työsuhdeauton haltijan vastuut

nimi alle vai ei

Työnantaja rekisteröi työntekijän työsuhdeauton haltijaksi. Kyseessä vapaa autoetu. Mitä oikeuksia tai vastuita tämä työntekijälle (haltijalle)aiheuttaa. Kannattaako suostua vai ei?

8

7433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      ajoneuvoveron ja mahdollisen käyttövoimaveron suorittamisesta. Lisäksi joudut maksamaan veroa vapaasta autoedusta.

      Kannattaako suostua on sitten monimutkaisempi kysymys. Jos tuo autoetu tulee palkan päälle niin melkein aina kannattaa suostua. Jos rahapalkkaa alennetaan tuon seurauksena tai jos joudut maksamaan tuosta muuten jotakin niin vastaaminen vaatii tarkempaa tietoa.

    • autoedun

      verotusarvon lisäksi olet vastuussa sen kunnossapidosta.Eli hoidat kaikki sen tarvittavat huollot.Jos saat peltivaurioita niin nekin kuntoon. Leasinyhtiö saattaa laittaa laskun jos kulumiset suuremmat kun pitäisi esim kolmen vuoden jälkeen. Jää työnantajan tai sinun maksettavaksi. Eli kannattaa pittää huolta autosta.

      • Vapaassa autoedussa maksetaan veroa verotusarvosta, ei muuta. Mikäli työntekijä joutuu maksamaan muita maksuja, niin ne vähennetään suoraan verotusarvosta. Peltivahingot ja muut menevät vakuutuksen piikkiin, mutta omavastuun joutu luonnollisesti maksamaan.

        Ainut ero haltijana olossa lienee mahdollisten pysäköintivirhemaksujen periminen suoraan työntekijältä, eikä työnantajalta (joka kyllä perii ne työntekijältä).


      • meitsi tässä

        tämä kirjoittaja ei tiedä mistä höpisee,
        täyttä roskaa!


      • autoedun..
        meitsi tässä kirjoitti:

        tämä kirjoittaja ei tiedä mistä höpisee,
        täyttä roskaa!

        asian epäselvästi. Tarkoitin että autoedun haltija on vastuussa auton kunnossa pidosta ja etää kaikki tarvittavat huollot suoritetaan. En sitä että haltija maksaa itse kyseiset huollot.Nehän sisältyvät huoltoleasingsopimukseen.


      • se...
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Vapaassa autoedussa maksetaan veroa verotusarvosta, ei muuta. Mikäli työntekijä joutuu maksamaan muita maksuja, niin ne vähennetään suoraan verotusarvosta. Peltivahingot ja muut menevät vakuutuksen piikkiin, mutta omavastuun joutu luonnollisesti maksamaan.

        Ainut ero haltijana olossa lienee mahdollisten pysäköintivirhemaksujen periminen suoraan työntekijältä, eikä työnantajalta (joka kyllä perii ne työntekijältä).

        että juridisesti viimekädessä ajoneuvoveron ja mahdollisen käyttövoimaveron maksamisesta on vastuussa haltija ( eli siis se autoedun saaja ). Tosin käytännössä nuokin hoitaa työnantaja.


    • mitään lisävastuita

      Jos auto on liisattu, on sen ensimmäinen haltija on aina sen liisaaja eli siis työnantaja. Auton käyttäjä voidaan rekisteröidään toiseksi haltijaksi, jotta automaattiset sakkolaput ja muukin suoraan käyttäjälle tarkoitettu posti menee suoraan oikeaan osoitteeseen ja autolla on nimetty käyttäjä. Toisen haltijan rekisteröinti voi myös olla leasingfirman vaatimus, ei oman työnantajan. Tässä tapauksessa ajoneuvo- ja käyttövoimaveroista vastaa se ensimmäinen haltija eli siis työnantaja.

      Firmalla pitäisi aina olla hyväksytty autopolitiikka, ts. mustaa valkoisella siitä, kuka mistäkin vastaa ja mitä kaikkea autoetuun sisältyy. Tämä on vielä tärkeämpää silloin, kun firma on auton omistaja, jolloin sen ainoa haltija on tietenkin käyttäjä. Autopolitiikassa on myös määriteltävä, kuka autoa saa käyttää ja mikä on käyttäjän omavastuu vahinkotapauksessa. Samoin siitä, kuka esim. maksaa pesut, sisäpuhdistukset ja lasinpesunesteet ja sijaisauton vuokram huoltojen ja korjausten yhteydessä. Liisatun auton tapauksessa kannattaa tutustua myös huoltoleasingin sisältöön. Se kun voi vaihdella asiakasfirmakohtaisesti-

      Yleensä homma menee niin, että auton käyttäjä sitoutuu tähän autopolitiikkaan vastaanotaessaan työsuhdeauton. Jos et työnantajan ehtoihin halua suostua, niin et sitten työsuhdeautoa ota (tai saa). Pääasia, että vastuut on sovittu kirjallisesti. Ei tarvitse sitten tulkita ja riidellä. Niin sanotusti reilu peli.

      Jos autoasiat on firmassasi hoidettu kunnolla tähänkin asti, ei nimesi auton toisena haltijana muuta käytännössä yhtään mitään paitsi että esim. katsastuskutsu ja autofirman mainosposti tulee suoraan sinulle.

      • tunnuksen saa

        Asukaspysäköintitunnuksen saa autoon vain jos on (toisena) haltijana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkäsin rakas

      Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      39
      2417
    2. Arvaa mitä mies

      Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      58
      1402
    3. Mies mä oon ihan helppo

      Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1323
    4. Hyvää iltaa!

      Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1313
    5. Olet onnellinen sinkku

      Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1201
    6. Mies olen aika erakko nykyään

      Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      40
      929
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

      Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      122
      818
    8. Haittaako jos

      kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      31
      761
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

      Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      23
      606
    10. Skenaario

      Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      58
      586
    Aihe