hei vaihdevuosi-ikäiset!

täti

Palstalla taitaa olla enimmäkseen nuorempaa väkeä, mutta kysyn kumminkin jos sattuisi joku olemaan... käyttääkö kukaan luontaistuotteita hormonikorvaushoitona? Tai onko teillä tietoa niiden sopivuudesta epileptikoille?

Epilepsia ja nainen-oppaan mukaan estrogeenikorvaushoitoon tulisi liittää keltarauhashormoni. En kuitenkaan vielä halua kemiallista lääkitystä, oireet on kovin vähäisiä. Nukahtamisvaikeudet vain piinaa, jotkut ovat kuulemma saaneet siihen apua kasvisestrogeeneistä.

8

2192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoittelevat sekalaisesti nuoremmat ja venhemmat. Itse kuulun kanssa tähän keski-ikäiseen kastiin. Kokeilepa Femi-Soijaa. Jotkut nimittäin väittävät että se auttaa sekä painonhallinnassa että lievissä vaihdevuosioireissa.Se on sitäpaitsi ihan syötävää viilin tai jugurtin kanssa. Minun "mummouteni" alkoi kerralla 3 vuotta sitten aivoverenvuodon seurauksena (jonka seurauksena myös tämä epilepsia). Muutoin olisin aika tarkka luontaistuotteiden kanssa. Lukiessani Neurotol Slown käyttöohjeita huomiotani kiinnitti se että mäkikuisman käyttö ehdottomasti kielletty. (luontaistuote jota käytetään lievään masennukseen). Monastikin ns luontaistuotteet ovat yllättävänkin vahvoja ja saattavat kertyä elimistöön ihan niinkuin lääkkeetkin joten kyselisin lääkäriltäkin niitten käytöstä lääkkeitten kanssa. Itse syön säännöllisesti rautaa koska muuten veriarvot olisivat niin heikot ja magnesiumia ja kalaöljyä kun en hirmuisesti syö kalaa.Lääkityksenä tähän epilepsiaan minulla on Neurotol Slow (vrkannos 750 mg) ja Keppra vrk 1000 mg. Terveisin ML

    • keski-ikäinen minäkin

      Olen joskus miettinyt, että jospa tämä epini rauhoittuisi sitten, kun vaihdevuodet alkavat. Neurologini sanoi nimittäin viimeksi, että minulle voisi vanhenemisesta jotain hyötyä olla juuri kuukautisten poisjäännin takia. Mulle pahimpia kohtausten aikoja ovat ovulaatio ja kuukautisten alkamispäivät. Kyllähän niitä muulloinkin tulee, sen verran hankala tilanne tällähetkellä on. Ainaista lääkkeitten kokeilua... Itse olen jättänyt kaikki luontaistuotteet pois, kalanöljyä lukuunottamatta. Olisihan se mahtava juttu, jos se helpotus löytyis luontaisesti.
      Olen kuitenkin sitä mieltä, että kysyisit lääkäriltä, jos kokeilet jotain luontaistuotetta.

      • täti

        Minullakin oli aina kohtauksia juuri kuukautisten alla. Nyt olen ollut vuosia kohtaukseton. Siitä syystä en käy enää neurologilla, vain yleislääkäri uusii reseptini. Epäilen vaan, ettei heidän tietämyksensä ole niin laaja. Siksi ajattelin, että kysyn ensin onko teillä muilla tietoa tästä, koettua tai kuultua.

        Joidenkin luontaistuotteiden kohdalla sanotaan suoraan, ettei pidä käyttää, jos on epilepsia. Eräältä valmistajalta tiedustelin heidän tuotteestaan, ja sain vastauksen ettei sitä ole tutkittu.

        Eniten kiinnostaa valmisteet, joissa on mukana keltarauhashormonia. Se on kohtauskynnystä nostava ja käytetään myös lääkinnällisessä hormonihoidossa estrogeenin kanssa. Maallikolle kuulostaa mahdolliselta vaihtoehdolta.

        Unilääkkettä on pakko napata pari kertaa kuukaudessa, juuri siinä kuukautisten alkamisaikaan. Sitä enemmän valvottaa, mitä huonommin hormonit toimii. En kuitenkaan haluaisi tulla niistäkään riippuvaiseksi. Hankala valinta!


