Freelancer ja laskutus

Voiko antaa?

Voiko freelancerina (ilman yritystä) työskentelevä antaa laskun palvelustaan toiselle yritykselle, vaikka siis laskuttaja onkin yksityinen henkilö, joka ei vielä yritystä omista, eikä kuulu ALV-rekisteriin?

39

12799

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoa

Ei voi. Sinulla pitää olla rekisteröity yritys (henkilöyhtiö tms.). Tämä siksi, että kaikki tulo on verotettavaa Suomessa. Suosittelen toiminimen perustamista. Erittäin yksinkertaista ja nopeaa ja saat asiasi hoidettua oikein.

• alkup.

Ei vähäisillä tuloilla kannata yritystä lähteä perustamaan.

Mielestäni freelancer-verokortilla saan kyllä asiani "hoidettua oikein".

Sitä vain pohdin, että kai voin antaa asiakkaalle laskun...? Eikö se ole kaikista paras tapa varmistaa, ettei tule väärinkäsityksiä maksuista?

• alkup.
        alkup. kirjoitti:

Ei vähäisillä tuloilla kannata yritystä lähteä perustamaan.

Mielestäni freelancer-verokortilla saan kyllä asiani "hoidettua oikein".

Sitä vain pohdin, että kai voin antaa asiakkaalle laskun...? Eikö se ole kaikista paras tapa varmistaa, ettei tule väärinkäsityksiä maksuista?

Itse olen kääntäjä, mutta esimerkkinä voisin mainita toimittajia koskevan tekstin osoitteessa: http://www.kaapeli.fi/~vapaat/finnish/2freamma/hinnat.htm , missä sanotaan, että myös freelancer-verokorttilainen voi lähettää laskun.

Mitä tällaisessa laskussa sitten pitäis olla? Maininta, etten kuulu mihinkään ALV- tai ennakonperintärekisteriin?

• Itsekin kääntäjä
        alkup. kirjoitti:

Itse olen kääntäjä, mutta esimerkkinä voisin mainita toimittajia koskevan tekstin osoitteessa: http://www.kaapeli.fi/~vapaat/finnish/2freamma/hinnat.htm , missä sanotaan, että myös freelancer-verokorttilainen voi lähettää laskun.

Mitä tällaisessa laskussa sitten pitäis olla? Maininta, etten kuulu mihinkään ALV- tai ennakonperintärekisteriin?

Minäkin olen kääntäjä ja teen usealle käännöstoimistolle ja toimeksiantajalle käännöksiä. Minulla ei ole freelancer-verokorttia käytössä, vaan tavallinen sivutulokortti (ja "päätyönantajalle" päätulokortti).

Itse lähetän kyllä "laskuja" joillekin toimeksiantajille työstä. Laskuihin tulee mm. seuraavat tiedot: käännöspalkkion suuruus ja veroprosentti. Mutta sinun kannattaa kysellä toimeksiantajaltasi, mitä tietoja hän haluaa kyseiseen "laskuun", jota lähetät työn valmistuttua.

• KukkoUkko
        Itsekin kääntäjä kirjoitti:

Minäkin olen kääntäjä ja teen usealle käännöstoimistolle ja toimeksiantajalle käännöksiä. Minulla ei ole freelancer-verokorttia käytössä, vaan tavallinen sivutulokortti (ja "päätyönantajalle" päätulokortti).

Itse lähetän kyllä "laskuja" joillekin toimeksiantajille työstä. Laskuihin tulee mm. seuraavat tiedot: käännöspalkkion suuruus ja veroprosentti. Mutta sinun kannattaa kysellä toimeksiantajaltasi, mitä tietoja hän haluaa kyseiseen "laskuun", jota lähetät työn valmistuttua.

Helpoiten laskutus onnistuu tähän tarkoitetun laskutuspalvelun kautta:

http://www.ukko.fi

• freelancer
        KukkoUkko kirjoitti:

Helpoiten laskutus onnistuu tähän tarkoitetun laskutuspalvelun kautta:

http://www.ukko.fi

Itse käytän www.odeal.fi palvelua. Katsoin kaikki laskutuspalvelut kesän aikana läpi ja tuo odeal taisi olla edullisin.

• Papupata-Kuu
        freelancer kirjoitti:

Itse käytän www.odeal.fi palvelua. Katsoin kaikki laskutuspalvelut kesän aikana läpi ja tuo odeal taisi olla edullisin.

Odeal on tosiaan edullisin, jos laskuttaa 25 000 euroa kerrallaan...
        Itse arvostan kyllä luotettavuutta enemmän kuin hintaa, varsinkin kun on raha-asioista kyse.

Sen takia ääni menee Ukolle.

• ??????????
        Papupata-Kuu kirjoitti:

Odeal on tosiaan edullisin, jos laskuttaa 25 000 euroa kerrallaan...
        Itse arvostan kyllä luotettavuutta enemmän kuin hintaa, varsinkin kun on raha-asioista kyse.

Sen takia ääni menee Ukolle.

Aika suurpiirteistä. Odeal.fi on kyllä edullisin pienemmällä laskutuksella. Kesästä asti laskuttanut ilman mitään ongelmaa.

• työkorvausta

Laskun voi antaa, mutta ei laskun antaminen muuta asiaa mihinkään.

Korvauksen maksamisessa tulee tutkia onko kyseessä palkka vai työkorvaus?

Jos kyseessä on palkka, maksetaan korvauksesta palkan sivukulut ja pidätetään ennakonpidätys.

Jos kyseessä on työkorvaus, sivukuluja ei tarvitse maksaa, mutta jos korvauksen saaja ei ole ennakkoperintärekisterissä, tulee pidättää ennakonpidätys.

• alkup.

Joo, siis freelancer-kortilla juuri pidätetään ennakonpidätys ja koska kyse ei ole työsuhteesta, on kyseessä kai työkorvaus.

Siis haluan vaan tietää, että saanko tehdä pelkkänä freelancerina laskun ja millainen sen pitää olla?

Vai tarvitaanko laskuttamiseen joku erillinen oikeus, esim. Y-tunnus?

• sivuilta
        alkup. kirjoitti:

Joo, siis freelancer-kortilla juuri pidätetään ennakonpidätys ja koska kyse ei ole työsuhteesta, on kyseessä kai työkorvaus.

Siis haluan vaan tietää, että saanko tehdä pelkkänä freelancerina laskun ja millainen sen pitää olla?

Vai tarvitaanko laskuttamiseen joku erillinen oikeus, esim. Y-tunnus?

laita vero.fi-sivustolla hakusanaksi työkorvaus ja lue ohje "palkkaa vai työkorvausta"

sen mukaan työkorvaus maksetaan yrittäjälle...

• alkup.
        sivuilta kirjoitti:

laita vero.fi-sivustolla hakusanaksi työkorvaus ja lue ohje "palkkaa vai työkorvausta"

sen mukaan työkorvaus maksetaan yrittäjälle...

Ja freelancerit voidaan katsoa yrittäjiksi esim. YEL:n osalta. Itsenäistä tulonhankkimistoimintaa voi harrastaa ilman yritystäkin.

Yritän vaan tässä jotain laskupohjaa väsätä, niin mitä kaikkea sinne nyt sitten tulis, jotta on asiakkaalle varmasti selvää, etten ole yrittäjä vaan freelancer-verokortillinen? Niin ja tietenkin se, etten ole arvonlisäverovelvollinen.

• tuntilista
        alkup. kirjoitti:

Ja freelancerit voidaan katsoa yrittäjiksi esim. YEL:n osalta. Itsenäistä tulonhankkimistoimintaa voi harrastaa ilman yritystäkin.

Yritän vaan tässä jotain laskupohjaa väsätä, niin mitä kaikkea sinne nyt sitten tulis, jotta on asiakkaalle varmasti selvää, etten ole yrittäjä vaan freelancer-verokortillinen? Niin ja tietenkin se, etten ole arvonlisäverovelvollinen.

antaa olla, eihän tämä minulle kuulu ;)

hyvää jatkoa!

