Sos.tilanteiden pelko

sairausloma?

Onko kukaan kyseisellä diagnoosilla sairauslomalla, tai ollut joskus? Kyseessä siis vaikea, yleistynyt sosiaalisten tilanteiden pelko (plus masennusta ja muuta).

Olen sairausloman tarpeessa, toimintakyky on nolla, mutta aiemmin lääkäri on sanonut etten saa sitä mun diagnooseilla. Hirteenkö tässä pitäis sitten mennä. :(

11

2142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sos.fobian

ja unettomuuden takia sairauslomalla.
      Vaihda psykiatria!

• neuvoa sos. til. pelkäävää

Mullakin on sosiaalisten tilanteiden pelko, oireina kaikkee ihanaa... Punastuminen, täriseminen, änkytys, kimeämmällä äänellä puhuminen, ruoka haluttomuus (siis tarkoitan jos pitää syödä yleisellä paikalla tai kohtuu tuntemattomien seurassa), käsien hikoaminen, sydän lyö tosi nopeasti ja vieläköhän oli muuta... Ei kai... Eikä nää onneks tuu kaikki yhtä aikaa. Enkä muutes pystyy kattoo puol tuttuja tai vieraita silmiin, etenkään puhuessa.
      Onko muilla minkä laisia oireita? Ja ennen kaikkea onko mitään tietoa miten vois lieventää tätä pelkoa, vai onko sen kans vaan opittava elämään. Oon huomannu tän pelon olevan erityisen paha saman ikäisten tai vähän vanhempien miespuolisten henkilöiden seurassa, johtuneekohan siitä, että olin joskus nuorempana ollu koulukiusattu ja kiusaajat olivat lähes poikkeuksetta poikia... Jaa-a...
      Tsemppiä muillekin tämän ihana pelon omistajille.

• xxx..

ns. alemmuuskompleksista. Pidät itseäsi riittämättömänä, kun arvostellaan. Koulukiusaaminen on samaa asiaa. Silloin vähätellään kiusattavan arvoa. Kyllähän se vaiva yleensä vähenee vanhetessa, kun saa lisää itsevarmuutta.
        Muutenkin tällaisessa kiusaamistilanteessa olisi hyvä tapella. Kiusaajaa pitäisi pilkata ja huitaista päin naamaa nyrkillä.
        Aikuisena ei voi tapella, mutta samanlaiset hieman kovemmat otteet voi olla paikallaan. Ihmisen pitää olla kova ja myös pehmeä.

• ...

Käy lääkärillä kertomassa oireesi ja pyydä masennuslääkkeitä ja suosittelen käymään psykiatrilla. Tällä tavoin saat parasta hoitoa. Rauhoittavia ja beta salpaajia ei kannata käyttää, niihin rupeaa turvautumaan liikaa sekä rauhoittaviin jää pahaan koukkuun. Sosiaalisten tilanteiden pelko voi vain pahentua ja johtaa masennukseen. Kannattaa lukea: http://www.introspekt.fi/artikkelit/sospel.html

• härkä
        ... kirjoitti:

Käy lääkärillä kertomassa oireesi ja pyydä masennuslääkkeitä ja suosittelen käymään psykiatrilla. Tällä tavoin saat parasta hoitoa. Rauhoittavia ja beta salpaajia ei kannata käyttää, niihin rupeaa turvautumaan liikaa sekä rauhoittaviin jää pahaan koukkuun. Sosiaalisten tilanteiden pelko voi vain pahentua ja johtaa masennukseen. Kannattaa lukea: http://www.introspekt.fi/artikkelit/sospel.html

Matti O Huttunen, joka on suomen johtavia psykiatreja ja dosentti, pitää rauhoittavia lääkkeitä erittäin hyvinä sos.fobiaan. Myös uudet masennuslääkkeet käyvät, mutta harvoin saadaan hyviä tuloksia. Lääkärin vala on poistaa suhteettoman kovan eri sairauksista johtuvan elämää haittaava tekijä. Rauhoittavat lääkkeet aiheuttavat riippuvuutta, mutta mitä sitten jos ne auttavat potilasta selviytymään kiusallisista tilanteista. (kirjoitan pahasta sos.tilanteiden ongelmasta). Toleranssi on sitä, ettei lääkettä ole alunperinkään määrätty tarpeeksi. Mitä sitä syömään, kun ei auta, mutta nostetaan hoitoannokseen, joka on meillä kaikilla hieman erilainen. Kysyn edelleenkin, miksi ei puhuta muista riippuvuutta aiheuttavista aineista(alkoholi, tupakka ja opiaatit, joita ilman ei monet ihmiset tule toimeen ja ovat vaikeimmin vieroitettavia, kuin esim. bentsot. Eli somaattisiin vaivoihin voi syödä koukuttavia aineita, mutta ei psyykkisiin. Uusimmat tutkimukset ovat osoittaneet, että uudet masennuslääkkeet ovat useimmille melko tehottomia, mutta lääketehtaiden on saatava rahat pois, koska tutkimustyöhön on käytetty paljon rahaa. Ssri lääkkeet pitkään syötynä ovat vaikeita vieroittaa, vaikka niiden ei pitänyt koukuttaa. Työssäni tapaan paljon potilaita, joille ei ole uusista masennuslääkkeistä mitään hyötyä ja niiden piti olla onnellisuuspillereitä. Menin hieman aiheen vierestä, mutta yritän jakaa tietoani ja innostuin. Matti O Huttusen kirja on varmaan lainattavissa kirjastoissa. Psyykelääkehoito. Puhutaan välillä lääkkeiden oikein käytöstä.

• Anonyymi
        härkä kirjoitti:

Matti O Huttunen, joka on suomen johtavia psykiatreja ja dosentti, pitää rauhoittavia lääkkeitä erittäin hyvinä sos.fobiaan. Myös uudet masennuslääkkeet käyvät, mutta harvoin saadaan hyviä tuloksia. Lääkärin vala on poistaa suhteettoman kovan eri sairauksista johtuvan elämää haittaava tekijä. Rauhoittavat lääkkeet aiheuttavat riippuvuutta, mutta mitä sitten jos ne auttavat potilasta selviytymään kiusallisista tilanteista. (kirjoitan pahasta sos.tilanteiden ongelmasta). Toleranssi on sitä, ettei lääkettä ole alunperinkään määrätty tarpeeksi. Mitä sitä syömään, kun ei auta, mutta nostetaan hoitoannokseen, joka on meillä kaikilla hieman erilainen. Kysyn edelleenkin, miksi ei puhuta muista riippuvuutta aiheuttavista aineista(alkoholi, tupakka ja opiaatit, joita ilman ei monet ihmiset tule toimeen ja ovat vaikeimmin vieroitettavia, kuin esim. bentsot. Eli somaattisiin vaivoihin voi syödä koukuttavia aineita, mutta ei psyykkisiin. Uusimmat tutkimukset ovat osoittaneet, että uudet masennuslääkkeet ovat useimmille melko tehottomia, mutta lääketehtaiden on saatava rahat pois, koska tutkimustyöhön on käytetty paljon rahaa. Ssri lääkkeet pitkään syötynä ovat vaikeita vieroittaa, vaikka niiden ei pitänyt koukuttaa. Työssäni tapaan paljon potilaita, joille ei ole uusista masennuslääkkeistä mitään hyötyä ja niiden piti olla onnellisuuspillereitä. Menin hieman aiheen vierestä, mutta yritän jakaa tietoani ja innostuin. Matti O Huttusen kirja on varmaan lainattavissa kirjastoissa. Psyykelääkehoito. Puhutaan välillä lääkkeiden oikein käytöstä.

Eiköhän valeriana riitä, sillä ongelma on vasta kun ahdistus vaivaa, johon toi tehoaa.

• diagnoosiksi

Masennus riittää diagnoosiksi sairaslomaa varten jos ei lääkäri pelkällä sosiaalisten tilanteiden pelolla sitä anna! Älä anna periksi, hae sairaslomaa jos sitä tarvitset!

• T-76

Minulla diagnosoitiin sosiaalisten tilanteiden pelko n. 11v sitten. Oireina olivat/ovat älytön jännittäminen, pelkään vieraita ja puolituttuja ihmisiä, syömistilanteet ovat erittäin vaikeita ja en koskaan lähde esim. työkavereiden kanssa syömään, puhelimella soittaminen, kaupassa käynti, vältän niitä mutta työn avulla pystyn jo soittamaan puheluja, punastelu, esitelmien pidoissa ääni lähtee vähitellen kokonaan, vastakkaisen sukupuolen kanssa jutteleminen jne.

Olen saanut monesti sairaslomaa sairauden takia ja myös masennuksen, koska sairaus masentaa minut välillä täysin.

