C5 katsastus:hylky

.,.,.

Hei, onko miten yleistä, että 35tkm ajettu -06 C5 hylätään ulomman oikean raidetangonpään väljyyden takia...auto on pelannu kuin unelma ja tuntuu aika ihmeelliseltä ?

93

8310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hylkäsivät

      Minulta hylkäsivät -05 Avensiksen päästöjen takia mittarissa 27800 km. Sanovat että syynä on liian vähäinen ajo, auto on huollossa parasta aikaa. Eikö sen pitäisi olla takuu homma ?

      • potuttaa taas

        Gasgay 06 ei mennyt läpi, oli pohja läpeensä mätä


    • ranskalaiset

      autot ovat. Jos luet katsastuspalstaa niin siellä katsurit kertoo että ranskalaisten autojen öljyvuotoja katsotaan läpi sormien koska se on niiden ominaisuus ei vika ja menevät sillä läpi helpommin kuin saksalaiset ja japanilaiset samoista vuodoista.

      • Tietoa asiasta

        samansuuntainen ongelma oli Volvon V80:ssa, mutta kyseessä oli alapallonivel, alimitoitettu, sekä valmistusvirhe. Samoin mersun takapään nivelet oli kulutustavaraa. Mutta kaikissa näissä autoissa merkitsee suuri paino.


      • niin että

        vähän niitä linkkejä esiin, missä katsurit katsoo läpi sormien.


      • taaksepäin
        niin että kirjoitti:

        vähän niitä linkkejä esiin, missä katsurit katsoo läpi sormien.

        niin kyllä ne sieltä jutut löytyy.


    • TT-Citikka

      muissakin merkeissä samankaltaisia ongelmia, autot tahtoo olla nykyään niin raskaita, etteivät tahdo noi ohjauksen osat aina kestää.

      Kuten huomaat, tälläinen kysymys - täysin asiallinen kyllä - saa ranskalaisautojen vihaajat heti liikkeelle.

      • vihaa, vaan

        eivät ymmärrä. Ja kun eivät ymmärrä jotakin, se pelottaa. Ja kun pelottaa, pitää tehdä itsestään idiootti.


    • CitC5

      Itsellä kävi aivan samoin ensimmäisessä C5:ssa samoin, syynä oli joko laatuvirhe tai sitten nivel vaan on alimitoitettu. Esimerkiksi suojakumin reunan vähäinenkin vesivuoto pilaa minkä tahansa nivelen hetkessä. Toisessa C5:ssa ei ole moista ongelmaa ollut. Rasitus nivelessä auton seistessä paikallaan ja pyöriä käännettäessä on melkoinen. Sammuta moottori ja yritä kääntää pyöriä. Ei onnistu ilman "väkivaltaa" asfaltipinnalla. Mielestäni vika ei ole kummoinenkaan, luonnollisesti nämäkin ovat niitä kohtia, jotka tarkistetaan ennen katsastukseen vientiä. Muissa automerkeissä on ihan samoja vikoja, osatkin saattavat olla saman alihankkijan tuotteita. Jatkoja!

    • nykyään.

      Mä pääsin passatilla 7 tkm. pidemmälle kun alko kolisemaan, eli 42tkm. Vaihtoon meni kummankin puolen koiranluut. Heh, voiko tästä nyt sitte ajatella että "sakut" on parempia? :-)

    • ...ne ovat kulutusosia ja eivätkä maksa paljoa. Minulla tuossa isossa ranskalaisessa alapallonivelet ovat n. 30 €/kpl, eikä raidetangonpääkään juuri sen enempää!

      Se pitäisi vaan ajoittaa auton huollot niin, että silloin korjataan nuo pyöräntuennan kuluneet paikat, ennen katsastuksen viemistä.

      Ja kun nämä PSA ja Renault autot ovat monesti katsastustilastoissa siellä häntäpäässä, niin syy on juuri tässä: Ei ole näitä osia korjattu ennen katsastukseen viemistä ja sitten Toyota-pellet nauravat sijoituksille!

      Mutta miksi nämä osat eivät kestä? Tuolla oli jo aiemmin mainittu, että nykyisin autot ovat raskaita (Espace 1925 kg), niin osien kestoikä lyhenee ja toisaalta autonvalmistajat eivät halunne käyttää kalliita materiaaleja pyöräntuennassa.

      Tähän liittyy vielä kuitenkin se, että ranskalaisissa on perinteisesti ollut mukava alusta (pyörien tuenta, jousitus..) ja niin on edelleenkin ja sitä ei tehdä ihan millä sattuu osilla. Toyotan ja varsinkin korealaisten nypyttävät ja tärskäyttävät alustat on rakennettu hiukan vaatimattomammin ja siksi ne kestävät koko auton eliniän:-)

      Tässä onkin se valintakysymys: Mukavuutta vai ei? Mukavuudella on kuitenkin hintansa, josta me autojen, etenkin Ranskalaisten autojen filosofian perehtyneet, olemme valmiita maksamaan!

      • tuli taas

        No nyt tuli taas tuubaa ihan koko rahalla. Vai on alustan osat alimitoitetut sen vuoksi, että saadaan mukavuutta? Just just... en ole tiennytkään, että nivelet joustaa ja tuo sitä mukavuutta, mutta ehkä ranskalaisissa näin on. Ja japseissa sitten alustan osat rakennettu VAATIMATTOMAMMIN ja siten kestää koko auton eliniän... tää kullostaa enemmänkin sarkasmilta, mutta ilmeisesti ei ole.

        Kyllähän alustan osien pitää kestää 100 tkm:ä ja jos jokin nivel menee 30-40 tkm:n kohdalla, niin kyse on lähinnä naurettavan paskata laadusta.


      • No probem
        tuli taas kirjoitti:

        No nyt tuli taas tuubaa ihan koko rahalla. Vai on alustan osat alimitoitetut sen vuoksi, että saadaan mukavuutta? Just just... en ole tiennytkään, että nivelet joustaa ja tuo sitä mukavuutta, mutta ehkä ranskalaisissa näin on. Ja japseissa sitten alustan osat rakennettu VAATIMATTOMAMMIN ja siten kestää koko auton eliniän... tää kullostaa enemmänkin sarkasmilta, mutta ilmeisesti ei ole.

        Kyllähän alustan osien pitää kestää 100 tkm:ä ja jos jokin nivel menee 30-40 tkm:n kohdalla, niin kyse on lähinnä naurettavan paskata laadusta.

        kerrot paskasta laadusta, niin toyotien öljynkulutus samoin johtuu täysin paskasta laadusta. Näin se vaan menee, mutta pallonivelen vaihto on onneksi helpompi tehtävä, kun saada oljyn kulutus loppumaan. Turha sinun on täällä sitä laatu asiaa tulla selittämää. Jos tämän asian, tai muita ongelmia selvittää siellä toyota sivulla, niin ne viestit poistuu. Ai niin en muuten itse omista ranskalais autoa, mutta seuraava saattaa hyvinkin olla, tiedä häntä. En ole sitoutunut mihinkään merkkiin, mutta tutuilla on näitä, ja sen perusteella voisin seuraavaksi hankkia itselleni ranskalaisen auton.


      • lisää
        No probem kirjoitti:

        kerrot paskasta laadusta, niin toyotien öljynkulutus samoin johtuu täysin paskasta laadusta. Näin se vaan menee, mutta pallonivelen vaihto on onneksi helpompi tehtävä, kun saada oljyn kulutus loppumaan. Turha sinun on täällä sitä laatu asiaa tulla selittämää. Jos tämän asian, tai muita ongelmia selvittää siellä toyota sivulla, niin ne viestit poistuu. Ai niin en muuten itse omista ranskalais autoa, mutta seuraava saattaa hyvinkin olla, tiedä häntä. En ole sitoutunut mihinkään merkkiin, mutta tutuilla on näitä, ja sen perusteella voisin seuraavaksi hankkia itselleni ranskalaisen auton.