• alkup.
        tuntilista kirjoitti:

antaa olla, eihän tämä minulle kuulu ;)

hyvää jatkoa!

Mitä oikein yrität sanoa? Ettei freelancer-verokortilla voi ottaa työkorvauksia?

No taidan kirjoitella laskuja jonkun nettimallin mukaan ja lisätä siihen, ettei sisällä ALVia. Katsotaan valittaako joku...

• kyllä

• kyllä
      • Leicalumix

Uskotaan ihan kerrastakin...
        Mutta hyvä vaihtoehto, itse tarvitsen laskutuskanavan valokuville. Omaa toiminimeä en enää koskaan laita, yksi kerta sitä riitti, kiitos. Piti olla kovin helppoa ja selvää, olikin yhtä sotkua, näitä selvitetään vieläkin.
        Noitten sivuilta ei suoraan selviä, paljonko pitää olla laskutusta, että pääsee edullisempaan prosenttiin, pistin äasken sähköpostia, sitten nähdään.

• niinfree
        Leicalumix kirjoitti:

Uskotaan ihan kerrastakin...
        Mutta hyvä vaihtoehto, itse tarvitsen laskutuskanavan valokuville. Omaa toiminimeä en enää koskaan laita, yksi kerta sitä riitti, kiitos. Piti olla kovin helppoa ja selvää, olikin yhtä sotkua, näitä selvitetään vieläkin.
        Noitten sivuilta ei suoraan selviä, paljonko pitää olla laskutusta, että pääsee edullisempaan prosenttiin, pistin äasken sähköpostia, sitten nähdään.

Laskuttaa toki voi vaikka verokortilla, silloin "lasku" on lähinnä ilmoitus tehdystä työstä. Työnantaja joutuu kuitenkin hoitamaan lakisääteiset velvollisuudet. Tällöin työn kokonaishinnaksi tulee jotain muuta kuin "laskun" summa.

Mikäli haluat lähettää "oikean" laskun, jossa on työstäsi asiakkaallesi koituva kokonaishinta pitää sinulla olla Y-tunnus, ja sinun pitää kuulua ennakkoperintärekisteriin. Nämä eivät välttämättä edellytä omaa yritystä, myös freelancer voi saada nämä, mutta on silloin käytännössä yrittäjän asemassa velvoitteineen. Tässä tapauksessa toimeksiantajasi vapautuu kaikista työnantajavelvoitteista, eli hoitaa koko asian yksinkertaisesti maksamalla laskusi. Laskun summa on siis hänelle koituva kokonaiskustannus työstäsi. Koska sivukulut siirtyvät sinun hoidettavaksesi, sinun on laskettava työsi hinta eri pohjalta kuin palkansaajana.

Alv rekisteröinti ei ole edellytys laskutukselle, laskuttaa voi arvonlisäverottomanakin. Tällöin on yleensä kyse yrittäjästä, joka on arvioinut laskutuksensa jäävän niin pieneksi, että ei ole hakeutunut arvonlisäverovelvolliseksi.
        Ostavalle yritykselle laskuusi sisältyvä alv on vain läpikulkuerä, ei siis kustannus, joten alvittomaksi jääminen ei hyödytä työsi ostajaa mitenkään.

Freelancerit hoitavat usein tämän laskutuksensa osuuskunnan kautta, jolloin voi laskuttaa "oikeasti", vaikkei olisikaan omaa yritystä. Yllämainittu Eezy on samanlainen laskutuskanava kuin muutkin osuuskunnat.

• niinfree kirjoitti:

Laskuttaa toki voi vaikka verokortilla, silloin "lasku" on lähinnä ilmoitus tehdystä työstä. Työnantaja joutuu kuitenkin hoitamaan lakisääteiset velvollisuudet. Tällöin työn kokonaishinnaksi tulee jotain muuta kuin "laskun" summa.

