Harjausjärjestys

PoniPöpiii

Mikä oli harjausjärjestys?

Eiks se ollu kumisuka, piikkisuka, kova harja, pehmee harja, pölyharja, kaviokoukku?

18

4996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -kk-

      kumisuka, pölyharja, (kova harja), pehmeä harja
      kaviokoukku
      piikkisualla en hevosta harjaa

    • agrologi

      Ei ole mitään kiveen kirjoitettu järjestystä millä hevonen harjataan. Pääasia on että puhdasta tulee ja että hevonen ei kärsi. Kun on kiire on tärkeää, ettei satulan ja suitsien (tai ajaessa valjaiden) alle jää likaa hankamaan. Kun aikaa on enemmän kannattaa harjaamiseen panostaa, koska se parantaa hevosen aineenvaihduntaa ja auttaa karvaa ja ihoa pysymään kunnossa. Harjaaminen muistuttaa myös paljon hevosten keskinäistä rapsuttelua, joten se on luonteva tapa olla yhdessä hevosen kanssa.

      Vaikka mitään yhtä oikeaa tapaa ei ole, järkeä kannataa käyttää. Ensin iso näkyvä lika pois, sitten muu "pintalika" ja viimeiseksi vasta karvojen välistä ihon läheltä hilse ja muu pikkulika. Jos aloittaa heti tiheällä bodyharjalla, menee mutaa ja muuta pintalikaa helposti karvojen väliin ihoa ärsyttämään ja sen pois harjaaminen on työlästä, verrattuna että sen olisi heti pyyhkäissyt ison lian pois jollain kovalla harjalla tai sualla.

      Itse aloitan kumisualla. Sillä pyörittämällä saa hyvin irti isomman lian ja irtokarvat. Monet hevoset pitävät myös pyörityssuan hierovasta vaikutuksesta, joten jos aikaa on saatan hieroa hevosta pidempäänkin.

      Sitten harjaan irronneen lian kovalla harjalla pois (tarvittaessa pyöräytän ensin eninmät muovisualla, herkimmät hevoset eivät siedä sukaa, paksukarvaisimmat taas nauttivat kun suka rapsuttaa kutiavia kohtia. Metallisualla ei saa koskaan harjata hevosta, se vauriottaa ihoa ). Pidän suan koko ajan toisesa kädessä ja harjan toisessa, koska sualla aa hyvin puhdistettua harjan muutaman vedon välein.

      Joskus pöläytän vielä irtolikaa pois pölyharjalla, jos hevosessa näkyy paljon pölyävää likaa.

      Sitten siiryn harjauksen tärkempään vaiheeseen ja otan bodyharjan esille (lyhytharjaksinen pehmeä/pehmeähkö harja). Tällä harjalla harjaan hevosen huolellisesti päästä hännäntyveen. Puhdistan harjan aina muutaman vedon välein, koska tämä harja ei pöllyytä niinkään likaa esille, vaan kerää sen itseensä. Tämä harja on ainoa, joka tuo likaa pois havosen iholta ja karvan välistä, siksi tästä ei liisitä.

      Sitten selvitän hevosen harjan ja hännän pääosin sormin ja putsaan kaviot.

      Jos minulla on kiire ja hevonen ei ole erityisen likainen voin "lintsata" ja käyttää vain ensin kumisukaa ja sitten bodyharjaa. Tosin liian lintsauksen huomaa, kun bodyharjaan tulee ja tulee likaa koko ajan vaikka kuinka harjaisi. Sitten otan kaviot ja sipaisen enimmät roskat ja takut harjasta ja hännästä.

      • elliksss

        itselle opetettu että aina alotetaan kumisualla sit kovalla harjalla ja sitten pölyharja ja viimeistely pehmeellä harjalla: ) eipä sillä kai suuremmin merkitystä: D


    • Julia`

      1. kumisuka
      2. pölyharja
      3. karkeaharja

      • Julia`

        vahingossa painoin edellisessä viestissäni lähetä : < eli jatkan listaa tässä viestissä.


        ...
        4. pehmeäharja
        5. pääharja
        6. kaviokoukku


    • njaahaa

      En menis sanoon että on joku "määrätty " järjestys. Miten vaan, kunhan heppanen hoidetaan hyvin :D

      • (:

        Tehokkain on juuri tuo kumisuka-kova harja-body-harja-järjestys, olen sen itse huomannut! Ja on kätevä pyyhkäistä joka vedon jälkeen toisessa kädessä olevaan piikkisukaan, on itseasiassa aika hauskaakin kun saa kaiken sujumaan nopeasti.


    • jijijiji

      1. kumisuka
      2. kovaharja
      3. pölyharja
      4. pehmeäharja
      5. pääharja
      6. kaviokoukku

    • aaaaaaaaaaaaaaa

      Ite ainakin teen näin:

      1. Ensin pölyharjalla isot roskat pois selästä (metsätarhassa asustelee nii sielt tulee kaikkii lehden palasii yms)
      2. body-harjalla tarkempi harjaus
      3. Jos pihkaa, nii harjaukivellä.
      4. kaviokoukku
      5. pääharja

      Joskus jos tarvitsee, niin piikkisukaa ja kumisukaa käytän. Yleinsä en käytä.

    • Joplin10

      Ei sillä niin väliä ole. Itse tykkään tästä:

      1. Kumisuka
      2. Kovaharja
      3. Pölyharja
      (Tarvittaessa pesuharja)
      4. Pehmeäharja
      5. Kiillotusharja
      7. pääharja
      8. Kaviokoukku
      9.Sienet

      Jaa piikkisualla EI saa harjata hevosta.

    • katherine__

      Piikkisualla saa harjata hevosta, jos hevonen vaan siitä tykkää.
      Piikkisuka on tosdi kätevä irtokarvan ja mudan irrottamiseen, paljon parempi kuin kumisuka.

      Lähinnä häntää ei saa harjata piikkisualla, koska se repii jouhet.

    • hbgug9ooi

      Mää teen näin..

      Kumisuka
      Pöläri
      Kovalla harjalla jos tarve
      Pehmee harja

      Sitte tietysti kaviokoukulla kaviot ja sitte pääharjalla pää. Ja siis kyllä mäkin joskus piikkisualla hevosta harjaan, sillä saa hyvin harjattua kun lähtee talvikarvaa :3 Tai ainakin silloin kun yhtä ponia harjasin

    • liibalaabalaaaaa

      mä teen näin:


      pyörittelen kumisualla hevosen läpi
      sitten otan pölyharjan/kovan harjan ja harjaan sillä (piikkisuka toisessa kädessä, jotta voin putsata siihen)
      pehmeällä harjalla
      kaviokoukku

    • Ei määrä vaan laatu

      No itse en ikinä käytä mitään järjestystä. Muutenkaan hevosen harjaamiseen ei tarvita kuuttakymmentä eri pinkkiä glitter harjaa, vaan muutama hyvä harja ja kaviokoukku riittävät.

      Itse "ylhäältä alaspäin" eli harjaan ensin pään pääharjalla, sitten harjaan "kehon" pehmeällä harjalla ja mahdolliset liat kumisualla, sitten harjaan jalat kovalla harjalla, puhdistan kaviot ja setvin hännän ja harjan joko piikkisualla tai (mielummin) kammalla.

      Toivottavasti tästä oli jotain apua :)

    • karo<3

      Ite teen näin omilla hepoilleni: Ensin pyörittelen kumisualla, sitte kovalla harjalla, piikkisuka(jouhiin) , pehmeäharja ja lopuks pää harjalla
      mul on shettis jonka nimi karolina ja vuonis nappi.

    • hevoshullu

      No ei oo mul mitää juttuu mut piikkisukslla mä otan isommat liat pois

    • Ponihoitaja

      mä teen yleensä näin:
      Harjaan pitkäjouhisella harjalla suurimmat liat pois
      Kumisualla, jotta ponin karvan alle jäänyt lika nousee pintaan
      Pienemmällä harjalla harjaan jalat (suht pehmeä), jos on kuraa niin sienellä, jos kuivunutta kuraa niin kovalla lyhyt jouhisella
      Sitten harjaan otsatukan ja harjan hevosen harjaharjalla (eli vähän niin kuin hiusharja mutta hevosille tarkoitettu)
      Hännän käsittelen käsin, jotta jouhia ei lähde niin paljon (hännällä kestää pitkään kasvaa uudelleen)
      Sitten harjaan pään pehmeällä pikkuharjalla
      Kaviokoukulla.
      Ja sitten vedän lopuksi jollain vähän pehmeällä harjalla, vaikka samalla millä jalatkin. Tarkistan samalla harjatessani ettei ole hiertymiä tai muuta.

      Järjestys ei ole elämän ja kuoleman kysymys. Järjestyksen voi luoda jokaiselle ponille sellaisen mikä niille sopii parhaiten.

    • Anonyymi

      Joo kai ei se kai niin tarkkaa ole😊😅

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3219
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1743
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1275
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1253
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      46
      1045
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      821
    Aihe