Wehallekin luettavaa

Juutalaisista ja heidän valheistaan: M. Luther

http://fi.shvoong.com/movies/m-documentary/376237-juutalaisista-ja-heidän-valheistaan/

****Maltillisesti arvioiden täytyy sanoa, että Lutherin kirjassaan ilmaisemat yllytykset juutalaisten synagoogien polttamiseen ja rabbien kivittämisiin jne. on ymmärrettävä täydellisiksi ylilyönneiksi ja neron tasoisen lahjakkaankin ihmisen heikkoudeksi. Ellei Luther olisi erehtynyt näin raskaasti purkaen itsekritiikittömästi tunteitaan, häntä saatettaisiin jumaloida paljon enemmänkin, kuin nyt jotkut ultraluterilaiset tahot tekevät. Tämän ajan ihmisillä alkaa olla jo tarpeeksi etäisyyttä arvioida uskonpuhdistuksen historiallista tilannetta objektiivisesti – jos ei anneta oman viitekehyksen, katolisen tai luterilaisen tai muun sellaisen häiritä nöyrää rehellisyyttä – sekä tajuta II maailmansodanaikaiset kansalliset intressit ja riippuvuudet.
Juutalaiset vain itse ovat asiantuntijoita historian vuosisatojen halki kertomaan, miltä tuntui olla siirtolainen, muukalainen, pakolainen sekä epäilyttävän rodun ja uskonnon edustaja. Lutherinkin argumentoinnissa paistaa anakronistinen syyllistämisen halu. Kun yleistetään kontekstistään irroitettuna esim. Paavalin lausuma, että juutalaiset ovat kaikkien ihmisten vihollisia, on helppo pönkittää mielikuvaa kansasta, joka oikeasti vastustaa Jumalaa ja ristiinnaulitsee Kristuksen ikuisesti. Eurooppalainen kristikunta on taas ymmärrettävästi syystään hankkinut juuri 1900-luvun alkupuoliskolla juutalaisten murhaajien leiman yhden ’arjalaisen kiihkoilijan hulluuden’ ansiosta.***

Ai niin sefu vaatii muutaman oman sanan sitaatin lisäksi.

Minusta Luther oli natsi.Piste.

6

329

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lutheri kirjoitti, juutalaisille heidän omaa Mooseksen lakiaan. Siitä on kyse.

Saatanan synagogaa

Ilm.2:9. "Minä tiedän sinun ahdinkosi ja köyhyytesi - sinun, joka kuitenkin olet rikas. Minä tiedän, miten sinua herjaavat nuo, jotka sanovat itseään juutalaisiksi vaikka eivät ole - Saatanan synagogaa he ovat!

Olen ymmärtänyt ja kuullutkin kohtaa siten, että Jeesus siis toteaa epäuskoisista juutalaisista, että he sanovat olevansa juutalaisia, vaikka eivät olekaan. Oikeita juutalaisia ovat Kristukseen uskovat. Messiaan vastaanottaneet:
      Room.2:28. Oikea juutalainen ei ole se, joka on juutalainen ulkonaisesti, eikä oikea ympärileikkaus ole se, joka on ulkonaisesti näkyvänä ruumiissa. 29. Oikea juutalainen on se, joka on juutalainen sisimmässään, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus, jota ei saa aikaan laki, vaan Henki. Tällainen juutalainen saa kiitoksen Jumalalta, ei ihmisiltä.

Epäuskoiset eivät siis ole juutalaisia, vaan jäännös (Rm.: 9:27; Jer.3:12). Vaan lihallisten juutalaisten hylätessään Jeesuksen ja jatkaessaan vanhaa liittoa, he ovat tätä harjoittaessaan saatanan synagogaa. Näin Vapahtaja asian selvästi ilmaisee ja siihen meidän tulee tyytyä.

Raamattu kertoo myös lihallista juutalaisista näin:

Fil.3:2. "Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita pilalleleikattuja".

Olen ymmärtänyt, että uudessaliitossa on olemassa hengellinen israel, johon kuuluvat kaikki uskovaiset: ”Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, OMAISUUSKANSA, julistaaksenne sen jaloja tekoja, joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; te, jotka ette ennen olleet kansa, mutta nyt olette Jumalan kansa, jotka ennen , ette olleet armahdetut, mutta nyt olette armahdetut”
      (1Piet.2:9-10). Edelleen: ”Se on: eivät ne, jotka lihan puolesta ovat lapsia, ole Jumalan lapsia, vaan lupauksen lapset, ne luetaan siemeneksi” (Room.9:8). Vielä sanotaan: ”Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan” (Gal.3:29)

Siihenaikaan oli, että kenen maa, sen kanssa. Juutalaiset joutivat hyvin omaan maahansa harjoittamaan seremoniauskoaa, sen ajan katsomuksen ja lain mukaisesti.

Epäuskoiset juutalaiset olivat siis, käyttäytymisellään saaneet kaiken aikaan.
      Luther oli Jumalan käyttämä uskonpuhdistaja. Hän ei ollut vain aikansa lapsi, vaan Jumalan lapsi. Niin se on asia tänäänkin, että juutalaiskysymys on Raamattukysymys, ei ajan kysymys.

• Outo ajattelu

Sulla
        Jos sinä väität että vain sinä ymmärrät oikein ja toiset ei muista että se on vain sinun mielipiteesi ei fakta.
        Samoin kun sinun lestaadiolaisuus on sinusta oikeata mutta se ei tarkoita että se on oikeata koska kyseessä on mielipide ei fakta.
        Kaikki omaa uskonnollista oppiaan edustava/tyrkyttavan pitaisi muistaa aina aloittaa -minun mielestä ...... eikä väittää sitä ikäänkuin ei olisi muuta vaihtoehtoa

• Outo ajattelu kirjoitti:

Sulla
        Jos sinä väität että vain sinä ymmärrät oikein ja toiset ei muista että se on vain sinun mielipiteesi ei fakta.
        Samoin kun sinun lestaadiolaisuus on sinusta oikeata mutta se ei tarkoita että se on oikeata koska kyseessä on mielipide ei fakta.
        Kaikki omaa uskonnollista oppiaan edustava/tyrkyttavan pitaisi muistaa aina aloittaa -minun mielestä ...... eikä väittää sitä ikäänkuin ei olisi muuta vaihtoehtoa

Laitoin "olen ymmärtänyt":)

• Et ymmärrä kirjaa
        weha kirjoitti:

Laitoin "olen ymmärtänyt":)

Näin olin lukevinani

• Et ymmärrä kirjaa kirjoitti:

Näin olin lukevinani

ymmärrä kirjan sanomaa...

• mutta valitettavasti
        weha kirjoitti:

ymmärrä kirjan sanomaa...

kirja ei ole avautunut sinulle
        Rukoilen monasti tästä asiasta ja toivon taivaanisältä ymmärrystä jotta se sinullekkin avautuisi veri rakas

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1836
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1282
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      106
      931
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      762
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      761
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      721
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe