Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

valitkaa kummit

huolella!

Mua vähän harmittaa se millaiset kummit mulle valittiin. 2 on vanhempi pariskunta ja he ovat ihan ok, näin heidät viimeksi joskus -04, mutta he muistavat minua ja minä heitä. Tuntuu että he ovat oikeasti olemassakin. Toisin kuin sitten mun 2 muuta kummia. Hekin olivat pariskunta. Erosivat kun olin pieni. Miehen näin viimeksi kastejuhlassani (jei, siitä paljon muistankin), hän muutti sittemmin kotimaahansa. En sano että hänen pitäisi mua tulla tapaamaan tai mitään, jos edes olisi joskus lähettänyt kortin, että olisi edes se muistona hänestä. Ja sitten tämä nainen. Olen nähnyt hänet 3 kertaa elämäni aikana: kastejuhlassa, joskus 5v:nä (en muista) ja sitten konfirmaatiossa. Hän muisti minua kun kirjoitin ylioppilaaksi. Yritin lähettää hänelle nyt viime jouluna kortin, mutta se tuli takaisin, ei viitsi edes ilmoittaa että on muuttanut. Ja hän kumminkin asuu samassa kaupungissa. Olisivat voineet sanoa, että ei kiitos kun heitä pyydettiin kummiksi!
Olenko mä vaan jotenkin vaativa tai jotain? Olinko mä sitten pienenä jotenkin vääränlainen?
Nyt olen itse kummi ja voi että sitä onnen itkua kun sisko pyysi kummiksi! En ikinä unohda sitä hetkeä. Viime viikolla kävin viimeksi kummityttöä katsomassa. Hän on ihan mahtava tyttö, vaikka vielä kovin pieni. Mitähän mun kummit musta ajatteli kun eivät pitäneetkään yhteyttä...

9

1121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainaisia vaatimuksia

      Kummien velvollisuus on tukea vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa tarpeen mukaan ja rukoilla lapsen puolesta. Jo pelkkä rukoilu lapsen puolesta on riittävästi.

      Kaikki muut kummeille osoitetut vaatimukset ovat ylimääräistä.

      • kummin

        Ole tarkoitus olla lapsen elämässä mukana? En mä minkään materian tms. perään itke. Ainakin mä olen saanut sen käsityksen että kummin on tarkoitus olla lapsen elämässä mukana turvallisena aikuisena. Olisi ollut vaan kiva tuntea nuokin ihmiset. Kun kerran kummeiksi ryhtyivät. Olen tullut siihen lopputulokseen että heitä ei vaan yksinkertaisesti kiinnostanut. Onko se liikaa vaadittu että edes joskus olisi joulukortin pistänyt tms?


      • Jos vanhemmilla on homma ho...
        kummin kirjoitti:

        Ole tarkoitus olla lapsen elämässä mukana? En mä minkään materian tms. perään itke. Ainakin mä olen saanut sen käsityksen että kummin on tarkoitus olla lapsen elämässä mukana turvallisena aikuisena. Olisi ollut vaan kiva tuntea nuokin ihmiset. Kun kerran kummeiksi ryhtyivät. Olen tullut siihen lopputulokseen että heitä ei vaan yksinkertaisesti kiinnostanut. Onko se liikaa vaadittu että edes joskus olisi joulukortin pistänyt tms?

        Suomessa on tapana, että ainakin osa kummeista osallistuu lapsen elämään. Kummin velvollisuuksiin se ei kuulu.


      • kummiudessa
        Jos vanhemmilla on homma ho... kirjoitti:

        Suomessa on tapana, että ainakin osa kummeista osallistuu lapsen elämään. Kummin velvollisuuksiin se ei kuulu.

        sitten on? Jos ei millään lailla ole kiinnostunut kummilapsen elämästä, eikä halua olla osa sitä niin mitä ideaa kummiudessa sitten on?


      • Kirkon mielestä
        kummiudessa kirjoitti:

        sitten on? Jos ei millään lailla ole kiinnostunut kummilapsen elämästä, eikä halua olla osa sitä niin mitä ideaa kummiudessa sitten on?

        Kummius on kirkon keksintöä. Kirkon mielestä lapsen puolesta rukoilu on riittävä koska rukous on jo apu lapselle.


      • ei mitään
        Kirkon mielestä kirjoitti:

        Kummius on kirkon keksintöä. Kirkon mielestä lapsen puolesta rukoilu on riittävä koska rukous on jo apu lapselle.

