SSRI: t ja helvetilliset aloitusoireet

Tuleeko kaikista merkeistä

OLen käyttänyt Paroksetiinia paniikkioireisiin useaan oteeseen. Ongelmana on aivan järkyttävät aloitusoireet. Fyysiset oireet vielä kestäisi, mutta ne henkiset. On hirveää ahdistusta, pelkotiloja ja unettomuutta, johon unilääkkeet ei auta. Ja nämä oireet tulee jo 1/4 lääkkeestä. Viimeksi lääkettä aloittaessani kykyin psykiatrilta, voisiko kokeilla jotain toista, niin hän oli sitä mieltä, että jos joskain lääkeaineesta tulee aloitusoireita, niin näin on kaikista muistakin. Onko näin? Kertokaa omakohtaisia kokemuskia! Tartteisin lääkkeet, mutten halua sitä monen viikon helvettiä!

9

6821

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaazaa

niin ettei kaikille Ssri-lääkkeet sovellu, allekirjoittanut kuuluu siihen joukkoon. Ssri-lääkkeissä ja vastaavissa on juuri se ongelma että niitä pitää käyttää pitkään ennenkuin tyydyttävä tai hyvä hoitotulos saadaan aikaiseksi ja välttämättä siis kaikilla ne eivät toimi pitkässäkään juoksussa.

Tällöin räätälöidään joku muu lääkehoito ja tehokkain nikkari siinä on ilman muuta psykiatrian erikoislääkäri.

• Alk.p.

Siis minulle auttoi tuo Paroksetiini, mutta tyhmänä lopetin sen käytön, kun vuoden käytön jälkeen olin "terve". Edellisen tauon pidin raskauden aikana. Ja kahdesti siis olen aloittanut ja silloin tuo helvetti on kestänyt sen pari viikkoa. Nyt tilanne taas se, että tartteisin lääkkeet. En tiedä onko tämä nyt varsinaista paniikkia, kun paniikit iskevät aina kun pitäs nukkua eli unettomuuttakin on.

Eilen sit päätin unettoman yön jälkeen, et nyt aloitan lääkkeen, niin eilinen ja tää päivä sit menny ahdistuksessa ja niitä fyysisiäkin oireita tullu (ripuli, ruokahaluttomuus)1/2 paroksetiinista. Eli haluisin nimenomaan tietää, et onko jollekin tehny joku toinen SSRI vähemmän alotusoireita kun joku toinen?

Sit teen työtä, jossa oon lasten kanssa, joten tuntuu aika mahdottomalta,että noiden alotusoireiden kanssa jaksas töissä. Voiko lääkäri kirjottaa sairaslomaa, ettei siinä näy syytä? Meidän työyhteisössä ei mitenkään vois kertoo kärsivänsä jostain mielenterveysasioista.Sit jos tolleen sairasloman sais niin minkä ihmeen syyn keksisin pomolle?

• openainen
        Alk.p. kirjoitti:

Siis minulle auttoi tuo Paroksetiini, mutta tyhmänä lopetin sen käytön, kun vuoden käytön jälkeen olin "terve". Edellisen tauon pidin raskauden aikana. Ja kahdesti siis olen aloittanut ja silloin tuo helvetti on kestänyt sen pari viikkoa. Nyt tilanne taas se, että tartteisin lääkkeet. En tiedä onko tämä nyt varsinaista paniikkia, kun paniikit iskevät aina kun pitäs nukkua eli unettomuuttakin on.

Eilen sit päätin unettoman yön jälkeen, et nyt aloitan lääkkeen, niin eilinen ja tää päivä sit menny ahdistuksessa ja niitä fyysisiäkin oireita tullu (ripuli, ruokahaluttomuus)1/2 paroksetiinista. Eli haluisin nimenomaan tietää, et onko jollekin tehny joku toinen SSRI vähemmän alotusoireita kun joku toinen?

Sit teen työtä, jossa oon lasten kanssa, joten tuntuu aika mahdottomalta,että noiden alotusoireiden kanssa jaksas töissä. Voiko lääkäri kirjottaa sairaslomaa, ettei siinä näy syytä? Meidän työyhteisössä ei mitenkään vois kertoo kärsivänsä jostain mielenterveysasioista.Sit jos tolleen sairasloman sais niin minkä ihmeen syyn keksisin pomolle?

numeroina...ja mitä väliä. Ei paniikkihäiriö tai masennus/burn out ole mikään este työlle lasten parissa. Ei sitä tarvitse kuuluttaa eikä kenenkään ole lupa edes kysyä, virkavapaalla ollaan jos pois töistä. Muuta ei tarvitse eikä kukaan saa edes kertoa enempää. pomolle pitää riittää lääkärintodistus, mitään enempää ei tarvitse kertoa. En ole salaillutkaan eikä haittaa ole ollut.

Itsekin lasten parissa ja noita potenut, jatkuvalla lääkityksellä. Ammattitaitoa ei haittaa, väsyttää tosin usein, ikääkin on.

• ...

Kauan olet lääkettä syönyt? Alussahan nuo oireet ovat ihan normaaleja, voitko kysyä lääkäriltä jos saisit vaikka rauhoittavia että pääsisit pahimman ylitse? Aika pian noiden pitäisi mennä ohitse.

• mieleen...

niin,itse olen saanut paniikkihäiriölääkityksen aloittaessani alun sivuoireiden tueksi ahdistusta vievän lääkkeen.Lääke on Alprox ja se auttaa tehokkaasti ahdistukseen.Tämä kuitenkin vain alkuvaikeuksien tueksi olisi hyvä.Itse joudun kyllä valitettavasti turvautumaan siihen vieläkin joskus,eli paniikit eivät ole vielä ihan hallinnassa.Kuitenkin että elämä olisi elämisen arvoista tyydyn tähän.Pilleri kulkee takataskussa kaiken varalta,ikäänkuin kävelykeppinä,hyvä näin minun kohdallani.En tosin sitä useinkaan enää tarvitse. Voimia sulle ,äläkä kärsi turhaan.Käväise lääkärin juttusilla jos et mitään rauhoittavia saanut varsinaisen lääkkeesi lisäksi.

• los panicos

Minulla ei ole kokemusta tuosta Paroksetiinista, mutta olen itse popsinut Cipralex nimistä paniikkihäiriöön. Siinä ei ollut juuri minkäänlaisia aloitusoireita (ainakaan minulla). Ainoa oli, että vaikutus alkoi näkyä vasta noin viikon käytön jälkeen. Nyt olen lähes oireeton.

• Anonyymi
      UUSI

Duloxetine

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      112
      4568
    2. Olit ihan

Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      27
      3324
    3. Kaipaamasi miehen nimi?

Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      20
      3145
    4. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      44
      2949
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      119
      2779
    6. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      49
      2777
    7. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2569
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2305
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2115
    10. Vornanen ja oulainen

Voi voi Ville mihin sekaannuit🥶
      Oulainen
      7
      1911
    Aihe