työvoimakurssi, karenssi, ansiosidonnainen?

Idu79

Olen työvoimakurssilla, ollut syksystä lähtien, kurssia jäljellä 3kk. Olen ansiosidonnaisella, mutta jos lopetan kurssin saan varmasti karenssin päälle, onko se yleensä 2kk, vai enemmänkin. Olen 29v.
Entä jos otan vastaan minkä tahansa pätkätyön, vaikka jonkun kuukauden parin kestävän ja lopetan kurssin vedoten siihen että sain töitä muualta, mitä sitten on odotettavissa? Ansiosidonnaisen pienentyminen, verot?

15

2877

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähintään 3 kk

parin kuukauden pätkätyö ei sitä karenssia poista, vakituisen työn tai pidemmän työn vastaanottaminen saattaa mennä hyväksytyn puolelle - pidempi = varmaan väh. 6 kk.

• Eroaminen...

Työllisyyskurssilta eroamisesta saa 2 kk:n karenssin, ei siis kolmea kuukautta, mikä tulee vain työstä eroamisesta.

Jos saat vähintään kahden kuukauden työrupeaman, saattaa olla, että vältät karenssin. Tuo on kuitenkin työkkärin harkinnassa, mutta yleensä kelpuuttavat syyksi väh. kahden kuukauden työn. Taloudellisestihan tuolla ei ole merkitystä, koska karenssi ja työssäolo juoksisivat rinnakkain. Karensseja vain ei kannata liiemmalti hankkia, koska seuraavassa karenssitilanteessa saattaisikin tulla sitten rangaistustyössäoloehto.

Ansiosidonnainen jatkuu entisellään, vain ylläpitokorvaus putoaa pois.

• Vielä...

''Jos saat vähintään kahden kuukauden työrupeaman, saattaa olla, että vältät karenssin.''

Tuo siis koskee koulutuksesta eroamista. Jos eroaa työstä, niin ei kahden kuukauden työrupeama taida riittää karenssilta pelastumiseksi.

• käy

jos en aloita ollenkaan hakemaani työvoimakoulutusta, se kestäisi vuoden ja olen saanut tietää että olen raskaana ja kurssi jäisi mitä suurimmalla todennäköisyydellä kuitenkin kesken? karenssi mulla oli viimeksi vuonna 2006 et onko odotettavissa tuo rangaistussääntö? viime syksynä erosin työstä mut siitä ei tullut karenssia koska syy oli pätevä. sitähän ei lasketa?

• Kuin,,,
        käy kirjoitti:

jos en aloita ollenkaan hakemaani työvoimakoulutusta, se kestäisi vuoden ja olen saanut tietää että olen raskaana ja kurssi jäisi mitä suurimmalla todennäköisyydellä kuitenkin kesken? karenssi mulla oli viimeksi vuonna 2006 et onko odotettavissa tuo rangaistussääntö? viime syksynä erosin työstä mut siitä ei tullut karenssia koska syy oli pätevä. sitähän ei lasketa?

''jos en aloita ollenkaan hakemaani työvoimakoulutusta''

Tapahtuisi sama kuin kurssin keskeyttämisestäkin eli tilanteestasi riippuen joko 2 kk:n karenssi (ellei muita karensseja ole pohjalla) tai jos olet alle 25-v ja ammattikouluttamaton työmarkkinatuen saaja tai olet saanut työmarkkinatukea väh. 500 pvää, niin seurauksena on 5 kk:n rangaistustyössäoloehto.

''se kestäisi vuoden ja olen saanut tietää että olen raskaana ja kurssi jäisi mitä suurimmalla todennäköisyydellä kuitenkin kesken?''

Ei työkkäri tuosta välitä. Olethan siihen asti kuitenkin pois työttömyystilastoista, minkä aikaa kurssilla olet.

Karenssi on seurannut siitäkin, kun työtön ei mennyt työvoimakurssille, kun olisi voinut olla kurssilla vain viikon verran työn alkamisen vuoksi. Työkkärin perustelut olivat, että ''työvoimakoulutuksen voi aina keskeyttää työn alkamisen vuoksi''.

... karenssi mulla oli viimeksi vuonna 2006 et onko odotettavissa tuo rangaistussääntö?...

Saattaa olla, että tulossa on 3 kk:n rangaistustyössäoloehto tuon vuoksi edellyttäen, ettet ole vielä saanut työmarkkinatukea 500 pvää, jolloin rangaistustyössäoloehto olisi 5 kk:n mittainen.

• uskon kyllä
        Kuin,,, kirjoitti:

''jos en aloita ollenkaan hakemaani työvoimakoulutusta''

Tapahtuisi sama kuin kurssin keskeyttämisestäkin eli tilanteestasi riippuen joko 2 kk:n karenssi (ellei muita karensseja ole pohjalla) tai jos olet alle 25-v ja ammattikouluttamaton työmarkkinatuen saaja tai olet saanut työmarkkinatukea väh. 500 pvää, niin seurauksena on 5 kk:n rangaistustyössäoloehto.

''se kestäisi vuoden ja olen saanut tietää että olen raskaana ja kurssi jäisi mitä suurimmalla todennäköisyydellä kuitenkin kesken?''

Ei työkkäri tuosta välitä. Olethan siihen asti kuitenkin pois työttömyystilastoista, minkä aikaa kurssilla olet.

Karenssi on seurannut siitäkin, kun työtön ei mennyt työvoimakurssille, kun olisi voinut olla kurssilla vain viikon verran työn alkamisen vuoksi. Työkkärin perustelut olivat, että ''työvoimakoulutuksen voi aina keskeyttää työn alkamisen vuoksi''.

... karenssi mulla oli viimeksi vuonna 2006 et onko odotettavissa tuo rangaistussääntö?...

Saattaa olla, että tulossa on 3 kk:n rangaistustyössäoloehto tuon vuoksi edellyttäen, ettet ole vielä saanut työmarkkinatukea 500 pvää, jolloin rangaistustyössäoloehto olisi 5 kk:n mittainen.

etten helpolla selviä, mutta sain vasta 500 päivää täyteen syksyllä kun olin työssä ennen eroamistani josta ei siis tullut karenssia. eikö edes tuo auta siihen rangaistusääntöön? ja mitä tarkoittaa suomeksi tarkkaan ottaen tuo että " jos henkilö itse aiheuttaa rajoituksia työhön tai koulutukseen osallistumiselle, katsotaan ettei hän ole työmarkkinoiden käytettävissä jne.." ? en saa työttömyysturvaneuvontaankaan yhteyttä että kysyis..

• edelliseen
        uskon kyllä kirjoitti:

etten helpolla selviä, mutta sain vasta 500 päivää täyteen syksyllä kun olin työssä ennen eroamistani josta ei siis tullut karenssia. eikö edes tuo auta siihen rangaistusääntöön? ja mitä tarkoittaa suomeksi tarkkaan ottaen tuo että " jos henkilö itse aiheuttaa rajoituksia työhön tai koulutukseen osallistumiselle, katsotaan ettei hän ole työmarkkinoiden käytettävissä jne.." ? en saa työttömyysturvaneuvontaankaan yhteyttä että kysyis..

soitin juuri työlinjalle ja sieltä sanottiin että tarkasteluaika on yleensä vuosi et jos sen aikana toistuvasti kieltäytyy toimenpiteistä tai eroaa työstä, seuraa rangaistustyössäoloehto. 3-5kk siis riippuen mitä rahaa saa. onko kokemusta että olis toimittu jollain muulla tavalla?

• Uskoakin...
        uskon kyllä kirjoitti:

Kirjoittelen alan työkokemuksen perusteella.

''mutta sain vasta 500 päivää täyteen syksyllä kun olin työssä ennen eroamistani josta ei siis tullut karenssia. eikö edes tuo auta siihen rangaistusääntöön?''

Ei noilla ole mitään merkitystä.

" jos henkilö itse aiheuttaa rajoituksia työhön tai koulutukseen osallistumiselle, katsotaan ettei hän ole työmarkkinoiden käytettävissä jne.."

Tuo voi tarkoittaa mitä vain. Työttömyysturvalaissa on paljon säännöksiä, jotka jättävät työkkärille harkintavaltaa.

Esimerkiksi jos esittää esteeksi hankalat kulkumahdollisuudet ja niiden esittäminen pariinkin kertaan saattaa riittää em. päätökseen. tms. Tuo riippuu täysin työkkärin harkinnasta.

Tuo että katsotaan, ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä, tarkoitta sitä, että työttömyyspäiväraha evätään pysyvästi. Takaisin työmarkkinoiden käytettäväksi pääsy onkin sitten kiven alla.

Jos esität raskauden syyksi, ettet voi vastaanottaa työkkärin tarjoomuksia, niin lähellä saattaa olla tuo em. päätös. Työttömyyspäivärahan saattaisit menttää äitiysloman alkuun asti.

Jos olet jäämässä äitiyslomalle, niin sinun kannattaa pitää huolta siitä, ettet saa rangaistustyössäoloehtoa, sillä päivärahaoikeus säilyy äitiysloman ja hoitovapaan jälkeiselle ajalle aina seitsemään vuoteen asti. Mutta niin säilyy myös rangaistustyössäoloehto, sillä se ei ole sidottu määräaikaan niin kuin karenssi.

• On...
        edelliseen kirjoitti:

soitin juuri työlinjalle ja sieltä sanottiin että tarkasteluaika on yleensä vuosi et jos sen aikana toistuvasti kieltäytyy toimenpiteistä tai eroaa työstä, seuraa rangaistustyössäoloehto. 3-5kk siis riippuen mitä rahaa saa. onko kokemusta että olis toimittu jollain muulla tavalla?

Olisivatko löysänneet suhtautumista sitten minun työvuosieni, silla aikaisemmin on kyllä karensseja katsottu pidemmältäkin ajalta.

''3-5kk siis riippuen mitä rahaa saa. onko kokemusta että olis toimittu jollain muulla tavalla?''

Ymmärsitköhön työlinjan nyt väärin vaiko ymmärränkö minä sinut väärin?

Saat päivärahaa. Jos kieltäydyt toistuvasti jostain, niin seurauksena on yleensä 3 kk;n rangaistustyössäoloehto, ellet selviä karenssilla, jos tuo vuoden tarkasteluaika pätee ja edellisestä karenssistasi on yli vuosi.

Mutta jos saat rangaistustyössäoloehdon, niin se ei sitten olekaan enää sidottu määräaikaan niin kuin karenssi.

• aloin miettimään
        On... kirjoitti:

Olisivatko löysänneet suhtautumista sitten minun työvuosieni, silla aikaisemmin on kyllä karensseja katsottu pidemmältäkin ajalta.

''3-5kk siis riippuen mitä rahaa saa. onko kokemusta että olis toimittu jollain muulla tavalla?''

Ymmärsitköhön työlinjan nyt väärin vaiko ymmärränkö minä sinut väärin?

Saat päivärahaa. Jos kieltäydyt toistuvasti jostain, niin seurauksena on yleensä 3 kk;n rangaistustyössäoloehto, ellet selviä karenssilla, jos tuo vuoden tarkasteluaika pätee ja edellisestä karenssistasi on yli vuosi.

Mutta jos saat rangaistustyössäoloehdon, niin se ei sitten olekaan enää sidottu määräaikaan niin kuin karenssi.

miten en saanut rangaistustyössäoloehtoa jo tuolloin vuonna 2006 kun kieltäydyin kurssista, sillä erosin vakituisesta työstäni 2005 josta sain 90 pv:n karenssin. ja siis 2006 sain "vain" 60 pv:n karenssin. outoa kyllä koska edes vuosi ei ollut täyttynyt? nämä ovatkin sitten ainoat karenssini mitä on ollut. 2007 olin miltei koko vuoden työssä, 2008 kurssilla ja työssä ja nyt ajattelin todellakin kieltäytyä tästä alkavasta kurssista. meni syteen taikka saveen..

• Että....
        aloin miettimään kirjoitti:

miten en saanut rangaistustyössäoloehtoa jo tuolloin vuonna 2006 kun kieltäydyin kurssista, sillä erosin vakituisesta työstäni 2005 josta sain 90 pv:n karenssin. ja siis 2006 sain "vain" 60 pv:n karenssin. outoa kyllä koska edes vuosi ei ollut täyttynyt? nämä ovatkin sitten ainoat karenssini mitä on ollut. 2007 olin miltei koko vuoden työssä, 2008 kurssilla ja työssä ja nyt ajattelin todellakin kieltäytyä tästä alkavasta kurssista. meni syteen taikka saveen..

90 pvän karenssi on erokarenssi, minkä saa vain työstä eroamisesta.

60 pvän karenssin on kieltäytymiskarenssi, minkä saa mistä tahansa kieltäytymisestä sekä myös koulutuksesta eroamisesta, mikäli karenssiin on 'oikeus'.

3 kk:n rangaistustyössäoloehdon saa, kun on kahden kieltäytymiskarenssin tilanne.

Sait siis erokarenssin ja kieltäytymiskarenssin, joten tuosta ei rangaistustyössäoloehtoa yleensä saa. Sen sijaan on vaarana, että katsotaan, ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä, mutta siinä ehkä edellytään muutakin kuin pelkkiä karensseja.

Tuossa ao, lainsäännös:

Toistuva kieltäytyminen

Jos työnhakija toistuvasti ilman pätevää syytä kieltäytyy vastaanottamasta 12 §:ssä tarkoitettua työtä tai menemästä 16 §:ssä tarkoitettuun koulutukseen tai hänen tätä vastaavasta menettelystään muutoin voidaan päätellä, ettei hän halua ottaa vastaan työtä taikka osallistua koulutukseen tai työllistymistään edistäviin toimenpiteisiin, hänellä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen ennen kuin hän on ollut työssäoloehtoon luettavassa työssä tai ollut koulutuksessa vähintään kolme kuukautta (työssäolovelvoite).

Työmarkkinoiden käytettävissä olo

Työnhakijalla, joka ei ole työmarkkinoiden käytettävissä, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen.

Työnhakija ei ole työmarkkinoiden käytettävissä, jos hän itse asettaa sellaisia rajoituksia, jotka estävät tarjotun työn vastaanottamisen työmarkkinoilla yleisesti sovellettavin ehdoin tai estävät osallistumisen tarjottuun hänelle soveltuvaan koulutukseen.

• tässä ole
        Että.... kirjoitti:

90 pvän karenssi on erokarenssi, minkä saa vain työstä eroamisesta.

60 pvän karenssin on kieltäytymiskarenssi, minkä saa mistä tahansa kieltäytymisestä sekä myös koulutuksesta eroamisesta, mikäli karenssiin on 'oikeus'.

3 kk:n rangaistustyössäoloehdon saa, kun on kahden kieltäytymiskarenssin tilanne.

Sait siis erokarenssin ja kieltäytymiskarenssin, joten tuosta ei rangaistustyössäoloehtoa yleensä saa. Sen sijaan on vaarana, että katsotaan, ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä, mutta siinä ehkä edellytään muutakin kuin pelkkiä karensseja.

Tuossa ao, lainsäännös:

Toistuva kieltäytyminen

Jos työnhakija toistuvasti ilman pätevää syytä kieltäytyy vastaanottamasta 12 §:ssä tarkoitettua työtä tai menemästä 16 §:ssä tarkoitettuun koulutukseen tai hänen tätä vastaavasta menettelystään muutoin voidaan päätellä, ettei hän halua ottaa vastaan työtä taikka osallistua koulutukseen tai työllistymistään edistäviin toimenpiteisiin, hänellä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen ennen kuin hän on ollut työssäoloehtoon luettavassa työssä tai ollut koulutuksessa vähintään kolme kuukautta (työssäolovelvoite).

Työmarkkinoiden käytettävissä olo

Työnhakijalla, joka ei ole työmarkkinoiden käytettävissä, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen.

Työnhakija ei ole työmarkkinoiden käytettävissä, jos hän itse asettaa sellaisia rajoituksia, jotka estävät tarjotun työn vastaanottamisen työmarkkinoilla yleisesti sovellettavin ehdoin tai estävät osallistumisen tarjottuun hänelle soveltuvaan koulutukseen.

sitten hätää, saan tod.näk. "vain" 60 pvää..

• Ei tule...
        tässä ole kirjoitti:

sitten hätää, saan tod.näk. "vain" 60 pvää..

Toivottavasti ei tule ylläriä. Jos sinulla on taustallasi 90 pvän karenssi ja 60 pvän karenssi, niin olen melkoinen onnenpekka, jos selviät 60 pvän karenssilla. Pahimmassa tapauksessa tulee tuo 'ei työmarkkinoiden käytettävissä'.

Kyllä työkkäreiden ratkaisuissa painaa koko karenssihistoria ja muukin historia.

• sen jälkeen pätkäduuni

No vaikka päällä seisten menee se loput 3kk. Miksi hankaloittaa elämää liikaa.
      Sen jälkeen tee vaikka niitä pätkäduuneja jos satut löytämään.

• ===========

???????????????

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2621
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1645
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59