työsuhdeauton haltijan vastuut

nimi alle vai ei

Työnantaja rekisteröi työntekijän työsuhdeauton haltijaksi. Kyseessä vapaa autoetu. Mitä oikeuksia tai vastuita tämä työntekijälle (haltijalle)aiheuttaa. Kannattaako suostua vai ei?

8

7272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      ajoneuvoveron ja mahdollisen käyttövoimaveron suorittamisesta. Lisäksi joudut maksamaan veroa vapaasta autoedusta.

      Kannattaako suostua on sitten monimutkaisempi kysymys. Jos tuo autoetu tulee palkan päälle niin melkein aina kannattaa suostua. Jos rahapalkkaa alennetaan tuon seurauksena tai jos joudut maksamaan tuosta muuten jotakin niin vastaaminen vaatii tarkempaa tietoa.

    • autoedun

      verotusarvon lisäksi olet vastuussa sen kunnossapidosta.Eli hoidat kaikki sen tarvittavat huollot.Jos saat peltivaurioita niin nekin kuntoon. Leasinyhtiö saattaa laittaa laskun jos kulumiset suuremmat kun pitäisi esim kolmen vuoden jälkeen. Jää työnantajan tai sinun maksettavaksi. Eli kannattaa pittää huolta autosta.

      • Vapaassa autoedussa maksetaan veroa verotusarvosta, ei muuta. Mikäli työntekijä joutuu maksamaan muita maksuja, niin ne vähennetään suoraan verotusarvosta. Peltivahingot ja muut menevät vakuutuksen piikkiin, mutta omavastuun joutu luonnollisesti maksamaan.

        Ainut ero haltijana olossa lienee mahdollisten pysäköintivirhemaksujen periminen suoraan työntekijältä, eikä työnantajalta (joka kyllä perii ne työntekijältä).


      • meitsi tässä

        tämä kirjoittaja ei tiedä mistä höpisee,
        täyttä roskaa!


      • autoedun..
        meitsi tässä kirjoitti:

        tämä kirjoittaja ei tiedä mistä höpisee,
        täyttä roskaa!

        asian epäselvästi. Tarkoitin että autoedun haltija on vastuussa auton kunnossa pidosta ja etää kaikki tarvittavat huollot suoritetaan. En sitä että haltija maksaa itse kyseiset huollot.Nehän sisältyvät huoltoleasingsopimukseen.


      • se...
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Vapaassa autoedussa maksetaan veroa verotusarvosta, ei muuta. Mikäli työntekijä joutuu maksamaan muita maksuja, niin ne vähennetään suoraan verotusarvosta. Peltivahingot ja muut menevät vakuutuksen piikkiin, mutta omavastuun joutu luonnollisesti maksamaan.

        Ainut ero haltijana olossa lienee mahdollisten pysäköintivirhemaksujen periminen suoraan työntekijältä, eikä työnantajalta (joka kyllä perii ne työntekijältä).

        että juridisesti viimekädessä ajoneuvoveron ja mahdollisen käyttövoimaveron maksamisesta on vastuussa haltija ( eli siis se autoedun saaja ). Tosin käytännössä nuokin hoitaa työnantaja.


    • mitään lisävastuita

      Jos auto on liisattu, on sen ensimmäinen haltija on aina sen liisaaja eli siis työnantaja. Auton käyttäjä voidaan rekisteröidään toiseksi haltijaksi, jotta automaattiset sakkolaput ja muukin suoraan käyttäjälle tarkoitettu posti menee suoraan oikeaan osoitteeseen ja autolla on nimetty käyttäjä. Toisen haltijan rekisteröinti voi myös olla leasingfirman vaatimus, ei oman työnantajan. Tässä tapauksessa ajoneuvo- ja käyttövoimaveroista vastaa se ensimmäinen haltija eli siis työnantaja.

      Firmalla pitäisi aina olla hyväksytty autopolitiikka, ts. mustaa valkoisella siitä, kuka mistäkin vastaa ja mitä kaikkea autoetuun sisältyy. Tämä on vielä tärkeämpää silloin, kun firma on auton omistaja, jolloin sen ainoa haltija on tietenkin käyttäjä. Autopolitiikassa on myös määriteltävä, kuka autoa saa käyttää ja mikä on käyttäjän omavastuu vahinkotapauksessa. Samoin siitä, kuka esim. maksaa pesut, sisäpuhdistukset ja lasinpesunesteet ja sijaisauton vuokram huoltojen ja korjausten yhteydessä. Liisatun auton tapauksessa kannattaa tutustua myös huoltoleasingin sisältöön. Se kun voi vaihdella asiakasfirmakohtaisesti-

      Yleensä homma menee niin, että auton käyttäjä sitoutuu tähän autopolitiikkaan vastaanotaessaan työsuhdeauton. Jos et työnantajan ehtoihin halua suostua, niin et sitten työsuhdeautoa ota (tai saa). Pääasia, että vastuut on sovittu kirjallisesti. Ei tarvitse sitten tulkita ja riidellä. Niin sanotusti reilu peli.

      Jos autoasiat on firmassasi hoidettu kunnolla tähänkin asti, ei nimesi auton toisena haltijana muuta käytännössä yhtään mitään paitsi että esim. katsastuskutsu ja autofirman mainosposti tulee suoraan sinulle.

      • tunnuksen saa

        Asukaspysäköintitunnuksen saa autoon vain jos on (toisena) haltijana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      53
      3906
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      91
      2310
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      45
      1972
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      22
      1773
    5. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1516
    6. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      26
      1491
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      15
      1162
    8. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      1118
    9. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      107
      1059
    10. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

      Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      79
      1022
    Aihe