Mikäli haluat lähettää "oikean" laskun, jossa on työstäsi asiakkaallesi koituva kokonaishinta pitää sinulla olla Y-tunnus, ja sinun pitää kuulua ennakkoperintärekisteriin. Nämä eivät välttämättä edellytä omaa yritystä, myös freelancer voi saada nämä, mutta on silloin käytännössä yrittäjän asemassa velvoitteineen. Tässä tapauksessa toimeksiantajasi vapautuu kaikista työnantajavelvoitteista, eli hoitaa koko asian yksinkertaisesti maksamalla laskusi. Laskun summa on siis hänelle koituva kokonaiskustannus työstäsi. Koska sivukulut siirtyvät sinun hoidettavaksesi, sinun on laskettava työsi hinta eri pohjalta kuin palkansaajana.

Alv rekisteröinti ei ole edellytys laskutukselle, laskuttaa voi arvonlisäverottomanakin. Tällöin on yleensä kyse yrittäjästä, joka on arvioinut laskutuksensa jäävän niin pieneksi, että ei ole hakeutunut arvonlisäverovelvolliseksi.
        Ostavalle yritykselle laskuusi sisältyvä alv on vain läpikulkuerä, ei siis kustannus, joten alvittomaksi jääminen ei hyödytä työsi ostajaa mitenkään.

Freelancerit hoitavat usein tämän laskutuksensa osuuskunnan kautta, jolloin voi laskuttaa "oikeasti", vaikkei olisikaan omaa yritystä. Yllämainittu Eezy on samanlainen laskutuskanava kuin muutkin osuuskunnat.

joutuu työttömyyttään yhteiskunnan tukien tarvitsijaksi, niin saattaa olla edessä hankaluuksien tie!

• niinfree
        piruitte kirjoitti:

joutuu työttömyyttään yhteiskunnan tukien tarvitsijaksi, niin saattaa olla edessä hankaluuksien tie!

Tämä työttömyysasia onkin tosiaan näinä aikoina tärkeä. Eli jos hankkiudut yrittäjän asemaan (y-tunnuksen hankkiminen riittää), menetät käytännössä oikeuden saada työttömyyspäivärahaa. Verokortilla työskennellessään tai osuuskunnan kautta laskuttaessaan freelancer on palkansaajan asemassa, jolloin saa työttömyyspäivärahaa niiltä päiviltä kun töitä ei ole.

• freelance_

• Freelancer...

Itse laskutan näiden kautta :

http://www.virtualteam.fi/

Asiantuntevaa palvelua homma pelittää , joten uskaltaa suoistella muillekin :-)

• Freelangeri

Myös osuuskunta Kanslian kautta pystyy laskuttamaan ilman omaa yritystä. Siihen ei tarvitse liittyä ja kaikki asiat voi hoitaa nettilomakkeilla. www.kanslia.com on osoite

• VTF-palvelu

Onnistuu helposti kauttamme
      Virtual Team Finland VTF Oy
      www.virtualteam.fi

• fwfewfe

Eikö alvin sisältyminen laskuun riipu siitä, mistä tysötä laskutetaan? Eli että se työ sanelee sen? Kirjoituksista tai valkokuvista eri säännöt jne. Esim. tavallinen artikkelin kirjoittaminen ei olisi alv-velvollista yrityksen muodossakaan?

• mikkojarv

Kannattaisi kokeilla easyjobia ( http://www.easyjobi.fi ), laskutus onnistuu netin kautta ja on kilpailijoita halvempi(ottaa 6% välityspalkkiota). Rahat tulevat parissa päivässä suoraan tilille palkkana.

• sdfsdfsdfsfsdsfsdf

Kyllä voi. Saattaa vain laskun vastaanottajalla olla ongelmia arvonlisäveron kanssa, mutta siitähän ei ollut vissiin kyse?

• Laskuta ilman firmaa

Kannattaa tsekata avuksi: http://www.j2media.fi/tyon-laskutus-ilman-omaa-yritysta-palvelu-juuri-sinulle/

• Bändiläinen

Mulla on paljon kavereita, jotka toimivat keikkamuusikkoina ja laskuttavat eri palveluiden kautta ainakin www.eezy.fi ja www.ukko.fi ovat olleet kovassa käyttössä. Yksi kaveri tosin, joka on opiskellut kirjanpitoa sanoo ettei noita tarvitsisi käyttää vaan yksityinen henkilökin voi laskuttaa itse. Se käyttää www.andersmanager.fi laskutusohjelmaa. Itelläkin on toi yrityksellä käytössä mutta en tiiä sitten miten se menee jos ei ole firmaa... Kai pitäis osata jotain verotusjuttuja ite??

• Vaihtoehtoja riittää

www.finjob.fi

• 20+5

Itse laskutan tämän kautta ja kyllä pelittää http://www.e-tunnus.fi/ Myös edullinen hinta oli valinna kriteeri.

• Tdertuhtr
        20+5 kirjoitti:

Itse laskutan tämän kautta ja kyllä pelittää http://www.e-tunnus.fi/ Myös edullinen hinta oli valinna kriteeri.

e-tunnus.fi:n uskottavuutta omissa silmissäni syö että parin päivän sisään usealle foorumille ilmestynyt hyvin samanlaiset "tyytyväisen käyttäjän" viestit. Milloin ollaan karaokeisäntiä, milloin seikkaillaan graafikoiden foorumilla... nyt sentään nimimerkkiä vaihdettu. Pelkäänpä että aika harva tahtoo asettaa rahaliikennettään firman harteille, joka heti ensimetreillä hankkii itselleen epämääräistä mainetta foorumeilla. Suosittelen vaihtamaan strategiaa, jos rehellisesti kertoisitte että "meillä hei on tällainen uusi yritys" ette sahaisi omaa oksaanne.

• Nettihuijaus?
        Tdertuhtr kirjoitti:

e-tunnus.fi:n uskottavuutta omissa silmissäni syö että parin päivän sisään usealle foorumille ilmestynyt hyvin samanlaiset "tyytyväisen käyttäjän" viestit. Milloin ollaan karaokeisäntiä, milloin seikkaillaan graafikoiden foorumilla... nyt sentään nimimerkkiä vaihdettu. Pelkäänpä että aika harva tahtoo asettaa rahaliikennettään firman harteille, joka heti ensimetreillä hankkii itselleen epämääräistä mainetta foorumeilla. Suosittelen vaihtamaan strategiaa, jos rehellisesti kertoisitte että "meillä hei on tällainen uusi yritys" ette sahaisi omaa oksaanne.

Osoitteena tilitoimiston c/o osoite, ulkoistettu 010 puhelinpalvelu, joka vastaa arkisin klo 10-11, siis peräti tunnin ajan! No eipä yllätä, että toivovat "Ensisijaisesti toivomme yhteydenottoa sähköpostitse". Sivuilla ei ainuttakaan yhteystietoa itse "yritykseen". Sivujen tekstit kopioitu suoraan muilta alan yrityksiltä.

Ei kyllä herätä luottamusta, itse asiassa haiskahtaa kunnon vedätykseltä.

• LassePaananen

Moro,

huomasin tämän yritystämme koskevan viestin ja vaikka se on vanha niin korjaan siinä olevat virheet.
        - Emme ole kopioineet sivujemme tekstejä
        - Emme myöskään kirjoittele nimettöminä palautetta palstoille vaan käytämme omia nimiämme kuten nytkin
        - Puhelinpalvelumme oli auki vielä vuonna 2014 vain tunnin päivässä, sittemmin 8-16 ja sähköposteihin vastaamme myös iltaisin. Suurin osa asiakkaistamme on meihin yhteydessä sähköpostitse.
        - Haluamme taata parhaan asiakaskokemuksen ja siksi emme ole laittaneet henkilökuntamme suoria puhelinnumeroita tai osoitteita esille.
        - Meillä ei ole ulkoistettua puhelinpalvelua vaan hoidamme itse kaikki puhelut, samoin kuin muutkin yhteydenotot asiakkaisiin
        - Olemme rakentaneet laskutuspalveluamme varten alan moderneimman tietojärjestelmän ja toimimme yhteistyössä Visman kanssa, joka on useammassa maassa toimiva taloushallintoyritys, jolla on yli 50 000 asiakasta ja töissä lähes 900 henkilöä. Kertokoon se, että olemme tosissamme, kasvamme vauhdilla ja pystymme tarjoamaan alan parasta palvelua alhaisella kustannustasolla. Palkkiomme on vain 3-5% verottomasta laskutussummasta.

Vastaan mielellään lisäkysymyksiin. Myös minut saa kiinni alla olevasta sähköpostiosoitteesta.

Terveisin,

--Lasse Paananen
        toimitusjohtaja
        Suomen e-tunnus Oy
        [email protected]

• VirpiH

Minä olen laskuttanut Finjobin kautta vuoden verran ja olen tyytyväinen. Lasku lähtee samana päivänä (jos lähetän arkipäivän aikana) ja palkkalaskelma tulee heti, kun asiakas on laskunsa maksanut.

Päädyin Finjobiin, koska laskutettavat summani ovat pieniä ja heillä ei ole minimi laskutuspalkkiota (esim. 20€/lasku) niin kuin muilla oli, ainakin silloin kuin niitä vertaisin. Myös palvelumaksu oli jo silloin pienin ja on vuoden aikana vielä laskenut 4%:iin.

• Virpi Finjob

Onko teillä siellä Finjobissa vedetty hinnat jo liian alas, kun pitää keskustelupalstalla mainostaa?

• maksajatar

Itse hyväksyn organisaation edustajana paljon palkkioita freelancereille.

He lähettävät sähköpostilla pdf/paperilaskun, jossa lukee perinteisten lähettäjä, vastaanottaja, pankkitiedot lisäksi esimerkiksi. "4 postikorttioriginaalia kertakäyttöoikeuksilla painattaa originaaleista 4 kertaa X määrä korttia. Liitteenä freelancer verokortti." Kyseessä siis tunnetut taiteilijat ja graafikot. Eli pitäisi toimia, koska he ovat toimineet näin vuosikymmeniä.

• maksajatartaas

Ja niin summa tietysti myös laskuun :-) eh...

• sillitsalaatissa

Itse olen ymmärtänyt huonosti- mutta niin, että laskutusosuuskunta on yritys, joka ottaa korvauksen siitä kun laittaa "freen" asiakkaille laskut, ja tilittää "freelle" hänen tulonsa.
      Mitä järkee? eihän homma ole silloin yrittäjän itsensä pyöriteltävissä- ja vielä maksaa.
      Jos esimerkiksi itse tekisin 150 tuntia laskutettavaa työtä per kk, mitä jäisi ihan konkreettisesti käteen, esimerkiksi eezyn tai ukon jälkeen.
      Ja mikäli mikään (laskutusosuuskunta) on niin pieni, tavallaan että freenä tekijöitä on alle 10, niin eikö omistusprossa nouse yli 15 helposti? Tämä tulee erityisesti vastaan pienemmillä paikkakunnilla, missä osuuskunnan kautta ei kannata tehdä hommia- se kun nielee tuotosta valtaosan, ja itse yrittäjän eläminen muuttuu ruuanmurusen jahtuuksi.
      Olisi tähän nyt ihan paikallaan kun itse olen ryhtymässä yrittäjäksi vuoden alusta, työvaltaiselle alalle, että muutama laskutusosuuskunta kertoisi mitä, millä hinnalla osapuilleen, tekee.
      Itse tarvitsen jokatapauksessa joko luotettavan tilitoimiston palveluja, ja/tai joko itse laskutan, paitsi käteismaksajat, ja tarvitsen jonkinlaista eläketurvaa kerryttää, samoin alvit on tiliteltävä.
      Jotain muutakin, mutta se on käytännön asioita enemmänkin, ja myös kiireaikoihin on hyvä olla toinenkin tekemään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1440
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    6. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      93
      1114
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      256
      958
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe