Mahtako olla mitään käytännön hyötyä vaihtaa jammun moottori osan pultteja happosiksi (lähinnä syl kansi ja pakokansi)Jotka yleensä hapettuu jumiin.Nyt kun muutenkin on kone pilkkeenä ja pultteja meni poikki useita,lisäksi moni kiertykin piloille.OMC:n koneissa ainakin joskus oli ruostumattomat pultit,eikä yleensä olleet jumissa.Nyt kun joudun vaihtaan pultteja muutoinki vaihtaa,ei ole isokaan investointi laittaa happosia.
Pultit happosiksi
12
4140
Vastaukset
- syövyttäjä
Aina kun kaksi erilaista metallia on yhdessä, tulee meriveden kanssa ongelmia. Jos nyt syöpyvät pultit niin sitten syöpyy moottorin aluvalu. Kumpi sitten on mukavampaa, enpä tiedä.
Sitä paitsi ainakin ne ruuvit joita omasta 96-mallisesta yamahasta irroittelin, olivat muuta kuin patarautaa ja joitakin lujuusvaatimuksiakin saattaa olla. Ei siis ainakaan Bilteman pultteja nykyisten tilalle ilman harkintaa.
Anodit ovat sitä varten, että ne syöpyvät.- Ovat
Ainakin yamahan 2t koneissa moottoriosan pultit on patarautaa lujuusluokkakin vain 8 kun normi rautakaupan pulttikin on 8.8.Jammussa sentään perän pultit ja veden kanssa tekmisissä olevat pultit/mutterit ovat joko a2 tai a4 ei äkkiseltään tiedä kun ei ole merkitty.
Eipä ne omc:n koneiden kopan alla olevat pultit juurikaan kiinni hapetu kun jammun vastaaviin vertaa.Omc:n kun happosia,taitaa ola noissa parempilaatunen alu valukin kun yamahassa. - Merivedessä
Ja aina se epäjalompi antautuu. Yamahan kannenpultitkin ovat sähkösinkittyjä,joten kun tiiviste vuotaa ensin hapettuu sinkki pultti ruostuu ja käyhän siinä sitten alumiinillekki huonosti ainaki avattaessa.Kyllä vain OMC käyttää jalometalli pultteja,eikä läheskään yhtä usein ole jämähtäny.
- reikä kiristää
Merivedessä kirjoitti:
Ja aina se epäjalompi antautuu. Yamahan kannenpultitkin ovat sähkösinkittyjä,joten kun tiiviste vuotaa ensin hapettuu sinkki pultti ruostuu ja käyhän siinä sitten alumiinillekki huonosti ainaki avattaessa.Kyllä vain OMC käyttää jalometalli pultteja,eikä läheskään yhtä usein ole jämähtäny.
Teräksen korroosiotuotteet (lue ruoste) ovat tilavuudeltaan n. kuusinkertaiset siihen alkuperäiseen teräkseen verrattuna. Tämä tilavuuden muutos on tietysti omiaan lisäämään jumittumistaipumusta. Kaikki varmaan ovat nähneet mitä tapahtuu betonikke kun betoniraudat ruostuessaan paisuvat? No betonihan siinä antautuu ja halkeaa.
- huonoja
reikä kiristää kirjoitti:
Teräksen korroosiotuotteet (lue ruoste) ovat tilavuudeltaan n. kuusinkertaiset siihen alkuperäiseen teräkseen verrattuna. Tämä tilavuuden muutos on tietysti omiaan lisäämään jumittumistaipumusta. Kaikki varmaan ovat nähneet mitä tapahtuu betonikke kun betoniraudat ruostuessaan paisuvat? No betonihan siinä antautuu ja halkeaa.
Kymmeniä korjanneena oma mielipide on että jammun alumiini(sis silumiinia ja muuta paskaa) on huonointa mitä kuvitella voi.
Muut merkit 20 vuoden käytön jälkeen saa purettua jammun vain niin että uusii joka pultin ja tekee uudet kierteet.
Jammun termostaatti ja(kotelo sille ) ovat luokattoman huonot.
Kun tehdään kevyt tehdään ohuesta ja huonosta aineesta.
Juuri avasin 9.9 -97 7 pulttia poikki ja koko vesitila täysin tukossa .
Avasin myös johnsson -70 luvulta kuin uusi , toki ajomäärällä on merkitystä mutta metalli on huomattavasti parenpaa.
Pultit ei jumiudu niin herkästi kun laitat tervasuihketta niihin (ei kuparitahnaa se ei sovi) - Per..yamaha
huonoja kirjoitti:
Kymmeniä korjanneena oma mielipide on että jammun alumiini(sis silumiinia ja muuta paskaa) on huonointa mitä kuvitella voi.
Muut merkit 20 vuoden käytön jälkeen saa purettua jammun vain niin että uusii joka pultin ja tekee uudet kierteet.
Jammun termostaatti ja(kotelo sille ) ovat luokattoman huonot.
Kun tehdään kevyt tehdään ohuesta ja huonosta aineesta.
Juuri avasin 9.9 -97 7 pulttia poikki ja koko vesitila täysin tukossa .
Avasin myös johnsson -70 luvulta kuin uusi , toki ajomäärällä on merkitystä mutta metalli on huomattavasti parenpaa.
Pultit ei jumiudu niin herkästi kun laitat tervasuihketta niihin (ei kuparitahnaa se ei sovi)Jammun valu on todella surkeeta,kun vertaa omc:koneisiin.Molempia on ja tullu roposteltua vuosien mittaan.Joo kupari töhnää ei saa missään nimessä käyttää.Onhan nykyään alumiini pastaakin,hyöty vaan kyseenalainen.Tervaa olen ja käyttäny hyvällä menestyksellä perän pulteissa.
Kyllä Yamahat on tehty kertakäyttö koneiksi.
- tomppa
Satuin tässä lukemaan palstaa vuosia keskustelun jälkeen ja ajattelin pistää tähän vielä omat havainnot yamahoista. Itsellä tosiaan 2 kpl 2- tahtisia, 40hv -88 ja 5hv -96, sellainen erikoinen juttu että molemmat merivedessä ikänsä olleet, ja 5 hp jäähdytys tukossa, pakokansi ja vesitila meni purkuun, ihan suolaa täynnä ja syöpynyt.. Neljäkymppinen taas pakokannen ja termostaattikotelon osilta melkein kun uusi vaikka enemmän ajettu, tuntuu aika erikoiselta, onkohan niissä lohkon materiaali 90- luvulla heikentynyt?
40- kymppisessä muuten oli kirkkaat pultit moottorin yläosissakin, kun taas viitosessa jotain silumiinilta vaikuttavaa vesipumpun koteloa myöden, arvatkaa menikö yhtään poikki... - Anonyymi
Vaihoin pinnapultit kanteen tilalle, haponkestävät
- Anonyymi
Käytännössä.
Paaliin.- Anonyymi
Minun vanha mutta luotettava Johnsson ikiliikkuja murskaa sinun paalikoneen ja jatkaa matkaa, kuin mitään ei olisi tapahtunu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun vanha mutta luotettava Johnsson ikiliikkuja murskaa sinun paalikoneen ja jatkaa matkaa, kuin mitään ei olisi tapahtunu.
Tuo paaliin panija on jo vuosia jakanut tuota parin sanan viestiään.
Mitään muuta ei sieltä ole koskaan tullut, joten lienee joku noista perushöppänöistä, jota täällä esiintyy vaivoiksi asti.
- Anonyymi
Laittaka pinnapulit niin loppuu katkeamispiste
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 292304
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3701952M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161451Pelkään suunnattomasti
Että olet toiseen ihastunut. Se on lähes sietämätön ajatus koska koen että meidän tilanne on auki, selvittämättä. Eikä k49840Parempi suorituskyky Urheiluharrastajien suosimasta lisäravinteesta hyötyisivät todennäköisesti kaik
Parempi suorituskyky Urheiluharrastajien suosimasta lisäravinteesta hyötyisivät todennäköisesti kaikki muutkin. Se on ed6796Mies, etko ole miettinyt
että voit menettää yhteytemme ja minut lopullisesti, jos et tee mitään?52743- 18680
- 52662
- 24637
- 135613