Ahdistus ja stressi

Nuori nainen 18 v.

Olen hyvin ujo, tosin se ei ole enää niin voimakasta kuin nuorempana, mutta se vaivaa vielä. En esimerkiksi uskalla mennä kysymään jotakin asiaa opettajalta koulussa tai muuta sellaista.

Stressaan myös hyvin paljon. Minulla tulee usein mieleen jotkut yläasteajan pari noloa, jotka saavat sydämen sykkimään ja tuntemaan ahdistusta. Muutenkin elämässäni on tällä hetkellä monta stressitekijää, jotka liittyvät kotioloihin. Niihin en voi tällä hetkellä puuttua. Koulukin stressaa välillä.

Ongelma on, että kova stressaaminen ja ahdistuksen kohtaukset ovat todella inhottavia. Sydän tykyttää ja tunnen puristusta rinnassa, joskus myös saattaa hikoiluttaa ja tuntuu, että hengittäminen on vaikeaa, joskus saatan tuntea jonkinlaista puristusta vaikkapa kaulassa (aivan kuin verisuoni meinaisi poksahtaa, mutta en kyllä tiedä miltä se tuntuu, mutta se tulee mieleen tuosta tunteesta), mahaankin voi vähän koskea. Oireet ovat pahentuneet, en ennen ole näin paljon stressannut. Varsinkin ahdistuksen tunteet ovat verrattain uusia, niitä ei ole ollut kuin ehkä vuoden pari.

Tiedän, että en saisi stressata, mutta elämän tilanteet ovat mitkä ne nyt ovat. Haluaisin vain tietää, mikä tähän ahdistukseen voisi auttaa. Onko jotain rentouttavia harjoituksia tai jotain, mitä voisin tehdä itse ja poistaa ahdistusta?

6

1485

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuori nainen 18 v.

Joskus syödessä myös tuntuu siltä, että ei mene ruoka alas kurkusta. Pitää niellä paljon ja silti tuntuu ettei meinaa mennä alas asti. Tätä tapahtuu etenkin jos jännitän syödessä vaikka jotakin mielessä olevaa asiaa tai jotain. Mutta mielestäni tätä on myös silloin, kun en välttämättä tietoisesti jännitäkään.

Eniten minulla aiheuttaa siis stressiä ja ahdistusta vanhat muistot sekä sosiaaliset tilanteet joissakin määrin.

• ei kivoja

Itse olen käynyt ja koen vähän samankaltaisia
      tuntemuksia.
      stressi ja ahdistus on tavallaan syy ja seuraus.
      En voi sanoa muuta kuin omasta puolestani,mutta
      tuollaiset sielun ja kehon tuntemukset on erittäin
      kuluttavia ja elämää rajoittavia.
      Minulla oli ensin(ja on)ujous,sitten tulee stressi siitä ja se ahdistaa.
      Nyt taistelen lisäksi pelkojen kanssa.Ne tulivat
      ahdistuksen jälkeen.
      En tarkoita ns.ujouspelkoa vaan oikein pelkotiloja,jotka pyrkivät rajoittamaan elämääni.
      Tietysti tässä tulee mieleen,että miksei lääkäriin?
      No,se on jokaisen oma valinta.
      Joku saa sieltä apua joku ei.
      Mutta jos olo käy sietämättömäksi
      pakkohan se on mennä apua hakeen.Itse en ole mennyt,ainakaan vielä,koitan taistella.
      Toivottavasti sinulle ei tule pelkotiloja
      noiden ahdistusten jälkeen,ei välttämättä.
      Minulla niitä on ja ne on kauheita,
      yölläkin herään hikisenä ja ahdistaa.
      Ahdistus ja pelot tahtoo sitoa aika pieniin
      ympyröihin.
      Hommaa luotettava kaveri jolle voit jutella.
      Todella luotettava,sillä jos kaveri alkaa juoruun
      sinusta niin asia ahdistaa lisää.
      Nuo oireet voi olla alkavaa paniikkihäiriötä.
      Ahdistus on vain tunne,niinkuin jotain kauheaa
      tapahtuisi,mutta se on vain tunne.
      Yksi tapa minkä olen huomannut auttavan on se
      kun saa mielensä ja ajatukset johonkin mielekkääseen,"sielun silmät"ikäänkuin pois itsestään.
      Olen katsonut vanhoja länkkäreitä,Ohukaista ja paksukaista jne.Jutellut puhelimessa jonkun luotettavan kanssa,tehnyt mielikuvaharjoituksia"eihän asiat todellisesti ole niin pahasti kuin ahdistus antaa ymmärtää.
      Olen lukenut jopa Psalmeja raamatusta,siellä puhutaan paljon ahdistuksesta ja peloista.Varsinkin psalmi 91.
      Jaksamista.
      Ota yksi päivä kerrallaan.huominen voi olla
      jo parempi.

• Nuori nainen 18 v.

Olen kyllä yrittänyt keskittyä vaikkapa elokuvaan tai johonkin muuhun, mutta kun aina mielessä on se joku asia, minkä vuoksi olen sillä hetkellä ahdistunut.

