Vajaat kaksi viikkoa sitten flunssan jälkitautina rupesin tuntemaan toisessa korvassa pientä kipuilua. Kävin näyttämässä sitä terveydenhoitajalle, joka ei löytänyt sieltä mitään, mutta passitti kuitenkin lääkärille. Lääkäri totesi, että korvakäytävä on ärtynyt, mutta oletti sen menevän ohi itsestään.
No eihän se mennyt, vaan seuraavalla muutaman päivän päästä korva oli tuskaisen kipeä, eikä nukkumisesta tullu mitään. No ei muuta kuin uudelleen lekurille ja korvakäytävä olikin täynnä märkää. Diagnoosiksi korvakäytävän tulehdus, hoidoksi korvatippoja ja korvahuuhteluita pirtu-vesi-seoksella.
Korvaa huuhdeltiin neljänä peräkkäisenä päivänä, kunnes käytävä saatiin puhtaaksi. Korva tipat veivät kivun pois melkein heti, mutta korvaan jäi lukkoisuuden tunne. Perjantaina lääkäri katsoi korvaan ja totesi, että huuhtelut riittävät, mutta korvakäytävä ja tärykalvo ovat edelleen ärtyneen oloisia. Käski jatkaa tippakuuria muutaman päivän oireiden loppumisen jälkeen.
Nyt tilanne on se, että korva ei tunnu kipeältä, eikä eritä mitään, mutta kuulo on selvästi huonompi. Voiko kuulon huononeminen johtua tuosta korvakäytävän tulehduksesta? Kauanko voi kestää, että kuulo palautuu normaaliksi? Tippoja käytän kuitenkin sen 10 päivää, mutta nyt alkaa pahasti näyttää, ettei se riitä tuohon kuulo-ongelmaan. Uskallanko vaan lopettaa kuurin, vai menenkö näytille lekurille.
Korvakäytävän tulehdus ja kuulon huononeminen
4
3731
Vastaukset
- Nimetön
Jos korva ei ole parantunut kuurin loputtua, niin menet uudelleen lääkäriin. Yleensä ensimmäinen kuuri riittää, mutta joskus tarvitaan useampi.
Kuulon heikkous johtuu siitä tulehduksesta. Korvassa on turvotusta, joka haittaa äänenkulkua. Tulehduksen yhteydessä tärykalvo myös litistyy. Sen avaamiseksi voi käyttää sukeltajanpuhallusta eli sulje suusi ja nipistä sormilla sieraimet kiinni ja puhalla kovaa niin ilma pyrkii korvien kautta ulos. Mahdolliset paukahtelut ja vingahtelut kuuluvat asiaan.
Kuulon palautuminen voi viedä muutaman viikon.- kärsivä
Tähän sukeltajan puhallus neuvoon sen verran,että jos on edes epäilys,että korvassa on välikorvan tulehdus niin temppua ei kannata käyttää.Itsellä 2 viikkoa sitten alkoi korvakäytävän tulehdus joka äityi välikorvantulehdukseksi ja voin sanoa,että ne sukeltajan puhallukset eivät ainakaan helpottaneet oloa :/
Muutaman kerran kokeilin ja korvassa tuntui kova vihlonta jonka jälkeen kipu kymmenkertaistui.
Nyt taas tänään heräsin 3 yöllä kauheeseen korvakipuun ja taitaa tuo toinen korva olla nyt samassa tilassa kuin toinen korva oli 2 viikkoa sitten :/
Yöunet jääneet muutamaaan tuntiin.Lekurille siis...V**UTTAA! >:( - kuulopuoli
kärsivä kirjoitti:
Tähän sukeltajan puhallus neuvoon sen verran,että jos on edes epäilys,että korvassa on välikorvan tulehdus niin temppua ei kannata käyttää.Itsellä 2 viikkoa sitten alkoi korvakäytävän tulehdus joka äityi välikorvantulehdukseksi ja voin sanoa,että ne sukeltajan puhallukset eivät ainakaan helpottaneet oloa :/
Muutaman kerran kokeilin ja korvassa tuntui kova vihlonta jonka jälkeen kipu kymmenkertaistui.
Nyt taas tänään heräsin 3 yöllä kauheeseen korvakipuun ja taitaa tuo toinen korva olla nyt samassa tilassa kuin toinen korva oli 2 viikkoa sitten :/
Yöunet jääneet muutamaaan tuntiin.Lekurille siis...V**UTTAA! >:(Olin 9:llä kuulla raskaana kun sain korvakäytävän tulehduksen. Olin ollut sairaalaasa ihottumasta johtuneen jalkatulehduksen takia; puolitoista viikkoa suntensisäistä antibioottia ja olo parani, ihottuma ja tulehdus rauhoittui. Kotona olin ollut yhden päivän kun kuume alkoi nousta. Yöllä heräsin tuskalliseen korvakipuun, enkä pystynyt enää nukkumaan. Aamulla lääkäriin. Lääkäri ei heti löytänyt syytä, vaan antoi kipulääkettä ja laittoi kotiin. Minulla ei koskaan aikaisemmin ollut ollut korvakipua, joten en itsekään osannut määritellä tarkasti mihin sattui. Seuraava yö meni valvoessa, mitään en voinut syödä tai juoda ja raskauden takia kipulääkettä pysty ottamaan hyvin säännöstellysti. Aamulla lääkäriin, joka passitti heti korvaklinikalle. Siinä vaiheessa en pystynyt enää puhumaan, kyyneleet vain valui ja nekin sattui. Korvia huuhdeltiin viisi päivää. Vaikka olin saanut vasta pitkän antibioottikuurin, se ei lannistanut korvapöpöä. Kipu jatkui viikon, en syönyt enkä paljon nukkunut, odotin vain hetkeä jolloin sai ottaa seuraavan kipulääkkeen. Ei jäänyt raskauskiloja. Kuulo huononi pysyvästi. Olen kertonut siitä lääkärille, eiokä mitään syytä ole kuulon huononomiseen löytynyt, mutta matalat äänet ovat häipyneet minun kuulotaajuudestani. Kipu mikä liittyi korvakäytävän tulehdukseen oli pahempi kuin synnytys!
- Helmiäiskasvain
kuulopuoli kirjoitti:
Olin 9:llä kuulla raskaana kun sain korvakäytävän tulehduksen. Olin ollut sairaalaasa ihottumasta johtuneen jalkatulehduksen takia; puolitoista viikkoa suntensisäistä antibioottia ja olo parani, ihottuma ja tulehdus rauhoittui. Kotona olin ollut yhden päivän kun kuume alkoi nousta. Yöllä heräsin tuskalliseen korvakipuun, enkä pystynyt enää nukkumaan. Aamulla lääkäriin. Lääkäri ei heti löytänyt syytä, vaan antoi kipulääkettä ja laittoi kotiin. Minulla ei koskaan aikaisemmin ollut ollut korvakipua, joten en itsekään osannut määritellä tarkasti mihin sattui. Seuraava yö meni valvoessa, mitään en voinut syödä tai juoda ja raskauden takia kipulääkettä pysty ottamaan hyvin säännöstellysti. Aamulla lääkäriin, joka passitti heti korvaklinikalle. Siinä vaiheessa en pystynyt enää puhumaan, kyyneleet vain valui ja nekin sattui. Korvia huuhdeltiin viisi päivää. Vaikka olin saanut vasta pitkän antibioottikuurin, se ei lannistanut korvapöpöä. Kipu jatkui viikon, en syönyt enkä paljon nukkunut, odotin vain hetkeä jolloin sai ottaa seuraavan kipulääkkeen. Ei jäänyt raskauskiloja. Kuulo huononi pysyvästi. Olen kertonut siitä lääkärille, eiokä mitään syytä ole kuulon huononomiseen löytynyt, mutta matalat äänet ovat häipyneet minun kuulotaajuudestani. Kipu mikä liittyi korvakäytävän tulehdukseen oli pahempi kuin synnytys!
kuin vähän mutta tuo korvakäytävä tulehdus vaan jatkuu. Olen saanut kaksi lääkekuuria ja kahdenlaiset tipat, ei vaikutusta. Kuulo on todella huono. vaikea jutella ihmisten kanssa kun saa vain arvailla mitä puhuvat. Inhottavaa sekin kuntuo korva ns, ääntelee. Sahaamista ja sydämenlyönnit kuuluu yötäpäivää. Yöllä varsinkin on todella vaikeaa olla kun korvat huutaa.
Onneksi korvaa ei paljoa särje, se onkin ainoa lohtu kun muuten on niin pirullinen olla. Tiedän kivustakin jonkin verran kun aikoinaan noita välikorvan tulehduksia oli jatkuvasti ja korviin koski.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047