(HUOM! SPOILEREITA -JUONIPALJASTUKSIA- TULOSSA!)
Galacticaa on tullut katseltua jenkkiaikataulun mukaan ja nyt on kyllä sen verran sekavaksi mennyt juoni, että pitää pyytää apua.
Siis miten tuo kronikka oikein menee? Anyone?
***SPOILER******SPOILER******SPOILER******SPOILER
Itse olen jotakuinkin käsittänyt ihmisten/cylonien saagan näin:
#ihmiset asustelivat ja kehittyivät alkujaan Kobolilla
#12 heimoa häipyi caprican suuntaan ja 1 maahan
#Maassa ihmiset rakensivat cylonit ja viimein "skinjobit" (final 5)
#maassa syttyi sota ihmisten ja cylonien välille, joka johti maan täystuhoon
#maan final 5 lähti sotaa karkuun kohti capricaa varoittaakseen sikäläisiä cyloneita (ilmeisesti jotenkin vaan arvasivat että samaan aikaan toisaalla on rakennettu cyloneita, jotka alkavat sotimaan isäntiään vastaan)
#päästyään caprican (yms) siirtokunnan cylonien luokse, final 5 opasti heitä rakentamaan skinjobeja
#caprican cylonien ja final5-tyyppien rakentamat skinjobit pyyhkivät finalfiven muistot ja laittoivat tilalle uudet ja sijoittivat tehtäviinsä
...jep. miltä tuo kuullostaa? olenko lainkaan oikeilla jäljillä tarinan suhteen?
***tässä vielä muutamia kysymyksiä***
???oliko ihmiskunta siis alkujaan kehittynyt Kobolilla vai jossain toisaalla???
???oliko maassa cylon-sodan syttyessä enemmänkin skinjobeja, kuin nämä final5. he ilmeisesti olivat jotain tiedemiescyloneita jotka vastasivat omsata tuotekehittelystään???
puuh.
juu, sekavaa. sarja vetelee viimeisiään ja taitaa olla kirjoittajilla pieni paniikki paisutella.
Galactica Yhteenveto ( spoiler, please)
2
631
Vastaukset
- KyleKatarn1987
Mielestäni luettelit ihmis/cylon historian tapahtumat juuri oikein, mutta yhdestä kohdasta on minun heitettävä oma tulkintani.
Minusta on hyvin todennäköistä, että ihmiset rakensivat ensimmäiset cylonit jo Kobolilla asuessaan ja planeetalta lähtiessään ottivat ne mukaan omille tahoilleen, sen jälkeen kun eräs selvittämättömäksi jäänyt selkkaus pakotti ihmiset hylkäämään Kobolin. Yksi heimo vei cylonit mukanaan Maahan ja toiset kaksitoista siirtokuntiin (Caprica, Gemenon, Picon, Sagittaron, Tauron jne...). On nimittäin liian kaukaa haettua, että nämä kaksi ihmisryhmää olisivat ensin lähteneet Kobolilta ja sitten kukin omillaan saaneet ajatuksen rakentaa cylonit palvelijoikseen. Cylonit ja ihmiset siis elivät ensin yhdessä Kobolilla ja vasta sieltä lähdön jälkeen alkoi cylonien ja ihmisten välinen sota, Maassa sekä siirtokunnissa. Ja tähän mennessä paljastuneiden asioiden valossa on selvää, että niin Maassa kuin siirtokunnissa cylonit tulivat tietoiseksi itsestään jotakuinkin samoihin aikoihin, mihin on eittämättä syynä se, että kaikilla cyloneilla on sama alkuperä ja synnyinpaikka, Kobol.
Koska Maahan lähtenyt heimo oli yksin ja varsin vähälukuinen oli kapinoivien cylonien mahdollista tuhota heidät täysin toisin kuin siirtokunnissa, missä kahakka päättyi molempien osapuolien tasaväkisyyden vuoksi aselepoon. Ihmiset tavallaan voittivat sodan ja cylonit joutuivat vetäytymään kartoittamattomaan avaruuteen nuolemaan haavojaan.
Sotien jälkeen molemmat cylon-yhteisöt kehittivät omillaan skinjob-sukupolven. Sattumaako? Tuskin.
Maassa ja siirtokunnissa kapinoineet cylonit jakavat täsmälleen saman kehityskaaren, sillä niillä on sama alkuperä.
Tällä välin Maassa isäntänsä kukistaneet cylonit huomaavat näennäisestä voitostaan huolimatta kuitenkin tuhonneensa sen, minkä puolesta taistelivat itselleen vapauden. Maapallon. Cylonit eivät myöskään saavuttaneet voittoaan ylivoimaisesti vaan pikemminkin nipin napin. Cyloneita on enää kourallinen jäljellä. Ja ainoa hengissä säilynyt skinjob heidän joukossaan on Kara Thrace alias Starbuck. Starbuckin on oltava final fivesta ainoa joka on Maasta lähtöisin, sillä mikä muu voi selittää sen, että hänellä on alitajuisia muistikuvia (jotka ilmenevät unina) Jupiterin temppelistä.
Tähän oikeastaan loppuu oma ymmärrykseni final fiven sekä muiden skinjobien tehtävästä.
Jotenkin Starbuck on siis päätynyt Maasta Capricalle ja menettänyt muistinsa ja saanut tilalle uusia muistoja, jotka saavat hänet uskomaan olevansa ihminen (joku on siis uudelleenohjelmoinut hänet). Mitä muihin final fiven jäseniin Saul Tighiin, Tory Fosteriin, Samuel Andersiin sekä Galen Tyroliin tulee niin en tiedä miten he liittyvät Kara Thraceen tai mistä he ovat alkujaan syntyisin, mutta se asia on mielestäni harvinaisen selvä, ettei yksikään final fivesta ole koskaan tavannut muita seitsemää mallia, sillä yksikään näistä seitsemästä ei tarinan alussa tiedä heidän henkilöllisyyttään. D'Anna Biers saa ainoana heistä tietää final fiven henkilöllisyyden vierailtuaan Jupiterin temppelissä, minkä jälkeen muut kuusi asettavat hänet staasiin. Myöhemmin D'Anna vapautuu staasista eikä paljasta tietojaan muille vaan alkaa kapinoida heitä vastaan ja liittyy pian ihmisten puolelle.
Jos nyt yritän jotenkin järkeillä mistä Tigh, Tyrol, Anders sekä Tory ovat lähtöisin niin onhan aina mahdollista että hekin ovat sittenkin Maasta ja tulleet siirtokuntiin Kara Thracen kanssa ja Thrace sitten pyyhki heidän muistinsa ja uudelleenohjelmoi heidät elämään tavallisten ihmisten joukossa, minkä jälkeen Thrace pyyhki myös oman muistinsa toimenpiteellä, johon kuului myös uudelleenohjelmointi. Mutta ilmeisesti kaikki Kara Thracen muistot eivät kuitenkaan pyyhkiytyneet vaan pieni osa säilyi hänen alitajuisessa muistissaan (se selittäisi hänen näkemänsä näyt).
Ja juuri nämä näyt todistavat sen, että myös Maan cylonit kehittyivät skinjob-vaiheeseen. Jupiterin silmä ja temppeli ovat Maan ja Kobolin välillä eli Kara Thracen on täytynyt lähteä Maasta ja käydä siinä välissä Jupiterin temppelissä ennen saapumistaan Capricalle. Razor elokuvan ohessa olevat Flashback-jaksot puolestaan näyttävät meille, että siirtokuntien omat cylonit kehittelivät itsekin omia skinjobejaan nuoren William Adaman löytäessä syrjäiseltä planeetalta salaisen laboratorion Cylon-sodan loppuvaiheilla.
Tällaista pohdintaa minulta.
Onko kukaan muu kuin minä muuten huomannut, että Blade Runner-elokuvan ja uuden Battlestar Galactica-sarjan välillä on havaittavissa selviä yhtäläisyyksiä?
Esimerkiksi molemmissa käytetään samaa termiä "skinjob" ihmisten näköisistä keinotekoisista olennoista. Myös siirtokuntasoturien käyttämät käsiaseet ovat ulkonäköänsä sekä laukaisuääntänsä myöten täysin samankaltaisia kuin ase, jota blade runnerit sekä Rick Deckard käyttävät Blade Runnerissa.
A.- Veteranfan
Eikös tämä Battlestar Galactican 4.kausi ole vielä kesken jenkeissä?
Kaikkia jaksoja ei ole vielä tullut putkesta ulos tv:stä,maaliskuun lopulla pitäisi jenkeissä tulla se vihoviimeinen jakso Galactica sarjaan,tosin elokuvahanke sarjastakin on jo tuotannossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579