häntä linjalla(nauttii täyttä palkkaa)
        nimim.2 vuotta sitten lähtenyt ent.kulj.palvelin hkl.10 vuotta.


      • rv-kuljettajalta
        ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

        miksi salaat tosiasioita,laitoksen sisällä kaikki ei ole organisaatiossa ja henkilöstöpolitiikassa kunnossa jos joka vuosi koulutetaan n.30 uutta kuljettajaa.
        on aina kuljettajapula viimeiset kymmenen vuotta,vai kuuluitko siihen ay-porukkaan jotka istuvat varalla
        koska he ovat sitä demariporukkaa,olis halvempi ostaa maskottinukke heidän tilalleen.
        entinen luottamusmies istui päivät pitkät varalla tekemättä mitään,tätä jatkui 10 vuotta minkä olin talossa,
        en tiedä tämänhetkistä tilannetta,en ainakaan ole nähnyt häntä linjalla(nauttii täyttä palkkaa)
        nimim.2 vuotta sitten lähtenyt ent.kulj.palvelin hkl.10 vuotta.

        ,,,,,,,,,,,,,,,,,, Tarkoititko kommenttisi mulle? En kulu mihinkään ay-porukkaan, en ole sijaiskuljettaja, joka istuu varalla. Olen aina ollut linjalla, en "talonmiehenä". Nuoria ja vanhempiakin kuljettajia on lähtenyt pois talosta, mutta onko tuo mikään ihme näillä työajoilla? Olen aina pärjännyt työkavereiden ja esimiesten kanssa, koska puhun vain asiat enkä kaveeraa kenenkään kanssa. Ystäväni ovat muualla duunissa ja työkavereita en tapaa koskaan vapaa-ajallani.

        Luottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu ovat kumpikin pois linjalta edelleenkin, mutta eivät myöskään istu vaihtopaikoilla varalla.


    • jouuuu

      viisi vuotta dösää tsadissa. yllättävän vähän urpoja. liksa 2400 lisineen.

      kaikkeen tottuu.

      jopa kuliin ja järvikuhaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7858
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3782
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1210
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1073
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1013
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      792
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      790
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe