Helsinki-Turku välillä olevalla moottoritiellä on kokonaisuudessaan 9 tunnelia, jotka on numeroitu Turun suunnasta alkaen niin että Helsinkiin päin mennessä tunnelin päällä on H ja tunnelin numero ja Turkuun päin mennessä T ja tunnelin numero.
Ajelimpa tässä päivänä muutamana Helsingistä Turkuun ja ensimmäisen tunnelin päällä Lohjan Karnaisissa luki T9, sen jälkeen T8, T7, T6, T5. Vähän matkaan eteenpäin mennessä oli T4 ja T3. Seuraava tunneli olikin sitten jo "vanhalla" moottoritien osuudella Muurla-Turku, noin suurinpiirtein Halikon kohdalla. Tätä tunnelia ei oltu numeroitu. Ajoin suoraan Turun keskustaan ja enempää tunneleita ei minun kohdalleni osunut. Laskuoppini mukaan näistä tulee yhteensä kahdeksan tunnelia.
No blondi kuin olen, niin päätin tarkastaa asian takaisin tullessani ja kyllä, siellä on "vain" 8 tunnelia välillä Turku-Helsinki. Missä on se yhdeksäs, en voi olla niin sokea etten huomaisi ajavani tunnelista...
Yhdeksän tunnelia
12
5915
Vastaukset
- ole tunneleita
vaan reikiä! Jos maailma näkyy toisesta päästä kun ajat reiästä sisään niin ei se ole tunneli. Ei naisillakaan ole tunnelia vaan REIKÄ.
- mutten ole nähny läpi
No minkälainen maailma sen naisen reijän kautta sitten näkyy?
- saa lisää
tietoa asiasta http://www.tiehallinto.fi/e18/
Kaikkiaan tunneleita on Turku Helsinki välillä 8, nyt avatulla uudella osuudella 7.- alkup.
eli 8 tunnelia, mutta numerointi alkaa ysistä...
- Citrophoros
Kävin tänään 30.05. ajamassa tämän uuden suomalaisen moottoritieosuuden Muurla-Lohja.
Sapiskaa saisi antaa alhaisesta 80 km/h ajonopeudesta, joka on kylläkin kaksiajorataiselle kaksikaistaiselle tielle liian hidas, joten varsin ahkeraan ajoneuvoja painui autoni ohitse.
Päivän säätila oli kyllä paras mahdollinen kesäsää, mitä Suomessa voi olla; ainoastaan tieliikenteen kannalta auringonvalon kirkkaus saattaisi olla häiritsevä tekijä.
Jos olisin tienopeuksien päättäjä, olisi moottoritunnelinopeudet 100 km/h. Ainoastaan merenalaisissa tunneleissa ymmärtäisin 80 km/h, kun tie painuu jopa 200 metriä merenpinnan alapuolella; näitähän rakenteita löytynee Norjasta.
Norjassa, maailman pisimmässä maantietunnelissa Aurdal-Lærdal -välillä GSM-verkon kenttä on toimiva ja muistaakseni FM-asemat kuuluvat. Sen sijaan Suomessa Karnaisten tunneliosuudelle pitäisi saada YLEN FM-tukiasema, jotta RDS-radion liikennetiedotteet saisi kuuluviin. En huomannut tarkkailla, säilyikö matkapuhelimeni yhteys teleoperaattoriin Karnaisissa.
---
Summa Summarum:
-Vt1:n moottoritietunnelien ajonopeus olisi nostettava 100 km/h kesäkaudella.- 111
Kannattaa muuten siellä tunnelissa ajellessa huomioida, että poliiseilla on tutka siellä vähintään kerran viikossa. Yleensä tuossa pisimmässä, eli karnaisten tunnelissa. Kun siellä sitten ajelette sitä 100km/h ja rajoitus on 80km/h, niin jos on kilometrinkin verran yli 100 nopeus, voi se kortti jo lähteä. Ja sakot on normaalituloiselle tuntuvat. Eli jarrutelkaa vain kiltisti siihen 80km/h niin pääsette helpommalla jos poliiseja näkyy.
Peltipoliisithan sinne sitten ilmestyvät ajan myötä.
Ajatus tuossa 80km/h rajoituksessa lienee ohitustarpeen väheneminen (teoriassa poistuminen). Saa nähdä nostavatko 100 missään vaiheessa. - ,,,
111 kirjoitti:
Kannattaa muuten siellä tunnelissa ajellessa huomioida, että poliiseilla on tutka siellä vähintään kerran viikossa. Yleensä tuossa pisimmässä, eli karnaisten tunnelissa. Kun siellä sitten ajelette sitä 100km/h ja rajoitus on 80km/h, niin jos on kilometrinkin verran yli 100 nopeus, voi se kortti jo lähteä. Ja sakot on normaalituloiselle tuntuvat. Eli jarrutelkaa vain kiltisti siihen 80km/h niin pääsette helpommalla jos poliiseja näkyy.
Peltipoliisithan sinne sitten ilmestyvät ajan myötä.
Ajatus tuossa 80km/h rajoituksessa lienee ohitustarpeen väheneminen (teoriassa poistuminen). Saa nähdä nostavatko 100 missään vaiheessa.Alhainen nopeusrajoitus johtuu automatiikan keskeneräisyydestä.
- jos on noin
,,, kirjoitti:
Alhainen nopeusrajoitus johtuu automatiikan keskeneräisyydestä.
No se on kyllä hyvä jos nopeus nostetaan sataseen kun laitteet saadaan kuntoon.
Kyllä itseäkin on ketuttanu ajaa 80 noiden tunneleiden kohdilla...
- asti...
Jos olisit jatkanu 18 tien päähän asti niin olisti ajanut 9. luolaan Naantalissa, tosin siihen olisit ajanu vahingossa kun 18 tie olisi kurvannu satamaan ja sinä jatkanu suoraa tunnelin kaiutta kohti Rymättylää.
- areafinland..
- Anonyymi
Tunnelia nro 1 ei ole vielä rakennettu, vaan sen numero lienee varattu Turun kehätielle (osa E18:aa) Raision keskustan kohdille suunniteltuun tunneliin. (Wikipedia)
- Anonyymi
no hyvä, että joku on viitsinyt selvittää asian, itseäkin on vuosikausia mietityttänyt tämä mahdoton tunneliyhtälö. muistan sen aina ajaessani motarilla, mutta koskaan en ole muistanut googlettaa mistä tämä johtuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paras olisi vain unohtaa
Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop811700- 721339
Mietitikö nainen koskaan
Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.1061268Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma1831152Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia
Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?1631051huono omatunto
johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.641043Päätin juuri että
En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi32892Onnistuit sohaisemaan mua
Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan62876- 61826
- 94794