        En omista Toyotaa, eikä sellaista minulla ole koskaan ollutkaan. Ihmettelin vain tätä (naurettavaa) viestiä, että 30-40 tkm:ä kestävä pallonivel on oikein suunniteltu kestämään noin vähän, jotta alustasta tulee mukava. Ihan suunnittelu-filosofia kuulemma ollut! Olisi hienoa nähdä sellainen pallonivel, joka on tarkoitettu tekemään alustasta mukava ja pehmeä.

        Ja tottakai joku öljynsyönti on osoitus paskasta laadusta, eikä sitä ole tarkoituksella tehty. Ei kukaan edes väitä, että se on tarkoituksella tehty, mutta citikan palstalta näin varmaan väitettäisiin. Toisaalta en ymmärrä miten se liittyy nyt pallonivelten kestävyyteen. Lisäksi vähän epäilen Toyotien öljyn kulutuksen olevan keskimääräistä pienempää. Ainakaan oma autoni kuluttaa longlife huoltovälillä välillä muutaman litran öljyä ja se on kuulemma ihan normaalia. Minusta se ei ole normaalia.


      • mielestä
        No probem kirjoitti:

        kerrot paskasta laadusta, niin toyotien öljynkulutus samoin johtuu täysin paskasta laadusta. Näin se vaan menee, mutta pallonivelen vaihto on onneksi helpompi tehtävä, kun saada oljyn kulutus loppumaan. Turha sinun on täällä sitä laatu asiaa tulla selittämää. Jos tämän asian, tai muita ongelmia selvittää siellä toyota sivulla, niin ne viestit poistuu. Ai niin en muuten itse omista ranskalais autoa, mutta seuraava saattaa hyvinkin olla, tiedä häntä. En ole sitoutunut mihinkään merkkiin, mutta tutuilla on näitä, ja sen perusteella voisin seuraavaksi hankkia itselleni ranskalaisen auton.

        Sinun mielestä siis Citikan tarkoitus on ollut tehdä noin vähän kilometrejä kestävä pallonivel, jotta alusta on mukava? Ja jos pallonivel kestää auton iän, niin silloin nivel on tehty vaatimattomammin?
        Tällaisen käsityksen minä saan tuosta viestistä Grand espacen viestistä. Onko tulkintani oikea?


      • oikea tulkinta
        mielestä kirjoitti:

        Sinun mielestä siis Citikan tarkoitus on ollut tehdä noin vähän kilometrejä kestävä pallonivel, jotta alusta on mukava? Ja jos pallonivel kestää auton iän, niin silloin nivel on tehty vaatimattomammin?
        Tällaisen käsityksen minä saan tuosta viestistä Grand espacen viestistä. Onko tulkintani oikea?

        Ensistäänkin, niitä niveliä ei mene tuohon tahtiin normalisti. Minulla meni ensimmäinen 280 tkm kieppeillä.
        Aasialaisperäiset autot, esim. Toyota pyritään tekemään mahdollisimman halvalla. Siksipä esim. tukivarret ovat todella hentoa tavaraa. Tästä seuraa se, että tukivarret joustavat paljon eikä niveliin kohdistu niin suurta rasitusta. Nivelen kestoikä jatkuu mutta tukivarsien joustaessa pyöränkulmat muuttuvat ja siksi esim. Toyota on huono ajettava.

        Selvä on se, että Toyotan suuri öljynkulutus on moninkertaisesti kalliimpi korjata kuin parinkympin pallonivel. Toki lähes aina asia hoidetaan öljyä lisäämällä.


      • nauraa
        oikea tulkinta kirjoitti:

        Ensistäänkin, niitä niveliä ei mene tuohon tahtiin normalisti. Minulla meni ensimmäinen 280 tkm kieppeillä.
        Aasialaisperäiset autot, esim. Toyota pyritään tekemään mahdollisimman halvalla. Siksipä esim. tukivarret ovat todella hentoa tavaraa. Tästä seuraa se, että tukivarret joustavat paljon eikä niveliin kohdistu niin suurta rasitusta. Nivelen kestoikä jatkuu mutta tukivarsien joustaessa pyöränkulmat muuttuvat ja siksi esim. Toyota on huono ajettava.

        Selvä on se, että Toyotan suuri öljynkulutus on moninkertaisesti kalliimpi korjata kuin parinkympin pallonivel. Toki lähes aina asia hoidetaan öljyä lisäämällä.

        Arabit nauraa ja kiittelee kun öljyä kuluu.


      • näkyy ripustuksessa

        Katsopa citikan tai passatin pyöränripustusta ja vertaa sitä avensiksen ripustukseen, sieltä ne ajo-ominaisuudet on silmin nähtävissä.
        Tuon monimutkaisuuden lisäksi kun otetaan huomioon painot ja suuret renkaiden leveydet niin ei tarvii ihmetellä ettei nivelet kestä.
        Toki auton käyttäjä voi säästää niveliä välttämällä paikallaan pyörittelyä ja ajamalla kaarteisiin hitaammin.


      • tapa on
        näkyy ripustuksessa kirjoitti:

        Katsopa citikan tai passatin pyöränripustusta ja vertaa sitä avensiksen ripustukseen, sieltä ne ajo-ominaisuudet on silmin nähtävissä.
        Tuon monimutkaisuuden lisäksi kun otetaan huomioon painot ja suuret renkaiden leveydet niin ei tarvii ihmetellä ettei nivelet kestä.
        Toki auton käyttäjä voi säästää niveliä välttämällä paikallaan pyörittelyä ja ajamalla kaarteisiin hitaammin.

        Tehokkain tapa on estää kulumista kun ei aja autolla laisinkaan.


      • totuus vielä
        näkyy ripustuksessa kirjoitti:

        Katsopa citikan tai passatin pyöränripustusta ja vertaa sitä avensiksen ripustukseen, sieltä ne ajo-ominaisuudet on silmin nähtävissä.
        Tuon monimutkaisuuden lisäksi kun otetaan huomioon painot ja suuret renkaiden leveydet niin ei tarvii ihmetellä ettei nivelet kestä.
        Toki auton käyttäjä voi säästää niveliä välttämällä paikallaan pyörittelyä ja ajamalla kaarteisiin hitaammin.

        citroeni pehmeä jousitus antaa mahdollisuuden aja esim hidaste töyssyihin ja huonolla tienpinnalla vauhdikkaasi, ilman tärähdyksiä, jolloin nivelet joutuu kovemmalle rasitukselle. Moni vaan ei ymmärrä tätä asiaa, jos ei ole sitroenilla ajanut, niin ei tiedä. Voitaisiinhan sinne asentaa vaikka kuormaauton nivelet, mutta se vaikuttaa taas renkaan heiluri massoihin, joita kevennetään esim alu-vanteilla. Tästä on hyvä esim 2CV:ssä, missä jarrurummut on sijoitettu vaihdelaatikon kylkeen, pois
        pyörän-napojen läheltä.


      • edellinen
        lisää kirjoitti:

        En omista Toyotaa, eikä sellaista minulla ole koskaan ollutkaan. Ihmettelin vain tätä (naurettavaa) viestiä, että 30-40 tkm:ä kestävä pallonivel on oikein suunniteltu kestämään noin vähän, jotta alustasta tulee mukava. Ihan suunnittelu-filosofia kuulemma ollut! Olisi hienoa nähdä sellainen pallonivel, joka on tarkoitettu tekemään alustasta mukava ja pehmeä.

        Ja tottakai joku öljynsyönti on osoitus paskasta laadusta, eikä sitä ole tarkoituksella tehty. Ei kukaan edes väitä, että se on tarkoituksella tehty, mutta citikan palstalta näin varmaan väitettäisiin. Toisaalta en ymmärrä miten se liittyy nyt pallonivelten kestävyyteen. Lisäksi vähän epäilen Toyotien öljyn kulutuksen olevan keskimääräistä pienempää. Ainakaan oma autoni kuluttaa longlife huoltovälillä välillä muutaman litran öljyä ja se on kuulemma ihan normaalia. Minusta se ei ole normaalia.

        oikein ymmärtään autoista mitään. Tiedätkö mikä tarkoitus on alu-vanteilla, alumiinisilla jarrusatuloilla, alumiinisilla tuki-varsilla? Et ilmeisesti. Sen takia että koitetaan saada renkaan heilurimassoja pienemmiksi, eli rengas seuraa tien epätasaisuudet paremmin. Jos siellä on suuret massat, niin rengas irtoaa tien pinnasta heikentäen pito-ominaisuuksia, ja sitä kautta myös ajo-ominaisuuksia, samoin ralli-autoissa/formuloissa käytetään myös titaania pyörän ripustuksissa. Kannattaisi sinunkin ensin vähän tutustua auto-tekniikkaan, ja niiden tarkoitusta, ennen kun alat omiasi sepustaa. Missä muuten mainitsin että en omista toyotaa? Voit itse kokeilla jos et tiedä massan vaikutuksia, niin kumpi tottelee paremmin sinun käden liikkeitä 10kg leka, vai 1kg vasara, siinä on massan hallittavuuden ero. Ymmärsitkö tämän, vai väännänkö vielä sinulle rautalangasta mallin?


      • nyt selviää
        edellinen kirjoitti:

        oikein ymmärtään autoista mitään. Tiedätkö mikä tarkoitus on alu-vanteilla, alumiinisilla jarrusatuloilla, alumiinisilla tuki-varsilla? Et ilmeisesti. Sen takia että koitetaan saada renkaan heilurimassoja pienemmiksi, eli rengas seuraa tien epätasaisuudet paremmin. Jos siellä on suuret massat, niin rengas irtoaa tien pinnasta heikentäen pito-ominaisuuksia, ja sitä kautta myös ajo-ominaisuuksia, samoin ralli-autoissa/formuloissa käytetään myös titaania pyörän ripustuksissa. Kannattaisi sinunkin ensin vähän tutustua auto-tekniikkaan, ja niiden tarkoitusta, ennen kun alat omiasi sepustaa. Missä muuten mainitsin että en omista toyotaa? Voit itse kokeilla jos et tiedä massan vaikutuksia, niin kumpi tottelee paremmin sinun käden liikkeitä 10kg leka, vai 1kg vasara, siinä on massan hallittavuuden ero. Ymmärsitkö tämän, vai väännänkö vielä sinulle rautalangasta mallin?

        Eli Citikassa on palloniveletkin tehty jostain kevyemmästä aineesta painon minimoimiseksi ja siksi eivät siis kestä kilometrejä niin paljon? Tää oli ihan uutta tietoa, mutta toki selittää heikon keston.

        Onko citikassa siis kevyemmät alustan osat (jousittamaton massa siis) kuin esim Toyotassa, koska Citikoissa on käytetty kevyempiä materiaaleja?

        Mä en ole sepustanut omia, vaan yritän ymmärtää tätä Citikan filosofiaa tehdä tarkoituksella 40 tkm:ä kestävä pallonivel, jotta alusta on mukavampi. Mutta se nyt selvis, että ne on tehty kevyemmistä materiaaleista ne palloniveletkin, eikä esim teräksestä, joten kesto on sitä kautta heikompi.


      • edellinen
        nyt selviää kirjoitti:

        Eli Citikassa on palloniveletkin tehty jostain kevyemmästä aineesta painon minimoimiseksi ja siksi eivät siis kestä kilometrejä niin paljon? Tää oli ihan uutta tietoa, mutta toki selittää heikon keston.

        Onko citikassa siis kevyemmät alustan osat (jousittamaton massa siis) kuin esim Toyotassa, koska Citikoissa on käytetty kevyempiä materiaaleja?

        Mä en ole sepustanut omia, vaan yritän ymmärtää tätä Citikan filosofiaa tehdä tarkoituksella 40 tkm:ä kestävä pallonivel, jotta alusta on mukavampi. Mutta se nyt selvis, että ne on tehty kevyemmistä materiaaleista ne palloniveletkin, eikä esim teräksestä, joten kesto on sitä kautta heikompi.

        esim citroeneilla voi ajaa huomaamatta hidstetöyssyt, siinä nivelet joutuu koville, kun taas monilla merkeillä joutuu ajamaan varovasti nämä samat kohdat. Jos ajat rautajousitetulla autolla samalla vauhdilla esim nämä töyssyt niin tuntuu kyllä joka nikamassa, sen takia nämä nivelet kuormittuu enemmän, jos silläkin ajettaisiin samalla tavalla kun rautajousitetulla, niin nivelet kestäisi pidempään. Eikä ne muuten mene kaikilla 40000km matkalla ne nivelet, kyllä sekin on ajotavoista kiinni. Kyllä on kevyempi jousittamaton massa kun esim toyotassa, koska siellä rakenteessa ja tukivarressa on aika paljon alumiinia. kannattaisi ehkä sinunkin tutustua sinne alle joskus niin ei tarvitsisi sitä sinulle rautalangasta vääntää. Älä jumitu pelkästään siihen palloniveleen, vai etkö tiedä että siellä alustassa on paljon muitakin osia kun se sinun pallonivel. Voisit vaihtaa nimimerkkisi palloniveleksi. Olenko sanonut että ne sinun pallonivelet olisi alumiinia, en muistaakseni. Älä vääristä asioita mistä et tiedä. kannattaisi sinun mennä kyselemään citroen foorumilta, jos haluat asiasta enemmän filosofiaa. Sinne joudut kylläkin kijautumaan. Joutuuhan ne toyotankin nivelet joskus vaihtamaan, mutta se on paljon halvempi ja helpompi tehdä, kun se männänrekaan vaihto työ. Sekään filosofia ei ole minulle vielä selvinnyt, mutta ehkäpä se joskus selviää, mutta eipä minua juuri kiinnosta ne niin paljoa kun teitä citroenit, ja niiden nivelet.


      • nostaa?
        edellinen kirjoitti:

        esim citroeneilla voi ajaa huomaamatta hidstetöyssyt, siinä nivelet joutuu koville, kun taas monilla merkeillä joutuu ajamaan varovasti nämä samat kohdat. Jos ajat rautajousitetulla autolla samalla vauhdilla esim nämä töyssyt niin tuntuu kyllä joka nikamassa, sen takia nämä nivelet kuormittuu enemmän, jos silläkin ajettaisiin samalla tavalla kun rautajousitetulla, niin nivelet kestäisi pidempään. Eikä ne muuten mene kaikilla 40000km matkalla ne nivelet, kyllä sekin on ajotavoista kiinni. Kyllä on kevyempi jousittamaton massa kun esim toyotassa, koska siellä rakenteessa ja tukivarressa on aika paljon alumiinia. kannattaisi ehkä sinunkin tutustua sinne alle joskus niin ei tarvitsisi sitä sinulle rautalangasta vääntää. Älä jumitu pelkästään siihen palloniveleen, vai etkö tiedä että siellä alustassa on paljon muitakin osia kun se sinun pallonivel. Voisit vaihtaa nimimerkkisi palloniveleksi. Olenko sanonut että ne sinun pallonivelet olisi alumiinia, en muistaakseni. Älä vääristä asioita mistä et tiedä. kannattaisi sinun mennä kyselemään citroen foorumilta, jos haluat asiasta enemmän filosofiaa. Sinne joudut kylläkin kijautumaan. Joutuuhan ne toyotankin nivelet joskus vaihtamaan, mutta se on paljon halvempi ja helpompi tehdä, kun se männänrekaan vaihto työ. Sekään filosofia ei ole minulle vielä selvinnyt, mutta ehkäpä se joskus selviää, mutta eipä minua juuri kiinnosta ne niin paljoa kun teitä citroenit, ja niiden nivelet.

        Kumman tuttua paatosta, missähän olen tähän törmännyt...? No mutta enhän mä jumiudu palloniveleen. Ihmettelin vain, että jos pallonivel on selvästi täysin alimitoitettu, niin Citikan kohdalla se on ihan tarkoituksella haettu ominaisuus, joka tuo mukavuutta. Mutta jos pallonivel kestää auton iän, niin se on sitten vaatimattomasti toteutettu ja huono ratkaisu? Eiköhän kyse ole ihan alimitoitetusta nivelestä, jos se ei kestä kuin 40 tkm:ä? Sama homma on mm. Renalt Lagunoiden kanssa, eli yleisin syy hylkäykseen myös renaultissa on nimenomaan alustan nivelet. Ajetaanko Renaultellakin hidastetöyssyihin niin lujaa, että nivelet menee vaihtokuntoon todella alhaisilla kilometreillä? Vai oisko vähän alimitoitetusta nivelestä kyse? Vai vieläkö joku muu hidastetöyssy-selitys löytyy?


      • alk.per.
        nostaa? kirjoitti:

        Kumman tuttua paatosta, missähän olen tähän törmännyt...? No mutta enhän mä jumiudu palloniveleen. Ihmettelin vain, että jos pallonivel on selvästi täysin alimitoitettu, niin Citikan kohdalla se on ihan tarkoituksella haettu ominaisuus, joka tuo mukavuutta. Mutta jos pallonivel kestää auton iän, niin se on sitten vaatimattomasti toteutettu ja huono ratkaisu? Eiköhän kyse ole ihan alimitoitetusta nivelestä, jos se ei kestä kuin 40 tkm:ä? Sama homma on mm. Renalt Lagunoiden kanssa, eli yleisin syy hylkäykseen myös renaultissa on nimenomaan alustan nivelet. Ajetaanko Renaultellakin hidastetöyssyihin niin lujaa, että nivelet menee vaihtokuntoon todella alhaisilla kilometreillä? Vai oisko vähän alimitoitetusta nivelestä kyse? Vai vieläkö joku muu hidastetöyssy-selitys löytyy?

        viesti provo... Voihan olla tietysti viallinen osakin.


      • huolestua
        No probem kirjoitti:

        kerrot paskasta laadusta, niin toyotien öljynkulutus samoin johtuu täysin paskasta laadusta. Näin se vaan menee, mutta pallonivelen vaihto on onneksi helpompi tehtävä, kun saada oljyn kulutus loppumaan. Turha sinun on täällä sitä laatu asiaa tulla selittämää. Jos tämän asian, tai muita ongelmia selvittää siellä toyota sivulla, niin ne viestit poistuu. Ai niin en muuten itse omista ranskalais autoa, mutta seuraava saattaa hyvinkin olla, tiedä häntä. En ole sitoutunut mihinkään merkkiin, mutta tutuilla on näitä, ja sen perusteella voisin seuraavaksi hankkia itselleni ranskalaisen auton.

        Vasta on tojossa 280 tkm mittarissa eikä öljynkulutuksesta ole mitään merkkiä. Milloinkahan se vaiva oikein alkaa ??
        Niin ei ole muuten niitä alakerran niveliä eikä raidetangon päitäkään tarvinnut vaihtaa.


      • tässä syy
        huolestua kirjoitti:

        Vasta on tojossa 280 tkm mittarissa eikä öljynkulutuksesta ole mitään merkkiä. Milloinkahan se vaiva oikein alkaa ??
        Niin ei ole muuten niitä alakerran niveliä eikä raidetangon päitäkään tarvinnut vaihtaa.

        varmaan sattunut se kuuluisa maanantai kappale. Ei voi olla muuta syytä tähän vikaan.


    • Japsi..

      että ranskalaisten autojen alustan osat ovat alimitoitettuja korin painoon nähden,niveliä paukkuu ja väljistyy niissä kokoajan.

      • alimitoitetut

        alusta osat.


    • omassa audi A4

      samaa vikaa 15-50tkm kestää etupään osat.

      • nissan nro 1

        viestit luettuani oma -99 almerani 150000 ajettuna vailla minkäänlaista alusta tms ongelmaa huoltokirjaa pitäneenä ja peli kuin uutena,totean valintani osuneen oikeaan merkkiin,piste..


      • Nissan vai Lada
        nissan nro 1 kirjoitti:

        viestit luettuani oma -99 almerani 150000 ajettuna vailla minkäänlaista alusta tms ongelmaa huoltokirjaa pitäneenä ja peli kuin uutena,totean valintani osuneen oikeaan merkkiin,piste..

        Kyllä Lada kestää isältä pojalle ja on helppo korjata. Maavarakin on parempi kuin näillä hienohelmavirityksillä, joilla ei ole perunapellolle mitään asiaa.

        On vaan mietityttänyt, että olisko uusi Nissan kuitenkin vielä vähän Ladaakin parempi, varsinkin kun nyt ei enää aitoja Ladoja oikein tahdo saada.


      • tarvitse
        nissan nro 1 kirjoitti:

        viestit luettuani oma -99 almerani 150000 ajettuna vailla minkäänlaista alusta tms ongelmaa huoltokirjaa pitäneenä ja peli kuin uutena,totean valintani osuneen oikeaan merkkiin,piste..

        Varmaan ei tarvitse korjata eikä vaihtaa uuteen jos on kuin uusi. Mitäs kurkit sitten tänne ja vielä kirjoittelet tänne Citroen palstalle ? Pitääkö minun mennä kehumaan Citroeniäni tuonne Almeran palstalle ? Minulla oli aikoinaan Almera, en moiti sitä mistään enkä kenellekään, mutta allrig mera ( =almera), sai kyllikseni.


      • Ville Veikko
        tarvitse kirjoitti:

        Varmaan ei tarvitse korjata eikä vaihtaa uuteen jos on kuin uusi. Mitäs kurkit sitten tänne ja vielä kirjoittelet tänne Citroen palstalle ? Pitääkö minun mennä kehumaan Citroeniäni tuonne Almeran palstalle ? Minulla oli aikoinaan Almera, en moiti sitä mistään enkä kenellekään, mutta allrig mera ( =almera), sai kyllikseni.

        Osastolle mennä kehumaan citroen romuja, kun niissä ei ole mitään kehuttavaa kuin nopeasti laskeva hinta ja öljyt tienposkeen talvella. Sähkövikoja riittää seuraavallekin sukupolvelle.


      • verraton...
        Ville Veikko kirjoitti:

        Osastolle mennä kehumaan citroen romuja, kun niissä ei ole mitään kehuttavaa kuin nopeasti laskeva hinta ja öljyt tienposkeen talvella. Sähkövikoja riittää seuraavallekin sukupolvelle.

        Auto verraton Citroen on.
        Vaikka Ville Veikko muuta täällä yöllä räksyttää.


      • valuvat
        Ville Veikko kirjoitti:

        Osastolle mennä kehumaan citroen romuja, kun niissä ei ole mitään kehuttavaa kuin nopeasti laskeva hinta ja öljyt tienposkeen talvella. Sähkövikoja riittää seuraavallekin sukupolvelle.

        tienposkeen liukastamaan Savonmaan katuja.


    • oma C5 ajettu

      140tkm eikä ole väljää ollut nivelissä taitta olla p... juttu.

      • citruksella..

        on voitu ajaa noin paljon? Onko se ollut rekan lavalla vai ollut junan kyydisssä? Muutenhan se vaan rojottaa korjaamolla. Kokemusta on.


      • oli ajettu
        citruksella.. kirjoitti:

        on voitu ajaa noin paljon? Onko se ollut rekan lavalla vai ollut junan kyydisssä? Muutenhan se vaan rojottaa korjaamolla. Kokemusta on.

        280 tkm kun vaihdoin pois eikä yhtään niveltä oltu vaihdettu (Xantia 2.0 farkku). Auto oli lähes uuden veroinen vaihtaessani. Toyota oli aika loppu 160 tkm ajettuna (moottori vei hirveästi öljyä, ruostetta oli melkoisesti ja kori sekä sisustus oli lössähtänyt).


      • jotakin faktaakin
        oli ajettu kirjoitti:

        280 tkm kun vaihdoin pois eikä yhtään niveltä oltu vaihdettu (Xantia 2.0 farkku). Auto oli lähes uuden veroinen vaihtaessani. Toyota oli aika loppu 160 tkm ajettuna (moottori vei hirveästi öljyä, ruostetta oli melkoisesti ja kori sekä sisustus oli lössähtänyt).

        meillä töissä oli 3 Corollaa ja pari Golfia. Laatueroja on melkoisesti.
        Tojon 1.3 pikkukoneet tosiaan alkoivat syödä öljyä 200 tkm ajettuina ja niillä mentiinkin vain 260-280 tkm, mutta se vanha 1.6 kone kesti ilman murheita vaihtoon asti eli 350 tkm.
        Golfeilla ajettiin myös 275-325 tkm ennen vaihtoa. Sen voi sanoa, että yli 200 tkm ajettuna Golf oli huomattavasti jämäkämpi auto kuin Corolla. Yleensäkin kaikkiin japseihin pitäisi vaihtaa uudet ja jäykemmät jouset jo siinä 150 tkm tienoilla. se helpottaisi ajoa merkittävästi.


