intoa täynnä!

aloitteija....

Hei,
Olen kiinnostunut perustamaan ruukkupuutarhan ikkunalaudalle ja kun sää sallii niin parvekkeelle. Asun kerrostalossa, joten ei ole maata jossa kasvattaa. Haluaisin viljellä ruoanlaitossa hyödynnettäviä yrttejä - erityisesti lipstikkaa (lihaliemikuutiolle vaihtoehdoksi) ja persiljaa.

Voiko näitä viljellä ruukussa ikkunalaudalla? Persiljaa ainakin mutta entä lipstikkaa? miten tulisi aloittaa? aloitanko siemenillä, vai tulisiko ostaa jokin taimi tai persiljan kohdalla kaupasta ruukkupersilja?

tuttavat eivät harrasta yrttien vieljelyä, joten en saa heiltä vinkkejä tai taimia tms. Olen kiinnostunut luonnonmukaisesta viljelystä, joten en haluaisi käyttää synteettisiä lannoitteita.

5

1488

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parvekepuutarha

Itse olen nyt kahtena kesänä viljellyt hyötykasveja parvekkeella, aluksi ovat tietysti ikkunalaudalla. Lipstikasta ei ole kokemuksia mutta persilja on kasvanut hyvin, olen siemenestä kasvattanut. Olen ensin kylvänyt siemeniä turveruukkuihin ja siitä siirtänyt isompaan ruukkuun (tilavuus esim. 1-1,5 litraa). Ja yrtit yleisesti ottaen viihtyvät aurinkoisessa paikassa. Tästä linkistä olen itse löytänyt hyödyllisiä ohjeita. Löytyy myös kattava tietopankki eri yrteistä:
      http://www.yrttitarha.com/tietopankki/abc/

• ruukka

persilja viihtyy hyvin ainakin kukkapenkissä, eli miksei sitten parvekkeellakin. Syöt siitä vaan reilusti ensin ja istutat sitten isompaan ruukkuun. Lipstikan tilalla voisi kokeilla ehkä jotain lehtiselleriä. Tälläinen oli exotic gardenilla:
      "Kintsai", "kiinalainen lehtiselleri". Tuuheaa sellerintuoksuista lehdistöä käytetään tuoreena mm. mausteena, salaateissa ja padoissa. Kasvatetaan avomaalla, mutta voidaan myös kasvattaa sisällä ruukussa.

• yxkakkaa

no sitten saat valmistautua siihen, että kakankakka haisee parvekkeella tai sisällä ikkunaludalla ;)

• Unohdahan tuo lipstikka parvekelaatikossa - saattaa olla romanttinen hanke ja täyttää joitain kolosia sielussa, mutta kun siitä tulee yli metrinen hujoppi ja ison puska, niin saat rakennella sille melkoisen laatikon ja tukiverkon. Sen voi toki kuivatakin - olen kokeillut - mutta touuden nimessä tuloksena on vain lähinnä kuivia korsia ja maku on jossain kesän muistoissa, vähän ynseä. Lipstikan sanotaan tuovan lihanmakua soppaan, mutta kissan pierut! - hyvän makuinenhan se on maltillisesti käytettynä, mutta ei sillä lihaa korvata.

Parvekkeella voi viljellä niin paljon järkevämpiäkin yrttejä ja vihanneksia.

• meilläpä

lipstikka sattuu olemaan kolmekin metriä korkea, tosin hyvässä mullassa pihalla.Ja se maku on tosiaan kaikkea muuta ku lihaliemi, tai siis ainakin kun yhden kerran laittaa liikaa, niin toista kertaa ei välttämättä laita ollenkaan.Ehkä parempi olis just lehtiselleri tms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1603
    2. 44
      963
    3. SINÄ nainen hyvin läheltä

Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      68
      931
    4. Ajatus aamuun

Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      909
    5. Nainen mitä tekisit

Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      859
    6. Et voi olla loputtomasti hiljaa

Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      56
      825
    7. Siis ei ole edes mahdollista

että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      41
      798
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      775
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      742
    10. J-miehelle

haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      54
      720
    Aihe