Liian nopea aineenvaihdunta

Annika

Onko muilla ongelmia liian nopean aineenvaihdunnan kanssa? Ulostan ainakin kolme kertaa joka päivä eli mulla tulee suunnilleen kaikki samantien ulos kun syön. Olen huomannut et ruoka ei ehdi sulaakaan kunnolla ja ripulia ei ole. Laktoosi ja keliakiakokeet tehty ja kaikki ok. Hyvä puoli on se, että en kerta kaikkiaan liho, en sitten millään. Ei ole vaan kiva juosta monta kertaa päiväs vessassa isommilla tarpeilla.

25

27588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama vika

      Mäkin käyn isolla hädällä monta kertaa päivässä, yleensä just kolmesti. Kertoihin tuntuis vaikuttavan juuri ruokailut (mitä enemmän syö, sitä enemmän paskattaa =)), alkoholi ja tupakka. Myös jännitys lisää vatsan toimintaa. Mulla on tiheän ulostamisen lisäksi riesana ilmavaivat. Niitä on koko ajan, joka päivä aamusta iltaan. Ei haise juuri koskaan mutta kiusallista kuitenkin. Oon käyny vaivasta lääkärillä vuosi sitten, otettiin keliakia, laktoosi ja ulosteen veri kokeet. Oli ok, eikä lääkäri osannu auttaa. Onkohan tää van psykosomaattista vai jotain muuta...?

      • Kuten myös

        kun olen jättänyt pois valkoiset jauhot, kasvirasvat, hiivan ja sokerin. Eli ei vaaleata leipää, pullaa, olutta tai viiniä. Eikä tietenkään sipulia ja kaalia. Nautin ruoasta, joten elämä muuttui kyllä aika ankeaksi ruokailutottumuksien muutoksen takia. Mutta, voihan sitä aina välillä mässäillä ja sitten taas kärsiä vaivoista, kunnes taas suosiolla ryhtyy dieetille. Aikaisemmin pysyi hoikkana, kun ulosti melkein kaiken mikä söi heti, mutta nykyään taas pysyy hoikkana, kun ei tule mussutettua epäterveellisiä ruokia. Mahavaivat eivät ole kivoja, tsemppiä vaan kaikille!


    • perusjuntti

      Mistä tiedät, että aineenvaihduntasi on vilkas jos paska lentää. Aineenvaihdunta ja suolen toiminta ovat aivan eri asioita ja "Niin syntyi kaurahattu, rehupuntti, punaniska-perusjuntti, oikea härmäläinen"

      • rauha.-vatsassa

        OSTAKAA LUONTAISTUOTE MOLKOSAN 15v kokemus olen 75v edullinen...

        Ei kannata apteekista ostaa on puolta kalliinpi,kun ruokakaupan luontaistuote hyllyltä,..

        Ohjeet on kyljessä...


      • oienin_hörpyin

    • Saara

      Voit olla huoleti. Itse joudun ulostamaan jo pelkästään aamulla ainakin 3 kertaa ennen kuin pääsen liikkeelle ja päivän mittaan sitten monen monta kertaa lisää - ja kuten sinäkin, niin myös aina välittömästi ruokailun jälkeen. Näin on ollut jo 20-30 vuotta eikä siitä mitään haittaa ole ollut. Päinvastoin. Mitään lihomisongelmia ei koskaan ole ollut. Suolistokin pysyy terveenä, kun ruoat eivät ehdi mädäntyä siellä.

      • leena

        samaa minullakin mutta uloste ei ole ikinä normaalia..ei siinä muuten mitään..


      • Karliina

        Käyn lukiota ja välitunnit voivat olla niin lyhyitä että ei vaan kerta kaikkiaan ehdi käydä vessassa ruoan jälkeen.. entä sitten kun oot kaverin luona etkä kehtaa käydä vessassa, tietenkin pienellä uskaltaa. Ratkaisen yleensä ongelman sillä että käyn aamulla ja koulun jälkeen isolla hädällä mut aina sekään ei riitä.. entäs jos sit menee kaverin luo päivä jälkeen.
        Tunnilla kun sitten istuu ja ääntelee koska on hätä ei ole hauskaa, ja kun on pidetelly tarpeeksi ei mitään enään tuukkaan ulos.. mikä avuksi? en yleensä syö aamuisin mitään ja nälkä tulee vasta kouluruoan aikaan enkä minä sielläkään mitään ruokaa pinottain syö! Mikä helppais?


    • onnellisia

      Niin toimi minunkin vatsani nuorempana, kysyin asiaa joskus lääkäriltä. Hän sanoi, että suolen pitäisikin toimia aina melko välittömästi ruokailun jälkeen. Se olisi NORMAALIA ja näin tapahtuu esimerkiksi luonnonkansoilla. Rappeutunut länsi-ihminen ei tähän enää pysty ja on ruvettu pitämään 1 krt/päivä ihanteena, vaikka se on jo itseasiassa ummetusta. Toivoisin itsekin pääseväni takaisin tuohon tilaan mutten tiedä miten !

    • :(:(:(:(

      joskus on jaksoja mis vatsa toimii hyvin ja monta kertaa pvssä mut nyttenkin on sellanen ettei välttämättä päivään tuu mitää :(((

      • kakkattaa

        olen myös juonut koko ikäni joka aamu lasin kylmää vettä ensimmäiseksi heti silmä avattuani ! silläkin on merkitystä terveen suoliston olemassa ololla ,,,kertoo lääkärini !


