Tiet erosivat

Hallitus ei halua, että ay-liike osallistuu työelämää koskevan lainsäädännön valmisteluun. Eläkeiän nostamispäätös synnytettään mieluummin hiihtoladulla ja sitten ilmoituasiana.

SAK ja STTK tyytyvät tähän hallituksen linjaukseen ja keskittyvät nyt täysillä edunvalvontaan. Molemmat etujärjestöt ovat ilmoittaneet jalkautuvansa SATA-komiteasta pois. Palkkaneuvotteluissa hallitus ei tule olemaan osapuolena. Ammattiliitot huolehtivat edunvalvonnasta parhaaksi näkemällään tavalla.

Toivottavasti hallitus kantaa sitten vastuun myös niistä seurauksista, mihin tällainen sanelupolitiikan valitseminen johtaa. Vaaleja vartenhan tässä annettiin oppositiolle tietysti herkullinen lisäpotku, mutta ennen vuoden 2011 vaaleja ehditään saada paljon vahinkoja aikaan. Niistä vastaa nyt yksin hallitus, koska se linjasi itse koko vastuun itselleen. Rohkeutta Vanhaselta ei kyllä tässä puuttunut, ellei sitten ymmärrys ollut niin heikko, ettei tajunnut mitä sai aikaan. En kyllä ihmettelisi sitä, että kyse on ymmärryksen puutteesta. Viitteitä siihen suuntaan on saatu jo pitkän aikaa.

Palkkaneuvotteluissa voi tulla kiihkeä vuosi. Mitä mahtaa ajatella Sari Sairaanhoitajakin luvatusta tasa-arvotuposta. Ensin annetaan ripaus lupauksista ja sitten kohta viedään sekin vähä.

16

576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taas tollon toiveita

      Tollolla on tollon toiveet. Sinä ajattelet, että porvarihallituksen ja ay-liikkeen välinen sanakopu, tai paremminkin ay-liikkeen yksipuolinen sanailu, valuisi suoraan demarien kannatukseen. Tulet pettymään pahasti, demarien alamäki saa vain uutta vauhtia kun todenteolla aletaan pohtia suurten ikäluokkien eläköitymisen vaikutuksia ja kustannuksia. SDP joutuu hakemaan sen vanhan linjauksensa, jossa se edellyttää etuuksien muuttamista niin, ettei ne houkuttele varhaiseen eläkkeelle jäämiseen.

      Nyt puhutaan ay-pomijen suulla kovia, mutta kuukauden pari kuluttua, kun asiaoita todenteolla ryhdytään valmistelemaan, niin SAK kuin STTK ovat taas mukana. Työmarkkinateatteri on sellaista.

      Ay-liikkeen mukanaolo yhteiskunnallisessa päätöksenteossa hakee nut uutta mallia, ja vaikka eritoten SAk:ssa haikaillaan keksitettyjen tupojen ja kolminnan perään, aika on ajanut tuollaisten rakenteiden ohi. Demareista nuorekkaimmat sen ovat jo tajunneet, kuten vaikkapa Osku Pajamäen kannaotot eilisessä Hesarissa osoittaa. Osmo Soininvaara oli myös samoilla linjoilla, ja häntä voi pitää yhtenä visionäärisimmitä poliittisista toimijoistamme.

      • Ilman nimittelyä

        Oli hyvä, että Jutta Urpilainen "ymmärsi" hätäpäissään villitä muutkin oppositioporukat välikysymyksen taakse.

        Välikysymysvastauksessa- ja keskustelussa väännetään rautalankamalli siitä, mistä tässä on loppujen lopuksu kysymys.

        Kyllä ne möröt sieltä poistuvat.

        Oppositiolla on myös mahdollisuus esittää oma mallinsa kuinka se maksaisi pois se hirmuisen velan joka meille syntyy Yhdysvalloista alkunsa saaneen laman vuoksi.

        Rautalankamallia voi tarkastella:

        http://areena.yle.fi/toista?id=1929316

        Solvaamisesta, eikä lapsellisesta nimittelystä eiole nyt mitään hyötyä - ei puolin eikä toisin.


      • ja muusta
        Ilman nimittelyä kirjoitti:

        Oli hyvä, että Jutta Urpilainen "ymmärsi" hätäpäissään villitä muutkin oppositioporukat välikysymyksen taakse.

        Välikysymysvastauksessa- ja keskustelussa väännetään rautalankamalli siitä, mistä tässä on loppujen lopuksu kysymys.

        Kyllä ne möröt sieltä poistuvat.

        Oppositiolla on myös mahdollisuus esittää oma mallinsa kuinka se maksaisi pois se hirmuisen velan joka meille syntyy Yhdysvalloista alkunsa saaneen laman vuoksi.

        Rautalankamallia voi tarkastella:

        http://areena.yle.fi/toista?id=1929316

        Solvaamisesta, eikä lapsellisesta nimittelystä eiole nyt mitään hyötyä - ei puolin eikä toisin.

        Voit olla varma ettei oppositio esitä mitää omaa malliaan. Sillä ei ole eväitä siihen.

        Joten Jutta-tytön johdolla jatketaan vain räksytystä.

        Hallitus varmasti tulee esittämään rautalankamallilla mistä on kyse, nähtäväksi jää minkä asenteen media ottaa, haluaako se rakentaa tästäkin jotain suurta draamaa hallituksen ja opposition välille jolla hehkuttaa vai löytyykö asian ydin joka osataan uustisoida.

        Tollo on yleisnimi demareille, se kuvaa parhaiten tämän hetken SDP:tä, sen poliitikkoja ja kannattajia. Tollo nimi lanseerattiin Hyvät Herrat ohjelmassa jossa kauppaneuvos vei tolloa demarivävyään kuin litran mittaa. Nyt kaikki muutkin vievät demareita tullen mennen, joten tollo nimitys on enemmän kuin paikallaan, eikä missään tapauksessa solvaava, kuvaava paremminkin.


      • Vai mitä?
        ja muusta kirjoitti:

        Voit olla varma ettei oppositio esitä mitää omaa malliaan. Sillä ei ole eväitä siihen.

        Joten Jutta-tytön johdolla jatketaan vain räksytystä.

        Hallitus varmasti tulee esittämään rautalankamallilla mistä on kyse, nähtäväksi jää minkä asenteen media ottaa, haluaako se rakentaa tästäkin jotain suurta draamaa hallituksen ja opposition välille jolla hehkuttaa vai löytyykö asian ydin joka osataan uustisoida.

        Tollo on yleisnimi demareille, se kuvaa parhaiten tämän hetken SDP:tä, sen poliitikkoja ja kannattajia. Tollo nimi lanseerattiin Hyvät Herrat ohjelmassa jossa kauppaneuvos vei tolloa demarivävyään kuin litran mittaa. Nyt kaikki muutkin vievät demareita tullen mennen, joten tollo nimitys on enemmän kuin paikallaan, eikä missään tapauksessa solvaava, kuvaava paremminkin.

        Minusta tollo on arvonimi sellaiselle demarille, joka ei tajua maailmasta mitään, mutta politikoi ahkerasti sen eteen, että "omat" saisivat lautakuntapaikkoja ja puolue lisää kannatusta.

        Median suhteen minäkin toivon, että joku suuren yleisön tavoittava media vaivautuisi selvittämään, mistä eläkekysymyksessä taustoineen todella on kyse, että kansa saisi mahdollisuuden selvittää itselleen, mistä tässä ASIASSA on kyse.

        Se, että Ihalainen sanoutuu irti jostain tai että Vanhanen sanoo saaneensa idean Rukan laduilla, ei juurikaan liity itse asian ytimeen, tulevaan työllisyys- ja eläkeongelmaan ja hallituksen esitykseen siitä, miten ongelman ratkaisua pitäisi lähteä valmistelemaan.

        -Jäbä


      • Vai mitä? kirjoitti:

        Minusta tollo on arvonimi sellaiselle demarille, joka ei tajua maailmasta mitään, mutta politikoi ahkerasti sen eteen, että "omat" saisivat lautakuntapaikkoja ja puolue lisää kannatusta.

        Median suhteen minäkin toivon, että joku suuren yleisön tavoittava media vaivautuisi selvittämään, mistä eläkekysymyksessä taustoineen todella on kyse, että kansa saisi mahdollisuuden selvittää itselleen, mistä tässä ASIASSA on kyse.

        Se, että Ihalainen sanoutuu irti jostain tai että Vanhanen sanoo saaneensa idean Rukan laduilla, ei juurikaan liity itse asian ytimeen, tulevaan työllisyys- ja eläkeongelmaan ja hallituksen esitykseen siitä, miten ongelman ratkaisua pitäisi lähteä valmistelemaan.

        -Jäbä

        Nämä tolloilmaisut ovat vaan jatkoa oikeistolaiselle ihmiskäsitykselle. Suvi Linden jo kertoi sen, miten työnantajien tulisi saada kohdella vastahakoisia työntekijöitä. Eero Lehden mielestä taas ei ole niin väliä, jos liikenteessä kuoleekin ihmisiä kunhan nämä ovat demareita. Sinä puhut työhaluttomista ihmistä, joku toinen laiskoista.

        Tällainen vastakkainasetteleva ihmiskuva näyttää olevan kovin tyypillen suomalaisille. Ruotsissa työantajat ovat suhtautuneet työntekijöihin enemmän voimavarana, jota pitääkin huoltaa ja virittää, jotta lopputulos olisi kaikille optimaalinen. Varmaa syy tähän on Ruotsissa aiemmin vallinnut työvoimapula ja vasemmiston suuri valta. Sellainen pakottaa välttämään ylimielistä nimittelyä ja tekemään yhteistyötä. Varmaan Suomessakin mennään tähän suuntaan, kun orjatyöväenpuoluekin muuttuu aidoksi yhteistyöpuolueeksi.


      • aivan täysin
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Nämä tolloilmaisut ovat vaan jatkoa oikeistolaiselle ihmiskäsitykselle. Suvi Linden jo kertoi sen, miten työnantajien tulisi saada kohdella vastahakoisia työntekijöitä. Eero Lehden mielestä taas ei ole niin väliä, jos liikenteessä kuoleekin ihmisiä kunhan nämä ovat demareita. Sinä puhut työhaluttomista ihmistä, joku toinen laiskoista.

        Tällainen vastakkainasetteleva ihmiskuva näyttää olevan kovin tyypillen suomalaisille. Ruotsissa työantajat ovat suhtautuneet työntekijöihin enemmän voimavarana, jota pitääkin huoltaa ja virittää, jotta lopputulos olisi kaikille optimaalinen. Varmaa syy tähän on Ruotsissa aiemmin vallinnut työvoimapula ja vasemmiston suuri valta. Sellainen pakottaa välttämään ylimielistä nimittelyä ja tekemään yhteistyötä. Varmaan Suomessakin mennään tähän suuntaan, kun orjatyöväenpuoluekin muuttuu aidoksi yhteistyöpuolueeksi.

        Kyse ei ole ollenkaan mistään ihmiskuvasta. Sinäkään et ole niin tosikko, että tuollaiseen uskoisit.

        Kyse on pelkästä havainnollistamisesta, koska esim tollo kuvaa napakasti sitä, mitä tarkoitetaan.

        Sinä puolsestasi paljastat aika paljon omasta luonteestasi, kun lähdet yleistämään näitä havainnollistavia heittoja ja esität perättömiä väitteitä siitä millaisia ihmiskäsityksiä kokoomuslaisilla muka sinun mielestäsi on.

        Olet siis väärässä - tässäkin asiassa.

        -Jäbä


      • paljon halveksivampi
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Nämä tolloilmaisut ovat vaan jatkoa oikeistolaiselle ihmiskäsitykselle. Suvi Linden jo kertoi sen, miten työnantajien tulisi saada kohdella vastahakoisia työntekijöitä. Eero Lehden mielestä taas ei ole niin väliä, jos liikenteessä kuoleekin ihmisiä kunhan nämä ovat demareita. Sinä puhut työhaluttomista ihmistä, joku toinen laiskoista.

        Tällainen vastakkainasetteleva ihmiskuva näyttää olevan kovin tyypillen suomalaisille. Ruotsissa työantajat ovat suhtautuneet työntekijöihin enemmän voimavarana, jota pitääkin huoltaa ja virittää, jotta lopputulos olisi kaikille optimaalinen. Varmaa syy tähän on Ruotsissa aiemmin vallinnut työvoimapula ja vasemmiston suuri valta. Sellainen pakottaa välttämään ylimielistä nimittelyä ja tekemään yhteistyötä. Varmaan Suomessakin mennään tähän suuntaan, kun orjatyöväenpuoluekin muuttuu aidoksi yhteistyöpuolueeksi.

        Tollo on suhteellisen arvoneutraali ilmaus demareista, kuvaava kylläkin. Se osoittaa sen kuinka demarit ovat hukassa vailla omaa vaihtoehtoa, tolloilevat vain.

        Paljon pahemmin sinä, ja monet kaltaisesi tollot, kuvaavat vaikkapa maaseudun kepulaisia, tai kaupunkien kokoomusta äänestäviä. Sanat luuseri tai reppana vilahtelevat siinä yhtenään, eikä pahempiakaan ilmauksia kaihdeta. Lueppa omiakin tekstejäsi.

        Vastakkainasettelusta meillä on kiittäminen vasemmistoa ja etenkin sen ay-siipeä. Sieltä tuo vastakkainasettelu nousee vasemmistopuolueiden yleispolitiikkaan, siellä luodaan kuvaa, että koko yhteiskunta on jakautunut meidän leiriin ja vastapuolen leiriin. Tuo kuva palvelee joukkojen agitointia, selkeä, yksinkertaistettu, vastakkainasettelu on helppo myydä kannattajille. Jos se ei ole liian falski, kuten kävi demareiden vastakkainasetteluyritykselle viime vaaleissa.

        Koulutetumpi ja fiskumpi väki toki on huomannut vastakkainasettelun väistyneen moniarvoisuuden tieltä, ja siksikin vasemmiston alamäki nättää vain kiihtyvän


      • Niinpä niin
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Nämä tolloilmaisut ovat vaan jatkoa oikeistolaiselle ihmiskäsitykselle. Suvi Linden jo kertoi sen, miten työnantajien tulisi saada kohdella vastahakoisia työntekijöitä. Eero Lehden mielestä taas ei ole niin väliä, jos liikenteessä kuoleekin ihmisiä kunhan nämä ovat demareita. Sinä puhut työhaluttomista ihmistä, joku toinen laiskoista.

        Tällainen vastakkainasetteleva ihmiskuva näyttää olevan kovin tyypillen suomalaisille. Ruotsissa työantajat ovat suhtautuneet työntekijöihin enemmän voimavarana, jota pitääkin huoltaa ja virittää, jotta lopputulos olisi kaikille optimaalinen. Varmaa syy tähän on Ruotsissa aiemmin vallinnut työvoimapula ja vasemmiston suuri valta. Sellainen pakottaa välttämään ylimielistä nimittelyä ja tekemään yhteistyötä. Varmaan Suomessakin mennään tähän suuntaan, kun orjatyöväenpuoluekin muuttuu aidoksi yhteistyöpuolueeksi.

        Hallituksen toimia tulisikin tarkastella kokonaisuutena, ei yksittäisinä tekoina.

        Suomen työmarkkinaongelmat ovat varsin tuttuja. Keskimääräinen eläköitymisikä pitää sisällään varsin monenlaisia tekijöitä, tärkein on ns. työttömyysputki, joka on työnantajien instrumentti vaikeassa suhdannetilanteessa. Hyöty on siis sekä työnantajien että työntekijöiden.

        Suomalaiset jäävät myös työkyvyttömyyseläkkeille useammin kuin muu muassa ruotsalaiset. Syynä on työelämämme rakenne. Suomessa tehdään eniten Euroopassa yötyötä, yötyö on mitatuista työelämän terveysriskeistä pahin. Suomessa on myös työelämän joustot erittäin vähäiset, vajaakuntoisten työllistyminen on vaikeaa, lähes mahdotonta.

        Mikäli tarkastelemme hallituksen nyt tehtyjä päätöksiä työmarkkinoiden näkökulmasta, voidaan sanoa toiminnan olleen vähintäänkin tempoilevaa. Kelamaksujen poisto oli tuhoisa päätös. Kelan rooli työkyvyn ylläpitämisessä on ollut varsin tärkeä. Tyky ja Aslak tyyppiset varhaiseen työkyvyn alenemiseen liittyvät kuntoutusprojektit, ovat työkyvyn ylläpitämisessä varsin tärkeitä. Nämä kuntoutusmuodot ovat harkinnanvaraisia, niinpä niistä tingitään ensimmäiseksi, mikäli rahoitus on ongelmallinen.

        Suomessa on myös varsin tyypillistä, että naiset hoitavat lapsiaan kotonaan noin kolmevuotiaaksi, tämä on myös poikkeuksellista. Mikäli hoitopaikat olisivat hyvin toimivia ja hinnaltaan edullisia, silloin koulutettujen naisten osallistuminen työelämään pitenisi aika monella vuodella ja jopa parhaassa työiässä. Hallituksen päätökset eivät ole tukeneet tätä mahdollisuutta. Kuntien taloustilanne on tehnyt hoitopaikoista lähinnä säilytyslaitoksia ja hinnoittelupolitiikka tekee kotihoidosta kilpailukelpoisen.

        Eläkkeelle jäämisikä on eri asia, kuin eläkeikä, koska jo nyt jäädään työelämästä pois aiemmin. Mikäli työelämän rakenteellisiin ongelmiin ei puututa, silloin tilanne jatkuu tällaisena, vaikka Vanhanen saisi päähänsä hiihtoladuilla mitä. Nyt tehdyin päätöksin, ainoastaan kärjistettiin yhteiskunnallisin toimijoiden välejä.

        Mikäli ihmiskuva on sellainen, että keppi on se ensisijainen toimintamalli, jolla kansalaisia hallitaan, silloin on selvää, että ongelmia tulee. Valtiovalta on kansalaisia varten, ei toisin päin, tämäkin asia olisi hyvä muistaa.


      • ilman muuta
        Niinpä niin kirjoitti:

        Hallituksen toimia tulisikin tarkastella kokonaisuutena, ei yksittäisinä tekoina.

        Suomen työmarkkinaongelmat ovat varsin tuttuja. Keskimääräinen eläköitymisikä pitää sisällään varsin monenlaisia tekijöitä, tärkein on ns. työttömyysputki, joka on työnantajien instrumentti vaikeassa suhdannetilanteessa. Hyöty on siis sekä työnantajien että työntekijöiden.

        Suomalaiset jäävät myös työkyvyttömyyseläkkeille useammin kuin muu muassa ruotsalaiset. Syynä on työelämämme rakenne. Suomessa tehdään eniten Euroopassa yötyötä, yötyö on mitatuista työelämän terveysriskeistä pahin. Suomessa on myös työelämän joustot erittäin vähäiset, vajaakuntoisten työllistyminen on vaikeaa, lähes mahdotonta.

        Mikäli tarkastelemme hallituksen nyt tehtyjä päätöksiä työmarkkinoiden näkökulmasta, voidaan sanoa toiminnan olleen vähintäänkin tempoilevaa. Kelamaksujen poisto oli tuhoisa päätös. Kelan rooli työkyvyn ylläpitämisessä on ollut varsin tärkeä. Tyky ja Aslak tyyppiset varhaiseen työkyvyn alenemiseen liittyvät kuntoutusprojektit, ovat työkyvyn ylläpitämisessä varsin tärkeitä. Nämä kuntoutusmuodot ovat harkinnanvaraisia, niinpä niistä tingitään ensimmäiseksi, mikäli rahoitus on ongelmallinen.

        Suomessa on myös varsin tyypillistä, että naiset hoitavat lapsiaan kotonaan noin kolmevuotiaaksi, tämä on myös poikkeuksellista. Mikäli hoitopaikat olisivat hyvin toimivia ja hinnaltaan edullisia, silloin koulutettujen naisten osallistuminen työelämään pitenisi aika monella vuodella ja jopa parhaassa työiässä. Hallituksen päätökset eivät ole tukeneet tätä mahdollisuutta. Kuntien taloustilanne on tehnyt hoitopaikoista lähinnä säilytyslaitoksia ja hinnoittelupolitiikka tekee kotihoidosta kilpailukelpoisen.

        Eläkkeelle jäämisikä on eri asia, kuin eläkeikä, koska jo nyt jäädään työelämästä pois aiemmin. Mikäli työelämän rakenteellisiin ongelmiin ei puututa, silloin tilanne jatkuu tällaisena, vaikka Vanhanen saisi päähänsä hiihtoladuilla mitä. Nyt tehdyin päätöksin, ainoastaan kärjistettiin yhteiskunnallisin toimijoiden välejä.

        Mikäli ihmiskuva on sellainen, että keppi on se ensisijainen toimintamalli, jolla kansalaisia hallitaan, silloin on selvää, että ongelmia tulee. Valtiovalta on kansalaisia varten, ei toisin päin, tämäkin asia olisi hyvä muistaa.

        Työelämän epäkohtia on tarkasteltava kokonaisuutena eikä eläkeiän nostaminen niitä epäkohtia tietenkään poista. Nyt onkin kyse siitä, että Suoi ei pysty nousemaan ylös lamasta sitten kuin vienti taas alkaa vetää eikä pysty maksamaan elvytykseen ottamaansa valtionvelkaa, ellei jotain tehdä, kun eläkkeelle siirtyy 400000 ihmistä ja työelämään tulee uusista ikäluokista 200000ihmistä vähemmän kuin meillä nyt on.

        Edessämme on tilanne, jossa työvoima ei riitä, eli verotulot eivät riitä.

        Ratkaisuina ovat menoleikkaukset, veronkorotukset tai se, että tehdään enemmän töitä. Työn tekemisestä siis on kyse.


      • hyvinkin..
        Vai mitä? kirjoitti:

        Minusta tollo on arvonimi sellaiselle demarille, joka ei tajua maailmasta mitään, mutta politikoi ahkerasti sen eteen, että "omat" saisivat lautakuntapaikkoja ja puolue lisää kannatusta.

        Median suhteen minäkin toivon, että joku suuren yleisön tavoittava media vaivautuisi selvittämään, mistä eläkekysymyksessä taustoineen todella on kyse, että kansa saisi mahdollisuuden selvittää itselleen, mistä tässä ASIASSA on kyse.

        Se, että Ihalainen sanoutuu irti jostain tai että Vanhanen sanoo saaneensa idean Rukan laduilla, ei juurikaan liity itse asian ytimeen, tulevaan työllisyys- ja eläkeongelmaan ja hallituksen esitykseen siitä, miten ongelman ratkaisua pitäisi lähteä valmistelemaan.

        -Jäbä

        Tollo on demariuskovainen, puolueeseensa sokeasti luottava, porvareita periaatteesta kaikessa vastustava, yleensä vanhempi mies.

        Tollo on hyvinkin arvonimi tuollaiselle.

        Kepuun uskovia peräkykän juntteja tiedämme elävän maaseudulla, tollo on näiden junttien kaupunkilaisvastine.


      • Obs1
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Nämä tolloilmaisut ovat vaan jatkoa oikeistolaiselle ihmiskäsitykselle. Suvi Linden jo kertoi sen, miten työnantajien tulisi saada kohdella vastahakoisia työntekijöitä. Eero Lehden mielestä taas ei ole niin väliä, jos liikenteessä kuoleekin ihmisiä kunhan nämä ovat demareita. Sinä puhut työhaluttomista ihmistä, joku toinen laiskoista.

        Tällainen vastakkainasetteleva ihmiskuva näyttää olevan kovin tyypillen suomalaisille. Ruotsissa työantajat ovat suhtautuneet työntekijöihin enemmän voimavarana, jota pitääkin huoltaa ja virittää, jotta lopputulos olisi kaikille optimaalinen. Varmaa syy tähän on Ruotsissa aiemmin vallinnut työvoimapula ja vasemmiston suuri valta. Sellainen pakottaa välttämään ylimielistä nimittelyä ja tekemään yhteistyötä. Varmaan Suomessakin mennään tähän suuntaan, kun orjatyöväenpuoluekin muuttuu aidoksi yhteistyöpuolueeksi.

        Et näytä muistavan, että Lehden sinänsä huono vitsi sai alkunsa demariedustajan syytöksestä, että nuo kuolleet ovat hallituksen syy. Ruotsissahan ammattiyhdistysliike yhteistyössä työnantajien kanssa laskee palkkoja. Se kai olisi sinustakin oikea tie. Vanhanenhan on jopa vastustanut palkankorotusten peruuttamista, joten hän kai on siinäkin väärässä.

        En voi mitään Ruotsin ihailullesi, olen yrittänyt selittää sinulle ruotsalaista paljon suomalaista jyrkemmin jakautunutta kansaa, mutta ei kai sille voi mitään, jos et välitä tosiasioista. Sinä väität, että 60-vuotiaiden työkyky ei ole tippaakaan parantunut keski-iän noustessa ja terveyden parantuessa. Muistanet, että ennen 50-vuotias sai kävelykepin syntymäpäivälahjaksi, nyt 70-vuotias loukkssntuisi siitä. Eläkeläiset harrastavat vuorikiipeilyä jne. En tiedä sitten, missä nuo sairaat 60-vuotiaasi ovat. Tai kylläpä minä voin arvata, että Nuorissa Kotkissa.


    • ei siinä mitään

      Jos SAK ja STTK ryhtyvät ajamaan työn tekemiseen haluttomien ihmisten etuja ja toimivat työhalukkaiden ihmisten etuja vastaan, niin antaa eron tulla vaan. Se, että SAK ja STTK nakkelevat niskojaan ja osoittavat mieltään poistumalla "hiekkalaatikolta", on aika akkamaista oman vastuun pakoilua.

      Tässähän ei ole kyse mistään "Rukan lumilla keksitystä" ideasta vaan kymmenien työryhmien pohtimasta asiasta, jossa ei ole päästy sellaiseen yhteiseen sopimukseen, joka ratkaisisi suurten ikäluokkien työllisyydelle ja huoltosuhteelle aiheuttaman ongelman, kun vasemmisto on aina vastustanut eläkeiän pidentämistä.

      Nyt hallitus otti ohjat omiin käsiinsä ongelmassa, jonka kaikki hyvin tuntevat, kun ratkaisua ei enää voi odottaa eikä vatvoa tuloksettomissa työryhmissä. Sehän on jo tehty moneen kertaan.

      Se, että Ihalainen ja mäenpää nyt "neiteilevät" ja demonstroivat "sanoutumalla irti" yhteistyöstä ja viimeisimmistä sopimuksista, kun "hallitukseen ei voi enää luottaa", on erittäin lapsellista, mutta myös vastuutonta peliä.

      Minun on aika mahdoton ymmärtää, mistä johtuu, että demareilta on nyt pallo aivan täydellisesti hukassa. Koko edunvalvontakin näyttää täysin lähteneen lapasesta, kun tunnereaktiot putoavat näin alhaisen demonstraation tasolle.

      Kaikkihan ovat olleen hallituksen kanssa samaa mieltä - sinäkin - siitä, että eläkkeellesiirtymistä on pkko siirtää myöhäisemmäksi, kun muuten ei pärjätä.

      Kun hallitus sitten ottaa ohjat käsiinsä ja päättää käynnistää asian toteuttavan lainsäädännön valmistelun, niin vasemmisto politisoi asian siksi, että se haluaa kerätä irtopisteitä niiltä kansalaislita, joilla on halu päästä pois töistä muita nuorempana.

      Minusta tämä on vastuutonta. Vasemmiston kannatuksen alamäki muuttuu tämän jälkeen jyrkemmäksi ja keskustan kannatus kääntyy selvään nousuun.

      Palkkaneuvotteluista ei kannata niistäkään paskaa jauhaa. Mäenpään tämänpäiväinen yliö Hesarissa kertoo korutonta kieltään siitä, että myös palkansaajapuolella kannattaa jo purkaa keskusliittorakenne, koska valta on jo siirtynyt toimialakohtaisille ammattiliitoille, pois Ihalaiselta ja Mäenpäältä.

      Niinpä on ihan sama, jos tiet sillä tasolla eroavat, kun se ei enää merkitse yhtään mitään.

      -Jäbä

      • Kirjoituksesi on hyvin tyypillistä oikeistopropagandaa. Siinä puhutaan ihmisistä, joilla on halua päästä pois työelämästä muita varhemmin. Eräs toinen kirjoittaja (Ari Kähärä)tässä joku päivä takaperin sanoi suoraan, että dunarit ovat laiskoja.

        Onhan meillä toki suosittu sellaisiakin malleja, missä ihmisiä houkutellaan lähtemään varhennetulle eläkkeelle. Tällaisia ovat vapaaehtoisten eläkevakuutusten verohelpotusedut ja suuripalkkaisten johtajien kultaiset kädenpuristukset. Mitkä tahot ovat mahtaneet tällaisia etuja ajaa?

        Hallitus ei ole halunnut selvittää sitä, miten työhön kykeneviä ovat 63 vuotiaat erityisesti niillä aloilla, missä on työvoimapulaa. Toiseksi ei ole välitetty selvittää sitä, miten halukkaita työantajat ovat pitämään näitä 63 vuotiaita töissä niillä samoilla aloilla, missä on työvoimapulaa.

        Nykyinen joustava systeemi ei estä kenenkään työhaluisen työntekoa. Päinvastoin se mahdollistaa sen 68 ikävuoteen asti ja tarjoaa tältä ajalta sekä palkan että ns. superkertymän eläkkeeseen. Jos kerran työhaluttomat ovat vain pieni marginaalinen laiskojen ryhmä, miksi tämä nykyinen systeemi ei riitä. Ei se estä työhalukkaista tekemästä työtä. Ne ovat aivan muut syyt, jotka estävät työnteon. Toinen syy on työkyvyn heikentyminen ja toinen työnantajien haluttomuus pitää ikäihmisiä töissä.

        Kerro meille, miksi ollaan niin hirveän haluttomia selvittämään ja ottamaan käyttöön sellaiset tekijät, jotka todella vaikuttaisivat eli lisäisivät iäkkäiden työllisyyttä. Eläkeiän nostaminen myöhentää vain eläkettä eli on etujen leikkaus, mutta ei lisää työllisyyttä. Se miksei lisää johtuu kahdesta edellä kertomastani syystä. Pitäisitkö sinä työantaja töissä sellaisia 63 täyttäneitä, joiden työn tuottavuus on enää korkeintaan puolet siitä mitä nuorempien on. Arvaa vaan, kumpi yritys pärjää paremmin esim. rakennusalalla, se jolla on yli kuuskymppisiä työntekijöitä vai se jolla on 20-40 vuotiaita. Tällaisia tekijöitä ne työantajat todellisuudessa funtsivat, ei sitä mitä Vanhanen hiihtoladulla tyhjässä päässään keksii.


      • Minäpä kerron
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Kirjoituksesi on hyvin tyypillistä oikeistopropagandaa. Siinä puhutaan ihmisistä, joilla on halua päästä pois työelämästä muita varhemmin. Eräs toinen kirjoittaja (Ari Kähärä)tässä joku päivä takaperin sanoi suoraan, että dunarit ovat laiskoja.

        Onhan meillä toki suosittu sellaisiakin malleja, missä ihmisiä houkutellaan lähtemään varhennetulle eläkkeelle. Tällaisia ovat vapaaehtoisten eläkevakuutusten verohelpotusedut ja suuripalkkaisten johtajien kultaiset kädenpuristukset. Mitkä tahot ovat mahtaneet tällaisia etuja ajaa?

        Hallitus ei ole halunnut selvittää sitä, miten työhön kykeneviä ovat 63 vuotiaat erityisesti niillä aloilla, missä on työvoimapulaa. Toiseksi ei ole välitetty selvittää sitä, miten halukkaita työantajat ovat pitämään näitä 63 vuotiaita töissä niillä samoilla aloilla, missä on työvoimapulaa.

        Nykyinen joustava systeemi ei estä kenenkään työhaluisen työntekoa. Päinvastoin se mahdollistaa sen 68 ikävuoteen asti ja tarjoaa tältä ajalta sekä palkan että ns. superkertymän eläkkeeseen. Jos kerran työhaluttomat ovat vain pieni marginaalinen laiskojen ryhmä, miksi tämä nykyinen systeemi ei riitä. Ei se estä työhalukkaista tekemästä työtä. Ne ovat aivan muut syyt, jotka estävät työnteon. Toinen syy on työkyvyn heikentyminen ja toinen työnantajien haluttomuus pitää ikäihmisiä töissä.

        Kerro meille, miksi ollaan niin hirveän haluttomia selvittämään ja ottamaan käyttöön sellaiset tekijät, jotka todella vaikuttaisivat eli lisäisivät iäkkäiden työllisyyttä. Eläkeiän nostaminen myöhentää vain eläkettä eli on etujen leikkaus, mutta ei lisää työllisyyttä. Se miksei lisää johtuu kahdesta edellä kertomastani syystä. Pitäisitkö sinä työantaja töissä sellaisia 63 täyttäneitä, joiden työn tuottavuus on enää korkeintaan puolet siitä mitä nuorempien on. Arvaa vaan, kumpi yritys pärjää paremmin esim. rakennusalalla, se jolla on yli kuuskymppisiä työntekijöitä vai se jolla on 20-40 vuotiaita. Tällaisia tekijöitä ne työantajat todellisuudessa funtsivat, ei sitä mitä Vanhanen hiihtoladulla tyhjässä päässään keksii.

        Älä ihan vielä viitsi ryhtyä syyttelemään minua oikeistopropagandasta. Koetetaan nyt edes hetken aikaa pysyä asiassa, jooko?

        Jaksat jostain syystä väittää, että eillä oltaisi haluttomia selvittämään eläkekysymyksiä. Sehän ei ollenkaan pidä paikkaansa. Meillähän on ollut useampiakin laajapohjaisia ja kolmikantaisiakin työryhmiä ja komiteoita jo ainakin kymmenen vuoden ajan selvittämässä suurten ikäluokkien eläköitymisen aiheuttamaa tilannetta, "eläkepommia" ja sen seurauksia sekä etsimässä keinoja, miten selvittäisi siitä tilanteesta, että työmarkkinoilta poistuu 400000 ihmistä samaan aikaan kun työmarkkinoille tulee 200000 ihmistä vöhemmän kuin nyt.

        Sinä jauhat jatkuvasti menneisyydestä ja siitä, ettei tuota tosiasiaa muka olisi selvitetty.

        Se on selvitetty moneen kertaan!

        Sekin on selvitetty, että vasemmisto vastustaa eläkeiän pidentämistä.

        En siis millään ymmärrä, miksi sinä jatkuvasti jankutat menneiden vuosien esimerkeistä, Ruotsista ja nykytilanteesta, koska meillä on tulevaisuudessa 600000 ihmisen vaje työvoimassa, ellei mitään tehdä.

        Hallituksen avaamalla ratkaisulla saataisi lisää vasta 300000 ihmistyövuotta. puolet on vielä ratkaisematta. Se joudutaan todennäköisesti ratkaisemaan vierastyövoimalla, ellei työn tekemistä edelleen rationalisoida ja ihmistyön tuottavuutta pystytä nostamaan.

        Ottaisit nyt vihdoinkin huomioon yllä olevat tosiasiat etkänimittelisi faktoja "oikeistopropagandaksi", koska eivät ne sitä ole. Ei sdp, sak eikä sttk:kaan ole noita faktoja kiistäneet, kun eivät hekään voi tosiasioita miksikään muuttaa.

        Mitä eläkejärjestelmiin muuten tulee, niin Suomessahan on toimittu hyvin typerästi jo 80-luvun alkupuolelta alkaen, kun jo silloin ryhdyttiin ratkomaan jopa yksittäisten firmojen ongelmia muuttamalla eläkelakeja niin, että sanaarauskysässä kunnossa olleet Hankkija, Osuuspankkiketju, Säästöpankit, EKA-Yhtymä ja monet monet muut suljetun talouden suojassa pöhöttyneet firmat ja toimialat pääsivät siirtämään vanhimmat työntekijänsä erilaisiin eläkeputkiin eikä työttömyyskortistoihin.

        Näin eläkeputkista on lutu vaihtoehto työviihtymättömyydelle. kun on kurjaa, niin halutaan pois, eläkeputkeen. Myös työnntajat ovat tätä mahdollisuutta käyttäneet siivoamalla palkkakuluiltaan kallista väkeä ulos ja ottamalla halvempaa nuorta väkeä tilalle, kun on tarvinnut palkkakuluja alentaa.

        Nykyinen "joustava" eläkeputkijärjestelmä on alun perin mätä järjestelmä ja siksi sellainen on lopetettava, koska sellaiseen ei ole varaa. Mikään tahohan ei suostu siihen, että työntekijän tai työnantajan eläkemakut nostettaisi sellaisiksi, että tuollaiset eläkeputket voitaisi rahoittaa ilman verovaroista tehtävää kompensaatiota. Ja se taas, että työssäkäyvien verotusta korotettaisi niin paljon, että aikaisin omasta halustaan eläkkeelle lähtevien eläkkeet maksettaisi, on täysin epäoikeudenmukaista.

        Mikset keskittyisi asiaan etkä vaikkapa rakennusalaan, koska se on hyvin vastuutonta sinulta, että nostat esiin yksittäistapuksia ja ysietät ne välttääksesi todella vaiken ongelman ratkaisemisen.

        -Jäbä


    • on osoittanut

      keskustelussanne kolme tärkeää seikkaa.

      Ristiriita on edunvalvonnassa.

      Osapuolten on keskityttävä edunvalvontaan.

      Hallitus on päättänyt keskittyä tarpeellisiin lainsäädännön muutoksiin.

    • on hyvä elää

      Vallankumous ja veriset vaatteet, sehän sinua innostaa, mutta toiveeksi jää. Onneksi SAK:llakin on järkevät johtajat toisin kuin nämä vanhuudenhöppänät täällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe