"Valtatiellä 7:llä sattui perjantai-iltapäivänä useita ulosajoja. Porvoon, Pernajan ja Ruotsinpyhtään tapahtui muutaman tunnin aikana neljä ulosajoa. Myös kuutostiellä Pernajassa tapahtui yksi onnettomuus.
Päivystävän palomestarin mukaan tie oli ERITTÄIN LIUKKAAN PEILIJÄÄN peitossa"
Herääpä kysymyksiä:
1) 7, 6 , 3 ja 9 teille ajetaan mielettömät määrät suolaa hirvittävällä ympärivuorokautisella suolarallilla. Miksi nämä tiet aina jossakin vaiheessa jäätyvät peilikirkkaiksi? Tänä talvena olemme voineet lukea aiemmin kolarisumista mm. Tampere - Orivesi välillä juuri samasta syystä. Suolattu tie jäätyy peilikirkkaaksi ja tilanne yllättää autoilijat koska samalla luodaan Tiehallinnon puolesta mielikuvaa 24/7 sulasta ja kesäkeliä vastaavista olosuhteista.
2) Suolaamattomat tiet samalla alueella eivät jäätyneet erittäin liukkaiksi koska tienpinta ei ollut suolan kyllästämä, jolloin se imee tehokkaasti kosteutta ilmasta ja estää tien kuivumisen?
3) Miksi valtateitä hoideta pelkästään tehostetulla aurauksella niin että lumpiolannetta ei synny ja annettaisiin autojen nastarenkaiden hoitaa tien loppuputsaus ja karhennus
4) Miksi tänä päivänä vain suolataan? Ongelmatilanteissa pitäisi olla käytössä muitakin keinoja
- Hiekka lämmitettynä tulistetulla vesihöyryllä (ei suolaa!!) --> tarttuu tien pintaan
- Hiekka muut soveltuvat sidonta-aineet (tutkimus täysin laiminlyöty)
Miksi kaikki onnettomuudet
17
1274
Vastaukset
- Konginakankaalla?
Eikös Konginkankaalla myös 24/7 periaatteella suolattu tie jäätynyt peilikirkkaaksi?
- Sohvatiikeri
Lämpötila oli yleensä plussan puolella sinä yönä, ja yleensä tie oli kuiva. ko kohtaan osui sadekuuro, ja hetkeä myöhemmin se jäätyi.
Kyseisessä kohdassa ei ollut silloin suolaa.
- Loska-autoilija
Venäläinen Pavlov teki jo kauan sitten tunnetut ehdollistamiskokeensa koirilla. Nykyisin tätä tekee Tiehallinto.
Pidetään tie suolaamalla sulana 98 % ajasta, niin että autoilijat oppivat asian. Koska tie oli sula eilen ja viime viikolla ja melkein aina, se luultavasti on sula tänäänkin. Ajetaan siis niin kuin tie olisi pitävä.
Kun sitten suolauksessa sattuu virhe tai tie pääsee muuten vain jäätymään, tuloksena on kolarisuma. Tällöin suolauksen vastustajienkin on pakko tunnustaa, että jäinen tie aiheuttaa valtavasti kolareja. Turvallisuuden parantamiseksi suolausta laajennetaan uusille tieosille ja lisätään entisillä.
Näin saavutetaan 99 prosentin varmuus ja autoilijat oppivat jälleen asian... - Sohvatiikeri
Kovemmat nopeudet ja enemmän liikennettä. Siksi enemmän onnettomuuksia.
Kuumahiekka on norjalainen keksintö. Se on hyvä lumipolanteella, vähäisillä liikennemäärillä. Ei se valtatielle sovellu.
Hiekka liimat? Kai sitä jossain tutkitaan... miksi sellaista pitäisi Suomessa tutkia? Keskitytään täällä vaan tutkimaan sellaisia asioita, joilla on todellista merkitystä ja joita ei muualla tutkita.
Kysymykseen 3 pieni heitto: miksi 7-tiellä oli päässyt muodostumaan jäätä, vaikka nastat varmaan tekivät loppuputsausta ja karhennusta?- taas liikennepäivystäjänä
Sohvatiikeri ei ymmärtänyt asian ydintä:
1) Suolattu tie ei kuivu koska suola pitää tiepinnan kostena imemällä kosteutta ilmasta
2) Sen vuoksi kesällä suolattu tie pysyy koko kesän pölyämättömänä
3) Usein suolatun tien liikenne pystyy suolauksesta huolimattakin kuivaamaan tien, mutta ei aina, silloin voi seurauksena olla pääkallokeli
4) En puhunut kuumahiekasta vaan tulistettu höyry hiekka
5) Kun puhuin hiekan sidonta-aineesta en tarkoittanut liimaa. Mietippä asia uudelleen mitä mahdoin tarkoittaa!
6) Kun 24/7 suolatut tiet jäätyivät, oliko alueen suolaamattomat 1b luokan teillä pääkallokeli? Ei ollut. Tässä asian ydin. - nape
taas liikennepäivystäjänä kirjoitti:
Sohvatiikeri ei ymmärtänyt asian ydintä:
1) Suolattu tie ei kuivu koska suola pitää tiepinnan kostena imemällä kosteutta ilmasta
2) Sen vuoksi kesällä suolattu tie pysyy koko kesän pölyämättömänä
3) Usein suolatun tien liikenne pystyy suolauksesta huolimattakin kuivaamaan tien, mutta ei aina, silloin voi seurauksena olla pääkallokeli
4) En puhunut kuumahiekasta vaan tulistettu höyry hiekka
5) Kun puhuin hiekan sidonta-aineesta en tarkoittanut liimaa. Mietippä asia uudelleen mitä mahdoin tarkoittaa!
6) Kun 24/7 suolatut tiet jäätyivät, oliko alueen suolaamattomat 1b luokan teillä pääkallokeli? Ei ollut. Tässä asian ydin.Korjauksia edellisen asiantuntijan väittämiin:
1,2) Kesäsuolana käytetään kalsiumkloridia (usein liuoksena), joka sitoo kosteutta itseensä ja talvisuolana natriumkloridia eli ruokasuolaa, joka ei sido kosteutta.
3) Jos suolattu tie jäätyy uudelleen, on suolaa laitettu liian vähän tai on tehty virhearvio lämpötilan kehittymisestä lähitunteina
4) Tulistettu höyry hiekka???! Jos tähän keksit halvan ja toimivan levitysmenetelmän, tekniikan Nobel-palkinto odottaa...
5) Hiekan sidonta-aine? Luonnossa savi/siltti. Aika kuravelliä olis tiet sulan aikaan tälläsen mössön jäljiltä.
6) 1b-luokan teillä on vähemmän liikennettä (eritoten raskasta) liippaamassa tietä.
Suolaus on edelleen halvinta talvikunnossapitoa. Hiekkavarannot ovat hupenemaan päin, joten ei hiekkaa kannata pitkin asfalttiteitä syytää. - Heh
nape kirjoitti:
Korjauksia edellisen asiantuntijan väittämiin:
1,2) Kesäsuolana käytetään kalsiumkloridia (usein liuoksena), joka sitoo kosteutta itseensä ja talvisuolana natriumkloridia eli ruokasuolaa, joka ei sido kosteutta.
3) Jos suolattu tie jäätyy uudelleen, on suolaa laitettu liian vähän tai on tehty virhearvio lämpötilan kehittymisestä lähitunteina
4) Tulistettu höyry hiekka???! Jos tähän keksit halvan ja toimivan levitysmenetelmän, tekniikan Nobel-palkinto odottaa...
5) Hiekan sidonta-aine? Luonnossa savi/siltti. Aika kuravelliä olis tiet sulan aikaan tälläsen mössön jäljiltä.
6) 1b-luokan teillä on vähemmän liikennettä (eritoten raskasta) liippaamassa tietä.
Suolaus on edelleen halvinta talvikunnossapitoa. Hiekkavarannot ovat hupenemaan päin, joten ei hiekkaa kannata pitkin asfalttiteitä syytää.Muutama kommentti:
1,2) Olet oikeassa kalsiumkloridi on enemmän (lämpötilasta riippuen) hygroskooppinen kuin natriumklorisi, mutta MOLEMMAT ovat hygroskooppisia aineita
3)Jos teitä aurattaisiin kunnolla ei tarvittaisi mitään muuta.
4) Heh, jos vesihöyryä hieman tulistetaan niin eipä ole todellakaan vaativa tekninen laite. Anna mun nauraa, vai Nobelin palkinto!
5)Etkö tosiaan keksi muuta sitovaa ainetta kun aiemmin kollegasi (Sohvatiikeri) mainitsema liima ja nyt sinun mainitsema savi!! En todellakaan tarkoittanut kumpaakasta noista. Miettikää nyt vielä kerran. Yrittäkää googlata vaikka.
6) Argumenttisi ei ole relevantti. - Sohvatiikeri
Heh kirjoitti:
Muutama kommentti:
1,2) Olet oikeassa kalsiumkloridi on enemmän (lämpötilasta riippuen) hygroskooppinen kuin natriumklorisi, mutta MOLEMMAT ovat hygroskooppisia aineita
3)Jos teitä aurattaisiin kunnolla ei tarvittaisi mitään muuta.
4) Heh, jos vesihöyryä hieman tulistetaan niin eipä ole todellakaan vaativa tekninen laite. Anna mun nauraa, vai Nobelin palkinto!
5)Etkö tosiaan keksi muuta sitovaa ainetta kun aiemmin kollegasi (Sohvatiikeri) mainitsema liima ja nyt sinun mainitsema savi!! En todellakaan tarkoittanut kumpaakasta noista. Miettikää nyt vielä kerran. Yrittäkää googlata vaikka.
6) Argumenttisi ei ole relevantti.Mutta ei ne tulokset nyt niin ihmeellisiä olleet. Ennen kaikkea menetelmä ei sovellu vilkkaalle tielle lämpimämmällä kuin -5. Mutta miksi vähäliikenteistä tietä pitäisi edes hiekottaa kylmällä? Susi koko systeemi.
Ote raportista:
"Keväällä 2003 pystyttiin tekemään melko riittävä koesarja itse menetelmän
toimivuutta ajatellen. Talvi 02/03 oli Suonenjoella kylmä ja ilmastotyypiltään
sellainen, että vilkkaatkin IB-tiet pysyivät pitävinä, eikä talvihoidon laatuvaatimusten
edellyttämiä hiekoitustilanteita ollut kovin montaa.
Kuumavesihiekoitus-menetelmä toimi kohtuullisesti ja lyhytaikaisesti saavutettiin
erittäin hyviä kitka-arvoja. Kun seurantaa jatkettiin 12-48 H saatiin
osin ristiriitaisia tuloksia. Noin vuorokauden päästä ero kuivaan hiekkaan oli
vaihteleva, vain harvoissa tapauksissa ero oli niin merkittävä, että seurantaa
kannatti jatkaa pidemmälle.
Sisämaan ilmastossa kuumavesihiekoitus näyttäisi sopivan pakkaskausien
pistehiekoitukseen, erityisesti jos yhden yksikön toiminta-alueella on paljon
pistehiekoitusta tarvitsevia kohteita. Menetelmä ei tuo etuja II-III luokan linjahiekoitustilanteisiin,
joissa hiekoitus tehdään ns. kaljama-keleissä. Märkä
jääpolanne tai vesisade ja jäinen tie ovat juuri ne tilanteet joissa tonnimääräisesti
tarvitaan suurin määrä hiekkaa." - nape
Heh kirjoitti:
Muutama kommentti:
1,2) Olet oikeassa kalsiumkloridi on enemmän (lämpötilasta riippuen) hygroskooppinen kuin natriumklorisi, mutta MOLEMMAT ovat hygroskooppisia aineita
3)Jos teitä aurattaisiin kunnolla ei tarvittaisi mitään muuta.