Lääkkeinä minulla on masennuslääkkeet( efexor depot), joita kokeiltiin tosi monia ennenkuin sopivat löytyi, vaikeisiin tilanteisiin on erikseen nopeasti rauhoittavat (opamox tällä hetkellä), hitaammin rauhoittava aamulla otettava (rivatril) ja nukahtamis- ja unilääkkeet. Silti en pysty elämään normaalia elämää. Jännitän kaikesta huolimatta ja olen vielä yrityksessä johtaja-asemassa, johon en olisi halunnut mutta ajauduin siihen(onkin sitten ihan uusi tarina). Minusta on tullut vahvojen särkylääkkeiden väärinkäyttäjä, koska niitä kun syön, jännitys häviää. Ne määrättiin minulle selkäkipuihin ja äkkiä huomasin että kun niitä ottaa enemmän, tulee vapautunut ja hyvä olo. Juttelen työntekijöiden kanssa ja olen hyvin sosiaalinen. Olen ajanut itseni todella pahaan jamaan, koska lääkkeitä menee koko ajan enemmän ja käyn monella eri lääkärillä hakemassa reseptejä ja mieheni hakee minulle myös. Nyt olen jopa ruvennut ostamaan särkylääkkeitä katukaupasta. Jos lääkkeet ovat loppu, en uskalla liikahtaa kotoa minnekkään ja itken vaan sängyn pohjalla. Vieroitusoireet ovat aivan kauheat. Olin vuosi sitten vieroituksessa mutta kun pääsin sieltä pois ja sairasloma loppui, en uskaltanut mennä töihin ja hain lääkkeitä taas.

Pelkoni johtuvat lapsuudesta, pelkäsin isääni 11-vuotiaaksi asti kunnes vanhempani erosivat. Isä on alkoholisti ja uhkaili jopa aseen kanssa äitiäni ja minua. Sitten kun pääsin pois siitä helvetistä, alkoi toinen helvetti eli koulukiusaaminen. Nämä kaksi asiaa tekivät tehtävänsä ja ovat pilanneet elämäni.

Mutta siis alkuperäiseen asiaan eli kyllä tuolla diagnoosilla saa sairaslomaa tai sitten masennuksella. Minäkin saisin sairaslomaa, mutta en kehtaa olla pois töistä. Joskus tuntuu että kun pääsisi täältä kokonaan pois, mutta se ei ole mikään ratkaisu. Olen monesti yrittänyt itsaria huonolla menestyksellä...

Tsemppiä sinulle ja käy ihmeessä hakemassa sitä sairaslomaa. Äläkä ajaudu samanlaiseen helvettiin kun minä.

• Anonyymi

Luin tämän vanhan viestin, ja nyt täytyy kyllä sanoa, että järki käteen. Jos on sairas ei silloin ole paikka työelämässä! Omat rajat täytyy tuntea. Eikä sairaalta voi odottaa samalaisia suorituksia kuin mihin terveet kykenevät. Sairaan kannattaa myöntää omat vajavaisuutensa ja edetä niiden mukaan.

• Anonyymi

Mitä joku pelkää sosiaalisissa tilanteissa? Väkivaltaa, maineensa kärsimistä, taloudellista vahinkoa, muuta fyysistä vahinkoa? Ainakin mä oon melko näkymätön, eikä kukaan näe mua, vaan vähän ulkoista ja mun kehon, ehkä mun mieltä ja tunteita vähän, ja tulkinnat on aina vajaita ja yleensä enemmän tai vähemmän vääriä, ja mikä on oikeaa, niin pitäisikö sitä pelätä, että on jonkinlainen ja jotain yleisesti ja sillä hetkellä? Omana itsenään olemisen ongelma, kritiikin heikko sieto, turvattomuus?

• Anonyymi

Ei kannata ainakaan itseä viedä enenaikaiseen hautaan pillereiden kanssa vain päteäkseen muiden takia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on tulevan kevään teema?

Sun kohdallasi
      Ikävä
      143
      5920
    2. Maisa Torppa

Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL
      Kotimaiset julkkisjuorut
      267
      4966
    3. 273
      3537
    4. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      12
      2071
    5. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      166
      1766
    6. Nainen, älä tee aloitetta, jos

Jos olet: - ylipainoinen - yksinhuoltaja - tatuoitu - tukassa on varoitusväri - sinulla on muita lävistyksiä kuin korvak
      Ikävä
      189
      1686
    7. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      104
      1343
    8. Persut palkitsisi verohelpotuksin röökin polton ja ryyppäämisen lopettamisesta

>> Perussuomalaiset ehdottavatkin, että haittaverojen sijaan terveellisestä elämää viettäville ihmisille voitaisii
      Maailman menoa
      226
      1322
    9. Veronika Honkasalo(vas.)venäjän asialla

Honkasalon mukaan mukaan venäläisiä turvapaikanhakijoita kohdellaan lainvastaisesti. "Vasemmistoliiton varapuheenjohtaj
      Maailman menoa
      101
      1219
    10. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      62
      1195
    Aihe