Matala ääni

Oujji

Olin ennen järkyttävän ujo ja sisäänpäin kääntynyt ihminen mutta ajan kanssa olen tullut hyvinkin sosiaaliseksi ja puheliaaksi persoonaksi. Minulle kuitenkin jäi ongelma ajalta jolloin olin ujo, heikko ääni.
Joskus toki vieläkin jännitän hurjasti erilaisia tilanteita tai ihmisille puhumista mutta uskallan kuitenkin tehdä sitä ja heti puhumisen aloitettuani jännitys on yleensä poissa, tästä huolimatta äänestäni voisi luulla että ujostelen aivan kamalasti vaikka en ujostelisikaan, aivan kuin minulle olisi juuttunut jokin pala kurkkuun. Varsinkin isoissa joukoissa ääneni on pieni ja heikko, tärisee ja on kovin ujon kuuloinen. Tämä on minusta inhottavaa koska ihmiset kyselevät "mitä?" ja ovat säälivän näköisiä tai yrittävät olla ymmärtäväisiä kun "olen tällainen" tai sanovat minua ujoksi joka on raivostuttavaa koska olen saanut kuulla sitä koko ikäni ja kun en enää kuitenkaan ole mikään erityisen ujo.
Miten voin vahvistaa ääntäni ja saada sen kuulostamaan "uskottavalta" ja rohkealta? Miten saan "palan pois kurkustani"?

8

928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • otsikko ymmärtää

      että haluat matalan, syvän ynnä kantavan äänen? En nyt näissä sielunvoimissa saa ihan varmasti selväksi oletko mies- vai naispuolinen, mutta ainakaan naisella tuon ei luulisi olevan niin kauhea asia. Jokainen tuntee hentoäänisiä naisia, enkä oikein jaksa uskoa että heitä sen takia arvioitaisiin suuntaan tai toiseen. Eli pointti lienee se yleinen sisäinen tunteesi, kun puhut. Epävarma olo. Miehellä se voi olla paljonkin vaikeampaa. Itselläkin on tapa puhua ilmeisen hiljaa (kuvittelen puhuvani aivan normaalisti), ainakin tämän tästä on tilanteessa, jossa väki on jatkuvasti kysymässä. Se on kieltämättä ärsyttävää, en jaksaisi "huutaa". Olin juuri tilanteessa, jossa nauhoitin keskustelun digitaalitallentimelle ja yllätyksekseni huomasin puhuvani kohdakkoin erittäin nopeasti, mikä voi aiheuttaa sen täh-häh-mitäh? reaktion. Tahdin hiljentäminen usein myös madalataa ääntä, ja onhan äänenkäyttöön oppaita/opastustakin, etenkin näyttelijätyön ohessa varmaan perehdytään tuohonkin, syvään hengitykseen ja resonoivaan rintaääneen. Aina voi kokeilla nauhurin kanssa,mutta eihän tietysti luontaista ääntän loputtomiin voi eikä varmaan kannata yrittääkään muokata.

      • Oujji

        Olen tosiaan naispuolinen ja en kysyisi asiasta ellei se olisi minulle ongelma. Uskon että asia voi olla miehelle että naiselle yhtä suuri ongelma.
        Olen useasti joutunut tilanteeseen, jossa luokitellaan tai kysellään sanomisiani hiljaisen äänen johdosta. Tarkoitin otsikolla siis että minulla on matala, heikko ääni ja toivoisin että saisin ääneni vahvemmaksi ja kuuluvammaksi. Nyt ääneni on kovin hiljainen ja ujo ja olisi ihanaa pystyä keskustelemaan rohkealla ja kuuluvalla äänellä. Aina se joukkoon sopeutuminen mukavan luonteen avulla ei tunnu tepsivän vaikka olenkin nainen.
        Kiitos kuitenkin vastauksestasi. :)


      • joihinkin
        Oujji kirjoitti:

        Olen tosiaan naispuolinen ja en kysyisi asiasta ellei se olisi minulle ongelma. Uskon että asia voi olla miehelle että naiselle yhtä suuri ongelma.
        Olen useasti joutunut tilanteeseen, jossa luokitellaan tai kysellään sanomisiani hiljaisen äänen johdosta. Tarkoitin otsikolla siis että minulla on matala, heikko ääni ja toivoisin että saisin ääneni vahvemmaksi ja kuuluvammaksi. Nyt ääneni on kovin hiljainen ja ujo ja olisi ihanaa pystyä keskustelemaan rohkealla ja kuuluvalla äänellä. Aina se joukkoon sopeutuminen mukavan luonteen avulla ei tunnu tepsivän vaikka olenkin nainen.
        Kiitos kuitenkin vastauksestasi. :)

        asioihin ei kerta kaikkiaan auta muu kuin ikä ja aika.


    • asdf..
      • Oujji

        Täytyy katsastaa, tänkjuu. :)


      • miettiä
        Oujji kirjoitti:

        Täytyy katsastaa, tänkjuu. :)

        olisiko sitten parempi että sinulla olisi sellainen toiselle puolelle ostoskeskusta kantautuva kimakka ääni :D mulla on vähä sitä vikaa ehkä en oo varma mutta joskus tuntuu että kaikki päät kääntyy ku mä alan puhumaan, sekin voi nolottaa :D ja tosiaan artikulaatiota kannattaa harjoittaa jos se siitä on, luulis että ku oikein selvästi puhuu niin hiljaisellaki äänellä saa muut selvän. ainaki jos ei oo taustamelua.

        sen oon huomannu että mulla ainaki äänen sävy ja voimakkuus muuttuu ihan täysin ku asenne muuttuu.. voin olla hyvinki leppoisa ja rauhallisesti puhua mutta sitte ku vaikka vähä pitää väitellä tai vastaavaa nii yllättävän napakaksi muuttuu ääni.


    • Anonyymi

      Minullekin sanotaan melkein aina Mitä😡 En vaan pysty puhua normaalisti kun mä vaan kuulostan niin järkyttävältä💀😤

      • Anonyymi

        Minä olen se joka joutuu kysyä aina mitä?kun en kuule kunnolla eikä se tokikaan johdu vastapuolen "järkyttävästä"äänestä. Puhukaa vaan kuuluvammin,kukaan ei keskity siihen äänen sointuun vaan itse asiaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3035
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      103
      2374
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2132
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1953
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1807
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1237
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1166
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe