Kamala turvotus, normaalia?

Josanna89

Hei,

Olen raskaana rv.38 ja minun turvotus on lisääntynyt päivä päivältä. Turvotus on käsissä ja jaloissa. Sormeni ovat aivan turvonneet ja niihin särkee jatkuvasti. En saa kättäni edes nyrkkiin ja kun yritän niin kipu kovenee ja tunnen kuinka veri tykyttää verisuonissa. Jaloissa on myös kamala turvotus. Sukista jää jäljet nilkkoihin ja jalkoihin särkee varsinkin iltaisin.

Olen lukenut, että loppuraskaudesta turvotus lisääntyy ja kuuluu asiaan, mutta onko tämä nyt normaalia? Netissä puhutaan, että turvotusta esiintyy iltaisin, mutta minulla tämä turvotus ja kipu käsissä ja jaloissa on ympärivuorokautista. Saatan herätä yölläkin siihen, että sormiini pakottaa ja turvotus on yhtä runsasta jo heti aamusta.

Neuvolassa otetuissa pissanäytteissä ei ole ollut mitään erikoista ja verenpaineenikin on ollut koko raskauden ajan lähes samassa luvussa: n. 116/65 (PAITSI nyt kahdella viimeisellä käynnillä ollut 126/74) Voiko minulla silti olla syytä huoleen raskausmyrkytyksestä?

Seuraava neuvolakäynti on vasta maanantaina eli lähes viikon päästä.

Kertokaa toki kokemuksianne ja mielipiteitänne.

4

2300

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin..

ymmärtänyt niin et raskausmyrkytyksen "oireisiin" kuuluu just vahva turpoaminen,päänsärky, ehkä näkö-häiriöitä (valon arat silmät?..
      Loppuajastahan raskausmyrkytyksen riski suurenee ja se saattaa ilmaantuakin ihan yhtäkkiä..

Suosittelen kysymään lääkäriltä neuvoa tai ainakin seuraamaan verenpainetta tosi tarkasti!Kuulemma pienikin verenpaineen nousu loppuajasta saattaa olla merkki raskausmyrkytyksestä..
      Kysyin asiasta viime kerralla neuvolassa ku mulla oli hirveä pääkipu viikonloppuna,mutta sanoi vaan et mun ei kannata huolehtia raskausmyrkytyksestä ku en oo turvonnu ja verenpaine on alhainenm sekä virtsa puhdas..

• Josanna89

Pitää varmaan sit soittaa neuvolaan ja kysyä sieltä neuvoa. Olen yrittäny pitää jalkoja ylhäällä ja juonut paljon vettä, mutta turvotus ei hellitä. Olen kuitenkin ymmärtänyt että pelkästään turvotus ei riitä raskausmyrkytykseen vaan siihen pitää olla jo oireena verenpaineen nousu, päänsärky tai muut oireet joita minulla ei kuitenkaan tietääkseni ole.

• myös vko34

viikolla 34 alkoi turvotukset ja nivelkivut. Neuvolan ohjeet tuli että juoda enemmän (vielä enemmän!) ja tietysti vettä että neste vaihtuu ja jos särkee öisin niin sallittuja särkylääkkeitä voi käyttää. Jos pissa ja verenpaine ok ei syytä liene huoleen ole. Ei ainakaan täällä ole ollut. Jos et kestä maanantaihin ota neuvolaan yhteys aiemmin. Se ei oo kiellettyä.

• r.myrkystyksestä..

..että joillakin ei välttämättä kaikkia oireita ole?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      414
      9156
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      189
      3760
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      21
      2228
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      87
      1393
    5. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      114
      1148
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1145
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1122
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      80
      1116
    9. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1110
    10. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55