Hei!
Vanhempieni talo haisee ihmeelliseltä ja on haissut jo kauan, mutta minä olen huomannut sen paremmin vasta nyt kun olen asunut muualla muutaman vuoden. Kaikkiin tavaroihin ja vaatteisiinkin on tarttunut tuo inhottava haju. Olemme alkaneet tosissaan epäillä, että talossa on maahomeen haju tms. Haluaisimme tarkastaa tilanteen, mutta terveystarkastajat eivät olleet avuksi, kun perheeni ei tiettävästi ole sairastunut homeen vuoksi, vaikka yskää ja nuhaa on tuon tuosta. Haluaisimme neuvoja mistä saisimme luotettavan mittauksen/tarkastuksen Etelä-Pohjanmaalla. Osaisiko joku auttaa tai suositella jotain?
Homemittauksia Etelä-Pohjanmaalla?
16
2958
Vastaukset
- Ehkä.
Ensinnäkin asunnon tarkastus ei ole terveystarkastajalle vapaaehtoista. Toisaalta et saa häneltä perusteellista tutkimusta etkä korjausohjetta.
Jos haluat korkealuokkaista mikrobitutkimusta ja samalla ohjeistusta ongelman poistamiseksi, voit joutua tilaamaan tutkimuksen Etelä-Suomesta. Tarkista kuitenkin huolella yrityksen ja tutkijan todellinen tausta ja osaaminen. Ei kannata luottaa pelkkiin puheisiin.- tarkastajan
velvollisuus suinkaan ole tarkastaa kaikkia asuntoja. Pitää olla konkreettista epäilyä siitä, että asukkaan SAIRAUS johtuu asunnosta.
- Terveystarkastelija
tarkastajan kirjoitti:
velvollisuus suinkaan ole tarkastaa kaikkia asuntoja. Pitää olla konkreettista epäilyä siitä, että asukkaan SAIRAUS johtuu asunnosta.
Näinkö se menee ? Tarkastaja tulee, jos huvittaa epäiltäessä terveyshaittaa. Onkohan STM samaa mieltä.
- Hometalon omistanut
ottaa näytteet ja lähettää tutkittavaksi. Näytteet ovat kyllä kalliita, lähemmäs 100eur / kpl.
Terveystarkastajiakin on kyllä moneen junaan, ikävä kyllä. - otimme yhteyttä
ensinnä Homekoira Teamiin Vesilahdelta. Heillä on paljon kokemusta. Koirien jäljiltä pääsimme tarkentamaan paikat joista otettiin näytteet ja lähetettiin Kuopin työterveyslaitokselle. Näytteiden ottajan pitää olla myös ammattitaitoinen, sillä siinä on tietyt kriteerit miten materiaalinäytteet otetaan.
Me olimme tyytyväisiä ja löysimme syyt sairasteluillemme.
Tämä on yksi vaihtoehto jota käytetään paljon.
Matkakulut laskee kun joku toinenkin on teidän suunnalta tilannut homekoirat.- Näinkö saa tehdä ?
On muuten aika härskiä toimintaa esiintyä itse tyytyväisenä asiakkaana ja kehua omaa toimintaa. Oikeita tyytyväisiä asiakkaita ei kyllä olekaan.
On sikälikin erikoista toimintaa, että eivät ota mitään vastuuta koirien vääristä merkkauksista ja niiden takia turhaan rikotuista rakenteista. Tämä jos mikä tietysti osoittaa, etteivät itsekään luota koiriensa toimintaan. Ja tottahan on, että suurin osa koirien merkkauksista on täysin virheellisiä.
Varokaa hyvät ihmiset tuhlaamasta rahojanne tähän toimintaan. Kukaan ei kaipaa koirien merkkauksia. Niistä EI OLE MITÄÄN HYÖTYÄ KENELLEKÄÄN TUTKITTAESSA RAKENNUSTEN HOMEVAURIOITA. - OLET TÖRKEÄ
Näinkö saa tehdä ? kirjoitti:
On muuten aika härskiä toimintaa esiintyä itse tyytyväisenä asiakkaana ja kehua omaa toimintaa. Oikeita tyytyväisiä asiakkaita ei kyllä olekaan.
On sikälikin erikoista toimintaa, että eivät ota mitään vastuuta koirien vääristä merkkauksista ja niiden takia turhaan rikotuista rakenteista. Tämä jos mikä tietysti osoittaa, etteivät itsekään luota koiriensa toimintaan. Ja tottahan on, että suurin osa koirien merkkauksista on täysin virheellisiä.
Varokaa hyvät ihmiset tuhlaamasta rahojanne tähän toimintaan. Kukaan ei kaipaa koirien merkkauksia. Niistä EI OLE MITÄÄN HYÖTYÄ KENELLEKÄÄN TUTKITTAESSA RAKENNUSTEN HOMEVAURIOITA.meillä oli hometalo ja kerroin hyvästä kokemuksesta joka meillä oli Homekoira Teamista.
On suorastaan törkeää väittää että olen muka kyseinen yrittäjä. Sinä syyllistyt nimeltä mainitun yrityksen solvaamiseen ja sehän ei ole täällä sallittua.
Tyytyväisiä asiakkaita on ja koirat osaavat hommansa. En tiedä miksi tätä katkeraa kirjoitustasi
suollat tänne aina kun on puhe homekoirista.
Kuitenkin näyttää siltä ettei sinulla ole mitään omakohtaista kokemusta,sinä olet vain periaatteessa tai miksi liet, koiria vastaan.
On törkeää väittää tuollaista paskaa mitä sinä tänne suollat.
Hyvät homekoirat ovat paljon enemmän rahojen arvoisia kuin lukemattomat turhat muka-asiantuntijat, jotka eivät hallitse edes perusasioita rakentamisesta saati sitten korjaamisesta.
Näitä homekorjaajia ja homeenpoistofirmoja on syntynyt viime vuosina sillä onhan tämä hyvää rahastusta. Mutta homeenpoistomainokset litkuineen
ovat aivan perseestä ja turhia kuten otsonointi, sillä ainoa varma tapa varmistaa terveet rakenteet on purkaa vanhat tai polttaa mikrobit pois.
Yksikin kerta vielä tätä vainoharhaista panettelua, niin pyydän kirjoituksiisi tutkinnan.
Minulla sentään on puhtaat paperit ja voin sanoa että hometalohelvetin jälkeen tuollaiset paskanjauhajat ovat pikku suupaloja meikäläiselle.
Vääryydestä olen saanut tarpeekseni ja sitä sinä teet tätä yrittäjää kohtaan joka ei edes varmasti ole tietoinen sinun mustamaalaamisestasi joka ei perustu edes mihinkään faktaan.
Minä varoitan nyt sinua, minulle riittää nämä mustamaalaukset. - älähtää, johon
OLET TÖRKEÄ kirjoitti:
meillä oli hometalo ja kerroin hyvästä kokemuksesta joka meillä oli Homekoira Teamista.
On suorastaan törkeää väittää että olen muka kyseinen yrittäjä. Sinä syyllistyt nimeltä mainitun yrityksen solvaamiseen ja sehän ei ole täällä sallittua.
Tyytyväisiä asiakkaita on ja koirat osaavat hommansa. En tiedä miksi tätä katkeraa kirjoitustasi
Kuitenkin näyttää siltä ettei sinulla ole mitään omakohtaista kokemusta,sinä olet vain periaatteessa tai miksi liet, koiria vastaan.
Hyvät homekoirat ovat paljon enemmän rahojen arvoisia kuin lukemattomat turhat muka-asiantuntijat, jotka eivät hallitse edes perusasioita rakentamisesta saati sitten korjaamisesta.
Näitä homekorjaajia ja homeenpoistofirmoja on syntynyt viime vuosina sillä onhan tämä hyvää rahastusta. Mutta homeenpoistomainokset litkuineen
ovat aivan perseestä ja turhia kuten otsonointi, sillä ainoa varma tapa varmistaa terveet rakenteet on purkaa vanhat tai polttaa mikrobit pois.
Yksikin kerta vielä tätä vainoharhaista panettelua, niin pyydän kirjoituksiisi tutkinnan.
Minulla sentään on puhtaat paperit ja voin sanoa että hometalohelvetin jälkeen tuollaiset paskanjauhajat ovat pikku suupaloja meikäläiselle.
Vääryydestä olen saanut tarpeekseni ja sitä sinä teet tätä yrittäjää kohtaan joka ei edes varmasti ole tietoinen sinun mustamaalaamisestasi joka ei perustu edes mihinkään faktaan.
Minä varoitan nyt sinua, minulle riittää nämä mustamaalaukset.jne. :)
- Lissu Iso - P.
OLET TÖRKEÄ kirjoitti:
meillä oli hometalo ja kerroin hyvästä kokemuksesta joka meillä oli Homekoira Teamista.
Minä varoitan nyt sinua, minulle riittää nämä mustamaalaukset.Otatpa sinä henkilökohtaisesti joidenkin ilmisten ilmeisen aidot ja usein perustellut mielipiteet. Tyylistäsi saa kyllä valitettavasti sen käsityksen, että jäljet johtavat itse sylttytehtaalle.
Itse en ota kantaa koirien hyvyyden tai kyvyttömyyden puolesta. En vain ymmärrä, miksi koirien toimintaa pitää yrittää puolustaa tunteisiin vetoamalla. - ilman perusteluja
Lissu Iso - P. kirjoitti:
Otatpa sinä henkilökohtaisesti joidenkin ilmisten ilmeisen aidot ja usein perustellut mielipiteet. Tyylistäsi saa kyllä valitettavasti sen käsityksen, että jäljet johtavat itse sylttytehtaalle.
Itse en ota kantaa koirien hyvyyden tai kyvyttömyyden puolesta. En vain ymmärrä, miksi koirien toimintaa pitää yrittää puolustaa tunteisiin vetoamalla.olet väärässä, ei tuolla koirien vihaajalla ole mitään perusteltuja mielipiteitä,sen nyt näkee korvillakin ja otit kantaa.
Tuo hometalollinen on perutellut käyttönsä kun on home-epäilyjä ollut. Koirien vihaaja ei perustele muuta kuin räksyttää aina sellaisen perään jolla on hyviä kokemuksia koirista. - äly hoi !
Näinkö saa tehdä ? kirjoitti:
Varokaa hyvät ihmiset tuhlaamasta rahojanne tähän toimintaan. Kukaan ei kaipaa koirien merkkauksia. Niistä EI OLE MITÄÄN HYÖTYÄ KENELLEKÄÄN TUTKITTAESSA RAKENNUSTEN HOMEVAURIOITA."oikeita tyytyväisiä asiakkaita ei kyllä olekaan"
On siinäkin lause!!!! sinäkö täällä kirjoittajana tiedät jonkun yrittäjän ja hänen asiakkaiden välisistä suhteista.
Tietääkseni ko. yrityksellä on sen verran reippaasti töitä, etteivät ehdi päivystää jossakin kosteusvauriopalstalla katsomassa mitä heistä jossakin ketjussa nyt sattumoisin kirjoitetaan. Kyllä sinulla on melko vilkas ja vääristynyt mielikuva jos kuvittelet että joku yrittäjä viitsii täällä pyöriä, ei ne asiakkaat täältä tule.
Minkä vastuun työstään ottaa kuntotarkastaja,juristi,lääkäri väärästä hoidosta tai lääkkeistä,rakennusvalvoja, rakennusmies,rakennusliike,virkamies jne. virheellisistä toimistaan.
EI MITÄÄN VASTUUTA!!!
Ja sinä urputat koirien vastuusta.
Koeta nyt viimeinkin ymmärtää, että:
koirat MERKKAAVAT paikat joissa homeen haistavat,
sitten tulee ne joilla on vastuu eli ihmiset, joiden pitää osata ammattilaisina miettiä mistä näyte siltä kohdin otetaan ja paljonko rakenteita puretaan.
RAKENTEIDEN PURKU tai sen määrittäminen ei kuulu homekoirille eikä NÄYTTEIDEN OTTO.
Koska sinulla ei ole mitään tietoa asiasta, paljastat vain oman tyhmyytesi ja tietämättömyytesi.
t. keski-suomesta tyytyväinen homekoira asiakas - on hyvä apu
ilman perusteluja kirjoitti:
olet väärässä, ei tuolla koirien vihaajalla ole mitään perusteltuja mielipiteitä,sen nyt näkee korvillakin ja otit kantaa.
Tuo hometalollinen on perutellut käyttönsä kun on home-epäilyjä ollut. Koirien vihaaja ei perustele muuta kuin räksyttää aina sellaisen perään jolla on hyviä kokemuksia koirista.Kyllä niistä koirista on paljon hyötyä, ovat hyvä apu, mutta eivät ne tietenkään poista asioiden tutkimistarvetta. Tutkiminen on tehtävä sitten asiantuntevasti. Ainakaan raksystemsiä en suosittele, em. perusteella.
- Avuton Ansa
on hyvä apu kirjoitti:
Kyllä niistä koirista on paljon hyötyä, ovat hyvä apu, mutta eivät ne tietenkään poista asioiden tutkimistarvetta. Tutkiminen on tehtävä sitten asiantuntevasti. Ainakaan raksystemsiä en suosittele, em. perusteella.
Epäilen mahdollista homeongelmaa talossamme. Olen kuitenkin aivan äimänä, miten kannattaisi edetä. Yksi neuvoo koiria ja toinen varoitelee, toinen DNA -tutkimusta, joku sisäilman VOC -mittausta (tosi kallis), toiset rakennusalan ammattilaista tai mikrobitutkimusta.
Osaako ja haluaako joku selittää, mihin mikin tutkimus antaa vastauksen ja onko joku näistä tutkimuksista turha ? Eli haluan vain tietää onko ja ennen kaikkea jos on niin, missä on homevaurio. En haluaisi teettää kaikkia näitä. Jos halan säästää ja teettää vain yhden tutkimuksen niin, mikä antaa selvän vastauksen ja pääsen saman tien korjaamaan oikeasta paikasta. - homeongelmasta
Avuton Ansa kirjoitti:
Epäilen mahdollista homeongelmaa talossamme. Olen kuitenkin aivan äimänä, miten kannattaisi edetä. Yksi neuvoo koiria ja toinen varoitelee, toinen DNA -tutkimusta, joku sisäilman VOC -mittausta (tosi kallis), toiset rakennusalan ammattilaista tai mikrobitutkimusta.
Osaako ja haluaako joku selittää, mihin mikin tutkimus antaa vastauksen ja onko joku näistä tutkimuksista turha ? Eli haluan vain tietää onko ja ennen kaikkea jos on niin, missä on homevaurio. En haluaisi teettää kaikkia näitä. Jos halan säästää ja teettää vain yhden tutkimuksen niin, mikä antaa selvän vastauksen ja pääsen saman tien korjaamaan oikeasta paikasta.mitään näkyvää vauriota ei kuitenkaan ollut, rakennusasiantuntijatkin kävi,mutta ihmetteli vaan ettei voi olla ongelmia kun oli niin kauniit maalatut pinnat ja paneelit (myyjän laittamat).
Aikamme kärvisteltyämme joku kertoi että oli saanut apua homekoirien käytöstä.
Me otimme koiratutkimuksen ja sitten olikin jo helpompi tarkentaa mistä vikaa etsisi.
Saimme myös paremman rakennusasiantuntijan, tosin kyllä hänkin halpaan meni. Luuli että hirret ovat hyväkuntoiset ja ehjät. Osoittautui että ne ovat aivan lahot ja kuolemankellon syömät, kun itse tutkimme asian hänen jälkeensä.
Ilman koiria olisimme varmasti tehneet turhia avauksia sillä ei se ammattimies osannut silmämääräisesti sen ihmeemmin kuin mekään paikantaa mistä niitä näytteitä otetaan.
Koirien hajuaisti auttoi ainakin meitä aluksi.
Dna-tutkimukset eivät ole vielä verrannollisia Asumisterveysohjeiden mukaisiin arvoihin, VOC on jossakin paikallaan,mutta luotettavinta tietoa antaa tietenkin materiaalinäytteet, kunhan ne osataan ottaa vauriopaikasta.
Ammattilaisen ottaminen maksaa myöskin ja ammattilaisia on niin moneen lähtöön.
Jos joutuisimme uudelleen samaan tilanteeseen eikä näkyviä homevaurioita olisi,aloittaisimme
edelleen homekoirilla. Ei ne turhia merkkaile, ei ainakaan koirat jotka on opetettu pitkällä kokemuksella asiaansa. Varmasti voi olla myös uusia yrittäjiä tälläkin alalla, jotka menevät siitä missä rima on matalin. En tiedä kehua muutakuin sitä jota me käytimme.
Sisäilmatutkimukset eivät ole kovinkaan luotettavia ja tärkeintähän olisi löytää se lähde josta ongelma tulee. Ei se paljoa auta jos sisäilmatutkimuksesta tiedät että teillä on nuo ja nuo homeet,muttet tiedä missä. Siksikin materiaalinäyte on parempi, sillä tarkoitushan on poistaa ongelman aiheuttavat rakenteet.
- ee_pee
Jos vaurio on niin ilmeinen, että sen sisäilmasta ja vaatteista haistaa, on turha polttaa rahaa vähintään satoja euroja saadakseen muutamat viljelytulokset, joissa sanotaan että hometta on .
Sehän tiedetään jo nyt.
Kysäise vaikkapa Munters Oy:ltä, heitä ei välttämättä kohteen tutkiminen kiinnosta, mutta osannevat sanoa, kuka voisi sen tehdä.
Perinteisesti vika löytyy lattiasta, mutta oli se missä hyvänsä, korjaus vaatii yleensä laajamittaista rakenteen avaamista ja uusimista.- hp-pp
Mistä alathan? Aletaanko vaikka lattiasta. Mikähän olis paras kohta alottaa, voiskohan alottaa vaikka keittiöstä tai sittenkin ehkä olkkarista.
Tarkemmin ajatellen pitäskin kai alkaa makuuhuoneen ulkoseinästä. Naapuri kyllä neuvo alottamaan alapohjasta. On joku sanonut, että poitäs alkaa salaojista ja sitten asentaa patolevyt. Kyllä kai se kattokin pitäs avata, vai kuinka se meni..., pirun plussat.
Joku toinen ottas osaavan tutkijan,joka ottaa mikrobinäytteet ja osoittaa, missä on vikaa ja korjattavaa ja missä sitä taas ei ole. Plussat sen keroo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san2212917Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell81637Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.51337- 1031206
Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion
Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu1231161- 751097
Oikea kaste on syntisten kaste
Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka581025Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta1531022Upotuskaste on raamatullisin kaste
Jokainen raamattua lukenut tietää sen. Päivänselvä asia. Vauvalle annettu kaste ei löydy raamatusta.717937- 135922