verenpaine mitataan?
kummasta käsivarresta
9
1045
Vastaukset
- mittaan
Minä mittaan vasemmasta kuten Omron ohjeissa mainitaan. Olen kokeillut myös oikeasta eikä siinä suurta eroa ole. Varmaan tärkeämpää on mitata aina samasta olkavarresta niin saa vertailukelpoiset arvot.
- mittaan
Vielä tuli mieleen kun käyn lääkärikeskuksessa niin sairaahoitaja mittaa oikeasta ja lääkäri vasemmasta samanlaisella mittarilla. Riippuu varmaan huoneiden kalustuksesta kummalla puolella pyötää istuu.
- kotimittauksiin
on siis, että mitataan aina ns. heikommasta kädestä.
Jos olet oikeakätinen, niin vasemmasta. Jos vasenkätinen, niin oikeasta.
Ja syy on se, että sillä vahvemmalla/paremmalla kädelläsi saat paremmin laitettua mansetin olkavartesi ympärille hyvin ja tasaisesti kerrasta toiseen eli tulokset ovat siltä osin luotettavampia.- htmj
Miehelläni on huomattavasti alhaisempi verenpaine vasemmasta kädestä, ku oikeasta. Mistähän se sitten johtuu? Mies on oikea kätinen.
- hoitavalle taholle
htmj kirjoitti:
Miehelläni on huomattavasti alhaisempi verenpaine vasemmasta kädestä, ku oikeasta. Mistähän se sitten johtuu? Mies on oikea kätinen.
Joillain henkilöillä voi tosiaan olla mittauseroja käsivarsien välillä. Se kannattaa kontrolloida ihan ammattilaisten kanssa, koska siihen voi olla sellaisiakin syitä, että niille voidaan jotain tehdä. Tosin täytyy muistaa, että noiden erojen pitää näkyä useamman kerran toistettujen peräkkäisten kmittausten keskiarvoilla eli yksi yksittäinen mittaus ei vielä kerro oikein mitään, koska paineet vaihtelevan ihmisellä melkoista vauhtia.
- minä vaan
terveydenhoitaja mittaa melkein poikkeuksetta oikeasta kädestä.omronin ohjeissa lukee että vasemmasta.ei sillä varmaan suurta merkitystä ole
- minä vaan
siis minulta terv. hoitaja mittaa melkein poikkeuksetta oikeasta kädestä
- lähihoitaja.
meille ainakin opetettiin että digitaalisella mittarilla mitataan vasemmasta kädestä ja tällä "käsikäyttösellä vanhanaikaisella" (eli luotettavammalla) mitataan oikeasta kädestä (koska se on kauempana sydämestä). niih.
mutta mullakin hoitajat mittaa millon mistäki kädestä ja millon milläki laitteella... - Opetettu on
Minulle on ainakin opetettu, että verenpaine tulee aina mitata vasemmalta, eli sydäntä lähemmältä puolelta, koska oikealta puolelta paina on hivenen kovempi niin kutsutun "vastapaineen" takia.
Veren täytyy kiertää oikella puolella hivenen lujempaa, joten paineenkin on oltava kovempi, jotta samanlainen hyöty veren hemoglopiinista pysyisi keuhko- ja sydänverenkierron välillä samana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1817517
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes883429- 572375
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se691522Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3701458Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l201376- 571373
Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171081Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni791030Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3841028