Olen siinä iässä, että pian pääsen muuttamaan kotona. Mutta vanhempani - erityisesti äitini - yrittävät hallita elämääni. Mitä saan tehdä ja mitä en. Tiedän, että muuttoni saa heidät pois tolaltaan. Ja sekös mikä pelottaa minua!

Mutta tahdon kiittää todella viestistäsi. Mukavaa etten ole ainoa. Toivon todella, että pystyn pitämään psyykkeeni kunnossa eikä oireet pahene tästä sen kummemmin. Tiedän, että muutto kotoa ja vanhemmista "eroaminen" lopulta parantaisi suhdettani vanhempiini ja myös luultavasti ongelmani lähtisivät vanhempien ymmärtäessä päästää irti minusta.

• kuulepa
        Nuori nainen 18 v. kirjoitti:

Olen kyllä yrittänyt keskittyä vaikkapa elokuvaan tai johonkin muuhun, mutta kun aina mielessä on se joku asia, minkä vuoksi olen sillä hetkellä ahdistunut.

Olen siinä iässä, että pian pääsen muuttamaan kotona. Mutta vanhempani - erityisesti äitini - yrittävät hallita elämääni. Mitä saan tehdä ja mitä en. Tiedän, että muuttoni saa heidät pois tolaltaan. Ja sekös mikä pelottaa minua!

Mutta tahdon kiittää todella viestistäsi. Mukavaa etten ole ainoa. Toivon todella, että pystyn pitämään psyykkeeni kunnossa eikä oireet pahene tästä sen kummemmin. Tiedän, että muutto kotoa ja vanhemmista "eroaminen" lopulta parantaisi suhdettani vanhempiini ja myös luultavasti ongelmani lähtisivät vanhempien ymmärtäessä päästää irti minusta.

Musta kuulostaa erehdyttävästi siltä, että elämäsi on stressaavaa, jännittävää ja liian ahdistavaa.
        Voit tehdä omasta puolestasi paljon: muista sisällyttää päivääsi sopivan paljon urheilua ja ennen kaikkea ulkoilua, muista harrastaa! Jos musiikki, lukeminen tai jokin muu vastaava saa mielesi rentoutumaan ja pois kaikesta muusta - tee se.
        Olisi myös järkevää puhua asiasta vanhempiesi kanssa, koska suurin paha olo lähtee kotoa. Se vaikuttaa niin moneen.
        Tukenasi on aina ihmisiä, voit aina hakea apua ja turvautua toisiin, kun siltä tuntuu.
        Muista se.

• Nuori nainen 18 v.
        kuulepa kirjoitti:

Musta kuulostaa erehdyttävästi siltä, että elämäsi on stressaavaa, jännittävää ja liian ahdistavaa.
        Voit tehdä omasta puolestasi paljon: muista sisällyttää päivääsi sopivan paljon urheilua ja ennen kaikkea ulkoilua, muista harrastaa! Jos musiikki, lukeminen tai jokin muu vastaava saa mielesi rentoutumaan ja pois kaikesta muusta - tee se.
        Olisi myös järkevää puhua asiasta vanhempiesi kanssa, koska suurin paha olo lähtee kotoa. Se vaikuttaa niin moneen.
        Tukenasi on aina ihmisiä, voit aina hakea apua ja turvautua toisiin, kun siltä tuntuu.
        Muista se.

Urheilu ja liikkuminen ei oikeastaan koskaan ole kuulunut elämääni. Istun vain kotona enkä käy ulkona. Kai sitä vaan odottaa, että kotoa muuttamisen myötä jaksaisi lisätä tuota liikkumista pikkuhiljaa...

Mutta tiedän kyllä, että pitäisi edes vähän aikaa jaksaa ulkona käydä kävelemässä.

• Pajun_kissa

Hei! Et ole yksin ahdistuksesi kanssa. Minäkin olen kokenut ja koen samaa. Tuo nolojen tilanteiden jälkipuinti on todella tuttua; mulla on lisäksi paljon sellaista, että kuvittelen loukanneeni tai olleeni tahditon tai töykeä toisille. Yhteistä näille tilanteille on se, että niiden takia olen kokenut ympäristön hylänneen minut.
      Sulla on selkeitä ahdistuksen ja stressin ja jännityksen oireita. Oletko jo käynyt lääkärissä niiden takia? Paljon voidaan nykyisin tehdä. Terapia on suositeltava asia, ja auttaa toisinaan. Sitä on kuitenkin hyvä ainakin yrittää. Ja lisäksi nykyisin on hyviä lääkkeitä, jotka eivät aiheuta siten riippuvuutta kuin entiset ja auttavat useimmille, kunhan oikea lääke löytyy. Älä siis jää yksin tämän asian kanssa, vaan pyydä apua lääkäriltä.
      Valoisampaa kevättä sinulle toivottaen,
      Pajunkissa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3270
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1650
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1503
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      862
    Aihe