työsuhdeauton haltijan vastuut

nimi alle vai ei

Työnantaja rekisteröi työntekijän työsuhdeauton haltijaksi. Kyseessä vapaa autoetu. Mitä oikeuksia tai vastuita tämä työntekijälle (haltijalle)aiheuttaa. Kannattaako suostua vai ei?

8

6835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      ajoneuvoveron ja mahdollisen käyttövoimaveron suorittamisesta. Lisäksi joudut maksamaan veroa vapaasta autoedusta.

      Kannattaako suostua on sitten monimutkaisempi kysymys. Jos tuo autoetu tulee palkan päälle niin melkein aina kannattaa suostua. Jos rahapalkkaa alennetaan tuon seurauksena tai jos joudut maksamaan tuosta muuten jotakin niin vastaaminen vaatii tarkempaa tietoa.

    • autoedun

      verotusarvon lisäksi olet vastuussa sen kunnossapidosta.Eli hoidat kaikki sen tarvittavat huollot.Jos saat peltivaurioita niin nekin kuntoon. Leasinyhtiö saattaa laittaa laskun jos kulumiset suuremmat kun pitäisi esim kolmen vuoden jälkeen. Jää työnantajan tai sinun maksettavaksi. Eli kannattaa pittää huolta autosta.

      • Vapaassa autoedussa maksetaan veroa verotusarvosta, ei muuta. Mikäli työntekijä joutuu maksamaan muita maksuja, niin ne vähennetään suoraan verotusarvosta. Peltivahingot ja muut menevät vakuutuksen piikkiin, mutta omavastuun joutu luonnollisesti maksamaan.

        Ainut ero haltijana olossa lienee mahdollisten pysäköintivirhemaksujen periminen suoraan työntekijältä, eikä työnantajalta (joka kyllä perii ne työntekijältä).


      • meitsi tässä

        tämä kirjoittaja ei tiedä mistä höpisee,
        täyttä roskaa!


      • autoedun..
        meitsi tässä kirjoitti:

        tämä kirjoittaja ei tiedä mistä höpisee,
        täyttä roskaa!

        asian epäselvästi. Tarkoitin että autoedun haltija on vastuussa auton kunnossa pidosta ja etää kaikki tarvittavat huollot suoritetaan. En sitä että haltija maksaa itse kyseiset huollot.Nehän sisältyvät huoltoleasingsopimukseen.


      • se...
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Vapaassa autoedussa maksetaan veroa verotusarvosta, ei muuta. Mikäli työntekijä joutuu maksamaan muita maksuja, niin ne vähennetään suoraan verotusarvosta. Peltivahingot ja muut menevät vakuutuksen piikkiin, mutta omavastuun joutu luonnollisesti maksamaan.

        Ainut ero haltijana olossa lienee mahdollisten pysäköintivirhemaksujen periminen suoraan työntekijältä, eikä työnantajalta (joka kyllä perii ne työntekijältä).

        että juridisesti viimekädessä ajoneuvoveron ja mahdollisen käyttövoimaveron maksamisesta on vastuussa haltija ( eli siis se autoedun saaja ). Tosin käytännössä nuokin hoitaa työnantaja.


    • mitään lisävastuita

      Jos auto on liisattu, on sen ensimmäinen haltija on aina sen liisaaja eli siis työnantaja. Auton käyttäjä voidaan rekisteröidään toiseksi haltijaksi, jotta automaattiset sakkolaput ja muukin suoraan käyttäjälle tarkoitettu posti menee suoraan oikeaan osoitteeseen ja autolla on nimetty käyttäjä. Toisen haltijan rekisteröinti voi myös olla leasingfirman vaatimus, ei oman työnantajan. Tässä tapauksessa ajoneuvo- ja käyttövoimaveroista vastaa se ensimmäinen haltija eli siis työnantaja.

      Firmalla pitäisi aina olla hyväksytty autopolitiikka, ts. mustaa valkoisella siitä, kuka mistäkin vastaa ja mitä kaikkea autoetuun sisältyy. Tämä on vielä tärkeämpää silloin, kun firma on auton omistaja, jolloin sen ainoa haltija on tietenkin käyttäjä. Autopolitiikassa on myös määriteltävä, kuka autoa saa käyttää ja mikä on käyttäjän omavastuu vahinkotapauksessa. Samoin siitä, kuka esim. maksaa pesut, sisäpuhdistukset ja lasinpesunesteet ja sijaisauton vuokram huoltojen ja korjausten yhteydessä. Liisatun auton tapauksessa kannattaa tutustua myös huoltoleasingin sisältöön. Se kun voi vaihdella asiakasfirmakohtaisesti-

      Yleensä homma menee niin, että auton käyttäjä sitoutuu tähän autopolitiikkaan vastaanotaessaan työsuhdeauton. Jos et työnantajan ehtoihin halua suostua, niin et sitten työsuhdeautoa ota (tai saa). Pääasia, että vastuut on sovittu kirjallisesti. Ei tarvitse sitten tulkita ja riidellä. Niin sanotusti reilu peli.

      Jos autoasiat on firmassasi hoidettu kunnolla tähänkin asti, ei nimesi auton toisena haltijana muuta käytännössä yhtään mitään paitsi että esim. katsastuskutsu ja autofirman mainosposti tulee suoraan sinulle.

      • tunnuksen saa

        Asukaspysäköintitunnuksen saa autoon vain jos on (toisena) haltijana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1463
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1284
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1281
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1144
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1086
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      317
      1019
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      224
      1012
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      949
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      276
      922
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      915
    Aihe