Voiko luonnon hämppiksiä pitää lemmikkinä?

Luonnonhämppi

Näin viime kesälomalla sellaisen söpön (about 2 cm halkaisijaltaan) ehkä vähän karvaisen luonnonhämpin.
Tahtoisin sellaisen lemmikiksi, mutta mitä annan ruoaksi (en katsokaas ole vielä hankkinut hämppiä), riittääkö yhelle söpöläiselle semmoinen 80x50x60, ja vielä miten sisustan?

25

5689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hämy

      Kyllä sen saa lemmikiksi ottaa, mutta se ei välttämättä kestä terraariossa kovin kauaa, kun on ennen elänyt luonnossa.

      Ruokapuolikin on joskus hankala järjestää, kun ei tiedetä varmaksi mitä hämppi luonnossa syö, eikä se välttämättä "osaa" syödä vankeudessa pinseteistä tarjottua ruokaa.. Kai ne luonnossa syövät pieniä hyönteisiä.
      Terrasi on kyllä ihan hyvän kokoinen.
      Voithan aina koittaa että selviääkö hämis terrassa. Sisustus varmaan samalla lailla kuin isoilla lemmikkihämyillä, ainakin yksi piilo, turvetta pohjalle ja vesiastia.

      Itselläni oli joskus 140 luonnosta kerättyä kotiloa, niiden ruokinta oli helppoa, mutta sit ne kaikki karkas kun pidin niitä ulkona eikä astiassa ollut kunnon kantta...

      • ananas

        Luonnosta ei kylläkään saa kerätä mitään eläimiä lemmikeiksi tiedoksi vaan. Ne voivat luonnossa paljon paremmin, kuin terraariossa. Asia erikseen ovat hämähäkit joita saa pitää terraariossa


      • Luonnonhämppi
        ananas kirjoitti:

        Luonnosta ei kylläkään saa kerätä mitään eläimiä lemmikeiksi tiedoksi vaan. Ne voivat luonnossa paljon paremmin, kuin terraariossa. Asia erikseen ovat hämähäkit joita saa pitää terraariossa

        Miksi ei nyt pikkuista hämähäkkiä saisi ottaa, vaikka merestä ja joista pyydetään miljoonittain kaloja akvaarioon!?


      • ananas
        Luonnonhämppi kirjoitti:

        Miksi ei nyt pikkuista hämähäkkiä saisi ottaa, vaikka merestä ja joista pyydetään miljoonittain kaloja akvaarioon!?

        Niistä maista, joista pyydetään kaloja ei ole luultavasti ollenkaan lakeja jotka kieltäisivät koko touhun tai sitten siellä "salapyydetään" kaloja, eikä virkavalta jaksa puuttua asiaan.


      • ananas
        ananas kirjoitti:

        Niistä maista, joista pyydetään kaloja ei ole luultavasti ollenkaan lakeja jotka kieltäisivät koko touhun tai sitten siellä "salapyydetään" kaloja, eikä virkavalta jaksa puuttua asiaan.

        Suomen lakikin kieltää luonnonvaraisten eläimien vangitsemisen. Muista, että oikeasti luonnonvaraiset hämähäkit voivat paljon paremmin vapaana luonnossa, kuin terraariossa. Toivon, ettet ottaisi luonnonvaraista hämähäkkiä lemmikiksesi.


      • Luonnonhämppi
        ananas kirjoitti:

        Suomen lakikin kieltää luonnonvaraisten eläimien vangitsemisen. Muista, että oikeasti luonnonvaraiset hämähäkit voivat paljon paremmin vapaana luonnossa, kuin terraariossa. Toivon, ettet ottaisi luonnonvaraista hämähäkkiä lemmikiksesi.

        mutta voisiko semmoiselle rakentaa ison aitauksen? Eiköhän se sellaisessa viihtyisi?

        P.S. Se kun oli NIIN söpö...


      • öhöm
        Luonnonhämppi kirjoitti:

        mutta voisiko semmoiselle rakentaa ison aitauksen? Eiköhän se sellaisessa viihtyisi?

        P.S. Se kun oli NIIN söpö...

        Olipa se luonnonhämppy miten söpö tahansa, niin se voi paremmin vapaudessa, usko jo. Ajattele hämähäkin parasta, älä omaasi.


      • Luonnonhämppi
        öhöm kirjoitti:

        Olipa se luonnonhämppy miten söpö tahansa, niin se voi paremmin vapaudessa, usko jo. Ajattele hämähäkin parasta, älä omaasi.

        Niinhän sitä pitäisi mutta:
        Kyllähän hämpyt tulevat itse rakennuksiin ja aitauksiin.
        Muuten, mitä lemmikkihämähäkkiä minulle voisi sitten suositella (aloittelijalle helppo)?
        Mieluiten kivan värinen, hauska olis joku ruskea kuviointi.


      • ...
        ananas kirjoitti:

        Luonnosta ei kylläkään saa kerätä mitään eläimiä lemmikeiksi tiedoksi vaan. Ne voivat luonnossa paljon paremmin, kuin terraariossa. Asia erikseen ovat hämähäkit joita saa pitää terraariossa

        Eläinsuojelulaki kieltää luonnonvaraisten lintujen ja nisäkkäiden vangitsemisen, kaloja ja selkärangattomia saa pyydystää jos välttämättä haluaa. Paitsi tietenkin rauhoitettuja lajeja.


      • sey
        Luonnonhämppi kirjoitti:

        Niinhän sitä pitäisi mutta:
        Kyllähän hämpyt tulevat itse rakennuksiin ja aitauksiin.
        Muuten, mitä lemmikkihämähäkkiä minulle voisi sitten suositella (aloittelijalle helppo)?
        Mieluiten kivan värinen, hauska olis joku ruskea kuviointi.

        en suosittele mitään hämähäkkiä enkä muutakaan sen kokoista lemm.eläintä.
        Eläimen pitää antaa olla luonnossa, se kärsii muuten. Luonto on eläimen koti. Jos ne
        itse ihmisasutuksiin ilmaantuu , ei se tarkoita sitä että se pitää vangita- eli pakottaa
        lemmikkieläimeksi. Järki päähän!!!


      • Anonyymi
        Luonnonhämppi kirjoitti:

        Niinhän sitä pitäisi mutta:
        Kyllähän hämpyt tulevat itse rakennuksiin ja aitauksiin.
        Muuten, mitä lemmikkihämähäkkiä minulle voisi sitten suositella (aloittelijalle helppo)?
        Mieluiten kivan värinen, hauska olis joku ruskea kuviointi.

        Olisko lukki, nekun on nii chillejä


      • Anonyymi
        öhöm kirjoitti:

        Olipa se luonnonhämppy miten söpö tahansa, niin se voi paremmin vapaudessa, usko jo. Ajattele hämähäkin parasta, älä omaasi.

        Hei Anna hyväksyt kyllä että hämähäkkejä laivataan ulkomailta mutta suomen luonnosta ei saisi ottaa hämistä himaan kuinkahan monta niistäkin kuolee turhaan kuljetuksen aikana.


      • Anonyymi
        sey kirjoitti:

        en suosittele mitään hämähäkkiä enkä muutakaan sen kokoista lemm.eläintä.
        Eläimen pitää antaa olla luonnossa, se kärsii muuten. Luonto on eläimen koti. Jos ne
        itse ihmisasutuksiin ilmaantuu , ei se tarkoita sitä että se pitää vangita- eli pakottaa
        lemmikkieläimeksi. Järki päähän!!!

        Kuin MYÖS sinullekkin


      • Anonyymi
        ananas kirjoitti:

        Niistä maista, joista pyydetään kaloja ei ole luultavasti ollenkaan lakeja jotka kieltäisivät koko touhun tai sitten siellä "salapyydetään" kaloja, eikä virkavalta jaksa puuttua asiaan.

        Kyllä Suomessakin myydään kaloja lemmikiksi ja nehän ei ole kaikki mitään kasvatettuja?


      • Anonyymi
        sey kirjoitti:

        en suosittele mitään hämähäkkiä enkä muutakaan sen kokoista lemm.eläintä.
        Eläimen pitää antaa olla luonnossa, se kärsii muuten. Luonto on eläimen koti. Jos ne
        itse ihmisasutuksiin ilmaantuu , ei se tarkoita sitä että se pitää vangita- eli pakottaa
        lemmikkieläimeksi. Järki päähän!!!

        No wau! Luonnonhämppi tarkoitti sellaista hämähäkkiä joka ei ole luonnonvarainen (varmaan)


    • 238

      Voit ottaa luonnonhämähäkin lemmikiksi, mutta sitä voit pitää vaan syksyyn asti ittelläs, siilä horrostaminen on liian vaikeaa tehdä keinotekoisesti noin pienelle hämyrille.

      Sisusta kenkälaatikko/muovirasia pytsysuunnassa nököttävillä oksilla, muuta et tarvi sinne, ettei hämppy katoa. Ruoki 3-4 kertaa viikossa tuoreilla hyönteisillä. Laatikon kanneksi sopii tiheä verkko.

      • saara

        se on mahdollista että olen nähnyt talvellakin lattialla köpöttelevän luonnonhämähäkkejä jos ne kerran horrostaa?


      • 230
        saara kirjoitti:

        se on mahdollista että olen nähnyt talvellakin lattialla köpöttelevän luonnonhämähäkkejä jos ne kerran horrostaa?

        ...ne ei mene horrokseen sisällä koska on liian lämmin siihen.


    • erikanana

      jos pystyt antamaan sille pieniä loisia , kärpäsiä ym. ympäri vuoden,niin siitä vaan.Enpä usko että pystyt tarjoamaan sille oikanlaista ravintoa.....

    • Paavo Lipponen

      Olette oikeassa. Hämähäkkejä ei saisi ottaa luonnosta itselleen, mutta olen sanonut virkavallalle, että ihmiset saavat tehdä aina kaikkia asioita. (esim. murhat jne. murhia ei saa tehdä, mutta muuta saa)

      • ajatteleva

        juuri näin


    • Oskillos

      Minä olen kyllä jo pikkupoikana kasvattanut sisätiloissa esim. suoristihämähäkkejä ja hyvin ovat voineet. Tarvitsee tietty olla kyllin iso tila, että saavat ison pyöreän seittinsä tehdyksi, ja paljon oksia / kasveja yms. joihin kutoa pyyntilangat kiinni. Ruokapuoleksi kärpäsentoukkia, jauhomatoja, torakoita, mitä noita nyt on. Lemmikkieläinkaupoista saa monenlaista hyönteistä.

      Minun hämähäkkini elivät vuosia, ja aivan varmasti voivat ihan yhtä hyvin kuin luonnossakin. Sain ne jopa lisääntymään ja parittelemaan (minkä seurauksena tosin huoneeni täyttyi sadoista pikkuhämähäkeistä, jotka pääsivät karkaamaan terraarion "kantena" toimineen hyttysverkon rei'istä.

    • ...

      Minun mielestä hämppejä ei saa ottaa luonnosta. Mutta jos saisi minulla olisi jo paljo hämppejä.

    • Anonyymi

      Mielestäni luonnosta ei ehkä ole viisainta ottaa lemmikkiä jos ei tiedä mitä se syö jne mut jos tiiät niin tee pieni koti ja muista hengitys aukot!!

    • Anonyymi

      Ristihämäkki, syö ainakin kuolleita hyttysiä, jalkoja niiltä ei syö, mutta ruumiin sellainen ahmii. Kerran oli sellainen lemmikkinä.

      Kuolleet ampiaiset sille eivät jostain syystä kelvanneet, mutta hyttyset kyllä hyvinkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      203
      4932
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      287
      3033
    3. 134
      1787
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      228
      1627
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1441
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1213
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1164
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1149
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1118
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1109
    Aihe