SFC

-jäsenyys

Onko tosiaan niin, ettei SFC jäsenyyttä voi saada kuin kuulumalla johonkin jäsenyhdistykseen? Jos näin on, niin jääkö liikkuvalle vaunuilijalle ainoaksi mahdollisuudeksi liittyä SFC:n vain matkailuautoilijat yhdistyksen kautta? Nämä paikallisyhdistysten aluetouhut ei oikein kiinnosta liikkuvaa karavaanaria, muuten SFC jäsenyys kyllä. Miksi siis maksaa paikalliyhdistyksille, joiden palveluja ei koskaan käytä. Jos 068 yhdistys on ainut vaihtoehto niin se vois kyllä silloin lisät sivustoon myös maininnan liikkuvista vaunuilijoista, kun nyt vain autoilijoista puhutaan siellä. Vai jätänkö liittymättä?

39

3103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liity hyvä ihminen
      • aloittaja.

        Niin jos luit tarkkaan, niin varmaan hoksatit etten omista autoa, vaan vankkurin. Voiko siis ylipäänsä kuulua ACF:n jäseneksi? Saako ACF:n jäsenet leirintäalueilta alennuksia ja voivatko majoittu SFC hintaan myös SFC alueilla?


      • Anteeksi että en huomannut
        aloittaja. kirjoitti:

        Niin jos luit tarkkaan, niin varmaan hoksatit etten omista autoa, vaan vankkurin. Voiko siis ylipäänsä kuulua ACF:n jäseneksi? Saako ACF:n jäsenet leirintäalueilta alennuksia ja voivatko majoittu SFC hintaan myös SFC alueilla?

        että oli kyseessä vaunu! Mutta silti tuntuu siltä että olet nyt väärällä sivulla.
        SFC ACF ym järjestöt ei ole mitään hyvääntekeväisyysyhdistyksiä vaan kyllä ne haluaa "pienen" korvauksen omista palveluista.
        On varmaan viisainta että et liity mihinkään vaan nukut yöt "pusikoissa" käyt pesulla "meressä" niin sästyy raha koska siitä nyt taitaa olla puute?


      • aloittaja..
        Anteeksi että en huomannut kirjoitti:

        että oli kyseessä vaunu! Mutta silti tuntuu siltä että olet nyt väärällä sivulla.
        SFC ACF ym järjestöt ei ole mitään hyvääntekeväisyysyhdistyksiä vaan kyllä ne haluaa "pienen" korvauksen omista palveluista.
        On varmaan viisainta että et liity mihinkään vaan nukut yöt "pusikoissa" käyt pesulla "meressä" niin sästyy raha koska siitä nyt taitaa olla puute?

        Et näemmä vieläkään ymmärtänyt pointtia eli SFC, ACF ja mitä lie, ihan OK, mutta miksi pitäisi väkisin liittyä johonkin paikallisyhdistykseen, kun ei heidän paikallaan tule koskaan käymään. Eikä muidenkaan yhdistysten kuin vierailemassa. Tästä on siis kyse! Voin maksaa vaikka kokonaan sen jäsenmaksun (tai vaikka 10:n enemmän) SFC:lle, mutta paikallisyhdistykset ei siis kiinnosta! SFC voisi jakaa sitten sen "paikkallis"yhdistyksen osuuden kaikkille yhdistykselle tasaisesti niiltä, jotka ei halua liittyä tietyyn paikallisyhdistykseen. Ymmärrättekö vai oletteko todellakin noi saatanan sisäänpäin lämpenevää porukkaa? 068 yhdistys on sinäänsä ymmärtänyt ajatuksen, mutta vielä jalostaen, tarvitaako sitäkään jos SFC:en voisi liittyä suoraan.


      • sfc 2xxx
        aloittaja.. kirjoitti:

        Et näemmä vieläkään ymmärtänyt pointtia eli SFC, ACF ja mitä lie, ihan OK, mutta miksi pitäisi väkisin liittyä johonkin paikallisyhdistykseen, kun ei heidän paikallaan tule koskaan käymään. Eikä muidenkaan yhdistysten kuin vierailemassa. Tästä on siis kyse! Voin maksaa vaikka kokonaan sen jäsenmaksun (tai vaikka 10:n enemmän) SFC:lle, mutta paikallisyhdistykset ei siis kiinnosta! SFC voisi jakaa sitten sen "paikkallis"yhdistyksen osuuden kaikkille yhdistykselle tasaisesti niiltä, jotka ei halua liittyä tietyyn paikallisyhdistykseen. Ymmärrättekö vai oletteko todellakin noi saatanan sisäänpäin lämpenevää porukkaa? 068 yhdistys on sinäänsä ymmärtänyt ajatuksen, mutta vielä jalostaen, tarvitaako sitäkään jos SFC:en voisi liittyä suoraan.

        enää ei voi liittyä suoraan. SFC on kattojärjestö jonka jäseninä ovat vain ja ainoastaan nuo paikallisyhdistykset. Ja henkilöjäsenet kuuluvat siis paikallisyhdistyksiin.
        Joskus aikaisemmin oltiin suoraan SFCn jäseniä, mutta sitten kun väkimäärä kasvoi kymmniinntuhansdiin niin SFCn sääntöjä muutettiin. Se on nykyisinb järjestöjen kattojärjestö, jäseninjä paikallisyhdistykset.
        Nyt siis me henkilöjäsenet kuulutaan paikallisyhdistyksiin. Ja tämä on liiton säännöissä, eikä sinänsä liity paikallisyhdistyksaiin tai niiden rahankeruuseen. SE vaan täytyy olla jollain tavalla. Ja tämä kaksiportainen malli on järjestötoiminnassa ihan normaali.
        Samalla lailla en mä voi olla suoraan SAKn jäsen vaan kuulun ammattiliittoon, joiden keskusjärjestö on SAK.
        Joten joko pitää maksaa jollekin paikallisyhdistykselle tai olla liittymättä SFChen. Paikallisyhdistyksen valintahan on valtaosin vapaata, ei ole pakko ottaa oman asuinpaikkansa yhdistystä. Ja sitten on ne muutamat valtakunnalliset paikallisyhdistykset kuten just 068.
        En minäkään käynyt ensimmäisen paikallisyhdistykseni alueilla kertaakaan, ja olin sentään sen jäsenenä lähes 23 vuotta. Sitten vaihdoin yhdistystä, kun yksi alue oli sellainen että siellä tuli käytyä edes kerran kesässä. Mutta säännöt vaan menee noin. Itsekin sain suurimman "hyödyn" ulkomaanmatkaajien kerhon kautta, en paikallisyhdistyksistä.


      • älyätkö
        sfc 2xxx kirjoitti:

        enää ei voi liittyä suoraan. SFC on kattojärjestö jonka jäseninä ovat vain ja ainoastaan nuo paikallisyhdistykset. Ja henkilöjäsenet kuuluvat siis paikallisyhdistyksiin.
        Joskus aikaisemmin oltiin suoraan SFCn jäseniä, mutta sitten kun väkimäärä kasvoi kymmniinntuhansdiin niin SFCn sääntöjä muutettiin. Se on nykyisinb järjestöjen kattojärjestö, jäseninjä paikallisyhdistykset.
        Nyt siis me henkilöjäsenet kuulutaan paikallisyhdistyksiin. Ja tämä on liiton säännöissä, eikä sinänsä liity paikallisyhdistyksaiin tai niiden rahankeruuseen. SE vaan täytyy olla jollain tavalla. Ja tämä kaksiportainen malli on järjestötoiminnassa ihan normaali.
        Samalla lailla en mä voi olla suoraan SAKn jäsen vaan kuulun ammattiliittoon, joiden keskusjärjestö on SAK.
        Joten joko pitää maksaa jollekin paikallisyhdistykselle tai olla liittymättä SFChen. Paikallisyhdistyksen valintahan on valtaosin vapaata, ei ole pakko ottaa oman asuinpaikkansa yhdistystä. Ja sitten on ne muutamat valtakunnalliset paikallisyhdistykset kuten just 068.
        En minäkään käynyt ensimmäisen paikallisyhdistykseni alueilla kertaakaan, ja olin sentään sen jäsenenä lähes 23 vuotta. Sitten vaihdoin yhdistystä, kun yksi alue oli sellainen että siellä tuli käytyä edes kerran kesässä. Mutta säännöt vaan menee noin. Itsekin sain suurimman "hyödyn" ulkomaanmatkaajien kerhon kautta, en paikallisyhdistyksistä.

        Näin se käytäntö menee. Yksi kohta kirjoituksessa on kuitenkin tarkennettava, ettei tule väärinkäsityksiä.
        Kirjoitit "Samalla lailla en mä voi olla suoraan SAKn jäsen vaan kuulun ammattiliittoon, joiden keskusjärjestö on SAK."

        Mihinkään ammattiLIITTOON ei kuuluta henkilöjäseninä. Henkilöjäsenet liittyvät ammattiOSASTOON [ammattiosastot ovat rekisteröityjä yhdistyksiä (ry.)] AmmattiOSASTOT muodostavat ammattiLIITON, ja ammattiLIITOT ovat perustaneet keskusjärjestön esim. SAK (Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö)

        Henkilöjäsenet liittyvät ammattiosastoon. Ammattiosastot muodostavat ammattiliiton, ja ammattiliitot vahvistuksekseen keskusjärjestön.


      • sfc 2xxx
        älyätkö kirjoitti:

        Näin se käytäntö menee. Yksi kohta kirjoituksessa on kuitenkin tarkennettava, ettei tule väärinkäsityksiä.
        Kirjoitit "Samalla lailla en mä voi olla suoraan SAKn jäsen vaan kuulun ammattiliittoon, joiden keskusjärjestö on SAK."

        Mihinkään ammattiLIITTOON ei kuuluta henkilöjäseninä. Henkilöjäsenet liittyvät ammattiOSASTOON [ammattiosastot ovat rekisteröityjä yhdistyksiä (ry.)] AmmattiOSASTOT muodostavat ammattiLIITON, ja ammattiLIITOT ovat perustaneet keskusjärjestön esim. SAK (Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö)

        Henkilöjäsenet liittyvät ammattiosastoon. Ammattiosastot muodostavat ammattiliiton, ja ammattiliitot vahvistuksekseen keskusjärjestön.

        totta, noinhan se on, tuli yksinkertaistettua kun mietin SFC:n rakennetta. Eli siinä on mullakin vielä yksi porras lisää. Olen siis SAKn jäsen parin väliportaan kautta.

        Joten SFC:n rakennehan on itseasiassa yksinkertainen!!
        Toista se olisi jos pitäisi ensin kuulua paikallisyhdistyksen vaunumerkki- tai automerkkikerhoon, joka kuuluisi paikallisyhdistykseen, joka kuuluisi kattojärjestöön eli SFChen.


    • liittymättä

      Ei tarvita pilkunhyväilijöitä.

    • voimia

      vaikka mollataan.
      Minustakin on järkevää säästää siinä missä pystyy.

      • karva-naamari

        Itselläni oli aikanaan sama ongelma, en halunnut olla tukemassa sisäänlämpiävää, vieressä olevaa (mitä käyttöä,koska liikun) paikallisyhdistystä, joten valitsin Matkailuautoilijat ry:n (SFC:n jäsenyhdistys nro 68). Yhdistys toivottaa avosylin tervetulleeksi kaikki liikkuvat karavaanarit, ei väliä, onko auto tai vaunu.

        Tuo mainittu AFC on täysin villi porukka, ei mitään tekoa SFC:n kansa, joten ei mitään SFC:n runsaista jäseneduista ole tarjolla.

        Lueskele rauhassa MA:n ja Karavaanarit.fi nettisivuja ja tee ratkaisusi, toivotan sinut sydämellisesti tervetulleeksi Matkailuautoilijoiden reippaaseen porukkaan!


      • karva-naamari kirjoitti:

        Itselläni oli aikanaan sama ongelma, en halunnut olla tukemassa sisäänlämpiävää, vieressä olevaa (mitä käyttöä,koska liikun) paikallisyhdistystä, joten valitsin Matkailuautoilijat ry:n (SFC:n jäsenyhdistys nro 68). Yhdistys toivottaa avosylin tervetulleeksi kaikki liikkuvat karavaanarit, ei väliä, onko auto tai vaunu.

        Tuo mainittu AFC on täysin villi porukka, ei mitään tekoa SFC:n kansa, joten ei mitään SFC:n runsaista jäseneduista ole tarjolla.

        Lueskele rauhassa MA:n ja Karavaanarit.fi nettisivuja ja tee ratkaisusi, toivotan sinut sydämellisesti tervetulleeksi Matkailuautoilijoiden reippaaseen porukkaan!

        oli vain paikallisyhdistykset, en siitä ole kärsinyt olen jopa melkein joka vuosi kerran vieraillut alueellakin jonka yhdistyksen jäsen olen. SFC on ymmärtääkseni paikallisyhdistysten yhdistys joten sillä ei liene henkilöjäseniä.

        Ei muutama euro kenenkään taloutta kaada. Olen liikkuva karavaanari joka ei montaa kertaa vuodessa yli kahta yötä samassa paikassa vietä. Todennäköisesti olisin liittynyt SFC:n matkailuautoilijoihin jos se viime vuosituhannella olisi ollut olemassa.

        Onhan tänne ilmestynyt karva-naamarikin entisen karvanaamarin ja minun lisäkseni.


      • ihmetteliä
        karva.naamari kirjoitti:

        oli vain paikallisyhdistykset, en siitä ole kärsinyt olen jopa melkein joka vuosi kerran vieraillut alueellakin jonka yhdistyksen jäsen olen. SFC on ymmärtääkseni paikallisyhdistysten yhdistys joten sillä ei liene henkilöjäseniä.

        Ei muutama euro kenenkään taloutta kaada. Olen liikkuva karavaanari joka ei montaa kertaa vuodessa yli kahta yötä samassa paikassa vietä. Todennäköisesti olisin liittynyt SFC:n matkailuautoilijoihin jos se viime vuosituhannella olisi ollut olemassa.

        Onhan tänne ilmestynyt karva-naamarikin entisen karvanaamarin ja minun lisäkseni.

        Katselin että karva-.naamari on alkanut keskustelemaan itsensä kanssa. Sillä tavalla tosin välttyy hyvin isommilta riidoilta. Ovat kuitenkin ilmeisesti eri naamoja. Oma moka.


      • karva-naamari
        ihmetteliä kirjoitti:

        Katselin että karva-.naamari on alkanut keskustelemaan itsensä kanssa. Sillä tavalla tosin välttyy hyvin isommilta riidoilta. Ovat kuitenkin ilmeisesti eri naamoja. Oma moka.

        Meillä vaan on tuon karvapisteen kanssa se huikea ero, että minä, karvaviiva, olen sen verran sanomiseni takana, että uskallan esiintyä täällä avoimen julkisella nimimerkillä eli sivulleni pääsee kaikki kirjautuneet - vastaavaan tuo karvapiste ei ole kyennyt milloinkaan.
        Siinä on se pieni suuri ero.


    • Liityin Matkailuautoilijat ry:hyn ja sitä kautta siis myös SFC:hen viime vuonna. Muistaakseni liittymisprosessin missään vaiheessa ei kysytty, onko minulla matkailuautoa.

      Matkailuautoilijat ry:n sääntöjen mukaan jäseneksi voidaan hyväksyä henkilö, joka ilmoittaa haluavansa liittyä yhdistykseen ja suorittaa säädetyn jäsenmaksun. Ei siis tarvitse välttämättä olla minkäänlaisen ajoneuvon omistaja tai haltija. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää jäseninään olevien MATKAILUAJONEUVON KÄYTTÄJIEN yhteisiä pyrkimyksiä sekä toimia yhteistoiminnan ylläpitäjänä jäsentensä ja jäsentensä perheitten kesken. Yhdistys on puoluepoliittisesti sitoutumaton.

    • ja käytän hyväkseni etuudet

      liikkuessani , sfc alueet halpoja ja hienojakin . Muu ( paikallisyhdistysten aluetouhut ) ei kiinnosta , kerran tarjouduin kökkähommiin , ei tullut kutsua ....

      • Outpäkki

        kyllä näistä ACF on ainoa vapaiden liitto. SFC on alueihmisten liitto, ei siellä kuulu vapaiden karavaanareiden mielipiteet. ACF:ssä mukavaa porukkaa ja hyviä tapahtumia.


      • SFC ja ACF
        Outpäkki kirjoitti:

        kyllä näistä ACF on ainoa vapaiden liitto. SFC on alueihmisten liitto, ei siellä kuulu vapaiden karavaanareiden mielipiteet. ACF:ssä mukavaa porukkaa ja hyviä tapahtumia.

        Meille siitä on vain hyötyä koska voi käyttää molemmista se hyöty elikä käydä vain paremmissa treffeissä!
        Jos tanssista tykkää niin sitten ACF on parempi ehkä?!


      • kerhon vaihtaja
        Outpäkki kirjoitti:

        kyllä näistä ACF on ainoa vapaiden liitto. SFC on alueihmisten liitto, ei siellä kuulu vapaiden karavaanareiden mielipiteet. ACF:ssä mukavaa porukkaa ja hyviä tapahtumia.

        SFC:n, kausipaikkalaisten kattoliiton, jo tunnenkin:-(

        tuosta AFC:stä en ollut kuullutkaan. Kiitos tiedosta. Otan sinne heti huomenna yhteyttä.


      • Karavaanimatkailijoille Paras
        kerhon vaihtaja kirjoitti:

        SFC:n, kausipaikkalaisten kattoliiton, jo tunnenkin:-(

        tuosta AFC:stä en ollut kuullutkaan. Kiitos tiedosta. Otan sinne heti huomenna yhteyttä.

        Tässä linkki

        http://www.autocaravanfinland.fi/


      • jelppis

      • Jesse.Jeesiö
        jelppis kirjoitti:

        ACF:stä on keskusteltun ennenkin. Eikä kaikki ole pelkästään posotiivista. Varsinkaan ACF:n perustamisen aikaisissa keskusteluissa.
        http://keskustelu.suomi24.fi/servlets/search?advanced=1&all_words=ACF&some_words=&exclude_words=&conference=karavaanarit&poster=&sort=relevance&search_interval=fixed_interval&fixed_interval_time=0&sd=01&sm=01&sy=2001&ed=01&em=01&ey=2009&hpp=25

        SF-Caravan Ry:n nettikeskustelijain tuoda vanhoja riitojanne tännekin, joka paikassa ja loputtomiin olette riitaa olleet haastamassa jo vuosia. Näillä riidoillanne olette saanut vain aikaiseksi harrastuksen huonon maineen ja sen mukaisen kohtelun, myös matkailukohteissa.


      • jelppis
        Jesse.Jeesiö kirjoitti:

        SF-Caravan Ry:n nettikeskustelijain tuoda vanhoja riitojanne tännekin, joka paikassa ja loputtomiin olette riitaa olleet haastamassa jo vuosia. Näillä riidoillanne olette saanut vain aikaiseksi harrastuksen huonon maineen ja sen mukaisen kohtelun, myös matkailukohteissa.

        Vain 3 vuoden takaiset ACF:n perustamisen taustat on hyvä tuoda vieläkin julki. Tokko se uusien jäsenien liittymiseen vaikuttaa puoleen jos toiseenkaan. Tietävät jo liittyessään aiemmat kuviot, ettei turhia yllätyksiä pääse tapahtumaan.


    • saunahyödyn

      Reilu 30 € ei liene mikään kynnys. Hakemukseen tulee merkitä sen yhdistyksen nimi, mihin haluaa kuulua. Jos ET merkitse, niin sinut laitetaan asuinpaikkasi mukaiseen yhdistykseen. Huom ! kaikilla yhdistyksellä ei ole omaa aluetta vaan porukka kokoontuu siellä täällä miten päätetään.
      Ajattele, mitä etuja : satsaat 30 euroa ja saat kortin. Sen jälkeen sinulla on käytössäsi 60 saunaa ja uimapaikkaa ympäri suomen. Jos käyt vuodessa niistä jokaisessa, niin saunomisen hinnaksi tulee 0,5 euroa. Ei huono.
      Tosin ei alueilla ole pakko käydä, mutta saat kaikilta kaupallisiltakin leirialueilta ja lomakyliltä jotakin pientä alennusta näyttämällä SFC-korttia.

    • lainkaan

      Nyt on niin - vaikka usein muuta väitetään - että 68 on ensisijaisesti matkailuautoilijoiden yhdistys!
      Suoraan heidän kotisivuiltaan: "Kehittää matkailuautoilijoiden ja matkailuautoilusta kiinnostuneiden" - siis ei matkailuajoneuvo ja vaan matkailuauto.
      Kysyin tätä asiaa parivuotta sitten heidän puheenjohtajaltaan puhelimessa. Silloin korostin, etten tarvitse kausipaikkaa ja että tarkoitukseni on matkustella. Hän sanoi, että vainuilijoiden on kuitenkin parempi hakea jäsenyyttä näistä paikallisyhdistyksistä.

      Matkaileville vaunuilijoille ei ole SFC:n siipien suojassa paikkaa. Jos sellainen syntyy, haen jäsenyyttä heti.

      Noihin keskenään nahisteleviin siirtolapuutarhoihin en mene. Ikinä.

      • unhoda se

        sfc jäsenyhdistysten mallisäännöt:
        "Yhdistyksen tarkoituksena on edistää jäseninään olevia matkailuajoneuvon käyttäjien yhteisiä pyrkimyksiä...." ja jatkuu "....pyrkii hankkimaan jäsentensä käyttöön sopivia matkailuajoneuvoalueita...."

        Nämä "yhteiset pyrkimykset" näyttävät olevan etutelttakylien rakentamista pakkotalkootyövoimin. Varmasti kivaa niistä, jotka siitä tykkäävät, mutta matkailua se ei ole.

        Itse asiassa "matkailu" -sanaa ei säännöissä esiinny lainkaan! Liiton (sfc) säännöissäkin vain kerran - "voi kuulua JÄSENENÄ matkailua edistäviin järjestöihin". Ei siis sfc:n asia tämä matkailu.

        Toimiva johto tosin yritti viedä toimintaa takaksin matkailun suuntaan, mutta sääntömuutosesitys torpedoitiin juuri näiden paikallisyhdistysten (90% jäsenistä on näitä) edustuksen voimin - sfc:n
        Toimintasuunnitelmassa tosin vielä on teksti "SF-Caravan ry on leirintämatkailun valtakunnallinen keskusliitto". Ei vain muuta mitään.

        Olisiko tällaiselle toiminnalle parempi nimi esim. "Matkailuajoneuvon väärinkäyttäjät"


      • +Karvanaamari+

        Kopio alkaa:
        "Nyt on niin - vaikka usein muuta väitetään - että 68 on ensisijaisesti matkailuautoilijoiden yhdistys!
        Suoraan heidän kotisivuiltaan: "Kehittää matkailuautoilijoiden ja matkailuautoilusta kiinnostuneiden" - siis ei matkailuajoneuvo ja vaan matkailuauto."
        Kopio loppuu.

        Yhdistys on perustettu, kuten nimikin Matkailuautoilijat antaa ymmärtää, matkailuautoilusta kiinnostuneille. Yhdistyksen jäsenenksi liittymiseen ei vaadita minkään matkailuvälineen omaamista. Riittää pelkästään kiinnostus m-autoiluun.

        Kopio alkaa:
        "Kysyin tätä asiaa parivuotta sitten heidän puheenjohtajaltaan puhelimessa. Silloin korostin, etten tarvitse kausipaikkaa ja että tarkoitukseni on matkustella. Hän sanoi, että vainuilijoiden on kuitenkin parempi hakea jäsenyyttä näistä paikallisyhdistyksistä."
        Kopio loppu.

        Yhdistyksen puheenjohtaja on aina korostanut, että yhdistyksen jäseneksi voivat liittyä myös halutessaan vaunuilijat. Käytettävissä oleva kalusto ei rajoita jäseneksi tulemista. Yhdistyksessä on jäseninä muutamia vaunuilijoita. Jokunen heistä on ollut mukana useammilla yhdistyksen treffeillä, ja ovat olleet tyytyväisä treffien ilmapiiriin ja antiin.

        SFC:n paikallisyhdistyksistä Matkailuautoilijat ry. on ainut selvästi matkailuautoilijoille suunnattu yhdistys. Liikkuvien karavaanareiden yhdistyksenä Matkailuautoilijat ei täytä kovinkaan hyvin matkailuavaunuilijoiden toiveita, heidän vaunun käyttötarkoituksessaan.
        Siksi jäsenmäärästä vaunuilijoiden osuus tulee jäämään hyvin pieneksi.


      • liityn heti
        +Karvanaamari+ kirjoitti:

        Kopio alkaa:
        "Nyt on niin - vaikka usein muuta väitetään - että 68 on ensisijaisesti matkailuautoilijoiden yhdistys!
        Suoraan heidän kotisivuiltaan: "Kehittää matkailuautoilijoiden ja matkailuautoilusta kiinnostuneiden" - siis ei matkailuajoneuvo ja vaan matkailuauto."
        Kopio loppuu.

        Yhdistys on perustettu, kuten nimikin Matkailuautoilijat antaa ymmärtää, matkailuautoilusta kiinnostuneille. Yhdistyksen jäsenenksi liittymiseen ei vaadita minkään matkailuvälineen omaamista. Riittää pelkästään kiinnostus m-autoiluun.

        Kopio alkaa:
        "Kysyin tätä asiaa parivuotta sitten heidän puheenjohtajaltaan puhelimessa. Silloin korostin, etten tarvitse kausipaikkaa ja että tarkoitukseni on matkustella. Hän sanoi, että vainuilijoiden on kuitenkin parempi hakea jäsenyyttä näistä paikallisyhdistyksistä."
        Kopio loppu.

        Yhdistyksen puheenjohtaja on aina korostanut, että yhdistyksen jäseneksi voivat liittyä myös halutessaan vaunuilijat. Käytettävissä oleva kalusto ei rajoita jäseneksi tulemista. Yhdistyksessä on jäseninä muutamia vaunuilijoita. Jokunen heistä on ollut mukana useammilla yhdistyksen treffeillä, ja ovat olleet tyytyväisä treffien ilmapiiriin ja antiin.

        SFC:n paikallisyhdistyksistä Matkailuautoilijat ry. on ainut selvästi matkailuautoilijoille suunnattu yhdistys. Liikkuvien karavaanareiden yhdistyksenä Matkailuautoilijat ei täytä kovinkaan hyvin matkailuavaunuilijoiden toiveita, heidän vaunun käyttötarkoituksessaan.
        Siksi jäsenmäärästä vaunuilijoiden osuus tulee jäämään hyvin pieneksi.

        Näin juuri. Sanoit saman asian kuin minä, vähän toisin sanoin. Ydin on molemmissa viesteissä se, eikö vain, että Matkailuautoilijat on ensisijaisesti matkailuautoilijoita palveleva yhdistys. Jäseneksi voinee liittyä vaikka autoton telttailija, mutta yhdistyksen tarkoitus on ajaa matkailuautoilijoiden etua ja niin joka tapauksessa tapahtuu, koska jäsenkunta (toista tuhatta) on LÄHES yksinomaan matkailuautoilijoita. Näin asian silloin pitääkin olla.

        Muut SFC jäsenyhdistykset (kaksi poikkeusta) ovat alueyhdistyksiä sanan molemmissa merkityksissä.

        Matkailuvaunuyhdistystä vaan ei ole olemassakaan!!!?

        Kysymys kuuluu - ja odotan kovasti vastauksia - että onko meitä MATKAILEVIA VAUNUILIJOITA riittävästi oman yhdistyksen perustamiseksi?

        Esimerkiksi niin, että
        - minkäänlaista vaunualuetta ei olisi tarkoituskaan ylläpitää (pois lukien vaunujen turvallinen, vartioitu?, säilytysalue).
        - jäsenten toiminnan painopistealue olisi (omatoimi)matkailu, jossa hyödynnetään matkailuvaunua.
        - yhdistys jakaa jäsentensä kokemuksia matkailusta, matkakohteista (lapsiperheet, turvallisuus, hintatietoutta), kenties neuvottelisi sopimushintoja
        - toimisi vaunuvalmistajien suuntaan viestin välittäjänä (palaute vioista, rakenteiden kestämättömyydestä nimen omaan vaunujen vetämistä ajatellen, yms.), jne. jne.
        - yhdistys "pitäisi vaunuilijoiden puolta" esim. tilanteissa, joissa autoilijat haluavat häätää vaunut pois matkaparkeilta (sorry, autoilijat, mutta tämä mm. närästää minua vaunuilijana)
        - huolehtisi yleensäkin siitä, että matkailuvaunuilijat muistetaan ryhmänä ja että heidän tarpeensa ovat kovin erilaiset kuin kausipaikkalaisten (joo, joo, totta kai voi olla yhtä aikaa molempiakin, mutta nyt puhun tästä unohdetusta matkailupuolesta)

        Jokaiselle tulee mieleen varmasti paljon asioita, jotka matkailijan ja/tai vaunun vetämisen kannalta ovat tärkeitä, mutta joista alueyhdistys enempää kuin "liittokaan" ei nykyisellään ole kiinnostunut.
        Huom muista nyt, että liitto = näiden alueyhdistysten edustajien päätösten mukaan toimiva elin.

        Tärkeimpänä kuitenkin tämä: matkailevat vaunuilijat muodostavat alueyhdistysten jäsenistä suuren osan (kenties jopa enemmistön), mutta ovat passiivisin osallistuja yhdistysten toiminnassa ja päätöksenteossa (miksi – no koska alueyhdistyksen toiminta ei juuri mitenkään kosketa matkailevaa vaunuilijaa). Aidon matkailuvaunuyhdistyksen toimintaan he voisivat olla motivoituneita osallistumaan tai ainakin ne, jotka ovat, edustaisivat nimenomaan matkailevaa näkökulmaa.

        Yhdistys toki olisi SFC:n jäsenyhdistys, jos huolitaan. Ja varmasti huolitaan, jos ”järjestäytymättömät”, SFC:tä nykyisellään turhana itselleen pitävät tulevat mukaan kokonaisjäsenmäärää kasvattamaan. Puhumattakaan jos ALUEyhdistyksistä alkaisi matkailevia jäseniä virrata tähän MATKAILUvaunuyhdistykseen.

        No pitää lopettaa, sillä en ole koskaan näin harkitsemattomasti kirjoittanut näin paljoa täyttä asiaa;-)


      • toinen se
        liityn heti kirjoitti:

        Näin juuri. Sanoit saman asian kuin minä, vähän toisin sanoin. Ydin on molemmissa viesteissä se, eikö vain, että Matkailuautoilijat on ensisijaisesti matkailuautoilijoita palveleva yhdistys. Jäseneksi voinee liittyä vaikka autoton telttailija, mutta yhdistyksen tarkoitus on ajaa matkailuautoilijoiden etua ja niin joka tapauksessa tapahtuu, koska jäsenkunta (toista tuhatta) on LÄHES yksinomaan matkailuautoilijoita. Näin asian silloin pitääkin olla.

        Muut SFC jäsenyhdistykset (kaksi poikkeusta) ovat alueyhdistyksiä sanan molemmissa merkityksissä.

        Matkailuvaunuyhdistystä vaan ei ole olemassakaan!!!?

        Kysymys kuuluu - ja odotan kovasti vastauksia - että onko meitä MATKAILEVIA VAUNUILIJOITA riittävästi oman yhdistyksen perustamiseksi?

        Esimerkiksi niin, että
        - minkäänlaista vaunualuetta ei olisi tarkoituskaan ylläpitää (pois lukien vaunujen turvallinen, vartioitu?, säilytysalue).
        - jäsenten toiminnan painopistealue olisi (omatoimi)matkailu, jossa hyödynnetään matkailuvaunua.
        - yhdistys jakaa jäsentensä kokemuksia matkailusta, matkakohteista (lapsiperheet, turvallisuus, hintatietoutta), kenties neuvottelisi sopimushintoja
        - toimisi vaunuvalmistajien suuntaan viestin välittäjänä (palaute vioista, rakenteiden kestämättömyydestä nimen omaan vaunujen vetämistä ajatellen, yms.), jne. jne.
        - yhdistys "pitäisi vaunuilijoiden puolta" esim. tilanteissa, joissa autoilijat haluavat häätää vaunut pois matkaparkeilta (sorry, autoilijat, mutta tämä mm. närästää minua vaunuilijana)
        - huolehtisi yleensäkin siitä, että matkailuvaunuilijat muistetaan ryhmänä ja että heidän tarpeensa ovat kovin erilaiset kuin kausipaikkalaisten (joo, joo, totta kai voi olla yhtä aikaa molempiakin, mutta nyt puhun tästä unohdetusta matkailupuolesta)

        Jokaiselle tulee mieleen varmasti paljon asioita, jotka matkailijan ja/tai vaunun vetämisen kannalta ovat tärkeitä, mutta joista alueyhdistys enempää kuin "liittokaan" ei nykyisellään ole kiinnostunut.
        Huom muista nyt, että liitto = näiden alueyhdistysten edustajien päätösten mukaan toimiva elin.

        Tärkeimpänä kuitenkin tämä: matkailevat vaunuilijat muodostavat alueyhdistysten jäsenistä suuren osan (kenties jopa enemmistön), mutta ovat passiivisin osallistuja yhdistysten toiminnassa ja päätöksenteossa (miksi – no koska alueyhdistyksen toiminta ei juuri mitenkään kosketa matkailevaa vaunuilijaa). Aidon matkailuvaunuyhdistyksen toimintaan he voisivat olla motivoituneita osallistumaan tai ainakin ne, jotka ovat, edustaisivat nimenomaan matkailevaa näkökulmaa.

        Yhdistys toki olisi SFC:n jäsenyhdistys, jos huolitaan. Ja varmasti huolitaan, jos ”järjestäytymättömät”, SFC:tä nykyisellään turhana itselleen pitävät tulevat mukaan kokonaisjäsenmäärää kasvattamaan. Puhumattakaan jos ALUEyhdistyksistä alkaisi matkailevia jäseniä virrata tähän MATKAILUvaunuyhdistykseen.

        No pitää lopettaa, sillä en ole koskaan näin harkitsemattomasti kirjoittanut näin paljoa täyttä asiaa;-)

        kansainvälinen eli international


      • kristilliset
        toinen se kirjoitti:

        kansainvälinen eli international

        On. Ja toinen on kristilliset.

        Tuosta internationalista voisi tehdä sellaisen matkailevien karavaanareiden yhdistyksen. Sen jäsenethän jo nyt ovat niitä. Luulen?


      • osa asuu jo
        kristilliset kirjoitti:

        On. Ja toinen on kristilliset.

        Tuosta internationalista voisi tehdä sellaisen matkailevien karavaanareiden yhdistyksen. Sen jäsenethän jo nyt ovat niitä. Luulen?

        valmiiksi ulkomailla ja loput on kait aika aktiivisia matkaajia, sillä omaa aluetta ei ole.Eikä taida olla edes suunnitelmissa


      • aloittaja.
        liityn heti kirjoitti:

        Näin juuri. Sanoit saman asian kuin minä, vähän toisin sanoin. Ydin on molemmissa viesteissä se, eikö vain, että Matkailuautoilijat on ensisijaisesti matkailuautoilijoita palveleva yhdistys. Jäseneksi voinee liittyä vaikka autoton telttailija, mutta yhdistyksen tarkoitus on ajaa matkailuautoilijoiden etua ja niin joka tapauksessa tapahtuu, koska jäsenkunta (toista tuhatta) on LÄHES yksinomaan matkailuautoilijoita. Näin asian silloin pitääkin olla.

        Muut SFC jäsenyhdistykset (kaksi poikkeusta) ovat alueyhdistyksiä sanan molemmissa merkityksissä.

        Matkailuvaunuyhdistystä vaan ei ole olemassakaan!!!?

        Kysymys kuuluu - ja odotan kovasti vastauksia - että onko meitä MATKAILEVIA VAUNUILIJOITA riittävästi oman yhdistyksen perustamiseksi?

        Esimerkiksi niin, että
        - minkäänlaista vaunualuetta ei olisi tarkoituskaan ylläpitää (pois lukien vaunujen turvallinen, vartioitu?, säilytysalue).
        - jäsenten toiminnan painopistealue olisi (omatoimi)matkailu, jossa hyödynnetään matkailuvaunua.
        - yhdistys jakaa jäsentensä kokemuksia matkailusta, matkakohteista (lapsiperheet, turvallisuus, hintatietoutta), kenties neuvottelisi sopimushintoja
        - toimisi vaunuvalmistajien suuntaan viestin välittäjänä (palaute vioista, rakenteiden kestämättömyydestä nimen omaan vaunujen vetämistä ajatellen, yms.), jne. jne.
        - yhdistys "pitäisi vaunuilijoiden puolta" esim. tilanteissa, joissa autoilijat haluavat häätää vaunut pois matkaparkeilta (sorry, autoilijat, mutta tämä mm. närästää minua vaunuilijana)
        - huolehtisi yleensäkin siitä, että matkailuvaunuilijat muistetaan ryhmänä ja että heidän tarpeensa ovat kovin erilaiset kuin kausipaikkalaisten (joo, joo, totta kai voi olla yhtä aikaa molempiakin, mutta nyt puhun tästä unohdetusta matkailupuolesta)

        Jokaiselle tulee mieleen varmasti paljon asioita, jotka matkailijan ja/tai vaunun vetämisen kannalta ovat tärkeitä, mutta joista alueyhdistys enempää kuin "liittokaan" ei nykyisellään ole kiinnostunut.
        Huom muista nyt, että liitto = näiden alueyhdistysten edustajien päätösten mukaan toimiva elin.

        Tärkeimpänä kuitenkin tämä: matkailevat vaunuilijat muodostavat alueyhdistysten jäsenistä suuren osan (kenties jopa enemmistön), mutta ovat passiivisin osallistuja yhdistysten toiminnassa ja päätöksenteossa (miksi – no koska alueyhdistyksen toiminta ei juuri mitenkään kosketa matkailevaa vaunuilijaa). Aidon matkailuvaunuyhdistyksen toimintaan he voisivat olla motivoituneita osallistumaan tai ainakin ne, jotka ovat, edustaisivat nimenomaan matkailevaa näkökulmaa.

        Yhdistys toki olisi SFC:n jäsenyhdistys, jos huolitaan. Ja varmasti huolitaan, jos ”järjestäytymättömät”, SFC:tä nykyisellään turhana itselleen pitävät tulevat mukaan kokonaisjäsenmäärää kasvattamaan. Puhumattakaan jos ALUEyhdistyksistä alkaisi matkailevia jäseniä virrata tähän MATKAILUvaunuyhdistykseen.

        No pitää lopettaa, sillä en ole koskaan näin harkitsemattomasti kirjoittanut näin paljoa täyttä asiaa;-)

        Kyllä, juuri tällainen yhdistys puuttuu. Mutta paljonkos niitä jäseniä tarvittaisiin että yhdistys saataisiin perustettua? Itse harvoin olen yhdessä paikassa yötä pidempään, joten eikun illalla vaunu parkkiin pesut ja nukkumaan. Vaunu on matkailua varten.


      • Sama täällä
        aloittaja. kirjoitti:

        Kyllä, juuri tällainen yhdistys puuttuu. Mutta paljonkos niitä jäseniä tarvittaisiin että yhdistys saataisiin perustettua? Itse harvoin olen yhdessä paikassa yötä pidempään, joten eikun illalla vaunu parkkiin pesut ja nukkumaan. Vaunu on matkailua varten.

        Noin mekin toimimme.


      • meurman
        unhoda se kirjoitti:

        sfc jäsenyhdistysten mallisäännöt:
        "Yhdistyksen tarkoituksena on edistää jäseninään olevia matkailuajoneuvon käyttäjien yhteisiä pyrkimyksiä...." ja jatkuu "....pyrkii hankkimaan jäsentensä käyttöön sopivia matkailuajoneuvoalueita...."

        Nämä "yhteiset pyrkimykset" näyttävät olevan etutelttakylien rakentamista pakkotalkootyövoimin. Varmasti kivaa niistä, jotka siitä tykkäävät, mutta matkailua se ei ole.

        Itse asiassa "matkailu" -sanaa ei säännöissä esiinny lainkaan! Liiton (sfc) säännöissäkin vain kerran - "voi kuulua JÄSENENÄ matkailua edistäviin järjestöihin". Ei siis sfc:n asia tämä matkailu.

        Toimiva johto tosin yritti viedä toimintaa takaksin matkailun suuntaan, mutta sääntömuutosesitys torpedoitiin juuri näiden paikallisyhdistysten (90% jäsenistä on näitä) edustuksen voimin - sfc:n
        Toimintasuunnitelmassa tosin vielä on teksti "SF-Caravan ry on leirintämatkailun valtakunnallinen keskusliitto". Ei vain muuta mitään.

        Olisiko tällaiselle toiminnalle parempi nimi esim. "Matkailuajoneuvon väärinkäyttäjät"

        Nyt et ole ehkä sisäistänyt ihan oikein tuota SFC:n sääntömuutosajatusta. Muutosesityksessä ei puhuta mitään liiton MATKAILULLISESTA suuntautumisesta, vaan LEIRINTÄMATKAILUN toimialaan mukaan ottamisesta. Leirintähän juuri on tätä paikallaan olemista matkailun lomassa. Jäsenyhdistyksethän ylläpitävät juuri näitä LEIRINTÄALUEITA. Kysymyksessä on siis näiden yhdistysten leirintäalueitten käytön laajentamisesta myös muuhun, kuin matkailuajoneuvoilla tapahtuvaan leirintään.

        Sääntömuutoskaan ei siis sen suuremmalla voimalla tuo sitä kaipaamaasi MATKAILU-sana sinne sääntöihin.


      • Toimija...
        aloittaja. kirjoitti:

        Kyllä, juuri tällainen yhdistys puuttuu. Mutta paljonkos niitä jäseniä tarvittaisiin että yhdistys saataisiin perustettua? Itse harvoin olen yhdessä paikassa yötä pidempään, joten eikun illalla vaunu parkkiin pesut ja nukkumaan. Vaunu on matkailua varten.

        Kolme (3) henkilöä tarvitaan vähimmillään yhdistyksen perustamiseen. Kannattaa kuitenkin syventyä ensin yhdistyksen perustamista koskevaan säännöstöön ja etenkin yhdistyslakiin.

        Netistä löytyy paljon apua.


      • olen kyllä mukana
        Toimija... kirjoitti:

        Kolme (3) henkilöä tarvitaan vähimmillään yhdistyksen perustamiseen. Kannattaa kuitenkin syventyä ensin yhdistyksen perustamista koskevaan säännöstöön ja etenkin yhdistyslakiin.

        Netistä löytyy paljon apua.

        Jos tästä tulee totta, yhdistyksen perustaminen ei ole ongelma. Yhdistyksiä on tullut perustettua ja johdettua. Isojakin.

        Oleellista on se, tarvitsemmeko me sitä yhdistystä. Substanssi tässäkin asiassa on se A ja O. Ei yhdistys yhdistyksen vuoksi.

        Jos sellainen tässä ketjussa kuvatun kaltainen yhdistys olisi tai tulee liityn itse siihen takuuvarmasti.

        Mutta onko sen perustaminen ja pyörittäminen vaivan väärti, sitä meidän tulee pohtia.

        Sellaista yhdistystä ei nykyisin ole - siitä olemme yhtämieltä. Ja siitä, ettei SFC -nykyisellään palvele MATKAILUvaunuilijoita.

        Pohtikaamme sitä, miten tämä yhdistys jäseniään palvelisi, eli miten sellainen vapaiden vaunuilijoiden yhteisö tuottaa jotain lisäarvoa jäsenilleen. Joitain äkkinäisiä ajatuksia jo heittelin itse tuolla aiemmin, mutta muita ja muiden ajatuksia tarvitaan myös.

        Pysyttelen toistaiseksi anonyyminä - tässä ajatusten heittely vaiheessa, mutta tosissani olen.

        Parempi olisi, jos SFC - tavalla tai toisella - heräisi ja muistaisi mistä kaikki alkoi ja että se ei ole mihinkään kadonnut vaikka tämä kausipaikka-asuminen on tunkeutunut tähän päällimmäiseksi.

        Sitä ei vain taida tapahtua.


      • +Karvanaamari+
        liityn heti kirjoitti:

        Näin juuri. Sanoit saman asian kuin minä, vähän toisin sanoin. Ydin on molemmissa viesteissä se, eikö vain, että Matkailuautoilijat on ensisijaisesti matkailuautoilijoita palveleva yhdistys. Jäseneksi voinee liittyä vaikka autoton telttailija, mutta yhdistyksen tarkoitus on ajaa matkailuautoilijoiden etua ja niin joka tapauksessa tapahtuu, koska jäsenkunta (toista tuhatta) on LÄHES yksinomaan matkailuautoilijoita. Näin asian silloin pitääkin olla.

        Muut SFC jäsenyhdistykset (kaksi poikkeusta) ovat alueyhdistyksiä sanan molemmissa merkityksissä.

        Matkailuvaunuyhdistystä vaan ei ole olemassakaan!!!?

        Kysymys kuuluu - ja odotan kovasti vastauksia - että onko meitä MATKAILEVIA VAUNUILIJOITA riittävästi oman yhdistyksen perustamiseksi?

        Esimerkiksi niin, että
        - minkäänlaista vaunualuetta ei olisi tarkoituskaan ylläpitää (pois lukien vaunujen turvallinen, vartioitu?, säilytysalue).
        - jäsenten toiminnan painopistealue olisi (omatoimi)matkailu, jossa hyödynnetään matkailuvaunua.
        - yhdistys jakaa jäsentensä kokemuksia matkailusta, matkakohteista (lapsiperheet, turvallisuus, hintatietoutta), kenties neuvottelisi sopimushintoja
        - toimisi vaunuvalmistajien suuntaan viestin välittäjänä (palaute vioista, rakenteiden kestämättömyydestä nimen omaan vaunujen vetämistä ajatellen, yms.), jne. jne.
        - yhdistys "pitäisi vaunuilijoiden puolta" esim. tilanteissa, joissa autoilijat haluavat häätää vaunut pois matkaparkeilta (sorry, autoilijat, mutta tämä mm. närästää minua vaunuilijana)
        - huolehtisi yleensäkin siitä, että matkailuvaunuilijat muistetaan ryhmänä ja että heidän tarpeensa ovat kovin erilaiset kuin kausipaikkalaisten (joo, joo, totta kai voi olla yhtä aikaa molempiakin, mutta nyt puhun tästä unohdetusta matkailupuolesta)

        Jokaiselle tulee mieleen varmasti paljon asioita, jotka matkailijan ja/tai vaunun vetämisen kannalta ovat tärkeitä, mutta joista alueyhdistys enempää kuin "liittokaan" ei nykyisellään ole kiinnostunut.
        Huom muista nyt, että liitto = näiden alueyhdistysten edustajien päätösten mukaan toimiva elin.

        Tärkeimpänä kuitenkin tämä: matkailevat vaunuilijat muodostavat alueyhdistysten jäsenistä suuren osan (kenties jopa enemmistön), mutta ovat passiivisin osallistuja yhdistysten toiminnassa ja päätöksenteossa (miksi – no koska alueyhdistyksen toiminta ei juuri mitenkään kosketa matkailevaa vaunuilijaa). Aidon matkailuvaunuyhdistyksen toimintaan he voisivat olla motivoituneita osallistumaan tai ainakin ne, jotka ovat, edustaisivat nimenomaan matkailevaa näkökulmaa.

        Yhdistys toki olisi SFC:n jäsenyhdistys, jos huolitaan. Ja varmasti huolitaan, jos ”järjestäytymättömät”, SFC:tä nykyisellään turhana itselleen pitävät tulevat mukaan kokonaisjäsenmäärää kasvattamaan. Puhumattakaan jos ALUEyhdistyksistä alkaisi matkailevia jäseniä virrata tähän MATKAILUvaunuyhdistykseen.

        No pitää lopettaa, sillä en ole koskaan näin harkitsemattomasti kirjoittanut näin paljoa täyttä asiaa;-)

        Oli jo pitkään ollut selvä tilaus perustaa liikkuville karavaanareille oma yhdistys, vaikka liiton muiden paikallisyhdistysten taholta koitettiinkin hankkeita mitätöidä (yhtä aikaa oli vireillä useampia tunnusteluja toimivan konseptin löytämiseksi. Matkailuautoilijat ry:n perustajat tulivat nopealla aikataululla, ja iskivät "kultasuoneen". Selvästi on käynyt ilmi, että tällaista yhdistystä tarvittiin. Jäsenistöstä taitaa olla noin puolet SFC:n ulkopuolelta liittyneitä.

        Itse matkailullisesti ei paljonkaan eroa liikkuuko autolla vai vaunulla puskaparkeissa yöpyen. Autolla on vähän helpompi olla useampi päivä ilman "huoltopaikkaa" liikkeellä, suurempien vesi- ja harmaavesisäiliöiden vuoksi. Lyhyemmän pituuden ansiosta auto on yhdistelmää helpompi pysäköidä monissa puskaparkeissa.

        Toki yksi valtakunnallinen liikkuvien vaunuilijoiden yhdistys olisi oikeutettu perustaa. Varmasti kunnolla perustamistoimien jälkeen toimimaan saatu yhdistys alkaa kiinnostamaan mahdollisia jäsenehdokkaita.


      • yhdistystä

        Eipä saanut tuo ajatukseni kannatusta.
        Siis matkailuvaunun käyttäjien yhdistyksen perustaminen.
        Se siitä. Kansa on puhunut.


      • päättelisin
        yhdistystä kirjoitti:

        Eipä saanut tuo ajatukseni kannatusta.
        Siis matkailuvaunun käyttäjien yhdistyksen perustaminen.
        Se siitä. Kansa on puhunut.

        Olisin kyllä eri mieltä viestiketjun perusteella. Näet vielä.


      • tuoreina
        päättelisin kirjoitti:

        Olisin kyllä eri mieltä viestiketjun perusteella. Näet vielä.

        matkailuvaunuilijoina ollaan kiinnostuneita liittymään, jos vaan oma kulkureiden yhdistys saadaan perustettua!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      180
      1345
    2. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      311
      1050
    3. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1014
    4. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      23
      997
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      96
      882
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      848
    7. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      835
    8. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      818
    9. Nyt olis hyvä hetki tavata ja jutella

      Entinen parisuhde on paketoitu, ja nyt olisin vapaa mies sinun käyttöösi. Vieläkö tahdot mua? Aikaa on mennyt liikaa, mu
      Ikävä
      51
      768
    10. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      122
      762
    Aihe