        Eli kummeudesta itsestään ei ole mitään iloa. Kun kyllähän lapsen puolesta muutenkin voi rukoilla. Eli sinusta siis kummeudessa ei tosiaan ole mitään muuta seurausta kuin se että rukoillaan lapsen puolesta? Voi elämä... Minulle ainakin annettiin ihan eri ohjeet kun minusta tuli kummi. Että olen turvallinen aikuinen lapsen elämässä. Myös vanhempani antoivat minun kummeilleni tehtäväksi tämän. Ei olisi tarvinnut suostua ottamaan vastaan tehtävää jos sitä ei halunnut. Meidän suvussa kummeilla on merkittävä rooli lapsen elämässä. Siis ihan konkreettinen rooli. Ja suurin osa meidän suvun kummeista on sanansa pitänyt. Enkä nyt tarkoita lahjoja tms. vaan sitä että viettää aikaa kummilapsensa kanssa. Onko se teille ihan vieras käsite?


      • mitä kummeus tarkoittaa
        ei mitään kirjoitti:

        Eli kummeudesta itsestään ei ole mitään iloa. Kun kyllähän lapsen puolesta muutenkin voi rukoilla. Eli sinusta siis kummeudessa ei tosiaan ole mitään muuta seurausta kuin se että rukoillaan lapsen puolesta? Voi elämä... Minulle ainakin annettiin ihan eri ohjeet kun minusta tuli kummi. Että olen turvallinen aikuinen lapsen elämässä. Myös vanhempani antoivat minun kummeilleni tehtäväksi tämän. Ei olisi tarvinnut suostua ottamaan vastaan tehtävää jos sitä ei halunnut. Meidän suvussa kummeilla on merkittävä rooli lapsen elämässä. Siis ihan konkreettinen rooli. Ja suurin osa meidän suvun kummeista on sanansa pitänyt. Enkä nyt tarkoita lahjoja tms. vaan sitä että viettää aikaa kummilapsensa kanssa. Onko se teille ihan vieras käsite?

        Kummiksi pyydetyn on syytä keskustella vanhempien kanssa siitä mitä juuri häneltä kummina odotetaan. Jos henkilön omat kummit ovat lähinnä keskittyneet lapsen puolesta rukoiluun on kummiksi pyydetyllä aivan eri käsitys kummeudesta kuin vanhemmilla.

        Kummin viralliset tehtävät:
        * toimia todistajana kastetilaisuudessa. Jos vähintään kaksi heistä ei ole läsnä, tarvitaan kaksi muuta henkilöä todistamaan toimitusta
        * huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta yhdessä vanhempien kanssa
        * keskustella ja olla läsnä
        * osallistua lapsen kanssa seurakunnan toimintaan
        * rukoilla kummilapsen puolesta
        * rohkaista lasta kasvamaan kristittynä


    • mitä väliä

      itse en tunne yhtäkään kummiani, mutta ei maailmani siihen kaadu. En kaipaa mitään kummi-säätöä, sillä olen normaali nuori nainen, jolla on harrastuksia ja ystäviä.

      Määrittääkö kummeus jotenkin itseäsi ja olemassaoloasi muka? Hei, hanki elämä ja eroa kirkosta, niin helpottaa tuo turhan pohtiminen.

      • kummillinen kummiton

        Minun kummini ovat pariskunta lähisuvusta (olen jo yli 30v. ja kummi itsekin). Kummini erosivat ollessani noin 10v. He eivät olleet mitään lahja-automaatteja. Kävin heillä toisella puolella Suomea kesäisin pienenä, tykkäsin. Mutta sitten se katkesi täydellisesti. Kummitätini kävi konfirmaatiojuhlassani, mutta kumpaakaan heistä ei näkynyt ylppäreissäni tai häissä. Tuntuu, että pikkusiskoni säälii minua, koska hänelle kummit olivat lahja-automaatti ja aikuisia ystäviä omaan aikuisikään asti. Itse en koe niinkään jääneeni hirveästi paitsi. Tosin nykyään ärsyttää mieheni suku, joka olettaa meidän olevan lahja-automaatteja kummilapsille. Seura ei kelpaa, mutta soitto tulee, kun juhlapäivä lähestyy :-( Siitä ehkä katkera.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2217
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe