intoa täynnä!

aloitteija....

Hei,
Olen kiinnostunut perustamaan ruukkupuutarhan ikkunalaudalle ja kun sää sallii niin parvekkeelle. Asun kerrostalossa, joten ei ole maata jossa kasvattaa. Haluaisin viljellä ruoanlaitossa hyödynnettäviä yrttejä - erityisesti lipstikkaa (lihaliemikuutiolle vaihtoehdoksi) ja persiljaa.

Voiko näitä viljellä ruukussa ikkunalaudalla? Persiljaa ainakin mutta entä lipstikkaa? miten tulisi aloittaa? aloitanko siemenillä, vai tulisiko ostaa jokin taimi tai persiljan kohdalla kaupasta ruukkupersilja?

tuttavat eivät harrasta yrttien vieljelyä, joten en saa heiltä vinkkejä tai taimia tms. Olen kiinnostunut luonnonmukaisesta viljelystä, joten en haluaisi käyttää synteettisiä lannoitteita.

5

1474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parvekepuutarha

      Itse olen nyt kahtena kesänä viljellyt hyötykasveja parvekkeella, aluksi ovat tietysti ikkunalaudalla. Lipstikasta ei ole kokemuksia mutta persilja on kasvanut hyvin, olen siemenestä kasvattanut. Olen ensin kylvänyt siemeniä turveruukkuihin ja siitä siirtänyt isompaan ruukkuun (tilavuus esim. 1-1,5 litraa). Ja yrtit yleisesti ottaen viihtyvät aurinkoisessa paikassa. Tästä linkistä olen itse löytänyt hyödyllisiä ohjeita. Löytyy myös kattava tietopankki eri yrteistä:
      http://www.yrttitarha.com/tietopankki/abc/

    • ruukka

      persilja viihtyy hyvin ainakin kukkapenkissä, eli miksei sitten parvekkeellakin. Syöt siitä vaan reilusti ensin ja istutat sitten isompaan ruukkuun. Lipstikan tilalla voisi kokeilla ehkä jotain lehtiselleriä. Tälläinen oli exotic gardenilla:
      "Kintsai", "kiinalainen lehtiselleri". Tuuheaa sellerintuoksuista lehdistöä käytetään tuoreena mm. mausteena, salaateissa ja padoissa. Kasvatetaan avomaalla, mutta voidaan myös kasvattaa sisällä ruukussa.

    • yxkakkaa

      no sitten saat valmistautua siihen, että kakankakka haisee parvekkeella tai sisällä ikkunaludalla ;)

    • Unohdahan tuo lipstikka parvekelaatikossa - saattaa olla romanttinen hanke ja täyttää joitain kolosia sielussa, mutta kun siitä tulee yli metrinen hujoppi ja ison puska, niin saat rakennella sille melkoisen laatikon ja tukiverkon. Sen voi toki kuivatakin - olen kokeillut - mutta touuden nimessä tuloksena on vain lähinnä kuivia korsia ja maku on jossain kesän muistoissa, vähän ynseä. Lipstikan sanotaan tuovan lihanmakua soppaan, mutta kissan pierut! - hyvän makuinenhan se on maltillisesti käytettynä, mutta ei sillä lihaa korvata.

      Parvekkeella voi viljellä niin paljon järkevämpiäkin yrttejä ja vihanneksia.

      • meilläpä

        lipstikka sattuu olemaan kolmekin metriä korkea, tosin hyvässä mullassa pihalla.Ja se maku on tosiaan kaikkea muuta ku lihaliemi, tai siis ainakin kun yhden kerran laittaa liikaa, niin toista kertaa ei välttämättä laita ollenkaan.Ehkä parempi olis just lehtiselleri tms.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe