Hei! kävin juuri neuvolassa ja täti tunnusteli kohtua ulkopuolelta ja sanoi että ompas suuri kohtu tässä vaiheessa raskautta! Kohdun korkein kohta oli n. sormen leveyden navan alapuolella. Ja mulla on viikkoja nyt 18 2. Onko kellään vastaavaa? TErkkari sanoi kyllä että se voi vaihdella aina henkilöstä riippuen tosi paljon ja lapsiveden määrästä ym.. Mutta silti aina jää tuommoset lausahdukset kummittelemaan, että onko kaikki ok... :/
Kohdun suuri koko
7
5720
Vastaukset
- kuulemma normaalia.,,
oon kuullu että kohdun koko vaihtelee eri ihmisillä vaikka olis sama rv. kunhan ei ole yhtä iso kuin rv30:llä kun on vasta rv18.. ja tärkein on vauvan koko.
- maaaaaammmmmmmmaaaa
kysy suoraan mitä neuvolan täti tarkoitti. kysy että mistä voi johtua ja mitä voi tarkoittaa.
suoria kysymyksia niin saat suoria vastauksia. soita vaikka huomenna. - mamma2008
raskaudessa todella iso kohtu suhteessa viikkoihin ja myös istukka, mut laps oli 3.5 kg hyvänkokonen siis.
Yksilöllistä tuo on, mulla oli ns etumaha joten pömpötöti tossa edessä mut kaikki meni paremmin kun odotin.
Kun ei vuoda ja supistele ni se on jo paljon! onnea odotukseen!- ...................apua
Mulla oli kohdunkorkeus, 21cm viikolla 19 2, eli reippaasti yläkäyrällä ja niin oli koko odotusaikana, mutta niin vain synty 2.7kg lapsi, huolimatta että oli insuliinihoitoinen diabetes.
Kaikki oli siis ihan ok...
ettei se sf mitta aina kerro koko totuutta, ei siis kovin luotettava ainakaan vauvan kokoa ajatellen, tai edes ole mikään "hyvinvointimittari"...
tosin jos toistetusti sf mitta jää esimerkiksi pieneksi, ja aina sama mittaaja voi olla kyse sikiön kasvuhäiriöstä tai jos vastaavassa tilanteessa huomataan että mitta kasvaa liian nopeasti, niin puhutaan sikiön maksrosomiasta, eli liaallisesta kasvusta, joka yleensä johtuu äidin raskausajan diabeteksesta.
Myös äidin kehonrakenne vaikuttaa hyvin paljon siihen mitä tulokseski saadaan, kohdun sijainti, onko edessä vai takana...jne.
Yleensä myös sf mitta on aika epäluotettava aina viikoille 20 asti, sen jälkeen siihen voidaan paremmin luottaa kun sikiölle tulee oma "kasvutrendi", tällä siis tarkoitan että vauva alkaa kasvaan omalla persoonallisella tyylillä, perityillä ominaisuuksilla..
Karkeasti voidaan sanoa että sikiöt kasvavat aika samnkaltaisesti ensimmäiset 20 viikkoa.
Sfmitta ei ole siitäkään erityisen luotettava koska se on hyvin altis mittausvirheille...
Jos ei ultraa lasketaa mukaan, niin nk. kliininen painoarviokin on parempi, eli lääkäri/kätilö/terveydenhoitaja arvioi sikiön koon tunnustelemalla sikiötä äidin vatsan päältä...
Tosin tämä tulee kysymykseen vasta raskauden loppuvaiheessa...
Toki kaksosraskaus kasvattaa luonnollisesti kohdun kokoa, mutta luulisin että olet jo ainakin yhdessä ultrassa käynyt, jossa tämä mahdollisuus on poissuljettu...
Myös varmaankin menet ultraan raskauden puolivälissä (rakenneultra) jossa vauvastasi tehdään painoarvio ultralla ja katsotaan mihin kohtaan hän käyrästössä sijoittuu.
Kohdun kasvua seurataan myös säännöllisesti neuvolassa ja tarvittaessa tehdään enemmän ultria äitipolilla, jos vauva alkaa kasvamaan yläkäyrillä, ja tehdään sokerirasitus.
Onko neuvolan ottamassa pissatestissä ollut sokeria?
ovatko verensokerisi ollut hyvät...?
Mistään vakavasta en usko että on kyse....sen uskallan sanoa, mutta niinkuin jo aikasempi kirjoitti, soita neuvolaan ja pyydä tarkennusta, ainoastaan sua hoitava kätilö/terveydenhoitaja voi asioita ja mieltä askaruttavia asioita selventää...=)
Netissä saa vain usein itselleen pahan mielen, varsinkin raskaana oleville aika huono paikka kysellä ja selvittää että mikä vauvalla on...
Kaikki sairaudet ja ne pahimmat versiot täältä löytää ja on myös niitä jotka tietoisesti haluaa "kääntää veistä haavassa" eli pahentaa oloa entisestään, jos on huolta muutenkin.
Onnea odotukseen!
- rv 16+6...
mulla viimeviikolla neuvolassa jo kohtu niin korkeella ja sillon tasan 16 0. ei mitään ihmeellistä. kohtu voi olla toisilla vähän korkeemmalla jne. mulla nyt kolmas raskaus menossa. ekasta ja tokasta ollut tosi iso maha sf- mitta ollut aina parisen cm isompi kun viikkoihin vertaa. siis rv 20 oli 22cm jne. loppuraskaudessa suurin sf-mitta 48cm. ja kumpikin vauva syntynyt 3800g ja 52cm. lapsivettäkin voi olla vähän enemmän niin sekin tekee että kohtu ähän suurempi.
- alkuraskauden aikana
kohdun suuresta koosta ja arveltiin kaksosia. No yhden lapsen sain. Jälkeenpäin olen miettinyt että olisiko niitä ollut kaksi ja toinen ei olisi ehkä vaan kehittynyt kun sellaistakin tapahtuu. Mutta jää ikuiseksi arvoitukseksi. Aikaa mennyt jo yli 30 vuotta ja silloin ultrattiinkin vain kerran ja sekin pari kk ennen laskettua aikaa. Uskoisin että sulle selviää ennen pitkää mistä kohdallasi on kysymys, täytyy vaan muistaa että kysymys on raskaudesta joka on yksilöllinen jokaisella.
- sama juttu
Mä olen myös pohtinut samaa asiaa meinaan mulla oli rv 19 5 sf-mitta 22, rv 21 6 24 ja 25 6 28 eli korkeita lukuja täälläkin. Kysyin juuri viimeksi neuvolassa että mistä tämä johtuu ja se sanos että se on ihan yksilöllistä ja puhui jotain että kun mulla on lyhyt ylävartalo mutta jalat pitkät ni ne jotenki sit liitty siihen...? Että älä murehdi suotta :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222441- 622374
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321537
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381532- 321510
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281220
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201176- 951171