Luin tuossa aamulla erästä

sanomalehteä jossa

vertailtiin eri uskonlahkojen kokouksia eräässä kaupungissa, toimittajan ollessa mukana. Kaikissa tilaisuuksissa laulettiin, rukoiltiin ja selitetiin raamatua. Kaikki olivat mielestään oikealla tiellä heidän Jumalansa mielestä. Kuulijoita oli kussakin tilaisuudessa 20-300 henkilöön. Se mikä pisti silmääni, niin lestaadiolaisten kokouksessa oli kansaa eniten.
Miten te selitätte tämän suosionne?

Minä yksinäinen oman kokoukseni pitäjä iltaisin ja aamuisin Jumalani kanssa tunnen joskus avuttomuutta saada aina yhteys korkeimpaani. Mutta suuressa seurassa missä lähimmäisetkin ovat samassa juonessa on se helpompaa. En kaipaa kuitenkaan seurakseni osaksi tekopyhiä ja toisia kanssaihmisiä ylenkatsojia, ketkä näkevät vain oman hyvyytensä ja Jumalan armon saaneina.
Ei tarvitse selitellä arkisia tekojaan, ovat ne sitten jonkun mielestä Jumalan vastaisia kenellekkään. Ei tarvitse kauhistella helvetin tulen pelkoa. Ei tarvitse pelätä ystävänsä näkevän jos katson televisiota tai otan pari kaljaa. Mutta tupakan polton lopetin 30 vuotta sitten, ettei siitäkään tarvitse kenellekkään tiliä tehdä. Sehän on pahempi kuin television katselu tai ikkunallisen pyykinpesukoneen omistaminen.
Minun Jumalani on hyvä Jumala. Hän suojellut minua maailman suurimmilta paheilta. Hän on kuullut rukoukseni ja siitä häntä aina muistan kiittää. Pyytelen myös anteeksi tekojani ja jopa näitä sanojani joita tähän latelen lähimmäiseni harmiksi.

Mottoni lienee on, joka toisia ehkä harmittaa;
Suuressa sakissa tyhmyys tiivistyy!

37

1712

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teuta

Mistä vielä haluat puhua ?

Rukoile asiasi Jeesukselta pyytäen, Jumalan nimeen. Se olisi niinkuin nykyaikaa,
      Matt. 28:18. mukaan .

• olet teuta

viestini lukenut. En halua todellakaan pahoittaa kenenkään mieltä. Se vaan pulppuaa sisältäni oma sanomani Jumalasta ja hänen hyväksynnästään tai hyväsymättömyydestäänkään meidän kaikkien tekosista, sanoista ja ajatuksista. Kyllä muistan aina rukoilla ja yksikseni. Ei tarvitse päteä sitä toisilla näyttäen.

ps. Oliko se syntinen publikaani joka siellä temppelin nurkassa rukoili yksinään kun fariseus levitteli käsiään keskellä temppeliä kiitäen hyvyyttään?

• teuta
        olet teuta kirjoitti:

viestini lukenut. En halua todellakaan pahoittaa kenenkään mieltä. Se vaan pulppuaa sisältäni oma sanomani Jumalasta ja hänen hyväksynnästään tai hyväsymättömyydestäänkään meidän kaikkien tekosista, sanoista ja ajatuksista. Kyllä muistan aina rukoilla ja yksikseni. Ei tarvitse päteä sitä toisilla näyttäen.

ps. Oliko se syntinen publikaani joka siellä temppelin nurkassa rukoili yksinään kun fariseus levitteli käsiään keskellä temppeliä kiitäen hyvyyttään?

Sehän siellä , mutta muistini mukaan ei niin nurkassa , ei keskelläkään, koska fariseus paukutti henskeleitä keskellä , muistathan mitä Jeesus sanoi.

