Tuntuu olevan kahdenlaista mielipidettä,toiset vaihtavat surutta viisi vuotta vanhat kaapistot,toiset taas ostavat 20000 euroa maksavat keittiökalusteet ja perustelevat sillä että kestävät vuosikymmeniä. Onko oikeasti sellaisia ihmisiä,että kuvittelevat keittiökalusteiden(siis nykyisten)kestävän jopa 30 vuotta? Kyllä vaan tuntuu,että 20 vuotta alkaa olla takaraja,joko mekanismit,saranat tai ovet lahoo käsiin. Ajattelin hankkia mdf-kalvo ovet ja pärjätä niillä seuraavat 15 vuotta ja sit vaihtaa taas. Vai onko siis olemassa jotain ikikalusteita,jotka kaikilta osin kestää ja kestää???
Miten kauan keittiökalusteiden pitäisi kestää?
10
5551
Vastaukset
- kalusteet joissa
sekä ovet että rungot ovat ikilevy / puulista ympä
ri iken välissä valmistettuna.
Ikilevyjä on useita värejä samoin puulistoina saa
montaa puulaatua ja petsatahan puun voi mikäli
sävy ei kiinnosta.
Tasot kiveä, niin eiköhän ala kestämään. Saranat
saattavat ajallaan pettää, mutta niitä on helppo
vaihtaa, jos tarvetta on.
Pienistä firmoista voi pyytää tarjouksen. Isoja
firmoja nuo tuskin kiinnostaa.- Jostain aina hajoo
Kokemusta on tuollaisista ikilevy/puureunaisista. Kyllä vaan nekin kuluu,puureuna niistä kohdin kun kosteuden kanssa ollu tekemisissä lakat irtoilee ja rumaks menee. Mites te muut oletteko vanhoihin kaappeihin löytäneet sopivia saranoita? Saranamallithan muuttuu eikä sopivia välttämättä löydä. Jos ei sitten halua uusia reikiä viereen tehdä... Entäpä ihan peruslaatikoiden liukukiskot,eivätpä ne kovin vauhdikkaasti enää parikymppisessä laatikostossa toimi. Eteen tulee kysymys,vaihdanko vanhoihin ison kasan osia vai kaikki uusiks. Itse päädyin laittamaan kaikki uusiks ja kyllä kannatti.
- pitkä tavoite
Naapurissa tiedän olevan yli 30 vuotta vanhat kalusteet. Eihän ne enää ihan priimalta näytä, mutta kunnossa ei ole vikaa. Liekö tuolloin tehty niin paljon parempaa laatua?
Itse tehtiin uuteen taloon keittiö pari vuotta sitten. Valittiin puuovet, että kestävät aikaa ja katseita. Mekanismeilla ei keittiömyyjän lompsaa lihotettu, kun on opittu käyttämään ihan tavallisia keittiöitä, jotka on toimineet kelpoisasti ilman niitä ihku-ihania-välttämättömiä-rahankerääjä-mekanismeja. Ei siis ole saranoita kummempia mekanismeja hajoamassa, ja melkein uskon, että ennen kuin keittiö kokonaan täytyy vaihtaa, niin aina sitä tarvittaessa yhden saranan vaihtaa.
Meillä keittiön kestotavoite on vähintään 15-20 vuotta (jos nyt tässä niin pitkään asutaankaan...). Toki ne, jotka vaihtavat keittiökalusteita viiden vuoden välein pitävät talouden pyörät pyörimässä ja laman loitolla, mutta itselle kun hiukan pidempiaikaiset arvot kuten ekologisuus merkkaa, niin ympäristö ei sellaista tuhluumeininkiä kestä. Koska pääasiassa ne aivan pätevät, mutta "auttamatta vanhentuneet" keittiöt joutunevat varmaan kaatikselle? En ainakaan ole huomannut, että käytettyjen keittiöiden markkinat ihan päätä huimaisivat... - Kauppias Hki
Tilaat vain ne rungot, mitkä ovat kosteuden ja veden kanssa tekemisissä v313-piilolistoitettuina ja korkeapainelaminaatti-pintaisina. Antaa ,jo sekin, rutkasti lisäaikaa kestävyyteen. Muut rungot vaikka perus abs-kantattuina, mikä parempi kuin pelkkä melamiinipaperi-kanttaus. Abs kanttauksen paksuudella ei ole muuta väliä kuin ulkonäössä.
0,6 millinen hoitaa teknisesti saman asian kuin 2 millinen, vaikkei ole ehken niin hyvännäköinen.
Tuo v313-piilolistoitettu korkeapainelaminaatti runko esim. allas- ja kuivauskaapissa nostaa keittiön hintaa(leveyksistä ja korkeuksista riippuen) noin 300 €. Hinta ei ole paha ja elinikä paranee oleellisesti. Joku ketjuun vastannut mainitsi lakan kulumisen puupiilolistassa, totta se kyllä kuluu ajansaatossa. Sen puulistan saa kyllä vahattunakin. Ei järin iso homma vahata uudelleen vaikka 10 vuoden välein nuo parin rungon puuosat.
Ja taas pelittää hienosti. Ekologista! Ja sitten kun ilme(ovet) alkaa kyllästyttää, niin ei muuta kuin uudet ovet.- nykyään
P5 merkintä tuo lastulevy jota kutsutaan ns kosteudenkestäväksi,joka tarkoittaa vain homesuojausta joten on vain kauppiaitten höpötyksiä tuo kosteudenkestävyys.
samalla tavalla se vesi ja kosteus tunkeutuu sinne reunanauhan väliin olipa se kossua tai tavallista levyä se runko. - Kauppias Hki
nykyään kirjoitti:
P5 merkintä tuo lastulevy jota kutsutaan ns kosteudenkestäväksi,joka tarkoittaa vain homesuojausta joten on vain kauppiaitten höpötyksiä tuo kosteudenkestävyys.
samalla tavalla se vesi ja kosteus tunkeutuu sinne reunanauhan väliin olipa se kossua tai tavallista levyä se runko.On ihan sama mikä on merkintätapa. Sillä EI ole mitään merkitystä. Oleelista on se , että tuote on piilolistoitettu. Kun massiivipuu on korkeapainelaminaattien välissä , niin ei se sieltä pois lähde. Eli EI ole irtoavia paperinauhoja rungoissa. Pitääkö piirtää? En taida jaksaa kuitenkaan...
- patte12
Kauppias Hki kirjoitti:
On ihan sama mikä on merkintätapa. Sillä EI ole mitään merkitystä. Oleelista on se , että tuote on piilolistoitettu. Kun massiivipuu on korkeapainelaminaattien välissä , niin ei se sieltä pois lähde. Eli EI ole irtoavia paperinauhoja rungoissa. Pitääkö piirtää? En taida jaksaa kuitenkaan...
"Kun massiivipuu on korkeapainelaminaattien välissä"
Tällaista kun kerrot asiakkaille, yli puolet (ne jotka tietää, ettei siellä mitään massiivipuuta ole)
siirtyy viereiseen kauppaan. - Ymmärtää
patte12 kirjoitti:
"Kun massiivipuu on korkeapainelaminaattien välissä"
Tällaista kun kerrot asiakkaille, yli puolet (ne jotka tietää, ettei siellä mitään massiivipuuta ole)
siirtyy viereiseen kauppaan.Ne,jotka oikeasti tietävät mistä on kyse, varmasti eivät lähde, vaan arvostavat ja tietävät, että kyllä kestää.Ei kantsis kirjotella, jos ei tiedä. Joku voi uskoa tommosiakin kirjotuksia ja se on kyllä paha vahinko.
- xxxxxxx
Ymmärtää kirjoitti:
Ne,jotka oikeasti tietävät mistä on kyse, varmasti eivät lähde, vaan arvostavat ja tietävät, että kyllä kestää.Ei kantsis kirjotella, jos ei tiedä. Joku voi uskoa tommosiakin kirjotuksia ja se on kyllä paha vahinko.
Minä en ainakaan edes jaksaisi katsella samaa keittiötä 20-30 vutta! Onhan se nyt ihan selvä että kaikki kulahtaa ajan kanssa ja mieltymykset muuttuu. Se miten on tehty 70luvulla keittiöitä ei varmaankaan enää innosta kuin retroilijoita. Keittiöt menee eteenpäin samalla tavalla kuin kaikki muukin. Aika harva haluaa ajaa 20vuotta vanhalla Datsunillakaan.
- plemassa, maksaa vähän enenpi.
Noit hilpukat tosiaan saattavat hajoilla. Vaan jos löydät puurunkoiset kaapit ja ovet nyt voi olla vaikka sitä Kfd:tä, niillä pärjää ihan hyvin.
Niinni, mä siis ostin itelleni kierrätyksestä vanhan kaapiston. Luullakseni noin kymmenen vuotta vanha. Ei niissä oo mittän vikoja.
Tässä kesämökillä on osa kaapeista kuuskytluvulta, osa seiskytluvulta. Maalattu muutama kerta. Net on kokonaan puuta. Yks kaappi on kaheksankymmenluvulta. Ehyt se on sekin, tosin ruma kuin faan. Jotain koivuviilua olevinaan.
Vetimet oon vaihtanut pariin kertaan. Saranat sun muut on kestäneet hyvin.
Kaapisto voi maksaa ihan mitä tahansa. Jollekin vetimelle voi tulla aivan vltava kappalehinta, siis jos ostaa isolla rahalla. Periaatteessa kaikki kalusteet on suurinpiirtein smaa kamaa. Ovet voi olla lalliimmat tms.
Jos kestää katella, Osta mäntyiset. Siis massiivipuuta. Noh, koivuisiakin on, ne on vähän kalliimpia.
Toi kymppitonnien käyttäminen sinällään pelkkiin kaappeihin on typerää. Halvemmallakin pärjää, ja kun vähän kattoo mitä ostaa, saa ihan hyvääkin. Kyllä kaappien pitää kestää muutamia kymmeniä vuosia. Monet vaan yksinkertaisesti haluaa joskus uusia. Mikäpä siinä jos on rahaa.
Mulla on muuten sivumennen mainittuna tiikkipuinne kirjahylly kuuskytluvuta. Ei se ehkä oo erityisen nätti. Mutta se on kokopuuta. Ei hyllyt vääntyile, niinkuin näissä uudemmissa lastulevyhärpäkkeissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375116- 823636
- 373050
- 613005
- 102936
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562363- 411848
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91790- 181731
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1391718