Vinkkejä viikon vaelluksen kohteeksi ylä-Lapissa

Muorravaarakka koettu jo

Kaipaan vinkkejä viikon lapinvaelluksen kohteeksi. Tukikohta on Saariselällä, jonne mennään lentäen, joten retken aloituspaikan pitäisi olla bussimatkan päässä Saariselästä. Ajankohta on alkusyksy.

Itse Saariselän alueen olen kolunnut monesta suunnasta ja olen siihen mieltynyt.

Mutta joskus pitää kai laajentaa reviiriä.

Lemmenjoki ilmeisesti on yksi näkemisen arvoinen alue, ja siellä tuo viikko on sopiva aika. Vai onko?

Sen sijaan Hammastunturin erämaa, Tsarmitunturi, Muotkatunturi jne taitavat olla enemmän parin päivän reissuja varten sopivia. Jos viikko pitäisi niissä kävellä niin erämaan rajat tulisivat vastaan useammankin kerran.

Vai olenko ymmärtänyt oikein? Minne itse lähtisit viikon vaellukselle jos ei Saariselälle? (Länsi-Lappi ja käsivarsi on varmasti näkemisen arvoinen myös, mutta minulle se on liian kaukana.)

12

3580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tilaa.....

      Onhan alue suurempi kuin Saariselkä.

      Tsarmissa saa helposti viikon kulumaan,
      Hammastunturiin tuskin viikko riittäisi...

      • ketjun aloittaja

        Vai niin. Jos alue on suurempi kuin Saariselkä, sieltä ainakin löytäisi erämaan rauhan, tuskin siellä on yhtä paljon väkeä liikkeellä kuin Sokostille vievällä valtatiellä ;)

        Mutta onko se muuten näkemisen arvoinen paikka? Onko paljon avotunturia, metsää, suota...?


      • asia..........
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Vai niin. Jos alue on suurempi kuin Saariselkä, sieltä ainakin löytäisi erämaan rauhan, tuskin siellä on yhtä paljon väkeä liikkeellä kuin Sokostille vievällä valtatiellä ;)

        Mutta onko se muuten näkemisen arvoinen paikka? Onko paljon avotunturia, metsää, suota...?

        Minä kyllä pidän Muotkan maisemista ja rauhasta.
        Riippuu siitä mitä retkeltäsi haluat...

        Avotunturia enemmän, metsääkin löytää jos haluaa.
        Soitakin varmaan on, itse kyllä suunnittelen reittini kuivemmille seuduille...

        Näkemisen arvoinen kyllä, tupia ja polkuja ei ole ainakaan liikaa...
        Mutta komeita vesiputouksia ja mahtavia pahtoja tms. erityisiä "huippunähtävyyksiä" ei ole.

        Tosin Stuorraäytsi on kuin Kevon kanjoni pienoiskoossa, Piekanaäytsi Ukselmapään Pirunportin kaltainen...kyllä nähtävää riittää kun oikealla asenteella katselee...


      • hotua
        asia.......... kirjoitti:

        Minä kyllä pidän Muotkan maisemista ja rauhasta.
        Riippuu siitä mitä retkeltäsi haluat...

        Avotunturia enemmän, metsääkin löytää jos haluaa.
        Soitakin varmaan on, itse kyllä suunnittelen reittini kuivemmille seuduille...

        Näkemisen arvoinen kyllä, tupia ja polkuja ei ole ainakaan liikaa...
        Mutta komeita vesiputouksia ja mahtavia pahtoja tms. erityisiä "huippunähtävyyksiä" ei ole.

        Tosin Stuorraäytsi on kuin Kevon kanjoni pienoiskoossa, Piekanaäytsi Ukselmapään Pirunportin kaltainen...kyllä nähtävää riittää kun oikealla asenteella katselee...

        Hammastunturi on kyllä aika iso, kova pitää kunto olla jos 2 päivään on nähty. Lemmenjoen ja Hammastunturin alueitten väli ei ole kovin suuri, teoriassa mahdollista kävellä Saariselältä hotellin pihasta Hammastunturin alueen läpi Lemmenjoelle ja bussilla takaisin.


      • koluttu eli
        hotua kirjoitti:

        Hammastunturi on kyllä aika iso, kova pitää kunto olla jos 2 päivään on nähty. Lemmenjoen ja Hammastunturin alueitten väli ei ole kovin suuri, teoriassa mahdollista kävellä Saariselältä hotellin pihasta Hammastunturin alueen läpi Lemmenjoelle ja bussilla takaisin.

        Kemihaara. Tahvontupa. Anteri. Siitä ylöspäin jopa Sevettijärvelle ja Nuorgamiin asti.


      • ketjun aloittaja
        koluttu eli kirjoitti:

        Kemihaara. Tahvontupa. Anteri. Siitä ylöspäin jopa Sevettijärvelle ja Nuorgamiin asti.

        Joo tuota länsipuolta eli Saariselän hotellin pihasta Lemmenjoelle kävelyä olen katsellut kartasta, että se kyllä onnistuisi viikossa.

        Tahvontuvalla kävin saunomassa toissa syksynä ja kyllä oli hyvät löylyt! Sauna oli aivan uusi. Tulimme Kemihaaran kautta ja kävelimme Kiilopäälle. Se oli upea reissu, mutta nyt ei ole aikaa kuin viikko ja siinä ajassa ei minun kunnollani ehdi Sokostin itäpuolelle - kun takaisinkin pitää valitettavasti tulla. Ehdottamasi reitti Kemihaarasta pohjoiseen on kyllä mielenkiintoinen.


      • Ehdotus
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Joo tuota länsipuolta eli Saariselän hotellin pihasta Lemmenjoelle kävelyä olen katsellut kartasta, että se kyllä onnistuisi viikossa.