      • tunnistettavissa
        täti kirjoitti:

        Minullakin oli aina kohtauksia juuri kuukautisten alla. Nyt olen ollut vuosia kohtaukseton. Siitä syystä en käy enää neurologilla, vain yleislääkäri uusii reseptini. Epäilen vaan, ettei heidän tietämyksensä ole niin laaja. Siksi ajattelin, että kysyn ensin onko teillä muilla tietoa tästä, koettua tai kuultua.

        Joidenkin luontaistuotteiden kohdalla sanotaan suoraan, ettei pidä käyttää, jos on epilepsia. Eräältä valmistajalta tiedustelin heidän tuotteestaan, ja sain vastauksen ettei sitä ole tutkittu.

        Eniten kiinnostaa valmisteet, joissa on mukana keltarauhashormonia. Se on kohtauskynnystä nostava ja käytetään myös lääkinnällisessä hormonihoidossa estrogeenin kanssa. Maallikolle kuulostaa mahdolliselta vaihtoehdolta.

        Unilääkkettä on pakko napata pari kertaa kuukaudessa, juuri siinä kuukautisten alkamisaikaan. Sitä enemmän valvottaa, mitä huonommin hormonit toimii. En kuitenkaan haluaisi tulla niistäkään riippuvaiseksi. Hankala valinta!

        Vielä minulla kuukautiset eivät ole loppuneet. "Kuumista aalloista" on yksittäisiä kokemuksia.

        Myös minulla kuukautisten alkaminen laukaisi kohtaukset. Tuolloin en olisi saanut tietää kuukautisväliä, sillä stressi laukaisi kohtaukset. Myöhemmin tajusin siirtyä pikkuhousunsuojiin ja kohtaukset loppuivat rennolla mielellä.

        Älä luota terveyskeskukseen yhtä paljon kuin erikoislääkäreihin. Käy vaikka yksityisgynekologilla, jos olet epävarma.

        En ole ottanut kirjaimellisesti lääke- ja luontaistuotevalmistajien neuvoja tuotteidensa sopivuudesta. Esim. burana on särkylääkkeeni, vaikka Orion toisin suosittelee.

        Olen valvonut myös koko öitä ilman kohtauksia. En halua kasvaa unilääkkeistä riippuvaiseksi. Olen päättänyt selvitä vaihdevuosista kotihoidolla, vaikka henki menisi. En halua ylimääräisiä kustannuksia.


      • täti
        tunnistettavissa kirjoitti:

        Vielä minulla kuukautiset eivät ole loppuneet. "Kuumista aalloista" on yksittäisiä kokemuksia.

        Myös minulla kuukautisten alkaminen laukaisi kohtaukset. Tuolloin en olisi saanut tietää kuukautisväliä, sillä stressi laukaisi kohtaukset. Myöhemmin tajusin siirtyä pikkuhousunsuojiin ja kohtaukset loppuivat rennolla mielellä.

        Älä luota terveyskeskukseen yhtä paljon kuin erikoislääkäreihin. Käy vaikka yksityisgynekologilla, jos olet epävarma.

        En ole ottanut kirjaimellisesti lääke- ja luontaistuotevalmistajien neuvoja tuotteidensa sopivuudesta. Esim. burana on särkylääkkeeni, vaikka Orion toisin suosittelee.

        Olen valvonut myös koko öitä ilman kohtauksia. En halua kasvaa unilääkkeistä riippuvaiseksi. Olen päättänyt selvitä vaihdevuosista kotihoidolla, vaikka henki menisi. En halua ylimääräisiä kustannuksia.

        Tuosta Buranasta joskus neurologilta kysyinkin. Hän vastasi, ettei sitä tarvitse niin vakavasti ottaa. Osa varoituksista tietysti pitääkin ottaa tosissaan, osa on varmaankin vain varmuuden vuoksi, ettei valmistaja joudu vastuuseen.

        Pitkään jatkuva unettomuus on kuitenkin aikamoinen riesa. Yksittäinen yö ei tunnu missään, mutta 3 peräkkäin alkaa jo viedä pollaa sekaisin. Tosin kohtauksia ole tullut, se on tärkeintä. Vaihdevuosi-keskusteluissa aika monet kertovat saaneensa unihäiriöihin apuja lääkinnällisistä sekä luontaishoidoista.

        Ehkä siellä gynellä kannattaisi käydä muutenkin. Jospa hän olisi perehtynyt aiheeseen ja olisi kai muutenkin aiheellista tässä elämänvaiheessa. Epilepsian kannalta pitäisi kai olla enimmäkseen positiivista, kun estrogenituotanto lakkaa.


      • Anonyymi

        Hei sinä menopaussista apua toivonut,
        vieläkö sattuisit olemaan maisemissa? Miten homma on sinulla edennyt?

        Itselläni tulee ohimolohkoepistä (on yhtä puolta 40% ja toista 60%) aina muutaman päivän kohtausryppäät suunnilleen ovulaation aikana sekä juuri ennen kuukautisten alkua. 1-5 (pahimmillaan 7 kohtausta) päivässä 3-5 päivää putkeen. Alkaa 1/päivä, sitten tulee useamman kohtauksen päiviä ja sitten taas 1 ja sen jälkeen häipyy. Täällä niin toivon, että menopaussista olisi iloa, sitten kun se on joskus tulee ja menee ohi. Pottumaisimpana kuukautena tuli liki 30 kohtausta. Nyt mittarissa 46v eikä vielä merkkejä mummoudesta, eli tovi menee vielä.

        Tuliko sinulle jo menopaussi ja oliko sitä iloa?


    • Telle

      Tässä yksi, joka ei kuulu ns. nuorempaan väkeen. En ole vähään aikaan tänne kirjoitellut, mutta vakiporukkaa olen kuitenkin.

      Minun menkkani loppuivat jo 42-vuotiaana. Nyt olen 48 v. Itselläni ei ole ollut mitään vaihdevuosiin liittyviä oireita, tai ehkäpä vaikeahoitoinen epini (5-6 tauttomuuskouristuskohtausta/kk) peitti ne kaikki allensa. Nyt olen ollut miltei vuoden kohtaukseton, ties vaikka "kuumat aallot" ja muut vaivat nyt alkaisivat;)

      Koska olen ollut oireeton vaihdevuosien suhteen, en ole osannut ajatella mitään lääkitystäkään, ja eipä sitä tietty tarvitakaan minun tapauksessani.

      Isosiskoni käytti jotain luontaisuotepohjaista tuotetta, mutta sitten vaivat ylittivät hänen sietokykynsä, ja hän kääntyi hormonituotteiden puoleen.

      Jokaisen kohdalla vaihdevuodet, samoin kuin epikin, ovat kovin yksilöllinen asia.

      Minä kävin joskus alkusyksystä gynellä ja kysyin, miksei minulle tule mitään vaihdevuosioireita. Well, hän nauroi ja sanoi: ole onnellinen.

      Tsemppiä, ja ei me tosiaankaan kaikki tällä palstalla mitään "nuorikkoja" olla ;) Huh, enää 2 v. ja minäkin täytän 50!

    • Jousskari57

      Mulla alko vaihdevuodet 45 vuoden iässä. Samaan aikaan aloin käyttämään hormonikorvaushoitoa,
      Lääkärini mukaan siinä pitää olla keltarauhashormonia mukana.Mulla oli yksi tabletti,jossa oli myös mukana sitä.
      Hoidon lopetin parin kuukauden käyttämisen jälkeen.
      Unettomuuden takia aloin käyttämään sitä.

      Menkat loppu myös silloin. Olen nyt 51 v, Nyt olen pärjännyt hyvin ilmankin, unettomuuteen otan joskus unitabun.

      Mulle vain kävi toisinpäin kuin toisille, kohtaukset lisääntyivät. Ja jatkuvat vieläkin. Lääkkeillä
      niitä ei ole saatu pois:(

      Onneksi mä olen saanut nyt Kuopioon ajan:)

      Sinuna kävisin gynellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      65
      2880
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      407
      2782
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      98
      2233
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      83
      1962
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      72
      1900
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      6
      1818
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      8
      1808
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      148
      1767
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1562
    Aihe