4) Heh, jos vesihöyryä hieman tulistetaan niin eipä ole todellakaan vaativa tekninen laite. Anna mun nauraa, vai Nobelin palkinto!
5)Etkö tosiaan keksi muuta sitovaa ainetta kun aiemmin kollegasi (Sohvatiikeri) mainitsema liima ja nyt sinun mainitsema savi!! En todellakaan tarkoittanut kumpaakasta noista. Miettikää nyt vielä kerran. Yrittäkää googlata vaikka.
6) Argumenttisi ei ole relevantti.Hyviä teorioita, mutta niiden soveltaminen käytäntöön ontuu. Käytännön tietotasosi on valitettavasti olematon. Mitä tarkoittaa hygroskooppinen? Tavan tallaaja ei ymmärrä kuin kaksi sanaa lauseesta "Argumenttisi ei ole relevantti". Ja mitä tarkoittaa teiden auraaminen kunnolla???
- kunnolla..
nape kirjoitti:
Hyviä teorioita, mutta niiden soveltaminen käytäntöön ontuu. Käytännön tietotasosi on valitettavasti olematon. Mitä tarkoittaa hygroskooppinen? Tavan tallaaja ei ymmärrä kuin kaksi sanaa lauseesta "Argumenttisi ei ole relevantti". Ja mitä tarkoittaa teiden auraaminen kunnolla???
tarkoittaa sitä, että lumisateen sattuessa liikenne katkaistaan ja sateen loppuessa aurataan tie kunnolla, jonka jälkeen liikenne päästetään jatkumaan.
- Sohvatiikeri
kunnolla.. kirjoitti:
tarkoittaa sitä, että lumisateen sattuessa liikenne katkaistaan ja sateen loppuessa aurataan tie kunnolla, jonka jälkeen liikenne päästetään jatkumaan.
tai sitten ennakkoaurauksena.
- kannatan
kunnolla.. kirjoitti:
tarkoittaa sitä, että lumisateen sattuessa liikenne katkaistaan ja sateen loppuessa aurataan tie kunnolla, jonka jälkeen liikenne päästetään jatkumaan.
kehä ykkösellä,kakkosella ja kolmosella vaikka aamulla 8:00.
- kuitenkin
kunnolla.. kirjoitti:
tarkoittaa sitä, että lumisateen sattuessa liikenne katkaistaan ja sateen loppuessa aurataan tie kunnolla, jonka jälkeen liikenne päästetään jatkumaan.
auraus parempi tulevaisuuden kannalta,tosin eihän se meidän soffalle haittaa tuota ?
http://209.85.129.132/search?q=cache:qSTc_MmFlNkJ:www.ymparisto.fi/default.asp?node=7284&lan=fi tiesuolaus pohjavesi&hl=fi&ct=clnk&cd=1&gl=fi&client=firefox-a
http://209.85.129.132/search?q=cache:YvvRGcQQrCwJ:www.edu.fi/oppimateriaalit/ymparistokemia/pohjavesi.html tiesuolaus pohjavesi&hl=fi&ct=clnk&cd=3&gl=fi&client=firefox-a
http://209.85.129.132/search?q=cache:lbgNGoJOeTAJ:www.environment.fi/default.asp?contentid=259365&lan=en&clan=fi tiesuolaus pohjavesi&hl=fi&ct=clnk&cd=4&gl=fi&client=firefox-a
http://www.tsvesi.fi/luku5.pdf
Tosin Uuno-leffaa soveltaakseni jotkut voivat reagoida esim.sanomalla/kirjoittamalla:me emme hyväksy muiden totuutta kuin meidän totuuden.
Niinpä saas nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan,voipi vaikka osa "asiantuntija" porukkaa vaikka mennä hiljaiseksi ? - Sohvatiikeri
kuitenkin kirjoitti:
auraus parempi tulevaisuuden kannalta,tosin eihän se meidän soffalle haittaa tuota ?
http://209.85.129.132/search?q=cache:qSTc_MmFlNkJ:www.ymparisto.fi/default.asp?node=7284&lan=fi tiesuolaus pohjavesi&hl=fi&ct=clnk&cd=1&gl=fi&client=firefox-a
http://209.85.129.132/search?q=cache:YvvRGcQQrCwJ:www.edu.fi/oppimateriaalit/ymparistokemia/pohjavesi.html tiesuolaus pohjavesi&hl=fi&ct=clnk&cd=3&gl=fi&client=firefox-a
http://209.85.129.132/search?q=cache:lbgNGoJOeTAJ:www.environment.fi/default.asp?contentid=259365&lan=en&clan=fi tiesuolaus pohjavesi&hl=fi&ct=clnk&cd=4&gl=fi&client=firefox-a
http://www.tsvesi.fi/luku5.pdf
Tosin Uuno-leffaa soveltaakseni jotkut voivat reagoida esim.sanomalla/kirjoittamalla:me emme hyväksy muiden totuutta kuin meidän totuuden.
Niinpä saas nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan,voipi vaikka osa "asiantuntija" porukkaa vaikka mennä hiljaiseksi ?Asiathan on miten ne esittää... Ihan hyvä, että on voimia ja vastavoimia, ja varmaan huoli pohjavesistä on ihan aiheellinen.
Esitystavasta: Esimerkiksi ensimmäisestä koosteesta näkee, että 25% tutkituista pohjavesialueista oli sellaisia, joilla pitäisi järjestää aktiivisempi seuranta ja mahdollisesti vähentää suolausta. (Osaan on rakennettu pohjavesisuojaukset ko tekstin kirjoituksen jälkeen.)
Kuitenkin siinä jää mainitsematta, että Suomen 60 000:sta pohjavesialueesta on tarkasteltu vain 1 000 kaikkein uhanalaisinta! Siis, jos luvut yhdistää oikein, niin 250/60000 = 0,42% pohjavesialueista saattaa olla uhattuna. Ehkä. - tiehallinto
Sohvatiikeri kirjoitti:
Asiathan on miten ne esittää... Ihan hyvä, että on voimia ja vastavoimia, ja varmaan huoli pohjavesistä on ihan aiheellinen.
Esitystavasta: Esimerkiksi ensimmäisestä koosteesta näkee, että 25% tutkituista pohjavesialueista oli sellaisia, joilla pitäisi järjestää aktiivisempi seuranta ja mahdollisesti vähentää suolausta. (Osaan on rakennettu pohjavesisuojaukset ko tekstin kirjoituksen jälkeen.)
Kuitenkin siinä jää mainitsematta, että Suomen 60 000:sta pohjavesialueesta on tarkasteltu vain 1 000 kaikkein uhanalaisinta! Siis, jos luvut yhdistää oikein, niin 250/60000 = 0,42% pohjavesialueista saattaa olla uhattuna. Ehkä.myöntää tämän haitan mutta heidän "kätensä ovat sidotut" koska muut keinot ovat myönnettyyn rahamäärään nähden liian kalliita.
Tässä lainaus tiehallinnon sivulta,varsinkin kohta KIISTATTA VAIKUTUKSENSA sanoisinko pomppasi esille.
Koska suolan käytöllä on kiistatta vaikutuksensa pohjaveteen ja autojen ruostumiseen, tutkii Tiehallinto myös muita vaihtoehtoja.
Suomen ympäristökeskus (SYKE) ja Tiehallinto yhteistyökumppaneineen ovat tutkineet laajasti vähiten pohjaveden laatua muuttavia ja ympäristöä kuormittavia natriumkloridille vaihtoehtoisia aineita. Kaliumformiaatti osoittautui pohjavesille haitattomaksi liukkaudentorjunta-aineeksi. Sen laajaa käyttöä kuitenkin rajoittaa hinta, joka on noin 15 kertaa kalliimpi kuin natriumkloridin.
Teidän sohvatiikeri täytyy olla melkoinen nystyrä "asiantuntemuksinne" koska pystytte kumoamaan näitä toisten asiantuntijoiden tutkimia tuloksia.
Itse olen joutunut tekemisiin näiden asioiden kanssa lähinna autoteknikon ominaisuudessa ja sitä kautta joutunut tekemisiin myös laboratorio-tutkijoiden kanssa ja tietoni perustuu heidän kertomuksiin ko.aineista. - Sohvatiikeri
tiehallinto kirjoitti:
myöntää tämän haitan mutta heidän "kätensä ovat sidotut" koska muut keinot ovat myönnettyyn rahamäärään nähden liian kalliita.
Tässä lainaus tiehallinnon sivulta,varsinkin kohta KIISTATTA VAIKUTUKSENSA sanoisinko pomppasi esille.
Koska suolan käytöllä on kiistatta vaikutuksensa pohjaveteen ja autojen ruostumiseen, tutkii Tiehallinto myös muita vaihtoehtoja.
Suomen ympäristökeskus (SYKE) ja Tiehallinto yhteistyökumppaneineen ovat tutkineet laajasti vähiten pohjaveden laatua muuttavia ja ympäristöä kuormittavia natriumkloridille vaihtoehtoisia aineita. Kaliumformiaatti osoittautui pohjavesille haitattomaksi liukkaudentorjunta-aineeksi. Sen laajaa käyttöä kuitenkin rajoittaa hinta, joka on noin 15 kertaa kalliimpi kuin natriumkloridin.
Teidän sohvatiikeri täytyy olla melkoinen nystyrä "asiantuntemuksinne" koska pystytte kumoamaan näitä toisten asiantuntijoiden tutkimia tuloksia.
Itse olen joutunut tekemisiin näiden asioiden kanssa lähinna autoteknikon ominaisuudessa ja sitä kautta joutunut tekemisiin myös laboratorio-tutkijoiden kanssa ja tietoni perustuu heidän kertomuksiin ko.aineista.Totta kai suolalla on vaikutuksensa autojen ruostumiseen ja pohjavesiin. Kiistatta.
Kyse on vain siitä, minkä verran.
Haluan tuoda julki sen, että Suomen 60 000:sta pohjavesialueesta noin 250 on luokiteltu sellaisiksi, joihin suola voi vaikuttaa, ja niistä pieni osa on uhanalaisia.
Joku muu täällä ilmaisee saman asian huutamalla, että "pilaamme lastemme elämän". Kyse on ilmaisutavasta. - "taistella"
Sohvatiikeri kirjoitti:
Totta kai suolalla on vaikutuksensa autojen ruostumiseen ja pohjavesiin. Kiistatta.
Kyse on vain siitä, minkä verran.
Haluan tuoda julki sen, että Suomen 60 000:sta pohjavesialueesta noin 250 on luokiteltu sellaisiksi, joihin suola voi vaikuttaa, ja niistä pieni osa on uhanalaisia.
Joku muu täällä ilmaisee saman asian huutamalla, että "pilaamme lastemme elämän". Kyse on ilmaisutavasta.tuulimyllyä vastaan annetaan tulevaisuuden näyttää kuinka siinä sitten kävikään,toivottavasti hyvin.
Niinhän ne tupakan puolustelijatkin väittää että ei siitä ole mitään terveydellistä haittaa,kukin kulkee tavallaan ja verot maksetaan ajallaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192490- 1482224
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292152Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201684Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871593Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961516- 2791394
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131379- 1301356