Pultit happosiksi

Perkeleen yamaha

Mahtako olla mitään käytännön hyötyä vaihtaa jammun moottori osan pultteja happosiksi (lähinnä syl kansi ja pakokansi)Jotka yleensä hapettuu jumiin.Nyt kun muutenkin on kone pilkkeenä ja pultteja meni poikki useita,lisäksi moni kiertykin piloille.OMC:n koneissa ainakin joskus oli ruostumattomat pultit,eikä yleensä olleet jumissa.Nyt kun joudun vaihtaan pultteja muutoinki vaihtaa,ei ole isokaan investointi laittaa happosia.

12

4147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syövyttäjä

      Aina kun kaksi erilaista metallia on yhdessä, tulee meriveden kanssa ongelmia. Jos nyt syöpyvät pultit niin sitten syöpyy moottorin aluvalu. Kumpi sitten on mukavampaa, enpä tiedä.

      Sitä paitsi ainakin ne ruuvit joita omasta 96-mallisesta yamahasta irroittelin, olivat muuta kuin patarautaa ja joitakin lujuusvaatimuksiakin saattaa olla. Ei siis ainakaan Bilteman pultteja nykyisten tilalle ilman harkintaa.

      Anodit ovat sitä varten, että ne syöpyvät.

      • Ovat

        Ainakin yamahan 2t koneissa moottoriosan pultit on patarautaa lujuusluokkakin vain 8 kun normi rautakaupan pulttikin on 8.8.Jammussa sentään perän pultit ja veden kanssa tekmisissä olevat pultit/mutterit ovat joko a2 tai a4 ei äkkiseltään tiedä kun ei ole merkitty.
        Eipä ne omc:n koneiden kopan alla olevat pultit juurikaan kiinni hapetu kun jammun vastaaviin vertaa.Omc:n kun happosia,taitaa ola noissa parempilaatunen alu valukin kun yamahassa.


      • Merivedessä

        Ja aina se epäjalompi antautuu. Yamahan kannenpultitkin ovat sähkösinkittyjä,joten kun tiiviste vuotaa ensin hapettuu sinkki pultti ruostuu ja käyhän siinä sitten alumiinillekki huonosti ainaki avattaessa.Kyllä vain OMC käyttää jalometalli pultteja,eikä läheskään yhtä usein ole jämähtäny.


      • reikä kiristää
        Merivedessä kirjoitti:

        Ja aina se epäjalompi antautuu. Yamahan kannenpultitkin ovat sähkösinkittyjä,joten kun tiiviste vuotaa ensin hapettuu sinkki pultti ruostuu ja käyhän siinä sitten alumiinillekki huonosti ainaki avattaessa.Kyllä vain OMC käyttää jalometalli pultteja,eikä läheskään yhtä usein ole jämähtäny.

        Teräksen korroosiotuotteet (lue ruoste) ovat tilavuudeltaan n. kuusinkertaiset siihen alkuperäiseen teräkseen verrattuna. Tämä tilavuuden muutos on tietysti omiaan lisäämään jumittumistaipumusta. Kaikki varmaan ovat nähneet mitä tapahtuu betonikke kun betoniraudat ruostuessaan paisuvat? No betonihan siinä antautuu ja halkeaa.


      • huonoja
        reikä kiristää kirjoitti:

        Teräksen korroosiotuotteet (lue ruoste) ovat tilavuudeltaan n. kuusinkertaiset siihen alkuperäiseen teräkseen verrattuna. Tämä tilavuuden muutos on tietysti omiaan lisäämään jumittumistaipumusta. Kaikki varmaan ovat nähneet mitä tapahtuu betonikke kun betoniraudat ruostuessaan paisuvat? No betonihan siinä antautuu ja halkeaa.

