Toisella nettipalstalla joku kertoi joutuneensa tietämättään lapselle kummiksi. Asiasta kuulemma kerrottiin hänelle jälkeenpäin. Hän myös kertoi ettei oman lapsensa yksi kummi edes tiedä olevansa tuon lapsen kummi...
Siis voiko tämä olla oikeasti mahdollista? Voiko tosiaan muka merkitä lapsensa kummiksi jonkun ilman että tuo henkilö tietää siitä itse?? Eikö kummien tartte allekirjoittaa jotain papereita tms.?
Kummi tietämättään
4
879
Vastaukset
- kastajaisissa
Käsittääkseni - ja tämä on vain puhdas luulo - juttu menee näin; pappi kysyy kummien nimet ja seurakunnat. Jos kummit eivät ole kastajaisissa paikalla, vanhemmat vain nyökkäilee papille, että juu juu, kyllä kummeilta on suostumus, mutta eivät valitettavasti päässeet paikalle. Pappi pistää kummien nimet kirjoihin ja postissa laittaa kummitodistukset tai antaa vanhempien toimitettavaksi. Joten kyllä siinä periaatteessa on sellainen juridinen -tahdonvastaisen kummin kokoinen- aukko olemassa.
- käsittämätöntä
Voiko kummiudesta irtisanoutua? Voisiko tuolla perusteella irtisanoutua, niin että ne omat nimet poistettaisiin sieltä kirjoista, jos sanoo, ettei ole koskaan antanut suostumustaan ryhtyä kummiksi?
- ..............
käsittämätöntä kirjoitti:
Voiko kummiudesta irtisanoutua? Voisiko tuolla perusteella irtisanoutua, niin että ne omat nimet poistettaisiin sieltä kirjoista, jos sanoo, ettei ole koskaan antanut suostumustaan ryhtyä kummiksi?
outoa toimintaa, todella
- pastorinna
Kieltämättä totta on, ettei kummeilta varsinaista suostumusta missään kysytä. Kummiuden oletetaan(!) olevan eräänlainen kunniatehtävä, johon toki kirkon puolelta liittyy lisäksi oletus kristillisen kasvatuksen tukemisesta. Jokainen kummi kuitenkin on kummi omalla tavallaan ja kummeilee ja pitää yhteyttä ihan niin kuin itselleen sopii. Tätähän ei valvo kuin lapsen vanhemmat ja kysymys kannaattaakin esittää heille, että miksi kenetkin on kummiksi merkitty, jolleivat he aio edes ilmoittaa ko. henkilölle tästä tehtävästä.
Pappi toimii niiden tietojen varassa, jotka hänelle annetaan. Melko usein kummius on kuitenkin mieluinen kunniatehtävä ja ehdokkaita pitää vanhempien ihan karsia. Kummius ei velvoita käytännössä mihinkään, vaikka toiveita toki aina eri tahoilla onkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059