      • "Tosi kokemusta"
        citruksella.. kirjoitti:

        on voitu ajaa noin paljon? Onko se ollut rekan lavalla vai ollut junan kyydisssä? Muutenhan se vaan rojottaa korjaamolla. Kokemusta on.

        on. on...
        Ihan on vain maantietä niellyt, ed. Peugeot vaihtui n.380tkm ajettuna Citroeniin, ei ainakaan kyyti huonontunut.


      • sulla
        citruksella.. kirjoitti:

        on voitu ajaa noin paljon? Onko se ollut rekan lavalla vai ollut junan kyydisssä? Muutenhan se vaan rojottaa korjaamolla. Kokemusta on.

        Turha auto on sulla olemassa jos junalla ja rekalla autosi kanssa matkustelet. Ei kai tojota pääse lastenlipulla.


      • tuli
        jotakin faktaakin kirjoitti:

        meillä töissä oli 3 Corollaa ja pari Golfia. Laatueroja on melkoisesti.
        Tojon 1.3 pikkukoneet tosiaan alkoivat syödä öljyä 200 tkm ajettuina ja niillä mentiinkin vain 260-280 tkm, mutta se vanha 1.6 kone kesti ilman murheita vaihtoon asti eli 350 tkm.
        Golfeilla ajettiin myös 275-325 tkm ennen vaihtoa. Sen voi sanoa, että yli 200 tkm ajettuna Golf oli huomattavasti jämäkämpi auto kuin Corolla. Yleensäkin kaikkiin japseihin pitäisi vaihtaa uudet ja jäykemmät jouset jo siinä 150 tkm tienoilla. se helpottaisi ajoa merkittävästi.

        Mulle tuli peräpukamat kovista jousista. Kovat jouset on liian kova ratkaisu.


      • Tojo kestää
        oli ajettu kirjoitti:

        280 tkm kun vaihdoin pois eikä yhtään niveltä oltu vaihdettu (Xantia 2.0 farkku). Auto oli lähes uuden veroinen vaihtaessani. Toyota oli aika loppu 160 tkm ajettuna (moottori vei hirveästi öljyä, ruostetta oli melkoisesti ja kori sekä sisustus oli lössähtänyt).

        tuplasti sen minkä sitikka. Afrikkaankin kelpaa vain 80-luvun Corollat ja Carinat sekä Hiacet. Se jos mikä kertoo todellisesta kestävyydestä. Sitikat ovat siinä vaiheessa jo paalina. Eivät kelpaa edes Afrikkaan.


      • Golffiin
        jotakin faktaakin kirjoitti:

        meillä töissä oli 3 Corollaa ja pari Golfia. Laatueroja on melkoisesti.
        Tojon 1.3 pikkukoneet tosiaan alkoivat syödä öljyä 200 tkm ajettuina ja niillä mentiinkin vain 260-280 tkm, mutta se vanha 1.6 kone kesti ilman murheita vaihtoon asti eli 350 tkm.
        Golfeilla ajettiin myös 275-325 tkm ennen vaihtoa. Sen voi sanoa, että yli 200 tkm ajettuna Golf oli huomattavasti jämäkämpi auto kuin Corolla. Yleensäkin kaikkiin japseihin pitäisi vaihtaa uudet ja jäykemmät jouset jo siinä 150 tkm tienoilla. se helpottaisi ajoa merkittävästi.

        saa jo vaihtaa monta alustan osaa siinä vaiheessa kun Tojossa on vielä alkuperäiset alustan osat kuten mm. nivelet, puslat ja vetoakselin suojakumit.


      • Afrikkaan
        Tojo kestää kirjoitti:

        tuplasti sen minkä sitikka. Afrikkaankin kelpaa vain 80-luvun Corollat ja Carinat sekä Hiacet. Se jos mikä kertoo todellisesta kestävyydestä. Sitikat ovat siinä vaiheessa jo paalina. Eivät kelpaa edes Afrikkaan.

        siksi kun niissä on niin yksinkertaista tekniikkaa. Afrikassa ei edes Tojo ruostu kovin pahasti.

        Citroen kestää huomattavasti paremmin kilometrejä kuin Tojo.


      • tarvitse
        Golffiin kirjoitti:

        saa jo vaihtaa monta alustan osaa siinä vaiheessa kun Tojossa on vielä alkuperäiset alustan osat kuten mm. nivelet, puslat ja vetoakselin suojakumit.

        Toyotaan pitää vaihtaa jo uusi moottori kun Volkkarin kone on vasta sisäänajettu.


      • vika onkin
        Afrikkaan kirjoitti:

        siksi kun niissä on niin yksinkertaista tekniikkaa. Afrikassa ei edes Tojo ruostu kovin pahasti.

        Citroen kestää huomattavasti paremmin kilometrejä kuin Tojo.

        sitikat on tehty niin monimutkaisiksi että vikoja riittää ja eivät sovellu tosi vaativiin käyttöolosuhteisiin.


      • soveltuvat
        vika onkin kirjoitti:

        sitikat on tehty niin monimutkaisiksi että vikoja riittää ja eivät sovellu tosi vaativiin käyttöolosuhteisiin.

        kuin Tojot. Esim. kovalla pakkasella Citroenin kaasunestejousitus on heti notkea liikkeelle lähtiessä.


      • tekniikkaa
        vika onkin kirjoitti:

        sitikat on tehty niin monimutkaisiksi että vikoja riittää ja eivät sovellu tosi vaativiin käyttöolosuhteisiin.

        Luotettavaa vanhaa tekniikkaa vähän modenisoituna tietenkin. Mahtaneeko missään muussa autossa ollut yhtä pitkään sama jousitus kuin Citroenissä tämä kaasu/nestejousitus. Muut muutellet jo monesti eikä silti ole hyväksi saatu.


      • öljyt
        soveltuvat kirjoitti:

        kuin Tojot. Esim. kovalla pakkasella Citroenin kaasunestejousitus on heti notkea liikkeelle lähtiessä.

        lentää tielle ja kone leikkaa lämmittimistä huolimatta...ja wiimasuojasta.


      • kuin
        tekniikkaa kirjoitti:

        Luotettavaa vanhaa tekniikkaa vähän modenisoituna tietenkin. Mahtaneeko missään muussa autossa ollut yhtä pitkään sama jousitus kuin Citroenissä tämä kaasu/nestejousitus. Muut muutellet jo monesti eikä silti ole hyväksi saatu.

        Tojot eivät kelpaa mm. Afrikan erittäin vaativiin olosuhteisiin. Katsopas mm. millä autoilla YK joukot ajelee. Autoissa lukee TOYOTA melkein aina ja poikkeuksetta. Toyota Landcruisereita ne on mitä melkein kaikki instanssit käyttää maastoautoina ympäri maailmaa. Siellä ei kaasunestejousituksia käytellä.


      • lennä tielle
        öljyt kirjoitti:

        lentää tielle ja kone leikkaa lämmittimistä huolimatta...ja wiimasuojasta.

        on taas vanhaa tietoa. Viimasuojat tulevat kaikkiin autoihin, ranskalaiset ovat olleet tässäkin edellä.

        Tojon öljynkulutus on kyllä valtavaa.


      • hyvinkin
        kuin kirjoitti:

        Tojot eivät kelpaa mm. Afrikan erittäin vaativiin olosuhteisiin. Katsopas mm. millä autoilla YK joukot ajelee. Autoissa lukee TOYOTA melkein aina ja poikkeuksetta. Toyota Landcruisereita ne on mitä melkein kaikki instanssit käyttää maastoautoina ympäri maailmaa. Siellä ei kaasunestejousituksia käytellä.

        PSA:n autoja on ollut siellä 70-luvulta lähtien.


      • testissä
        lennä tielle kirjoitti:

        on taas vanhaa tietoa. Viimasuojat tulevat kaikkiin autoihin, ranskalaiset ovat olleet tässäkin edellä.

        Tojon öljynkulutus on kyllä valtavaa.

        tutkimuksessa ja tilastossa ranskikset aina peränpitäjinä.


      • varmasti ole
        testissä kirjoitti:

        tutkimuksessa ja tilastossa ranskikset aina peränpitäjinä.

        mm. C5 viisi sai turvallisuudesta ja ruosteenestosta huippupisteet.


      • katsoppa
        hyvinkin kirjoitti:

        PSA:n autoja on ollut siellä 70-luvulta lähtien.

        tarkasti löydätkö yhtään Citroenia YK joukkojen käytössä tai savanniajoneuvoina turistiyrityksillä tai "pyssymiesten" käytössä lähi-idässä? Mm. Suomessa valtion viranomaiset kuten mm. GTK ja ympäristö-ja vesipiirit käyttää järjestään Toyota Landcruiseria työautoinaan. Postinjakeluautot järjestään Tojoja. Poliisi ja rajavartiolaitoskin ovat valinneet autokseen Toyotan. Ei näy Citroenia niissä hommissa.


      • kylläkin
        katsoppa kirjoitti:

        tarkasti löydätkö yhtään Citroenia YK joukkojen käytössä tai savanniajoneuvoina turistiyrityksillä tai "pyssymiesten" käytössä lähi-idässä? Mm. Suomessa valtion viranomaiset kuten mm. GTK ja ympäristö-ja vesipiirit käyttää järjestään Toyota Landcruiseria työautoinaan. Postinjakeluautot järjestään Tojoja. Poliisi ja rajavartiolaitoskin ovat valinneet autokseen Toyotan. Ei näy Citroenia niissä hommissa.

        myös Pösöjä, etenkin pidemmillä matkoilla koska Tojossa ei ole ajo-ominaisuuksia.

        Minä olen omistanut Land Cruiserin niin tiedän kyllä millainen paska se on. Ei ihme, että ovat alkaneet vaihtamaan niitä Mitsuihin.

        Citroen ei tee maastoautoja niin ei kai niitä voi näkyäkään.


      • ovat
        kylläkin kirjoitti:

        myös Pösöjä, etenkin pidemmillä matkoilla koska Tojossa ei ole ajo-ominaisuuksia.

        Minä olen omistanut Land Cruiserin niin tiedän kyllä millainen paska se on. Ei ihme, että ovat alkaneet vaihtamaan niitä Mitsuihin.

        Citroen ei tee maastoautoja niin ei kai niitä voi näkyäkään.

        Toyota Corolloja ja Versoja Yhtään pösöä ei ole näkynyt. Poliisilla on virka-autoina Mondeo, Octavia ja Avensis. Herää kysymys miksi Citroen ei ole kelvannut vaikka siinä on kertomanne mukaan hyvät ajo-ominaisuudet.


      • kelvanneet
        ovat kirjoitti:

        Toyota Corolloja ja Versoja Yhtään pösöä ei ole näkynyt. Poliisilla on virka-autoina Mondeo, Octavia ja Avensis. Herää kysymys miksi Citroen ei ole kelvannut vaikka siinä on kertomanne mukaan hyvät ajo-ominaisuudet.

        kun Postilla on Pösöjä.


      • todisteet
        varmasti ole kirjoitti:

        mm. C5 viisi sai turvallisuudesta ja ruosteenestosta huippupisteet.

        missä sitikka on voittanut edes jonkun testin, tutkimuksen tai tilaston?


      • ranskiskin mukana
        kelvanneet kirjoitti:

        kun Postilla on Pösöjä.

        mutta on tärkeää että työ/virka-auto on oltava kestävä ja luotettava. Ilmeisesti juuri sen takia valtio ei osta niitä työautoikseen. Etsi mulle kuva esim. suomalaisesta poliisisitikasta työssään.


      • paljonkin
        ranskiskin mukana kirjoitti:

        mutta on tärkeää että työ/virka-auto on oltava kestävä ja luotettava. Ilmeisesti juuri sen takia valtio ei osta niitä työautoikseen. Etsi mulle kuva esim. suomalaisesta poliisisitikasta työssään.

        Poliisi valitsee tarjousten perusteella autonsa.
        Kaikki automerkit ovat tarpeeksi luotettavia.


      • vaikkapa

      • autokannasta

      • Eivät ne
        autokannasta kirjoitti:

        http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/7166522BB683EB6CC2256B96003DD956?opendocument

        poliisit valitse autojaan luotettavuus"tutkimusten" perusteella. Fordin miehenä tiedän, ettei Mondeokaan niissä listoissa kauhean ylhäällä ole. Tojopellet työntävät kyllä Fordin sivuille höpötyksiään.
        Corolla on Reability Indexissä vasta sijalla 91.
        Transporterista on tiedä, hyvä auto ajaa se on. Hävisi pakuvertailussa Sitikalle, Sitikka voitti ja Toyota oli luonnollisesti viimeinen.


      • linkkiä
        vaikkapa kirjoitti:

        yksi:

        http://www.tectyl.fi/uploads/g37c1.pdf

        toistelet kun et uusia löydät. Ei paljon paina tuollaiset kun ruostesuojaus on helppo tehdä itse mutta eihän sitä kaikki osaa eikä pysty.


      • täälläpäin
        paljonkin kirjoitti:

        Poliisi valitsee tarjousten perusteella autonsa.
        Kaikki automerkit ovat tarpeeksi luotettavia.

        mitään muita kuin Tojoja. Etsi todisteet ranskisten määrästä muuten ei uskota.


      • näy

      • TM:ää
        Eivät ne kirjoitti:

        poliisit valitse autojaan luotettavuus"tutkimusten" perusteella. Fordin miehenä tiedän, ettei Mondeokaan niissä listoissa kauhean ylhäällä ole. Tojopellet työntävät kyllä Fordin sivuille höpötyksiään.
        Corolla on Reability Indexissä vasta sijalla 91.
        Transporterista on tiedä, hyvä auto ajaa se on. Hävisi pakuvertailussa Sitikalle, Sitikka voitti ja Toyota oli luonnollisesti viimeinen.

        ja muita autolehtiä lukeneena että poliisin tekniikkaosasto testaa tarkasti mitkä automallit se haluaa ostaa. Tästä oli juttua TM:ssä mm. silloin kuin Saab 900 vaihtui Mondeoon. Joku helvetin reality indeksisi ei kiinnosta vaan tosiasiat. Ja toisekseen väität olevasi muka Fordin mies...paskanmarjat sen huomaa kirjoitustesi katkeruudesta. Sitikan sinä omistat "Realibility Index man"


      • näkyy vain
        täälläpäin kirjoitti:

        mitään muita kuin Tojoja. Etsi todisteet ranskisten määrästä muuten ei uskota.

        Pösöjä postin autoina. Etsi todisteet, että Tojoja on myös.

        Poliisi valitse autonsa tarjouskilpailujen perusteella.

        Ja tuolle yhdelle hörhölle: en lue makkaralehti TM:aa, luen oikeita autolehtiä.

        Corolla on Reliability Indexissä sijalla 91. Kyseinen tutkimus on ADAC:in ohella ainoa johon voisi luottaa edes vähän.


      • harmittaa
        näkyy vain kirjoitti:

        Pösöjä postin autoina. Etsi todisteet, että Tojoja on myös.

        Poliisi valitse autonsa tarjouskilpailujen perusteella.

        Ja tuolle yhdelle hörhölle: en lue makkaralehti TM:aa, luen oikeita autolehtiä.

        Corolla on Reliability Indexissä sijalla 91. Kyseinen tutkimus on ADAC:in ohella ainoa johon voisi luottaa edes vähän.

        kun sitikka ei kelpaa edes poliisiautoksi. Ominaisuudet eivät riitä vaativaan käyttöön. Autot valitaan poliisin tekniikkakeskuksen testien perusteella ja hinta on vasta toissijainen peruste. Sinne ei mitään hyllyviä nestejousituksia kelpuuteta.


      • paljon auta
        linkkiä kirjoitti:

        toistelet kun et uusia löydät. Ei paljon paina tuollaiset kun ruostesuojaus on helppo tehdä itse mutta eihän sitä kaikki osaa eikä pysty.

        ruostesuojaus kun auto ruostuu sisältäpäinkin kuten esim. Toyotat.


      • lainkaan
        täälläpäin kirjoitti:

        mitään muita kuin Tojoja. Etsi todisteet ranskisten määrästä muuten ei uskota.

        jos Sitikoita ei ole poliisiautoina. Ei siellä ole montaa muutakaan merkkiä. Kelpuuttamisesta ei ole kyse. On kyllä oikeasti parempi, ettei poliisit aja kaasunestejousituksella, on kuitenkin erilainen mihin ovat tottuneet.


      • että eivät
        lainkaan kirjoitti:

        jos Sitikoita ei ole poliisiautoina. Ei siellä ole montaa muutakaan merkkiä. Kelpuuttamisesta ei ole kyse. On kyllä oikeasti parempi, ettei poliisit aja kaasunestejousituksella, on kuitenkin erilainen mihin ovat tottuneet.

        aja sitikoilla koska poliisiautossa pitää olla ajo-ominaisuuksiltaan hyvä napakka jämäkkä alusta jotta konnat saadaan kiinni urheilullisella ajolla.


      • Niin joo
        Tojo kestää kirjoitti:

        tuplasti sen minkä sitikka. Afrikkaankin kelpaa vain 80-luvun Corollat ja Carinat sekä Hiacet. Se jos mikä kertoo todellisesta kestävyydestä. Sitikat ovat siinä vaiheessa jo paalina. Eivät kelpaa edes Afrikkaan.

        toyotia roudata sitten venäjälle, kuten kaikki ladat menivät -80 luvulla, olikos siinäkin syynä kestävyys, sinne olisi toyotat halvempi viedäkkin kun afrikkaan. Sinnehän ne kannattaisi viedä köyhille, ai niin afrikassa on vieläkin köyhempiä. vai onko se sitä vaihtokauppaa afrikan kanssa, täältä viedää lahot läpimädät toyotat sinne, ja sieltä tuodaan paluu kuormassa pakolaisia tänne. Käyhän se näinkin, vaihto kauppa se on mikä kannattaa.


      • Niin joo
        Tojo kestää kirjoitti:

        tuplasti sen minkä sitikka. Afrikkaankin kelpaa vain 80-luvun Corollat ja Carinat sekä Hiacet. Se jos mikä kertoo todellisesta kestävyydestä. Sitikat ovat siinä vaiheessa jo paalina. Eivät kelpaa edes Afrikkaan.

        Tuli mieleen, ettei venäjälle huolita mätiä toyotia, koska siitä ei voida enää sulattaa rautaa, mitä siinä toyotassa ei enää ole, tai ei ole koskaan ollutkaan.


      • heh heh
        vika onkin kirjoitti:

        sitikat on tehty niin monimutkaisiksi että vikoja riittää ja eivät sovellu tosi vaativiin käyttöolosuhteisiin.

        miksi toyotia ei paalata?
        Koska se mureneva mätä "pelti" ei pysy paalissa, vaan murenee pihalle. Sen takia ne yleensä kerätään johonkin pussiin ettei leviä tielle kun sitä viedään kaatopaikalle.


      • näin on
        tekniikkaa kirjoitti:

        Luotettavaa vanhaa tekniikkaa vähän modenisoituna tietenkin. Mahtaneeko missään muussa autossa ollut yhtä pitkään sama jousitus kuin Citroenissä tämä kaasu/nestejousitus. Muut muutellet jo monesti eikä silti ole hyväksi saatu.

        kun käyttivät ensin lehtijousia, ja sen jälkeen kierrejousia, mikähän on seuraava innovaatio jousille, vai palaavatko takaisin lehtijousiin, tai tekevät näistä yhdistelelmän. eikös DX corolla ollut vielä -80 luvulla viimeisiä merkkejä millä oli aatamin aikaiset lehtijouset, vai oliko narina viimeinen.


      • miksi...
        Niin joo kirjoitti:

        toyotia roudata sitten venäjälle, kuten kaikki ladat menivät -80 luvulla, olikos siinäkin syynä kestävyys, sinne olisi toyotat halvempi viedäkkin kun afrikkaan. Sinnehän ne kannattaisi viedä köyhille, ai niin afrikassa on vieläkin köyhempiä. vai onko se sitä vaihtokauppaa afrikan kanssa, täältä viedää lahot läpimädät toyotat sinne, ja sieltä tuodaan paluu kuormassa pakolaisia tänne. Käyhän se näinkin, vaihto kauppa se on mikä kannattaa.

        sitikat eivät kelpaa afrikkaan? Joku selvä syy siihen täytyy olla. Tekniikka ei 80-luvun Toyotoissa ole sen yksinkertaisempaa kuin 80 luvun sitikoissakaan joten syy ei voi olla siinä. En keksi muuta kuin luotettavuus eli viattomuus eli toimintavarmuus. Suosioon on aina joku pätevä syy ei se tyhjästä synny.


      • on näköjään
        Niin joo kirjoitti:

        Tuli mieleen, ettei venäjälle huolita mätiä toyotia, koska siitä ei voida enää sulattaa rautaa, mitä siinä toyotassa ei enää ole, tai ei ole koskaan ollutkaan.

        hiihtoloma kun on aikaa kirjoitella satuja.


      • Carinan
        näin on kirjoitti:

        kun käyttivät ensin lehtijousia, ja sen jälkeen kierrejousia, mikähän on seuraava innovaatio jousille, vai palaavatko takaisin lehtijousiin, tai tekevät näistä yhdistelelmän. eikös DX corolla ollut vielä -80 luvulla viimeisiä merkkejä millä oli aatamin aikaiset lehtijouset, vai oliko narina viimeinen.

        yhden kaikkien aikojen kestävimmän auton. Ilmankos maksavat maltaita kun saavat viedä sen Afrikkaan. Maine ei synny tyhjästä.


      • kaikki autot
        paljon auta kirjoitti:

        ruostesuojaus kun auto ruostuu sisältäpäinkin kuten esim. Toyotat.

        ruostuu mutta peltiä on helppo hitsata kiinni ja taas mennään. Teknisten vikojen kanssa painiminen ei olekaan sitten niin helppoa varsinkaan sähkövikojen.


      • ei ole
        lainkaan kirjoitti:

        jos Sitikoita ei ole poliisiautoina. Ei siellä ole montaa muutakaan merkkiä. Kelpuuttamisesta ei ole kyse. On kyllä oikeasti parempi, ettei poliisit aja kaasunestejousituksella, on kuitenkin erilainen mihin ovat tottuneet.

        Sitikoita poliisiautoina, saisivat minut kiinni.


      • Tojot ruostuu
        kaikki autot kirjoitti:

        ruostuu mutta peltiä on helppo hitsata kiinni ja taas mennään. Teknisten vikojen kanssa painiminen ei olekaan sitten niin helppoa varsinkaan sähkövikojen.

        nythän Yariksia kutsutaan takaisin.

        Tekniset viat on helppo laittaa, mutta kun auto alkaa ruostumaan peli on pelattu.


      • mutta se vastaus...
        miksi... kirjoitti:

        sitikat eivät kelpaa afrikkaan? Joku selvä syy siihen täytyy olla. Tekniikka ei 80-luvun Toyotoissa ole sen yksinkertaisempaa kuin 80 luvun sitikoissakaan joten syy ei voi olla siinä. En keksi muuta kuin luotettavuus eli viattomuus eli toimintavarmuus. Suosioon on aina joku pätevä syy ei se tyhjästä synny.

        No minkäs takia Afrikan autokanta aikaisemmin muodostu hyvin pitkälti vanhoista takaveto Pösöistä?

        Jostakin syystä samalla kun halvat 504:t ja 505:t loppuivat, niin siellä siirryttiin Toyoihin. Kai se on niin, että kun oman kylän seppä kerran on opetellut Hiacea tekohengittämään niin se on parempi vaan Toyoissa pitäytyä jos aikoo kiesin pitää liikenteessä.

        Ja jos nyt noihin Citikoihin mennään, niin olisihan se mielenkiintoista tietää, mistä se seppä taikoisi hydrauliputkea kun kylän ensimmäisestä Citikasta puhkiruostunut putki katkeaa. Saatikka sitten LHM nesteitä järjestelmään. Kierrätyskelpoisia rautajousia kuitenkin aina löytyy nurkissa lojuvista raadoista. Sillä ei niin suurta merkitystä ole, vaikka jousen pituus, jäykkyys tai halkaisija ei ihan alkuperäistä vastaisikaan. Eikä jarruputkien katkeaminenkaan kovin paha homma ole, onhan autoissa vaijerikäyttöiset käsijarrut...


      • niin ja
        mutta se vastaus... kirjoitti:

        No minkäs takia Afrikan autokanta aikaisemmin muodostu hyvin pitkälti vanhoista takaveto Pösöistä?

        Jostakin syystä samalla kun halvat 504:t ja 505:t loppuivat, niin siellä siirryttiin Toyoihin. Kai se on niin, että kun oman kylän seppä kerran on opetellut Hiacea tekohengittämään niin se on parempi vaan Toyoissa pitäytyä jos aikoo kiesin pitää liikenteessä.

        Ja jos nyt noihin Citikoihin mennään, niin olisihan se mielenkiintoista tietää, mistä se seppä taikoisi hydrauliputkea kun kylän ensimmäisestä Citikasta puhkiruostunut putki katkeaa. Saatikka sitten LHM nesteitä järjestelmään. Kierrätyskelpoisia rautajousia kuitenkin aina löytyy nurkissa lojuvista raadoista. Sillä ei niin suurta merkitystä ole, vaikka jousen pituus, jäykkyys tai halkaisija ei ihan alkuperäistä vastaisikaan. Eikä jarruputkien katkeaminenkaan kovin paha homma ole, onhan autoissa vaijerikäyttöiset käsijarrut...

        tojotan saa aika hyvin käyntiin palmun alta ja jos ei lähde niin tojotan raadon haju pitää hyeenat ja muut pedot loitolla.


      • laajat alueet
        mutta se vastaus... kirjoitti:

        No minkäs takia Afrikan autokanta aikaisemmin muodostu hyvin pitkälti vanhoista takaveto Pösöistä?

        Jostakin syystä samalla kun halvat 504:t ja 505:t loppuivat, niin siellä siirryttiin Toyoihin. Kai se on niin, että kun oman kylän seppä kerran on opetellut Hiacea tekohengittämään niin se on parempi vaan Toyoissa pitäytyä jos aikoo kiesin pitää liikenteessä.

        Ja jos nyt noihin Citikoihin mennään, niin olisihan se mielenkiintoista tietää, mistä se seppä taikoisi hydrauliputkea kun kylän ensimmäisestä Citikasta puhkiruostunut putki katkeaa. Saatikka sitten LHM nesteitä järjestelmään. Kierrätyskelpoisia rautajousia kuitenkin aina löytyy nurkissa lojuvista raadoista. Sillä ei niin suurta merkitystä ole, vaikka jousen pituus, jäykkyys tai halkaisija ei ihan alkuperäistä vastaisikaan. Eikä jarruputkien katkeaminenkaan kovin paha homma ole, onhan autoissa vaijerikäyttöiset käsijarrut...

        siirtomaina. Viimeiset Ranskan siirtomaat itsenäistyivät varsin myöhään, vasta 1960-luvan alussa. Luonnollisesti isäntämaa vie, (eli myy riistohintaan), omia tuotteitaan siirtomaihin. Itsenäistyttyäänkin siirtomaiden on ollut luontevinta jatkaa käupankäyntiä entisen isäntämaan kanssa. Tässä syy, miksi Afrikassa on ollut aiemmin paljon esim. pösöjä. Yhteinen kieli entisen isäntämaan kanssa ja heikko koulutustaso ovat vaikuttaneet myös hitaaseen isäntämaasta ja sen tuotteista irtaantumiseen. Jossain määrin voi kai sanoa, että entisillä siirtomailla ei ole ollut muuta vaihtoehtoa kuin entisen isännän tuotteet. Hiljalleen kytkökset isäntämaahan ovat löystyneet ja entisten siirtomaiden katseet ovat kääntyneet muihinkin kauppakumppaneihin ja niiden tarjoamiin vaihtoehtoihin.

        En ota kantaa väittelyyn rankalaiset vs. japanilaiset. Tuon kiistan koskien isoa osaa Afrikkaa (suurkaupunkien ulkopuoli) ratkaisee parhaiten vaativat olosuhteet, harva ja heikko huoltoverkosto vaatimattomine resursseineen. Kovissa olosuhteissa luotettavuus ja huollon helppous on hyvä seula erottamaan jyvät akanoista. Täällä hyvien teiden ja huoltoliikkeiden keskellä voi laittaa painoa vähän eri asioille ja tehdä siten paremmuuden arvioinnista huomattavasti hankalampaa. Se, mikä on parempi Afrikassa ei välttämättä ole parempi täällä - eikä päinvastoin.


      • talviautotesti
        testissä kirjoitti:

        tutkimuksessa ja tilastossa ranskikset aina peränpitäjinä.

        Ranskikset pesi japsien suosituimmat automallit mennen tullen TM talviominaisuuksissa.

        Kyllä ei tojon uutta lippulaivaa avensista paljon ylistetty TM talviautotestissä. Ave on kylmä ja huono ajettava. Voin kuvitella niitä kauhuntunteita kun autolla ajelee mökkitiellä ja kun tullaan mutkaan joka pitäisi vedättää läpi kuten kuuluu etuvetoisella tehdä, niin ajonvakautus alkaa tökkiä jarruja päälle ilman mitään syytä koska on tehty liian herkäksi.

        Säästäkää ihmishenkiä ja jättäkää riisikupit asfalttiteiden varteen ja vaihtakaa alle uusi C5 joka vie perille turvallisesti ja varmasti. Bonuksena saa vielä huippumukavuuden.
        Nyt ymmärrän miksi jojot viedään afrikkaan, niissä ei kukaan järkevä viitsi palella Suomen talvessa.


    • nivel,

      on hylky. toisinaan myös ehjät nivelet luokitellaan väljiksi, riippuu ihan katsastusukosta. täytyy vaan hyväksyä se että valta on hänellä.

      • nainen-ihanainen

        Ei tarvitse hyväksyä sitä, että valta on hänellä. Aikoinaan Saabimme sai oudon hylkyperusteen, ja kun menin uusintakatsastukseen toinen katsastusinssi ihmetteli "tämänkö vuoksi olet tullut uusintaan, ei tämä mikään hylkyperuste ole" ja aikamme jutusteltuamme kävi ilmi, että katsastuspäätös on viranomaispäätös, josta voi valittaa, niin kuin mistä tahansa viranhaltijan päätöksestä. Olin sen verran tyhmä vielä silloin, että en tajunnut vaatia edes uusintakatsastusta maksuttomaksi, enää en tällä tietämyksellä maksaisi kiltisti turhia maksuja.


    • provov, provo, provo

      Olen ajellut kahdella c5 HDI break autolla, ensimmäiselle jäi mittariin 286tkm joista itse olen ajanut n.200tkm. Viime kuussa katsastuksessa tuli hylkäys etujarrulevyitä ja oikeasta alapallonivelestä , katsasatusmiehen mielestä alusta kestää sitikassa aivan siinä missä muissakin autoissa. Toisella c5 HDI -07 olen ajanut tähän mennessä n.147tkm ilman minkäänlaisia murheita. Väite että sitikan raidetangonpäät eivät kestä on paskapuhetta. Minulla ei mennyt yhtään raideyangonpäätä vielä n.350tkm mennessä

    • rotvalliin

      Ei pidä ajaa varomattomasti autoaan rikki. Sitten se hylätään siitä kohdasta ellet korjaa.

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7433
    2. 80
      5018
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4849
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4258
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3048
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2679
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2576
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      48
      2229
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2211
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1840
    Aihe