        Kymmeniä korjanneena oma mielipide on että jammun alumiini(sis silumiinia ja muuta paskaa) on huonointa mitä kuvitella voi.
        Muut merkit 20 vuoden käytön jälkeen saa purettua jammun vain niin että uusii joka pultin ja tekee uudet kierteet.
        Jammun termostaatti ja(kotelo sille ) ovat luokattoman huonot.
        Kun tehdään kevyt tehdään ohuesta ja huonosta aineesta.
        Juuri avasin 9.9 -97 7 pulttia poikki ja koko vesitila täysin tukossa .
        Avasin myös johnsson -70 luvulta kuin uusi , toki ajomäärällä on merkitystä mutta metalli on huomattavasti parenpaa.
        Pultit ei jumiudu niin herkästi kun laitat tervasuihketta niihin (ei kuparitahnaa se ei sovi)


      • Per..yamaha
        huonoja kirjoitti:

        Kymmeniä korjanneena oma mielipide on että jammun alumiini(sis silumiinia ja muuta paskaa) on huonointa mitä kuvitella voi.
        Muut merkit 20 vuoden käytön jälkeen saa purettua jammun vain niin että uusii joka pultin ja tekee uudet kierteet.
        Jammun termostaatti ja(kotelo sille ) ovat luokattoman huonot.
        Kun tehdään kevyt tehdään ohuesta ja huonosta aineesta.
        Juuri avasin 9.9 -97 7 pulttia poikki ja koko vesitila täysin tukossa .
        Avasin myös johnsson -70 luvulta kuin uusi , toki ajomäärällä on merkitystä mutta metalli on huomattavasti parenpaa.
        Pultit ei jumiudu niin herkästi kun laitat tervasuihketta niihin (ei kuparitahnaa se ei sovi)

        Jammun valu on todella surkeeta,kun vertaa omc:koneisiin.Molempia on ja tullu roposteltua vuosien mittaan.Joo kupari töhnää ei saa missään nimessä käyttää.Onhan nykyään alumiini pastaakin,hyöty vaan kyseenalainen.Tervaa olen ja käyttäny hyvällä menestyksellä perän pulteissa.
        Kyllä Yamahat on tehty kertakäyttö koneiksi.


    • tomppa

      Satuin tässä lukemaan palstaa vuosia keskustelun jälkeen ja ajattelin pistää tähän vielä omat havainnot yamahoista. Itsellä tosiaan 2 kpl 2- tahtisia, 40hv -88 ja 5hv -96, sellainen erikoinen juttu että molemmat merivedessä ikänsä olleet, ja 5 hp jäähdytys tukossa, pakokansi ja vesitila meni purkuun, ihan suolaa täynnä ja syöpynyt.. Neljäkymppinen taas pakokannen ja termostaattikotelon osilta melkein kun uusi vaikka enemmän ajettu, tuntuu aika erikoiselta, onkohan niissä lohkon materiaali 90- luvulla heikentynyt?
      40- kymppisessä muuten oli kirkkaat pultit moottorin yläosissakin, kun taas viitosessa jotain silumiinilta vaikuttavaa vesipumpun koteloa myöden, arvatkaa menikö yhtään poikki...

    • Anonyymi

      Vaihoin pinnapultit kanteen tilalle, haponkestävät

    • Anonyymi

      Käytännössä.
      Paaliin.

      • Anonyymi

        Minun vanha mutta luotettava Johnsson ikiliikkuja murskaa sinun paalikoneen ja jatkaa matkaa, kuin mitään ei olisi tapahtunu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun vanha mutta luotettava Johnsson ikiliikkuja murskaa sinun paalikoneen ja jatkaa matkaa, kuin mitään ei olisi tapahtunu.

        Tuo paaliin panija on jo vuosia jakanut tuota parin sanan viestiään.
        Mitään muuta ei sieltä ole koskaan tullut, joten lienee joku noista perushöppänöistä, jota täällä esiintyy vaivoiksi asti.


    • Anonyymi

      Laittaka pinnapulit niin loppuu katkeamispiste

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      74
      2502
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1802
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1467
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      267
      1465
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      85
      1292
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      392
      1255
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      343
      1232
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      368
      1208
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    Aihe