Itselläni on viimeiset 8kk ollut todella rajuja oireita roppakaupalla ja on tutkittu vähän joka puolelta, mutta oikein mitään selitystä ei ole löytynyt. Nyt sattuikin silmään pari lappua labratuloksia:
Heinäkuussa: S-T4-V 20.1 S-TSH 3.05
Marraskuussa: S-T4-V 15 S-TSH ei otettu
Elikkä mahtaako tuommoinen heilahdus olla ihan normaalia? Missään vaiheessa ei ole meikäläisen labra arvoja vertailtu kenenkään toimesta kun lähinnä hulluna ovat pitäneet joten ehkä tuo olisi voinut jäädä huomioimatta.. Oireetkin ovat muuttuneet matkan varrella, mitä ainakin omalla logiikkalla voisin pitää juurikin noista arvojen muutoksista johtuvina.
Heinäkuussa: S-T4-V 20.1 S-TSH 3.05
Marraskuussa: S-T4-V 15 S-TSH ei otettu
Elikkä mahtaako tuommoinen heilahdus olla ihan normaalia? Missään vaiheessa ei ole meikäläisen labra arvoja vertailtu kenenkään toimesta kun lähinnä hulluna ovat pitäneet joten ehkä tuo olisi voinut jäädä huomioimatta.. Oireetkin ovat muuttuneet matkan varrella, mitä ainakin omalla logiikkalla voisin pitää juurikin noista arvojen muutoksista johtuvina.
Vastaukset 1
Vanhimmat
Hankala sanoa mitään täsmällistä noiden arvojen perusteella, koska TSH:ta ei määritetty jälkimmäisellä kerralla. Heinäkuun arvoissa TSH on nykysuosituksen perusteella (yläraja 2,5) liian korkea. Voi olla, että kilpirauhanen on tuolloin toiminut vähän laiskasti ja aivolisäke on piiskannut sitä, jolloin TSH on noussut ja myös t4v on normaalin ylärajoilla. Marraskuussa t4v on noin normaaliarvojen puolivälissä vähän riippuen siitä, mitkä käyttämäsi laboratorion viiterajat ovat. Tästä ei kuitenkaan voi sanoa oikein mitään, koska ei näe, mihin suuntaan TSH on mennyt. Jos se on noussut edellisestä tai säilynyt samoissa, niin silloin voisi spekuloida, että kilpirauhanen on ehkä pettämässä eikä jaksa enää piiskauksesta huolimatta tuottaa riittävästi hormonia.
Tämä siis on nyt ihan pelkkää arvailua, koska toista TSH-arvoa ei ole käytettävissä. Jos sinulla on oireita, niin suosittelisin uutta mittausta (sekä TSH että t4v) ja tarvittaessa toimenpiteitä arvojen ja oireiden mukaisesti.