    • Tepi jkl

      Mutta ei se ole kiva koko päivä istua paskalla, tosin aikaa kyllä olisi, mutta olisi hauska tehdä jotain muutakin.

    • HAHAHAHHA

      sinä perusjuntti härmäläinen, joka väität että suolen toiminta ja aineenvaihdunta eivät millään tavalla liity toisiinsa, mene takaisin koulun penkille kasvamaan!

    • jude5

      Joo samaa hommaa mulla. Aina kun käyn syömässä niin korkeintaan kymmenen minuuttia ja ei kun vessaan. Joskus haiseekin niin maan Perhanan pahalta. Läpi paskoja olen.

    • j_1970

      Oikeilla jäljillä tässä mielestäni ollaan, ja ei ole mitään ihmeellistä. Normi ruoansulatus toimii niin, että ulostusreflekti tulee aamuisin / ruokailun jälkeen. Kerkesi sitten vessaan / ei.

      Nykyään on aika yleistä ummetus. Ihmiset käyttää laksatiiveja, ja ruoka tulee sitten ripulina ulos. Tämä ei ole oikea tapa "vilkastuttaa" aineenvaihduntaa, tärkeitä ruoka-aineita jää imeytymättä. Nykyään saadaan aivan liian vähän kuituja, jotka lisää "tervettä" ulostemassaa. Laksatiivit auttaa, mutta ne vie samalla voimat.

      Jatkuva punnertaminen WC:ssä ei myöskään ole kivaa, ja myrkyt ei pääse poistumaan eikä se tavara parhaalle tuoksukaan viihtyessään suolistossa monta päivää.

      Kuukautiskierrolla on myös vaikutusta ruoansulatukseen. Itse olen sitä mieltä että normaali ulostustiheys on vähintään 1 kertaa aamulla 1 kerta ruokailun jälkeen. Hätää ei kannata säilöä, sillä se menee ohi ja hermosto oppii ummetukseen.

      Yksi asia on myös keinomakeutusaineet. Xylitol muut vastaavat sokerista poikkeavat. Vaikka Xylitolin sanotaan olevan terveellistä, se ei ainakaan minun mielestäni kuulu suolistoon. Se voi vetää hetkessä löysän tavaran housuun.



      Mutta kuitenkin ns. läpipaskot, olkaa onnellisia!


      - J

      • vaivansa kullakin

        Minulta on 14-vuotta sitten leikattu paksusuolesta metrin verran pois, koska suoli oli huonontunut suolisolmun vuoksi. Elinaikaa lääkärin mukaan olisi ollut ainoastaan 2 tuntia. Tästä suolen lyhentämisestä minulle on jäänyt, että toisinaan syötyäni on melko kiire wc:hen. Silloin tulee vauhdilla uloste ja pitkään tuntuu epämiellyttävältä olo.


    • Helpottavaa

      Sittenhän saan kiitellä useita ulostuskertojani!
      Ulostan aamuisin jo heti. Aamupalan ja heti kahvin jälkeen taas ja vielä komas kerta aamupäivllä. Mutta kun sama toistuu iltapäivällä. Olen ajatellut, että hyvä juttu kun vatsa toimii. Ummetusta en kaipaa.

    • samajuttu

      Mulla on kans toi sama juttu. Toisinaan hyvä ettei meinaa lihoa ei millään,mut mun kohdalla se on jopa ärsyttävää kun en liho. Oon 13w ja painan noin 32 kiloa. Terkkari ei meinaa millää uskoo et mul on vaan nopee ruuansulatus:D Aina se vaa jaksaa rankuttaa siitä et pitäs syyä enemmän ja että oon alipainonen, vaik syön ku norsu :P Kaipaisin kyl vähän painoa lisää koska oon hirvee tulitikku :D mut mitä vanhemmaks menee nii sitä hitaammaks se ruuansulatus käy. Onko kellään vinkkejä miten sais painoo nostettuu vaikka onki nopee ruuansulatus?

      • Mustikkos

        Söin puuron kanssa mustikoita aamulla 7.00. 11.20 kouraisi vatsasta ja mustikat tuli takapuolesta wc pönttöön. Ei ne kauan viihtyneet sulistossa.


    • Vitsikästä

      Huomaa, että tämä on lasten ketju, kun ei tiedetä aineenvaihdunnasta mitään. Vessassakäyntien tiheys ei ole yhtä kuin nopea aineenvaihdunta. :D

    • Samajuttu

      Minulla on vilkas aineenvaihdunta.

    • Näimpänäi

      Olkaa tyytyväisiä jos suoli toimii ja paska huilaa :D niin mullaki ennen teki ja kivempi se ku et ei huilaa 3 päivään :)

    • Jeejoojaa

      Yykaakoo kakkakikka

    • Anonyymi

      itse yli 5kymppinen ja aamulla 3-5 kertaa paskalla ja joskus jopa 10 kertaa vrk:sa?
      tätä on jatkunut ties yli 25 v. korkea verenpaine 100-155 eikä saa lääkeitä ainkaa vielä .
      ruokaa olen kkeillut vaoikka itä lopetta, ei vaikutsuta. tai lisät vihanneksia. ei vaikutusta, liikun kohtalaisesti ja monipuolisesti.

    • Anonyymi

      Mulla on myös nopea aineenvaihdunta mutta tarttee käydä vaan 1 kerran päivässä kakalla. Iso huonopuoli on et ku ei lihooo nii pitää syödä paaaljon enemmän kun muut lääkäri just suositellut esim treeni päivinä roskaruokaa yms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1614
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1468
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1462
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      53
      1365
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1318
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      1275
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1168
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe