Hei,
Olen kiinnostunut perustamaan ruukkupuutarhan ikkunalaudalle ja kun sää sallii niin parvekkeelle. Asun kerrostalossa, joten ei ole maata jossa kasvattaa. Haluaisin viljellä ruoanlaitossa hyödynnettäviä yrttejä - erityisesti lipstikkaa (lihaliemikuutiolle vaihtoehdoksi) ja persiljaa.
Voiko näitä viljellä ruukussa ikkunalaudalla? Persiljaa ainakin mutta entä lipstikkaa? miten tulisi aloittaa? aloitanko siemenillä, vai tulisiko ostaa jokin taimi tai persiljan kohdalla kaupasta ruukkupersilja?
tuttavat eivät harrasta yrttien vieljelyä, joten en saa heiltä vinkkejä tai taimia tms. Olen kiinnostunut luonnonmukaisesta viljelystä, joten en haluaisi käyttää synteettisiä lannoitteita.
intoa täynnä!
5
1508
Vastaukset
- parvekepuutarha
Itse olen nyt kahtena kesänä viljellyt hyötykasveja parvekkeella, aluksi ovat tietysti ikkunalaudalla. Lipstikasta ei ole kokemuksia mutta persilja on kasvanut hyvin, olen siemenestä kasvattanut. Olen ensin kylvänyt siemeniä turveruukkuihin ja siitä siirtänyt isompaan ruukkuun (tilavuus esim. 1-1,5 litraa). Ja yrtit yleisesti ottaen viihtyvät aurinkoisessa paikassa. Tästä linkistä olen itse löytänyt hyödyllisiä ohjeita. Löytyy myös kattava tietopankki eri yrteistä:
http://www.yrttitarha.com/tietopankki/abc/ - ruukka
persilja viihtyy hyvin ainakin kukkapenkissä, eli miksei sitten parvekkeellakin. Syöt siitä vaan reilusti ensin ja istutat sitten isompaan ruukkuun. Lipstikan tilalla voisi kokeilla ehkä jotain lehtiselleriä. Tälläinen oli exotic gardenilla:
"Kintsai", "kiinalainen lehtiselleri". Tuuheaa sellerintuoksuista lehdistöä käytetään tuoreena mm. mausteena, salaateissa ja padoissa. Kasvatetaan avomaalla, mutta voidaan myös kasvattaa sisällä ruukussa. - yxkakkaa
no sitten saat valmistautua siihen, että kakankakka haisee parvekkeella tai sisällä ikkunaludalla ;)
Unohdahan tuo lipstikka parvekelaatikossa - saattaa olla romanttinen hanke ja täyttää joitain kolosia sielussa, mutta kun siitä tulee yli metrinen hujoppi ja ison puska, niin saat rakennella sille melkoisen laatikon ja tukiverkon. Sen voi toki kuivatakin - olen kokeillut - mutta touuden nimessä tuloksena on vain lähinnä kuivia korsia ja maku on jossain kesän muistoissa, vähän ynseä. Lipstikan sanotaan tuovan lihanmakua soppaan, mutta kissan pierut! - hyvän makuinenhan se on maltillisesti käytettynä, mutta ei sillä lihaa korvata.
Parvekkeella voi viljellä niin paljon järkevämpiäkin yrttejä ja vihanneksia.- meilläpä
lipstikka sattuu olemaan kolmekin metriä korkea, tosin hyvässä mullassa pihalla.Ja se maku on tosiaan kaikkea muuta ku lihaliemi, tai siis ainakin kun yhden kerran laittaa liikaa, niin toista kertaa ei välttämättä laita ollenkaan.Ehkä parempi olis just lehtiselleri tms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.52452- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46919- 60882