• Eräs......
        teuta kirjoitti:

Sehän siellä , mutta muistini mukaan ei niin nurkassa , ei keskelläkään, koska fariseus paukutti henskeleitä keskellä , muistathan mitä Jeesus sanoi.

Otan osaa.

• teuta
        Eräs...... kirjoitti:

Otan osaa.

Kiitos..

• Mervimus
        olet teuta kirjoitti:

tänne sinun pitää kuitenkin tulla todistelemaan kuinka harras uskovainen olet. Mitä luulet sillä voittavasi?

• teuta

Kysymyksessä siinä lehdessä.

• koeajaja

Mikä lahko voitti? miten tapparankatu pärjäs? Plussat ja miinukset?

• tietää mitä

siinä jutussa oli?

Tässä on:

"Yhteisön ulkopuolella

Esikoislestadiolaisten seurat 22. helmikuuta. Kesto 1 h 45 min. Sisältö: laulua, saarna ja puhe. Väkeä noin 300-400.

Jos oli vastaanotto ylenpalttinen Valtakunnansalilla, Rukoushuoneella saa kokea mitä mahtavinta ulkopuolisuutta. Jylhään tilaan on pakattu tiiviin tuntuinen yhteisö, josta ulkopuolinen jää auttamatta paitsi.

Tila-autojen kokoontumisajot parkkipaikalla kielivät jo siitä, että ikäjakauma on täällä toisenlainen kuin muualla. Lapsia on paljon, mikä näkyy ja kuuluu. Jylhää tilaa säestävä majesteetillinen äänentoisto peittää kuitenkin pikkuväen hälinän alleen.

Jylhyyttä ja majesteetillisuutta täydentävät pitkä saarna ja pitkä puhe. Tässä karuudessa ja jäyhyydessä on omalaatuista voimaa. Täällä ei tosiaan keskustella, vaan sanoma jauhetaan sellaisenaan parkkiintuneen nahan läpi.

Kun täältä kuoleman muistuttelun ilmapiiristä rientää vanhoillislestadiolaisten (Rauhanyhdistyksen) seuroihin, ero lestadiolaisuuden suuntausten - esikoisuuden ja vanhoillisuuden - välillä käy kouriintuntuvaksi.

Jos Tapparakadulla toivotaan Jeesuksen "pieksevän kovia sydämiä, kunnes ne pehmenevät", Porvoonjoentiellä "iloinen joukko kulkee taivaan tietä". Eroa on kuin Vanhalla ja Uudella testamentilla."

• osaksi uskoakin
        tietää mitä kirjoitti:

siinä jutussa oli?

Tässä on:

"Yhteisön ulkopuolella

Esikoislestadiolaisten seurat 22. helmikuuta. Kesto 1 h 45 min. Sisältö: laulua, saarna ja puhe. Väkeä noin 300-400.

Jos oli vastaanotto ylenpalttinen Valtakunnansalilla, Rukoushuoneella saa kokea mitä mahtavinta ulkopuolisuutta. Jylhään tilaan on pakattu tiiviin tuntuinen yhteisö, josta ulkopuolinen jää auttamatta paitsi.

Tila-autojen kokoontumisajot parkkipaikalla kielivät jo siitä, että ikäjakauma on täällä toisenlainen kuin muualla. Lapsia on paljon, mikä näkyy ja kuuluu. Jylhää tilaa säestävä majesteetillinen äänentoisto peittää kuitenkin pikkuväen hälinän alleen.

Jylhyyttä ja majesteetillisuutta täydentävät pitkä saarna ja pitkä puhe. Tässä karuudessa ja jäyhyydessä on omalaatuista voimaa. Täällä ei tosiaan keskustella, vaan sanoma jauhetaan sellaisenaan parkkiintuneen nahan läpi.

Kun täältä kuoleman muistuttelun ilmapiiristä rientää vanhoillislestadiolaisten (Rauhanyhdistyksen) seuroihin, ero lestadiolaisuuden suuntausten - esikoisuuden ja vanhoillisuuden - välillä käy kouriintuntuvaksi.

Jos Tapparakadulla toivotaan Jeesuksen "pieksevän kovia sydämiä, kunnes ne pehmenevät", Porvoonjoentiellä "iloinen joukko kulkee taivaan tietä". Eroa on kuin Vanhalla ja Uudella testamentilla."

esikoisena voin uskoa tuon tunnelman. nykyinen kuolemanhenkäys on 20 vuoden kehityksen tulos. jumalan lapseudesta ei puhuta oikeastaan muuten kuin lyömällä velvollisuuksien työlista käteen: menkääs pellolle kyntämään. skarppaa, vältä syntiä, uskosi on veitsen terällä joka hetki - yritä parhaase, ettei Jumala vaan rupea vihaamaan sinua ja heitä sitten helvettiin. Laestadiuksesta tämä varsinaisesti jo lähtee: ei hän ehdottomasta uskomisesta juurikaan saarnaa ennen 1853-55. nykyinen johto on kieltänyt uskonsaarnan täysin. kun liikkeen tosiasiallinen johtaja on itse kasvanut pelossa ja itsevanhurskauden orjuudessa, mitä hän raukka pystyy muuta itsekään puhumaan?

vanhoillisilla ollaan jumalanperheväkeä. on sielläkin ahtautensa ja pelottelunsa. Kaleva-lehden keskustelu toi karmeita asioita siinä suhteessa esiin. tietoisuus omasta erikoisasemasta ainoana seurakuntana maailmassa luo ehkä enemmän turvallisuutta (maallisin keinoin) ja iloakin tästä suuresta aateluudesta.

• et Wyat Earp kuiteska?

Sinä et siis kaipaa seuraasi kanssaihmisten ylenkatsojia? Haluat halveksia muita ihmisiä ihan noin vaan yksin omassa seurassasi??

Kun kirjoituksen sävy on noinkin ylimielinen, ei heti tule mieleen Jumalan armahtama ihminen. Ahdas portti onkin vielä sumun takana?
      Pesukoneet eivät missään lest. suunnassa ole ollut kielletty. Asia on jumalattomien leimausta.
      Kun joku tupakkalakostaan saa itselleen ansiota Herramme edessä, on asinomaisessa vielä paljon höylättävää.....
      Kovin sheriffimäistä tekstiä, muuten!

• Kiitän kunniasta. Aloitusteksti oli erittäin ajatuksia herättävää muttei kuitenkaan minun. Kirjoitan nimittäin aina tällä samalla nikillä.

Osan aloitustekstistä käsitän, jotain osaa taas en. Mutta havaintosi on terävä: tyylillisesti emme ehkä ole kaukana toisistamme, aloittaja ja minä. Ajatuksissa ehkä vähän etäänpänä.

• ja tupakoinnista
        Eslest kirjoitti:

Kiitän kunniasta. Aloitusteksti oli erittäin ajatuksia herättävää muttei kuitenkaan minun. Kirjoitan nimittäin aina tällä samalla nikillä.

Osan aloitustekstistä käsitän, jotain osaa taas en. Mutta havaintosi on terävä: tyylillisesti emme ehkä ole kaukana toisistamme, aloittaja ja minä. Ajatuksissa ehkä vähän etäänpänä.

piti huolta. Se olin minä taitamaton elämän kivikkoisella poluilla taivaltava.

Nästä suurista massiivisista rakennuksista mitä Tapparankadullakin on. Se on todella peloittava rakennus. Minä en Jumalani kanssa uskaltaisi mennä sinne sisälle. Siellähän on vain Jumalan valitut. On paljon turvallisempaa olla sivummalla kuten tuo publikaanikin. Miten on, tuleeko Tapparankadun pyhätöstä vanhurkaampia itsensä ylentäviä vai alentavia kuulijoita?

Haluaisin vain tietää, mitä osaa ei viestistäni haluta käsittää ja ymmärtää?

• teuta
        ja tupakoinnista kirjoitti:

piti huolta. Se olin minä taitamaton elämän kivikkoisella poluilla taivaltava.

Nästä suurista massiivisista rakennuksista mitä Tapparankadullakin on. Se on todella peloittava rakennus. Minä en Jumalani kanssa uskaltaisi mennä sinne sisälle. Siellähän on vain Jumalan valitut. On paljon turvallisempaa olla sivummalla kuten tuo publikaanikin. Miten on, tuleeko Tapparankadun pyhätöstä vanhurkaampia itsensä ylentäviä vai alentavia kuulijoita?

Haluaisin vain tietää, mitä osaa ei viestistäni haluta käsittää ja ymmärtää?

Kun rakensimme Tapparankutu 20 . Eli Es/Lesta Rukoushuonetta, vähän yli kaksi vuotta . Teimme sitä työtä Yletyin käsin . Ja rukousten kanssa , Eilenkin illalla kuuntelin sieltä ilta seurat JH. ja ainakin siitä päätellen KYLLÄ .

Kun saimme ensimmäisen niistä neljästä tornista niin valmiiksi, että Isäni sai siitä tolkun ja sanoi, "hän näki seuraavana yönä unen, että vihollinen yritti hyökätä launeelta päin, mutta ei saanut mitään otetta, kun uskovat ampuivat Asemissaan niin kuin käsky oli käynyt."

Näin kun on ollut rakennus aikana, mukana lähes joka nurkassa ja kolossa. Se ei tunnu yhtään peloittavalta , Rakennus miesten kanssa riittailimme kokoa, tämä on noin kolmekertaa suurempi kuin Salomonin Temmpeli jonka hän rakensi Jumalalle .

Tuleeko Tapparankadulta itsensä ylentäviä, vai alentavia kuulijoita ? Miten on eikö tähän kysymykseen pitäsi jokaisen tehdä toiviomatka tuonne Tapparankadulle. Silloin vasta sen löytää ja voi itse varmistaa, minkälainen tuo ulos tulija on toden peräiseti .

• Tavallinen suomalainen.
        teuta kirjoitti:

Kun rakensimme Tapparankutu 20 . Eli Es/Lesta Rukoushuonetta, vähän yli kaksi vuotta . Teimme sitä työtä Yletyin käsin . Ja rukousten kanssa , Eilenkin illalla kuuntelin sieltä ilta seurat JH. ja ainakin siitä päätellen KYLLÄ .

Kun saimme ensimmäisen niistä neljästä tornista niin valmiiksi, että Isäni sai siitä tolkun ja sanoi, "hän näki seuraavana yönä unen, että vihollinen yritti hyökätä launeelta päin, mutta ei saanut mitään otetta, kun uskovat ampuivat Asemissaan niin kuin käsky oli käynyt."

Näin kun on ollut rakennus aikana, mukana lähes joka nurkassa ja kolossa. Se ei tunnu yhtään peloittavalta , Rakennus miesten kanssa riittailimme kokoa, tämä on noin kolmekertaa suurempi kuin Salomonin Temmpeli jonka hän rakensi Jumalalle .

Tuleeko Tapparankadulta itsensä ylentäviä, vai alentavia kuulijoita ? Miten on eikö tähän kysymykseen pitäsi jokaisen tehdä toiviomatka tuonne Tapparankadulle. Silloin vasta sen löytää ja voi itse varmistaa, minkälainen tuo ulos tulija on toden peräiseti .

On hatunnoston paikka niille henkiöille ketkä ovat olleet rakentamassa Tapparankadun assiivista "rukoushuonetta", ovatko he sitten olleet palkallisiia tai pakattomia rakentajia. Rukoushuoneeksi kai sitä pitää kutsua.

Se unennäkö todistaa, että vielä on sitä intoa sotimiseen tai ihmisten tappamiseen kun tällaisia unia näkee. Kai se liittyi jotenkin tuohon israililaisten nykyiseen naapurien uskonvihaan ja sitä kautta sotaaa innostaviin uniinkin.

Mitä kirkkojen suuruuteen ja komeuteen tulee, n iin hyvä esimerkki on Lahhen nykyinen kirkko. Olen kerran pari siellä käynyt, mutta ei ole sitä tunnelmaa ja Jumalan läheisyyttä kuin oli vanhassa vaatimattomassa puukirkossa. Piti vai saada seurakunnan enemmäm näkymää suuren tiilikasan kautta.

Kysyit mitä Jeesus sanoi fariseuksen ja publikaanien tapauksesta. Hän sanoi kai, joka itsensä ylentää hän alennetaan, ja joka itsensä alentaa, hän saa sitten sen taivasten valtakunnan avaimen. Vai miten se meni.

• suuressa sakissa

tyhmyys kasvaa ja tiivistyy,sääliksi käy koko porukkaa, kun eivät tahdo nöyrtyä ,oma kunnia ja oikeassa olemisen tarve tärkeempi.

• lehtimiehellä

tuuria. kun viime pyhän saarnan lahdessa kuuli. oli tunkkainen tuulahdus kuusikymentäluvulta, kun AI levitteli opetustaan tänne etelän suuntaa.
        taas kerran vain me oppiaj lisäksi älä koske älä maista ja niin edelleen.

• teutatess
        lehtimiehellä kirjoitti:

tuuria. kun viime pyhän saarnan lahdessa kuuli. oli tunkkainen tuulahdus kuusikymentäluvulta, kun AI levitteli opetustaan tänne etelän suuntaa.

Saarnaaja on tyyliltään vähän semmoinen,siis AI. mutta minusta oikein uskomassa. Ja nöyrästi tekee parannusta, niin todella .

• tapparalla
        teutatess kirjoitti:

Saarnaaja on tyyliltään vähän semmoinen,siis AI. mutta minusta oikein uskomassa. Ja nöyrästi tekee parannusta, niin todella .

olivat puhdasta Sanaa. Kiitos Herralle. Päiväsaarnasta en tiedä mitään.

• teutatess
        tapparalla kirjoitti:

olivat puhdasta Sanaa. Kiitos Herralle. Päiväsaarnasta en tiedä mitään.

Katso viesti Klo 20.11. teuta

• siis helmikuun
        lehtimiehellä kirjoitti:

22. päivästä, eikä jutusta paljastunut, oliko toimittaja päivä- vai iltaseuroissa!

Jutusta voisi kyllä päätellä, että hän oli ensin esikoislestadiolaisten seuroissa ja meni sitten vanhoillisten seuroihin.

• (otan nimm.) Jalmari

tämänkin palstan erimielisyyksistä ja tunteenpurkauksiata. Ensiksi, miksi ns. me ulkopuoliset, lestaadiolaisia arvostellaan ja tullaan tälle osastolle "suutamme soittamaan"?

Kysynkin teiltä lestaadiolaiset, minkä itse arvelette tai tiedätte olevan syyn siihen?
        Onko vika meissä ulkopuolisissa, vai oletteko te täysin osattomia siihen?

• Albert J:nen
        (otan nimm.) Jalmari kirjoitti:

tämänkin palstan erimielisyyksistä ja tunteenpurkauksiata. Ensiksi, miksi ns. me ulkopuoliset, lestaadiolaisia arvostellaan ja tullaan tälle osastolle "suutamme soittamaan"?

Kysynkin teiltä lestaadiolaiset, minkä itse arvelette tai tiedätte olevan syyn siihen?

Kyllä, vika on teissä. Meistä ei ole kukaan tullut esimerkiks sinun kamariisi huutelemaan eikä nettipalstallesi.
        Ymmärrämme kyllä, että suurin osa teistä häiriköistä ei ollut syntyessään siinä jonossa, missä järkeä jaettiin, mutta kuitenkin...
        Jos ette pysty asialliseen keskusteluun pysykää poissa.

• Ei kai vaan mansen
        lehtimiehellä kirjoitti:

miäs??

• !Vastaus
        (otan nimm.) Jalmari kirjoitti:

Jeesukseen uskova kestää kyllä koetuksen, ei siinä mitään. On totta etteivät lestadiolaiset ole mitenkään asiallisen arvostelun yläpuolella.

Monesti Jumala saattaa puhua vaikkapa epäuskoisen henkilön suulla uskovalle.

• ajatuksistasi!
        !Vastaus kirjoitti:

Jeesukseen uskova kestää kyllä koetuksen, ei siinä mitään. On totta etteivät lestadiolaiset ole mitenkään asiallisen arvostelun yläpuolella.

olen samaa mieltä, siemenperunat pitää laittaa toukokuussa itämään.

• Jalmari
        Albert J:nen kirjoitti:

Kyllä, vika on teissä. Meistä ei ole kukaan tullut esimerkiks sinun kamariisi huutelemaan eikä nettipalstallesi.
        Ymmärrämme kyllä, että suurin osa teistä häiriköistä ei ollut syntyessään siinä jonossa, missä järkeä jaettiin, mutta kuitenkin...
        Jos ette pysty asialliseen keskusteluun pysykää poissa.

Olen yrittänyt keskustelua, missä haettaisiin toisillemme uusia ajatuksia. Eivät ne minukaan ajatukseni aina soveliaita ole kaikille, mutta haen minulle itselleni uutta näkökulmaa teihin nähden. Muuten minulla ei ole omaa palstaa, sen paremmin kuin sinullakaan.

Pidät sellaista häirikkönä joka koskettellee näköjään sinunkin omaa tuntoasi. Sinun lausumasi, että järkeä jakavassa jonossa olet ollut vain sinä ja sinun uskontoverisi. Se on paljon sanottu itseään uskovaisena pitävältä ihmiseltä.
        Jos on häiriköitä tällä palstalla, näköjään niitä on teidänkin keskuudessanne. Kai ovat sinunkin huomanneet.

Se on vain mielestäni niin joka asiassa, että on liika on aina liikaa. Se sekoittaa liiaksi ihmisen elämän rytmin. Jos liikaa juo viinaa, tulee alkoholisti. Jos liikaa syö tulee lihavaksi ja se on epätervettä. Jos liikaa kuntoilee, voi ainakin vanhempana kuolla sydäriin, jos likaa polttaa tupakkaa, voi saada keukosyövän ja kuolla ennen aikojaan. Jos tekee liikaa lapsia, viimeisen lapsen syntymään voi kuolla. Jos liikaa soittaa suutaan iltaisin kadulla, voi saada turpiinsa. Ja jos käyttä liikaa varojaan, voi olla kohta kerjäläinen.
        Ja jos käy liikaa kokouksissa kuulemassa puhujien aiheena, ihmisen hyvyys ja pahuus, se voi olla liikaa, koska ei pysty samaistumaan missään hyvässäkin asiassa meihin teidän mielestä helvetin tuleen menijöihin. On aina oltava varuillaan onko tuo tai tuo syntiä. Ja jos nokkii toista viestissään, että se osuu, niin menee pinna.
        Näin. Viestittämiin!

ps. Syytöksissäsi on, ymmärrämme. Etkö itse pysty ymmärtämään. Edelleen se näköjään pätee, että jokossa tyhmyys tiivistyy.

Rukoillaan, ehkä Jumalamme huomaa tyhmyytemme ja heikkoutemme ja antaa ne anteeksi.

• Albert J:nen
        Jalmari kirjoitti:

Olen yrittänyt keskustelua, missä haettaisiin toisillemme uusia ajatuksia. Eivät ne minukaan ajatukseni aina soveliaita ole kaikille, mutta haen minulle itselleni uutta näkökulmaa teihin nähden. Muuten minulla ei ole omaa palstaa, sen paremmin kuin sinullakaan.

Pidät sellaista häirikkönä joka koskettellee näköjään sinunkin omaa tuntoasi. Sinun lausumasi, että järkeä jakavassa jonossa olet ollut vain sinä ja sinun uskontoverisi. Se on paljon sanottu itseään uskovaisena pitävältä ihmiseltä.
        Jos on häiriköitä tällä palstalla, näköjään niitä on teidänkin keskuudessanne. Kai ovat sinunkin huomanneet.

Se on vain mielestäni niin joka asiassa, että on liika on aina liikaa. Se sekoittaa liiaksi ihmisen elämän rytmin. Jos liikaa juo viinaa, tulee alkoholisti. Jos liikaa syö tulee lihavaksi ja se on epätervettä. Jos liikaa kuntoilee, voi ainakin vanhempana kuolla sydäriin, jos likaa polttaa tupakkaa, voi saada keukosyövän ja kuolla ennen aikojaan. Jos tekee liikaa lapsia, viimeisen lapsen syntymään voi kuolla. Jos liikaa soittaa suutaan iltaisin kadulla, voi saada turpiinsa. Ja jos käyttä liikaa varojaan, voi olla kohta kerjäläinen.
        Ja jos käy liikaa kokouksissa kuulemassa puhujien aiheena, ihmisen hyvyys ja pahuus, se voi olla liikaa, koska ei pysty samaistumaan missään hyvässäkin asiassa meihin teidän mielestä helvetin tuleen menijöihin. On aina oltava varuillaan onko tuo tai tuo syntiä. Ja jos nokkii toista viestissään, että se osuu, niin menee pinna.
        Näin. Viestittämiin!

ps. Syytöksissäsi on, ymmärrämme. Etkö itse pysty ymmärtämään. Edelleen se näköjään pätee, että jokossa tyhmyys tiivistyy.

Rukoillaan, ehkä Jumalamme huomaa tyhmyytemme ja heikkoutemme ja antaa ne anteeksi.

aivan.

• luepas oma
        Jalmari kirjoitti:

Näin. Viestittämiin!

aloitukses ja mieti sitä,aivan itsekses,äläkä ala suutas soittamaan.Jos vähääkin ymmärrät mitä tarkoitan niin hyvä on!

• teutatess
        ajatuksistasi! kirjoitti:

olen samaa mieltä, siemenperunat pitää laittaa toukokuussa itämään.

Jos istuttaa perunan idut alaspäin, varret ei kerkeä kasvaa sinä suonna .
        Talvi peruna on istutettava &.& että ne tulevat hyvin säilyviksi .

• oman aloitukseni.
        luepas oma kirjoitti:

aloitukses ja mieti sitä,aivan itsekses,äläkä ala suutas soittamaan.Jos vähääkin ymmärrät mitä tarkoitan niin hyvä on!

Ei pidä heikolle jäälle jos se ritisee. Ja sitten suuttua jos putoo jäihin. Silloin ainakin lakkaa ymmärtämästä. Puhut muuten kaunista kieltä uskovaiseksi.

• teutatess
        !Vastaus kirjoitti:

Monasti on. kyllä: huomattu että se on voinut olla vaikka aasi (Bileam) siis ei tarvitse olla ihminen välttämättä .

• teutatess
        luepas oma kirjoitti:

Oletkos se Jalmari joka tuli Canadasta, mä taidan tuntea sinut, aika hyvä viesti, vieläkö asutte siellä koululla ?

• Jalmari
        teutatess kirjoitti:

Jos istuttaa perunan idut alaspäin, varret ei kerkeä kasvaa sinä suonna .
        Talvi peruna on istutettava &.& että ne tulevat hyvin säilyviksi .

Ei tää elämä niin vakava ole. Pitää kääntää nämä toisten törmäilyt leikiksi. Siinä pääsee itse ja toisetkin helpommalla. Sinun kanssa aina pärjää, vaikka onkin erillaisia ajatuksia.
        Rukoillaan.

• Ammut väärään tauluun
        teutatess kirjoitti:

Oletkos se Jalmari joka tuli Canadasta, mä taidan tuntea sinut, aika hyvä viesti, vieläkö asutte siellä koululla ?

Minä, Jalmari olen aivan tavallinen suomalainen. Olen elämässäni joutunut työpaikalla kärsimään lestaadiolaisten vallasta, ja joutunut siten jopa haukkumisen alaiseksi ilman syytä.

En ole katkera mutta kuitenkin, se on lyönyt minuun leiman joka ei suosi kaksinaismoraalisuuksia,eikä itsekkyyksiä.
        Nykyiset laestaadiolais tuttavat ovat kunnon väkeä. Mutta se peli mitä "pääpapit" ja muut rellestäjät opettavat ja uhkailevat, se ei mene minun ajatusmaailmaani. teutatess on ainut jota näin viestin
        kautta ymmärrän ja kunnioitan.

En ole koskaan Canadassa käynytkään. Mutta arvaillahan saa. Tämä elämä on pelkkää lottoa.
        Emmehän me lähimmäistämme tiedä, saati sitten heidän sisäisiä ajatuksiaan ja taistojaa.

Mutta siltä siltä työpaikaltani sain helluntalaisilta, noin vain sattumalta uudentestamentin. Se on minula aina lähellä olevassa laatikossani. En ole muuten helluntailainenkaan, olen oman uskomukseni ja uskontoni omistaja.
        Rukoillaan.

• teutatess
        Ammut väärään tauluun kirjoitti:

Minä, Jalmari olen aivan tavallinen suomalainen. Olen elämässäni joutunut työpaikalla kärsimään lestaadiolaisten vallasta, ja joutunut siten jopa haukkumisen alaiseksi ilman syytä.

En ole katkera mutta kuitenkin, se on lyönyt minuun leiman joka ei suosi kaksinaismoraalisuuksia,eikä itsekkyyksiä.
        Nykyiset laestaadiolais tuttavat ovat kunnon väkeä. Mutta se peli mitä "pääpapit" ja muut rellestäjät opettavat ja uhkailevat, se ei mene minun ajatusmaailmaani. teutatess on ainut jota näin viestin
        kautta ymmärrän ja kunnioitan.

En ole koskaan Canadassa käynytkään. Mutta arvaillahan saa. Tämä elämä on pelkkää lottoa.
        Emmehän me lähimmäistämme tiedä, saati sitten heidän sisäisiä ajatuksiaan ja taistojaa.

Mutta siltä siltä työpaikaltani sain helluntalaisilta, noin vain sattumalta uudentestamentin. Se on minula aina lähellä olevassa laatikossani. En ole muuten helluntailainenkaan, olen oman uskomukseni ja uskontoni omistaja.
        Rukoillaan.

Kiitos selonteosta se oli kuin veli olisi selittänyt, ole vapaasti vain ja rauhassa .

Kuka sinulle todistaa synnit anteeksi, kun tuntuu
        että olisi tarvis?

Rukoillaan ,

• Nyt alkaa
        teutatess kirjoitti:

Kiitos selonteosta se oli kuin veli olisi selittänyt, ole vapaasti vain ja rauhassa .

Kuka sinulle todistaa synnit anteeksi, kun tuntuu
        että olisi tarvis?

Rukoillaan ,

helpottaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      33
      11047
    2. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      35
      7467
    3. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      80
      3812
    4. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      105
      3780
    5. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      42
      3248
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      611
      3217
    7. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      43
      3080
    8. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      91
      3078
    9. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      32
      2023
    10. Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee

Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul
      Kemijärvi
      24
      1749
    Aihe