        Tahvontuvalla kävin saunomassa toissa syksynä ja kyllä oli hyvät löylyt! Sauna oli aivan uusi. Tulimme Kemihaaran kautta ja kävelimme Kiilopäälle. Se oli upea reissu, mutta nyt ei ole aikaa kuin viikko ja siinä ajassa ei minun kunnollani ehdi Sokostin itäpuolelle - kun takaisinkin pitää valitettavasti tulla. Ehdottamasi reitti Kemihaarasta pohjoiseen on kyllä mielenkiintoinen.

        Jos lähdet Muotkatuntureille esimerkiksi lounaasta päin läheltä Norjan rajaa niin saat kyllä pitkiäkin matkoja käveltäväksi. Angelista tai hieman ylempää. Taitaa olla karhujen valtakuntaa siellä päin. Ei tosin helppoa maastoa mutta haastetta riittäisi.


      • vaellustahomma
        Ehdotus kirjoitti:

        Jos lähdet Muotkatuntureille esimerkiksi lounaasta päin läheltä Norjan rajaa niin saat kyllä pitkiäkin matkoja käveltäväksi. Angelista tai hieman ylempää. Taitaa olla karhujen valtakuntaa siellä päin. Ei tosin helppoa maastoa mutta haastetta riittäisi.

        Itse olen risteillyt Lemmenjoen kansallispuistossa 8-9 kertaa ja aina on uutta näkemistä riittänyt. Viikon reissuja kaikki. Hammastunturissa olen käynyt kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla meni viikko. Tsarmissa olen myös pyörähtänyt, mutta se on niin pieni alue, että viikossa kiertää kyllä ristiin rastiin koko alueen. Tsarmi on kyllä todella hieno erämaa-alue, sellainen Lappi pienoiskoossa.


      • jokivarren polku
        vaellustahomma kirjoitti:

        Itse olen risteillyt Lemmenjoen kansallispuistossa 8-9 kertaa ja aina on uutta näkemistä riittänyt. Viikon reissuja kaikki. Hammastunturissa olen käynyt kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla meni viikko. Tsarmissa olen myös pyörähtänyt, mutta se on niin pieni alue, että viikossa kiertää kyllä ristiin rastiin koko alueen. Tsarmi on kyllä todella hieno erämaa-alue, sellainen Lappi pienoiskoossa.

        on aika puuduttavaa kulkea menen tullen ja ei se venekyytikän oikeaa vaeltamista ole. Mutta Kemihaaran ja Rajajoosepin välisellä alueella riittää haastetta.


      • vaellustahomma
        jokivarren polku kirjoitti:

        on aika puuduttavaa kulkea menen tullen ja ei se venekyytikän oikeaa vaeltamista ole. Mutta Kemihaaran ja Rajajoosepin välisellä alueella riittää haastetta.

        Olen kävellyt Lemmenjoella jokivarsimatkan vain kerran, enkä silloinkaan kokonaan. Veneellä en ole tehnyt matkaa kertaakaan.

        Ei Lemmenjoen vaellusta ole pakko aloittaa Njurgulahden opastuskeskuksesta. Kuten edellisessä viestissä kerroin, olen käynyt alueella aika monta kertaa ja vain yksi startti on alkanut opastuskeskuksesta ja silloinkin kävelimme ensimmäiselle ylityspaikalle ja painuimme siitä suoraan pohjoiseen.

        Lemmenjoen vaelluksen voi aloittaa vaikka sen eteläpuolella kulkevan Inari-Kittilä -tien varresta tai Angelin tieltä. Sopivia parkkipaikkoja ei ole pilvin pimein, mutta kyllä niitäkin löytyy.

        Ja totta on kyllä sekin, että Kemihaaran ja Rajajoosepin välilläkin haasteita riittää.


    • kaarlo rasua

      Et ole ymmärtänyt kaikkea oikein.
      Muotkatunturi esimerkiksi: olen ollut siellä 8 pv:n vaelluksella ja paljon, paljon jäi näkemättä. en ennättänyt koluta kuin Peltojoen ja-järven sekä käydä Piekanaäytsillä ka Goarvigotzalla. Ei senttiäkään ylimielisyyttä tätä erämaista upeaa aluetta kohtaan.

      Hammastunturi: Olen ollut siellä niin ikään 8 pv:n reissun ja pelkkä Hammastunturin Huiputus (kaukaa länsipuolelta kiertäen tosin) vei tuon ajan.

      ELI:
      ei pidä verrata kilometrejä eri alueilla ja luulla niitä saman mittaisiksi... jos et usko niin lähde Kaldoaiville.. Näyttää tasaiselta mutta kilometrit on tosi pitkiä.. tulin sieltä juuri.
      Saariselkä lienee yksi helppokulkuisimmista alueista missä olen vaeltanut... Kaunista siellä kyllä on!

      Tsarmitunturi on ainoa josta en osaa sanoa, kun en ole käynyt: se on pieni, mutta "erämainen". Silti varoisin pitämästä yhtään Lapin erämaista "helppona juttuna".

      Lemmenjoki: Kaunis ja pääosion helppokulkuinen maasto. Suosittelen. Upeat paljakat! Varaudu napakoihin vesistöylityksiin! osa tehdään veneellä, osa kahlaamalla. Viibustunturi on must! Samoin se kuuluisa vesiputous; Ravadasköngäs

      • kiltakunto

        on kerta huono kunto, niin Kaldon kilometrit voi pitkiltä tuntua, mutta meikälaiset pistää niitä naureskellen neljänkymmen kilon rinkka seljässä. LJK:n miehet rulettaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8366
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe